Zoolgangster schreef:Inderdaad.
En daarom blijven er katten in natuurgebieden doodgeschoten worden en worden er katten doodgereden. Zelfs de dierenbescherming en dierenasielen werken mee aan het laten loslopen van katten... in een heel dierenasiel vind je vaak maar 1 kat die echt als binnenkat wordt geplaatst. De rest wordt geacht los te mogen lopen...
Dat zijn meestal ex-zwervers, die dus gewend zijn buiten te lopen. Die worden doodongelukkig binnen.
Dat is gelijk een leuk bruggetje naar een statistiekpostje wat ik al een tijdje wil opbouwen. Ik wil alle anti-buitenkatten-lezers vragen het te lezen en erop te reageren.

Het is erg moeilijk om harde cijfers te vinden over dit onderwerp, dus ik heb wat optimistische schattingen gemaakt. Als iemand graag zou zien dat ik mijn rekensommetje aan zou passen om het realistischer te maken, hoor ik het graag.

Veel leesplezier!
Op dit moment zijn er
3,6 miljoen katten in Nederland. Hier wordt niet bij vermeld of dit inclusief zwerfkatten zijn. Ik denk dat dit het aantal geregistreerde katten is, ofwel alle katten in het asiel of bij een baasje. De verwilderde katten laat ik dus weg.
Ik kan geen statistieken vinden van hoeveel katten er buiten komen versus hoeveel katten er binnen blijven. Aangezien Bokt geen representatieve cijfers biedt, ga ik even uit van de helft buitenkatten en de helft binnenkatten (gebaseerd op mijn kennissenkring)(binnenkatten inclusief katten met een buitenren of katten die de tuin niet uit komen). Om het nóg even wat makkelijker te maken, laten we ervan uit gaan dat de helft van de katten die buiten komen, overlast veroorzaken bij iemand. Dat zijn dus
900 000 katten die overlast veroorzaken. (Waarom zoveel? Ik maak even een lukrake schatting waarbij driekwart van de katten in een woonwijk woont en een kwart in het buitengebied waar niemand last van heeft. In een woonwijk veroorzaakt vast niet elke kat overlast. Volgens dit topic wel, maar ik doe even een optimistische schatting: van alle buitenkatten woont een kwart in het buitengebied, een kwart in een woonwijk zonder overlast te veroorzaken, en de helft woont in een woonwijk en veroorzaakt ergens overlast.)
We zoomen in op de katten die overlast veroorzaken, want daar gaat het tenslotte over in dit topic. Er zijn een hoop mensen die wél geld hebben om een kat te onderhouden, maar niet om hun tuin 'katproof' te maken. Verder zijn er ook katten die alles, maar dan ook alles zullen doen om toch die tuin uit te komen, ofwel bij wie het totaal geen nut heeft. Of katten die totaal ongelukkig worden van leven in de kooi die hun tuin zou zijn als hun baasjes een net zouden spannen over de tuin of iets dergelijks. Deze zullen we even allemaal onder dezelfde noemer scharen, namelijk 'kat binnen tuin houden is geen optie'. Als we al deze mogelijkheden nemen, komen we toch wel op de helft van de overlast veroorzakende katten. Dat zijn
450 000 katten die op de één of andere manier overlast veroorzaken, maar waarbij binnen eigen terrein houden geen optie is.
Volgens dit topic moet je geen kat willen houden als je hem niet op je eigen terrein kan houden, wat daar ook de reden voor is.
Deze zouden dus elders ondergebracht moeten worden. Stel, alle baasjes van 450 000 overlastveroorzakende katten brengen hun kat elders onder. Misschien dat een kwart ergens een kennis heeft op een plek waar de katten geen overlast veroorzaken, waar nog wel een kat terecht kan. Dan hebben 112 500 katten een nieuwe plek waar ze vrolijk en vrij buiten kunnen en geen overlast veroorzaken.
Blijft over:
337 500 katten die 1) in een woonwijk wonen, 2) overlast veroorzaken, 3) waarbij binnen eigen terrein houden geen optie is, om financiële redenen of vanwege de kat zelf.
Deze zouden dus naar het asiel moeten.
Van de site van de Dierenbescherming (die bij mijn weten het grootste deel van de dierenasiels beheert in Nederland)(namelijk 53): in 2010 zijn er ruim 28 000 katten opgevangen in het asiel. Niet eens allemaal tegelijk. Dat de asiels overvol zitten is een feit: toen ik enige tijd terug vrijwilliger was bij het dierenasiel in Gouda kwam het soms voor dat er katten niet opgevangen konden worden omdat er simpelweg geen plek meer was. Edit: ik zie ergens het getal "ongeveer 75 asiels in totaal". Stel dat dat waar is, en 29000 de maximale capaciteit van de Dierenbescherming is, dan is de maximale capaciteit van alle asiels in Nederland ongeveer
41000 katten per jaar.Moet je nagaan wat voor een feestje dat wordt als er 337 500 katten naar het asiel moeten. Of moeten we die dan maar in laten slapen? Waarom dan? Als de buurvrouw in de kattenpoep grijpt spring ik direct op de fiets naar het tuincentrum voor een paar tuinhandschoenen voor haar, als dat betekent dat ik volgens deze lijn mijn kat niet in hoef te laten slapen
Verdraagzaamheid is het sleutelwoord, waren er maar meer mensen zoals vuurneon!
Verder nog een leuk linkje dat ik tegenkwam:
http://www.licg.nl/112/ Hier staan heel mooi de voor- en nadelen van binnen- en buitenkatten uiteengezet.
En als je nog even wilt lachen:
Waarom het aannemelijk is dat katten eigenlijk buitenaardse spionnen zijn die gestuurd zijn door aliens - Geen grap, argumenten van iemand die dit oprecht gelooft.
Zo, ben benieuwd welke wending de discussie nu neemt.