39 labradors als proefdieren?!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:00

Cemlys schreef:
Waar ik me dan weer drukker om maak is dat zoveel mensen een petitie tekenen tegen 39 (op zich nog niet eens veel) honden die doodgaan met een doel (ook al hebben ze er zelf niet voor gekozen, maar geen enkel dier kiest ervoor om dood te gaan, ook niet die die natuurlijk ziek worden of sterven), maar eigenlijk niet beseffen hoeveel dieren doodgemaakt worden omdat asielen volzitten, eigenaren een impulsaankoop gedaan hebben en eigelijk het geld niet hebben,... Geloof me die overtreffen de 39 ruimschoots, ik heb jaren vrijwillig op een asiel geholpen, daar gingen wekelijks hondjes dood, om plek te maken voor een nieuwe kandidaat met mss iets meer kans herplaatst te worden.

Die hadden helaas geen recht op een petitie want ze zijn niet zielig genoeg. :)

@M_D_H
Proberen kan geen kwaad :D
ben wel benieuwd naar een antwoord.

Dat mijn overige posts niet of slecht gelezen worden kan ik mee leven.
Langer dan 2 zinnen is voor de meeste de max. ;)

Krijg al geen brandende haatpb's meer, misschien nog wel op de koude winterdag. Lekker ecologisch :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:01

Om eens even wat samen te vatten voor je TS.

Met gemiddelde leeftijd ga je al de mist in, al is dat wel een veelgemaakte fout. Heeft te maken met welke data voor deze statistieken wordt gebruikt. Hoop dat mijn uitleg daarin afdoende was.

-----

Wat betreft het argument dat er andere methodes zijn om te testen waarbij geen dieren gebuikt worden:
de Wet op Dierproeven.
Daaruit citeer ik:
Artikel 10

1. Het is verboden een dierproef te verrichten voor een doel

a. dat, naar de algemeen kenbare, onder deskundigen heersende opvatting, ook kan worden bereikt anders dan door middel van een dierproef, of door middel van een dierproef waarbij minder dieren kunnen worden gebruikt of minder ongerief wordt berokkend dan bij de in het geding zijnde proef het geval is;
b. waarvan het belang niet opweegt tegen het ongerief dat aan het proefdier wordt berokkend.

Aanvullend daarop: Artikel 10b
1. Het is, onverminderd artikel 10a, verboden een dierproef te verrichten waarbij het dier zeer ernstig ongerief kan worden berokkend, indien de proef niet van belang is voor de essentiële behoeften van mens of dier.

Daarbij wil ik deze 2 quotes (met wat meer uitleg) toevoegen:
elenaMM77 schreef:
Mizora schreef:
Ik heb bewust niet getekend. Als het gaat om zeer ernstig dierenleed, dan krijgen ze daar alleen toestemming voor omdat verwacht wordt dat het een zeer grote bijdrage gaat leveren in mensenlevens redden. En dan is het triest dat daar 39 dieren voor moeten sterven, maar niet onoverkomelijk.

Net zoals er een hoop paarden zijn die gehouden worden door particulieren die al als cat. C gehouden worden, dat is gelijk aan 23% van de proefdieren. Namelijk het houden van een groepsdier in individuele huisvesting (een box). Het kan trouwens ook gaan om meermalen bloedprikken in deze categorie.

Cat. A) 37% van de proefdieren, leven zo goed als maar gaat bij door mensen gehouden dieren.
Cat. B) 28%, zitten daar dicht tegenaan.

Cat. D) 8.5%, heeft het al wat zwaarder. Bijv. zowel bloedprikken als individuele huisvesting

En alleen cat. E en F hebben het echt zwaar tijdens de proeven (mate van ongerief zijn ernstig (3.5%) en zeer ernstig (0.12%)).

Voor iedere proef moet er uitgebreid door commissies besloten worden of de hoeveelheid ongerief bij het dier opweegt tegen de hoeveelheid kennis die daaruit wordt opgedaan. En dit wordt dan ook bepaald naar aanleiding van de hoeveelheid dieren die aangevraagd worden. Er wordt altijd uitgegaan van de kleinste hoeveelheid benodigde dieren om het statistisch waardevol te maken. Anders zijn de dieren alsnog zinloos ingezet.

Het gaat hier om een cat. F. Dat blijft zeer triest. Maar geloof me, als ze het anders konden onderzoeken, dan zouden ze dat doen. Maar uiteindelijk gaan mensenlevens voor.

sluit mij hier bij aan..

aanvulling in de commissie die beslist over het wel of niet mogen uitvoeren van dierproeven zijn enkele zetels voor de dierenbescherming en onafhankelijke instanties die over de ethiek oordelen.

ik vind daarom het ondertekenen van petities vrij ondoordacht omdat de in en outs van het onderzoek, alsmede de doelstellingen en middelen niet bekend zijn.. het is puur emotionele reactie op een bericht.

Als je tegen onderzoek op dieren bent voor medisch onderzoek, dan ga ik ervan uit dat diegene ook principieel niet accepteert dat mensen bijvoorbeeld insuline spuiten? ook insuline is ontwikkeld met behulp van dierproeven.. Sterker nog, zonder dit onderzoek, zou er geen kunstmatige insuline zijn en slachtten we nu nog kalveren om insuline uit de lebmaag te oogsten.

in mijn studie heb ik specifiek gekozen voor het vak dierproefalternatieven als extra vak.. hierbij krijg je helaas ook direct te maken met dierproeven en moet je dat meebestuderen, immers anders kun je weinig zeggen over alternatieven op zich.. ook Recht en ethiek vielen in dat pakket.. al met al heeft dat mijn blik wel enigzins gerelativeerd als het neerkomt op dierproeven, met name de medische.

Voor de mensen die argumenten hebben als 'dat moeten mensen dan maar op zichzelf testen (die zullen er zijn). Deze honden zijn specifiek voor dit doel gefokt, beschermd en gezond opgevoed en een blij leven gehad tot aan het moment van de proeven (immers iedere ziekte of aanleg tot andere ziekten, zelfs de aanleg voor hartfalen zelf zijn onwelkom.. er moet zeer gericht 'schade' worden toegediend en aankomen, anders is het nutteloos). iedere vorm van stress kan de uitkomst beïnvloeden, dus zelfs tijdens de proeftijd worden ze beter verzorgd dan menig huisdier.

ja het zijn akelige proeven, het is niet voor niets ongeveer de zwaarste categorie, en dan ook nog eens zo aaibaar.. maar vergeet niet dat door alle dierproeven uit het verleden er nu alternatieven zijn waardoor er nu 'maar' 39 honden aan te pas komen.. Vroeger waren dit er vele malen meer.. och en de geschiedenis heeft ook een periode gehad waarbij willekeurige kinderen van minderheidsgroeperingen gebruikt werden, ongeacht echte geschiktheid.

al met al zeg ik voor mijzelf, ik onderteken echt niet.

------

En wat betreft het 'argument' dat ze honden van de straat halen. Dit doe je niet als onderzoeken. Een van de redenen is dat je hierdoor geen goed onderzoek kunt doen, want hierdoor zijn het aantal externe factoren die de uitkomst van je onderzoek kunnen veel te hoog, waardoor je onderzoek op wetenschappelijk gebied niks meer waard is en dus ook niet door de ethiek commissie komt, waardoor je het hele onderzoek niet uit kunt voeren.

----

En waarom niet mensenharten testen?

NatasjavE geeft het antwoord al, dat komt niet door de ethiek commissie. Als je het daar niet mee eens bent (en daar lijkt het op) dan kun je natuurlijk altijd een betoog schrijven naar de overheid/commissie waarin je uitlegt waarom jij denkt dat ze de regelgeving zouden moeten herzien.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:01

Cemlys schreef:
PenP2014 schreef:

Nee. En weet je waarom niet? Omdat pacemakers onzinnig zijn. Omdat men zo hopeloos alles en iedereen maar kunstmatig in leven moet houden. Ten koste van alles. Ik zou me liever aan een haai of tijger laten voeren. Lijkt me veel nuttiger :)
ja stuk spannender, heb je ooit een mens/dier gezien in een laat stadium van hartfalen, stikkend in zn eigen longvocht? Einde is niet een paar uur later in zicht. en met alle respect maar nee ik hoef niet voor een tijger of een haai te springen, ik wil gewoon menswaardig/rustig kunnen sterven, zonder dat het een doodstrijd wordt. Ik hoef geen 100 te worden of 20 jaar aan een stoel vast te zitten. En als het allemaal geen nut meer heeft dan graag een cocktailtje inslapen.

Mee eens...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:02

speurneusc schreef:
Cemlys schreef:
Waar ik me dan weer drukker om maak is dat zoveel mensen een petitie tekenen tegen 39 (op zich nog niet eens veel) honden die doodgaan met een doel (ook al hebben ze er zelf niet voor gekozen, maar geen enkel dier kiest ervoor om dood te gaan, ook niet die die natuurlijk ziek worden of sterven), maar eigenlijk niet beseffen hoeveel dieren doodgemaakt worden omdat asielen volzitten, eigenaren een impulsaankoop gedaan hebben en eigelijk het geld niet hebben,... Geloof me die overtreffen de 39 ruimschoots, ik heb jaren vrijwillig op een asiel geholpen, daar gingen wekelijks hondjes dood, om plek te maken voor een nieuwe kandidaat met mss iets meer kans herplaatst te worden.

Als goed is worden hier in nederland geen dieren afgemaakt om plaats te maken voor anderen, gebeurt dat wel dan is dat zeer kwalijk want er wordt altijd beweert dat nederland daar niet aan doet. Belgie wel, daar zit een dier een aantal weken in het asiel en is ie dan niet geplaatst wordt ie afgemaakt, ook als het hok niet nodig voor anderen.

Ging idd over Belgie, ik weet verder niet of het hier in nederland gebeurt, maar hier zal het toch ook wel eens vol zitten... Op zich is een paar jaar in een asiel wachten ook geen leven...

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:03

Een botte bijl doet het ook hoor. Heb je geen cocktail voor nodig :D

Maargoed. Hebben jullie het aantal handtekeningen inmiddels gezien? *\o/* In die tussentijd vermaak ik me kostelijk.

M_D_H

Re: 39 labradors als proefdieren?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:04

Gelukkig zullen ze met die handtekeningen niks doen...
Dus een zinloze dagbesteding van je...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:04

Wat waren verder de argumenten om de petitie te tekenen, zou ze graag eens op een rijtje zien (naast de bovenstaande 'argumenten ' uit mijn eerdere post )?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:05

minikatje schreef:
Cemlys schreef:

Die hadden helaas geen recht op een petitie want ze zijn niet zielig genoeg. :)

@M_D_H
Proberen kan geen kwaad :D
ben wel benieuwd naar een antwoord.

Dat mijn overige posts niet of slecht gelezen worden kan ik mee leven.
Langer dan 2 zinnen is voor de meeste de max. ;)

Krijg al geen brandende haatpb's meer, misschien nog wel op de koude winterdag. Lekker ecologisch :D

Gewoon blijven proberen, misschien volgt het antwoord wel in zo'n brandende haat mail :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:08

Dribbel schreef:
Wat waren verder de argumenten om de petitie te tekenen, zou ze graag eens op een rijtje zien (naast de bovenstaande 'argumenten ' uit mijn eerdere post )?

Overbevolking,
De natuur,
Leeftijd,
Zielig voor de beestjes,
Mensen staan boven dieren,
Gevangenen gebruiken,
Onzin onderzoek want pacemakers werken voldoende...
Geldzuigers, als ze meer geld wilde besteden hadden ze wel andere manieren verzonnen...
Oh en de helft van de ondertekenaars heeft waarschijnlijk gewoon niet nagedacht bij het ondertekenen...

Volgens mij was dat het...

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:09

PenP2014 schreef:

Maargoed. Hebben jullie het aantal handtekeningen inmiddels gezien? *\o/* In die tussentijd vermaak ik me kostelijk.

En dan wat? Onderzoekers hebben nog wel meer dingen te onderzoeken. Nu worden er misschien wel 39 labradors gered, maar al die andere minder schattige proefdieren dan? Waarom is deze petitie alleen voor deze 39 labradors en niet voor alle proefdieren? Omdat labradors misschien meer aandacht trekken?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:09

M_D_H wat ik niet zo goed begrijp is dat je zo graag dierenmishandeling aan komt prijzen in een topic over anti dierenmishandeling. Waarom doe je dat? :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:11

muntdrop schreef:
PenP2014 schreef:

En dan wat? Onderzoekers hebben nog wel meer dingen te onderzoeken. Nu worden er misschien wel 39 labradors gered, maar al die andere minder schattige proefdieren dan? Waarom is deze petitie alleen voor deze 39 labradors en niet voor alle proefdieren? Omdat labradors misschien meer aandacht trekken?

Je moet ergens beginnen toch? En zo heb ik nog wel meer projecten tegen dierenleed waar ik me mee bezig houdt. Dus wie zegt dat het na dit topic klaar is? Je bent niet voor 1 topic een dierenactivist :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:11

Omdat het geen dierenmishandeling is...
En omdat ik graag mensen wijs op hun naïefe denkwijze...
En omdat ik graag benadruk Hoe belangrijk dit soort onderzoeken zijn...
En omdat bokt nog altijd een forum is waar gediscussieerd mag worden...

En omdat dit geen anti dierenmishandeling topic is...
Dit is een topic over dierproeven...

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:12

M_D_H schreef:

Dus gezonde labradors zonder verdoving langzaam vermoorden is geen dieren mishandeling? Wat ben ik blij dat ik jouw dier niet ben :=

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:12

Dribbel schreef:
En wat betreft het 'argument' dat ze honden van de straat halen. Dit doe je niet als onderzoeken. Een van de redenen is dat je hierdoor geen goed onderzoek kunt doen, want hierdoor zijn het aantal externe factoren die de uitkomst van je onderzoek kunnen veel te hoog, waardoor je onderzoek op wetenschappelijk gebied niks meer waard is en dus ook niet door de ethiek commissie komt, waardoor je het hele onderzoek niet uit kunt voeren.

:j En ook hier weer de Wet op Dierproeven

Artikel 11

Het is verboden proeven te verrichten op dieren die niet:

a. in de inrichting van de betrokkene gefokt zijn, of
b. rechtstreeks afkomstig zijn van een andere inrichting waarin, uitsluitend of in hoofdzaak met het oog op dierproeven of wetenschappelijk onderzoek, dieren worden gefokt of tot zodanig doeleinde worden gebruikt.

Daarbij wel dit artikel als kanttekening, maar ook dan gelden asieldieren dus niet als geschikt.
Artikel 16

1. Onze Minister kan voor gevallen, behorende tot bij zijn besluit aangewezen categorieën, vrijstelling verlenen van de in de artikelen 11 en 11a gestelde verboden. Een vrijstelling mag geen betrekking hebben op zwerfhonden, zwerfkatten of uit het wild gevangen dieren met uitzondering van dieren van bij ministeriële regeling aangewezen soorten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:13

Wat een vermakelijk topic dit zeg! Prachtige nondiscussie is hier gaande. Sommigen hier zie ik echt voor me als schreeuwende kinderen met de vingers in de oren: "lalalala ik hoor je lekker toch niet!" . Zeer nuttig in een discussie! Helemaal hilarisch dat iemand werkelijk overal op antwoord dat het echt niet boeit, en vervolgens beweert dat mensen moeten gaan nadenken. Werkelijk, ik rol over de vloer van het lachen van zulke dingen! Sorry, maar zulke activisten willen vooral niet dat mensen gaan nadenken...stel je voor zeg, je zou maar eens tot de conclusie kunnen komen dat het niet zo zwart wit is en oh nee toch, wellicht niet meer zo principieel tegen dierproeven zijn! Nee, deze mensen willen dat we juist oogkleppen opzetten en blind achter het "het is sielugh!" blijven lopen.
En dan het idee dat de labjes van straat worden geplukt! Nee joh, ze komen aan de deur en met een pistool op je smoel moet je je lieve hondje afstaan, duh! Dat weet toch iedereen? Zelfs de aliens die hier regelmatig langs komen beseffen dat.
Het argument overbevolking is ook altijd zo dolkomisch. Ik heb daar maar 1 ding op te zeggen: verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Ik teken zoiets dus principieel NIET. Ik ben helemaal voor het verminderen van dierproeven, maar besef me ook dat het soms toch een geval is van het doel heiligt de middelen. Juist omdat ik me wel verdiept heb in wetgeving en het een en ander gezien heb, ben ik er niet principieel tegen. En ja, ik ben egoistisch dat ik vind dat die paar dieren het waard zijn om tig mensen te helpen. Newsflash: mensen zijn egoistisch. Dieren ook trouwens.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:16

Lucht het op? :(:)
Ik moet je trouwens even corrigeren. Ik heb gezegd dat het me geen hol intresseert wat krijssende mensen zoals jij van mìj vinden. Als ze maar wat van de dierproeven en dierenleed vinden :) En dat zijn er genoeg :)
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 23-08-14 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:18

Wat ontzettend vervelend dat bepaalde mensen hier persoonlijk gaan spelen! "Wat als het je pasgeboren kind was" "Mijn oma is overleden aan hartfalen" etc. etc.

Ja, dat is inderdaad verschrikkelijk, maar nogmaals, zo is het leven. Om het dan zo persoonlijk te gaan spelen slaat kant noch wal natuurlijk, beetje persoonlijke verhalen op gaan gooien zodat de anti-dierproef bokkers het opeens wel goedkeuren :? Zwakke vorm van discussie voeren.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:21

BaileyMix schreef:
Wat ontzettend vervelend dat bepaalde mensen hier persoonlijk gaan spelen! "Wat als het je pasgeboren kind was" "Mijn oma is overleden aan hartfalen" etc. etc.

Ja, dat is inderdaad verschrikkelijk, maar nogmaals, zo is het leven. Om het dan zo persoonlijk te gaan spelen slaat kant noch wal natuurlijk, beetje persoonlijke verhalen op gaan gooien zodat de anti-dierproef bokkers het opeens wel goedkeuren :? Zwakke vorm van discussie voeren.

Helemaal mee eens!! _/-\o_

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:22

PenP2014 schreef:
M_D_H schreef:

Dus gezonde labradors zonder verdoving langzaam vermoorden is geen dieren mishandeling? Wat ben ik blij dat ik jouw dier niet ben :=

Euhm iell...
Ik zou jou niet eens als dier willen hebben... Jij zou mijn medicijnen jatten en weg peuren gewoon omdat je een simpele ziel bent en een activist...

Nee werkelijk dit is echt de domst opmerking die ik in dit topic gelezen heb...
Alhoewel... Misschien dat die van de honden van de straat afgeplukt worden nog dommer was...

Ik ben heel goed voor mijn beestjes hoor...
Mijn paard staat de hele dag door buiten en mijn egeltjes hebben een groot verblijf en hebben daarbij ook nog eens de beschikking over een buitenverblijf. .. dat wil zeggen, ze lopen hier gewoon los...
Oh hemel... Zei ik egels, nu ga je me zeker beschouwen als een dierenbeul... :roll:

Nee, ik vind een labrador die voor dit soort onderzoeken gebruikt worden niet zielig...
De meeste van deze honden hebben een beter leven gehad dan die zielige hondjes op een 1 kamerflat zonder lift...
Maar activisten zoals jij kunnen dat toch niet inzien...

We zijn trouwens weer aangekomen bij het al oude punt... Alle argumenten zijn de grond ingeslagen en dus gaan we maar beweren dat de ander een dierenbeul is...

Serieus jullie zijn allemaal hetzelfde. ..

PenP2014

Re: 39 labradors als proefdieren?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:23

Egels in een rennetje stoppen.. I rest my case :x

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:23

M_D_H kun je misschien een béétje fatsoenlijk blijven? Even tot tien tellen allicht.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:23

speurneusc schreef:
dan moet je nog eens dat verslag lezen van freelabradors, daarin staat dus dat 1 op de 3 al doodgaat door de 6 weken voorbreidingsfase (of te wel de harten zodanig te beschadigen dat ze om te leven een pacemaker nodig zouden hebben, dan sterven er nog tijdens de 8 uur zware tot zeer zware belasting van de het hart in de volgende fase, dus ze krijgen zowat 8 uur een hartaanval, of bijna hartaanval en de rest zal daarna sterven want ze willen de schade van het hart gaan bekijken daar zijn ze benieuwd naar. Dus afmaken omdat ze toch niet meer in de maatschappij mee kunnen zal niet aan de orde zijn, ze gaan het gewoon door de test allemaal het al niet overleven dat is al zeker!!!!

Er staat in het verslag dat ze ernstig hartfalen (met gevolg de dood) proberen te vermijden, mocht de hond toch verschijnselen tonen van ernstig hartfalen dat niet meer te herstellen is dan wordt deze geeuthaniseerd om verder lijden te voorkomen. Laten lijden tot de dood erop volgt (het dier sterft zelf na ernstig lijden) wordt niet geaccepteerd door de dec. Gedurende het 8 uur durende experiment is het dier onder narcose, en merkt en voelt daar niks van (vandaar ook de ongerief score van 2).
Ja, de dieren gaan uiteindelijk dood en zullen heus ongerief hebben gedurende de 6 weken van inductie van hartfalen, maar ze laten ze er echt niet aan dood gaan (dwz ernstig hartfalen tot de dood erop volgt) in de periode voor de uiteindelijke operatie van 8 uur, aangezien dat het belangrijkste deel is van het experiment.

Maar, zoals ik al zei, de rest van de dec en de argumentatie voor dit experiment staat er niet bij, die zou ik ook graag lezen voordat ik er een oordeel over geef.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:24

BaileyMix schreef:

Nee, dat heet op het gevoel spelen van de ander.... je weet wel... hetzelfde als dat die dieren activisten doen met een sneue plaatjes en sneue beelden...
Die gaan beweren dat je een dierenbeul bent of dat je labradors neer knuppelt...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:24

BaileyMix schreef:
M_D_H kun je misschien een béétje fatsoenlijk blijven? Even tot tien tellen allicht.

Euhm... nee...
Niet als dit soort onzin dingen worden beweert...