Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:17

Dat jachtopzichters komen zeiken dat ze het niet leuk vinden dat de loslopende hondjes hun schietschijven voor de neus weg kapen en daarom bordjes plaatsen in losloopgebieden waarin ze verzoeken er rekening mee te houden dat je bijvoorbaat hun spelletje loopt te verzieken, en ze daarmee alvast voor zichzelf de mogelijkheid scheppen om een algeheel losloopverbod in te stellen wanneer ze hun zin niet krijgen.

Ga maar eens kijken hoeveel Staatsbosbeheer BOA's en boswachters zelf ook jager zijn... Zo'n beetje allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:36

Anoniem schreef:
Dat jachtopzichters komen zeiken dat ze het niet leuk vinden dat de loslopende hondjes hun schietschijven voor de neus weg kapen en daarom bordjes plaatsen in losloopgebieden waarin ze verzoeken er rekening mee te houden dat je bijvoorbaat hun spelletje loopt te verzieken, en ze daarmee alvast voor zichzelf de mogelijkheid scheppen om een algeheel losloopverbod in te stellen wanneer ze hun zin niet krijgen.

Ga maar eens kijken hoeveel Staatsbosbeheer BOA's en boswachters zelf ook jager zijn... Zo'n beetje allemaal.

Het is ook wel handig dat als er een gewond dier rondloopt in hun gebied dat ze die zelf kunnen schieten, heb je daar wel eens bij nagedacht?
Een dier met een gebroken poot bijvoorbeeld, als ze dan eerst iemand anders moeten bellen schiet het ook niet op.
Ook houden ze de aantallen in stand, ook wel fijn.. Anders krijg je oostvaardersplassen praktijken of ze moeten een andere leefruimte zoeken en ik denk niet dat dat in het belang van de dieren is..

Zoolgangster

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:42

@dees_daan, precies, een gewond wild dier moet je niet af willen maken met een spuitje... dan is schieten veel diervriendelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:06

Die jachtopzichter in het stuk zat juist te klagen over dat er al zo weinig reetjes waren. Dus hoezo oostvaardersplassen taferelen.
Als er teveel zijn, zijn die loslopende honden ook niet zo'n groot probleem.
Die kunnen dan, net als katten met vogels, ook hun steentje bijdragen aan de natuur.
Wat is het verschil, een kat die een vogel dood of een hond die een reetje dood. Is de vogel minder zielig dan het reetje?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 18:14

Een hond maakt een ree op een heel andere en pijnlijkere wijze af dan een jager .... Stel de wolf keert terug in Nederland en verscheurt de honden van Repelsteel langzaam in reepjes.... de natuur zijn gang laten gaan? De natuur kan al heel lang niet meer zijn gang gaan in de bewoonde wereld. Daarom jagen jagers om populaties te beheersen. Krijgen gewoon naar aanleiding van tellingen van de Provincie opdracht zoveel bokken en zoveel hindes af te schieten. Gebeurt gewoon geheel gecontroleerd. Maar ik denk dat Repelsteel misschien het verschil tussen stropers en jagers niet ziet of kent. En dan kun je ook geen juist oordeel vellen.

En officieel mogen katten ook niet los maar daar is helaas niet op te handhaven. Wel worden er jaarlijks duizenden katten afgeschoten omdat ook daar een over-populatie van is in het wild. En die dieren enorme schade aan de natuur toebrengen.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:16

Repelsteel: wat de jacht betreft begin je de plank nu wel heel erg mis te slaan.

Ik ga hier niet verder op in als jij denkt dat de mensen zo in elkaar zitten......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:19

Anoniem schreef:
Die jachtopzichters in het stuk zat juist te klagen over dat er al zo weinig reetjes waren. Dus hoezo oostvaardersplassen taferelen.
Als er teveel zijn, zijn die loslopende honden ook niet zo'n groot probleem.
Die kunnen dan, net als katten met vogels, ook hun steentje bijdragen aan de natuur.
Wat is het verschil, een kat die een vogel dood of een hond die een reetje dood. Is de vogel minder zielig dan het reetje?

1 kogel voor een gewonde ree is heel iets anders dan hondenbeten..
Die ree gaat eerst flink in de stress en word dan meerdere keren gebeten, geen fijne dood..
Of ze worden zo opgejaagd dat ze de weg oversteken en dood gereden worden, dan is het te hopen dat de mensen achter het stuur niks hebben.
En ja ik heb dit zelf meegemaakt met de ambu.. Auto's met flinke schade en het is te hopen dat de ree op slag dood is dan..
Plus dat een hond niet kijkt of het wel een bok is, die pakt wat hij pakken kan, jong of oud, geit of bok.
Op de katten ga ik niet eens in, daar gaat het hier niet om.
Het gaat om de honden, dat is de discussie, dat boswachters zelf schieten heeft een reden, dat je dat gebruikt om te zeggen dat het dan niet zo erg is slaat nergens op, ik hoop dat je dat verschil zelf ook wel in ziet?

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:25

Oke trap er toch weer in... wat dacht je van de reeen die in paniek de weg over vliegen en zo verkeersongevallen veroorzaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:28

Ik gaf de stelling wat is het verschil, van de kat is het algemeen geaccepteerd. Daar hoor je niemand over. Genoeg katten die eerst gaan "spelen" met een vogeltje voor ze hem op vreselijke wijze doden. Maar het is maar een vogel ?

Waarom is er op loslopende katten niet te handhaven ? Dat vind ik nou onzin!
Gewoon ontzettend hoge boetes op zetten, nog hoger dan die van loslopende honden, dat zal ze dan wel leren. Dan laten ze het wel hun kat buiten los te laten wanneer er 5000 euro boete op staat.
Dan houden die ongelukken in het verkeer door plotseling overstekende katten ook eindelijk op. Al dat leed en die schades.

Maar het gaat hier over honden en reetjes en dat is dan ineens heel wat anders natuurlijk.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:29

Vogeltjes veroorzaken doorgaans weinig verkeersongelukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:45

Bijna de helft van de ongelukken gebeuren 's nachts of 'avonds laat in het donker. Ik kan me niet voorstellen dat dat komt omdat er dan mensen hun hond los laten lopen tijdens een wandeling in het donker in het bos en de hond besloot een hert op te jagen :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:46

Ja maak de wet maar meer dieronvriendelijk. Waarom ook niet.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:00

Anoniem schreef:
Bijna de helft van de ongelukken gebeuren 's nachts of 'avonds laat in het donker. Ik kan me niet voorstellen dat dat komt omdat er dan mensen hun hond los laten lopen tijdens een wandeling in het donker in het bos en de hond besloot een hert op te jagen :')

En onnodig veel gebeuren er dan overdag......

Oh en graag een bron van je 'bijna de helft'- wetenschap

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 19:03

Anoniem schreef:
Maar het gaat hier over honden en reetjes en dat is dan ineens heel wat anders natuurlijk.

De wijze waarop een kat met een vogeltje omgaat is ook absoluut niet mijn ding Repelsteel. Ik vind het op zich ook barbaars van de eigenaren van die katten om de maatschappij op te schepen met hun verantwoording. Maar het bovendien ook nog eens best vinden dat ze vogels martelen en kapot maken en mensen die er niks mee te maken hebben de schrik van hun leven bezorgen door voor hun auto over te steken zodat ze even later van het asfalt afgeschraapt moeten worden.

En het gaat hier inderdaad om honden en reeën in dit topic. En ook dan vind ik dat een ree als hij dood moet, in ieder geval een dierwaardige dood krijgt. Geen lijdensweg en doodsangst....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:03

Anoniem schreef:

Toch vreemd dat ik meerdere reeën gehad heb die of overdag of tijdens schemering doodgereden zijn.. Waarvan ik weet dat er een aantal opgejaagd zijn.
Reeën leven ook overdag, en schrikken ook (juist) dan van loslopende honden.
En dan is het ook wel vreemd dat ik nooit een auto met schade gehad heb door een kat.
Bij reeën wel.. Enig idee wat voor impact het heeft als je een ree aanrijd op de snelweg? En bedankt mevrouw met de hond die normaal héél goed luistert..
De meeste katten hier die doodgereden worden leefden in het buitengebied, natuurlijk hebben we ook wel katten in de bebouwde kom gehad maar nog nooit schade aan een auto gezien.
Waarom ik geen discussie over katten wil voeren? 1 omdat dit topic niet over katten gaat, 2 je de wet overtreed als je je hond in bepaalde gebieden los laat lopen, en voor katten bestaat er geen wet.
Dus dat katten wel vrij rond mogen lopen en honden in bepaalde stukken niet is geen mening maar een feit.
Je haalt er dingen bij die niet van toepassing zijn..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:17

Anoniem schreef:
Omdat zoals al meerdere hier hebben gezegd, die riem geen enkele toegevoegde waarde heeft. Omdat de psychische riem die sommigen tussen zichzelf en hun hond hebben beter werkt dan een materiële riem die de baas van een ongetrainde hond toch nog achter zijn hond aan sleurt wanneer deze hem niet kan houden.

dat dus en omdat ik een hekel heb aan een aangelijnde hond uitlaten en het heerlijk vind met mijn honden los overal rond te dwalen. Ik heb mijn honden niet om ze aangelijnd rond te sjouwen buiten ik heb ze voor mijn plezier en mijn hobby en hun plezier!

Al schijnt het een hele uitzondering te zijn dat je honden goed luisteren. Vorige week de hele week met 3 grote honden gelopen die alle 3 los lopen ook langs de 80 km weg waar geen afscheiding is tussen voetpad en weg dan een gras strook waar de honden op lopen en die ze NIET verlaten. Ongelofelijk hoeveel mensen af remmen, duimen op steken of nog eens extra kijken. Vele fietsers en voetgangers die verstelt staan. Ik vind het gewoon opvoeding. Nu zijn deze honden het al jaren gewend en is er ook lange tijd overheen gegaan eerdat ze het zo onder de knie hadden dat ik ze zonder zorgen los kon laten. Uiteraard moet je 100% zeker zijn dat ze NIET de weg op gaan. Voor mij is dit overigens meer een uitdaging dan los laten lopen in het bos of in de polders. Ze zijn namelijk nooit anders gewend vanaf dat ik ze heb dan dat ze daar lopen en zeker in de polders komen we veel wild tegen dat ze gemakkelijk zouden kunnen volgen. Het is ze erg makkelijk te leren om dat allemaal te negeren.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:20

Gefeliciteerd Dierenfan, je bent een uitzondering en niet representatief voor het gros van de hondenbezitters.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:24

MyWishMax schreef:
En als er ineens schapen staan in het losloopgebied? Laat je je hond dan ook loslopen?

ja als ik het niet weet en nee als ik van te voren weet dat er schapen lopen ergens in het losloopgebied dan ga ik dat hele gebied niet in. Mijn honden kijken overigens totaal niet naar schapen (veel teveel in de omgeving) maar ik ben bang dat ze tegen het schrikdraad aan lopen wat men er regelmatig om zet om de schapen te beschermen tegen loslopende honden die anders over schapen denken dan dat mijn honden doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:25

Ook ik rem af als er een hond in berm loopt, en vind het doodeng om daar langs te rijden, dankzij de bazen hier die dus wel honden los laten lopen naast de weg terwijl ze niet in de berm blijven.
Hier zowat om de hoek bij de 50km weg zijn al meerdere honden aangereden, en ik weet van 2 honden dat ze de weg op lopen.
Dus ja, ook ik rem af en doe een schietgebedje dat ze niet oversteken, ik heb er echt een bloedhekel aan als er honden loslopen naast een drukke weg..
Als ik de honden en bazen niet ken weet ik niet hoe goed ze opgevoed zijn dus ik neem het zekere voor het onzekere en rem af.. Ik vind het echt eng als ze dichtbij de weg lopen zonder sloot oid er tussen..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:27

slimmerik schreef:
Anoniem schreef:

De wijze waarop een kat met een vogeltje omgaat is ook absoluut niet mijn ding Repelsteel. Ik vind het op zich ook barbaars van de eigenaren van die katten om de maatschappij op te schepen met hun verantwoording. Maar het bovendien ook nog eens best vinden dat ze vogels martelen en kapot maken en mensen die er niks mee te maken hebben de schrik van hun leven bezorgen door voor hun auto over te steken zodat ze even later van het asfalt afgeschraapt moeten worden.

En het gaat hier inderdaad om honden en reeën in dit topic. En ook dan vind ik dat een ree als hij dood moet, in ieder geval een dierwaardige dood krijgt. Geen lijdensweg en doodsangst....

Nu wordt het toch wel lachwekkend :+ doodgeschoten worden door een jager is dierwaardiger dan door een roofdier worden gepakt? Wat een flauwekul.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:29

overigens een losloopgebied in het bos zou ik geen jagende hond in los laten. Waar wij altijd op vakantie gaan is een hond doodgereden omdat hij in het losloopgebied een ree tegen kwam waar hij achteraan ging. De ree bereikte wel de overkant van de naast gelegen weg de hond niet......

Vandaar dat losloopgebied niet veel zegt voor mij want het wild houdt zich daar zelf echt niet aan dus mijn honden moeten gewoon onder appel staan als ze los zijn ;)

Overigens op plaatsen waar staat dat er mogelijk runderen en/of schapen los lopen blijven de honden sowieso vast en in onbekende gebieden ook omdat ik niet voor verrassingen wil staan. Waar ze los lopen is bekend en vertrouwd gebied

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:31

dees_daan schreef:
Ook ik rem af als er een hond in berm loopt, en vind het doodeng om daar langs te rijden, dankzij de bazen hier die dus wel honden los laten lopen naast de weg terwijl ze niet in de berm blijven.
Hier zowat om de hoek bij de 50km weg zijn al meerdere honden aangereden, en ik weet van 2 honden dat ze de weg op lopen.
Dus ja, ook ik rem af en doe een schietgebedje dat ze niet oversteken, ik heb er echt een bloedhekel aan als er honden loslopen naast een drukke weg..
Als ik de honden en bazen niet ken weet ik niet hoe goed ze opgevoed zijn dus ik neem het zekere voor het onzekere en rem af.. Ik vind het echt eng als ze dichtbij de weg lopen zonder sloot oid er tussen..

Hier lopen ze nooit dichtbij de weg ze houden afstand ook dat is geleerd want ik wil wel de controle hebben zonder dat ze aangelijnd zijn ;) Ik snap ook wel dat het voor auto mensen niet fijn is als ze direct naast de weg lopen dus is de berm 2.5 meter breed dan mogen ze maar 1.5 á 2 meter de berm in maar zover gaan ze nooit ze lopen altijd aan de rand naast het pad tenzij ze moeten poepen dat doen ze iets verderop.
(voor mensen die zich af vragen hoe het gedaan is gewoon met een rollijn van 10 meter en heel veel werken met de clicker en beloningen kost gerust 2 jaar met haasten bereik je namelijk niets)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:32

Paintlinger schreef:
Oke trap er toch weer in... wat dacht je van de reeen die in paniek de weg over vliegen en zo verkeersongevallen veroorzaken?

Gelukkig is mijn losloopgebied ver van wegen verwijderd.. Anders zou ik mijn hond er ook niet los laten. En zo makkelijk het op gehoorzaamheid gooien. Sommige honden hebben gewoon een erg sterkte speurdrift..

Een gezonde ree is sneller dan mijn hond, een schaap niet. Dus ja, dan gaat ze vast.
Ik wil speciaal voor ree-tjes en boswachter een stroomband gaan proberen om het jachtinstinct te remmen.. Want nee ik vind het niet fijn dat wild opspeuren haar hobby is.. Maar ben ik een dierenbeul door mijn hond las te laten lopen? Ik denk dat er in Nederland een boel dieren zijn die een moord zouden doen om vrij te kunnen lopen, al was het maar met de kans opgejaagd te worden door een dier dat toch niet sneller is dan hem.. Maarja die zien er niet schattig uit, en is een hele andere discussie in zijn geheel.
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 12-08-14 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:33

In een gebied waar schapen of runderen staan is het sowieso nooit toegestaan om honden los te laten lopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:37

dees_daan schreef:

Dit snap ik heel goed. Ik zou mijn hond daar ook nooit los laten lopen al luistert hij nog zo goed, ik vind dat toch een risico. Daarom heb ik ook een probleem met de losloopstrookjes in mijn gemeente die oa naast de snelweg lopen en kies ik mijn eigen losloopgebied waar IK het verantwoord vind.