welke hondenbrok is nu écht gezond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: welke hondenbrok is nu écht gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:08

Yooo heftig! Ik voer al persbrok (Jarco), maar ik had dit nog nooit zo gezien. Het verschil is nog groter dan ik dacht. Het kan toch haast niet anders dan dat je daar last van krijgt? Ik krijg er zo'n gevoel van alsof je een ontzettende boer moet laten, haha! Bovendien lijkt het me sowieso uitermate onprettig als de brokken zo de darmen ingaan, snap je ook gelijk waar die scheetjes vandaan komen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:14

Ik heb ook eens zo'n test van iemand gezien met gewone brok vs. vlees. Bij beide 1 liter water... werd gewoon allemaal opgenomen door de brok waardoor er nog meer water bij moest om het uit elkaar te laten vallen.
Dan kun je zelf al wel bedenken waar maagtorsie's weg kunnen komen, ook NA een tijdje rust.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:19

zeg dat wel ja, met zo'n klont in je pens. Nu voer ik mijn hond sowieso altijd pas na de beweging, maar een hoop mensen draaien dat ook nog eens om.
Mijn vorige hond kauwde amper op brokken/ brokjes, wil niet weten wat voor grote, kleffe klont dat geworden zou zijn.

Eigenlijk is het ook te zot voor woorden hoe dat allemaal gaat. Ik heb vanmorgen nog met mijn ogen staan knipperen boven een bak met 'varkensoren' van tarwe. Kijk normale varkensoren krijgt de mijne al niet, maar toch ook zeker geen tarwevarkensoren... echt hoe verzinnen ze het! En 't wordt goed verkocht ook nog.

Ik heb voor de mijne een zak kippennekken meegenomen, haha!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:47

merrieveulen schreef:
zeg dat wel ja, met zo'n klont in je pens. Nu voer ik mijn hond sowieso altijd pas na de beweging, maar een hoop mensen draaien dat ook nog eens om.
Mijn vorige hond kauwde amper op brokken/ brokjes, wil niet weten wat voor grote, kleffe klont dat geworden zou zijn.

Eigenlijk is het ook te zot voor woorden hoe dat allemaal gaat. Ik heb vanmorgen nog met mijn ogen staan knipperen boven een bak met 'varkensoren' van tarwe. Kijk normale varkensoren krijgt de mijne al niet, maar toch ook zeker geen tarwevarkensoren... echt hoe verzinnen ze het! En 't wordt goed verkocht ook nog.

Ik heb voor de mijne een zak kippennekken meegenomen, haha!

Die tandenborstels en dergelijke, zijn volgens mij ook op basis van tarwe. Die van mij slikt kauwbotten door, hij sabbelt net zolang als dat het een soort kauwgum is en dan slikt hij het door, dus dat krijgt hij niet meer, die 'tarwebotjes' die vallen uit elkaar, zo heeft hij toch iets te kauwen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:59

hoe groot zijn de stukken die hij inslikt? mijn vorige hond, maar deze ook, deden/ doen dat nl ook wel. ze maken het lekker zompig en hup, weg is het. nooit problemen van gehad, als het goed is moet het verteringsstelsel dat wel aankunnen.

desondanks begrijp ik je keuze om voor een ander soort botje te gaan.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:07

merrieveulen schreef:
hoe groot zijn de stukken die hij inslikt? mijn vorige hond, maar deze ook, deden/ doen dat nl ook wel. ze maken het lekker zompig en hup, weg is het. nooit problemen van gehad, als het goed is moet het verteringsstelsel dat wel aankunnen.

desondanks begrijp ik je keuze om voor een ander soort botje te gaan.

Alle stukken, zowel groot als klein, om er vervolgens in te stikken...
Ik heb het een paar keer geprobeert, ze krijgen alleen wat als ik thuis ben trouwens, en heb al een paar keer een stuk uit zijn keel moeten trekken..
Dus helaas ga ik het niet meer proberen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:16

nee dat kan ik begrijpen idd, als ze zo groot zijn dat ze de maag niet eens normaal bereiken...
Heb je weleens pensstaafjes/ stukjes, longstukjes oid geprobeerd?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:19

Pens kauwt hij ook niet echt, en hij heeft waarschijnlijk een kippeneiwitallergie, dus ik moet zo en zo een beetje opletten wat ik hem geef..
Hij heeft net zo'n krokodil op en dat ging prima.
Die dentasticks zijn ook nog wel te doen, dat soort botjes moet ik het maar op houden..

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:28

Iemand al ervaring met Nutro ( Natural Choice) ?
Wij zijn net begonnen met voeren en nog geen ervaringen.
Wel ruikt het smakelijk en eet ze het makkelijk.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:32

Nee, sorry. heb nog een andere hond, die eet alles, lekker makkelijk. Zijn vorige baasjes hadden hem zelfs op liddl voer staan. in het begin kon hij nergens tegen, kreeg steeds last van zijn darmen, maar inmiddels eet hij alles..

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:43

'Afvalstoffen' zijn:
-Granen/gluten
-Geur-, Kleur- en smaakstoffen
-Conserveringsmiddelen
-Grote hoeveelheden koolhydraten en zetmeel

Koolhydraten en zetmeel blijft aan tanden plakken en zorgt (ongeacht of de hond goed kan kauwen of niet) voor gebitsproblemen.

Granen en gluten, geur-, kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen zorgen voor een verstoorde spijsvertering en bovendien zijn ze de oorzaak van de meeste allergieën bij honden!

Goed voer heeft dus een laag percentage (of helemaal niet) van bovenstaande 'afvalstoffen'.

Daarnaast zijn vitamine B1, B3 en micronutriënten erg belangrijk, die moeten wél in het voer aanwezig zijn.

Voer van de Aldi is een bij elkaar geraapt zooitje afvalstoffen. Maar bekende merken zoals Pedigree zijn ook ontzettend slecht eigenlijk. Blikvoer en Diner zijn sowieso NOT DONE!

Er zijn een aantal goede merken (vers) voer. Het is aan jou welke je kiest. je betaald er wel wat meer voor. Maar je hond zal minder gaan poepen, geen grote kans op allergieën hebben en zichtbaar beter in zijn vacht zitten. Voer is de basis achter (bijna) alle (gezondheids)problemen. En zelfs achter sommige gedragsproblemen.
Succes met kiezen!
[/quote]

Heel goed omschreven en kan ik me totaal in vinden.
Wil je toch een brok voeren dan zou je met het bovenstaande in je hoofd aan Dog lovers Gold kunnen denken.
Geen kleur/ geur / smaak stoffen
Geen gluten
Geen conserveringsmiddelen
Geen plantaardige olieën, maar visolie= wel verteerbaar

Dlg is in Amerika erg groot maar hier niet zo, is wel van een Nederlander!
Ze hebben diverse verkooppunten en een nog betere webshop, wordt gratis aan huis bezorgt!!!
Ongeveer 45 euro per 15 kilo dus ook midden in de prijs catagorieën.
Check de website dogloversgold.nl[/quote]

Dogloversgold is natuurlijk niet de enige brok die (goed) is, er zijn meerdere merken die hun best doen een zo goed mogelijk produkt te maken.
Naturis heeft bijvoorbeeld ook niet alleen vlees maar ook brokken
en Jarco een nog niet zo bekend merk maar ook hun hebben wel degelijk (goeie) brokken.
Beide hebben ook een persbrok variant wat naar mijn idee zo en zo al een streepje voor zou moeten hebben.

Staar je niet blind op een graanvrije brok vaak (niet altijd) zitten deze vol aardappel-zetmeel[/quote]

Nergens vermeld ik dat dlg de enige goede is, ik heb zelf ook heel lang farmfood gevoerd, en als je denkt dat er veel aardappel zetmeel in dlg dan heb je je toch niet goed in dit merk verdiept..

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:25

Volgens mij zeg ik nergens dat er Dlg veel zetmeel zit ,
ik probeer mensen alleen te behoedden voor een over het algemeen veel gemaakte fout door zich blind te staren op brokken zonder granen en verder niet op de overige ingredienten letten....en dit heb ik gezegt zonder er een merk bij te noemen! (ik heb mij wel zeker verdiept in Dlg even als vele andere merken )

ik heb alleen maar aangegeven dat er meerdere goeie merken zijn daar is toch niets mee? dat is toch alleen maar fijn voor de mensen die nog op zoek zijn........

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:51

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:20

Ik heb mijn hond op Kjens gehad en daar deed hij het eigelijk goed op! Weet eigelijk niet waarom hij er niet meer opstaat, enige nadeel is dat je veel gruis onder in de zak hebt, hij at het verder wel goed. en iets meer ontlasting dan bij de dlg.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:52

ik ken het merk nog niet , ziet er in eersste instantie goed uit volgens mij.

voor de mensen die het leuk vinden ik kwam nog een bericht tegen waar je een lezing bij kunt wonen.....

CarniVoer

‎*** gratis lezing*** HOE KUN JE GOED GEDRAG INVOEREN?

Is er een relatie tussen voeding en gedrag? Iedereen begrijpt en weet dat gedrag bepaald wordt door erfelijkheid en door omgang maar er is nog een factor wat bijna altijd vergeten wordt. Namelijk voeding en manier van voeren!

Wilt u meer weten hoe dit in elkaar zit dan is dit de kans om meer verdieping in dit onderdeel van het gedrag te krijgen.

Voor wie?
- eigenaren van honden/katten
- Iedereen die beroepsmatig met gedrag van dieren te maken heeft.
- verkooppunten CarniVoer
- eigenaren die rauwe maaltijden voeren en meer kennis willen hebben.
- personen die interesse hebben in de biochemie van zoogdieren.

Door wie?
De lezing wordt gegeven door dierenarts, osteopaat, orthomoleculair geneeskundige en klinisch psycho neuro immunoloog Erwin van Gijtenbeek.
Erwin is 25 jaar dierenarts en heeft zich toegelegd om de kennis in verbanden en werkingsmechanismen van zoogdieren te beheersen. Hierdoor heeft hij een veel bredere kijk op ziekten en gezondheid dan alleen regulier dierenarts te zijn.

Wanneer?
Zondagmiddag 24 februari 2013 om 14.00u

Waar?
In het pand van CarniVoer
Hoefsmid 14
1851 PZ HEILOO

Aanmelden?
De lezing is gratis maar om inzicht te krijgen hoeveel personen de lezing willen volgen verzoeken we u om ons via mail info@carnivoer.com te laten weten met hoeveel personen u komt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:14

ahhh super leuk, had ik heeeel graag bij willen zijn! maar m n teefje staat dan op ploffen (dan dag 60) dus ga ik niet weg natuurlijk
balen!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:49

essiesilly schreef:
ahhh super leuk, had ik heeeel graag bij willen zijn! maar m n teefje staat dan op ploffen (dan dag 60) dus ga ik niet weg natuurlijk
balen!

nee dat snap ik dat je dan niet weg wil, ik heb op dit moment een poes op dag 63 en zit ook aan huis gekluisterd ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:08

Doen ze die dagen vaker bij carnivoer?
Net de 24ste heb ik de hele dag verplichtingen op de vereniging.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:36

Volgens mij niet heel vaak, maar je zou ze kunnen mailen om het te vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:44

Ik voer al heel lang carnivoer en heb voorbeeldige honden O:) :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:39

hmm dat ziet er leuk uit, zo'n lezing. Ben bang dat ik er ook niet heen kan, geen auto...

Ik had vorige week pakjes smuldier voor mijn hond gekocht, hij vond het niks. Uiteindelijk, na heel veel probeersels etc. heb ik het in de magnetron half laten garen en toen met brokken (jarco persbrok) erbij at hij het op. Heb nu Rodi burgers, eens kijken hoe hij dat vindt. De rodi worsten gaan er iig in als koek, vers vlees (diepvries) tot nu toe niet. Ook verse karkassen moet hij niet, verse biefstuk, ho maar. Waar hij dan wel weer dol op is is gedroogd spul, zoals wildreepjes, pensstaafjes, kippennekjes/ vleugeltjes, dat soort dingen. En gelukkig op zijn gewone brokken, haha!

Overigens heb ik onlangs een artikel gelezen waarin stond dat honden zo'n 10.000 jaar geleden, toen ze zich meer bij de mensen begonnen op te houden, 'geleerd' hebben ook zetmeel te verteren. Dit maakt het voor de honden mogelijk om gedomesticeerd te worden. Ik vond het wel interessant, want als een hond echt 0,0 zetmeel zou kunnen verteren zouden honden die op simpele brokken staan de pijp uitgaan lijkt me. Dat ze het niet 100% verteren, zoals je zou willen, lijkt me duidelijk aan het feit dat er bij meer zetmeel meer poep komt. Echter, het is wel poep. Dingen die ze echt niet verteren komen er heel weer uit.

Ik ben het er 100% mee eens dat veel brokken (zo niet de meesten), maar ook andere producten voor de hond veel te wensen overlaten, en meer bezig lijken met commercie dan gezondheid van het dier.

Wat ik ook interessant vind is om meer te weten mbt gedrag gerelateerd aan voer. Iemand daar artikelen over toevallig?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:07

vandaag naar de lezing van Carnivoer geweest en ik kan je vertellen deze was erg leuk en leerzaam,
mochten ze ooit weer zoiets organiseren zou ik zo weer heen gaan

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:02

@Merrieveulen,
Geen artikel maar wel eigen ervaring :D
Wat ik bv altijd heel goed merkte en vooral bij barf dat ze heel meer verzadigd waren na het eten.
In de tijd van brokken werd er gezeurd om eten al was het nog geen tijd. Maar ook tussendoor.
Bij barf waren ze veel meer en langer verzadigd. En dat merk je in het gedrag wel degelijk terug.
Ook qua karakter veel jeugdiger.
Een hond van bijna 8 overgezet op rauw na heel veel problemen.
Buiten het feit dat ze eindelijk ook eens aankwam in gewicht. Maar doordat ze veel beter in haar vel zat, meer energie.
Dit zag je weer terug in omgang en gedrag. Wilde weer spelen, rennen, leek wel een pup.

Kijk overigens uit met kvv in de magnetron te zetten. Want in diverse kvv zitten stukjes bot en dat is riskant om te verhitten en te geven.
Nu bevatten de meeste smuldier een poeder vorm (muv de enkelvoudige kip) als calcium bron.
Maar hoe geef je het? Want de ene heeft het het liefst koud uit de koelkast terwijl een andere het het liefst eet op kamer temp.
Een ander eet het weer beter als je het een beetje overgiet met heet water.
Bij een ander werkt het het beste om te mengen met brok. Wil je helemaal over op kvv dan steeds meer kvv en steeds minder brok

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:52

@ kiki bedankt voor je info, maar het meeste is relatief. Toen ik mijn vorige hond overzette op vers (o.a. Carnibest) merkten we na een tijd nog steeds geen verschil aan haar, alleen minder poep. Maar goed dat was ook een betonnen hond die ALLES kon eten, en ook alles lekker vond. Altijd in topconditie, ik liet haar na d'r 16e verjaardag nog steeds met de fiets uit.
Mijn huidige hond heb ik nog niet zo lang dus daar kan ik niet zoveel over zeggen, hij krijgt brokken tijdens het trainen en voor de rest natuurvoer (kippennekken, gedroogd wild etc. etc.) en KVV.

Ik weet het van de botten verhitten, toch bedankt ;) :j
Sowieso hou ik er niet van om vers voer te verhitten, je maakt daarmee immers enzymen kapot die juist van belang zijn, daarom voer je ook rauw. Maar goed ons arme Gisje, die niks gewend is, zag dat niet zo zitten haha! Inmiddels heb ik hem over kunnen halen een rauw ei te eten (waar hij ook 'rillerig' van werd, echt zo voelen met zijn tong en dan snel wegspringen weet je wel, en gespannen kijken naar het rare slijmerige spul), en Rodi burgers eet hij ook goed. We hebben nu de rund met groenten- burgers, die lijken meer op smuldier dan de pens burgers qua structuur. Gisteren moest hij daar ook echt even over nadenken en ook zo voelen met zijn tong enzo. Maar de smaak is goed en dat heeft hij door dus het gaat erin.
De smuldier heb ik maar even niet meer gekocht tot hij meer gewend is aan 'rare' dingen eten. Ik heb het in eerste instantie toen op kamertemp. gegeven, na ontdooien. van binnen zal het kouder zijn geweest. Maar ook stukjes uit de hand weigerde hij. Smaak OK, structuur om van te rillen, haha! geeft ook niet, hij kent dat gewoon allemaal niet. Wat dat betreft zijn we al een heel eind. De smuldier at hij dus uiteindelijk na het even kort in de magnetron te doen. helemaal gaar was het niet maar als ik het door elkaar roerde was het meest slijmerige er wel vanaf, dus toen durfde hij het wel aan.
De rodi geef ik op kamertemp. Tot dusver eet hij het liefst warm eten of op kamertemp, koud is niet zo zijn ding hoewel ik hem betrapt heb op het kluiven aan zijn kalfspoot toen dat ding amper ontdooid was (ligt buiten), dus als hij écht wil...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:02

In ons geval was het een hond met flinke maag darm problemen, lees die spuugde echt bijna dagelijks.
Haar heb ik echt onwijs zien opknappen op kvv. Niet alleen lichamelijk maar ook in haar doen en laten.

Hier lusten ze nagenoeg alles, alleen de kleinste houd niet van Sardine's
Een rauw ei zo vinden ze hier ook niet super. Maar als ik het door het vlees doe met de schil erdoor geprakt vinden ze het heerlijk haha.
Maar goed ik heb gekke dieren want moet met de kat oppassen dat ze niet bij de lamspens kan, want daar gaat ze mee aan de haal :Y)