Ik ben niet perse pro dolfinaria, maar ook absoluut niet anti

nee.
Een dolinarium is dus ook echt niet te vergelijken met een circus in mijn ogen. In het circus ligt de focus zoveel meer op vermaak dan op educatie. In tegenstelling tot het Dolfinarium. Heeft één van jullie de laatste 5 jaar al wel eens een presentatie bekeken in het Dolfinarium? De routes gelopen waarin extra nadruk wordt gelegd op de natuur? Nee zeker.
En ja, tuurlijk is het een bedrijf. Het is geen liefdadigheidsstichting, daar ben ik me wel degelijk van bewust. Maar het één sluit het ander zeker niet uit.
Ook al is het educatief misschien, de dieren moeten net als in het circus nog steeds een kunstje vertonen voor het publiek. Als het educatief is, waarom moeten die beesten dat dan doen, waarom moeten er complete dolfijnenshows worden weg gegeven, als het er eigenlijk om gaat het publiek educatie te geven over de natuur van zo'n dier.
Als ik documentatie bekijk in een dolfinarium over het leven van de dolfijn in het wild en ik zie daarna een of andere fantasieshow met de dolfijnen in de hoofdrol, dan staat dat toch wel erg ver uit elkaar. En doe je met de show afbreuk aan het educatieve gedeelte.Ik zie inderdaad het positieve in de berichten vanuit het Dolfinarium. Dat is niet omdat ik zo pro dolfinaria ben, maar omdat ik dingen graag van verschillende kanten bekijk en ze dan beoordeel.
Mindim; niet alles wat het Dolfinarium doet komt in de media. Ik weet dat er achter de schermen veel naar andere opties is gezocht. Maar dat die het toch niet waren.
Ik persoonlijk zou het heel jammer vinden als Morgan doodgaat in de natuur. Ik denk ook dat haar verzorgers daar helemaal kapot van zouden zijn. Dan kan dat wel 'de natuur' zijn. Maar het dier heeft nu een naam, je hebt er een band mee als verzorger (dat ben ik dus niet he!), dan wil je niet je dier dood zien gaan, als je ook een garantie hebt ergens dat ze niet doodgaat. En door de enorme aandacht in de media heeft Morgan deze status voor (te)veel mensen gekregen.
Voor wie wordt ze in leven gehouden dan, voor de mensen die haar niet kunnen missen en er verdriet van zullen hebben, liever dan maar in een veel te klein zwembad en kunstjes doen en dienen als fokdier? Maar ze leeft in ieder geval, dan kan men iig rustig slapen? Dat vind ik persoonlijk zeer egoistisch gedacht van mensen.En als slot; Ik vind de orka coalitie een tricky organisatie. Hun hele facebook, website(s) en twitter staan vol met: "doneer, doneer, doneer, geef ons geld!" Er wordt verder nergens verteld waar je geld heen gaat, hoe het gebruikt wordt; hoe duur zo'n advocaat eigenlijk is en wat ze met het geld willen bereiken. Ja, Free Morgan, zoveel is duidelijk. Ondertussen is er wel blijkbaar al ruim 7000,- naar de Orka Coalitie gegaan (dat was het oude doel op hun crowdfunding page) en is hun nieuwe doel al voor de helft bereikt en hebben ze nog 3000,- nodig. Dat betekent als ik met deze feiten reken dat er al 10.000,- euro naar deze stichting is gegaan (dan laat ik de 'doneer een stukje pagina' en alle losse paypal donaties nog buiten beschouwing, want daar heb ik geen inzicht in). Er wordt nog steeds veel geld gevraagd, want anders kunnen ze geen procedure starten.
Toch zegt deze zelfde organisatie dat de kosten voor Morgans vervoer naar Noorwegen en het onderhoud aldaar zó door hun betaald kunnen worden en dat het geld hiervoor beschikbaar is.
Ik vind dat persoonlijk erg tegenstrijdig klinken. Ook bekruipt mij dan het gevoel dat hier OOK andere belangen meespelen, zoals bijvoorbeeld een persoonlijk gewin. Maar goed, dat is mijn mening.
Ik zeg niet dat ik de orka coalitie aan hang hoor, ik ben ook niet zo gauw een gulle gever als ik niet weet waar het voor gebruikt wordt. Maar hun uiteindelijke doel spreekt me meer aan dan het uiteindelijke doel wat het dolfinarium voor ogen heeft. De middelen om dat doel te bereiken is een tweede. Het zou mooi zijn als beide organisaties zouden samenwerken om toch te proberen Morgan weer terug in zee te krijgen. Daar is imo veel te weinig aan gedaan.