Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Laptopmuis schreef:Ik geef het op. Heb er gewoon een hele andere kijk op (waarschijnlijk dezelfde als de andere opvangen en stichtingen) en ben het dan ook eens met de lijst.
Air schreef:Laptopmuis, sorry, wij snappen het niet?
Ik snap uberhaupt niet waarom je exotische dieren en vaak te kleine kooien in één zin zet, heeft het één met het ander te maken? Nee, niks noppes nada. Het heeft te maken met mensen die zich niet goed inlezen of mensen die het geen bal uitmaakt hoe hun dieren er bij zitten. Of het nou een vis, konijn, cavia of "exotisch" dier is. En laten we vooral de paarden niet vergeten die nog 23/7 opgehokt staan.
Waarom vind jij dat je argumenten geeft terwijl die dingen ook voor konijnen en cavia's gelden, zoniet nog erger!
Dat is gewoon echt flauwekul. Sorry.
Laptopmuis schreef:Ik geef het op. Heb er gewoon een hele andere kijk op (waarschijnlijk dezelfde als de andere opvangen en stichtingen) en ben het dan ook eens met de lijst.
Was er toen verbaasd over dat 'een simpele egel' in zoveel kleurtjes kan bestaan 
_Tara_ schreef:Fiffil, duidelijk! Met engelse termen zoekt inderdaad beter. Van die kleuren had ik via een ander topic al eens gezien geloof ik jaWas er toen verbaasd over dat 'een simpele egel' in zoveel kleurtjes kan bestaan
Ik begrijp M_D_H's bericht ook zo inderdaad. Maar nogmaals. Een dier wat dus in het wild niet kan overleven omdat wij het dier 'gemaakt' hebben, wat maakt dat uit? Dan heb ik 't wel echt alleen over dieren die dus niet in 't wild voorkomen, niet over wilde dieren die als huisdier gehouden worden. Al vraag ik me dan bij de laatste af in hoeverre eigenaren van exoten nou ook zo druk bezig zijn met het behoud van de dieren in 't wild zoals dierentuin dat doen.
. Dus in zoverre zijn eigenaren van exoten ook bezig met het behoud van het wilde dier._Tara_ schreef:Fiffil, duidelijk! Met engelse termen zoekt inderdaad beter. Van die kleuren had ik via een ander topic al eens gezien geloof ik jaWas er toen verbaasd over dat 'een simpele egel' in zoveel kleurtjes kan bestaan
Ik begrijp M_D_H's bericht ook zo inderdaad. Maar nogmaals. Een dier wat dus in het wild niet kan overleven omdat wij het dier 'gemaakt' hebben, wat maakt dat uit? Dan heb ik 't wel echt alleen over dieren die dus niet in 't wild voorkomen, niet over wilde dieren die als huisdier gehouden worden. Al vraag ik me dan bij de laatste af in hoeverre eigenaren van exoten nou ook zo druk bezig zijn met het behoud van de dieren in 't wild zoals dierentuin dat doen.
.
. Cerilene_ schreef:Ik vind het prima dat er op ECHT exotische dieren houden strengere regels zouden komen. Hiermee bedoel ik dan zebra's, apen, vossen en dat soort spul.
Maar de lijst zoals hij nu is slaat werkelijk helemaal nergens op. Fretten, Chinchilla's, Leguanen, Witbuikegels en zelfs geen russische hamsers meer als huisdier... Ik bedoel kom op zeg... Als je strenger gaat zijn op het houden van huisdieren, doe dat dan op grond van welzijn en meteen op alle huisdieren, katten en honden voorop.
Ik ben er er namelijk van overtuigd dat het probleem van afgedankte en slecht verzorgde katten een stuk groter is dan dat van pythons. En dat mensen die een aantal van deze zogenaamde exotische dieren die op de lijst staan houden over het algemeen een stuk beter geïnformeerd zijn dan mensen die een Cavia bij de dierenwinkel komen halen. Overigens komt de Cavia ook uit Zuid-Amerika, dus ik zou niet weten waarom die minder exotisch is dan een aantal dieren die wel op de lijst staan...
Het lijkt enkel om de populariteit van het dier te gaan, wat me niet echt een maatstaf lijkt voor hoe exotisch een die werkelijk is, en hoe geschikt als huisdier.
Ik heb hier zelf een terrarium met baardagamen staan. Ik kan daar overigens geen volledige lijst van reptielen over vinden vinden (o, ik lees nu dat die nog komen), maar ik neem aan dat daar dan ook restricties op gaan komen?! Ik kan je in ieder geval vertellen dat deze baardagamen na zoveel generaties als huisdier gefokt te zijn echt niet 'wilder', of minder 'huisdierig' zijn dan een konijn, en dat ze het in het wild geen dag uit zouden houden.