Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:00

shiloh,geloof je het toch niet,zal er niet wakker van liggen hoor....

maar succes met je topic!!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 21:02

ardo_iggy schreef:
Shiloh schreef:
En omdat je het ziet is het goed? Daarnaast veroorzaakt een gewone halsband geen knijpend effect wat erop gemaakt is om pijn te doen.

Wie zegt dat ik het goed vind heb een bloed hekel aan trekkende honden.

En een gewone halsband kan net zo veel schade veroorzaken.

Ik ook, daarom leer ik honden op een voor mij prettige manier, zonder slipkettingen en zonder pijnprikkels, dat ik niet wil dat er spanning op de lijn is.

De beloning voor trekken, is sneller komen waar hij heen wilt. Gaat hij trekken, dan stop ik, breng ontspanning op de lijn, zoekt hij de spanning weer op door het einde van de lijn op te zoeken, draai ik om en gaan we de andere kant op. Tot hij weer trekt, en dan doe ik het zelfde. Als er ontspanning op de lijn blijft, beloon ik en loop ik weer door, tot er weer spanning op de lijn komt, etc. Zo leert hij dat lopen aan een ontspannen lijn beloning oplevert, omdat hij dan door mag lopen, wat hij graag wilt. Maar zodra hij er in hangt, hup, stoppen, desnoods omdraaien en opnieuw proberen.

En ja, dat kost tijd, heel veel tijd, echt héél véél tijd, en ook echt héél véél geduld. Maar nog altijd 20 keer liever dat hij met heel veel geduld leert dat lopen aan een ontspannen lijn leuk is, dan dat hij leert dat hangen aan de lijn een vervelende nare consequentie heeft in de vorm van een pijnprikkel.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:10

Shiloh schreef:
De beloning voor trekken, is sneller komen waar hij heen wilt. Gaat hij trekken, dan stop ik, breng ontspanning op de lijn, zoekt hij de spanning weer op door het einde van de lijn op te zoeken, draai ik om en gaan we de andere kant op. Tot hij weer trekt, en dan doe ik het zelfde. Als er ontspanning op de lijn blijft, beloon ik en loop ik weer door, tot er weer spanning op de lijn komt, etc. Zo leert hij dat lopen aan een ontspannen lijn beloning oplevert, omdat hij dan door mag lopen, wat hij graag wilt. Maar zodra hij er in hangt, hup, stoppen, desnoods omdraaien en opnieuw proberen.

Precies zo heb ik het ook geleerd. Alleen dan met de slipketting, want dat was toen nog gebruikelijk. En inderdaad die komt dan een kort moment strak te staan, maar ach, dat is kort en net zo irritant als een halsband die tegen de strot trekt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:10

nonskagek schreef:
Nikass schreef:
Het werkt toch ook echt niet als correctiemiddel.De hond zet zich gewoon schrap, hij weet al wat er komt en incasseert de straf omdat hij uiteindelijk toch zijn doel bereikt. Een hond heeft een sterke nek (in Spanje hangen ze ze op aan hun nek, maar de hond sterft dan niet). Je moet niet proberen je hond fysiek de baas te zijn. Daarvoor hebben wij mensen intelligentie gekregen.
Je leert door een ruk aan die ketting de hond niet wat je WEL van hem verwacht.

Ik vind het stuitend dat mensen nog steeds het gebruik van een wurgketting (want dat is het) promoten
.

Ik heb m'n punt nu wel duidelijk gemaakt en heb geen zin in raaskallende mensen. En al helemaal niet in mensen die per definitie overal tegenin gaan omdat het met CM te maken heeft (en nou niet meteen weer miepen, algemene stelling. Ik spreek hiermee niemand hier aan). Maar hier wil ik toch even op in gaan. Er is toch verdorie niemand hier die het promoot?! Wat een onzin zeg. Dit soort opmerkingen, dit soort tonen en aannames verpesten persoonlijk voor mij discussies. Laten we het alsjeblieft een discussie laten, en geen wedstrijdje 'ik heb gelijk, want...'. Ik heb al jouw berichten gelezen Nikass, en ik vind ze allemaal zo direct en gebrand op ontkrachten dat ik het niet fijn meer vind om deze discussie te volgen. Kan een foute interpretatie van mij zijn, waar ik dan maar vanuit ga.

Om verwarring te voorkomen, een voorbeeldje wat ik bedoel:
Je moet niet proberen je hond fysiek de baas te zijn. Daarvoor hebben wij mensen intelligentie gekregen.

Je moet? De baas zijn? Daarvoor hebben wij intelligentie gekregen? Niemand moet iets, niemand moet hier iets aannemen van een ander. De manier van formuleren van de TS vraagt om argumenten om CM wél goed te vinden. Dat proberen mensen hier dan ook aan te dragen. Ik heb nog niemand gezien die zegt 'je moet CM goed vinden want...'. De één wil de baas zijn over zijn hond, de ander wil ermee spelen. Wat echter vergeten wordt is dat ook beide kan. Je hoeft niet alleen maar de baas te zijn, en je hoeft niet alleen maar de spelen. En dan dat laatste... dat vind ik toch wel erg minachtend overkomen. Alsof jij de enige bent die hier de intelligentie van de mens gebruikt en de rest het allemaal fout doet. Ik denk dat ik dit zo interpreteer, omdat je het grootste gedeelte formuleert in feiten. Je weet alles beter, je hebt de hele wereld gezien en je weet exact wat men hier wel en niet moet doen. Nogmaals, ik ga er vanuit dat dit een misinterpretatie van mijn kant is, maar ik wilde het toch even kwijt. Voel je niet aangevallen, dit is gewoon hoe het op mij overkomt. Misschien kun je er iets mee, misschien wordt je razend, misschien vind je het fijn dat ik je erop wijs. Dat kan ik niet inschatten. Het maakt me ook niet uit wat je ermee doet, ik reageer er verder niet meer op.

Ik denk dat ik mijn visie wel duidelijk gemaakt heb, en ik heb ook veel berichtjes gekregen van mensen die het met mij eens zijn. Dat vind ik super fijn om te horen! Maar ik sta ook zeker open voor goed aangedragen meningen en feiten zoals van Shiloh. Wat iemand ermee doet is zijn of haar eigen keuze, maar je probeert het in ieder geval Shiloh! Hulde daarvoor. Niks mis met wat informatie en argumenten uitwisselen! Laat het alsjeblieft niet weer zo'n gruwelijk wellus-nietus topic worden waar iedereen zijn of haar gelijk wil halen.

Edit:
Ik durf er niet eens over na te denken hoe deze negatief ingestelde mensen met hun paard omgaan.

Pardon?! Weet je waar ik van schrik? Jou! Ik heb hier niet eens woorden voor. Hoe durf je zoiets te zeggen? Alles over een kam scheren. Wat een walgelijke en achterbakse reactie. Doe even normaal zeg... dit wás een zeer leuk en interessant topic. Ik vind het dan ook erg teleurstellend dat je nou met dit soort dingen moet gaan gooien. Je verpest het voor een hoop mensen.

Vervelend dat je je aan mij stoort. Ik vind jouw posts ook irritant. Vooral het invullen wat een ander volgens jou denkt en het conclusies trekken die nergens op gebaseerd zijn. Ook het aangeven dat meerdere mensen via pb hebben laten weten het met je eens te zijn is echt een zwaktebod.
Ik geef gewoon mijn mening en draai er niet omheen. Als dat voor jou te direct is kan ik daar weinig aan doen. En als je opeens over het woordje "moet" valt, kan je beter het hele topic even screenen, want dat wordt zo vaak gebruikt en niet in de zin van "ik verplicht jou ergens toe" dat kunnen we geen van allen en dat is bij niemand de essentie volgens mij.
Je kunt op de persoon gaan spelen, voor mij is dat slechts een teken van onmacht en een gebrek aan argumenten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 21:14

Grit schreef:
Precies zo heb ik het ook geleerd. Alleen dan met de slipketting, want dat was toen nog gebruikelijk. En inderdaad die komt dan een kort moment strak te staan, maar ach, dat is kort en net zo irritant als een halsband die tegen de strot trekt.

Het is dus niet net zo irritant als een halsband die tegen de strot trekt. Een slipketting is er op gebouwd om in de huid te "knijpen", dat doet zeer, het is een pijnprikkel, niet alleen een "ik stik want de lijn zit te strak prikkel"

Ik snap gewoon echt niet, vanuit de grond van mijn hart niet, waarom je ervoor zou kiezen een pijnprikkel te gebruiken, als je met geduld en de juiste aanpak het ook kan doen zonder?

Ik heb het ook gebruikt vroeger, ook omdat het me zo geleerd is en omdat ik geen alternatief kende. Maar nu ik het alternatief geleerd heb en ken, zal ik echt never nooit niet meer terug grijpen naar een middel die pijn veroorzaakt.

Overigens vind ik het écht heel erg jammer dat we inmiddels een paar pagina's verder zijn, en er echt nog niemand is geweest die inhoudelijk in is gegaan op de wetenschappelijke kennis die is aangedragen over dat het concept roedel, honden die dominant willen zijn en de alpha rol, wetenschappelijk ontkracht is, zelfs door die personen die het bedacht hebben. (Behalve diegene die het al kende en het er al mee eens waren)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:17

Shiloh schreef:
Dan krijgt hij een foei, met een stemgebruik en lichaamstaal die héél duidelijk maakt dat ik niet blij ben en hij echt heel stout is. Ik heb al meerdere keren in dit topic gezegd ik het prima vind als je een hond corrigeert nadat een gedrag echt goed bevestigd is en je weet dat hij het heel goed snapt, sterker nog, dat heb ik 4 posts geleden nog gedaan op deze pagina! Ik snap alleen niet waarom je daar een pijnprikkel of een fysiek ingrijpen voor nodig hebt. Als jij goede communicatie met je hond hebt en je je stem en lichaamstaal op een goede manier gebruikt, is dat in mijn ogen niet nodig.

Mijn ervaring is dat het bij een hond die hoog in drift staat niet altijd voldoende is. Normaal is een nee met duidelijke lichaamstaal voldoende om door het stof te kruipen hier, maar op bepaalde momenten is de drift zo hoog dat dat de trigger vele malen belangrijker is. Dan moet je toch duidelijk maken dat het not done is. Dat doe ik ook niet met een slipketting of met hard slaan oid. Wel met een tik. (En ja er zit een groot verschil in slaan en een tik voor mij, die tik doet absoluut geen zeer iig, meer een schrikeffect) Dat is maar heel soms nodig, want voor de rest doe ik precies hetzelfde als jou. Maar die keer dat het niet aankomt, moet ik iets gebruiken wat wel aankomt. Het zorgt er wel voor dat ik heel veel aandacht besteed aan de zelfbeheersing en het wachten op mijn commando. Wij zijn zelfs bij het manwerk bezig met positieve training, dus leren dat bij mij blijven meer oplevert dan naar de pakwerker gaan (de ultieme beloning).

Dat bedoel ik dus met de correctie aanpassen aan de hond en het gedrag. Bij mijn andere hond zou ik zonder die lichaamstaal al een hond hebben die precies weet wat er fout is. Maar haar driften liggen minder hoog. Die hond had angst agressie en dat hebben we zonder correcties (nouja, liche spanning op de lijn, dus van loshangend naar net aan contact) weer op de rit gekregen met beloningen,situaties vermijden en gecontroleerd opzoeken en negeren.

EDIT: Ik ben dus niet compeet tegen fysieke correcties, maar wel tegen bewust een pijnprikkel geven. Maar die fysieke correctie (tik) is wel het uiterste tot waar ik wil gaan in de schaal van correcties.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:21

Shiloh schreef:
Gedrag leer je niet in 2 seconde gedrag leer je met tijd en geduld. Ik geloof dus gewoon echt niét in quick fix methodes.

oke nog 1 opmerking hier in dit topic,daar ik nl niet mijn honden train maar opvoed heb ik hier verder niets te melden...

maar uhh...

je gelooft niet in quick fix methodes..goed hier heb je er 1tje...

mijn puppies mogen niet in de shetten wei komen,daar er een pony staat die honden opvreet,100x heb ik ze bij het draad weggehaald,ze afgeleid,gewaarschuwd enz enz,maar zo eigenwijs als ze zijn,want wat vrouwtje zegt dat je niet mag doen moet je juist doen,liepen ze elke dag weer vlakbij dat stroomdraadje......

het was gewoon wachten op,en zo kwam de dag dat ze tegen het stroomdraadje aan liepen,een hoop gekrijs van schrik natuurlijk ( en wellicht de pijn van de stroom)...maar ze komen nu in nog geen straal van 20 meter meer bij die wei..blijkbaar werken quick fixen best heul erg goed eigenlijk ;)

stroomdraadje deed in 1x wat ik al maanden probeerde (alleen op een dan leuke en vriendelijke manier) af te leren...

Mariska_28Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:25

Paintlinger schreef:
Mariska28: waarom raakt het paard het stroomdraad niet nogmaals aan? Omdat ie bang is voor................ juist :-)

Maar staan jouw paarden dan constant bang midden in de wei? Nee, ze weten de grenzen, en dat ze alleen een correctie krijgen als ze er tegen aan komen. Maar alleen daar, en dat weten ze. En daarom is de rest van de wei "veilig". En zo is het bij mijn honden net zo. Dat zijn blije, vrije honden, die weten waar de/mijn grenzen zijn zoeken ze daarom ook niet op.. :D

Maar hoe heb jij je paarden staan dan? Zonder schrikdraad? En zo wel, dat is dan niet zielig?

Kimmie261, precies! En dan maar zeggen dat ze niet leren als ze bang zijn...
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 01-12-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:29

Dat kan ook heel verkeerd uitpakken, Kimmie. Mijn eerste hond lag vlak bij een wei naar de paarden te kijken. Een paard loopt haar richting op, ze schrikt, deinst terug en komt daarbij tegen het schrikdraad. Gevolg: mijn hond was vanaf dat moment bang voor paarden in een weiland. Ze had de pijn geassocieerd met het paard, niet met draadje. Stond er een koe of een geit dan liep ze rustig weer richting stroomdraad, zich nergens van bewust.
Zo'n heftige correctie zou kunnen werken, maar dan moet hij wel perfect getimed worden en door de hond met het juiste (verkeerde) gedrag geassocieerd worden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:31

Shiloh schreef:
Het is dus niet net zo irritant als een halsband die tegen de strot trekt. Een slipketting is er op gebouwd om in de huid te "knijpen", dat doet zeer, het is een pijnprikkel, niet alleen een "ik stik want de lijn zit te strak prikkel"
Ik snap gewoon echt niet, vanuit de grond van mijn hart niet, waarom je ervoor zou kiezen een pijnprikkel te gebruiken, als je met geduld en de juiste aanpak het ook kan doen zonder?
Helaas kun je met een verkeerd getimede/veelvuldige/te harde correctie wel degelijk pijn veroorzaken met een halsband. Elk gebruik van een hulpmiddel valt of staat met de timing en kunde van de gebruiker.
Mij maakt het niet uit of dit met een halsband of slipketting aangeleerd wordt, de manier waarop is het belangrijkst. Of zoals jij het zegt, met de juiste aanpak. En geduld lijkt mij inderdaad voorwaarde nr1 bij elke oefening/training.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:32

Mariska 28, daar heb ik een aantal pagina's terug al op gereageerd. .. honden associëren wel, maar als ze onder stress staan kunnen ze niet iets van jou aannemen, leren. Dat geldt voor kinderen in principe ook, misschien dat het dan duidelijk wordt, kinderen die veel stress hebben bijvoorbeeld door een problematisch thuis situatie, gaan op school slechter presteren. Angst blokkeert het leervermogen.

Grit: Shiloh zal ook niet corrigeren door een ruk aan de halsband. Verschil is dat die halsband niet voor correcties is bedoeld, de slipketting wel.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 01-12-14 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:33

Dat met de slipketting lijkt me nu wel een duidelijk verhaal. De één gebruikt het verkeerd, de ander goed. Mits goed gebruikt, kan dat ding geen kwaad. De één vind het prachtig, de ander niet. De ene hond heeft er last van, de ander niet. Mijn conclusie uit het hele slipketting-verhaal. Trainingen en methodes zouden naar mijn mening sowieso afgestemd worden op de hond én eigenaar, en niet op de meningen/methodes van een persoon zoals Zak of Cesar.

Waar ik nu toch wel nieuwsgierig naar ben, is hoe de mensen hier tegenover verschillende riemen staan. Het gaat nu voornamelijk over de slipketting. Maar wat vinden jullie allemaal van een slipriem, tuigjes, gentle leaders en andere soorten riemen? Noem eens wat en jouw mening daarover! Ben erg benieuwd.

En hoe staan jullie tegenover het samen zijn van kind en hond? Zouden jullie je hond volledig vertrouwen met een kind? Gewoon pure nieuwsgierigheid hoor, voornamelijk omdat deze discussie vaak plaatsvindt in mijn omgeving.

Oh enne @Nickass: wat een minachtende toon nou weer. Jammer dat je geleerd hebt met 'machtsvertoon' (wat met jouw taalgebruik hier in dit topic overigens tekstboek voorbeelden in de lessen van mijn opleiding hadden kunnen zijn) en verdraaien van woorden je discussies te winnen. Trap ik niet in, sorry :) Ik ben hier voor een gezonde discussie, en niet voor miepende meiden die hoog van de toren blazen en met machtsvertoon andere mensen intimideren. Laten we het vriendelijk houden. Ook voor de mensen die niet zo op hun mondje gevallen zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:33

Ik maak trouwens wel onderscheid tussen lomp gedrag en ongeduldig gedrag. Ik ben wel eens met de mouw voor een bijtrol wisselen vol in mijn hand gegrepen, weken lang met een blauwe en dikke hand gelopen. Zwaar gekneusd. En daar heb ik niks van gezegd, want dat was mijn fout. De hond was nog gefocusd op de pakwerker, luistert keurig braaf naar het commando los en wéét dat in mijn hand de bijtrol zit. Zonder te kijken grijpt hij dus in die richting. Ja, auw... De in handen bijten situatie waar ik het hiervoor over heb is een hond die netjes richting mijn hand kijkt waar de beloning in zit en dan besluit hem alvast te pakken. Dat is ook een uitzondering, maar dan krijgt hij wel een correctie.

Die hond loopt altijd aan een ketting(grote ovale schakels). Dat is helaas verplicht in onze sport en met een halsband schuurt zijn haar af. Ik heb hem alleen niet op slip staan(met training zit er zelfs geen riem aan), hij zit op het andere oog en hangt los. Toch ben ik heel hard bezig om te zorgen dat hij daar niet aan trekt, want zelfs zonder de slipstand vind ik het een vervelend gevoel. Maar goed, dat vind ik van een halsband ook. Of een jachtlijn, of.... Vandaar dat ik heel veel aandacht besteed aan het netjes meelopen zonder trekken, of dat nu 5 meter voor of achter me is. Gewoon zorgen dat je niet aan het uiteinde van de lijn komt. Daarom gebruik ik als ze pups zijn ook geen flexi, daarbij staat er toch spanning op de lijn en dat wil ik niet normaal laten vinden.

Kimmie, mijn oudste hond heeft die stroom gelinkt aan het paard en niet aan het draadje. Sindsdien is ze woedend op paarden (van een veilige afstand dan, want dichtbij komt ze niet).
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 01-12-14 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 21:34

Oh, ik geloof best dat je met een gewone halsband een hond ook pijn kunt doen. Zeker als je idioot hard aan die nek loopt te rukken, het is niet voor niets dat mijn persoonlijke voorkeur uit gaat naar een harnas. Maar de kans dat een slipketting pijn doet is wel veel en veel groter dan een halsband. Als jij een halsband niet raar en extreem gebruikt doet en er onbedoeld toch spanning op de lijn komt dan doet een gewone halsband niet zeer. Als jij een slipketting normaal en niet extreem gebruikt, maar er toch ongewenst spanning op komt, dan doet dit de hond zeer. Waarom zou je hier dan voor kiezen? Ik ga de keuze voor pijn, of een verhoogd risisco op pijn, gewoon nooit begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 01-12-14 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:35

Nikass,ja stroom kán zeker verkeerd uitpakken,hier heeft het tot nog toe ( zijn wel meer honden tegen een draadje aangelopen ) het gewenste resultaat gehad :) ,net zo goed als het bij de paarden tot nog toe het gewenste resultaat heeft ,nl het in hun wei blijven staan...

maar ik heb zeker met stroombanden ( en nee die gebruik ik pertinent niet!!) wel hele vervelende consequenties gezien na correctie bij honden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:38

Nonskagek je voorstel om het over riemen en hond/kind te gaan hebben, lijkt me nogal off topic.

En nogmaals: met op de persoon spelen kom je er niet. Machtsvertoon en intimidatie? Stel je niet zo aan zeg. :(:)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:39

Zo zacht/lief als kan en zo hard als nodig.. Verschilt per hond, per eigenaar.

Kimmie261 geeft daar een duidelijk voorbeeld van.

Ikzelf had een grote hond, die als puppy al snel meer woog dan ik. Dus ik wilde niet dat hij mij zou gaan uitlaten ;-) Mijn methode, hij trekt aan de riem (als heel klein puppy nog), ik ging stil staan. Tot hij zelf (op welke manier dan ook) de druk van de riem afhaalde, dan wandelden we verder. Het duurde even, maar uiteindelijk legde hij de link. De basis zat er dus in. Ik wilde dit niet bij de kleine pup op kracht gaan doen, aangezien ik wist dat hij dit al heel snel zou kunnen winnen.

Echter, als we bij de wandeling iets "heel leuks" tegenkwamen (leuker dan ik... om de startfilmpjes weer even aan te halen) werkte dit niet. Ook het afleiden (zorgen dat ik het allerleukste ben) werkte niet. Mijn oplossing (quick fix), een halti. Meneertje vloog namelijk heel enthousiast overal heen en dan vloog ik dus mee. Nu vloog hij en maakte echt een slag in de rondte, want zijn hoofd ging opzij door de riem en dan volgt de rest van het lijf. Even sneu, maar daarna heeft hij het niet meer gedaan. Uiteindelijk weer met "gewone" riem kunnen wandelen.

Mensen moeten zich gewoon eens minder blindstaren op 1 methode en kijken naar hun eigen dier, hun eigen kunnen en logisch blijven nadenken.

Ik vond wel degelijk dat ik mijn grote hond de baas moest zijn (ik 50kg, hond ruim 80kg), dus domineren, je hond submissive maken, controlling power, etc etc.,maar het was ook gebaseerd op "zorgen dat mijn hond mij heel erg leuk vindt", dus fun, spelen, connectie, bonding, de training leuk maken, de aandacht bij je houden door het leuk te maken etc. Het verschil is groot, maar een combinatie is zeker mogelijk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 21:40

Alsjeblieft, laten we het leuk houden. Ga hier gewoon niet op de man spelen, dat is vervelend voor de sfeer van het topic. Probeer het niet te doen, en als je er dan toch niet uit komt, kunnen jullie dan overwegen dat privé uit te spreken? Bedankt voor de medewerking :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:43

nonskagek schreef:
Trainingen en methodes zouden naar mijn mening sowieso afgestemd worden op de hond én eigenaar, en niet op de meningen/methodes van een persoon zoals Zak of Cesar
Inderdaad :j , een goede trainer is van verschillende markten thuis en kan per situatie afstemmen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:44

Shiloh schreef:
Oh, ik geloof best dat je met een gewone halsband een hond ook pijn kunt doen. Zeker als je idioot hard aan die nek loopt te rukken, het is niet voor niets dat mijn persoonlijke voorkeur uit gaat naar een harnas. Maar de kans dat een slipketting pijn doet is wel veel en veel groter dan een halsband. Als jij een halsband niet raar en extreem gebruikt doet en er onbedoeld toch spanning op de lijn komt dan doet een gewone halsband niet zeer. Als jij een slipketting normaal en niet extreem gebruikt, maar er toch ongewenst spanning op komt, dan doet dit de hond zeer. Waarom zou je hier dan voor kiezen? Ik ga de keuze voor pijn, of een verhoogd risisco op pijn, gewoon nooit begrijpen.

Ik vond zelf de populiere jachtlijn ook zeer onprettig als er spanning op kwam. Of een gewone, maar dunne halsband. De jachtlijn vond ik zelfs gemener dan de ketting die mijn hond omheeft. (Ik heb ze om mijn eigen nek gehad en ik ben een stuk gevoeliger als een hond) Maar ik snap jouw voorkeur voor een tuig. :j Daar loop ik ook graag mee, vooral ook door het handvat. :') Ik gebruik een flexi weer alleen op een tuig, vanwege die spanning. Als we aan de halsband wandelen, dan zorg ik ervoor dat er zo min mogelijk onverwachte spanning op komt door hem een commando te laten opvolgen in situaties waar het zou kunnen gebeuren. Maar ik speel wel vals, want ik loop dan 100 meter naar een veldje. De andere keren gaan ze in de auto en naar losloopgebied. :=

Mariska_28Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:49

Nikass schreef:
Mariska 28, daar heb ik een aantal pagina's terug al op gereageerd. .. honden associëren wel, maar als ze onder stress staan kunnen ze niet iets van jou aannemen, leren. Dat geldt voor kinderen in principe ook, misschien dat het dan duidelijk wordt, kinderen die veel stress hebben bijvoorbeeld door een problematisch thuis situatie, gaan op school slechter presteren. Angst blokkeert het leervermogen...

Niet echt een antwoord om mijn vragen?
Maar staan jouw paarden dan constant bang midden in de wei?
Maar hoe heb jij je paarden staan dan? Zonder schrikdraad? En zo wel, dat is dan niet zielig?
Of is een goed getimde correctie van stroomdraad niet zielig, en een veel zachtere correctie van mij wel?

Oh, over halsbanden. Die van mij hebben van de brede windhonden halsbanden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:00

Mariska_28 schreef:
Paintlinger schreef:
Mariska28: waarom raakt het paard het stroomdraad niet nogmaals aan? Omdat ie bang is voor................ juist :-)

Maar staan jouw paarden dan constant bang midden in de wei? Nee, ze weten de grenzen, en dat ze alleen een correctie krijgen als ze er tegen aan lopen.

Dat zeg ik dan toch?
Ze raken de draad niet aan omdat ze bang zijn voor stroom.... niet omdat ze geleerd hebben dat het niet mag. Positieve correctie dus.... stroom toevoegen om gedrag (= tegen draad lopen) te laten afnemen.

Of ze daarna bang in het midden van weiland staan is dus niet interesant........ waarschijnlijk niet want daar krijgen ze geen stroomcorrectie.

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:02

Ik lees even mee hoor :)
Vond namelijk altijd de techniek van CM heel goed maar kende eigenlijk ook niks anders!

Mariska_28Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:06

Paintlinger schreef:
Dat zeg ik dan toch?
Ze raken de draad niet aan omdat ze bang zijn voor stroom.... niet omdat ze geleerd hebben dat het niet mag. Positieve correctie dus.... stroom toevoegen om gedrag (= tegen draad lopen) te laten afnemen.

Of ze daarna bang in het midden van weiland staan is dus niet interesant........ waarschijnlijk niet want daar krijgen ze geen stroomcorrectie.

Nee, je zegt dat je bange honden krijgt als je door een correctie duidelijk maakt dat iets niet mag. En ik zie dat dus niet. Net als dat paarden niet bang zijn voor het draad, maar het vermeiden omdat ze weten dat het pijn doet. Als ze er namelijk echt bang voor zouden zijn, zouden ze er niet vlak langs lopen.. of onderdoor proberen te eten. :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:06

Mariska_28 schreef:
Nikass schreef:
Mariska 28, daar heb ik een aantal pagina's terug al op gereageerd. .. honden associëren wel, maar als ze onder stress staan kunnen ze niet iets van jou aannemen, leren. Dat geldt voor kinderen in principe ook, misschien dat het dan duidelijk wordt, kinderen die veel stress hebben bijvoorbeeld door een problematisch thuis situatie, gaan op school slechter presteren. Angst blokkeert het leervermogen...

Niet echt een antwoord om mijn vragen?
Maar staan jouw paarden dan constant bang midden in de wei?
Of is een goed getimde correctie van stroomdraad niet zielig, en een veel zachtere correctie van mij wel?

Oh, over halsbanden. Die van mij hebben van de brede windhonden halsbanden.

Ik heb het toch helemaal niet gehad over paarden? Ik ga in op dat jij zegt: "en dan zeggen ze dat honden niet kunnen leren als ze bang zijn"