Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:36

Ik vind het nog steeds leuk om je verslagen te lezen ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 17:08

Dank jullie :D. Sorry dat er zoveel tijd tussen zit, maar het is lastig om een leuk verhaal te schrijven als je weinig te vertellen hebt.

Zaterdag foto's!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:45

Oei, shame on me... Topic totaal vergeten :o .

Er is in de tussentijd op het asiel redelijk wat gebeurd, dus ik denk dat ik maar eens moet gaan updaten :D. Veel dieren zijn gekomen en gegaan, geadopteerd, overleden, in beslag genomen, gedumpt of gewoon netjes bij ons afgestaan.

Ik moet zeggen dat het momenteel ontzettend goed gaat op de katten afdeling, hoewel er uiteraard regelmatig katten bij komen en we de eerste kittens ook al gesignaleerd hebben, is het toch beduidend veel rustiger dan het vorig jaar was. Waar we vorig jaar met man en macht moesten werken om alle katten te verzorgen, vandaag de dag lukt het met de helft aan mensen minder ook perfect. Helemaal super dus.

Wat kittens betreft, wij bevinden ons momenteel in de zevende hemel... Waar wij vorig jaar om deze tijd niet wisten waar we met de kittens heen moesten, hebben wij dit jaar nog maar een twintigtal binnengekregen en over gastgezinnen verdeeld. Uiteraard kan de grote klap nog komen (de lente is immers behoorlijk laat begonnen) en deze verwachten wij ook nog, maar dan zijn we wel ultiem voorbereid wanneer deze komt.

Waar wij momenteel wel veel van hebben, zijn honden en konijnen. Vooral de American Staffordshire terriërs en Amerikaanse bulldoggen zijn sterk vertegenwoordigd. Moderassen, he... Dit betekent dat wij momenteel vooral veel grote en lompere rassen hebben. De kleinere honden zijn in no time geadopteerd, gelukkig.

Naast volwassen honden hebben wij ook een stel pups, ook nog eens een niet al te makkelijke kruising: Mastino Napoletano x Owcharka. Tot nu toe hebben zij het meeste weg van mastino's en zijn het prachtige, redelijk sociale pups. Ze zijn vooral ook erg vertederend :+:. Ik heb geen foto's, ik zal kijken of ik deze volgend weekend kan maken.

Naast leuke verhalen van adopties (wij krijgen regelmatig mailtjes en kaarten van mensen die een dier geadopteerd hebben en vertellen hoe het gaat), zijn er natuurlijk ook minder leuke dingen. Vorige week zijn er bijvoorbeeld bij een inbeslagname 95 cavia's over de asiels in Twente verdeeld, daar hebben wij er 26 van gekregen. Wij hebben de vrouwen gehouden (10), de mannen zijn naar een speciale opvang gegaan (allemaal nog jonge dieren). Alle dieren duidelijk verwaarloosd, klitten, lange nagels, uitwerpselen in de vacht en vooral mager, erg sneu. De dieren zijn bij ons allemaal met de schaar behandeld (vachten en nagels geknipt) en zien er nu een stuk beter uit en deze week gaat het ook gewoon echt super met ze.

Ook hebben wij weer jonge konijnen (derde nest in de afgelopen maand) binnengekregen. Erg leuke konijnen die al aardig sociaal zijn, erg leuk om te zien hoe ze met elkaar spelen en donderjagen.

Ik heb een paar foto's gemaakt vandaag, eentje van mijn grote liefde, Fila Brasileiro Doggy Dog en nog een paar van de knagers:

Afbeelding Afbeelding
Lekker wandelen :+:.

En na het wandelen vond ik het een leuk idee lekker met Doggie Dog (zo heet ie <3 ) te gaan spelen op ons grote renveld achter het asiel:

Afbeelding

It was appreciated, de schat :D. Ja, hij heeft mijn hart wel gestolen, grote goedzak. Doggie Dog is op ongeveer 1,5 tot 2 jaar geschat.

Al een behoorlijke tijd hebben wij een goudhamster zitten, echt een ontzettend lief en grappig beest. Zodra zijn hokje opengaat komt hij kijken, want dat betekent op zaterdag namelijk een ding: Eten! Dus het eerste wat gedaan wordt wanneer het bakje schoongemaakt en opnieuw gevuld is, is eten! De wangzakken gaan vol en hamster is opeens twee keer zo groot :D.

Afbeelding

Find ze hamstur...

De tien binnengebrachte caviadames (een moeder met haar dochters) zitten gezellig samen in de volière, de grond is gevuld met zaagsel en hooi, er zijn huisjes neergezet en ze hebben uiteraard water en voer (zowel een drinkfles als een waterbak). Het is erg leuk om te zien hoe de cavia's met elkaar omgaan en spelen. Toen ze voor het eerst bij ons waren gingen ze in één grote slinger het hok door, mama voorop, kinders erachteraan en maar prrrr'en.

Afbeelding Afbeelding

Een stukje caviahok, ze hebben een ruimte van ongeveer 1,5 bij 1,5 en het is enorm licht. Ze vermaken zich meer dan prima :D.

In onze andere volière zijn mama konijn en haar kinders gehuisvest:

Afbeelding

Op de voorgrond zie je moeders en daarachter in een kringetje om de voerbak haar vijf kinders. Ze zijn al redelijk sociaal en vooral de kleintjes zijn echt op onderzoek uit. Ook zij hebben dezelfde ruimte als de cavia's, ongeveer 1,5 bij 1,5.

En last but not least het leukste konijn die er is, Merlin! Zodra je binnenkomt, komt hij naar de tralies, zodra je de lade opentrekt komt hij onder de tralies door gekropen om over de rand te kijken. En wanneer je zijn voerbakje wilt vullen met de voerschep, gebeurt er dit:

Afbeelding

Eerst beginnen we bescheiden, keurig van het randje af snoepen. Maar al snel moet het toch wat gulziger...

Afbeelding

En steken we gewoon de hele kop de voerschep in! No way dat Merlin eten aan zich voorbij laat gaan :D. Over het algemeen zijn konijnen geen knuffeldieren, maar Merlin is het daar voorlopig nog niet mee eens en zit het liefst bij je op de arm of in je hals :).

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:53

Ik vind hangoortjes geweldig <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:57

Ik kreeg zojuist te horen dat de hond van twee van mijn collega's van het asiel op brute wijze is vermoord, ze is in haar eigen huis vergiftigd... En bij de dierenarts aan de vergiftiging is bezweken. Ik wil het filmpje met daaronder het aandoenlijke verhaal graag laten zien, zodat mensen weten wat vergif kan doen met een hond en wat een lijdensweg het is voor het dier:

Dit is de zoveelste in de reeks vergiftigingen in Enschede, Glanerbrug, Losser die al sinds vijf jaar aan de gang is. Er zijn nooit daders gepakt en de vergiftiging gebeurt op een vuile manier, niet alleen door geprepareerde worsten in de tuinen van mensen te gooien (zoals hier gebeurd is), maar ook door geprepareerd vlees in losloopgebieden rond te strooien.

Lieve knuffel Bataki, het ga je goed op de eeuwige jachtvelden ;( :+:.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:26

Wauw dat is echt heel zielig, hoe kan je zoiets in godsnaam expres doen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:47

Jeetje San, wat afgrijselijk van Batiki |( . Vreselijk, heb het filmpje niet gekeken, maar ik kan me er wel een voorstelling van maken. En dan al vijf jaar zo bij "jullie" in de buurt. Ik duim voor iedereen dat deze gek(ken) gepakt wordt ( worden).

Lees dus nog steeds iedere keer je updates, ze blijven fijn om te lezen hoor!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 07:30

Ja, het is inderdaad vreselijk... Ik snap ook echt niet wat een dier gedaan kan hebben dat dit soort acties oproept. Het moet wel een echte hondenhater zijn.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:56

Agh wat verschrikkelijk die arme hond :( ongelovelijk :(

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:14

joepie, weer een update :) maar wat erg voor die hond en je collega's Y;(
@badass: waarom schrik ik me elke keer weer dood als ik jouw avatar zie?!

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:01

merrylegs schreef:

Hahaha, omdat ie zo leuk is schrik je ervan elke keer

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:25

badass schreef:
merrylegs schreef:

en daarom jouw onderschrift zeker _O-

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:23

merrylegs schreef:
badass schreef:

en daarom jouw onderschrift zeker _O-

Hahahah, ik het besloten te gaan tellen omdat het zo vaak wordt gezegd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 16:41

Gaat lekker, he...

Morgen volgt een update van vandaag :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:18

Zo, vandaag een update :D.

Ik heb gisteren gezellig bij de katten gestaan in de quarantaine en ziekenboeg, waar het overweldigende aantal van wel zeven katten zitten! Het is lang geleden dat wij zo weinig katten op die afdeling hebben gehad. De niesziekte is gelukkig helemaal onder controle, dat heeft er ook mee te maken :).

Ik heb geen foto's gemaakt van de katten in de quarantaine en de ziekenboeg, het was duidelijk dat een aantal zich niet zo lekker voelden, dus ik wilde ze zo min mogelijk storen :).

Wel heb ik weer leuke foto's van de konijntjes en de cavia's en een filmpje van Nola, onze Staffordshire terriër pup met een verhaal waar je u tegen zegt :). Maar eerst het kleine grut, wij hebben op het moment erg veel konijnen, we krijgen ze zelfs binnen met stamboom, gek genoeg. En het zijn allemaal Leeuwenkopjes (kortharig met lange haren rond het hoofd) of Angora's. En allemaal even cool, lief en schattig. Gisteren was het een goede dag voor de konijnen en de cavia's, twee konijnen hebben een liefdevol huisje gevonden (nadat ze gekoppeld werden) en borstelhaar rood/zwart mama cavia heeft haar man gevonden (wel gecastreerd uiteraard :D).

Ik heb nog een paar leuke foto's gemaakt van onze baby konijnen, de cavia's en het beste peerd van stal:

Afbeelding

Babykonijnen doen het niet alleen, ze doen het samen :D. Eten, wel te verstaan.

Afbeelding
Well... Hi, there.

Afbeelding
Whatchadoooooooooooin!?

Afbeelding
I'm so fluffy you're gonna die!

:D.

Afbeelding
Zoek de cavia's!

Het eerste wat de caafjes doen, is het verse hooi in duiken en knorrend en reutelend erdoorheen woelen en eten. Echt ultiem schattig.

Afbeelding

Dan American Staffordshire pup Nola. Een slechtere start kan een jonge hond haast niet hebben. Een ruime vier maanden geleden kwam kleine Nola als pupje van ruim 1 maand oud samen met haar broertje binnen. Beide zwaar verwaarloosd, kaal van de schurft en andere huidproblemen, slechte poten, zwaar ondervoed en zeer zwak. Nola en haar broer hebben de nodige eerste hulp gehad en zijn de volgende dag naar de dierenarts gegaan om grondig nagekeken te worden. Nola's broertje is die dag meteen ingeslapen, zo slecht was hij eraan toe.

Nola, echter, kwam goed door de röntgenfoto's en lijkt qua botten goed gezond. Ze is toen naar een gastgezin gegaan waar ze de eerste drie maanden intensief verzorgd is zodat ze kon aansterken. Er is gekozen eerst het feit dat ze ondervoed was aan te pakken, de behandeling voor haar huidproblemen zouden, gezien ze zo zwak was, niet goed kunnen uitpakken. Dus eerst zorgen dat ze goed te eten kreeg en vooral, dat ze goed ging drinken. Na een aantal weken was Nola dusdanig aangesterkt dat de behandeling van haar huid kon plaatsvinden.

Nu, vijf maanden na haar onfortuinlijke start van het leven, is Nola uitgegroeid tot een levendige, eigenwijze, maar ontzettend lieve en speelse jonge hond. Hoewel ze nog veel moet leren, is ze van heel ver gekomen en wij weten allemaal zeker dat het helemaal goed gaat komen met haar bij haar nieuwe gezin :D.

Het is slim om het geluid uit te zetten, het is echt een hels kabaal door de harde wind en de hondentraining naast het veldje waar Nola aan het spelen was :)).

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:34

Dat van het geluid uitzetten, had ik dus niet gelezen . . . :D Ik geniet altijd enorm van jouw updates en ik hoop, dat Nola op een goede plek terecht mag komen, dit verdient ze na zo'n slechte start.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:38

In dat geval, arme oren :D.

Nola is gereserveerd en tot ze weg mag naar haar nieuwe baasjes, komen zij bijna iedere dag om met haar te wandelen en te spelen. Dus dat is echt top.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:29

Ik heb in hetzelfde asiel gewerkt een paar jaar geleden :D Leuk om te zien

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 03:06

Erg leuk om dit zo allemaal te lezen, ik heb ooit hetzelfde gedaan als stage voor school, bijzondere ervaring vond ik het. Even een stipje hier want ik ben nog lang niet op de helft en het stipjesknopje wilt niet mee werken >;)

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:02

wat jammer dat er geen updates meer worden geplaatst, vond het juist zo leuk...
Ts op welke dagen ben jij daar?
Een vriendin en ik gaan nml vanaf 3 november (zondag) 8 zondagen daar stage lopen *\o/*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 19:13

Hoi, ja het werd voor mij met alle drukte te veel een verplichting om ook nog updates te plaatsen :).

Wellicht dat ik het ooit weer oppak, maar voor nu ben ik al sinds voor de zomer iedere zaterdag van 's ochtends tot sluitingstijd constant druk :o.

Ik ben er enkel op zaterdagen :). Leuk dat je stage gaat lopen, let goed op wat er gezegd wordt en doe je best, dan komt het vast goed ;).

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:36

Vandaag eerste stage dag gehad :D
Alle mensen zijn daar zo aardig en gezellig en die kleine katjes <3