Hond gromt als hij bot krijgt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:08

ik zou daar ook respect voor hebben hoor,voor een rottweiler die zulk gedrag vertoond..en je kan ze echt ook gerust serieus nemen...

mijn buurman heeft van mij 2,5 jaar geleden en rottweiler van mij kado gekregen,die hond is echt een eenmanshond,die hond tollereerd mij in zijn omgeving omdat hij mij al heel lang kent,maar ik vertrouw die hond niet,en hij mij niet,terwijl die man zelf er alles mee kan doen...en geloof mij,als vreemde wil je die hond gewoon niet ontmoeten.. :n

ik heb hier zelf gewoon lieve vriendelijke honden,die dan ook nog eens waarschuwen als ze iets niet tof vinden,dan grommen ze,en dat mogen ze dan ook...

maar ik heb dan vaak een ander probleem,doordat ze zo lief zijn nemen mensen die op visite zijn hun waarschuwingen niet serieus.... :roll: ,als ik dan zeg dat ze gewoon moeten oppassen en ophouden krijg ik vaak het antwoordt "ja,maar ik ben heus niet bang hoor!! "

vind dat eigenlijk nog best het meest lastige,omdat ik uiteindelijk de honden wegstuur en dan bijna de boeman ben ook...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 02:52

Ik houd het altijd bij mezelf en maak het soms iets groter dan het is om mijn woorden wat meer effect te geven bij mensen.
In jouw geval Kimmie zou ik tegen die persoon gezegd hebben: dat is heel fijn, maar ik wil mijn honden niet aanwennen dat ze mensen bijten. Je geeft aan wat de (ietwat uitvergrote) gevolgen zijn van zijn actie, en je houdt het bij jezelf.
Als mensen dan doorgaan, gaan ze door jouw wensen heen (wat mensen minder snel doen) ipv die van de hond (wat mensen wel sneller doen omdat ze 'magische krachten' denken te hebben :+ )

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 07:13

Ik snap dat "ik ben heus niet bang hoor" ook nooit zo heel erg. Het is juist verstandig, zeker als je honden heb die goed schade aan kunnen richten, om de nodige voorzichtigheid in acht te nemen.

Betekend niet dat een confrontatie uit de weg moet gaan als die er eenmaal is, maar wel dat je deze niet op hoeft te gaan zoeken en zeker niet om te laten zien dat je echt niet bang bent.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:48

Johanna59 schreef:
Ook ik kus mijn honden nooit. Maar ik geef ook nooit kusjes op de neus van een paard. Ik kus gewoon nooit een dier. Maar dat zal in deze topic wel helemaal verkeerd vallen.
Wie ik dan wel kus? Mijn kinderen. Mijn familie. Mensen dus.
Maar even terug komend op het gene waar deze topic over gaat: de hond op het filmpje vertoond verkeerd gedrag. Het is verstandig om daar wat aan te laten doen. Zo, nu zijn we weer bij het begin *\o/*

Welke signalen uit het gedrag zijn verkeerd dan?
En wat zou je daar aan doen dan?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:25

Er is niets mis met zijn gedrag, maar sommige mensen willen dit niet zien van hun hond. Ik zou mijn hond gewoon lekker zijn kluif laten eten en er verder geen aandacht aan schenken, hoeft hij ook dit gedrag niet te laten zien en waarschijnlijk na verloop van tijd zal dit gedrag dan ook vanzelf minder worden. Het is maar net wat je van je hond verwacht. Ik heb een teef die echt naar iedere hond lelijk doet (grote mond) behalve haar eigen maatje thuis. Voor veel mensen zou dit een "probleemhond" zijn, maar ik heb er geen enkel probleem mee, ze is zo als ze is (en nee, ze heeft nog nooit een hond ook maar iets gedaan). Het is maar net waar je zelf een probleem van maakt......

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:31

Zo ken ik een paard die echt heel, heel zuur doet als iemand in de buurt komt, ze zal niet bijten of slaan, maar man wat kan dat ding boos kijken zeg.

Alleen haar eigenaar wordt redelijk geduld, maar die moet ook geen fratsen uithalen.

Kan je twee dingen doen, ermee leren dealen zodat beiden toch op een of andere manier door een deur kunnen op een redelijk gelukkige wijze, of je kan gaan proberen het gedrag af te leren.

Kies je voor het tweede dan wens ik je een prettige wedstrijd want hoe ga je dat nou afleren?

Ik moet ook altijd aan dat paard denken als ik het liedje van de Police hoor "dont stand so close to me"

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:44

Paperboy schreef:
Er is niets mis met zijn gedrag, maar sommige mensen willen dit niet zien van hun hond. Ik zou mijn hond gewoon lekker zijn kluif laten eten en er verder geen aandacht aan schenken, hoeft hij ook dit gedrag niet te laten zien en waarschijnlijk na verloop van tijd zal dit gedrag dan ook vanzelf minder worden. Het is maar net wat je van je hond verwacht. Ik heb een teef die echt naar iedere hond lelijk doet (grote mond) behalve haar eigen maatje thuis. Voor veel mensen zou dit een "probleemhond" zijn, maar ik heb er geen enkel probleem mee, ze is zo als ze is (en nee, ze heeft nog nooit een hond ook maar iets gedaan). Het is maar net waar je zelf een probleem van maakt......

Er is niets mis met zijn gedrag, ik wil dit ook eigenlijk niet zien van mijn rottkwijler, maar dacht dat het gedrag puur uit angst voortkwam. Gezien de signalen van hem.
Dit korte filmpje laat een moment zien hoe hij, de Rottie, hierop reageerde.
Aangezien hij dit gedrag nog nooit heeft getoond, en wss '' verkeerd'' is geinterpreteerd..?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:15

Esther schreef:
Johanna59 schreef:
Ook ik kus mijn honden nooit. Maar ik geef ook nooit kusjes op de neus van een paard. Ik kus gewoon nooit een dier. Maar dat zal in deze topic wel helemaal verkeerd vallen.
Wie ik dan wel kus? Mijn kinderen. Mijn familie. Mensen dus.
Maar even terug komend op het gene waar deze topic over gaat: de hond op het filmpje vertoond verkeerd gedrag. Het is verstandig om daar wat aan te laten doen. Zo, nu zijn we weer bij het begin *\o/*

Als je het bot geeft, weet je al hoe laat het is. Dan moet je dus al ingrijpen. En als hij zou blijven grommen, kreeg hij het bot niet van mij.
Bij mij moeten ze altijd eerst zitten, voordat ze iets krijgen. Ze mogen het niet uit mijn handen grissen. Als ik het neerleg, ,moeten ze blijven zitten en mogen er niet aankomen. Pas als ik het commando toe maar geef, mogen ze hun bot. Zo doe ik het ook met hun eten. Ze weten dus, dat het eigenlijk mijn bot is en mijn eten. Dit moet je al van pup af aan, bij brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:23

Als je de hond met rust laat heb je grote kans dat hij gewoon lekker in een hoekje gaat liggen kauwen, deze hond word gestoord en heeft het bot al gekregen.
Als deze hond had kunnen kiezen dan was hij liever in een rustig hoekje of buiten gaan liggen als hij dan niet gestoord zou worden denk ik, de hond blijven aaien terwijl ze aangeeft dit niet fijn te vinden (en geen dominant gedrag laat zien dus jou theorie is niet van toepassing) dan valt dat bij mij onder pesten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:46

wat ik niet begrijp...ik lees dat grommen een waarschuwing is dat de hond iets niet prettig vind.Dat lees ik hier en op internet over dat onderwerp.Waar trouwens de meningen heel erg verdeelt zijn.

Want een waarschuwing negeren wil zeggen daarna bijten.

Maar iedereen moet toch weleens iets met zijn hond doen wat hij niet prettig vind?
Wassen,wondje hechten,verband aanleggen,tanden schoonmaken?

Die van mij laten alles gewoon toe,maar een hond die gewend is om als iets hem niet zint het gewoon op een grommen te zetten en dan gaat het gene niet door want het baasje druipt af.
Dat kan toch niet goed zijn?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:58

De meeste gaan niet weg als de hond gromt. Die negeren het gewoon en komen niet in de buurt als er een bot is waar de hond bij gromt.

Dat doe ik dus ook en daardoor vertrouwt mijn herplaatser mij met al haar eten. Met wondjes, wassen, bij de DA heeft ze nog nooit gegromd. Zelfs toen haar kussentjes compleet opengescheurd waren kon ik het ontsmetten en verbinden en dat een aantal dagen achter elkaar. Geen grom. Tanden schoonmaken doe ik nooit, niet nodig. Komt gewoon omdat ze het volste vertrouwen in ons heeft. Ook de jongste, die heeft nog nooit gegromd en ik kan alles met hem doen. Zelfs dingen die zeer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:05

Dat ben ik met je eens Geerke, maar ik was mijn hond niet als hij een lekker bot in zijn bek heeft.
Ik laat die van mij gewoon met rust als ze iets te eten hebben, dat hebben ze gekregen, is voor hen en mogen ze rustig op eten zonder dat ik ze persé op dat moment moet aaien of knuffelen.
Ik vind niet dat je dit kan vergelijken met wassen of verband aan leggen, en als de hond op het moment dat iets pijn doet tegen mij gromt op een waarschuwende manier zoals met verband schoonmaken of zalven dan is dat ook een reden, en houd ik er rekening mee dat ik wat voorzichtiger moet doen, hij geeft dan aan dat hij pijn heeft en dat mag.
Is er iets anders wat ik moet doen en hebben ze daar geen pijn bij maar gewoon geen zin in dan accepteer ik dat niet.
Als ik al een botje af moet pakken dan doe ik dat meteen en daar grommen ze ook niet om.
Bij mij gaat het er om wat ze duidelijk willen maken, geen zin of iets niet willen is geen reden om te grommen want zoiets moet dan echt even gebeuren of ze het nou leuk vinden of niet, maar hebben ze pijn dan mogen ze dat laten weten.
Confrontatie opzoeken door de pesten als ze eten hebben doe ik sowieso niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:11

het is de vraag hoe de hond de baas vertrouwd?Als het vertrouwen daar is hoor je dan nooit een grom?

Ik vind het wel vergelijkbaar....je doet iets wat de hond niet leuk vind.

Dan lees ik ook dat de laagste in rang het laatst eet...als jij het bot wil afpakken denkt de hond dat jij dat bot wilt opeten,gaat grommen.Ik zou dan denken,de hond vind dus dat jij lager in rang bent dan hij.Anders zou hij zijn bot zonder morren afgeven.

Ik moet weleens een bot afpakken.Ze mogen namelijk niet naar bed met een bot. :+ Ze hebben hun eigen ''huis'' met bedden...als er een met een bot ligt duld hij geen ander naast zich.Wat normaal is.
Daarom geen botten mee naar bed.Maar dat weten ze,voordat we naar binnen gaan zeg Nee,geen bot!
En ze laten het voor de deur vallen. :D
Mocht er toch een naar binnen gaan met een bot pak ik het gewoon af,als ik met mijn hand er aan kom laten ze het al los.Geen gegrom dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:17

Hoe wil jij dan de hond aan jou laat weten dat je hem pijn doet?
Ik vind het niet vergelijkbaar omdat een reactie op pijn anders is dan geen zin in iets hebben.
Auw roepen kunnen ze niet, en vaak is het ook dat het ineens pijn doet omdat je net dat plekje raakt en die grom is daar een reactie op (ik zeg dan zelfs sorry :+ )
Ik kan hier ook gewoon een bot wegpakken maar denk niet dat ze er blij van worden als ik naast ze ga zitten en ze ga aaien en knuffelen, hoger en lager in rang is daar ook niet van toepassing, een roedelleider gaat ook niet onder het eten uitdagen tot spelen of laat op een andere manier affectie zien tijdens etenstijd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:20

een hond kan toch ook piepen bij pijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:23

Ja dat kan, maar de 1 doet dat sneller dan de ander.
De 1 piept of gilt en de ander gooit er een grom uit.. Ik denk niet dat je het aan kan leren dat piepen wel toegestaan is en een grom niet als dat niet in de hond zit.
Ik heb het dan niet over tanden bloot en door blijven gaan he, maar een grom om te waarschuwen die stopt als jij ook stopt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:28

Mijn hond piept bij pijn, heel even, want uiteraard ga ik mijn hond niet bewust pijnigen.
Als hij met zijn poot op mijn blote voet staat doet dat ook zeer maar dan word ik ook niet boos.
Als mijn hond iets niet leuk vind hoeft hij niet te brommen, ik zie aan zijn blik en houding dat dat wat er gebeurt niet zo hoeft voor hem. Dan is het voor mij duidelijk zat.
Grommen vind ik ook niet nodig hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:34

Sorry maar als iemand jou pijn doet reageer je toch ook anders dan anders?
Als we het over een wond hebben bijvoorbeeld, schoonmaken is dan al vervelend en voelt niet lekker, en als je dan iets doet wat echt pijn veroorzaakt dan komt daar een reactie op, dat kan een piep zijn, kan een grom zijn, of dat kan alleen een lichamelijke reactie zijn zonder geluid.
Ik vat dat niet persoonlijk op.

Over het vergelijken, als een paard schopt als je een voetje wil optillen terwijl hij dat gewend is dan vind ik dat een ander verhaal dan dat hij een trap zou geven als je wondspray op een wond spuit, die trap is een reactie op de spray, niet op jou zelf en dat vind ik met honden die een brom geven omdat je ze pijn doet hetzelfde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:36

ik heb echt heel veel honden gehad in mijn leven...altijd een stuk of 6 /7 roulerend :+
Maar ik heb er nog nooit een gehad die gromde.Wel een piep,als ik een teek weghaal of een klit iets te hardhandig uitkam :o
Zelfs een aantal malen met hechten,geen piep of grom.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:37

Tja, elk dier is anders en reageert anders.
De mijne gromt gewoon niet, nooit.
En dat komt niet omdat hij het niet mag of flink gestraft is hiervoor, hij doet het gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:57

geerke schreef:
ik heb echt heel veel honden gehad in mijn leven...altijd een stuk of 6 /7 roulerend :+
Maar ik heb er nog nooit een gehad die gromde.Wel een piep,als ik een teek weghaal of een klit iets te hardhandig uitkam :o
Zelfs een aantal malen met hechten,geen piep of grom.

Ik heb dan weer geen piepers over het algemeen, pubertje piept wel als het pijn doet of als hij schrikt maar de rest niet.
De herder had laatst een kleine klit op z'n poot, die had zijn hoofd onder mijn benen, poot op schoot en gaf geen kik, helemaal geen geluid terwijl hij het doodeng vond dat ik aan zijn poot zat te pulken (kan het hem niet kwalijk nemen, hij heeft onder het oude haar en klitten gezeten dus daar bij hem nooit iets aan gedaan, en als het al gedaan werd zal het wel pijn gedaan hebben)
Teefje reageert alleen lichamelijk en piept eigenlijk nooit, als ze al gilt dan moet ik zien dat ik bij een DA kom want dan is het echt goed mis, die bromt dus ook niet bij pijn.
Zwart witte reageert met een brom als ik hem echt pijn doe met iets, die piept ook nooit, in die 6 jaar heb ik hem nog nooit horen piepen.
Vorige herder piepte met kleine dingen, maar die heeft ook zijn kussen voor de helft los gehad, is gehecht omdat het op de rand kussen/huid voor de helft in de breedte los lag, en heb hem niet horen piepen, zag dat het rood was, poot opgepakt en gekeken, DA heeft er naar gekeken en met plaatselijke verdoving en een roesje tegen de paniek gehecht maar geen piep of brom in al die tijd.
Verband wisselen en schoonmaken kon ik ook gewoon zelf, af en blijf, dan ging hij netjes liggen op zijn zij en ik kon alles schoonmaken en opnieuw verbinden, iemand anders hoefde dat niet te proberen want daar ging hij al niet bij liggen.
Die heeft verder wel dingen gehad waarvan je zou verwachten dat hij wel aan zou geven dat het pijn deed maar niet dus (o.a spondylose waarbij een haak op de zenuw van zijn darm drukte, kwam pas naar voren bij een second opinion omdat ik virusinfectie wel vreemde verklaring voor zijn klachten vond en hij geen koorts had)

Het is ook het type hond, een rottweiler of stafford zal minder snel piepen dan een herder of een collie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:14

geerke schreef:
het is de vraag hoe de hond de baas vertrouwd?Als het vertrouwen daar is hoor je dan nooit een grom?

Ik vind het wel vergelijkbaar....je doet iets wat de hond niet leuk vind.

Dan lees ik ook dat de laagste in rang het laatst eet...als jij het bot wil afpakken denkt de hond dat jij dat bot wilt opeten,gaat grommen.Ik zou dan denken,de hond vind dus dat jij lager in rang bent dan hij.Anders zou hij zijn bot zonder morren afgeven.

Ik moet weleens een bot afpakken.Ze mogen namelijk niet naar bed met een bot. :+ Ze hebben hun eigen ''huis'' met bedden...als er een met een bot ligt duld hij geen ander naast zich.Wat normaal is.
Daarom geen botten mee naar bed.Maar dat weten ze,voordat we naar binnen gaan zeg Nee,geen bot!
En ze laten het voor de deur vallen. :D
Mocht er toch een naar binnen gaan met een bot pak ik het gewoon af,als ik met mijn hand er aan kom laten ze het al los.Geen gegrom dus.

Over de laagste in rang die als laatste eet. Als je de andere reacties ook bekijkt zie je dat eens gegeven blijft gegeven is en dat zelfs een ranglagere zijn eten mag verdedigen. Dus niet zonder morren afgeven.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:52

Johanna59 schreef:
Esther schreef:

Als je het bot geeft, weet je al hoe laat het is. Dan moet je dus al ingrijpen. En als hij zou blijven grommen, kreeg hij het bot niet van mij.
Bij mij moeten ze altijd eerst zitten, voordat ze iets krijgen. Ze mogen het niet uit mijn handen grissen. Als ik het neerleg, ,moeten ze blijven zitten en mogen er niet aankomen. Pas als ik het commando toe maar geef, mogen ze hun bot. Zo doe ik het ook met hun eten. Ze weten dus, dat het eigenlijk mijn bot is en mijn eten. Dit moet je al van pup af aan, bij brengen.

Nou weet ik nog niet wat jij voor gedrag ziet in het filmpje wat verkeerd is. ;)
Deze hond gromt toch ook niet als hij het bot nog niet heeft, maar als het al van hem is.

Het eten/bot is van jou zolang je het niet hebt gegeven, gegeven blijft gegeven, dus je kunt voor de tijd wel vanalles doen met de honden, als ze het hebben is het echt niet mee van jou hoor.
Mijn honden moeten ook wachten tot ze mogen eten, om te voorkomen dat ze in de voerbak duiken als ik nog met het voer bezig ben, of dat ze botjes uit m'n handen grissen en daarbij per ongeluk in mijn hand happen. Ze hebben dondersgoed door dat het voor hen is. En dat heb ik ze bijgebracht vanaf dat ze 2,5 jaar waren, hebben ze echt niet geleerd van pup af aan..

Deze hond is hartstikke onzeker en gromt om dat te laten merken, hij zit ook nog eens in een hoek en kan niet weg. Als hij weg had gekund was hij hoogstwaarschijnlijk gewoon weg gelopen zonder grommen. Met deze hond zou ik werken aan het vertrouwen tussen baas en hond.

Mijn honden hebben nog nooit naar mij gegromd, ook niet bij nare dingen die ik met ze deed.
Nou zijn het daar ook de type honden niet naar, maar als ik zie dat ze iets niet fijn vinden dan doe ik een stapje terug in geval van borstelen bijv en werk dan weer naar het vervelende punt. Bij wondjes oid zeg ik dat ze zich moeten gedragen en pak ik door. Om ze daarna te belonen omdat ze braaf waren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:28

weet je wat het is,als ik zo al mijn rottweilers die ik gehad heb bekijk waren het stuk voor stuk brommers...en ze menen het niet eens altijd kwaad,maar ze grommen gewoon makkelijk..

moest er vanavond nog aan denken,ik zat met pip te zoenen ( ja ik zoen dus wel met mijn honden ) en ook dan gromt ze...totaal niet gemeen,maar ze gromt wel,vroeger als ik Do zoende dan ging die tekeer met grommen,mensen zeiden weleens 'ik zou dat echt niet doen zo zoenen met een hond die zó erg gromt',maar ik wist dat ie het gewoon eigenlijk wel leuk vond,en nooit zou bijten..hij zoende zelfs al grommend terug :D

als ik alfa nam,man als je die ging aaien,dan kwam er een geluid uit,heerlijk vond ie het hoor,puur van genot,maar als je het aan mensen zou laten zien,die zouden denken dat ie boos was,zo diep gromde hij...

moet je dat dan afstraffen??..ik weet het niet hoor,ze doen toch verder niets??,laat ze lekker brommen dan...je zou zo'n alfa straffen omdat hij geluid maakt terwijl die zó aan het genieten was,zou puur zielig zijn...

ik heb hier een rottweiler nu lopen,dakkas,soort knuffellabrador in rottweiler pyama...maar als je zijn poten afveegt kan ie echt heel hard grommen..als hij dan klaar is staat ie nog een hele tijd na te grommen...

tja...laat ik maar zeggen...ik wordt er niet meer warm of koud van.. :D

maar ,zo was ik op visite en had buddy bij me,en die mensen zijn nogal hangerig aan honden,zo ook bij buddy,die man die hing ineens helemaal over hem heen aan zijn nek,en toen gromde hij echt niet leuk :n ,kwam echt uit het puntje van zijn staart geloof ik...dat was écht niet goed...maar wel zo duidelijk dat de keer dat die mensen hier op visite kwamen die man niet durfde te gaan zitten zolang buddy rondliep..

en dan heb ik tóch liever dat een hond zo grommend waarschuwd,als die fase maar overslaat en maar gaat voor de aanval...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:37

Maar er zit wel verschil in grommen, ik bedoel, als we aan een touw trekken gromt de mijne ook, naast het feit dat hij kwispelt een open blik heeft en het gewoon het spel is, of als hij gaat liggen om te gaan slapen, is ook altijd een soort brom bij.
Maar nooit omdat hij vindt dat ik weg moet oid..