kipjes, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:47

zo'n trapje hebben ze na een paar keer hulp zo door hoor :Y)
ik hielp ze eerst telkens naar boven ( mams bleef beneden zitten met kids onder d'r ) maar opeens hadden ze ook door hoe ze er weer op moesten komen.

_Jen

Re: kipjes, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:01

Ooooow wat schattig!!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 07:28

Hahahaha slidings naar beneden.
Wat geweldig.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:32

_Jen schreef:
Toch nog even goed gaan kijken dus voor voer :) ik heb nog 2 weken dus komt goed :).

Okee dat waren ook een beetje de opties die ik in mijn hoofd had, nog even checken wat de buurman ermee doet. Neuh is niet hard is de natuur.

Toch vraag ik me af waarom het nou het beste is om ze apart te zetten?
Hoe doet een hen dat dan in de natuur?

Natuur kan je helaas niet vergelijken met de kippen die wij hebben.
Beste om apart te zetten:
- kip wordt niet gestoord door andere.
- andere kippen leggen er geen eieren bij --> als wel gebeurd wordt broedsel te groot, eieren gaan ernaast liggen en verschillende uitkomstdatums.
- je kan de kip goed in de gaten houden qua ontlasting, eten en water.
- sommige kippen (eigen ervaring) zien de kuikens als een lekker hapje. Hier ging een leghen ervandoor met een kuiken aan zijn poot. Wilde het gaan opeten.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:49

De bovenste 3 punten geen last van en het onderste punt gaan we vanzelf uitvinden. :o
Ik denk dat je dit soort dingen toch het beste kan uittesten en het ook per koppel zal verschillen.
Ze hebben hier een mega tuin met z'n 3en en als de kuikens er zijn kan die hen in een super grote ren verblijven.
Kan het me nog niet voorstellen dat de andere hen en de haan iets doen maar je weet het maar nooit natuurlijk :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:50

Laptopmuis schreef:
Ik fok dan op vrij grote schaal. De haantjes wat niet verkocht worden, gaan naar een dierentuin waar ze voer worden voor de roofdieren. Klinkt hard, maar als je begint aan kuikens weet je dat er hanen tussen zitten en die wil niemand. Dus als je het niet aan kan om ze voor de slacht of voer weg te doen, heb ik één raad: GA NIET BROEDEN.

Kuikens moeten kuikenmeel hebben. Daar zitten bouwstoffen in die ze nodig hebben. Een vogel geef je eivoer, een kippenkuiken kuikenmeel.

Best 1 hen apart laten broeden en ook apart zetten zodat ze niet gestoord word door andere kippen. Twee hennen kan je beter niet samen laten broeden.

Die van ons zijn helaas al groot, dus waarschijnlijk gaan ze naar de slacht.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:17

Ik heb een vraag. Ik heb 1 haan met 6 hennen. Mijn kippen dragen een zadeldekje, dit omdat de haan de veren op de rug breekt tijdens het betreden van de hennen. Hierdoor kunnen de hennen verwondingen op de rug krijgen. Dit komt vaker voor bij oppington kippen.
Echter nu zet de haan de poten breder neer en beschadigd hiermee de vleugel, net boven aan. Ik ben bang dat de hennen nu ook daar verwondingen gaan krijgen. Iemand nog tips hoe ik dit kan beschermen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:41

Als het goed is, dan kan ik deze week een hok gaan ophalen bij iemand uit de buurt. Had op MP geboden op hok met ren.
Die zet ik dan in de wei erbij, zodat de kippen tenminste elkaar kunnen blijven zien en aan de kuikens kunnen wennen.

Als er iemand interesse heeft in een waakse Marans haan van 1 jaar oud, dan hoor ik het graag :D . Mij is hij wat te waaks :+ . Het is een imposante haan, die zijn werk heel serieus neemt en ze goed beschermt. Overburen hadden ook al gezien dat hij de hele dag in de weer is met zijn hennen en zijn gisteren dus maar naar broedeieren komen vragen voor hun eigen broedse kip.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:39

Klinkt als een lastige Tjady! ik heb er geen ervaring mee..

Bij ons zijn gisteravond 2 eitjes geroofd ;( Waarschijnlijk een ekster geweest.
Er lag nog een eierschaaltje met bloed erin ;(
De ren gaat voortaan dus dicht als we er niet zijn bah :(

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:44

Heb het hok al opgehaald. Het is wat kleiner dan verwacht. Daar past net 1 kip in, in het nachthok. Er zit wel een rennetje aan. Dus ideaal tegen vliegende rovers.
Maar nu moet ik eigenlijk nog een tweede hok erbij of toch een groter binnen nu en 1 week.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:37

Ik hoorde wat piepen onder moeder kip en heb 1 grijs kuikentje gezien! Hoe lang zal ik moeder kip geven voordat ik de intacte eieren eronder vandaal haal?

Trouwens met de 2e hen die op het nest zit, bedoelde ik een ander nest (dit nest is verhoogt en daar moet ik dus ook nog wat op verzinnen)

Hoe lang mag een kip maximaal van de eieren af?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:46

Ik heb haar een dag extra erop gegeven Ze gaan vanzelf van het nest af.
Je kan ze ook schouwen. even in het donker een zaklamp eronder houden.
Maar ik zou ze nog een dag laten zitten.
Toen ze van het nest af ging heb ik ze ook geschouwd.
3 lege en nog 1 volle en die heb ik gewoon weg gegooit
Liet er nog een uit mijn handen vallen _O-

Die van mij ging ook gewoon af en toe het nest af hoor.
zo n kwartiertje ofzo

Zonde Jen

Die van ons groeien goed.. echt schattig dat spul

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:35

Het zijn zeker 5 kuikens en er waren een paar al buiten het nest op onderzoek uit. Eentje durfde alleen niet meer terug naar mams door mijn binnenkomst en die heb ik even een handje geholpen. Maar wat is mams fel zeg en dat voor een cochinkip...

Hopenlijk is manlief op tijd thuis en kan ik nog snel langs de dierenzaak voor wat spulletjes.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:29

jaa! ook wij hebben voor het eerst uitgebroeden kuiken(s) !
net 'ontdekt' *\o/*

heb er een foto van alleen ben me kabel even kwijt die naar me pc gaat :=
we hadden 2 bevruchte eieren, waarvan er 1 al is uitgekomen.

hier zijn we behoorlijk blij mee want onze haan hebben we 'tweedehands' ( we kregen hem met 2 hennen maar die zijn al overleden, maar dat waren onze allereerste kipjes dus speciaal haha :o )en loopt al 4 jaar tussen de hennen, nog nooit kuikentjes van onze eigen kippen gehad tot nu *\o/*

edit, er zijn 3 broedse hennen, en kuiken kruipt onder elke kip en ze zijn alle 3 er lief tegen gelukkig

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:35

heb hem gewoon naar me zelf toe gemaild :')

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:43

:') techniek staat voor niets tegenwoordig.

War SCHATTIG!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:36

Wat schattig! De teller hier is op 8 kuikens geëindigd en mams was uit zichzelf al van het nest gekomen. Ik heb de resterende 6 eieren weggegooid en mams is wel een smeerpoets want ze heeft in het nest gepoept...

Even ander vraagje. De kuikens kunnen nu niet uit mijn kippenhok totdat ze over ca 15 cm heen kunnen springen. Mams kan dat wel. Is dat een probleem? Tot nu toe is ze zeer zorg en waakzaam... Maar misschien hupt ze morgen het hok uit en hebben de kuikens geen warmte?

Het is het algemene hok en ik heb de legkorrels hoger weggelegd dat de kuikens er eerstmaar niet bij kunnen. Jammer genoeg vinden de andere kippen het kuikenmeel ook lekker. Dus ik ga er straks wel heel vlot doorheen...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:59

Ahhhhhhhhh schattig

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:30

VRAAGJE:
Ik heb 2 broedse kippen (1 Marans en 1 Brahma) in 1 konijnenhok (zo'n binnenhok) gezet in de paardenstal.
Dat heb ik gedaan om eventuele kuikens te beschermen tegen de kraaien.

De Marans zit 1 week langer op de eieren.
Kan ik die 2 kippen samen in dat konijnenhok houden? Ook als bij 1 kip al kuikens uitkomen?
Of zou die ander dan van haar eieren afgaan en zich met de kuikens van de ander gaan bemoeien?

Ik heb een klein buiten konijnenhok met ren gekocht en al in de kippenwei erbij gezet, maar ik weet niet of het verstandig is om nu, ca. 4 dagen voor uitkomst, die ene Marans te verhuizen naar dat konijnenhok en dan de ander in het konijnenhok in de paardenstal te laten.

En dan nog een vraag.
Ik heb alweer een kip broeds. Als ik daar nog kuikens mee wil uitbroeden, dan wil ik daar eigenlijk nog een week of 2 mee wachten, zodat ik het buitenhok van de konijnen weer vrij heb, want het nachthok daarvan is net groot genoeg voor 1 broedse kip met kuikens.
Zou dat te lang zijn voor een kip om broeds te zijn? Ik bedoel: als ik er dan over 2 weken pas eieren onder leg, zou ze dan wel nog 3 weken blijven zitten?
Nu haal ik uiteraard elke dag de eieren die de anderen gelegd hebben onder haar uit.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:21

Ik heb eens zitten googelen op mijn bovenstaande vraag of het verstandig is om 2 broedende kippen in 1 hok te hebben. Beter van niet, want de andere kip kan dan van haar eieren afgaan om de kuikens in te pikken. Ze kan er zelfs vanaf gaan als de kloek met kuikens te kort bij zitten en ze de kuikens hoort piepen.

Toch ga ik de gok wagen, want ik heb nog 1 reservekloek :+ .

Ik heb net mijn laatste Marans broedeieren verkocht en kreeg alweer een mailtje. Die wil ze volgende week ophalen. En dan heb ik dus weer geen eieren voor mijn eigen broedse kip. Zou dus de een van het kloeken afgaan, dan leg ik de eieren onder de ander. Hoeft die ook nog maar 1 week te zitten; snelle bevalling :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:27

Hier komt mijn 2e kip echt niet van de eieren af om de andere kuikens te helpen......

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:30

Heb je ruimte om 2 kloeken ook helemaal apart van elkaar te houden? Want als ze niet samen broeden, heb je een kans van 90 % dat ze elkaar ook straks gaan aanvallen om hun kuikens te beschermen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:55

Onze 8 kleine kuikentjes en 1 grote boze mama
Afbeelding
Afbeelding

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:50

Super cute! Wat voor kuikens zijn het?

Onze buurman hadden we een keer wat eitjes cadeau gegeven.. die heeft hij in de broedmachine gedaan en jawel 10 kuikens! Nu kan ik zelf helemaal niet meer wachten. Zal morgen eens foto's plaatsen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 00:08

Ahhh <3 <3 <3
Wat een heerlijke Negertjes

Kindertjes hier worden al weer groot, ze krijgen alweer veertjes aan de vleugeltjes :oo :\ :+