Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:06

<3

Bob is tijdelijk bij mij maar oh men wat een drolletje , mest ik zijn hok uit gaat hij doodleuk op de schep plassen :') .

KimL86

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:08

Ik zit even met een konijnenprobleem en misschien dat hier iemand advies voor me heeft.

3 jaar geleden heb ik Lars uit de opvang gehaald als maatje voor Francien die toen een jaar of 8 was.
Afgelopen jaar is Francien overleden en heeft Lars even alleen gezeten.
Daarna kreeg ik Claire als nieuwe vriendin voor Lars. Lars is al een ouder konijn en Claire is nog jong en actief.

Achteraf gezien niet de beste match. Over het algemeen gaat het goed, maar af en toe jaagt Claire achter Lars aan. Lars is een heel rustig konijntje en krijg zelfs het idee dat hij net zo tevreden is met een knuffel als maatje.
Nou was laatst mijn andere ram Pasco ontsnapt en Claire ook.
Dus ik had Lars voor de zekerheid alleen gezet, voor het geval Claire baby's kreeg.
Dit was niet het geval, dus gisteren mochten ze weer bij elkaar (ze waren wel elke dag samen los geweest).
Maar Lars sputterde zo tegen toen hij terug moest in die kooi en ook daarna keek hij helemaal niet happy, dus heb ik hem weer apart gezet.

Maar wat nu? Ik wil Lars niet meer terug zetten bij Claire, want hij vind het gewoon echt niet leuk.
Ik heb 4 konijnen en ik woon maar heel klein, dus weer een maatje voor Claire erbij gaat ook niet lukken.
En mijn andere stelletje is erg gelukkig samen, dus wil die het liefst ook niet verstoren.

Hoop dat het verhaal een beetje te volgen is.
Iemand ideeen?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:11

vanaf welke leeftijd kan een mannetje gecastreerd worden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:25

Als de balletjes ingedaald zijn , dan zie je ze wel zitten. Meestal rond een half jaar al kan het langer duren :)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:56

maar ze zijn toch wel eerder vruchtbaar?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 13:57

Het is vandaag mooi weer, dus ik dacht ik doe mijn konijntje even lekker naar buiten. Aangezien ik nog geen ren heb kwam ik op het idee mijn konijntje bij de kippen in de ren te doen. Eerst heb ik de kippen het nachthok ingedaan met een plankje voor de ingang zodat ze niet de buitenren inkonden. Maar mijn konijn was zo slim om alsnog het nachthok in te komen. Kippen schrokken zich natuurlijk dood, dus die hebben die plank weggeduwd en kwamen uiteindelijk de buitenren in. Dus toen liepen de kippen + konijn samen in de ren. Ik wou dat eerst liever niet omdat ik bang was dat onze kippen mijn konijn zouden aanvallen. Maar dus totaal niet, die kippen zijn harstikke bang voor mijn kleine konijntje, en zodra ze maar iets in de buurt komt beginnen ze hysterisch te doen. Gaan de kippen hier aan wennen? Of kan ik haar er beter weer uit halen? Mijn konijn is niet bang voor de kippen en huppelt vrolijk rond.

Ik heb gelezen dat kippen en konijnen erg goed samen kunnen, maar ze doen nu al een uur hysterisch als ze bij hun in de buurt komt haha. Het is al wel iets minder dan op het begin.

Kan ik haar er nog inlaten of is het verstandig haar er uit te halen?

Bedankt alvast !

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:59

Kippen zijn altijd een beetje aanstellers. :)) Went vanzelf denk ik. :P

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 14:00

Hahaha ja dat klopt, ook wel lachwekkend om ze zo te horen haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:02

Kippen :=

Geloof van wel , ik houdt de ongecastreerde mannen tot de castratie wel gewoon apart.

Pff moet een nieuw hok de derde in een jaar , flut waai bomen hout -O-

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:31

takkie_muis schreef:
Als de balletjes ingedaald zijn , dan zie je ze wel zitten. Meestal rond een half jaar al kan het langer duren :)

mijn konijn was volgens mij 2 en een halve maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:19

xNadine schreef:
takkie_muis schreef:

mijn konijn was volgens mij 2 en een halve maand

Ja ik zit met gedachten bij mijn boef die is van mei en nog steeds geen ballen ;( , kan met 12 weken wel :j

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:23

Ben er nu achter waarom sneeuwbal (1 van mijn voedsters) niet te koppelen is (heb het geprobeerd met zowel vrouwen als nu ook gecastreerde rammen van de buren) Ze is blind. Dat is bevestigd door de dierenarts. Ze is nu 1.5 jaar oud en ook de dierenarts zegt voor dit konijn is een leven alleen beter dan een leven waarin gekoppeld moet worden en stress. Ze weet haar weg in het hok en ren prima in haar 1tje te vinden en vermaak zich op en top. Overgens is er ook ander nieuws Doppie heeft haar vriendin gevonden als het goed is in een voedster genaamd Saona, beide zijn zeer rustig en hebben al 2 dagen achter elkaar een uur bij elkaar gezeten wel beetje achter elkaar aan rennn maar daarna elkaar ook wassen dus elke dag een beetje langer.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:53

Is het blinde konijn getest op E.Cuniculi ?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:59

Wat ik me afvraag: mag je van de opvang waar Lars vandaan komt hem alleen houden? Sommige opvangen willen hun konijn terug als dat door overlijden van een soortgenoot alleen zit, en er geen nieuwe soortgenoot bij kan. Het is maar een tip, niet zo leuk eigenlijk, maar ik weet dat er soms zo over gedacht wordt...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:36

Ginger,

Kun je claire niet bij die andere vent zetten ? en dan lars alleen ? als hij dat echt veel prettiger lijkt te vinden, of Claire bij t andere koppel en voor lars een ander vriendinnetje zoeken ?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 07:31

@Zoolgangster, de opvang is ermee gestopt. Ik heb haar nog wel een keer een mailtje gestuurd met mijn gedachte over het feit dat Lars naar mijn idee liever alleen zit, maar ik heb daar nooit meer een reactie op gehad.
@Malih, dat andere koppel gaat zo goed samen. Ik ben bang dat als ik Claire daar bij zet dat dat verstoord word. Claire heeft een nogal pittig karakter.

Maar bedankt voor het meedenken.

Ik zit te denken om voor Claire eventueel een nieuw baasje te zoeken. Ik denk dat ze ook gelukkiger zou zijn bij iemand met een grote tuin. Maar vind het niet makkelijk om haar weg te doen, want ik ben al haar 3e of 4e baasje en het is ook gewoon een erg leuk ondeugend konijn. Dan zou ik voor Lars eventueel een heel rustig vriendinnetje kunnen zoeken. Nog een 5e erbij word echt veel te veel.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:20

WinSel schreef:
Is het blinde konijn getest op E.Cuniculi ?

Ja daar is ze op getest. Vanf 13 weken toen ik haar had zag ze al minder altans dat gevoel had ik steeds. En dat is nu bevestigd. Waarschijnlijk is ze vanaf jongs afaan al slecht ziend geweest en is haar gezichtsvermogen alleen maar minder geworden namate ze ouder werd.
Ze is verder kern gezond. We hebben bloedtest etc gedaan en niks te vinden behalve dat ze dus kern gezond is.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:55

Niemand hier met een gecastreerde man die een mooi vrouwtje zoekt.
Een lekker blond stuk met blauwe ogen. ;)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:45

Wat leuk zeg, een konijnentopic! Mag ik me ook komen voorstellen? :D

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:49

Tuurlijk :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:32

Oke dan!

Ik heb 5 konijnen, waarvan 3 voedsters (1 gecasteerde voedster) en 2 gecastreerde rammen.

Dit is een vrij 'jonge' groep, gezien de samenstelling eerst anders was. Namelijk 2 koppels van elk een voedster met een gecastreerde ram.

Echter hebben wij ons pleegkonijn (voedster) ook een thuis geboden, en zijn we naar een opvang gegaan (vanwaar we het pleegkonijn hadden) om de 2 koppels + het pleegkonijn tot 1 groep te vormen. Ze zijn 2 weken bij deze opvang geweest, waarvan het de laatste week erg goed ging.

Echter thuis aangekomen (nu een week of 3 geleden), ging het na een dag of 4 toch weer minder, en uiteindelijk is het zelfs zo dat nu 1 voedster gecastreerd wordt, omdat haar hormonen erg in de weg zitten. Zij zat constant achter 3 konijntjes aan, waaronder het meest onderdanige voedstertje.

Nu de dominante voedster bij de dierenarts zit voor castratie, is er meer rust gekomen in de groep. Echter blijft er 1 voedster zich zeer onderdanig en bang opstellen, dus het is afwachten of dit een stabiele groep gaat worden. Zo niet, dan zullen er keuzes gemaakt moeten worden.

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:36

Geryon schreef:
Dess schreef:
Haha niks hoor :p maar het valt me gewoon op dat Geryon op iedereens bericht wel iets negatiefs heeft te zeggen..

Ik geef tips. Je moet gewoon open staan voor kritiek als je beesten houdt. Niet zo lopen zeiken. Op jou is dat misschien wel enkel negatief. Wat kan ik positief zeggen over een binnenkooi zonder ren en een alleen konijntje? :)

Al snap ik niet wat er negatief aan is als ik iemand gewoon een tip geef, dat haar misschien wel makkelijker maakt. Het is namelijk algemeen bekend dat twee rammen minder goed samen gaan.

Marleenloveu: Ik denk ook niet dat de opvang jouw ram gaat koppelen aan een ram van hun.
Maar het kan natuurlijk goed gaan, uitzonderingen zijn er genoeg :j Maar als het voedster erbij een grotere slagingskans heeft, zou ik niet weten waarom dan voor een ram gaan. Wel goed dat je gaat koppelen in een opvang. Die moeite zouden meer mensen moeten nemen :j

Ik heb het gevoel dat ze ons wel een ram meegeven want hij zit al bij ons thuis :)
En het gaat supergeweldiggoed haha

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:00

Nou mijn konijn loopt weer eens rondjes door het huis :D

Eerst liep hij alleen nog maar in de voorkamer, want daar is het safe, maar nu begint hij de rest ook al te onderzoeken. Af en toe onder te tafel door. En hoor je weer: Nijntje, Onder te tafel weg!
Springt hij weer er onder weg. Gaat hij naar de modeltrekkers. EEEEH Nijntje...Denk dr om!
Huppelt hij weer verder naar de achtertafel, vind ie iets te ver, rent hij met een noodgang weer terug naar voren naar zijn toilet.

Geweldig om te zien.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:36

Vraagje:

Ik heb 3 konijnen in een ren met daarin een dubbel hok (zie pagina 14 voor foto's). Ik zou het alleen erg fijn vinden om een schuilhokje ofzo te hebben. Dan kan ik een tweede schuilplaats creeren met ook daar wat voer. Mocht er een konijn uit het hok gejaagd worden, dan is een een tweede hokje met voer.

Weet er iemand een handig schuilhokje? Het liefst met 2 uitgangen/ 1 kant open zodat ze wel zien wat er om hun geen gebeurd. Ik heb zelf nog niet iets gevonden waarvan ik denk 'Wow' :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:50

zelf(laten)bouwen, is precies tenminste precies naar wenst en niet overprised :p