en dit is waarom ik geen! fan ben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:36

Hhilde schreef:
Amandavd schreef:

Je hebt die voorwaarden 3 pagina's terug er zelf opgezet. Je mag naar wat lijkt alleen een brave opgevoede hond meenemen, maar echte probleemgevallen dus niet.

Natuurlijk mogen die niet mee naar een workshop. Dat zou gevaarlijk zijn.

Dat ben ik geheel met je eens, maar dat is dus niet overtuigend dan. Dan heb ik er dus ook niks aan om naar die workshop te gaan.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:42

Amandavd schreef:
Dat ben ik geheel met je eens, maar dat is dus niet overtuigend dan. Dan heb ik er dus ook niks aan om naar die workshop te gaan.

Nou, ligt er dus aan of je beter met je hond wil leren omgaan, lijkt me :) Alleen pure probleemgevallen hebben 1 op 1 begeleiding nodig.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:46

Hhilde schreef:
Amandavd schreef:

Nou, ligt er dus aan of je beter met je hond wil leren omgaan, lijkt me :) Alleen pure probleemgevallen hebben 1 op 1 begeleiding nodig.

Maar ik heb geen problemen met mijn hond. Het gaat mij er om dat hier gezegd wordt dat Ian Dunbar ook probleem gevallen aanpakt, en als we dat willen zien we dus naar een workshop moeten gaan. Maar daar behandelt hij alleen normale honden, dus dan ben ik nog geen steek verder.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 13:46

De hond moet min 1x in gevecht geweest zijn met een andere hond. In die workshop zitten dus niet de makkelijkste honden, dus ja je kan er zeker van leren

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:49

essiesilly schreef:
De hond moet min 1x in gevecht geweest zijn met een andere hond. In die workshop zitten dus niet de makkelijkste honden, dus ja je kan er zeker van leren

Ja maar wat is een gevecht? Hij mag al geen letsel toe hebben gebracht, dus echt vechten zal het niet geweest zijn. Ik vind het nogal dubbel.

Shadow0

Re: en dit is waarom ik geen! fan ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:51

Bovendien zou ik nooit een dier meenemen naar een cursus als ik niet vooraf zie hoe iemand werkt en of mij dat aanspreekt, en ik ga ook niet heel veel geld betalen voor iets waarvan ik niet kan beoordelen of ik daar achter sta.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:06

MyWishMax schreef:
anneliesdj schreef:

Als ik zo'n hond heb, dan ga ik naar een vriendin van me en laat de hond daar los in de roedel (10-15 stuks tegelijk), indien nodig met muilkorf. Werkt altijd.

Was het maar zo simpel :+

Goh, dat is het ook :+
Zal niet altijd werken, maar 99 vd 100 gevallen wel.
Een hond gaat fixeren en daardoor gaat het mis, als er zoveel honden zijn worden ze overvallen, hebben geen tijd om te fixeren en weten niet op wie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:27

Hhilde schreef:
anneliesdj schreef:
Als ik zo'n hond heb, dan ga ik naar een vriendin van me en laat de hond daar los in de roedel (10-15 stuks tegelijk), indien nodig met muilkorf. Werkt altijd.

Ja, dat werkt. De hond krijgt in één klap alles waar hij bang voor is over zich heen. Dan kun je het rijtje met de F bekijken, Fight, Flight, Freeze, Fidget, Faint. Het ligt er aan wat de hond eerder al geleerd heeft in welke F hij zal vervallen. Bij bijna alle F's zal de hond uiteindelijk moe worden en dan kan hij niet meer reageren of zal 'gewenst' gaan reageren. Dan denken mensen 'ah, calm and submissive :D'. In werkelijkheid doodop, gestresst, kapot van alles wat hij geprobeerd heeft. We noemen deze methode (daar hebben we hem weer!) flooding. De hond leert dat hij zich maar beter 'gewenst' kan gedragen, want dan gaan alle angstprikkels weg. Op zich heb je daar je gewenste resultaat, niet het mijne. De hond zal nog lang angstig blijven maar niet meer laten zien dat hij dat is, of er niet meer tegen vechten. Het is gewoon je hond heel angstig maken zodat hij niet meer durft te reageren.

Je zet hem er niet tussen, geeft hem 2 minuten tijd om bang te worden en haalt hem weer weg, iedereen snapt dat dat niet werkt.
Je laat hem er zolang in zitten tot hij op zijn gemak is en natuurlijk gedrag vertoont, dat is het moment waarop de hond ontdooit en bedenkt dat het wél leuk is want het levert hem iets op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:29

essiesilly schreef:

Een keer in gevecht zijn geweest met een andere hond zegt imo niet zoveel, er kunnen zoveel redenen zijn waarom ze met elkaar op de vuist gaan, dat maakt ze niet meteen probleemgevallen.

Ook ik kan geen filmpjes vinden over Ian Dunbar, je zou bijna denken dat hij wat te verbergen heeft.
En nee, ik ga niet zomaar naar zo'n workshop als ik totaal niet weet watvoor man het is en watvoor werkwijze hij heeft.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:59

anneliesdj schreef:
essiesilly schreef:

Een keer in gevecht zijn geweest met een andere hond zegt imo niet zoveel, er kunnen zoveel redenen zijn waarom ze met elkaar op de vuist gaan, dat maakt ze niet meteen probleemgevallen.

Maar als je hond een keertje in gevecht raakt om een aanwijsbare reden en je verder geen problemen ondervind ga je waarschijnlijk ook niet naar een workshop? Ik neem aan dat je alleen geld steekt in lessen als het je regelmatig stoort hoe je hond op andere honden reageert of je hond om werkelijk totaal onduidelijke reden wel eens aanvalt/aan heeft gevallen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:21

anneliesdj schreef:
Je zet hem er niet tussen, geeft hem 2 minuten tijd om bang te worden en haalt hem weer weg, iedereen snapt dat dat niet werkt.
Je laat hem er zolang in zitten tot hij op zijn gemak is en natuurlijk gedrag vertoont, dat is het moment waarop de hond ontdooit en bedenkt dat het wél leuk is want het levert hem iets op.

Het is niet mijn methode, imo bedenkt de hond niet dat het wel leuk is, hij bedenkt dat hij alles heeft geprobeerd om de prikkel weg te laten gaan en houdt er dus maar mee op. Aangeleerde hulpeloosheid. Ik ga liever met een angstige hond bezig om hem te laten zien dat het wel mee valt, dan dat ik hem in zo'n situatie kletter.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:38

Uh? Hij komt toch juist in een situatie waarin hij ziet dat het allemaal wel meevalt?
Aangeleerde hulpeloosheid door een roedel honden.. klinkt dat logisch?

En de labradorpup die Cesar zelf had, die bang voor water was, die ging zeker met de aangeleerde hulpeloosheid zelf weer het water in om vervolgens ook in het water te gaan apporteren. :j (vanaf 31:15 http://www.youtube.com/watch?v=ANpMApPnWCM)

Voor je met zulke dingen gooit, zorg dan eens dat het klopt. Want dat doet het niet.
Stop met menselijk denken. ;)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:16

Weet je wat aangeleerde hulpeloosheid is? Dan weet je ook dat dat in een roedel honden kan. Niks meer doen. Alleen maar voor je uit staren.

En nee, ik vind een hond in een situatie gooien waar hij doodsangsten uit staat en dan wacht tot het angstige gedrag over gaat ontzettend sneu.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:20

Waarom gooi je dan met dat woord? Klinkt gemak en natuurlijk gedrag als hulpeloosheid :?

Het is ontzettend sneu om een hond binnen een kwartier van zijn probleem af te helpen, maar het is niet sneu om hem er veel langer mee te laten zitten.
Die logica ontgaat mij compleet.

Daarnaast ''doodsangsten''. Je kan ook overdrijven.

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:24

jullie kunnen wel zeggen dat wij lacherig doen over de op.
maar er worden gewoon dingen genoemd en bewerkte filmpjes laten zien
om alleen maar aan te tonen hoe slecht alles wel is, zo kan je filmpjes opzoeken van elke
bekendheid om alleen maar voor jou slechte gedeelte naar boven te brengen.
verder worden er dingen gezegd die gewoonweg niet kloppen, en dat vind ik ook
erg vervelend aan bepaald mensen, mensen reageren zeer normaal op ts commentaar
en geven ook nette en duidelijk commentaar terug, maar alles word dan maar 1 rechte lijn
en dat is dat ceasar methode niet deugt, wat heeft dit topic dan nog voor zin als je niet
wil luisteren wat wij te zeggen hebben, maar wij vervolgens wel naar de rest moeten luisteren
en filmpjes moeten kijken, ik wil graag openminded zijn als ts dat ook is.

en tuurlijk zijn er meerdere wegen die leiden naar rome, ik zal me eens gaan verdiepen in
andere trainings methode, maar ben net als shadow ook erg benieuwd naar trainers/ hondentherapeuten
die ook echte erge probleem gevallen oplossen, ik zal daar eens naar opzoek gaan
en ik zal er zeker met een openmind naar kijken.
al ben ik inderdaad ook niet erg voor het belonen met koekjes
sommige honden dan inderdaad alleen gefocust zijn op het eten dan op jou.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:14

Oh ik ken honden die doodsangsten uitstaan bij andere honden, hoor. Of stonden, meer, ze hebben weer vertrouwen gekregen op een positieve manier, die zijn nooit in een groep honden gegooid. Waarom ik de term aangeleerde hulpeloosheid gebruik lijkt me geen vraagstuk, het is een voorkomend probleem bij (chronische) stress.

Het tijdsargument vind ik pijnlijk. Ik heb alle tijd van de wereld over voor een bange hond. Dat hij dan veel langer in de stress zou zitten door mijn gekozen methode is onjuist, beter nog, hij zal geen tot weinig stress ervaren omdat het de bedoeling is onder de drempelwaarde van de angst te blijven. Ook het argument dat honden dan iets voor voer of speelgoed gaan doen slaat kant noch wal, het ligt aan de motivatiefactoren van de hond en ik kan in ieder geval al van mijn eigen hond al zeggen dat die aan 'een beloning door lichaamstaal' geen beloning ervaart. Voor een voerbeloning (een eerste levensbehoefte) gaat hij fantastisch aan het werk en ook als ik geen voertje voor zijn neus houd voert hij oefeningen keurig uit. Beter nog, ook op sportief gebied behaald hij een en ander. Ik kan zo al een aantal rassen benoemen die waarschijnlijk hetzelfde denken als hij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:26

Hhilde schreef:
Oh ik ken honden die doodsangsten uitstaan bij andere honden, hoor. Of stonden, meer, ze hebben weer vertrouwen gekregen op een positieve manier, die zijn nooit in een groep honden gegooid. Waarom ik de term aangeleerde hulpeloosheid gebruik lijkt me geen vraagstuk, het is een voorkomend probleem bij (chronische) stress.

Het tijdsargument vind ik pijnlijk. Ik heb alle tijd van de wereld over voor een bange hond. Dat hij dan veel langer in de stress zou zitten door mijn gekozen methode is onjuist, beter nog, hij zal geen tot weinig stress ervaren omdat het de bedoeling is onder de drempelwaarde van de angst te blijven. Ook het argument dat honden dan iets voor voer of speelgoed gaan doen slaat kant noch wal, het ligt aan de motivatiefactoren van de hond en ik kan in ieder geval al van mijn eigen hond al zeggen dat die aan 'een beloning door lichaamstaal' geen beloning ervaart. Voor een voerbeloning (een eerste levensbehoefte) gaat hij fantastisch aan het werk en ook als ik geen voertje voor zijn neus houd voert hij oefeningen keurig uit. Beter nog, ook op sportief gebied behaald hij een en ander. Ik kan zo al een aantal rassen benoemen die waarschijnlijk hetzelfde denken als hij.

Dat probeer ik dus al een tijd uit te leggen. Die tijd is niet belangrijk, want ze zitten niet in de stress / angst. Dat blijf je voor. Maar dat schijnt onmogelijk te zijn oid?

Mijn hond kon je zo in een groep gooien hoor, alleen daarna was ze zo vreselijk over de zeik dat je weken nodig had om haar weer enigszins normaal aan het eten te krijgen. In die groep lijkt ze voor de gemiddelde kijker normaal, maar dat is ze totaal niet. Niet op haar gemak iig. Want ja, dat hebben we geprobeerd een aantal keren. Net als dat we ruim een half jaar een soort Cesar methode hebben geprobeerd. De positieve methode die ik gevolgd heb heeft niks met snoepjes of balletjes te maken als de hond er niet op reageert. Ik heb dus zonder voer of spel moeten belonen, want daar is ze niet gevoelig voor.

Als een hond gefocust raakt op het voer ipv de geleider is een methode met voer of niet goed toegepast of niet geschikt voor die hond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:26

Hhilde schreef:
anneliesdj schreef:

Het is niet mijn methode, imo bedenkt de hond niet dat het wel leuk is, hij bedenkt dat hij alles heeft geprobeerd om de prikkel weg te laten gaan en houdt er dus maar mee op. Aangeleerde hulpeloosheid. Ik ga liever met een angstige hond bezig om hem te laten zien dat het wel mee valt, dan dat ik hem in zo'n situatie kletter.

Als het aangeleerde hulpeloosheid is zou het betekenen dat de hond ergens als een zielig hoopje gaat zitten, geen contact zoekt met mens of dier, niet op eigen houtje iets gaat doen, helemaal niets.
Dat is hier dus totaal niet het geval, onzin dus.
Ik doe precies hetzelfde als wat jij zou doen; ik ga met de hond bezig en leer hem dat het wel mee valt.
Geld trouwens niet alleen voor angstige honden maar ook voor honden die niet goed sociaal zijn of agressief zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:30

Ik vind sowieso dat er te snel met het woord aangeleerde hulpeloosheid gesmeten wordt, bij honden EN bij paarden, zonder dat degene die het woord bezigt echt weet wat het inhoudt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:40

MyWishMax schreef:
Dat probeer ik dus al een tijd uit te leggen. Die tijd is niet belangrijk, want ze zitten niet in de stress / angst. Dat blijf je voor. Maar dat schijnt onmogelijk te zijn oid?

Dat kun je niet altijd voor zijn, je kunt je best wel doen maar meer dan dat gaat je niet lukken.
Dus als je er lekker de tijd voor neemt gaat de hond vroeg of laat alsnog in de stress omdat er iets onverwachts gebeurd waar de baas geen controle op heeft. Met als resultaat een enorme terugval want de hond is gewend overal tegen beschermd te worden en wordt nu pijnlijk met de neus op de feiten gedrukt, vertrouwen in de baas moet dus ook opnieuw bevestigd worden.
Waarom dan niet op de snellere manier, voor de hond veel fijner want die is er veel sneller achter dat zijn angst ongegrond is en je hoeft geen angst te hebben in een situatie te komen waar je de controle verliest.
Wat heb je eraan om het lang te laten duren?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:17

Ik weet prima wat het inhoudt, leg na de gequote post het ook nog kort uit. AH is geen sociaal gedrag. Alleen het is en blijft iets waar voor opgelet moet blijven worden en iets wat toch heel ernstig is. En zeker in het stuk van Monique Bladder (ze schrijft over CM met een FB) zie ik toch echt wel beginselen van AH. Maargoed :)

Annelies, je schrijft dat het vertrouwen in de baas herstelt moet worden als je een stap boven de drempelwaarde gaat zitten. Maar hoe zie je dat bij de snelle methode? Waarin de hond aan veel grotere en heftigere prikkels bloot wordt gesteld dan iets over de drempelwaarde heen?

En hoe zou het zitten met honden zoals de hond van MyWishMax? En met mijn hond? Die heeft een epileptische aanval gehad tijdens blootstelling aan veel te grote prikkels waar hij bang voor was (vuurwerk).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:31

Wat ik omschreef als oplossing, daar komt in elk geval nooit aangeleerde hulpeloosheid bij, dat kan ook niet zomaar, je moet een hond daarvoor wel heel ver pushen.

Ik doelde op dat Mywishmax zegt dat het bij haar methode niet kan voorkomen dat de drempel overschreden wordt, omdat zij elke conflictsituatie uit de weg gaat. Dan zeg ik; dat kun je niet altijd 100% voor zijn, vroeg of laat gebeurd er een keer iets waar jij geen controle op hebt. En omdat jouw hond dan geleerd heeft dat de baas altijd zorgt dat zoiets niet gebeurd, en dan dus teleurgesteld wordt, zal dat vertrouwen weer opgebouwd moeten worden.
Ik probeer mijn honden juist te leren; ik zet je in een confroterende situatie, maar wel een die je kunt handelen. Ik blijf bij je en indien nodig help ik je er doorheen, dus als zoiets onverwachts gebeurd vertrouwen ze mij ook.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:39

Nee, dan schat je het onjuist in. Nooit in een confronterende situatie komen leert de hond natuurlijk niet van. Het zijn alleen hele kleine moeilijkheden die ze moeten oplossen en dus bijna altijd succesvol zijn en daarvoor beloond worden. Alleen de bedoeling is dat je niet zo ver gaat dat er echte, pure angst bij komt kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:00

Hoe doe je dat dan met een hond die angst heeft voor andere honden? Je zult er toch mee naar buiten moeten en je hebt geen controle op andere hondeneigenaren.
En hoe doe je dat met jouw hond die bang is voor vuurwerk? Je hebt toch minimaal eens in het jaar vuurwerk en onweer komt wel vaker voor, heb je ook geen controle op, hoe los je dat op?
En wat met een hond die bang is voor de stofzuiger? Maar niet meer stofzuigen?
En wat met een hond die bang is voor kinderen? Je kinderen de deur uit, of als je die niet hebt, familie met kinderen niet meer langs laten komen?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:40

Met angst voor andere honden is dat niet lastig. Gewoon naar rustige gebieden gaan, op aparte tijden en als je toch andere honden tegen komt daar een trainingskans pakken. Het vuurwerkgeweld kun je afwenden door naar vuurwerkvrije parken te gaan en onweer os een geweldig trainingsmoment waar je als je juist traint al een tijd naar toe werkt. Je maakt het ze zo comfortabel als ze het nodig hebben :) Kinderen inderdaad niet uitnodigen of oppas regelen voor de hond. Als de hond er aan toe is, is het weer een trainingsmoment. Het lijkt me dat je geen hond in huis neemt die bang voor kinderen is als je ze zelf hebt. Ook de stofzuiger is makkelijk uit de weg te gaan, door naar een andere kamer te gaan of weer dat trainingsmoment. Waar een wil is zijn heel veel wegen :D

Nu mijn eerder gestelde vraag: wat te doen met honden die extreem heftig reageren op de hoeveelheid prikkels waar ze in 'jouw' methode aan worden bloot gesteld? Zoals weken niet eten, heftige agressie tegen mens of dier of een epileptische aanval?