Zou het zoveel uitmaken als je haar hebt? Een dunne ketting heeft, althans bij kort/ruwharige honden, toch de neiging om een beetje tussen de haren te gaan zitten?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Sheran schreef:Ja klopt, dat vergeet ik
Zou het zoveel uitmaken als je haar hebt? Een dunne ketting heeft, althans bij kort/ruwharige honden, toch de neiging om een beetje tussen de haren te gaan zitten?
al denk ikdat de mensen die flink corrigeren dit echt niet doen bij hun eigen nek. Sheran schreef:Kinderen krijgen anders ook gewoon een tik als ze ergens per se niet aan mogen komen. Hetzelfde met een hond. Als iets intolerabel is, dat mag dat best met een heftige prikkel. Anders dan bijvoorbeeld met kunstjes leren: dan sta ik wel achter een trial-and-errormethode.
Kuggur schreef:Een kanttekening Sallandval; een correctie hoeft géén pijnprikkel te zijn, als ik mijn honden laat weten dat een bepaald gedrag ongewenst is is een stemverheffing (meestal) voldoende. Dit is imo óók een correctie, maar géén pijnprikkel.
MyWishMax schreef:Er zijn dingen die te zelfbelonend of gevaarlijk zijn om geen correctie (pijnprikkels) te geven.
Het vervelende is nou juist dat trekken behoorlijk zelfbelonend is. Hond wil vooruit en trekt, baasje loopt mee en maakt zo het gedrag al met enkele herhalingen (onbewust) sterker.Citaat:Trekken is daar niet 1 van.
sallandval schreef:Kuggur schreef:Een kanttekening Sallandval; een correctie hoeft géén pijnprikkel te zijn, als ik mijn honden laat weten dat een bepaald gedrag ongewenst is is een stemverheffing (meestal) voldoende. Dit is imo óók een correctie, maar géén pijnprikkel.
Als je met je stem zegt dat iets niet gewenst is (ik bedoel hier zelf geen brul mee maar een aangeleerde 'nee') vind ik dat geen correctie maar informatie.
Mindim schreef:Nou als een kind zich aan de kachel brandt, doet hij het over het algemeen geen tweede keer hoor.
Dus sommige pijnprikkels leert men wel degelijk van. Hetzelfde met honden die eens tegen het schrikdraad hebben geplast. Hetzelfde met paarden die over het algemeen prima te houden zijn achter schriklint met een beste lel stroom er op. Kalveren die je vroeger bij de eerste weidegang in de sloot zette, kwamen er geen tweede keer in. Dus pijnprikkels werken soms heel prima hoor.
Kuggur schreef:Met alle respect, dan hanteer je een andere definitie van correctie dan ik, en met mij vele andere handlers. Moet wellicht bij vermeld worden dat ik uit de schapendrijf hoek kom.
Training daar is gebaseerd op correcties, en er is een glijdende schaal van jouw "aangeleerde nee" tot inderdaad een luide brul waar nodig. Dat "nee" is weliswaar een milde, maar wel degelijk een correctie.
Wat zou het anders zijn, het is het verbieden, dus corrigeren van ongewenste gedrag.
MyWishMax schreef:Een welgemeende brul is hier veel erger dan een tik of ruk aan de lijn. Ik moet opletten met stem correcties, anders ligt hij op de grond. En dat terwijl een tik hem niks uitmaakt. Onze training bestaat uit alles zo leuk mogelijk maken en met spel aanleren en onderhouden. Maar zodra ze manwerk doen is er bij veel honden niks leukers / boeienders dan de mouw of pakwerker. Bij sommige honden is er wel een correctie nodig om ze weer 'bereikbaar' te krijgen
Peelie schreef:Als ik een hond wil leren zitten op commando, kan ik net zo lang wachten totdat hij gaat zitten, maar ik kan ook de hond een beetje op zn bips duwen totdat hij gaat zitten het commando geven en daarna uitbundig belonen. Zodra het zitten bevestigd is kan ik de hond corrigeren als hij NIET gaat zitten terwijl ik dat vraag, desnoots met een slip.