Aranel schreef:Ik vind de hele docu een negatieve sfeer hebben, tuurlijk hebben ze echt wel gelijk, maar ik vind dat ze wel alléén de slechte kant belichten.. Ik ken veel van de fokkers in de filmpjes, grappig dat dat nou net de mensen zijn die juist heel actief bezig zijn met het verbeteren van de gezondheid.
Helaas is er maar weinig positiefs aan rashondenfokkerij. Het draait alleen maar om uiterlijke kenmerken en dierwelzijn wordt voor het gemak overgeslagen. Het is toch te gek voor woorden dat er mensen zijn die bewust met "een beetje" zieke dieren fokken.
Gelukkig zijn er rassen waar het steeds beter gaat maar rassen als cavaliertjes, bulldoggen en ridgebacks mogen van mij opgedoekt worden.
Zolang er wettelijk niets geregeld wordt is het dweilen met de kraan open en wijst iedereen een andere schuldige aan. Fokkers zijn fout, mensen die die dieren kopen en helaas ook een aantal dierenartsen maar vooral keurmeesters en de raad van beheer. Zij stellen te extreme eisen aan die dieren en belonen fokkers van extreme dieren en zolang er door de overheid niet aan de rem getrokken wordt kunnen zij hun gang gaan.
Ik heb die BBC documentaire ook gezien en dat is helemaal om te huilen. Hoewel er hier rassen op bepaalde afwijkingen getest wordt is dat daar nog maar bij 1 ras en ziekte verplicht t geval.
Ik ben het er trouwens wel mee eens dat er een vervolg moet komen om welwillende mensen voor te lichten voor de aankoop van een evt rashond.