Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:42

Onze staff zag er op brok nog veel erger uit :j Volledig kale rug en dier werd gewoon gek van de pijn en jeuk. Nu al ruim 4,5 jaar perfecte vacht en conditie op het vlees

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:45

wowww isabonny :wow: :wow: dat is echt geweldig, wat een verschil! wat een arm dier zo veel jeuk, pijn en helemaal kaal :(
erg gaaf om te zien dat ze er nu echt super goed uit ziet +:)+
het is maar goed dat jullie haar niet hebben laten inslapen!

ik heb gelukkig nooit echte problemen gehad toen ik nog brok voerde, meer de kleine dingen als aanslag op de tanden, stinken uit de bek (dit verschil heb ik afgelopen weekend weer gemerkt toen een brokken pup mij vrolijk in m n gezicht likte!) grote hopen str*nt
maar goed dat hebben mijn hondjes allemaal niet (meer) *\%/*

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:51

@essiesilly: op een gegeven ogenblik denk je: ik moet doen wat het beste is voor de hond. Een leven met jeuk is verschrikkelijk. Daarbij kwam ze bijna haar mand niet uit.
We hadden 2 jaar lang al vanalles geprobeerd, zoveel verschillende soorten voer gevoerd.
Bij toeval zijn we op Carnibest gewezen en hebben het geprobeerd. Ze kan ook tegen andere KVV zonde gluten, maar op CB doet ze het het beste (poept en stinkt ze het minste), dus blijf ik daar maar bij.

@ Seven: foto's !! Van voor en na :D

Seven

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:59

Die heb ik niet :D Ja enkel hoe ze nu is maar die staan wel in dit topic :j

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:11

Ik ben wel benieuwd wat te doen met een amerikaanse stafford die zijn KVV gewoon niet meer opeet (en nee kun je dagen laten staan, hij eet niet!)

We hebben Smuldier, Carnibest, Tinlo en Haaksbarf geprobeerd maar hij lijkt er geen trek meer in te hebben.

Hij is altijd al een beetje een lastige eter geweest en mag ook geen rund hebben (is hij allergisch voor).

Eigenlijk wil ik hem niet op brok hebben, maar ik vrees het ergste...

Hij krijgt nu als ontbijt brood met pastei en dat gaat er in als koek en 's avonds kvv met wat aardappels en groente er door en dat gaat er wel in, maar niet van harte. Als je hem alleen het bord met aardappels en groente voorzet vreet ie het bord er bij wijze van bij op....

Iemand ideeen?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:13

Misschien overzetten naar 1 x perdag eten, onze staff was ook altijd een slechte eter toen we ze 2 x per dag voerde nu eet ze het met smaak op :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:14

wanneer geef je hem te eten? een idee kan zijn om hem eerst moe te maken dus wandelen spelen enz en dan pas eten te geven. of hem wat laten doen voor zijn eten (speuren waarbij hij steeds wat lekkers en eten vind)
werkt dat niet kan je ook nog over zelf samenstellen na denken dus barfen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:30

Hoeveel KVV geeft je misschien teveel?.

Ik heb het bij mika ook op Dinsdag en woensdag geef ik haar minder dit ivm minder beweging. Ze at namelijk niet snel haar bad leeg. En dan op de andere dagen normale hoeveelheden.

Ik zou even puzzelen wat het beste is of misschien meer afwisseling dus nekken, lijkjes enz.. iets te kauwen.

@Isabonny
Wow wat een verschil...ik werd zo zenuwachtig van het krabben de hele tijd arm dier.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:37

In het begin toen ie nog enthousiast was over kvv (hahaha) kreeg ie een kilo Carnibest per dag en zag er daar heel goed op uit. De ene dag kalkoen, de andere dag eend, de dag daarna van de Smuldier 2,5 pakje kip. Dit heeft hij ook nodig, hij verbrandt zoveel dat als ik minder geef hij ook echt afvalt. Hij krijgt en houdt zichzelf de hele dag in beweging en we hebben idd al geprobeerd om hem flink 'moe' te maken en daarna eten te geven, maar ook dat lijkt niks te helpen.

Zij (ik heb ook nog een engelse stafford-dame, maar die is supermakkelijk met eten) krijgen eten 's ochtends voordat ik naar het werk ga en 'savonds nadat wij zelf warm hebben gegeten.

Ganzenekken (gedroogd) gaat er in als koek, evenals gedroogde kippenpoten, maar ik heb wel eens lamsribbetjes voor ze meegenomen en dat bliefte meneer ook niet. Dus daarom durf ik het barfen nog niet aan...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:46

Geef je het direct uit de koelkast of laat je het op kamer temp. komen?
Ik zou hem toch ietsje minder of naar 1x daags zetten. En dan wel een bepaalde tijd voor je eigen in gedachte nemen en als ze de bak niet leeg hebben, weghalen en pas bij de volgende voerbeurt weer aanbieden.

Je geeft aan niet te willen barfen (vanwege het hap slik weg effect).
Dit kunnen ze prima leren overigens. Begin bv met kippennekjes, deze zijn niet hart en makkelijk weg te knagen. Indien het kan bij je hond, probeer het de 1e tijd vast te houden (handig om dit met bv een washandje te doen, dan heb je meer grip). Sommige gaan er vreselijk van schrokken en kun je het beter zo geven. Maar blijf er wel bij!
Mocht dit niet gaan kan je bij bv Herby een gemalen botmix kopen. Dan hoef je geen hele botten te geven maar dan gewoon gemalen. Je kan er dan wel een stuk vlees bij geven.
Dit kan je makkelijk 1 á max 2x per week geven. Kies dan wel iets want niet standaard in de kvv zit.
Als botmix is bv de zalmmix een idee.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:50

Ik wil barfen best proberen, maar ben zo bang dat hij ook dat niet op gaat eten. Hij is wel een hele nette eter trouwens, rustig en bedaard en geen sloekerd zeg maar dus daar zie ik geen problemen in. Meer het feit dat ie dit ook niet gaat/wil eten, zie de lamsribbetjes...

Eten is altijd op kamertemperatuur voordat we het geven.

Verder lijkt het mij moeilijk met barfen om precies de juiste hoeveelheden van zaken te geven en er is hier niet makkelijk aan te maken zover ik weet (twente). Dus dit alles houdt mij een beetje tegen om te gaan barfen, wellicht ten onrechte?

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:52

Kiki, wat voor een stuk vlees zou ik dan bij de botmix kunnen voeren? stukken zalm of kipfilet dan oid? Ahh ik lees niet goed, max 2x per week en wat zou ik de rest van de week dan kunnen voeren?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:09

Ik wissel een beetje op advies van degene die bij ons verkoopt.

Soms dus half bevroren zodat ze goed moeten kauwen, scheuren en trekken en soms ontdooit. Haal er savonds de hoeveelheid uit voor de volgende dag. Werkt super.

gedroogde ganzenekken?. Ik heb altijd gewone vers ontdooit na invriezen. Gek zijn ze ermee.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:04

Heb je al vuile pens geprobeerd? Vinden erg veel honden lekker en is héél goed voor ze! Of een konijntje?

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:08

Vuile pens mag hij niet hebben (allergisch voor rund), dat vindt hij helaas voor hem nml wel heel erg lekker!

Konijn vreet ie ook niet, evenals paard en geit.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:09

Tuurlijk, vergeten, sorry. Watvoor reactie geeft hij op rund?

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:10

Ontzettend krabben en ontstoken oren. Hier heeft hij op de kip, eend en kalkoen geen last meer van gelukkig......maar dan moet ie het wel eten....lastig figuur :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:28

Pens zou heel goed kunnen als je lamspens neemt. Maar moet je wel even kijken of het niet al standaard in je kvv zit. Want teveel orgaan vlees is niet goed (hieronder valt ook lever, nieren, en overhart zijn de meningen verdeelt).
Zalm zou je erbij kunnen geven, maar dat werkt net als orgaanvlees laxerend. Maar dat is een kwestie van proberen of jouw hond daar last van heeft. Hier kan ik ze enkel een menu van lamspens geven en hebben daar totaal geen last van.

Maar je zou ook kunnen kiezen voor paard (sorry haha), hert, gans, kip, eend, haas, konijn, kalkoen, erbij te geven. Zolang je geen varkensvlees geeft is het goed.

Bevroren geef ik het nooit, en is naar mijn idee niet goed voor de maag. Maar er zijn er zat die het wel doen en altijd goed gaat.
Zelf geven we het eigenlijk altijd op kamer temp.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:35

Hert en haas, trouwens ook al eens geprobeerd, maar haalde hij letterlijk zn neus voor op (even ruiken, mij aankijken of ik wel wist wat ik in zijn bak had gegooid om op te eten...en weglopen!!!!!)

Gans kon ik hier niet vinden en de kip eend en kalkoen gaan er dus af en toe wel en dan ook weer een tijdje niet goed in...

Ik denk dat ik hem maar gewoon met de pot mee laat eten...word er moedeloos van!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:58

Ratjetoe schreef:
Hert en haas, trouwens ook al eens geprobeerd, maar haalde hij letterlijk zn neus voor op (even ruiken, mij aankijken of ik wel wist wat ik in zijn bak had gegooid om op te eten...en weglopen!!!!!)

Gans kon ik hier niet vinden en de kip eend en kalkoen gaan er dus af en toe wel en dan ook weer een tijdje niet goed in...

Ik denk dat ik hem maar gewoon met de pot mee laat eten...word er moedeloos van!

Maar begrijp ik nu uit je vorige posts dat deze hond wél brok eet? En zo ja, waarom geef je hem dat dan niet in plaats van een zéker ongebalanceerd dieet van "met de pot mee eten"?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:06

misschien toch proberen terug te gaan op 1 keer per dag voeren?
hier word eigenlijk pas goed gegeten sinds hij 1 maal daags krijgt. met twee maal daags werd er ontzettend treuzelend gegeten, nu krijgt hij sinds ene week of 2 1 maal daags en eet hij eindelijk in 1 keer door. ik heb hem ook tijdelijk kleinere hoeveelheden gegeven(500 gram ipv de 750 gram lotgering die hij in theorie mag hebben) maar dat was deels omdat hij iets te ruim werd kwa conditie.
nu mmoet ik weer meer gaan voeren omdat hij niet slanker hoeft te worden , dus gaat ie weer omhoog naar 600 en dan kijk ik vandaar weer verder.

eventueel een vetter voer proberen ? aangezien je best wat voert om ze op gewicht te houden, dan kan een vetter voer misschien ook soelaas bieden, daar kun je dan wat minder van voeren zonder dat ze terugvallen .

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:34

Maar krijgt hij nu 1x of 2x per dag te eten?

Carnibest is opzich ook een wat vetter voer net als bv Kivo.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:13

Ratjetoe schreef:

En die moedeloosheid in jou voelt hij. Hij weet waarschijnlijk dat hij iets 'beters' krijgt als hij zijn voer niet eet. Kettingreactie, lijkt me. Kan ik vanachter het scherm vandaan natuurlijk niet goed zien maar zo klinkt het wel een beetje.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:41

ratjetoe,1 van mijn honden lust ook geen kip/eend of ander gevogelte,maar doet voor "bibi'' schaap een moord...

die zou je mss nog eens kunnen proberen?

en isabonny... :wow: jemig wat is die hond hard opgeknapt zeg... +:)+

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:54

Ratjetoe schreef:

Waarom niet?. Volgens mij zijn er wel recepten voor.

Dan doe je er een beetje KVV door misschien kan hij zo het langzaam omturnen.