Katten met buren probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:38

luxx schreef:
Valt me trouwens op dat de meeste mensen hier of een hond of een kat hebben, ik heb allebei.
Andere uitstekende manier om andermans katten uit je tuin te houden is natuurlijk zélf een kat nemen :+ maar daar zullen mensen niet gauw voor gaan natuurlijk :D.

Ik heb ook allebei. Nu woon ik op het platteland en daar stikt het van de katten. Zo lopen de katten van de buren ook bij ons, ik heb daar ook geen problemen mee. Maar ik kan me levendig voorstellen dat, wanneer je in een woonwijk woont en alles wordt ondergepiest of je vogeltjes worden vermoord door andermans huisdieren, je dat helemaal niet leuk vindt.

Bij mij in de tuin lopen overigens alleen de buurkatten, mijn eigen katten hebben levenslang ;) .

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:40

Diablo schreef:
Je hebt het over een hond niet onder controle houden. Maar als ik nou mijn hond, net als jullie katten, gewoon de straat op gooi? Dan valt er toch niets onder controle te houden? Hij loopt dan gewoon vrij rond, alles onderpoepen, lekker spelen, katten opjagen, misschien eentje vangen, ach, als het beestje maar lol heeft....dat vinden jullie toch ook?

Honden worden op een heel andere manier gehouden, die heeft een baas nodig anders gaat het mis.
Een hond heeft een baas, een kat personeel.
Ik zie ook niet goed hoe je een kat zou moeten 'opvoeden', een kat laat zich niet zoveel vertellen, dat maakt ze ook zo leuk, dat ze zo lekker zelfstandig zijn.
Veel verder als 'ga van die tafel af' en dat ze dat dan begrijpen en eventueel doen kom ik niet echt.
'Nee' wordt ook begrepen, maar uiteraard niet altijd opgevolgt.
Mijn poesje komt wel als ik haar lief roep, maar met 'kom hier!' hoef ik echt niet aan te komen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:40

Suuskipje schreef:
ik vind dat je honden en katten niet kan vergelijken..
Katten zijn veel meer op zichzelf en honden hebben jou echt nodig ;)
Geen goede vergelijking vind ik :)

En daarom mag een kat wel andermans dieren doodbijten, vernielen en onderzeiken? Omdat een kat meer op zichzelf is? Mmmmm, volgens mij heet zoiets je eigen straatje schoonvegen....

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:43

Diablo schreef:
Suuskipje schreef:
ik vind dat je honden en katten niet kan vergelijken..
Katten zijn veel meer op zichzelf en honden hebben jou echt nodig ;)
Geen goede vergelijking vind ik :)

En daarom mag een kat wel andermans dieren doodbijten, vernielen en onderzeiken? Omdat een kat meer op zichzelf is? Mmmmm, volgens mij heet zoiets je eigen straatje schoonvegen....

zoals ik al eerder zei... mijn kat is niet zo. hij jaagt niet, hij vernielt niet en hij plast in onze eigen tuin (waar hij overigens tegenwoordig hele dagen ligt). Bovendien mag hij na 10 uur niet meer naar buiten :)
Pff.. vraag me toch af waarom niemand de moeite neemt mijn posts volledig te lezen en te zien dat ik dit allang uitgelegd heb.
Laatst bijgewerkt door Suuskipje op 01-10-09 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:43

Het helpt bij ons in de buurt niet zoveel om zelf een kat te nemen om ervoor te zorgen dat andere klatten uit je tuin blijven.
De katten van de buren lopen ook bij ons in de tuin en vica versa......1 daarvan komt ook bij ons binnen, maar dat had ik al uitgelegd.
Daarnaast is het geen goed uitgangspunt om een kat te nemen, denk ik, je neemt een kat omdat je het leuke diren vind en ze liefde wilt geven....aan de andere kant...mijn ouders hebben een kat vanwege de muizen op de boerderij, deze vangt muizen ect. in de loop van de tijd zijn ze zo gehecht aan het diertje geraakt dat ze hem voor geen goud meer zouden willen missen.

Ik blijf erbij dat iedere eigenaar of dat nu een hond of kat is zijn maatregelen moet nemen als er daadwerkelijk overlast is in de buurt of aan directe buren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:44

luxx schreef:
Diablo schreef:
Je hebt het over een hond niet onder controle houden. Maar als ik nou mijn hond, net als jullie katten, gewoon de straat op gooi? Dan valt er toch niets onder controle te houden? Hij loopt dan gewoon vrij rond, alles onderpoepen, lekker spelen, katten opjagen, misschien eentje vangen, ach, als het beestje maar lol heeft....dat vinden jullie toch ook?

Honden worden op een heel andere manier gehouden, die heeft een baas nodig anders gaat het mis.
Ik zie ook niet goed hoe je een kat zou moeten 'opvoeden', een kat laat zich niet zoveel vertellen, dat maakt ze ook zo leuk, dat ze zo lekker zelfstandig zijn.
Veel verder als 'ga van die tafel af' en dat ze dat dan begrijpen en eventueel doen kom ik niet echt.
Mijn poesje komt wel als ik haar lief roep, maar met 'kom hier!' hoef ik echt niet aan te komen.

Ja en? Ik weet dat katten anders zijn, ik heb ze zelf ook. Maar daarom denk ik nog niet dat ze maar andermans tuin als kattebak moeten gebruiken. Of dat ze andermans boel moeten onderzeiken. Of op andermans auto moeten zitten, zodat die onder de krassen komt. Of andermans vissen/vogels/cavia's moeten oppeuzelen. Moet ik nog verder gaan?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:44

Diablo schreef:
Bij mij in de tuin lopen overigens alleen de buurkatten, mijn eigen katten hebben levenslang ;) .

Sneu, maar je gaf aan dat je het gevaarlijk vind geloof ik, kan ik me heel goed voorstellen, toen ik in Amsterdam woonde kwam mijn kat om die reden ook niet buiten.
Dat vond en vind ik wel sneu, omdat ik vind dat beestjes lekker buiten moeten kunnen, maar anderzijds verpieterd een kat die binnen gehouden wordt doorgaans niet.

Als jouw katten wel buiten zouden komen zouden die buurkatten niet bij jou in de tuin komen, dat is dan het terrritorium van de bewoners.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:45

luxx schreef:
Diablo schreef:

Hier wil ik wel even op reageren. Een kat kun je zeer zeker wel opvoeden! Alleen heb jeheel heel heel veel discipline en geduld nodig. Mijn katten komen de tuin niet uit. Ze komen niet achter in de tuin. Mijn katten komen direct binnen als ik klik met mijn tong.
Mijn katten komen niet op de de banken. Maar hebben een eigen stoel waar ze altijd in liggen.

Ook kan onze grote kat zitten op commando :D

Wel blijf je een kat opvoeden ze zijn zo eigen gereid. Als ze de fout in gaan en je laat het toe dan ben je te laat.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:45

Suuskipje schreef:
zoals ik al eerder zei... mijn kat is niet zo. hij jaagt niet, hij vernielt niet en hij plast in onze eigen tuin (waar hij overigens tegenwoordig hele dagen ligt). Bovendien mag hij na 10 uur niet meer naar buiten :)
Pff.. vraag me toch af waarom niemand de moeite neemt mijn posts volledig te lezen en te zien dat ik dit allang uitgelegd heb.

Volgens mij lees jij míjn posts niet. Ik heb het niet over jouw specifieke kat. Ik heb het er over, dat je vindt dat dit maar moet kunnen, ook als jouw kat anders was geweest.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:49

luxx schreef:
Diablo schreef:

Sneu, maar je gaf aan dat je het gevaarlijk vind geloof ik, kan ik me heel goed voorstellen, toen ik in Amsterdam woonde kwam mijn kat om die reden ook niet buiten.
Dat vond en vind ik wel sneu, omdat ik vind dat beestjes lekker buiten moeten kunnen, maar anderzijds verpieterd een kat die binnen gehouden wordt doorgaans niet.

Als jouw katten wel buiten zouden komen zouden die buurkatten niet bij jou in de tuin komen, dat is dan het terrritorium van de bewoners.

Ik vind het niet erg dat de buurkatten hier komen, dus daarvoor hoef ik mijn katten niet naar buiten te bonjouren.

Vind je het sneu dat mijn katten binnen zitten? Valt best mee hoor, ze ogen heel gelukkig. Echte knuffeldieren zijn het, en spelen kunnen ze ook dat het een lieve lust is. Alleen niet buiten.
Ik vind het dan weer wél sneu toen ik mijn poesje onder de heg vandaan moest plukken, die ik 3 maanden ervoor kwijt was geraakt....

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:53

Diablo schreef:
Suuskipje schreef:

Volgens mij lees jij míjn posts niet. Ik heb het niet over jouw specifieke kat. Ik heb het er over, dat je vindt dat dit maar moet kunnen, ook als jouw kat anders was geweest.

hoho! dat vind ik zeer zeker niet!
Als mijn kat anders was dan hadden we zeker wel maatregelen genomen, ook als we meerdere klachten gehad hadden :) en ook als we in een minder vriendelijke buurt woonden.
Ik heb het wél specifiek over mijn kat en niet over het algemeen genomen.
Ik zei alleen dat ik katten anders vind dan honden :)

@ seren:
Tijger kan ook zitten op commando :D
Ontzettend handig als het na 10en is en je moet nog even buiten iets pakken en je wil niet dat ie ontsnapt. We zetten hem op zijn stoel zeggen 'zit' en meneer blijft braaf zitten tot je weer binnen bent :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:54

[LZP] > [BB]

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:01

Suuskipje, je vindt dat andere mensen hun tuin maar moeten aanpassen als ze last hebben van jouw kat, dat heb je zelf gezegd. Weliswaar op jouw kosten, maar toch moet men zich aanpassen aan jóuw huisdier. Dus je hebt het niet alleen over jouw eigen kat.

Suuskipje

Re: Katten met buren probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:07

*zucht*
ik heb gezegd dat als mensen last ondervinden van mijn kat dat we dan rond de tafel gaan zitten voor een oplossing.
Tot dusver is er 1 klacht geweest en dit is opgelost :)
Je zet het wel neer in een negatieve context terwijl ik het toch positief bedoel. Heb namelijk ook vermeld dat als we veel klachten over de kat zouden krijgen we wel degelijk andere maatregelen zullen nemen.
Tot dusver is dit neiet voorgekomen dus is er geen sprake van geweest.
Bij die ene klacht hadden de mensen hun kat ook gewoon buiten lopen en vroegen dus hoe ze tijger konden wegjagen uit uit de tuin. Zij wilden dus voor hun eigen kat ook de tuin niet afzetten he ;) en dat vind ikzelf volkomen normaal aangezien we zoals ik al vaker gezegd heb in een zeer katvriendelijke buurt wonen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:09

als een kat zijn leven gewend is om binnen te zitten is het prima, maar mijn poes, invalide beestje, kan ik gewoon niet binnenhouden, ondanks dat ze niet 100% super loopt of springt, want ze heeft al haar hele leven elke dag overdag buiten doorgebracht (8 jaar). ze komt wel altijd wanneer ik haar roep en luisterd goed, blijft vaak in de tuin maar gaat ook wel eens bij de buren zitten aan het water, want daar hebben ze veel muizen :+ dus iedereen gelukkig :P mijn kat buiten, hun van de muizen af :P

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:12

trouwens als ik een eigen kat heb als ik op mezelf woon heb ik al besloten dat dit een binnenkat wordt :)
Kans is groot dat ik op een flat ga wonen en dan is dat makkelijker, bovendien ben ik hele dagen weg ivm werk en om dan zo'n beestje naar buiten te doen en ergens in de avond hem weer binnen te laten is niet mijn manier van dieren hebben.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:21

Ik heb zeker wel katten gehad, toen we op de boerderij woonden met 3 ha land eromheen, beesten hadden een geweldig leven en deden waar ze voor waren muizen vangen..
Nu in een woonwijk wil ik geen kat en zeker geen last van andermas kat..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:23

Ik had ook altijd gedacht dat mijn kat niet verder van huis ging dan mijn eigen voortuin, want als ik keek lag hij lekker op zijn plekje.
Totdat de buurvrouw aan de deur stond met de mededeling dat het waarschijnlijk mijn kat was die was aangereden.
Ik kon het niet geloven totdat ik het met mijn eigen ogen zag.
Bij navraag bleek hij vaker die weg over te steken, en ik dacht werkelijk dat hij op het erf bleef }:0

Ik was ook zo'n iemand die zei: "nee hoor, mijn kat blijft bij ons in de tuin", nu weet ik (helaas) beter.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:29

Ik ben van mening dat je een kat wel degelijk op kan voeden, het kost alleen meer tijd en geduld dan bij een hond.
Onze katten wisten heel goed wat de grenzen waren, die kwamen alleen op de bank en niet op tafels, kasten of het aanrecht. En natuurlijk bij hun eigen spullen zoals een mega krabpaal of hun mandjes.
Een kat heeft nu eenmaal bepaalde instincten en die leven ze allemaal wel na, er gebeuren ook vaak zat dingen die jij niet ziet waarvan je altijd roept achteraf: dat doet die anders nooit!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:32

ik denk ook zeker wel dat het scheelt of je in een buurt woont waarin mensen het niet erg vinden dat er katten rondlopen,dan is er geen sprake van overlast....

alleen als er dan iemand komt wonen die het niet prettig vind dat er katten in hun tuin rondlopen,dan moet deze niet afgedaan worden als zeikerd ,lijkt wel alsof je altijd het geweldig moet vinden als jou tuin onder gepist wordt,en je auto besprongen door andermans huisdier,vind je dat vervelend en zeg je er iets van ,ben je meteen een zuurpruim en zeikerd..

:\

en als dat zo zou zijn,moet de katteneigenaar zorgen dat zijn kat daar niet meer komt,hoe die dat doet zal mij een zorg zijn,maar het is zijn verantwoordelijkheid,niet van degene die daar is komen wonen en alles behalve behoefte heft aan huisdieren van een ander in zijn tuin.

maar ik weet het hoor,wij waren ook in die woonwijk gebombardeerd tot zeikerds...want die katjes deden toch niets..lagen alleen maar in de tuin..en tja poepje begraafden ze toch?? wat is dan de overlast??

-O-

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:44

Mijn ouders wonen al 40 jaar op het huidige adres. In 1,5 jaar tijd zijn er een hoop huizen verkocht en van een straat zonder katten is het nu een straat met katten geworden. Ze klagen er nooit over, maar het is wel vervelend dat alles onder de kattenstront zit en dat ze in je schuur pissen.

Er is 1 stel dat de kat om 7.00 naar buite schopt, soms zelfs letterlijk en dan mag hij als ie mazzel heeft om 23.00 naar binnen. Neem dan geen kat, maar dat is mijn mening.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:45

het schijnt dat mijn katje 3 huizen verder de zakken brokjes kapot gescheurd heeft. ze vonden het niet erg maar vroegen mij wat ze konden doen. ik heb ze gevraagd een emmer water over m kat heen te gooien.
binnen houden vind ik geen optie. ze is 2,5 jaar binnen kat geweest maar speelt hee erg graag buiten. dat plezier gun ik haar ook!
voor de rest heeft niemand last van mn katten (denk ik) en de kat van de buren komt ook regelmatig hier buurten. geen probleem!!
mja ik woon gelukkig niet middenin een woonwijk....

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:53

quote Ik blijf erbij dat iedere eigenaar of dat nu een hond of kat is zijn maatregelen moet nemen als er daadwerkelijk overlast is in de buurt of aan directe buren. quote

Ben ik met je eens, maar hoe weet je welke kat bij welk huis hoort of welke kat deze keer je plantjes heeft uitgegraven?

quote Voor de rest heeft niemand last van mn katten (denk ik) en de kat van de buren komt ook regelmatig hier buurten. geen probleem!! quote

Zou het nog steeds geen probleem zijn als je spullen worden vernield en jij met een schadepost zit die, zoals in mijn geval, over de € 1000,- loopt. Poeslief laat echt geen adres achter waar ik kan aanbellen.

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:55

Tja, ik ben er heel simpel in.
Als je katten hebt prima, maar ik wil er geen last van hebben, dus zorgen dat ze in je eigen tuin blijven of helemaal niet buiten komen.
Ik heb zelf ook katten. Als ik (ooit) verhuis naar een huis met een tuin, zal ik mijn tuin volledig afzetten. Zodat mijn katten veilig naar buiten kunnen en anderen geen last hebben van mijn katten.
Anderzijds wil ik ook absoluut geen vreemde katten in mijn tuin. Ze poepen en plassen je tuin onder, maken ruzie met mijn eigen katten en voor hetzelfe geld heeft iemand een ongecasteerde kater buiten rond lopen ( :( :( :( ) en dan zou die ff een van mijn open poezen (voor de fok) gaan bevruchten. Nou, daar moet ik dus absoluut niet aan denken.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:16

Ik las een opmerking over dat er ooit de keuze is gemaakt om de kat naar buiten te gooien en dat de kat binnen hoort...

Mijn kat komt met één hele goed reden buiten...
Ik heb haar samen met haar broer uit een 2 kamer appartement gehaald waar ze samen leefde met 28!! andere katten... Boef wordt nu gewoon gek als ik haar binnen hou... Ze wordt vals, begint aan te vallen en is dan behalve dat het echt ontzettende overlast geeft aan de buren (dmv geschreeuw van de kat, de hele dag door...) Gewoon geen leuke kat... Mensen zijn dan niet veilig binnen... Mijn kat zal ik nooit maar dan ook nooit binnen opsluiten...
Zoalng ze naar buiten kan is het de allerliefste kat die je je maar kan voorstellen en echte kroelkat...

Even mijn andere post gequote zodat er wel duidelijk is dat onze kat nog nooit overlast heeft bezorgd...:

Robynn schreef:
Onze kat heeft haar vaste fan's in de buurt en haar vaste rondje om iedereen gedag te zeggen in de ochtend :=
Ze is ontzettend lief, gaat niet stiekem huizen in (ze komt alleen als je haar roept!), doet haar behoeftes enkel en alleen op het grasveld waar de hond ook haar behoeftes doet! _O- Ze komt iedereen die op de parkeerplaats in de auto aankomt blij verwelkomen :j en ik heb nog nooit klachten over haar gehad, wel worden we vaak aangesproken over het super karakter van Boefje en we hebben zelfs een penning om moeten doen omdat andere mensen haar voerde (Ze heeft blaasgruis en krijgt speciaal voer) We kregen toen meerdere briefjes om de halsband van boefje terug dat ze haar niet meer zullen voeren, misschien woon ik gewoon in een katvriendelijke buurt of heb ik gewoon een kat met een model karaktertje? Ik weet het niet :+ Het is in ieder geval geen "terror-kat" :n
Konijnen kijkt ze ook niet naar, wij hebben een konijn gehad die 3 jaar binnen liep en daarna nog 5 jaar buiten, ze lag zelfs vaak te slapen in het konijnenhok... :+ Vogels/muizen kwam ze vroeger wel mee thuis, maar nu heeft ze sinds 2 jaar een goed belletje aan haar halsband die bij het minste geringste geluid maakt en sinds ze die heeft, heeft ze niks meer kunnen vangen :+

Als ik haar trouwens binnen zou houden (wat natuurlijk ontzettend zielig is nadat ze 9 jaar buiten loopt, maar het is wel eens gebeurd) Krijst ze ook de hele buurt bij elkaar...:=
Laatst bijgewerkt door Djoena op 01-10-09 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt