rasfokkerij --> zembla

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:23

Aranel schreef:
Ik vind de hele docu een negatieve sfeer hebben, tuurlijk hebben ze echt wel gelijk, maar ik vind dat ze wel alléén de slechte kant belichten.. Ik ken veel van de fokkers in de filmpjes, grappig dat dat nou net de mensen zijn die juist heel actief bezig zijn met het verbeteren van de gezondheid.

Helaas is er maar weinig positiefs aan rashondenfokkerij. Het draait alleen maar om uiterlijke kenmerken en dierwelzijn wordt voor het gemak overgeslagen. Het is toch te gek voor woorden dat er mensen zijn die bewust met "een beetje" zieke dieren fokken.
Gelukkig zijn er rassen waar het steeds beter gaat maar rassen als cavaliertjes, bulldoggen en ridgebacks mogen van mij opgedoekt worden.

Zolang er wettelijk niets geregeld wordt is het dweilen met de kraan open en wijst iedereen een andere schuldige aan. Fokkers zijn fout, mensen die die dieren kopen en helaas ook een aantal dierenartsen maar vooral keurmeesters en de raad van beheer. Zij stellen te extreme eisen aan die dieren en belonen fokkers van extreme dieren en zolang er door de overheid niet aan de rem getrokken wordt kunnen zij hun gang gaan.

Ik heb die BBC documentaire ook gezien en dat is helemaal om te huilen. Hoewel er hier rassen op bepaalde afwijkingen getest wordt is dat daar nog maar bij 1 ras en ziekte verplicht t geval.

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat er een vervolg moet komen om welwillende mensen voor te lichten voor de aankoop van een evt rashond.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:27

Het is te hopen dat de aspirant-pupkopers nu meer vragen gaan stellen en dat ze hun huiswerk vantevoren eens goed doen.
Want dat zal al een heleboel schelen qua mensen die van een koude kermis thuiskomen.

Daarnaast is het idd zo dat er veel rassen te veel doorgefokt zijn, maar daarentegen vind ik wel dat ze de rashonden in het algemeen wel in een kwaad daglicht stellen.
Het begon al met de eerste zin die gesproken werd.

Niet alle fokkers van rashonden verliezen de gezondheid uit het oog. Gelukkig zijn er nog een boel fokkers die rasstandaard qua exterieur en eigenschappen zo dicht mogelijk proberen te benaderen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:32

Toch blijf ik erbij dat alle fokkers over één kam geschoren worden. Cavaliertjes zijn gewoon waanzinnig leuke, lieve en vriedenlijke hondjes en ik snap heel goed dat mensen ze fokken.
Er zijn gewoon een aantal fokkers (of rotte appels..) die alleen aan de minimale eisen voldoen van de rasvereniging en verder niets doen, tsja dan fok je probleemhonden. Ik haal nogmaals de fokster van mijn hondje aan, ja ze loopt shows, maar haar honden eindigen bijna nooit bovenaan omdat zij fokt op gezondheid en niet op de mini poppige koppies. De vaderhond van mijn pup weegt ook ruim 11 kilo, terwijl de rasstandaard een gewicht tussen de 5 en 8 kilo aangeeft. En zo zijn er wel meer die bewust fokken.

Als de eisen van de rasvereniging nu eens veel strenger zouden worden, zijn imo een aantal problemen opgelost.
Nu mag je - als ik me niet vergis - een hond met een C gradatie hart maar A op syring, inzetten voor de fok...

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:45

Ik kreeg wel de indruk dat het programma vooral gericht is op schadelijke raskenmerken en rassen die daarop gefokt worden. Natuurlijk is geen ras echt natuurlijk maar er zijn idd ook rassen waar het wel goed of iig zo goed mogelijk geregeld is.

Wij hebben een labrador en bewust naar een goede fokker gezocht. Zij laten hun honden op alles testen wat er maar te testen valt en wij hebben ook een contract moeten tekenen dat we als we met haar willen fokken zij ook al die testen moet ondergaan.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:39

Ik heb de aflevering net bekeken, was wel nieuwschierig want ik heb hier zelf een
cavalier lopen. Vind het wel jammer dat ze niet echt duidelijk aangeven hoe je het kan
herkennen als je hondje wat mankeert.. ja het heftig krabben alleen.

Aranel, bij welke fokker heb jij je hondje weg?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:57

Het belangrijkste probleem bij de dieren is dat ze pijn hebben. Dit kan logischerwijs in de nek zitten maar is soms moeilijk aan te tonen, de pijn is vaak niet constant. Het is duidelijk dat mensen zich geen raad weten met hun pijnlijke dier waarbij de oorsprong van de pijn niet duidelijk is. Ook voor de dierenarts was het eerder niet duidelijk wat er bij deze dieren speelde.

Er zijn een aantal zaken die opvallen bij dieren waarbij de diagnose al gesteld is:

een opvallend fenomeen is dat veel dieren zich proberen te krabben tijdens beweging. Hierbij wordt er altijd aan 1 kant gekrabd richting oor, nek of schouder. In het Cavaliers circuit is om deze reden de naam ‘krabziekte’ ontstaan. De dieren krabben soms ook gewoon in de lucht zonder zichzelf aan te raken. Het kan soms zo erg worden dat de dieren op 3 poten lopen
sommige dieren zijn overdreven gevoelig bij aanraken van schouder, nek of oor, meestal slechts aan 1 zijde
’s avonds is het erger dan overdag
te zien bij het overeind komen
vaak duidelijker als het erg warm of juist koud is
duidelijker bij opwinding
Jongere honden ontwikkelen soms een kromming in de nek
Anderen vertonen allerlei vormen van zenuwuitval, zoals slechte controle over de achterhand

Eerste hond waardoor ik gebeten werd was er zoeentje, tijdens zo'n pijnaanval. Op dat vlak een harde, maar jee die aanvallen zijn best zielig.
Laatst bijgewerkt door Cemlys op 20-12-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:00

Je site doet het helaas niet.. ben wel benieuwd namelijk, alhoewel ik me ook afvraag of ik het
wil weten..

Cemlys

Re: rasfokkerij --> zembla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:03

nee ik zag ook net dat de link het niet meer deed, daarom even een andere gezet.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:14

Die van ons heeft een periode gehad dat ze krabte en toen beet ze ook veel vooral
op haar achterpoten. Ik heb het idee dat dit vooral uit verveling was want nu ze elke dag
beweging krijgt krabt of bijt ze helemaal niet meer. Of het moet al liggen aan de voeding..

Ze heeft alleen heel af en toe wel eens dat ze krabt richting haar oor en dan vervolgens op
haar poot bijt, dit lijkt mij meer spelen.

De cavalier van mijn ouders begint heftig te krabben als hij zich druk maaktm bij opwinding dus..
Dit zou dus kunnen duiden op een aandoening?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:16

dat zou idd kunnen. vaak merk je ook dat het op den duur erger wordt.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:18

Die Cavalier is nu ik geloof 4 jaar oud. Maar dat het erger word met de jaren, nee dat
vind ik niet.. het is altijd gewoon heel even krabben en dan weer verder lopen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:21

het zal ook wel in gradaties voorkomen, afhankelijk van de schedelgrootte. maar hij lijkt toch wel iets last te hebben als ik het zo hoor...

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:26

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:52

kippiekipp schreef:
Ik heb de aflevering net bekeken, was wel nieuwschierig want ik heb hier zelf een
cavalier lopen. Vind het wel jammer dat ze niet echt duidelijk aangeven hoe je het kan
herkennen als je hondje wat mankeert.. ja het heftig krabben alleen.

Aranel, bij welke fokker heb jij je hondje weg?

Bij Karel Edouards in Breda :)

Ik heb even een stukje van de site van de cavalierclub gehaald:

''Met algehele meerderheid wordt het voorstel aangenomen dat alle Cavaliers waarmee gefokt wordt vanaf de leeftijd van 2,5 jaar verplicht MRI gescand moeten worden. Wij zijn de eerste rasvereniging van Cavalier King Charles Spaniels in de wereld, die deze verplichting in het fokbeleid opneemt. Wij hopen dat vele zusterverenigingen en verenigingen van andere rassen waar deze aandoening ook voorkomt dit voorbeeld zullen volgen om zo te proberen het aantal lijders van de aandoening Syringomyelia terug te dringen.''

Op youtube staan een aantal filmpjes trouwens, (zoek op de engelse term voor syring, staat er wel bij als je de eerste paar letters intypt) o.a. een 10 minuten durend filmpje van een Amerikanse vrouw met haar cavaliertje die de ziekte heeft, ze laat zien welke kenmerken er zijn, bij haar hondje tenminste :j

Je kunt het niet zien aan het koppie van de hond trouwens (helaas). De enige manier om het écht vast te stellen, is dmv een MRI scan.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:45

kippiekipp schreef:
Je site doet het helaas niet.. ben wel benieuwd namelijk, alhoewel ik me ook afvraag of ik het
wil weten..

Ik begrijp je dilemma, maar als je ook maar enig vermoeden hebt dat je hondje hiervan last zou kunnen hebben, zou ik toch voor een onderzoek gaan. Het lijkt mij dat als ze gaan krabben als ze pijn hebben, er ook al iets aan pijn moet zitten als ze nog niet krabben. En je wilt natuurlijk niet dat je hondje pijn heeft.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:54

Ik had uit volgens mij de BBC documentaire begrepen dat die hondjes ook pijnlijk reageren bij aanraking van het kopje omdat dat de druk op de schedel al verhoogd. In Engeland opereren ze die hondjes ook door de schedel van binnen als het ware uit te hollen. Nadeel is alleen dat mensen misschien toch weer met zo'n dier zouden fokken omdat er geen verschijnselen zijn.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:50

Ik zag deze aflevering bij uitzending gemist, nadat ik ervan hoorde.
Heb hem net gekeken en wilde een topic openen, zag nu echter dat dit topic al bestond..

is niet niks hoor.. hoe geweldig ik de cavalier (bijvoorbeeld) ook vind,
ik denk dat het beter is om het fokken van dit ras te verbieden.
Het laten inkrimpen van de fok heeft toch geen zin, aangezien de kans op inteelt
daarmee ook veel groter word..
zonde..

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:57

Ik lees verschillende reacties dat sommige zich wel eerst verdiepen in een hond/ras ect. voor aankoop, en info. vragen bij verschillende instanties zoals rassenverenigingen, shows en fokker bezoeken, met liefhebbers praten, complimenten hoor als je echt serieus ergens mee aan de slag gaat, alleen sommige info.bronnen zijn niet betrouwbaar, en dat zijn meestal nou net de bronnen waar men vanuit gaat (voorgaande tekst) dan komt hier de gouden tip: informeer zelf bij onafhankelijke instanties, die totaal geen belang erbij hebben dat jij iets gaat aanschaffen, als je een apparaat gaat kopen lees je recensie's, ga je een dier kopen, dan lees je je in over het welzijn. Dit is dan wel kort door de bocht gezegd en't heeft even wat voeten in de aarde maar dan heb je ook wat. Altijd bij belangeloze instanties informeren dus :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:02

Als je fok met stamboom gaat verbieden lachen de broodfokkers zich een ongeluk want die gaan nog meer fokken want dat kan je niet verbieden.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:05

En als die mensen die normaliter van broodfokkers (of soortgelijke) zouden kopen, de wijsheid hebben hun nek ook uitsteken en zich gaan inlezen/informeren zijn we van dat probleem ook af!
Helaas werkt het zo niet en daarom zullen de problemen die in dit topic besproken zijn niet gauw, en waarschijnlijk nooit helemaal verdwijnen, maar elke is er één, nietwaar :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:33

Op zich een hele goede tip Mischa, maar wat zie jij dan als een onafhankelijke informatiebron? Waar moet ik volgens jou info vragen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 02:20

Ik heb zojuist de documentaire van de BBC en Zembla gekeken en verbaas me enorm over de kortzichtigheid die veel rashonden fokkers, rassen organisaties en eigenaren tentoon spreiden.

Ik heb me vooral ook verbaasd (BBC docu) over de Ridgebacks, Engelse Bulldoggen een Cavaliertjes. Ik word er erg verdrietig van en ik hoop dan ook van harte dat er in Nederland ook eindelijk eens actie ondernomen zal worden, om het fokken van honden weer in goede banen te leiden.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:32

Om even kort te gaan: typ op google ''welzijn honden'' (of ras of ander dier) en je krijgt al een vlaag aan informatieve websites en de nodige connecties.