Kwaliteits´tuigage´ voor honden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:05

Dáár maak je toch een fundamentele vergissing.
Honden zijn fundamenteel anders dan paarden.
Paarden zijn herbivoor en honden carnivoor.
De psyche is diametraal verschillend.
Paarden trekken zich daarom wél iets aan van de perceptie van beperking door een hoofdstel. Honden laat een halsband/tuig volslagen koud.
Je kan dit meten als je wil.

merrieveulen

Re: Kwaliteits´tuigage´ voor honden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:45

Dat is zeker waar. sowieso is het 'vastpakken', wat je dus min of meer nadoet ook met het aandoen van bijv. singels, halsters en dergelijke, een roofdieren-ding. Het paard is een prooidier en zal zich daarom instinctmatig eerder bedreigd (en dus gestresst) voelen wanneer hij een tuig/ halster/ zadel draagt. Het is niet voor niets dat paarden hooefstelmak en zadelmak gemaakt moeten worden.

Hoe een hoofdstel of tuig zit, maar vooral hoe de MENS ermee omgaat, is voor een paard welzeker van belang. hoeveel paarden hebben er niet in zekere mate stress wanneer het hoofdstel/ zadel aangedaan wordt. In veel gevallen heeft dat te maken met de manier waarop het tuig wordt aangedaan, mensen grijpen het paardenhoofd, en dat is typisch roofdierengedrag. Om die reden zullen een hoop paarden een zekere mate van stress ervaren bij dergelijke handelingen.

Overigens zijn er honden genoeg bij welke vergelijbaar geldt, zo zijn er honden die je niet de halsband in de nek moet dichtmaken maar vooraan, onder de kin omdat je anders te bedreigend overkomt (eroverheen hangen). Ik laat mijn hond zelf zijn hoofd in de halsband duwen.
Ook vind ik kwaliteit (betrouwbaarheid bij zwaar gebruik) en comfort voor de dieren superbelangrijk, ik moet er niet aan denken dat er ineens 'zomaar' een stuk tuig knapt. Ook vind ik het niet OK als een dier pijnlijke plekjes/ drukkingen krijgt van iets wat een alledaags, comfortabel gebruiktvoorwerp zou moeten zijn.

Nee, design geven dieren niet om, maar zeker wel om comfort, en vooral om passende omgang met betreffende spullen.