Hhilde schreef:Oh ik ken honden die doodsangsten uitstaan bij andere honden, hoor. Of stonden, meer, ze hebben weer vertrouwen gekregen op een positieve manier, die zijn nooit in een groep honden gegooid. Waarom ik de term aangeleerde hulpeloosheid gebruik lijkt me geen vraagstuk, het is een voorkomend probleem bij (chronische) stress.
Het tijdsargument vind ik pijnlijk. Ik heb alle tijd van de wereld over voor een bange hond. Dat hij dan veel langer in de stress zou zitten door mijn gekozen methode is onjuist, beter nog, hij zal geen tot weinig stress ervaren omdat het de bedoeling is onder de drempelwaarde van de angst te blijven. Ook het argument dat honden dan iets voor voer of speelgoed gaan doen slaat kant noch wal, het ligt aan de motivatiefactoren van de hond en ik kan in ieder geval al van mijn eigen hond al zeggen dat die aan 'een beloning door lichaamstaal' geen beloning ervaart. Voor een voerbeloning (een eerste levensbehoefte) gaat hij fantastisch aan het werk en ook als ik geen voertje voor zijn neus houd voert hij oefeningen keurig uit. Beter nog, ook op sportief gebied behaald hij een en ander. Ik kan zo al een aantal rassen benoemen die waarschijnlijk hetzelfde denken als hij.
Dat probeer ik dus al een tijd uit te leggen. Die tijd is niet belangrijk, want ze zitten niet in de stress / angst. Dat blijf je voor. Maar dat schijnt onmogelijk te zijn oid?
Mijn hond kon je zo in een groep gooien hoor, alleen daarna was ze zo vreselijk over de zeik dat je weken nodig had om haar weer enigszins normaal aan het eten te krijgen. In die groep lijkt ze voor de gemiddelde kijker normaal, maar dat is ze totaal niet. Niet op haar gemak iig. Want ja, dat hebben we geprobeerd een aantal keren. Net als dat we ruim een half jaar een soort Cesar methode hebben geprobeerd. De positieve methode die ik gevolgd heb heeft niks met snoepjes of balletjes te maken als de hond er niet op reageert. Ik heb dus zonder voer of spel moeten belonen, want daar is ze niet gevoelig voor.
Als een hond gefocust raakt op het voer ipv de geleider is een methode met voer of niet goed toegepast of niet geschikt voor die hond.