Katten binnen of buiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Katten binnen houden of buiten

Binnen
157 (51%)
Buiten
148 (48%)

Totaal aantal stemmen: 305

linnnde

Re: Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:38

Hoezo gemakzucht? Wij hebben hier de ruimte om ze buiten te laten lopen. Waarom zouden wij ze dan binnen houden? Omdat dat beest een x een muisje vangt?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:39

linnnde schreef:
Hoezo gemakzucht? Wij hebben hier de ruimte om ze buiten te laten lopen. Waarom zouden wij ze dan binnen houden? Omdat dat beest een x een muisje vangt?

Omdat je kat mijn tuin vol schijt, mijn beesten dood maakt en mij tot last is. Daarom moet jij je kat in jouw tuin houden, i.p.v. de verantwoording voor je dier op mij af te schuiven.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:39

Tja gemakzucht van de mens.. Een kat geeft zelf duidelijk aan dat ie naar buiten wil (behalve mijn kat :') ) en wij als grote dierenliefhebbers doen gewoon de deur open voor onze kat en dan kan ie lekker naar buiten :Y)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:40

Amandavd schreef:
Magrathea schreef:
Jongens, het gaat veel te hard, ik kan het niet bijhouden :oo

Amanda, ik kan je in elk geval vertellen dat mijn ouders ook in een woonwijk wonen (Rotterdam-oost), met alleen twee korte singels met gras eromheen als "groen"(en veel bomen maar die heb je overal wel). En er zitten toch echt een flink aantal reigers hoor! Daarnaast een aantal brutale eksters die ook wel van goudvisjes houden. Verder geen volières in de buurt of iets dergelijks. Overigens bedenk ik me nu dat de enige in de buurt die een vijver hebben zelf ook katten hebben die buiten komen dus beschermen doen ze het toch wel :)
Ik zal straks verder antwoorden want nu moet ik weg ;)

Oke, dat wist ik niet. Wij woonde vroeger tegenover een meer en toen hadden we elke dag wel een reiger in de tuin. Hier zie ik ze nooit eigenlijk.

Ik heb mijn konijn weleens in een open ren in de tuin, zo'n gaasgeval en die moet ik dan echt beschermen tegen buizerts hoor :j
Dat is ook DE reden dat het konijn nooit in de tuin zit als wij niet thuiszijn. Daarnaast hebben we ook een paar ransuilen zitten en die vinden een dwergkonijntje op zijn tijd ook wel lekker ;)

loveottje

Mijn kat kan kiezen :D we hebben een kattenluik. Hij gaat veel naar buiten maar blijft ook veel binnen :D s'nachts blijft hij binnen omdat we dat liever hebben maar voor de rest kan hij kiezen :D eerlijkgezegd vind ik dat dit de beste optie is :D

Lisitano

love_western schreef:
naomi_1998 schreef:
Weet jij überhaupt wel wat er allemaal in e natuur gebeurt? Zal maar niet zeggen wat veel mensen in nl eten of wat leeuwen in Afrika doen. Zo sielugggg is dat.

Dat weet ik heel goed. Ben niet achterlijk. Maar dat zijn inheemse diersoorten die elkaar opvreten. Er zijn ook landen waar ze proberen de uitheemse diersoorten uit te roeien. Puur omdat ze er niet horen.

Ik vind de term "natuur" hier ook niet op gaan.
De kat is jouw huisdier, jouw verantwoordelijkheid die gewoon eten in zijn bak heeft staan en dus heeft hij die vogel onnodig gedood. Dat heeft geen nut, de natuur wel. Een vos die een eend weggraait zit ik dan weer niet mee. Dat is zijn eten.
Mijn hond pakt ook het liefst zijn eigen voer. Aan mij de taak dat te voorkomen.
Tenzij je muizen- of rattenoverlast hebt vind ik het doden van kleine dieren door toedoen van katten onnodig en als iemand dan ook nog eens zegt er gelukkig van te worden gaan mijn nekharen helemaal overeind.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:42

Wij hebben 8 katten, waarvan er 1 in het 'grote' buiten komt. Onze tuin is afgezet en een enkele vreemdeling haalt het in z'n hoofd om IN onze tuin te komen, geen aanrader <<)

Ik wil niet dat mijn katten worden doodgereden of op een andere manier pijn wordt gedaan, ik wil niet in de stress zitten als ze niet thuis komen, ik wil in de gaten kunnen houden wat ze eten en ik wil niet dat buurtbewoners last van ze hebben, op wát voor manier ook. Ons buurmeisje is zwaar allergisch, ik wil een aanval niet op mijn geweten hebben.

Die ene kat die buiten komt is schuw, die zal niet bewust op mensen af gaan. Mensen mogen altijd bij ons aan de deur komen als ze last hebben, wij zouden niets te beroerd zijn om aan oplossingen te werken, maar we hebben nooit klachten gehad over Bram.

Ik heb geen last van katten in mijn tuin, daar zorgen mijn tijgers wel voor. Maar dan nog; mijn eigen katten schijten ook tussen de planten, so be it.

Ik vind dat elke diereneigenaar zijn/haar verantwoordelijkheid moet nemen, hou je dier bij je, zorg dat een ander er geen last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:43

Lisitano schreef:
De kat is jouw huisdier, jouw verantwoordelijkheid die gewoon eten in zijn bak heeft staan en dus heeft hij die vogel onnodig gedood. Dat heeft geen nut, de natuur wel. Een vos die een eend weggraait zit ik dan weer niet mee. Dat is zijn eten.
Mijn hond pakt ook het liefst zijn eigen voer. Aan mij de taak dat te voorkomen.
Tenzij je muizen- of rattenoverlast hebt vind ik het doden van kleine dieren door toedoen van katten onnodig en als iemand dan ook nog eens zegt er gelukkig van te worden gaan mijn nekharen helemaal overeind.

Hiervoor heb je ook gewoon ratten/muizen vallen. Werkt perfect.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:43

Ik vind dat katten ook de mogelijkheid moeten hebben om naar buiten te kunnen. Katten horen te jagen, te rennen en frisse lucht is goed voor ze.
Als je bang bent dat je kat gestolen wordt omdat het een heel duur ras is of iets dergelijks, koop dan gewoon geen kat. Katten hebben ook recht om naar buiten te mogen vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:44

_lies_ schreef:
Tja gemakzucht van de mens.. Een kat geeft zelf duidelijk aan dat ie naar buiten wil (behalve mijn kat :') ) en wij als grote dierenliefhebbers doen gewoon de deur open voor onze kat en dan kan ie lekker naar buiten :Y)

Dus jij vind het niet erg dat je kat andermans dieren lastig valt en in tuinen schijt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:44

Danielleeee_ schreef:
Ik vind dat katten ook de mogelijkheid moeten hebben om naar buiten te kunnen. Katten horen te jagen, te rennen en frisse lucht is goed voor ze.
Als je bang bent dat je kat gestolen wordt omdat het een heel duur ras is of iets dergelijks, koop dan gewoon geen kat. Katten hebben ook recht om naar buiten te mogen vind ik.

Mijn hond heeft een jacht instinct. Dus die hoort volgens jou ook te jagen?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:45

Als onze katten binnen zitten kunnen ze geen muizen vangen.... de natuur van het beestje is toch om een prooi te vangen, de natuur van een paard is om te vluchten. Dus waar een paard weg mag rennen, mag een poes een muis/vogel vangen. Als een vogel gezond is, was hij snel genoeg weg geweest.

Maar toen we in een appartement woonden bleven ze ook binnen, gewoon omdat ze anders niet in/uit konden lopen en nu hebben ze de hele schuur tot hun beschikking (en liggen ze alsnog overdag de hele dag op de bank)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:45

love_western schreef:
_lies_ schreef:

Dus jij vind het niet erg dat je kat andermans dieren lastig valt en in tuinen schijt?

Nee, geen problemen mee, dat doet mijn kat namelijk niet :Y)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:46

love_western schreef:
Danielleeee_ schreef:

Ja, je hebt speciale jagersverenigingen, ik vind dat je dat hoort te doen met je hond. :D

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:47

Hier leven alle katten binnen. Ons huis staat pal naast een 50 km weg waar dus echylt geen 50 word gereden en ik ben ondertussen de tel kwijt van platte katten van de buren die we van de weg gehaald hebben.
Katten zijn prima gelukkig, maar we hebben dan ook wel van die luilakken die nog niet van de bank zouden komen als er geen intens noodgeval is :')

Amandavd

Danielleeee_ schreef:

Wat een banketstaaf, echt waar. Kom dan tenminste met zinnige argumenten in deze discussie, en niet met dit broodje aap gelul. Mijn hond heeft ook recht om buiten te rennen, als jij het niet erg vindt dat hij je tuin vernielt laat ik hem graag los hoor.

Santos_05
Fotograaf

@love_western, het is dat het gevaarlijk is om de hond te laten jagen (ze rennen zo de weg op zonder uit te kijken), maar daarom bied je een jachthond voldoende afleiding in de zin van denkspellen, balspelen enz.

Anoniem

_lies_ schreef:
love_western schreef:

Ja, je hebt speciale jagersverenigingen, ik vind dat je dat hoort te doen met je hond. :D

Ja maar dan moet ik weer telkens met mijn hond ergens heen. Het is makkelijker om hem gewoon los te gooien hier bij het kanaal. Zitten genoeg eenden.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:48

love_western schreef:
Lisitano schreef:

Hiervoor heb je ook gewoon ratten/muizen vallen. Werkt perfect.

Dat is uiteraard ook weer zo. Goed, je snapt mijn punt ;) Ben het met jou eens dat "natuur" voor onze huisdieren gewoon niet op gaat. Tenzij je het dier naar buiten gooit en nooit meer eten zou geven. Dan heeft het vangen van kleine dieren een nut. Maar daar loop je ook weer van je verantwoordelijkheid weg als eigenaar zijnde.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:48

_lies_ schreef:

Mijn tuin is mijn grond, daar lopen mijn honden LOS. Elke kat die er zonder toezicht komt, tja... verantwoordelijkheid van de eigenaar van de kat.

Overigens heb IK honden die alleen 1 oog open doen als ze een kat zien, maar ik zou mijn honden niet vastleggen in de tuin omdat er vreemde katten in kunnen komen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:49

lisitano, je dieren binnenhouden terwijl ze naar buiten moeten, daar gaan MIJN nekharen van overeind staan!

Ik word er niet gelukkig van maar ik vind het wel leuk om te zien hoe die kat trots is dat die iets heeft gevangen voor zijn baasje. Vind de mensen die hun katten binnen houden behoorlijk asociaal, neem dan geen kat alsjeblieft. Honden, paarden en zelfs mijn cavias gaan naar buiten omdat ze dat moeten. Kun je dat niet bieden neem dan geen dieren.
Natuur is trouwens wel het juiste woord in mijn ogen. Als de mens er niet was geweest zouden alle dieren ook loslopen en elkaar vermoorden hoor, wat is er in godsnaam zielig aan. Het is zieliger als jij je beesten hun behoeften niet kunt geven! Een kat hoort te jagen en daar zorg ik dus voor net als bij de rest van mijn dieren hun behoeftes.
Als je al last hebt van een mini drolletje in je tuin, nou sorry maar dan vind ik je echt een enorme aansteller. Als je daar last van hebt moet je maar naar me toe komen en dan doe ik er wat aan, mits je normaal kan doen. Is nog nooit iemand naar me toe gekomen terwijl ze weten dat die kat van mij is dus gelukkig woon ik bij mensen die wel aan de dieren denken.

Kitten84

Ik heb het idee dat dit een ellenlange discussie gaat worden.

Pro-binnenkatten, zoals ik, hebben onze mening en de pro-buitenkatten hebben dat ook en we gaan maar op elkaar in.

Mensen met buitenkatten gaan echt niet hun kat binnenhouden en mensen met binnenkatten gaan de kat niet ineens buiten zetten.

Vroeger had de kat idd een gebruiksnut. Het vangen van muizen op het erf of in kastelen, want dat was zijn eten. Tegenwoordig leggen we allemaal valletjes of vergif.

En kat krijgt elke dag te eten van zijn baas, dus dat instinct voeren dat een kat moet jagen? Ik vind het heel irritant als ik de uitgeputte tortels voer in mijn tuin en nog geen kwartier later merk dat een moddervette kat van iemand anders dezelfde vogel vermoord heeft.

Mijn katten jagen achter elkaar aan, hun eigen staart of balletjes en speeltjes, liggen uitgestrekt in de zon. Ik heb express oudere banken aangeschaft omdat een kat nu eenmaal niet altijd aan de krabpaal krabt. En soms hangt er 1 in de gordijnen.

Nou en, mijn katten, mijn verantwoordelijkheid. Ik ruim de poep en plasjes uit de bak op en zorg dat ze goed te eten krijgen.

Dit is hoe ik denk en dat verandert niet, net zomin als dat iemand met een buitenkat na deze discussie ineens gaat nadenken over dat hij zijn kat binnen gaat houden.

Cinderella

love_western schreef:
Ja maar dan moet ik weer telkens met mijn hond ergens heen. Het is makkelijker om hem gewoon los te gooien hier bij het kanaal. Zitten genoeg eenden.

Nou dan moet je hem lekker loslaten bij het kanaal +:)+
Zonder de mensen zou een hond zelf ook gewoon langs het kanaal lekker jagen, helemaal prima dus!

Danielleeee_

love_western schreef:
Danielleeee_ schreef:

Honden komen toch ook buiten? Honden laat je toch ook wel eens los rennen? Die zal vast ook wel eens achter een beestje aan rennen. En ik heb het trouwens over katten, niet over honden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:50

Santos_05 schreef:
@love_western, het is dat het gevaarlijk is om de hond te laten jagen (ze rennen zo de weg op zonder uit te kijken), maar daarom bied je een jachthond voldoende afleiding in de zin van denkspellen, balspelen enz.

Katten rennen dus niet zomaar de weg op? Ik vind het eerlijk gezegd wel makkelijk om mijn hond los te laten hier bij het kanaal. Hoef ik hem ook geen afleiding te bieden.