Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ardo_iggy schreef:Shiloh schreef:En omdat je het ziet is het goed? Daarnaast veroorzaakt een gewone halsband geen knijpend effect wat erop gemaakt is om pijn te doen.
Wie zegt dat ik het goed vind heb een bloed hekel aan trekkende honden.
En een gewone halsband kan net zo veel schade veroorzaken.
Shiloh schreef:De beloning voor trekken, is sneller komen waar hij heen wilt. Gaat hij trekken, dan stop ik, breng ontspanning op de lijn, zoekt hij de spanning weer op door het einde van de lijn op te zoeken, draai ik om en gaan we de andere kant op. Tot hij weer trekt, en dan doe ik het zelfde. Als er ontspanning op de lijn blijft, beloon ik en loop ik weer door, tot er weer spanning op de lijn komt, etc. Zo leert hij dat lopen aan een ontspannen lijn beloning oplevert, omdat hij dan door mag lopen, wat hij graag wilt. Maar zodra hij er in hangt, hup, stoppen, desnoods omdraaien en opnieuw proberen.
nonskagek schreef:Nikass schreef:Het werkt toch ook echt niet als correctiemiddel.De hond zet zich gewoon schrap, hij weet al wat er komt en incasseert de straf omdat hij uiteindelijk toch zijn doel bereikt. Een hond heeft een sterke nek (in Spanje hangen ze ze op aan hun nek, maar de hond sterft dan niet). Je moet niet proberen je hond fysiek de baas te zijn. Daarvoor hebben wij mensen intelligentie gekregen.
Je leert door een ruk aan die ketting de hond niet wat je WEL van hem verwacht.
Ik vind het stuitend dat mensen nog steeds het gebruik van een wurgketting (want dat is het) promoten.
Ik heb m'n punt nu wel duidelijk gemaakt en heb geen zin in raaskallende mensen. En al helemaal niet in mensen die per definitie overal tegenin gaan omdat het met CM te maken heeft (en nou niet meteen weer miepen, algemene stelling. Ik spreek hiermee niemand hier aan). Maar hier wil ik toch even op in gaan. Er is toch verdorie niemand hier die het promoot?! Wat een onzin zeg. Dit soort opmerkingen, dit soort tonen en aannames verpesten persoonlijk voor mij discussies. Laten we het alsjeblieft een discussie laten, en geen wedstrijdje 'ik heb gelijk, want...'. Ik heb al jouw berichten gelezen Nikass, en ik vind ze allemaal zo direct en gebrand op ontkrachten dat ik het niet fijn meer vind om deze discussie te volgen. Kan een foute interpretatie van mij zijn, waar ik dan maar vanuit ga.
Om verwarring te voorkomen, een voorbeeldje wat ik bedoel:
Je moet niet proberen je hond fysiek de baas te zijn. Daarvoor hebben wij mensen intelligentie gekregen.
Je moet? De baas zijn? Daarvoor hebben wij intelligentie gekregen? Niemand moet iets, niemand moet hier iets aannemen van een ander. De manier van formuleren van de TS vraagt om argumenten om CM wél goed te vinden. Dat proberen mensen hier dan ook aan te dragen. Ik heb nog niemand gezien die zegt 'je moet CM goed vinden want...'. De één wil de baas zijn over zijn hond, de ander wil ermee spelen. Wat echter vergeten wordt is dat ook beide kan. Je hoeft niet alleen maar de baas te zijn, en je hoeft niet alleen maar de spelen. En dan dat laatste... dat vind ik toch wel erg minachtend overkomen. Alsof jij de enige bent die hier de intelligentie van de mens gebruikt en de rest het allemaal fout doet. Ik denk dat ik dit zo interpreteer, omdat je het grootste gedeelte formuleert in feiten. Je weet alles beter, je hebt de hele wereld gezien en je weet exact wat men hier wel en niet moet doen. Nogmaals, ik ga er vanuit dat dit een misinterpretatie van mijn kant is, maar ik wilde het toch even kwijt. Voel je niet aangevallen, dit is gewoon hoe het op mij overkomt. Misschien kun je er iets mee, misschien wordt je razend, misschien vind je het fijn dat ik je erop wijs. Dat kan ik niet inschatten. Het maakt me ook niet uit wat je ermee doet, ik reageer er verder niet meer op.
Ik denk dat ik mijn visie wel duidelijk gemaakt heb, en ik heb ook veel berichtjes gekregen van mensen die het met mij eens zijn. Dat vind ik super fijn om te horen! Maar ik sta ook zeker open voor goed aangedragen meningen en feiten zoals van Shiloh. Wat iemand ermee doet is zijn of haar eigen keuze, maar je probeert het in ieder geval Shiloh! Hulde daarvoor. Niks mis met wat informatie en argumenten uitwisselen! Laat het alsjeblieft niet weer zo'n gruwelijk wellus-nietus topic worden waar iedereen zijn of haar gelijk wil halen.
Edit:
Ik durf er niet eens over na te denken hoe deze negatief ingestelde mensen met hun paard omgaan.
Pardon?! Weet je waar ik van schrik? Jou! Ik heb hier niet eens woorden voor. Hoe durf je zoiets te zeggen? Alles over een kam scheren. Wat een walgelijke en achterbakse reactie. Doe even normaal zeg... dit wás een zeer leuk en interessant topic. Ik vind het dan ook erg teleurstellend dat je nou met dit soort dingen moet gaan gooien. Je verpest het voor een hoop mensen.
Grit schreef:Precies zo heb ik het ook geleerd. Alleen dan met de slipketting, want dat was toen nog gebruikelijk. En inderdaad die komt dan een kort moment strak te staan, maar ach, dat is kort en net zo irritant als een halsband die tegen de strot trekt.
Shiloh schreef:Dan krijgt hij een foei, met een stemgebruik en lichaamstaal die héél duidelijk maakt dat ik niet blij ben en hij echt heel stout is. Ik heb al meerdere keren in dit topic gezegd ik het prima vind als je een hond corrigeert nadat een gedrag echt goed bevestigd is en je weet dat hij het heel goed snapt, sterker nog, dat heb ik 4 posts geleden nog gedaan op deze pagina! Ik snap alleen niet waarom je daar een pijnprikkel of een fysiek ingrijpen voor nodig hebt. Als jij goede communicatie met je hond hebt en je je stem en lichaamstaal op een goede manier gebruikt, is dat in mijn ogen niet nodig.
Shiloh schreef:Gedrag leer je niet in 2 seconde gedrag leer je met tijd en geduld. Ik geloof dus gewoon echt niét in quick fix methodes.
Paintlinger schreef:Mariska28: waarom raakt het paard het stroomdraad niet nogmaals aan? Omdat ie bang is voor................ juist
Shiloh schreef:Helaas kun je met een verkeerd getimede/veelvuldige/te harde correctie wel degelijk pijn veroorzaken met een halsband. Elk gebruik van een hulpmiddel valt of staat met de timing en kunde van de gebruiker.Het is dus niet net zo irritant als een halsband die tegen de strot trekt. Een slipketting is er op gebouwd om in de huid te "knijpen", dat doet zeer, het is een pijnprikkel, niet alleen een "ik stik want de lijn zit te strak prikkel"
Ik snap gewoon echt niet, vanuit de grond van mijn hart niet, waarom je ervoor zou kiezen een pijnprikkel te gebruiken, als je met geduld en de juiste aanpak het ook kan doen zonder?
Ik ben hier voor een gezonde discussie, en niet voor miepende meiden die hoog van de toren blazen en met machtsvertoon andere mensen intimideren. Laten we het vriendelijk houden. Ook voor de mensen die niet zo op hun mondje gevallen zijn.
,net zo goed als het bij de paarden tot nog toe het gewenste resultaat heeft ,nl het in hun wei blijven staan...
Mijn methode, hij trekt aan de riem (als heel klein puppy nog), ik ging stil staan. Tot hij zelf (op welke manier dan ook) de druk van de riem afhaalde, dan wandelden we verder. Het duurde even, maar uiteindelijk legde hij de link. De basis zat er dus in. Ik wilde dit niet bij de kleine pup op kracht gaan doen, aangezien ik wist dat hij dit al heel snel zou kunnen winnen.Shiloh schreef:Oh, ik geloof best dat je met een gewone halsband een hond ook pijn kunt doen. Zeker als je idioot hard aan die nek loopt te rukken, het is niet voor niets dat mijn persoonlijke voorkeur uit gaat naar een harnas. Maar de kans dat een slipketting pijn doet is wel veel en veel groter dan een halsband. Als jij een halsband niet raar en extreem gebruikt doet en er onbedoeld toch spanning op de lijn komt dan doet een gewone halsband niet zeer. Als jij een slipketting normaal en niet extreem gebruikt, maar er toch ongewenst spanning op komt, dan doet dit de hond zeer. Waarom zou je hier dan voor kiezen? Ik ga de keuze voor pijn, of een verhoogd risisco op pijn, gewoon nooit begrijpen.
Daar loop ik ook graag mee, vooral ook door het handvat.
Ik gebruik een flexi weer alleen op een tuig, vanwege die spanning. Als we aan de halsband wandelen, dan zorg ik ervoor dat er zo min mogelijk onverwachte spanning op komt door hem een commando te laten opvolgen in situaties waar het zou kunnen gebeuren. Maar ik speel wel vals, want ik loop dan 100 meter naar een veldje. De andere keren gaan ze in de auto en naar losloopgebied.
Nikass schreef:Mariska 28, daar heb ik een aantal pagina's terug al op gereageerd. .. honden associëren wel, maar als ze onder stress staan kunnen ze niet iets van jou aannemen, leren. Dat geldt voor kinderen in principe ook, misschien dat het dan duidelijk wordt, kinderen die veel stress hebben bijvoorbeeld door een problematisch thuis situatie, gaan op school slechter presteren. Angst blokkeert het leervermogen...
Mariska_28 schreef:Paintlinger schreef:Mariska28: waarom raakt het paard het stroomdraad niet nogmaals aan? Omdat ie bang is voor................ juist
Maar staan jouw paarden dan constant bang midden in de wei? Nee, ze weten de grenzen, en dat ze alleen een correctie krijgen als ze er tegen aan lopen.
Paintlinger schreef:Dat zeg ik dan toch?
Ze raken de draad niet aan omdat ze bang zijn voor stroom.... niet omdat ze geleerd hebben dat het niet mag. Positieve correctie dus.... stroom toevoegen om gedrag (= tegen draad lopen) te laten afnemen.
Of ze daarna bang in het midden van weiland staan is dus niet interesant........ waarschijnlijk niet want daar krijgen ze geen stroomcorrectie.
Mariska_28 schreef:Nikass schreef:Mariska 28, daar heb ik een aantal pagina's terug al op gereageerd. .. honden associëren wel, maar als ze onder stress staan kunnen ze niet iets van jou aannemen, leren. Dat geldt voor kinderen in principe ook, misschien dat het dan duidelijk wordt, kinderen die veel stress hebben bijvoorbeeld door een problematisch thuis situatie, gaan op school slechter presteren. Angst blokkeert het leervermogen...
Niet echt een antwoord om mijn vragen?
Maar staan jouw paarden dan constant bang midden in de wei?
Maar hoe heb jij je paarden staan dan? Zonder schrikdraad? En zo wel, dat is dan niet zielig?
Of is een goed getimde correctie van stroomdraad niet zielig, en een veel zachtere correctie van mij wel?
Oh, over halsbanden. Die van mij hebben van de brede windhonden halsbanden.