Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
yvonnedv schreef:Super, is het verplicht dat zo'n hond eerst een opvang in gaat?
Eigenlijk vind ik het ook best wel vreemd dat ze zo mager is, in zo'n gebied is toch zat voedsel.
dierenfan schreef:yvonnedv schreef:Super, is het verplicht dat zo'n hond eerst een opvang in gaat?
Eigenlijk vind ik het ook best wel vreemd dat ze zo mager is, in zo'n gebied is toch zat voedsel.
Het is niet verplicht dat je een gevonden dier naar een opvang brengt. Echter voor een dier wat je vind het wel beste ook al zou je het zelf willen houden. Puur omdat een opvang 14 dagen heeft tussen opvangen en definitief herplaatsen. Ze laten de dierne nakijken bij een dierenarts, enten, wat nog meer nodig is op medisch gebied, ontwormen/ontvlooien, chippen en registreren en katten laten ze ook helpen.
Na die 14 dagen heeft de vorige eigenaar geen recht meer op zijn dier. Komt iemand zijn dier op halen geen problemen over het algemeen dan een vette rekening vanwege de langdurige opvang en medische handelingen. Echter komen ze dan nog voor hun dier terwijl het gereserveerd of herplaatst is dan wordt het een ander verhaal. Bij reservering kan je nog bellen naar de toekomstige mensen over het hoe en wat maar als het dier geplaatst is dan wordt dat niet zomaar ongedaan gemaakt.
Hou je een gevonden dier zelf dan kan je problemen krijgen met de vorige eigenaar als deze het dier opeens op eist en daarnaast is de periode dat het dier nog niet van jou is 1 jaar (gevonden voorwerp volgens de wet). Erg lang dus en binnen die periode moet het dier terug.
Doe je het via een opvang dan heb je als het goed is ook nog een proeftijd. Je kan nu namelijk wel een dier van straat redden (in dit geval) maar stel dat deze hond enorme problemen blijkt te hebben die bij diegene die ze graag wil hebben niet te hanteren zijn. Dan kan ze beter in de opvang blijven of terug gaan dan dat diegene er geen kant mee op kan en moet herplaatsen wat tegenwoordig echt niet zo heel makkelijk meer is helaas.
yvonnedv schreef:Dank je voor je uitgebreide uitleg. Ik zou me kunnen voorstellen dat het voor dit dier beter is om gelijk in huiselijke kring opgevangen te worden als in een asiel, vandaar mijn vraag
Kaspar schreef:Vanmiddag ben ik even bij Dewi wezen kijken en wat vlees voor haar wezen brengen. Wat een schatje is het, maar ze is zwak, heel zwak en eng dun. Ik heb zelf nog nooit zo'n dun dier gezien, en ik heb al aardig wat scharminkels in handen gehad.
Dewi eet goed, slaapt veel en is heel erg teruggetrokken. Ze heeft veel te verwerken maar lijkt dankbaar voor de zorg die ze krijgt. Zoals we haar nu inschatten gaat ze wel wat tijd nodig hebben om zowel lichamelijk als geestelijk op te knappen. Maar ze is in professionele handen.