Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 10:52

Moll schreef:
en er zijn dan ook in zuid amerika nog zeer gezonde honden te vinden mede.door dat doel en functie nog beoefend worden.

Daarvoor hoef je niet naar Zuid Amerika en bovendioen is het niet zo´n goed voorbeeld.
De Dogo Argentino is een vrij recente (re)creatie voor een gebruiksdoel wat een rastypische hond ongeschikt maakt in NL.
De oorspronkelijke alano is nog steeds te vinden in Spanje en idem het gebruiksdoel. Idem het argument mbt ongeschiktheid in NL.

Het legt de vinger op verschillende cruciale punten;
Fok van ras voor gebruik is een eitje.
Gebruik wat het beste werkt en fok daarmee verder zonder geneuzel over ´ras´ of een vlekje meer of minder.
Dat sluit vanzelf inteelt zonder uitval en outcross uit want dat werkt heel snel niet en het gebruik behoudt wel een homogene populatie.

Wanneer het gebruik huishond is, veranderen de criteria en dat houdt dus ándere rastypische eigenschappen in :)*
Het is erg jammer dat de modale consument functionele gezondheid niet als critrium oplegt aan de fokkerij. Dat doet een haas of wild zwijn wel.
Daarom schrijf ik keer op keer dat hier een taak voor de consumentenorganisaties ligt.

Moll

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:56

Veel honden zijn qua doel en functie niet optimaal voor nederland, dat heb ik al eerder gezegd, echter wanneer ik dogo's zou fokken zou ik ze zeker voor gebruiken doel eind fokken en ze voor de test in noorwegen voor brengen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 11:09

Moll schreef:
Ik ben het niet met je eens dat honden die onder geschikt zijn aan te houden en te verkopen als.gezelschapsdier, ze dragen toch de naam van een bepaald ras, en zijn daar dus indirect toch promoter van, dan is het zo dat deze honden heel zwart wit gezien plaats in nemen voor de wel gezonde correct gevolge exenplaren .

Je mist een stap.
De F2, -3 etc. ´misbaksels´ zijn geen ras en ook geen deel daarvan :)*

Een ras is een populatie met homogeen verervende (kenmerkende) eigenschappen.
De ´misbaksels´ zijn een bijproduct van kruisingen in een herstelproces.
Ze horen als del van dat proces wel in een bijlage van een fokregistratie.
Ze zijn echter geen deel van een ras en horen dus uitgesloten te worden van een fokproces maar er is geen enkele reden om geestelijk en lichamelijk gezonde dieren af te maken.

Neem de bulldoggen.
Daar zijn héél rap weer een leuk gezond en athletisch rassen van te maken. Let wel; een NIEUW ras want geschikt als huishond en geen vechthond meer. De oude bulldog als oorspronkelijke hond dat is de huidge pitbull al.
De eerste paar generaties gaan echter én honden die (voor eigen bestwil en die van de samenleving) afgemaakt moeten worden én prima maar a-typische honden die gecastreerd moeten worden opleveren; behoorlijk veel ook. Meer dan voor fok bruikbare.
Het enige probleem daarbij is; wie heeft het belang daarbij?
Waarom zou iemand zo´n project opzetten? Daar moet je een groot stuk altruïsme en veel middelen voor hebben. Ook een dikke huid en de mogelijkheid tot afstand houden, want de hele kynologie gaat over die feitelijk weldoener heen vallen.
Als het succes heeft gaat de gevestigde orde ermee aan de haal want zo werkt geschiedenis; wie het opschijft oogst de roem en de gevestigde orde beheerst de pen.
Een gezonde F1 is dus voor menigeen goed genoeg :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 11:14

Moll schreef:
Veel honden zijn qua doel en functie niet optimaal voor nederland, dat heb ik al eerder gezegd, echter wanneer ik dogo's zou fokken zou ik ze zeker voor gebruiken doel eind fokken en ze voor de test in noorwegen voor brengen.

Waarom zou je voor gebuik dogos in NL willen fokken?
Dat doen ze in Argentinië prima, veel beter zelfs.
De fok ervan in NL voegt NIETS positiefs toe voor de Dogo Argentino als ras :)*

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:26

Dan nog zitten zijn er genoeg hollandse gevelpissers die al in het assiel zitten en de meer waarde van de F2f is niet van dien aard dat ze moeten blijven, dan is het zo dat we van sommige honden niet dat moeten willen maken waar ze van oorsprong niet voor bedoeld zijn, dat de bulldog geen bull biting meer kan doen zijn we het allemaal over eens, echter zou hier een alternatief voor gevonden moeten worden die de zelfde capaciteiten vereist van het ras, zo niet dan is het ras net zoals de dog of cordoba het zelfde lot te ondergaan, om even bij de bulldog te blijven er zijn al genoeg alternatieven voor dit ras, en geen van alle vertegenwoordigd het ras zoals het bedoeld is, als je de fotos er op na slaat van vroeger, en die heb je zelf ongetwijfeld ook is de hond meer een boxer achtige type hond dan het misvormde gedrogt wat nu een bulldog móet zijn. Dit.geld ook voor me eigen ras die een karikatuur van zich zelf is geworden en binnen nl binnen 35jaar naar god is gefokt, spijtig, het type hond wat ik wil en fokte was werk type met bijpassend karakter, dat wil men niet zien, ze willen het uiterlijk van een killer met het karakter van een schoot hond, prima echter creëer zo'n ras inplaats van een ras daarvoor kapot te fokken, maar dit is.mijn mening.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:28

Huertecilla schreef:
Moll schreef:

Dan móet je het ras ook niet willen houden in NL, net zo als de alano, of erger kaukaas, owcharka, boerboel, kangal, ambull,werktype, en zelfs de echte Bm.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:48

Kuggur schreef:
marielle231 schreef:

Fokken jullie dan wel met stamboom honden?
en krijgen deze dan ook een stamboom?

Tsja, wat denk je zelf...? We hebben niks aan die stamboomhonden, tenminste als je daarmee door de conformatie keurmeesters (die niets van schapendrijven weten...)officieel erkende border collies bedoelt. De amerikaanse stockdog wereld heeft daar een leuke term voor; "barbie collies". Dat zijn waardeloze beesten. Wij fokken hele andere honden.
Natuurlijk hebben onze honden een stamboom, afstamming is bekend en geregistreerd van de meeste honden.

Nou ja ik was gewoon benieuwd hoe jullie dat doen :)
Wilde niet met een vingertje wijzen dat jullie het fout doen, had de vraag wat beter moeten formuleren denk ik :)
Mij maakt een stamboom niks uit heb 2 papierloze ( van beide wel de vader stamboom)

Wat mij laatst een keer opviel op een ander forum waar ik eigelijk alleen maar lees.
Was iemand die het over mechelse herders had.
Maar die zei dus dat bepaalde lijnen niet zo zijn als hoe ze op de stambomen staan.
Vond het wel heel raar eigelijk, bedoel zo'n stamboom is juist om te weten wat de achtergrond is, als ze daar al mee "frauderen"
Iemand die weet waarom dat was, of er iets over gehoort.
Zoals ik het lees heb ik een vermoeden dat ze of stamboomloze mechelse of een ander ras hebben gebruikt.

Ze moeten het verder allemaal maar zelf weten hoor maar vind het wel interesant om te weten :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 12:49

Moll schreef:

Dan móet je het ras ook niet willen houden in NL, net zo als de alano, of erger kaukaas, owcharka, boerboel, kangal, ambull,werktype, en zelfs de echte Bm.[/quote]

Inderdaad :D

Helemaal mee eens en ik kan het lijstje tot een líjst maken. De mode om een ´aparte´ hond te willen in een streven naar onderscheiding van zichzelf is begin jaren tachtig ineens van de grond gekomen.
Totaal zonder enige rekenschap te houden met of een sledeehond uit poolgebied wel op de sofa in een centraal verwarmd rijtjeshuis op de plaats is, is het ´kijk mij eens apart zijn´ de motor achter een gestoord mechanisme geworden.
De hond als accessoire bij een lifestyle imago met alle negatieve gevolgen van dien. Import van ongeschikte rassen, toename van het aantal rassen, afname van de populaties, versnippering en versmalling van de fok en extremisme in de uiterlijke selectie om het ´aparte´ te onderstrepen.

´Kijk mama; geen gezond verstand.´

Diezelfde consument heeft nu de keuze uit de verziekte genenpoeltjes. Een hele brede keuze aan variëteit, dat wel.

De kynologie heeft uit persoonlijk belang nagelaten de consument goed voor te lichten. Van verantwoorde fok is NUL sprake geweest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 13:03

marielle231 schreef:
Vond het wel heel raar eigelijk, bedoel zo'n stamboom is juist om te weten wat de achtergrond is, als ze daar al mee "frauderen"

Denk even na.
De grote fokkers fokken voor veel geld.
De pups van de meest bekroonde kampioenen verkopen het makkelijkste voor de hoogste prijs.
Zo´n fokker met verschillende reuen en tig teven heeft altijd verschillende nesten.
Statistisch zijn de nesten van de topreu (veel) groter dan die van de minder bekroonde dekkers. Jaja...

Verder is het dekbewijs de bron van de data op de stamboom.
Dat dekbewijs is een eigen verklaring van de eigenaars van teef en reu.
Niets betrouwbaarder dan die mensen zelf enneh.... daar gaat veel zwart geld in om :)*

Het hele argument van de afstammingsregistratie is grootdeels gebakken lucht. Er is geen fooker die bij de afstammingsgevens van diens honden bijhoudt hoe die opgroeien dus vererven.
De dissidente groepen met werkhonden zoals die van Kuggur hebben heel andere en direct kwaliteitsbelang bij correcte registratie. Die houden wél bij hoe de honden zich ontwikkelen.
Bij tentoonstellingsfok is ze zwartgeld-drukkerij een corrumperende factor.
Het vingerwijzen naar ´broodfokkers uit het oostblok´ is ronduit hilarisch en gewoon broodnijd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:18

Wat voor type hond zie jij voor nl dan, kooiker achtige, of stabij, of herder achtige móet er eerlijk gezegd niet aan denken. Brrrr
Laatst bijgewerkt door Moll op 24-09-11 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:23

bedankt voor je antwoord Huertecilla :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 13:26

Moll schreef:
Wat voor type hond zie jij voor nl dan, kooiker achtige, of stabij, of herder achtige móet er eerlijk gezegd niet aan denken. Brrrr

Wat is de vraag en aan wie?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:35

Wie de schoen past lol dus geef maar antwoordt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:40

Doe mij maar een uitgevlakte jachhond. als huis en tuinhond, niet voor een stadsbewoner dus, maar iemand die wat buitenruimte heeft, in de jonge jaren veel wil wandelen en fietsen met het beest, en er later een lief haardkleedje aan heeft.

Of een herder, ik had 13 jaar een Duitse, dat was een prachtige familiehond. Een teefje, en uit een werklijn. Maar ik zou nu niet meer zo meteen een stamboek herder durven aanschaffen. Je hebt ze hier wel als de traditionele erfhond (Mechelaar ook), zonder papieren dus, en in een breed slag kleuren, maten en vachttypes.. maar die zijn heel erg waaks, dat vind ik dan weer wat té.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:20

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 15:32

Goede link Neej.

Wat er in vooral de laatste drie, vier decennia door de tenstoonstellingfok is veranderd is echt absurd.
Met name de amerikanen hebben er naast extreme vachten ook absurde gangwerken en houdingen ingefokt.

Een prachtig ooit puur functioneel ras van dichtbij huis, de bouvier of vlaamse koehond, is gewoon verminkt. Er is eigenlijk geen rashond meer met de correcte vacht en dat is maar één aspect.

Een meer exotisch voorbeeld is de afghaan. Ooit harde jagers op weerbaar wild in ruig landschap zijn het nu life-style accessoires. De rasfans ontkennen zelfs dat de oorspronkelijke populatie honden die nog gewoon bestaat en gebruikt wordt ´echt´ is _O-
De gezondheid, genetische kwaliteit en -variatie van de westerse tentoonstellingspopulatie zou in één generatie hersteld kunnen worden door het gebruiken van de populatie waar de paar vervolgens ingeteelde voorouders ooit uit vandaan kwamen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 17:36

Designer-dog F1 Chiheersbeestje:

Afbeelding

Een F2 exemplaar; het Stouteheersbeest...

Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:50

*piest in haar broek* :')

Sorry voor deze net wat minder nuttige reactie in een o zo nuttig topic waar ik werkelijk van iedere post kan genieten. En dat komt niet regelmatig voor.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:14

Ik vind dit ook een erg nuttig topic, ik hoop dat een hoop mensen die aan een rashond zitten de denken dit eerst eens doorlezen, en vervolgens erg goed nadenken bij hun keuze.

Leuk grapje, maar die twee bovenstaande hondjes zijn eigenlijk echt triest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 18:25

Iris82 schreef:
*piest in haar broek* :')

Sorry voor deze net wat minder nuttige reactie in een o zo nuttig topic waar ik werkelijk van iedere post kan genieten. En dat komt niet regelmatig voor.

Ach ja, een serieus onderwerp sluit humor niet uit :D

Er zijn twee voor rashistorie interessante boekjes naar me onderweg.
Een rasgidsje over de Bouledogue Francais uit 1973 en ´Le Bouledogues de Colette´ met feitelijk een overzicht van de FBs van Colette over de eerste helft van de 20ste eeuw.
Heel inzichtelijk mbt de ontwikkeling en perfect perspectief voor de populariteits-explosie sinds het begin van de huidige eeuw.
Ik heb vandaag een rasgids uit ´37 laten schieten. Moet wel leuk blijven en geen investering worden.

Ik heb aardig wat antiquarische boeken en het is echt schokkend en stuitend om te ontdekken wat voor schaamteloze geschiedvervalsing er in veel hedendaagse rasinfo gepleegd wordt.
Wederom zijn de amerikanen hier de onbetwiste meesters in.
In echt een paar (twee is genoeg) decennia is alles uitgewist en herschreven. Dat nog steeds aanwezige oorspronkelijk bronpopulaties ontkent worden en als inferieur bestempeld is symptomatisch voor de molopoliebescherming.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 18:31

Bandida schreef:
Leuk grapje, maar die twee bovenstaande hondjes zijn eigenlijk echt triest.

Ongelukkige momentopnames ;)

Nee, serieus:
De eerste is op zich niet anders dan een paard met vliegendeken of hoefschoenen ;)
De tweede is een foto van normaal hondengedrag. Afhankelijk van de context wellicht ongewenst, maar wel normaal.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:35

Zeer interessante boekjes HC. Wil je wel het een en ander met ons delen als je -m binnen hebt? Ik ben benieuwd.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:06

Ik ben altijd met honden opgegroeid, ben ook geen 'designer-honden'liefhebber en wil het liefst een gezonde, normale hond... zoals iedereen denk ik wel wil ;)

Maarrr.. nu zat ik net op de rashondenwijzer te kijken, en eerlijk gezegt: ik voelde me eigenlijk heel erg zo: -O- :\

Er is werkelijk geen enkel ras dat ik nog aan zou durven schaffen als ik daar op af zou moeten gaan.

Wat voor hond kun je dan nog nemen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:09

Iris82 schreef:
Zeer interessante boekjes HC. Wil je wel het een en ander met ons delen als je -m binnen hebt? Ik ben benieuwd.

Niet echt zinvol op dit topic lijkt me.
De rode draad is ook mégasimpel.
Zelfs dat ´rode draad´ is al tekenend ;)

Het ras ontstaat eind 19de eeuw (uit/als wat we nu en klein slag bullterrier zouden noemen) en ontwikkelt begin 20ste eeuw zuiver en alleen als gezelschapshond en wel van madams, maitresses, hun benefactors en geëmancipeerde dames.
De ´ontwikkeling´ staat vervolgens stil *\o/* tot de tweede helft jaren tachtig wanneer de amerikanen zich ermee gaan bemoeien -O-
Dat leidt tot verwording en verwatering van ooit harde criteria in de standaard en zo het inslaan van de weg die de Engelse Bulldog al tot defacto uitsterven heeft geleid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:16

ashley1 schreef:
Ik ben altijd met honden opgegroeid, ben ook geen 'designer-honden'liefhebber

Waarom niet?

Het is een heel logische stap naar een gezondere hond met voorspelbare eigenschappen.
Het is geen fundamentele oplossing maar ook geen probleem.
Het is geen oplossing voor de rásproblematiek, maar wel voor het vinden van gewoon een leuke en gezonde hond en dat wil je toch?!

Dat er idioten zijn die met de F1 vérder gaan fokken is een minder groot probleem dan het verzieken van rassen door vergelijkbare idioten ´erkend´ en beschermd door de structuur van de kynologie.
Die laatsten zijn net zo idioot en rampzalig bezig doch onder een mom van verantwoord _-:(