Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:20

Bedankt :D

Zondag weer trainen, heb dr zin in.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:10

Ik probeer een leuke foto te maken van Tin, maar hij is moe van het spelen, rennen, vliegen.

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:17

lief :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:32

Seven schreef:
lief :D

hier sluit ik me volledig mee aan

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:37

Het is zo'n droppie :+. Gister hielp iemand me even zakken voer uit de auto te halen. Hij duwde TinTin weg. Dat was even een misstapje, TinTin was over de auto aan het waken en hing bijna in zijn arm :).
Beetje eigen schuld wel, gelukkig herkende TinTin hem net op tijd.

Seven, gefeliciteerd!

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:38

Leukleukleuk!
Wij hebben vrijdag onze nieuwe pup gehaald genaamd : Romalo mechelse herder en een mooi zwart masker!
Binnen hebben we Sandy zitten: Sandy heeft de opleiding ph1 gedaan. met haar hebben we geen certificaat gehaald want we waren van plan om haar zelf te houden,
Renzo is 3 maanden geleden weggegaan. Renzo was 2 jaartjes oud. een kruising mechelse herder x Hollander. en zit nu in Amerika ! :)

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:42

Loody schreef:
leuke honden hoor..

bij het KNPV is het niet anders hoor.. ook haat en nijd.
en bij het KNPV wordt je ook met de rug aan gekeken als je met een langharige duitser aankomt zetten.

Je teefje Aylah bijt lekker :)

Idd, knpv is helaas precies hetzelfde .. jammer

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:23

Waarom geen certificaat als je een dier houd?
Ik wou dat ik een nieuwe pup kon halen :=
Altijd leuk weer zo'n dier opleiden

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:39

Omdat hier zoveel hondentrainers zitten, heeft iemand misschien een goed advies hoe ik met mijn hond kan trainen...
Ik heb sinds een halfjaar een duitse herder van een jaar of 7. Rustige en lieve hond die over het algemeen redelijk goed luistert. Hier, zit, af, los is allemaal geen probleem. Omdat ik hele dagen op een stal werk, neem ik de hond mee en komt hij veel in aanraking met paarden.
Hij snapt ondertussen dat hij niet de wei in mag, niet van het erf mag en nog steeds moet komen als ik roep, maar..... toch zijn er dingetjes die ik wil verbeteren, ik weet alleen niet hoe ik dat het beste kan doen.
Hij kan erg druk worden als de paarden onrustig zijn of als ik een keer mijn stem verhef tegen de paarden. Wel logisch, maar hoe kan ik hem het beste corrigeren?
Hij snapt ook niet dat hij niet zo dicht bij de paarden in de buurt mag komen. Ik heb geprobeerd om hem elke keer met stem te corrigeren, wat lekkers te geven een eind bij het paard vandaan (en hier te blijven liggen totdat het paard bijv in de wei staat) of een keer wat naar hem toegegooid (zodat hij zou schrikken, maar niet zou weten dat ik het was). Maar ik ben niet tevreden over het resultaat, hij bemoeit zich er af en toe nog steeds mee en blaft soms ook naar de paarden. Hij heeft ook wel een keer een trap gehad, maar dit heeft niks aan het gedrag veranderd.
Iemand tips?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:58

Wat ik zo lees is dat de hond niet genoeg onder appél staan om mee te nemen, de hond wind zich op maakt zich druk en jij als eigenaar bent ineens lucht voor hem. Daar zal je als eerste aan moeten werken.

Dat hij te dicht bij het paard komt kan je hem net zo af leren als dat je hem leerd niet in het land te komen. zorg dat hij snapt waar de grens zit. iets gooien heeft geen nut hij moet juist weten dat jij als baas dat gedrag niet toestaat. Maar dat is dus wel iets waarin je duidelijk moet zijn eerst als geleider en later op afstand. Neem dus een stap terug corrigeer hem eerst aan de riem dan bijv aan lange lijn terwijl een ander met het paard bezig is en later je zelf. Dit kan je steeds meer uit breiden tot dat hij op een lichaams commando begrijpt afstand te nemen.

Wat je verder beschrijft dat hij druk word als je je stem verheft tegen een paard, ook hier leer hem tot waar hij kan gaan eerst aan een korte later lange lijn en later los, dit moet je steeds verder uitbreiden, maar hem eerst correct onder commando zetten en leren goed te luisteren zonder door te gaan als je niet bij hem kan. Dus eerst veel droog oefenen zonder paard.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:07

Bedankt voor je reactie! Om hem te leren op afstand te blijven moet ik dus eerst nog met iemand samen gaan oefenen. Als ik hem corrigeer, gaat hij ook wel keurig een paar meter verderop liggen.. maar hij komt elke keer weer en snapt niet dat hij bij geen enkel paard op geen enkel moment in buurt moet komen haha. Ik ben dan ook bang dat hij keurig op afstand blijft als ik in de buurt sta en helemaal als hij aan de lijn is (hij blijft keurig naast aan de riem).
En als hij druk wordt, hoe kan ik hem dan het beste straffen? Een ruk aan de riem en hem laten liggen?
Als ik geen tijd heb om met de hond bezig te zijn dan leg ik hem aan een lange lijn buiten neer en dan blijft hij altijd rustig liggen..
En wat kan ik dan nog specifiek oefenen zonder paard?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:16

Inderdaad zorg eerst dat hij snapt waarom en wanneer iets niet mag van een afstand schreeuwen naar een hond dat iets niet mag terwijl het dier eigenlijk 10 dingen doet heeft totaal geen nut.

Ze snappen inderdaad niet dat het bij elk paard is tenzei jij elke keer het zelfde gaat doen zodat het een gewoonte word en de hond de link kan leggen. Honden relativeren niet die moet je iets leren door herhaling.

Wat je zonder hond moet oefenen is het op afstand honden van je hond leer hoe groot de cirkel is waar hij niet in mag komen zodra de hond dat snap wat je ook doet kan je pas met een ander dier erbij gaan werken. De hond weet donders goed dat jij je aandacht bij het paard nodig hebt en als je zeker weet dat hij het op afstand houden snapt houd hij je dus voor de gek door niet te luisteren dan pas kan je echt corrigeren anders heeft het geen nut en zal de hond het continue weer proberen want hij weet niet wat hij niet mag.

Een ruk aan de riem is evt 1 van de eerste correcties die een ander kan geven als jij met je hond bezig bent, deze andere persoon zegt niets corrigeerd enkel op jou teken, je geeft aan (als je weet dat je hond het begrijpt) dat hij afstand moet houden doet hij het niet direct correctie. Zodra het dier rust laat zien beloon je met je stem komt hij dan weer dichtbij geef je weer aan dat hij ruimte moet nemen geen directe reactie correctie etc etc

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:52

mooie hond is tin

even een vraag, wat voeren jullie je hond?

die van mij krijgt cavom, dit kreeg ze in het nest ook

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:07

Ik voer barf en kvv, brok komt er bij mij niet in. Ik voer altijd vettere dieren zoals lam bij het normale van rund kip ea. Onze dober is ook afgespeend op vlees de staff niet maar is direct bij thuis komst 5,5 jaar geleden overgezet op vlees.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:16

Kuggur schreef:
Waarom maak je zelf niet gewoon een nieuw topic daarover aan ?

Meh, wil wel mee discussiëren, maar om zelf een topic aan te maken.. Ik verander toch niet van mening haha. Ik heb het nodige onderzoek al gedaan naar het couperen. :) Ik zou dus ook niet echt het discussieonderwerp weten.

@ Seven: Nog gefeliciteerd!

@Utixo: Dan kunnen ze echt zo lekker soezen he. :o

@ r_lolita: Ik ben erg benieuwd naar de foto's! Altijd leuk, pups! :)

@fjordowner17: Wij voeren ook barf en kvv, alleen geen werkhond, maar een Engelse Bull Terrier.

En nog even een vraag: Beginnen jullie met VZH/IPO/KNPV zo vroeg mogelijk (vanaf alle entingen) of beginnen jullie liever wat later? Ik zie nml. pups die al vastgezet worden aan de paal en lekker mogen toekijken bij het manwerk en alvast beginnen met basis speuren en ik zie mensen die hun hond pas op latere leeftijd (bijv 1 jaar) meebrengen. Wat vinden jullie?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:22

Ik begin direct bij thuis komst met de huis regels. In huis is het rust en buiten is de plek om te spelen, als pup doe ik wel wat aport oefeningen in huis zodat er minder afleiding is etc. Verder begin ik met het opzetten van een werk band, iets doen is leuk met de baas even goed opletten voor een min is lekker spelen. Zo leer ik vanaf 8 week het volgen al aan. Mee naar de club doe ik ook maar leg de pup niet vast, ik loop er mee over veld speel dr mee gooi een balletje laat hem terug brengen etc. Alles moet betekenen werken is leuk het is spel, iets nauw doen met de baas. Als ze iets ouder zijn blijven ze ook af en toe naar het spelen in de kennels binnen dan leren ze een rust periode te hebben. Kwa pakwerk laat ik ze even spelen met een lap met de pakwerker en dan ligt het aan de pup hoe , assad kon flink veel dreiging hebben dus er werd wel een een stemdreiging gegeven of shot gelost.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 02:39

HoiHoi,

ik meld me hier ook!
Ikzelf ben in het bezit van een Mechelse herder genaamd Sparky.. Het is de 4de die ik africht maar ook de moeilijkste (tot nu toe). Niet zozeer in het africhten, maar voornamelijk kwa karakter. Het heeft een poos geduurd eer ik door had hoe ik het hem moest omgaan, maar daar zijn we nu gelukkig door! Hij is ondertussen 3 jaar oud en kent praktisch het hele programma van pak en bijtwerk bij het NVBK (België)

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal proberen aanstaande vrijdag wat foto's te laten maken van hem aan het werk :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:01

Welkom kelly, wat een prachtige hond heb je!

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:04

farpz schreef:
En nog even een vraag: Beginnen jullie met VZH/IPO/KNPV zo vroeg mogelijk (vanaf alle entingen) of beginnen jullie liever wat later? Ik zie nml. pups die al vastgezet worden aan de paal en lekker mogen toekijken bij het manwerk en alvast beginnen met basis speuren en ik zie mensen die hun hond pas op latere leeftijd (bijv 1 jaar) meebrengen. Wat vinden jullie?

Ik ben met Baris op 10 weken begonnen met speuren en spelen op het trainingsveld.
Nu is hij vier maanden en hij speurt en we doen al licht apel.( beetje zit af en een paar pasjes volgen en dan weer spelen)
Tijdens pakwerk lligt hij lekker langs de kant mee tekijken naar de andere honden die aan het bijten zijn, en af en toe word hij even met een zakje geplaagd.
Bij ons op de vereniging beginnen ze met 1 jaar pas echt met pakwerk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:32

Dat klinkt (niet verbazingwekkend) synchroon met schapentraining voor border collies.
Je kunt een hond al zo vroeg als een half jaar oud uitproberen, maar de druk van echte training kunnen ze niet aan voor ze zo´n jaar oud zijn.
Natuurlijk zijn dit gemiddelden, en er zijn honden die eerder zouden kunnen beginnen, maar waarom zou je het risico nemen nietwaar.

NB foto´s zijn onderweg ;)

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:42

Kelly wat een knapperd.
Mijn honden eten ook Kvv of Barf ;-) bevalt mij prima !

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:57

Cadiz staat op Carocroc medium aangevuld met vers vlees/kip/vis en voldoende kluifmateriaal.
Evi krijgt nu nog Cavom maar gaat zsm over op Carocroc

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:29

Hm, ik wil niet zeuren maar er lopen verschillende topics over wel of niet barfen, en bij mijn weten maar één over werkhonden en hun training. Misschien verstandig een beetje on-topic te blijven?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:40

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het schapendrijven, hoe leer je dat aan? Hoe zie je dat een pup aanleg heeft? Vind het altijd erg mooi om te zien :j

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:53

Oh Kelly, wat een knappe hond heb je daar!

Mijn honden eten kvv, en Cavom als ik het ben vergeten te ontdooien. Tin krijgt standaard Cavom bij om hem op gewicht te krijgen/houden.