Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:05

Ik geef het op. Heb er gewoon een hele andere kijk op (waarschijnlijk dezelfde als de andere opvangen en stichtingen) en ben het dan ook eens met de lijst.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:21

Laptopmuis schreef:
Ik geef het op. Heb er gewoon een hele andere kijk op (waarschijnlijk dezelfde als de andere opvangen en stichtingen) en ben het dan ook eens met de lijst.

Wat een onzin. Ik heb een jaar stage gelopen bij een opvang dus weet heel goed hoeveel konijnen en knaagdieren er opgevangen worden. En juist daarom zijn jouw argumenten kul. Je hebt het namelijk alleen maar over exotische dieren, terwijl het probleem bij konijnen zeer waarschijnlijk veel groter is.
Volgens jou redenering moet de lijst dan aangepast worden en moeten ook konijnen en cavia's en goudhamsters er op komen te staan.

Roep dus ook maar niet dat andere opvangen het met je eens zijn.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:15

Als deze lijst "klopt" en jij vind het kloppen.. Dan vraag ik me af wat er klopt want dan zouden ze ALLE huisdieren moeten verbieden.. Dan zal er geen een bij een slecht huisje komen en dus minder leed :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:13

Air schreef:
Laptopmuis, sorry, wij snappen het niet? :')
Ik snap uberhaupt niet waarom je exotische dieren en vaak te kleine kooien in één zin zet, heeft het één met het ander te maken? Nee, niks noppes nada. Het heeft te maken met mensen die zich niet goed inlezen of mensen die het geen bal uitmaakt hoe hun dieren er bij zitten. Of het nou een vis, konijn, cavia of "exotisch" dier is. En laten we vooral de paarden niet vergeten die nog 23/7 opgehokt staan.

Waarom vind jij dat je argumenten geeft terwijl die dingen ook voor konijnen en cavia's gelden, zoniet nog erger!
Dat is gewoon echt flauwekul. Sorry.

Dit dus. Eigenlijk alle argumenten die gegeven worden door Laptopmuis hebben echt helemaal niks met exotische dieren te maken. Te kleine kooien? Kijk naar al die konijnen, vissen, ga zo maar door. Degoes die zich ineens voortplanten? Idem. Dit is geen probleem wat alleen op gaat voor exotische dieren, dit probleem hebben we met alle huisdieren in NL.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:27

Ik zeg het nog maar een keer, er moet gewoon een poitieflijst voor eigenaren komen...
Pak je het probleem van de honden, katten, cavia's, nijntjea etc ook tenminste aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:52

Laptopmuis schreef:

Juist als opvang zie je toch dat er ook heel veel, zo niet meer, leed zit bij de 'gewone' dieren die straks nog toegestaan zijn en door elke idioot kunnen worden aangeschaft?

Ik ben het in ieder geval niet met je eens, en ben ook opvang. Ik vind de lijst een lachertje, een zoethoudertje van de regering om de schijn te wekken dat er op dierenwelzijn wordt gelet. Ondertussen mag de bio-industrie gewoon zijn gang blijven gaan, net als de broodfok van alle kleine toegestane huisdieren. Behoorlijk hypocriet. Als ze echt een statement willen maken èn daadwerkelijk verandering in gang willen zetten wordt de verkoop van dieren in winkels aan banden gelegd en wordt er voor alle diersoorten een lijst gemaakt met eisen waar aan voldoen moet worden als men ze wil houden. Ook voor de zogenaamde productiedieren. Ik durf te wedden dat de meeste mensen die nu een hond of konijn hebben niet aan die eisen kunnen (of willen!) voldoen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:16

Maar dit is toch al een stap in de goede richting?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:22

_Tara_ schreef:
Maar dit is toch al een stap in de goede richting?

Oh jah absoluut, laten we dieren verbieden in geivangenschap te leven die niet eens in het wild kunnen blijven bestaan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:46

Heb je 't dan over bv de witbuikegel? Dat die dan uit zou sterven omdat dat geen dier is wat in 't wild voorkomt? Ik ben wat dat betreft even in de war. In dit topic las ik dat de witbuikegel niet in 't wild voorkomt omdat wij 'm gefokt hebben om als huisdier te houden. Dan zou het in principe dus niks uitmaken als dit diertje uitsterft toch? Maar ik lees op verschillende sites dat de witbuikegel uit Afrika komt? Of is dat dan een ander soort witbuikegel? Fiffil zei ook dat: 'Ze komen niet eens echt in het wild voor en wildvang is al een tijd verboden.' Beetje dubbel? Je schrijft altijd goed onderbouwde berichten hoor, daar niet van! Maar hier ben ik dus even in de war.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:55

De verwarring ontstaat met name omdat in het Nederlands de naam 'witbuikegel' ook de naam is van een wilde egelsoort uit Afrika. Deze egelsoort is uiteindelijk gekruist met een andere soort (ook Afrikaans) en het zijn deze kruisingen die het meest worden gehouden als huisdier (je hebt ook nog bijv. de grootooregel die als huisdier wordt gehouden maar die zie je minder). In het Engels is het wat duidelijker: white-bellied hedgehog (ook wel four-toed hedgehog genaamd) gekruist met de Algerian hedgehog en zo is de African pygmy hedgehog ontstaan (de Engelse naam voor de huisdier-witbuikegel).

De kleuren van deze 2 soorten zijn alleen nooit helemaal gemengd. Daarom zijn de verschillende variaties van kleuren er in een white-bellied versie en een Algerian versie (zoals je hier kunt zien in de colour guide).
Meer info

Ik denk echter dat M_D_H bedoelt dat sommige dieren van die lijst niet in het wild zouden overleven?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:24

Fiffil, duidelijk! Met engelse termen zoekt inderdaad beter. Van die kleuren had ik via een ander topic al eens gezien geloof ik ja :j Was er toen verbaasd over dat 'een simpele egel' in zoveel kleurtjes kan bestaan :P

Ik begrijp M_D_H's bericht ook zo inderdaad. Maar nogmaals. Een dier wat dus in het wild niet kan overleven omdat wij het dier 'gemaakt' hebben, wat maakt dat uit? Dan heb ik 't wel echt alleen over dieren die dus niet in 't wild voorkomen, niet over wilde dieren die als huisdier gehouden worden. Al vraag ik me dan bij de laatste af in hoeverre eigenaren van exoten nou ook zo druk bezig zijn met het behoud van de dieren in 't wild zoals dierentuin dat doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:26

_Tara_ schreef:
Fiffil, duidelijk! Met engelse termen zoekt inderdaad beter. Van die kleuren had ik via een ander topic al eens gezien geloof ik ja :j Was er toen verbaasd over dat 'een simpele egel' in zoveel kleurtjes kan bestaan :P

Ik begrijp M_D_H's bericht ook zo inderdaad. Maar nogmaals. Een dier wat dus in het wild niet kan overleven omdat wij het dier 'gemaakt' hebben, wat maakt dat uit? Dan heb ik 't wel echt alleen over dieren die dus niet in 't wild voorkomen, niet over wilde dieren die als huisdier gehouden worden. Al vraag ik me dan bij de laatste af in hoeverre eigenaren van exoten nou ook zo druk bezig zijn met het behoud van de dieren in 't wild zoals dierentuin dat doen.

Nou ja, wat je in gevangenschap fokt hoef je niet uit het wild te halen :). Dus in zoverre zijn eigenaren van exoten ook bezig met het behoud van het wilde dier.

Al kun je twijfelen over de motieven erachter.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:16

_Tara_ schreef:

Zou goed kunnen ik heb 'm ook wel vaker geplaatst.
Misschien bedoelt ze dat ze het een beetje nutteloos vindt om dieren te verbieden die in gevangenschap gefokt zijn?

En nee, het zal eigenlijk nooit vergelijkbaar zijn met wat dierentuinen doen want het gaat hier om mensen die als einddoel een huisdier willen, om domesticatie (uitzonderingen daargelaten). Selectie op bepaalde karakter en uiterlijke eigenschappen ipv behoud van alle wilde trekken. Daarin zijn de exoteneigenaars niet anders dan de fokkers van honden, paarden of konijnen (om maar even wat te noemen)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:22

Juist...
Ik bedoel 2 dingen, 1 dat er bepaalde diersoorten niet kunnen overleven in het wild...
Maar ik zou het ook zonde vinden als die dieren dan niet meer bestaan...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:24

Het zou geen wereldwijd verbod zijn dus dat zou ook niet zo snel gebeuren :P

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:27

Ze zouden moeten kijken naar hoe de dieren gehuisvest zijn. De één kan wel een bepaald diersoort houden, de ander niet. Dat is per persoon verschillend. Natuurlijk zijn er dieren die je niet in je huis moet willen houden, maar er zijn ook genoeg dieren die een fantastisch huis hebben. En daarvoor wordt het nu verpest.
Het zou mooi zijn als er geen vrije markt meer was en dat dieren alleen bij goede fokkerijen te koop zouden zijn.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 07:40

http://www.huisdieren.nu/over-pvh/tegen-positieflijst/

hier kan je een petitie tekenen tegen de positieflijst, ik vind echt dat we dat moeten doen want het klopt helemaal niet waarom zou je wel een rat,muis, cavia konijn mogen houden maar niet een Russische dwerghamster een fret, degoe, chinchilla of witbuikegel kunnen houden. Echt zeer rare slecht onderbouwde lijst, vooral als je bedenkt dat we dus een fret niet mogen houden maar een nerts wel en gewoon puur en alleen omdat een nerts voor de bont wordt gefokt want die nertsen zijn echt pak minder geschikt dan een GEDOMESTICEERDE fret

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:15

Ik vind het prima dat er op ECHT exotische dieren houden strengere regels zouden komen. Hiermee bedoel ik dan zebra's, apen, vossen en dat soort spul.
Maar de lijst zoals hij nu is slaat werkelijk helemaal nergens op. Fretten, Chinchilla's, Leguanen, Witbuikegels en zelfs geen russische hamsers meer als huisdier... Ik bedoel kom op zeg... Als je strenger gaat zijn op het houden van huisdieren, doe dat dan op grond van welzijn en meteen op alle huisdieren, katten en honden voorop.

Ik ben er er namelijk van overtuigd dat het probleem van afgedankte en slecht verzorgde katten een stuk groter is dan dat van pythons. En dat mensen die een aantal van deze zogenaamde exotische dieren die op de lijst staan houden over het algemeen een stuk beter geïnformeerd zijn dan mensen die een Cavia bij de dierenwinkel komen halen. Overigens komt de Cavia ook uit Zuid-Amerika, dus ik zou niet weten waarom die minder exotisch is dan een aantal dieren die wel op de lijst staan...
Het lijkt enkel om de populariteit van het dier te gaan, wat me niet echt een maatstaf lijkt voor hoe exotisch een die werkelijk is, en hoe geschikt als huisdier.

Ik heb hier zelf een terrarium met baardagamen staan. Ik kan daar overigens geen volledige lijst van reptielen over vinden vinden (o, ik lees nu dat die nog komen), maar ik neem aan dat daar dan ook restricties op gaan komen?! Ik kan je in ieder geval vertellen dat deze baardagamen na zoveel generaties als huisdier gefokt te zijn echt niet 'wilder', of minder 'huisdierig' zijn dan een konijn, en dat ze het in het wild geen dag uit zouden houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:28

Leguanen? Die heb ik niet op de zoogdierenlijst zien staan :).

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:43

Die worden genoemd dat ze waarschijnlijk ook op de reptielen-positief-lijst zouden komen (op reptielenfora). Mijn punt gaat ook helemaal niet alleen over zoogdieren, in tegendeel...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:22

Ik dacht al. Er is namelijk nog helemaal geen lijst voor reptielen, amfibieën, arachniden en insecten :).

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:08

Cerilene_ schreef:
Ik vind het prima dat er op ECHT exotische dieren houden strengere regels zouden komen. Hiermee bedoel ik dan zebra's, apen, vossen en dat soort spul.
Maar de lijst zoals hij nu is slaat werkelijk helemaal nergens op. Fretten, Chinchilla's, Leguanen, Witbuikegels en zelfs geen russische hamsers meer als huisdier... Ik bedoel kom op zeg... Als je strenger gaat zijn op het houden van huisdieren, doe dat dan op grond van welzijn en meteen op alle huisdieren, katten en honden voorop.

Ik ben er er namelijk van overtuigd dat het probleem van afgedankte en slecht verzorgde katten een stuk groter is dan dat van pythons. En dat mensen die een aantal van deze zogenaamde exotische dieren die op de lijst staan houden over het algemeen een stuk beter geïnformeerd zijn dan mensen die een Cavia bij de dierenwinkel komen halen. Overigens komt de Cavia ook uit Zuid-Amerika, dus ik zou niet weten waarom die minder exotisch is dan een aantal dieren die wel op de lijst staan...
Het lijkt enkel om de populariteit van het dier te gaan, wat me niet echt een maatstaf lijkt voor hoe exotisch een die werkelijk is, en hoe geschikt als huisdier.

Ik heb hier zelf een terrarium met baardagamen staan. Ik kan daar overigens geen volledige lijst van reptielen over vinden vinden (o, ik lees nu dat die nog komen), maar ik neem aan dat daar dan ook restricties op gaan komen?! Ik kan je in ieder geval vertellen dat deze baardagamen na zoveel generaties als huisdier gefokt te zijn echt niet 'wilder', of minder 'huisdierig' zijn dan een konijn, en dat ze het in het wild geen dag uit zouden houden.

Goede post idd dat is precies zoals het is, wil je dan ook aub de petitie tekenen :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 07:54

http://www.huisdieren.nu/over-pvh/tegen-positieflijst/
hier de link voor diegene die liever niet zoeken :)
het is nu het moment om iets aan te doen
ik ben ook zeker dat bijna iedereen voor betere regelgeving is maar verbieden lost niks op daar krijgen die dieren het niet beter van meer kans dat het in achterkamertjes gaat gebeuren en denk niet dat we dat moeten willen
het is toch van de gekken eigenljik dat we een Russische dwerghamster verbieden terwijl die vaak in verhouding veel grotere kooi met verrijking van omgeving (buizen/radjes/verdiepingen etc) hebben dan een paard in zijn saaie box (vergelijkbaar met hamster in brooddoos), wat door vele (niet door mij) normaal gevonden wordt dat ie 23/7 in zit.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:59

Pff, lekker ongenuanceerd weer. Laat hen dan eerder de tijd steken in minimale omstandigheden voor dieren. Geen goudvissen meer in een 20 liter kommetje, geen baardagamen meer in een hokje van 40 x 40 (zag ik gisteren nog op mp staan).

Ik hoop persoonlijk echt dat de lijst aangepast wordt of niet doorgaat, en dan al alleen voor mijn eigen wil.

Ik droom namelijk al jaren van een witbuikegeltje, het steeds maar uitstellend omdat ik geen egeltje in huis wil halen als ik nog niet aan goede omstandigheden kan voldoen. Kan ik nu prima, maar dat zou nu nog een te harde hap uit mijn financieen zijn en ik wil een achterdehand voor onvoorziene kosten.

Maar pff, als ze vanaf 2014 verboden gaan worden om als jonkie te kopen, ga ik toch eens kijken wat er mogelijk is.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:09

Ik zou zo'n lijst prima vinden, maar dan moet het wel goed onderbouwd zijn en dan vind ik wel dat alle dieren aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Dus ook dat konijnen minstens met zijn tweeën zitten, ruime ren, hamsters in een ruim hok, gerbils per twee in een grote bak, etc. etc.