Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:33

Kaja schreef:
Ik heb mijn standpunt jegens Morgan al vaker verwoord hier op Bokt.
Ieder een eigen mening en dat behoor je ook te respecteren.
Echter valt het me op dat sommige zo intens tegen het gevangenschap van Morgan aanlopen.
Dan rijst bij mij de vraag hoe kun je dan het gevangenschap van paarden rechtvaardigen?

Lees even het topic door, dan gaat je vergelijking zo mank. Is toch geen vergelijk, paard vs orka.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:38

Mindim schreef:
Kaja schreef:
Ik heb mijn standpunt jegens Morgan al vaker verwoord hier op Bokt.
Ieder een eigen mening en dat behoor je ook te respecteren.
Echter valt het me op dat sommige zo intens tegen het gevangenschap van Morgan aanlopen.
Dan rijst bij mij de vraag hoe kun je dan het gevangenschap van paarden rechtvaardigen?

Lees even het topic door, dan gaat je vergelijking zo mank. Is toch geen vergelijk, paard vs orka.

Daar hoef ik dit topic niet voor door te lezen, dat heb ik al gedaan.
Ik heb met name met het laatst geplaatste youtube filmpje grote moeite.
Als jij jezelf aangesproken voelt, vertel mij dan eens waarom het geen vergelijk is?
Het is toch maar net hoe je iets interpreteert...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:52

omdat een orka een wild beest is ( of vind je bv een giraffe ook een dier voor een circus? )

en een paard een eeuwen lang gedomestiseerd huisdier is of landbouw dier...

je kan en mag geen wilde dieren vergelijken met gedomesticeerde dieren :n

daarnaast kan je je dan afvragen als je dat wel doet ,of je vind dat 3 grote paarden in een stal van 5mx5m groot genoeg is om voor de rest van hun leven in te moeten verblijven,ze hebben dan wel 3 x per dag een show die ze in diezelfde stal mogen opvoeren als beweging cq vermaak,dat zou jij prima vinden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:12

Kaja schreef:
Daar hoef ik dit topic niet voor door te lezen, dat heb ik al gedaan.
Ik heb met name met het laatst geplaatste youtube filmpje grote moeite.
Als jij jezelf aangesproken voelt, vertel mij dan eens waarom het geen vergelijk is?
Het is toch maar net hoe je iets interpreteert...

Dan had je ook gelezen waarom het geen vergelijk is.

Ten eerst de grootte. Mijn paard kan op een wei van 3 hectare best een flinke sprint trekken hoor en ook de kudde is aanwezig. Nee, het is geen natuur, kent ie ook niet, maar ik kan hem ruimte geven om paard te zijn, dat kan een mens aan land voor een orka nooit of te nimmer doen. Een orka kan nooit of te nimmer iets van natuurlijk gedrag vertonen. Ten eerste het zwembad is vaak dermate klein, dat het zich nooit kan voortbewegen zoals het in de natuur zou doen, verder moet het kunstjes doen om verveling en frustratie tegen te gaan. Er moet speciaal spul op de wand, zodat het zijn echolocatie het niet doet (om het simpel te zeggen). Er is zoveel wat je bij een paard nog kunt nabootsen en bij een orka niet.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:15

kimmie261 schreef:
assie wat ik niet snap is dat je het allemaal zo fantastisch vind voor morgan en zo vind dat ze het beste met haar voor hebben,dat hebben ze nl niet....

Wil jij mij asjeblieft geen woorden in de mond leggen? Ik heb volgens mij nergens, maar dan ook nergens gezegd dat ik het fantastisch vind voor Morgan. Sterker nog, ik heb al meerdere keren gezegd dat ik ook het liefst zou hebben gezien dat ze terug naar zee ging. Maar ik zie ook wat in de redenen van het Dolfinarium om haar niet terug te brengen.
Ik vind wél dat de verzorgers van het Dolfinarium het beste voor hebben met Morgan. En dat geloof ik echt.

Je stukje over geld sla ik even over als je het niet erg vindt. Daarover verschillen we gewoon totaal van mening.

Waarom Morgan gevolgd moet worden als ze eventueel wordt uitgezet? Omdat zij op die manier een enorme schat aan informatie kan opleveren. Er is nog zóveel onbekend over de orka's in Noorwegen, dit zou dan een uitgelezen kans zijn. Moet het zendertje wel beter werken dan dat van Happy Feet ;)

Mag ik een linkje van de cijfers waar je op doelt? Die van 20.000 extra bezoekers? Ik ben zelf ook aan het googlen, maar krijg niet echt iets boven water, waarvan ik denk: ja, dit zijn harde, duidelijke cijfers.

@Mindim; Ik doe niets 'zomaar' af. Ik hou gewoon niet van tranentrekkerfilmpjes. Zeker niet als ze gebruikt worden om een punt te maken.
Het stukje van Heike Vester heb ik gelezen ja. Ik vind het enigszins arrogant (en onterecht) van haar dat ze zegt dat er geen mensen uit het veld zijn geraadpleegd. Filipa Samarra is een vrouw uit het veld. Zij is vanaf het eerste begin al betrokken bij het onderzoek naar Morgan. Dat Heike samenwerkt met Filipa is omdat Filipa alle data van Morgan heeft opgenomen en geanalyseerd. Het is daarnaast NIET 100% zeker dat Morgan uit Noorwegen komt, er is ook nog een kans dat ze uit IJsland komt (uit data van Filipa).
We verschillen duidelijk van mening over het nut van educatie door een dolfinarium (en/of dierentuin). Ik vind dat die waarde er wel degelijk is. Niet door het vertonen van kunstjes, niet door de show de droomwens. Wel door presentaties waarbij nadruk wordt gelegd op gevaren voor de dieren in de natuur, dingen die de dieren in de natuur doen en wat jij kunt doen om te helpen. Daar is zeker een educatieve functie in mijn ogen.
Mijn kennis van Noorse orka's is niet zo groot als die van Heike Vester, dat wil ik ook niet pretenderen. Wel vraag ik me af wat zij onder 'adopteren' verstaat. Ik weet dat orka's vaker tijdelijk naar verschillende groepen gaan. Een soort van 'op bezoek'. Maar daadwerkelijk geadopteerd/geaccepteerd worden is naar mijn weten veel zeldzamer. Maar goed, nogmaals... als Heike Vester dat zegt, dan zal het wel zo zijn.
Mindim schreef:
assie schreef:
Misschien doet het Dolfinarium dat ook wel met een volgende orka. Feit is dat er toen wel besloten is om de orka te redden. Waarschijnlijk met de gedachte dat ze het niet eens zou overleven. Dat ze het wél heeft overleefd kun je mijns inziens wel een wonder noemen. En ja, dan zit je dus met een orka. Wat je nu zou doen kan dan weer heel anders zijn.

Als ze dat met een volgende orka wel doen, dan keuren ze hun eigen actie van nu eigenlijk niet goed, doen ze dan immers niet weer. Bij het redden van de orka hadden ze van te voren moeten bedenken dat er een kans was dat het dier het wel zou overleven.
Dat mag toch? Leren van een actie en het de volgende keer anders aanpakken? Is het wel eens bij je opgekomen dat het Dolfinarium hier misschien ook van baalt? Dat ze het nu überhaupt niet meer goed kunnen doen. Haar in laten slapen wordt never nooit geaccepteerd. Haar vervoeren naar een ander wordt niet geaccepteerd. Haar vrijlaten wordt ook niet geaccepteerd. Het zou mij in ieder geval niet verbazen als het Dolfinarium absoluut geen zin heeft in nog zo'n situatie.

Zal ik overigens ook eens posten wat ik zelf vanuit mijn gevoel het liefst zou willen voor Morgan, in plaats van vanuit mijn verstand te reageren? En nogmaals; dit is dus puur vanuit gevoel en niet vanuit verstand. Dan zeg ik zonder twijfel: Breng die orka asjeblieft naar Noorwegen. Laat haar daar vrij, lukt het niet, dan kan ze altijd nog terug naar 'gevangenschap'.
Maar goed, kort na zo'n gevoel kickt dan de realiteit in. Dan lees ik het plan van de orka coalitie en zie ik e-nor-me gaten in de uitvoering. Het is niet realistisch. De onderzoeken van het Dolfinarium vind ik realistischer (en nee, ik ben niet verblind door het Dolfinarium, sterker nog, ik stel er genoeg kritische vragen bij). Zoals de situatie nu is zie ik het gewoon niet gebeuren. En dan is het Loro Parque in mijn ogen voor nu de minst slechte oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:25

assie schreef:
Zal ik overigens ook eens posten wat ik zelf vanuit mijn gevoel het liefst zou willen voor Morgan, in plaats van vanuit mijn verstand te reageren? En nogmaals; dit is dus puur vanuit gevoel en niet vanuit verstand. Dan zeg ik zonder twijfel: Breng die orka asjeblieft naar Noorwegen. Laat haar daar vrij, lukt het niet, dan kan ze altijd nog terug naar 'gevangenschap'. Maar goed, kort na zo'n gevoel kickt dan de realiteit in. Dan lees ik het plan van de orka coalitie en zie ik e-nor-me gaten in de uitvoering. Het is niet realistisch. De onderzoeken van het Dolfinarium vind ik realistischer (en nee, ik ben niet verblind door het Dolfinarium, sterker nog, ik stel er genoeg kritische vragen bij). Zoals de situatie nu is zie ik het gewoon niet gebeuren. En dan is het Loro Parque in mijn ogen voor nu de minst slechte oplossing.

Zijn we het iig ergens over eens :D

Waar ik voor zou pleiten is om haar toch naar Noorwegen te brengen. Laat men daar een fjord afzetten, maar probeer het in ieder geval. Dat vind ik het meest storend. Men heeft in 2010 al gezegd dat het dier niet terug gaat en daar is men nooit op terug gekomen. Ik vind dat er amper moeite is gedaan om dat mogelijk te maken. Ik vind dat men voor de gemakkelijkste weg kiest. Ik heb liever dat ze het proberen en dat Morgan het dan misschien niet gaat halen, dan een leven in een zwembad. Hoe je het ook wendt of keert, Morgans toekomst is voor haar niet plezierig.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:49

assie,je komt in je posten erg pro dolfinaria over dan...lijkt wel of je ieder argument wat tegen dolfinarium gezegd wordt vergoeilijkt of verdraait in voordeel van dolfinarium...
en ja mijn gevoel zegt,laat haar vrij,gaat ze dood,dan gaat zo dood...so what gaan we nu ineens allemaal janken omdat er een orka dood gaat?? nou begin dan maar vast want vandaag zullen er wereldwijd vast ook wel 1 of meerdere orka's de dag niet overleefd hebben,djee zeg,wat een gezemel over of ze dood zou gaan in natuur ja/nee,nu gaat zo dood in een gevangenschap,in een werkelijke hel voor orka's...

nou dan maar op volle zee dood...snap er niets van dat ineens de mensch zo verantwoordelijk voelt voor het voortbestaan van dit toevallig gevonden orkaatje,die helaas gevonden en gevangen is,ipv gewoon de natuur zijn gang laten gaan (of de natuur een handje te helpen te versnellen)...

en harde cijfers van bezoekersaantal zijn er niet,maar ze worden regelmatig genoemd,en ik geloof best dat deze orka voor meer bezoekers heeft gezorgd...waarom zou dat niet zo zijn,wij mensen stellen onze nieuwschierigehieds bevrediging graag boven het welzijn van een dier ,toch??

en dolfinarium heeft haar niet voor niets tentoongesteld...die zagen er geld in...niets meer en niets minder...net zo goed als die dolfijnen daar ook puur en alleen voor volksvermaak en centen zijn...

dolfinaria zijn nu eenmaal geen liefdadigheids instellingen,maar gewoon big business bedrijven ,niets meer en niets minder..

voor iets anders bestaan dolfinaria gewoon niet,net zo goed als een circus nou niet echt "the place to be" is voor een wild dier...

assie

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 00:18

Ik ben niet perse pro dolfinaria, maar ook absoluut niet anti :) nee.
Een dolinarium is dus ook echt niet te vergelijken met een circus in mijn ogen. In het circus ligt de focus zoveel meer op vermaak dan op educatie. In tegenstelling tot het Dolfinarium. Heeft één van jullie de laatste 5 jaar al wel eens een presentatie bekeken in het Dolfinarium? De routes gelopen waarin extra nadruk wordt gelegd op de natuur? Nee zeker.
En ja, tuurlijk is het een bedrijf. Het is geen liefdadigheidsstichting, daar ben ik me wel degelijk van bewust. Maar het één sluit het ander zeker niet uit.

Ik zie inderdaad het positieve in de berichten vanuit het Dolfinarium. Dat is niet omdat ik zo pro dolfinaria ben, maar omdat ik dingen graag van verschillende kanten bekijk en ze dan beoordeel.

Mindim; niet alles wat het Dolfinarium doet komt in de media. Ik weet dat er achter de schermen veel naar andere opties is gezocht. Maar dat die het toch niet waren.

Ik persoonlijk zou het heel jammer vinden als Morgan doodgaat in de natuur. Ik denk ook dat haar verzorgers daar helemaal kapot van zouden zijn. Dan kan dat wel 'de natuur' zijn. Maar het dier heeft nu een naam, je hebt er een band mee als verzorger (dat ben ik dus niet he!), dan wil je niet je dier dood zien gaan, als je ook een garantie hebt ergens dat ze niet doodgaat. En door de enorme aandacht in de media heeft Morgan deze status voor (te)veel mensen gekregen.

En als slot; Ik vind de orka coalitie een tricky organisatie. Hun hele facebook, website(s) en twitter staan vol met: "doneer, doneer, doneer, geef ons geld!" Er wordt verder nergens verteld waar je geld heen gaat, hoe het gebruikt wordt; hoe duur zo'n advocaat eigenlijk is en wat ze met het geld willen bereiken. Ja, Free Morgan, zoveel is duidelijk. Ondertussen is er wel blijkbaar al ruim 7000,- naar de Orka Coalitie gegaan (dat was het oude doel op hun crowdfunding page) en is hun nieuwe doel al voor de helft bereikt en hebben ze nog 3000,- nodig. Dat betekent als ik met deze feiten reken dat er al 10.000,- euro naar deze stichting is gegaan (dan laat ik de 'doneer een stukje pagina' en alle losse paypal donaties nog buiten beschouwing, want daar heb ik geen inzicht in). Er wordt nog steeds veel geld gevraagd, want anders kunnen ze geen procedure starten.
Toch zegt deze zelfde organisatie dat de kosten voor Morgans vervoer naar Noorwegen en het onderhoud aldaar zó door hun betaald kunnen worden en dat het geld hiervoor beschikbaar is.
Ik vind dat persoonlijk erg tegenstrijdig klinken. Ook bekruipt mij dan het gevoel dat hier OOK andere belangen meespelen, zoals bijvoorbeeld een persoonlijk gewin. Maar goed, dat is mijn mening.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 00:28

assie,nee ik ben zeker de afgelopen jaren niet in dolfinarium geweest en zal er ook nooit meer van mijn leven komen,1x was genoeg om er met tranen in mijn ogen weg te gaan en me wekenlang schuldig te voelen aan het in stand houden van dit soort dierenleed en zeezoogdiercircussen...

ook het tegenwoordige kikkerbadje van de dolfijnen van 7000m2 maakt me niet blij hoor,educatief wandelpad of niet,feit blijft dat deze dieren in een veel en veel te klein badje moeten zwemmen en voor wie?? Om ons mensen blij te maken levende dolfijntjes te zien,moeten zij daar die hoge prijs voor betalen?

wat moeten deze dieren ons nu leren als ze zo onnatuurlijk gehouden worden,maak een hele mooie film op imax theater grootte over dolfijnen en walvisachtigen,zal educatiever zijn en diervriendelijker zijn als wat er nu gebeurd...

en tja,ik geloof niets van de goedheid van het dolfinarium,dan hadden ze nl morgan nooit tentoon gesteld,sterker nog dan was dat arme dier geen 15 maanden ( gaat naar de 16) opgesloten in een waterbak van verdorie 10m x 20m.... ( |( |( |( )

daar hadden ze allang een andere oplossing voor moeten bedenken,oa bv een neeltje jans,maar ja dat had weer geld in het laadje gescheelt,dat dan weer wel... :\

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 00:58

Ach, het kan altijd beter. Ik heb niet de indruk dat die dolfijnen nou diep ongelukkig zijn in het Dolfinarium. De dieren in de koepel hebben het misschien iets minder dan de dieren in de delta, maar ik vind niet dat ze het slecht hebben.
De (hoofd)functie die de dieren hebben is niet per se mensen blij maken. Het is mensen stimuleren tot natuurbehoud. En je kunt nog 100 mooie films maken, niets zo indrukwekkend als het dier in het echt zien.

En wat betreft Neeltje Jans (en dit is de laatste keer dat ik er wat over zeg); dat is ook gewoon een dollar-verdiendend attractiepark. Eentje waar je zelfs met zeeleeuwen kunt zwemmen. Het had voor Dolfinarium niets in kosten uitgemaakt; ik denk dat het zelfs kosten had bespaard, maar dat terzijde. Wel is er daar in Neeltje Jans totaal geen expertise over hoe met een orka om te gaan. Iets dat toch ook cruciaal is voor het welzijn van Morgan.
Daarnaast een interessant feitje: orka coalitie heeft Neeltje Jans inmiddels ook uit haar plan geschrapt....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:54

gaat er mij om dat er nu al 15 maanden lang een orka in een badje zit van 10 meter bij 20 meter...een volwassen dier van bijna 3 jaar oud,of al 3 jaar...dat kan en mag toch gewoon niet??

ik denk dat ze in neeltje jans meer ruimte had gehad...in ieder geval meer als het bakkie waar ze nu in zit..

feit is als ze naar loro parque gaat dat het bassin voor een bepaalde tijd nog eens 15% kleiner wordt...nóg kleiner...wat doen we haar toch aan,en waarvoor??omdat wij een orka een mens op hun neus willen zien voortduwen??

en dan nog maals,ik zou dus zonder probleem hier 15 orka's kunnen laten zwemmen op 1,5 hect grond ,als ik het voor educatie doe en ze maar "goed" verzorg?

en ik denk dat ik daarover dus met jou van mening verschil :)

net als dat het wel kan zijn dat niets zo indrukwekkend is als een dolfijn of orka in het echt te zien,maar dat daarom de dieren een miserable bestaan hebben dat is dan maar zo...omdat wíj mensen dat nodig vinden.. :\

heb daar helemaal niets mee,en voor je het vraagt,nee ik ga ook niet naar dierentuinen,en zeker nooit of te nimmer naar circussen...en voor mij is een dolfinarium in welke soort dan ook 1 groot zeezoogdieren cicus,niets meer en niets minder...waarvoor dit soort dieren die gewoonweg niet op een dierwaardige manier gehouden kunnen worden,behalve in een betonnen ronde bak met water...veel te ondiep en veel en dan ook veel te klein..
+:)+ ,als wij mensen maar lol hebben toch??

( overigens kost morgan 20.000 euro per maand aan onderhoudt...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:02

assie schreef:
Ik ben niet perse pro dolfinaria, maar ook absoluut niet anti :) nee.
Een dolinarium is dus ook echt niet te vergelijken met een circus in mijn ogen. In het circus ligt de focus zoveel meer op vermaak dan op educatie. In tegenstelling tot het Dolfinarium. Heeft één van jullie de laatste 5 jaar al wel eens een presentatie bekeken in het Dolfinarium? De routes gelopen waarin extra nadruk wordt gelegd op de natuur? Nee zeker.
En ja, tuurlijk is het een bedrijf. Het is geen liefdadigheidsstichting, daar ben ik me wel degelijk van bewust. Maar het één sluit het ander zeker niet uit.
Ook al is het educatief misschien, de dieren moeten net als in het circus nog steeds een kunstje vertonen voor het publiek. Als het educatief is, waarom moeten die beesten dat dan doen, waarom moeten er complete dolfijnenshows worden weg gegeven, als het er eigenlijk om gaat het publiek educatie te geven over de natuur van zo'n dier.
Als ik documentatie bekijk in een dolfinarium over het leven van de dolfijn in het wild en ik zie daarna een of andere fantasieshow met de dolfijnen in de hoofdrol, dan staat dat toch wel erg ver uit elkaar. En doe je met de show afbreuk aan het educatieve gedeelte.
Ik zie inderdaad het positieve in de berichten vanuit het Dolfinarium. Dat is niet omdat ik zo pro dolfinaria ben, maar omdat ik dingen graag van verschillende kanten bekijk en ze dan beoordeel.

Mindim; niet alles wat het Dolfinarium doet komt in de media. Ik weet dat er achter de schermen veel naar andere opties is gezocht. Maar dat die het toch niet waren.

Ik persoonlijk zou het heel jammer vinden als Morgan doodgaat in de natuur. Ik denk ook dat haar verzorgers daar helemaal kapot van zouden zijn. Dan kan dat wel 'de natuur' zijn. Maar het dier heeft nu een naam, je hebt er een band mee als verzorger (dat ben ik dus niet he!), dan wil je niet je dier dood zien gaan, als je ook een garantie hebt ergens dat ze niet doodgaat. En door de enorme aandacht in de media heeft Morgan deze status voor (te)veel mensen gekregen.
Voor wie wordt ze in leven gehouden dan, voor de mensen die haar niet kunnen missen en er verdriet van zullen hebben, liever dan maar in een veel te klein zwembad en kunstjes doen en dienen als fokdier? Maar ze leeft in ieder geval, dan kan men iig rustig slapen? Dat vind ik persoonlijk zeer egoistisch gedacht van mensen.
En als slot; Ik vind de orka coalitie een tricky organisatie. Hun hele facebook, website(s) en twitter staan vol met: "doneer, doneer, doneer, geef ons geld!" Er wordt verder nergens verteld waar je geld heen gaat, hoe het gebruikt wordt; hoe duur zo'n advocaat eigenlijk is en wat ze met het geld willen bereiken. Ja, Free Morgan, zoveel is duidelijk. Ondertussen is er wel blijkbaar al ruim 7000,- naar de Orka Coalitie gegaan (dat was het oude doel op hun crowdfunding page) en is hun nieuwe doel al voor de helft bereikt en hebben ze nog 3000,- nodig. Dat betekent als ik met deze feiten reken dat er al 10.000,- euro naar deze stichting is gegaan (dan laat ik de 'doneer een stukje pagina' en alle losse paypal donaties nog buiten beschouwing, want daar heb ik geen inzicht in). Er wordt nog steeds veel geld gevraagd, want anders kunnen ze geen procedure starten.
Toch zegt deze zelfde organisatie dat de kosten voor Morgans vervoer naar Noorwegen en het onderhoud aldaar zó door hun betaald kunnen worden en dat het geld hiervoor beschikbaar is.
Ik vind dat persoonlijk erg tegenstrijdig klinken. Ook bekruipt mij dan het gevoel dat hier OOK andere belangen meespelen, zoals bijvoorbeeld een persoonlijk gewin. Maar goed, dat is mijn mening.
Ik zeg niet dat ik de orka coalitie aan hang hoor, ik ben ook niet zo gauw een gulle gever als ik niet weet waar het voor gebruikt wordt. Maar hun uiteindelijke doel spreekt me meer aan dan het uiteindelijke doel wat het dolfinarium voor ogen heeft. De middelen om dat doel te bereiken is een tweede. Het zou mooi zijn als beide organisaties zouden samenwerken om toch te proberen Morgan weer terug in zee te krijgen. Daar is imo veel te weinig aan gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:05

assie schreef:
Ach, het kan altijd beter. Ik heb niet de indruk dat die dolfijnen nou diep ongelukkig zijn in het Dolfinarium. De dieren in de koepel hebben het misschien iets minder dan de dieren in de delta, maar ik vind niet dat ze het slecht hebben.
De (hoofd)functie die de dieren hebben is niet per se mensen blij maken. Het is mensen stimuleren tot natuurbehoud. En je kunt nog 100 mooie films maken, niets zo indrukwekkend als het dier in het echt zien.

En wat betreft Neeltje Jans (en dit is de laatste keer dat ik er wat over zeg); dat is ook gewoon een dollar-verdiendend attractiepark. Eentje waar je zelfs met zeeleeuwen kunt zwemmen. Het had voor Dolfinarium niets in kosten uitgemaakt; ik denk dat het zelfs kosten had bespaard, maar dat terzijde. Wel is er daar in Neeltje Jans totaal geen expertise over hoe met een orka om te gaan. Iets dat toch ook cruciaal is voor het welzijn van Morgan.
Daarnaast een interessant feitje: orka coalitie heeft Neeltje Jans inmiddels ook uit haar plan geschrapt....

Neeltje Jans had in ieder geval wel een ruimte waar Morgan een stuk beter in paste en dan heeft Neeltje Jans dan misschien niet de expertise met de orka, had dhet dolfinarium Harderwijk dat dan wel? Of werkt er nog iemand uit de tijd met Gudrun of iemand die in een ander park met orka's heeft gewerkt? Maar wederom had het dolfinarium samen kunnen werken met Neeltje Jans, had ze iig in een ruimte geleefd die beter zou passen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:19

Mindim schreef:

Dus moet ik dat dan maar voor zoete koek aannemen?
Omdat jullie dat zeggen... :n

Mindim schreef:
Ten eerst de grootte. Mijn paard kan op een wei van 3 hectare best een flinke sprint trekken hoor en ook de kudde is aanwezig.

En daar ga je al.... JOU paard kán op een wei een sprint trekken, JOU paard heeft contact met soortgenoten. Maar er zijn zóveel paarden en gedomesticeerd of niet, die op een vergelijkbare manier vreselijk tekort komen. Daar is ook vast en zeker een vergelijkbaar filmpje over te maken.
Ik hou niet van dat soort tranentrekkerij, het maakt me misselijk, juist omdat er zoveel dieren in ons eigen land tekort komen en dan doel ik op paarden in een kleine stal, opgehokt tot het nieuwe zomerseizoen, bloot gesteld aan de frustraties van de mens voor eigen plezier. Ik zie dat in grote lijnen parallel lopen aan de geuitte frustraties richting gevangschap van Morgan.

IK ben het ook niet met de verhuizing naar Tenerife eens, maar wie heeft alle wijsheid in pacht, preekt niet voor eigen parochie, wie weet wat te doen?
In de realiteit is het hartverscheurend dat Morgan haar familie is kwijtgeraakt, zeker als je weet hoe het (enigzins) werkt in een orka familie... Maar denk je nu echt dat ze dat in het Dolfinarium niet vinden???
Ik bezoek ook geen circus, ik heb geen woorden om te omschrijven hoe ik over een circus denk en daarom vind ik het zo vreselijk denigrerend om het Dolfinarium met een circus te vergelijken. Zij doen zoveel meer...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:30

En hierbij laat ik Neeltje Jans maar voor wat het is, want dat is helemaal te gek voor woorden!
Dat er mensen zijn die daar in trappen... :7 :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:50

Kaja schreef:
Mindim schreef:

Dus moet ik dat dan maar voor zoete koek aannemen?
Omdat jullie dat zeggen... :n

Mindim schreef:
Ten eerst de grootte. Mijn paard kan op een wei van 3 hectare best een flinke sprint trekken hoor en ook de kudde is aanwezig.

En daar ga je al.... JOU paard kán op een wei een sprint trekken, JOU paard heeft contact met soortgenoten. Maar er zijn zóveel paarden en gedomesticeerd of niet, die op een vergelijkbare manier vreselijk tekort komen. Daar is ook vast en zeker een vergelijkbaar filmpje over te maken.
Ik hou niet van dat soort tranentrekkerij, het maakt me misselijk, juist omdat er zoveel dieren in ons eigen land tekort komen en dan doel ik op paarden in een kleine stal, opgehokt tot het nieuwe zomerseizoen, bloot gesteld aan de frustraties van de mens voor eigen plezier. Ik zie dat in grote lijnen parallel lopen aan de geuitte frustraties richting gevangschap van Morgan.

IK ben het ook niet met de verhuizing naar Tenerife eens, maar wie heeft alle wijsheid in pacht, preekt niet voor eigen parochie, wie weet wat te doen?
In de realiteit is het hartverscheurend dat Morgan haar familie is kwijtgeraakt, zeker als je weet hoe het (enigzins) werkt in een orka familie... Maar denk je nu echt dat ze dat in het Dolfinarium niet vinden???
Ik bezoek ook geen circus, ik heb geen woorden om te omschrijven hoe ik over een circus denk en daarom vind ik het zo vreselijk denigrerend om het Dolfinarium met een circus te vergelijken. Zij doen zoveel meer...

Laat ik het dan anders zeggen, voor een paard valt het wel te creeeren, de enige die dat tegen kan houden is de mens. Voor een orka valt nooit en te nimmer op land een adequate behuizing te creeren, ook al stopt een mens er alle liefde en moeite in.

Jouw mening over dolfinaria en dergelijke is jouw mening, niet de mijne. Ik bezoek evenwel geen dierentuinen, als dolfinaria en al helemaal geen circus.

Neeltje Jans, het bad was een stuk ruiimer dan waar Morgan nu zit. Misschien had een samenwerking tussen het ddolfinarium en Neeltje Jans een betere optie geweest voor Morgan.

Verder hoef je niets voor zoete koek aan te nemen, maar je vraagt me waarom ik het mank vind de vergelijking en je noemt het topic doorgelezen te hebben. Ten eerste was je mijn mening daarover dan al tegen gekomen en had je er niet naar hoeven vragen, maar goed, doe ik mijn mening nog eens uit de doeken en dan heb ik op eens gezegd dat je het voor zoete koek moet aannemen? Nou dat maak je er dan zelf van hoor :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:01

de dieren in de delta zitten met zn 21en! (vorig jaar, nu misschien wel meer aangezien er 2 of 3 drachtig waren) Het water was toen ook ontzettend goor... maar goed, dat kan een moment opname geweest zijn, echter het aantal niet :n

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:02

Misschien, beste Mindim, moet je jezelf maar eens niet altijd zo aangesproken voelen en eens beter gaan lezen! Dat komt zeker de discussie óp een discussieforum ten goede... Dooddoeners voegen namelijk niets toe aan een discussie.... :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:13

stef met zijn 21-en??!!

ongelooflijk dat delta badje is 7000m2 ziet er voor een mens groot uit maar voor een dolfijn echt zo ongelooflijk klein... :\

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:20

yup, althans, dat werd mij verteld door een verzorger, ik mag toch aannemen dat die het weet

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:30

stef schreef:
de dieren in de delta zitten met zn 21en! (vorig jaar, nu misschien wel meer aangezien er 2 of 3 drachtig waren) Het water was toen ook ontzettend goor... maar goed, dat kan een moment opname geweest zijn, echter het aantal niet :n

Er zitten er nu 25, als ik goed heb gerekend met alle baby's (1 vorig jaar, 3 dit jaar). Dat het water vies is? Die stukken wier die erin drijven bedoel je? Dat komt omdat het echt zeewater is, en niet kunstmatig gegenereerd zout water. Er zitten dus stukken wier in. Je kunt echter gewoon door het water heen kijken, het is wel helder.

@Mindim, ja, er werken nog mensen die met Gudrun hebben gewerkt in het Dolfinarium. Ook zijn er mensen uit andere parken die met orka's hebben gewekt in het Dolfinarium. Die expertise is er wel.
De precieze ins en outs over waarom het Dolfinarium niet meewerkte aan een transfer naar Neeltje Jans ken ik natuurlijk ook niet. Ik was er niet bij. Ik denk wel dat het iets te maken heeft met het commerciële plaatje van Neeltje Jans en het feit dat ze Morgan een driedubbel transport wilden besparen. Daarnaast was het Dolfinarium het denk ik ook niet eens met het plan om Morgan daar helemaal alleen te laten verblijven, zonder enige vorm van contact.

De dieren in het Dolfinarium hoeven niet mee te doen met de presentaties. Ze krijgen dan óók gewoon hun eten. Als ze niet mee willen doen, of een oefening weigeren, wordt er voor zover ik kan zien altijd teruggegaan naar een makkelijkere oefening, of een simpele stuursessie. De dieren krijgen dan dus ook gewoon hun eten.
Ik ben het met je eens dat ik de droomwensshow niets vind bijdragen aan het educatieve doel. Van mij hoeft die show dus ook niet zo nodig, maar dat is natuurlijk wel een manier om je gasten binnen te halen en ze vervolgens in alle andere presentaties het educatieve deel te presenteren.

@Kimmie, dat je niet naar dierentuinen etc gaat heb je al meerdere keren gezegd, dat was duidelijk ;) . Dat je vindt dat circus/dolfinarium/dierentuin allemaal hetzelfde is was ook duidelijk. Daarover verschil ik dan inderdaad met jou van mening.
Jij blijt maar zeggen dat dolfijnen een miserabel bestaan hebben in een Dolfinarium. Voor orka's ben ik het er mee eens dat het niet ideaal is in een dolfinarium, maar om nou te zeggen miserabel? Voor dolfijnen, die simpelweg kleiner zijn, denk ik niet dat het miserabel is. Er worden vele tests gedaan op de dieren. Ook tests waarin de stresslevels worden gemeten bijvoorbeeld. Maagzweren en andere tekenen van (negatieve) stress worden ook onderzocht. En het blijkt dat stresslevels laag zijn en het aantal maagzweren ook niet hoog. Als je daarbij optelt dat de dieren actief zijn, veel spelen met elkaar, zich voortplanten (ok, geen echte graadmeter voor welzijn) en geen lusteloze indruk maken, dan vind ik dat miserabele nog meevallen.

In Neeltje Jans had ze natuurlijk meer ruimte gehad. In het Dolfinarium heeft ze nu te weinig ruimte. Het lijkt me niet nodig om dat te betwisten. Wat ze daar niet had gehad was gezelschap. En ik blijf persoonlijk van mening dat dit misschien nog wel belangrijker is dan ruimte. Dieren hechten naar mijn mening veel meer aan vertrouwdheid en bekendheid. Morgan kent haar kleine bassin van binnen en buiten. Het is haar territorium. Haal je haar daaruit, door haar bijv naar de dolfijnenbassins te laten gaan, dan zie je hoe enorm eng ze dat vindt, hoe spannend het is om uit haar vertrouwde ruimte te gaan. Tuurlijk zou Morgan (denk ik) ook graag meer ruimte hebben. Maar ze hecht in mijn ogen ook aan het vertrouwde. Betekent dit dan dat je niet voor meer ruimte moet strijden? Nee tuurlijk niet. Maar zo liggen de feiten nu wel en hopelijk veranderen die snel.
In Loro Parque gaat ze idd eerst naar het kleine bassin. Dit is belangrijk omdat ze ook zal moeten herstellen van een transport. Dat zie je al bij bruinvissen die een tijd zijn vervoerd. De spieren zijn niet gewend aan 'stil liggen op het droge' (in tegenstelling tot gewichtslozer zijn in het water) en zullen dus moeten herstellen na transport. Dit kun je beter in een gecontroleerde kleinere ruimte doen, dan in een groot bassin. Hoe snel ze bij de groep kan is afhankelijk van de introducties. Dit kan twee weken duren, maar ook langer (en wat is 2 weken op 15 maanden ;) ). Ik heb er zelf wel vertrouwen in dat Loro Parque Morgan zo snel mogelijk naar een grotere ruimte zal laten gaan.

Maar goed, de toekomst zal het uitwijzen. Ik ben benieuwd naar de nieuwe rechtszaak die net vandaag is aangekondigd. Nog meer vertraging.
<edit>Jeetje, ik lees net het stuk van de Orka Coalitie op hun website, wat een stennisschopperij weer, met een hoop grote woorden. Ze beschuldigen het Dolfinarium ervan de wet te overtreden door haar eerder te willen vervoeren. Maar dit is gewoon mogelijk, mits het Dolfinarium eerst toestemming vraagt aan de rechter. Je kunt tenslotte dispensatie voor dit soort situaties aanvragen.
Ook wordt er gezegd over Loro Parque "Uit een recent onderzoek bleek dat Morgan daar in een nog kleiner bassin geplaatst zal worden dan waar ze nu verblijft." Niks recent onderzoek, iedere orka die naar Loro Parque gaat is eerst in dit kleine bassin geplaatst (zie mijn stukje hierboven over waarom). Nouja, wat ik al zeg; ik ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:42

Kaja schreef:
Misschien, beste Mindim, moet je jezelf maar eens niet altijd zo aangesproken voelen en eens beter gaan lezen! Dat komt zeker de discussie óp een discussieforum ten goede... Dooddoeners voegen namelijk niets toe aan een discussie.... :)

Misschien beste Kaja, moet je in diezelfde post me dan niet twee keer quoten en op mijn quotes een reactie geven, want dan voel ik me idd aangesproken, gek he? ;)

Wieske_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:45

assie schreef:

Ze hebben sponsoren gevonden voor de vrijlating. (en de fases die hieraan vooraf gaan). Maar de rechtszaak en alles er omheen moeten ze zelf betalen, heb ik begrepen.

En nog even hier:

Citaat:
Orka Coalitie opnieuw naar de rechter

- 19-10-2011 - Uncategorized

Amsterdam, 19 oktober 2011 - Dankzij donaties van vele particulieren en een grote donatie van de internationale dierenbeschermingsorganisatie Stichting Vier Voeters, kan de Orka Coalitie in beroep gaan tegen de beslissing van staatssecretaris Bleker om orka Morgan naar Tenerife te exporteren. Ook heeft de advocaat het Dolfinarium laten weten dat het tegen de wet is Morgan al binnen een week te vervoeren, zoals aangekondigd door het Dolfinarium. Volgens de advocaat van de Orka Coalitie worden internationale regels met voeten getreden. Bovendien blijkt Loro Parque voor Morgan geenszins een vooruitgang als het gaat om ruimte en gezelschap.

Vorige week maakte staatssecretaris Bleker bekend dat orka Morgan naar Tenerife verplaatst mag worden. Binnen korte tijd kreeg de Orka Coalitie voldoende financiële middelen binnen van dierenliefhebbers en Stichting Vier Voeters om hiertegen in beroep te gaan. “Internationale regelgeving voor de opvang van het beschermde dier is nog steeds niet opgevolgd. Pas als rehabilitatie niet mogelijk blijkt, mogen andere mogelijkheden overwogen worden. Maar het Dolfinarium heeft tot op heden nog niet één actie kunnen noemen waaruit blijkt dat men heeft geprobeerd Morgan voor te bereiden op een leven in het wild”, aldus Marq Wijngaarden, advocaat van de Orka Coalitie. Vanwege de uitspraak van de rechter in augustus moet het Dolfinarium nog minstens vijf weken wachten voordat ze Morgan mogen exporteren. Het Dolfinarium is dit echter niet van plan, waarmee ze de regels opnieuw willen overtreden.

De Orka Coalitie staat nog steeds open voor een gesprek met het Dolfinarium. “Wij worden gesteund door een groep internationale orka wetenschappers die ervaring hebben met het terugplaatsen van deze beschermde dieren in het wild. Hun kennis en ervaring is beschikbaar voor Morgan, en ook voor toekomstige gestrande orka’s. Er ligt al een jaar een gedetailleerd stappenplan klaar om Morgan terug naar haar familie te brengen”, aldus Barbara van Genne, mariene bioloog en woordvoerder van de Orka Coalitie. De Orka Coalitie blijft zich inspannen om dit stappenplan uit te voeren en Morgan gecontroleerd terug te brengen naar haar familie, juist omdat zij daar volgens de internationale regels recht op heeft.

Het park waar het Dolfinarium de orka met haast naartoe wil brengen, Loro Parque, blijkt bovendien een achteruitgang te betekenen. Uit een recent onderzoek bleek dat Morgan daar in een nog kleiner bassin geplaatst zal worden dan waar ze nu verblijft. Bovendien is de groep orka’s op Tenerife niet de gezellige ‘adoptiefamilie’ waar het Dolfinarium over spreekt. Er is onderling zoveel agressie tussen de dieren, dat ze apart gehouden worden en alleen tijdens de shows samen zwemmen. Één van de dieren zit onder de littekens, en in december 2009 doodde een ander dier zijn trainer.

De Orka Coalitie is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse dieren- en natuurbeschermingsorganisaties Dolphinmotion, EDEV – Een DIER Een VRIEND, Bite Back, PINK!, Sea First Foundation, The Black Fish en Vier Voeters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:54

assie schreef:
In Neeltje Jans had ze natuurlijk meer ruimte gehad. In het Dolfinarium heeft ze nu te weinig ruimte. Het lijkt me niet nodig om dat te betwisten. Wat ze daar niet had gehad was gezelschap. En ik blijf persoonlijk van mening dat dit misschien nog wel belangrijker is dan ruimte. Dieren hechten naar mijn mening veel meer aan vertrouwdheid en bekendheid. Morgan kent haar kleine bassin van binnen en buiten. Het is haar territorium. Haal je haar daaruit, door haar bijv naar de dolfijnenbassins te laten gaan, dan zie je hoe enorm eng ze dat vindt, hoe spannend het is om uit haar vertrouwde ruimte te gaan. Tuurlijk zou Morgan (denk ik) ook graag meer ruimte hebben. Maar ze hecht in mijn ogen ook aan het vertrouwde. Betekent dit dan dat je niet voor meer ruimte moet strijden? Nee tuurlijk niet. Maar zo liggen de feiten nu wel en hopelijk veranderen die snel.
In Loro Parque gaat ze idd eerst naar het kleine bassin. Dit is belangrijk omdat ze ook zal moeten herstellen van een transport. Dat zie je al bij bruinvissen die een tijd zijn vervoerd. De spieren zijn niet gewend aan 'stil liggen op het droge' (in tegenstelling tot gewichtslozer zijn in het water) en zullen dus moeten herstellen na transport. Dit kun je beter in een gecontroleerde kleinere ruimte doen, dan in een groot bassin. Hoe snel ze bij de groep kan is afhankelijk van de introducties. Dit kan twee weken duren, maar ook langer (en wat is 2 weken op 15 maanden ;) ). Ik heb er zelf wel vertrouwen in dat Loro Parque Morgan zo snel mogelijk naar een grotere ruimte zal laten gaan.

Maar goed, de toekomst zal het uitwijzen. Ik ben benieuwd naar de nieuwe rechtszaak die net vandaag is aangekondigd. Nog meer vertraging.
<edit>Jeetje, ik lees net het stuk van de Orka Coalitie op hun website, wat een stennisschopperij weer, met een hoop grote woorden. Ze beschuldigen het Dolfinarium ervan de wet te overtreden door haar eerder te willen vervoeren. Maar dit is gewoon mogelijk, mits het Dolfinarium eerst toestemming vraagt aan de rechter. Je kunt tenslotte dispensatie voor dit soort situaties aanvragen.
Ook wordt er gezegd over Loro Parque "Uit een recent onderzoek bleek dat Morgan daar in een nog kleiner bassin geplaatst zal worden dan waar ze nu verblijft." Niks recent onderzoek, iedere orka die naar Loro Parque gaat is eerst in dit kleine bassin geplaatst (zie mijn stukje hierboven over waarom). Nouja, wat ik al zeg; ik ben benieuwd.

Ik doelde met Neeltje Jans ook niet op een permanente basis. Maar tijdens haar herstelperiode, die ze nu in het kleine bad in het dolfinarium heeft doorgebracht. Dat ze haar eerst wegens gezondheid naar het dolfinarium hebben gebracht om haar weer gezond te krijgen, dat snap ik, kleinere ruimte, gecontroleerder. Maar zodra ze weer was opgeknapt, had ik haar graag in het grote stuk van Neeltje Jans gezien, beide instanties samenwerkend tot een andere oplossing (welke we allemaal een andere mening over hebben) zich aan zou dienen. Dan zou ze geen 15 maanden, waar ze ook alleen is, in het pierenbad hebben hoeven door brengen.

Dat ze hier niet kan blijven dat lijkt me logisch en in dat opzicht kan ik me voorstellen dat de orka coalitie ook niet moet gaan vertragen, want daar hebben ze op dit moment alleen maar Morgan mee. Wat ik me van hen wel voor kan stellen is de frustratie, dit dier gaat naar Loro Parque, definitief of misschien nog naar Seaworld. Sommigen dieren in Loro Parque zijn soms al 7 keer van dolfinaria gewisseld. Als ze nu tijdelijk naar Tenerife zou gaan, om haar een groter bad te geven en soortgenoten, zodat ze weet hoe te gedragen binnen een groep, ala. Maar uiteindelijk met het oog op dat wanneer haar familie gevonden wordt toch een introductiepoging naar open zee wordt ondernomen. Maar dat laatste gaat helaas niet gebeuren. In dat opzicht kan ik me voorstellen dat de orka coalitie in opstand komt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:57

Mindim schreef:
Kaja schreef:

Misschien beste Kaja, moet je in diezelfde post me dan niet twee keer quoten en op mijn quotes een reactie geven, want dan voel ik me idd aangesproken, gek he? ;)

Tja zo blijven we bezig hè?
Maar als je niet leest wat er staat, komen we ook niet verder en houd het in mijn ogen op.
Zolang jij alles op jezelf blijft betrekken, niet objectief leest wat er staat en reacties niet kan gaan zien vanuit another point of view dan draagt je tunnelvisie niets bij! Jammer!