Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:28

MargreetW schreef:
Er komen steeds meer tegenstanders van Milan. En als jij Pikeur niets gezien hebt waar je op tegen was dan zou ik onderstaande link incl. filmpjes maar eens doorlezen.
http://www.dogsfriendly.be/mijnforum/in ... pic=4479.0

Als een hond de trap niet op wil (lees durft) dan doe je toch gewoon een slipketting om en scheur je hem omhoog?
Als je hond achter een kat aanjaagt dan doe je hem een shockkraag om?
Als een hond niet direct luistert dan doe je hem een shockband om?
Sorry hoor, dat is niet de roedelleider zijn maar iets afdwingen. Zulke honden worden straks zo bang dat het bijters worden, en wie heeft dan de schuld.
Onze hond heeft heeft een paar weken uitgevallen naar andere honden als ze aan de lijn was. Met rust en kalmte en duidelijke commando's was het zo over. Tijd en rust is zeker voor een pup veel belangrijker.
Op de meeste hondenscholen komen ze nu ook al terug van het zgn. flatten, en dat is meer diervriendelijk dan dat hij doet.
Bij probleemhonden moet ook de baas aangepakt worden, dan gaat de hond meestal zonder problemen mee in de oplossingen.

Sommige methodes past iedereen toe, ook die hij gebruikt. Maar wat hij doet is niet gewoon.
"Vroeger" brak je ook een paard, nu wordt het met geduld opgeleid. Eens kijken wie dan de fijnste paarden en honden heeft.
Mijn zegen heeft Cesar Milan in elk geval niet!

Pffff nou ik heb die website gezien, waar gevraagd wordt om een petitie te tekenen met filmpjes om je te overtuigen. Ik dacht; nou nu zullen we de 'darkside' van Ceasar te zien krijgen... maar hij sleurt niet, hij schopt niet, mishandeld geen enkele hond.
Het enige dat dat kleine hondje om heeft is een muilkorf en volgens mij is dat voor de veiligheid van Ceasar en voor het baasje van de hond.
Ik heb veel afleveringen gezien waarbij mensen een leuke, lieve hond terug krijgen. Vaak zegt hij ook dat met de hond niets mis is, alleen met de communicatie naar de hond. En worden eigenlijk de mensen opgevoed. Ik zie hier absoluut geen kwaad in.
Van alles is wel wat slechts te zeggen, elk mens maakt fouten. Elk mens handeld naar zijn of haar referentiekader en als men iets tegen komt dat zij niet kennen of het is hun anders geleerd, dan wordt het al gauw gezien als 'slecht'.
Als Ceasar een hond op brute wijze terecht zet, slaat, schopt of sleurt.. dan ben ik het laaiend met je eens. Zo ga je niet met een hond om, maar bij mijn weten gaat Ceasar heel respectvol met dieren om.
Eigen stelen Daddy en Junior de show, maar dat is een ander verhaal :)

Clyde

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:39

Ik sluit me bij je aan Zinia. In geen een afleveringen zie je een slipketting om een hond de trap op te sleuren.
Shockkragen zijn ook niet gebruikt. Wat een onzin zeg om dit zomaar te verkondigen. Kijk dan eens eerst zelf naar die afleveringen. Dit is iemand zomaar zwart maken.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:28

Ik heb Cesar 2 keer een shockband zien gebruiken, en het gebruik was in beide situaties meer dan gerechtvaardigd imo. In deze situaties was het heel belangrijk dat de honden in kwestie (ik geloof een blue heeler en Cesar's eigen Daddy) mbv de shockband iets heel belangrijks zouden leren waar hun leven door gespaard zou kunnen blijven. Cesar liet bovendien eerst op zijn eigen arm zien welke stand hij zou gebruiken, en dat was vergelijkbaar met het gevoel van een vibrerende telefoon. Als dat kan bereiken dat een hond het afleert om oa tractorbanden van een rijden tractor aan te vallen (met alle risico's van dien, de hond in kwestie was hier al een oog door kwijt geraakt!) en als dat een hond kan leren om zich verre te houden van ratelslangen, dan heeft Cesar abnsoluut mijn zegen met het gebruik van zo'n band. Een korte vibratie is imo echt niets in vergelijking met het verlies van een oog of een leven, of het gebeten worden door een ratelslang met alle gevolgen van dien...

Ik ben echt de grootste softie die je je in kan denken met dieren, ik zou dan ook bij lange na niet iedereen vertrouwen met mijn eigen dieren. Cesar Millan zou ik -na alles dat ik met mijn eigen 2 ogen heb gezien- mijn beesten (in dit geval mijn paarden aangezien ik nog geen honden heb :D ) echter met een gerust hart toevertrouwen.

Ik probeer open te staan voor alle meningen, maar ik heb werkelijk nog nooit iets gezien dat alle negatieve kritiek die ik tot nog toe tegen ben gekomen imho onderbouwt :n .

Als een hond achter katten aan jaagt (jaagt om te grijpen / doden), dan zou ik het gebruik van een shockband trouwens ook helemaal niet per definitie slecht vinden als de hond dat gedrag daarmee af zou leren. Ook daar geldt imo dat dat nog altijd minder vervelend is voor de hond, dan bv de gevolgen zouden kunnen zijn wanneer een hond een kat van mij zou grijpen...

De volgende 2 zinnetjes, daar herken ik Cesar wel in... :
Citaat:
rust en kalmte en duidelijke commando's
Cesar: Be calm & assertive

Citaat:
Bij probleemhonden moet ook de baas aangepakt worden
Cesar: I rehabilitate dogs, I train people

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:40

Ik vind hem geweldig en nog een lekker stuk ook ;)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:47

Kitty84 schreef:
In die aflevering gaf cesar toch ook zelf aan dat hij het geen fijne methode vindt om een hond te trainen? Maar dat dit de enige veilige manier is om een hond met de minst oncomfortabel mogelijke manier te leren op een veilige afstand van slangen te houden...

Die man hield die band gewoon tegen zijn onderarm terwijl hij hem instelde, dus ik denk dat de 'pijn' meevalt, meer dat het oncomfortabel is...als het pijnlijk wordt dan zou je toch ook wat aan die man zijn arm moeten zien.
Je moest eens weten hoeveel goede 'normale' hondentrainers een teletac tevoorschijn trekken...en dan niet op standje 3 (zoals in de show) maar op standje 6....en maar op die knop drukken...of zo'n verschrikkelijke blafband :s

Als mijn hond daar leefde, dan zou ik het ook zo oplossen, want een slangenbeet is verschrikkelijk

Klopt idd dat cesar dat aangaf, die eigenaren zochten een 'snelle' oplossing dus ja dan is het wel effectief.
Een hond bij ons in de straat had ook zo'n ding omdat hij steeds wegliep, het heeft geholpen en hij draagt dat ding nu niet meer.

Toch zou ik het niet gebruiken :n
Maar dat doet niks af aan Cesar hoor, zijn methode is prima :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:32

Rider01 schreef:
Toch zou ik het niet gebruiken :n
Maar dat doet niks af aan Cesar hoor, zijn methode is prima :o

als je hond normaal is opgevoed en geen gedragsproblemen vertoont hoef je hem ook niet te gebruiken,
bij veel honden met probleem gedrag ook niet
maar soms, heel soms, kom je er 1 tegen die je gewoon op een extremere manier moet aanpakken om bepaald gedrag te doorbreken ...

dit zal niet snel zo zijn bij dieren die gezond zijn in de kop...maar soms is bepaald gedrag zo heftig en soms ook ronduit gevaarlijk dat je weinig keus hebt ...
heb eens een hond gehad waarbij we hem wel hebben ingezet...dit was er 1 die de vorige eigenaar bij wijze van afscheid een arm vol hechtingen heeft nagelaten := geheel de oude eigenaar zijn schuld, niet die van de hond, maar het gedrag zat er inmiddels wel in
emn direct aanpakken met de hand was geen aanrader, dier had een deuk in zijn ribbenkast zitten van de schoppen die hij had gekregen door de tijd heen (vanaf pup) hij was pas 9 maanden toen hij bij ons kwam over de klappen kunnen we verder alleen speculeren...maar op het moment dat jij je lichaam gebruikte om te corrigeren, was je de pineut
in dat geval is een TT een ideale oplossing, zeker omdat het lucht of waterspray band geen indruk maakte en een piepband ook niet ...
door het (juiste)gebruik van de TT is de hond inmiddels herplaatst en doet hij het super,
na de TT natuurlijk nog een heel proces waarbij het dier weer normaal op lichaams bewegingen en correcties leerde reageren

is de eerste keer dat ik hem gebruikt heb bij een hond en hoplijk ook de laatste keer, want dat betekend dat de hond in kwestie nog niet zo verfuckt is als deze

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:27

Ik heb ook al heel wat afleveringen van Cesar gezien en ook nog geen een situatie gezien waarvan ik dacht 'nou nou, moet dit nou?'
Sterker nog, ik heb echt respect voor de kalme, duidelijke manier waarop hij met honden om gaat. Hij geeft het ook zo vaak aan, honden zijn geen mensen, behandel ze dus ook niet zo. En wat zie je keer op keer bij de 'probleemhonden'? Tekenen die genegeerd worden, honden die vermenselijkt worden..

Ik heb voor mijn moeder zijn eerste boek gekocht en ze heeft er echt veel baat bij. Zelfs mijn ontzettend sceptische vader brengt dingen van Cesar in de praktijk bij onze hond. En de glimmende ogen als het dan nog werkt ook, dat is het allermooiste :))

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:02

Die schokband heb ik ook gezien toen de Blue Heeler er anders nog een paar keer onder ging zitten door altijd tractoren na te jagen. Dan vind ik het compleet gerechtvaardigd. Heb hem eigenlijk ook nog nooit een slipketting weten gebruiken, honden reageren instinctief ook om dan nog harder te trekken.
En wat is er zo mis met een loopband? Als dat zorgt dat de hondjes aangenaam blijven ipv enkelbijtende hysterische maltesertjes. Oude mensen hebben dat hondje vaak in hun nog betere jaren genomen, moeten ze het nu dan zomaar droppen omdat ze nu geen 3x pd twintig minuten meer kunnen wandelen?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:05

Die boeken van hem zijn ook super, ik heb er twee op het nachtkastje liggen.
Zag gisterenavond dat er in een een stuk stond over die slang en die halsband...maar daar ben ik nog niet met lezen. Hij legt alles wel heel duidelijk uit...maar met mijn super-hoog-energetische hond is het soms wel moeilijk hoor, daar ben ik nu wel mee gaan fietsen, dat werkt wel. Maar ik moet heeeeeel vaak tot 10 tellen en gewoon iets anders doen dan me even met mijn hond bemoeien. Wat wel is....door naar zijn shows te kijken ben ik wel tot het inzicht gekomen dat ik niks met mijn hond moet doen als ik zelf niet kalm ben. Dat het nog niet altijd goed gaat (aan mijn kant) maakt niet uit, zolang ik het weet van mijzelf komen we er wel :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:53

Rider01 schreef:
als je hond normaal is opgevoed en geen gedragsproblemen vertoont hoef je hem ook niet te gebruiken,
bij veel honden met probleem gedrag ook niet

De mensen die een gedragstherapeut a la Ceasar inroepen, zijn al te laat en moeten nu het probleem om zien te lossen. Soms kan zo'n shockband helpen.

Ik ben echt benieuwd waarom de mensen van die petitiewebsite zo staan te gillen dat dat filmpje van de angstige hond met muilkorf zo slecht is en dat dat filmpje toont hoe slecht Ceasar's opvoedmethode is en hij eigenlijk maar een sensatiebeluste televisiemaker is die eigenlijk dieren mishandeld?? :S :S

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:01

@zinia: omdat die hond GEDWONGEN word om te "ontspannen"... ontspanning dwing je niet af.. niet bij mensen, niet bij paarden en al helemaal niet bij zo'n hond met zo'n probleem als dit.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:02

ik snap het negatieve ook niet en kijk ook zomogelijk alle afleveringen

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:04

Urko schreef:
@zinia: omdat die hond GEDWONGEN word om te "ontspannen"... ontspanning dwing je niet af.. niet bij mensen, niet bij paarden en al helemaal niet bij zo'n hond met zo'n probleem als dit.

word niet afgedwongen is niet eens mogelijk lettelijk en figuurlijk niet en een hond is een roedeldier , en een hond met een paard vergelijken is appels en peren , en de mens komt daar helemaal niet bij in de buurt
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 02-11-10 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:05

Ze vergelijkt ze alleen met elkaar om aan te geven dat je bij geen enkel levend wezen iets af kan dwingen ;)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:07

Urko schreef:

hoe zijn jouw gedachten over het revalideren van zo een casus dan?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:08

Okay, dwingen te ontspannen kan niet. Maar op deze manier leidt hij de hond duidelijk af van de situatie waarop hij doordraait. Hij dwingt de hond het letterlijk van een andere kant te bekijken.

Ik heb weinig verstand van honden en vind het een leerzaam programma. Het enige wat ik soms shockerend vind zijn de eigenaren! De loopband vind ik ook geen succes maar goed. Opvallend trouwens dat zoveel Amerikanen zo'n ding hebben staan.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:18

@liberty: je moet je eens voorstellen dat je super in de stress zit door iets heel belangrijks op je werk.. je bent chagerijnig, reageert dit af op je vriend/man en vervolgens gooit je man/vriend je op de bank en zegt dat je maar eens moet ontspannen...No-way dat jij dan je stress loslaat... alleen het wegnemen van die ongename prikkel (in dit geval dus: dat belangrijke ding op je werk) zal jou stress wegnemen, en dat zal dan rust in je hoofd brengen.

In het geval van de hond dus: de hond moet leren dat aangeraakt worden door (vreemde) mensen wél leuk is en iets leuks voor hem opleverd. Dat leert zo'n dier niet in 1 dag, omdat hij jaren lang succes heeft gehad met het grommen/bijten dat mensen van hem afbleven. Waarschijnlijk vaak de verkeerde persoon tegen gekomen, waardoor de hond op zijn donker kreeg bij het grommen, waardoor het gedrag alleen maar heftiger en gevaarlijker is geworden. De hond moet leren dat ander gewenst gedrag hem iets leuks gaat opleveren en dat zijn foute gedrag simpel weg genegeerd word en dat dat hem dus niks opleverd. Daar gaat gewoon veel tijd in zitten, maar is zeker op de lange termijn effectief.

Je hebt gelijk dat ik geen mensen of andere dieren met elkaar mag vergelijken, maar leerprincipes zijn voor mens en dier gelijk.

Messchien moet iedereen hier zich eens gaan verdiepen in Karen Pryor, een vrouw die jaren zeezoogdieren trainer is geweest en deze trainingsmethode's is gaan toepassen op honden en andere dieren (het bestaat in america nu zelfs voor kinderen deze methode!) Deze vrouw is nu ontzettend succesvol in America op het gebied van honden(her)opvoeding.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:26

prima uitleg hoor urko , ikzelf ben niet een grote kenner op honde gebied , maar de methode geeft mij veel steunpunten en ik vind het minder heftig uitzien zoals jij het zegt.
Weet je zo werkt het in de roedel ook bij honden , de zwakkere mag ook pas als laatste eten dat zie je hier bij mensen ook niet gebeuren net zoals jij het bank verhaal aanhaalde , honden zetten elkaar ook soms niet onzacht op hun plaats dat is in onze maatschappij ook niet gewenst.
Daaromvind ik het moeilijk om menselijke voorbeelden aan te halen omdat mensen laten zien waat maatschappelijk verantw. is in deze wereld.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:37

@liberty: ik stond vorig jaar nog presies hetzelfde als waar jij nu staat. Ik dacht precies hetzelfde, handelde waarschijnlijk hetzelfde, verklaarde mensen die dachten dat het anders kon ook voor gek, want zo werkte het nou eenmaal ook in een roedel!!

Ik heb nu ingezien dat het anders kan en dat het anders ook leuker is voor mens én dier.

edit: ik moet het anders zeggen: ik kan hondentaal nu beter lezen, begrijpen en op reageren, waardoor er minder stress ontstaat bij baas en dier. Al moet ik nog heel veel leren hoor! Het is een total nieuwe methode die zeker werkt!
Laatst bijgewerkt door Urko op 02-11-10 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:38

ik sta open hoor , ik zal eens lezen over degene die je aanraadde ;)

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:58

vanitymay schreef:
Voor de liefhebbers: southpark heeft echt een supergrappige aflevering gemaakt met ceasar milan..hihi..
http://www.southpark.nl/episodes/1007
my favorite ever!

Ik heb gekeken, zooooo grappig! _O-
Hihi

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:14

liberty22 schreef:
prima uitleg hoor urko , ikzelf ben niet een grote kenner op honde gebied , maar de methode geeft mij veel steunpunten en ik vind het minder heftig uitzien zoals jij het zegt.
Weet je zo werkt het in de roedel ook bij honden , de zwakkere mag ook pas als laatste eten dat zie je hier bij mensen ook niet gebeuren net zoals jij het bank verhaal aanhaalde , honden zetten elkaar ook soms niet onzacht op hun plaats dat is in onze maatschappij ook niet gewenst.
Daaromvind ik het moeilijk om menselijke voorbeelden aan te halen omdat mensen laten zien waat maatschappelijk verantw. is in deze wereld.

Honden in een roedel hebben zelde knok, en hebben zelde gevechten. Ook komt er zelde onderling geweld bij kijken om duidelijk te maken wie de baas is.
Heb je ooit een écht dominante hond gezien? Die vecht en corrigeert nameljik niet. Heeft hij niet nodig :)

Honden onderling in een roedel gedrag zich inderdaad anders. Men vergeet alleen dat de mens geen hond is, en dus ook door een hond niet als mede-hond wordt gezien :)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:16

zo een hond hebbe ik

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 07:17

Nikki__ schreef:
Men vergeet alleen dat de mens geen hond is, en dus ook door een hond niet als mede-hond wordt gezien :)

Daar heb je een punt. Maar een hond spreekt nou eenmaal de mensentaal niet, dus spreken wij hem op zijn honds aan.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:27

Urko schreef:

Sorry,maar ik heb wel eens een jongentje vast gegrepen, heel hard, omdat hij echt een waanzin bui had.. Hij flipte.. Ik heb hem 2 minuten keihard vast gehouden om hem maar rustig te maken. In extreme gevallen moet dit dus zelfs bij mensen.

Het zijn geen standaard hondjes bij deze afleveringen. Het zijn stuk voor stuk honden met een groot probleem.

Ik leer ontzettend veel van zijn series.. Echt heel veel. Ik durf te wedden dat niemand uit dit topic hem even na doet. Ik niet elk geval.. Ik zou doodsbang zijn voor een deense dog die me aanvalt. Hij loopt daarop af alsof het niets is en die honden gaan tenslotte netjes achteruit. Respect.