Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:51

Die snap ik ook niet, zijn imo veel te zacht, maar ze staan er wel op. Van mij mag de Hovawart er ook wel af, trouwens, en de Laekense herders ook.

Dat van die doggen zal ik eens vragen, al weet ik niet of je een pakwerker kunt vinden voor Baruch :D

Ik kan me iemand herinneren die met een Bullmastiff op de club wou, volgens mij had het nog gemogen ook, maar geen pakwerker die ermee wilde werken :D dus toen hield het op :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-09 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:53

Ik weet wel waarom er geen molossers genoemd worden. Molossers hebben over het algemeen geen "will to please" en de rem is ook hard te zoeken als je ze eenmaal geleerd hebt dat ze compleet uit hun dak mogen gaan en bijten.

Neem een Fila, die wil je echt niet leren bijten want loslaten is er niet meer bij. Molossers hebben het euvel en het gemak dat zij zelf beslissingen kunnen nemen. Daarvoor hebben ze geen baasje nodig. Dat zit er nou eenmaal in. Bij het ene ras iets meer of minder dan bij het andere. Het zal van hond tot hond ook verschillen. Maar over het algemeen beslissen ze zelf wel of ze een pakwerker pakken en of ze zin hebben om hem los te laten.

En daar is geen slipketting, prikband of teletact tegenop gewassen.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:54

Nog even over de slipketting. Wij hebben een Rhodesian Ridgeback, hij heeft ook een slipketting om. En dit werkt perfect. Hij trekt nog wel eens tijdens het wandelen maar is dan na een correctie direct weer braaf (hij is net 1 en nog erg enthausiast). Verder is het overigens een zere brave en net opgevoede hond, en zonder cursus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:55

Die BM die ik eerder noemde, had het erg goed gedaan op GG, die vond werken wel leuk, al is het denk ik een uitzondering :D

Vandaar dat ze ook lid wilden worden, ze wilden pakwerk doen, maar helaas :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:58

Yamcha; ik bedoel niet Duitse Doggen specifiek maar doggen in het algemeen, Duitse Doggen worden idd niet gebruikt omdat ze te groot/zwaar zijn en dus onbedoeld teveel schade kunnen aanrichten.

Edit; ik heb trouwens weleens gehoord van een kruising DDxBouvier die wel meedeed, zal wel een kleintje zijn geweest :=

HBVisser; Molossers en doggen hebben welzeker een 'will to please', dat ze die niet zouden hebben is echt grote onzin.
Wel zijn ze idd erg zelfstandig en het zou idd kunnen dat een getrainde hond zelfstandig wil werken en daar zit je als agent niet op te wachten.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 06-05-09 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:58

De Bullmastiff is een van de uitzonderingen die het goed doet qua gehoorzaamheid. Maar ja, die ging vroeger samen met de jachtopziener stropers vangen. Ze zijn zelfs zo gefokt dat ze een compleet wanhopige man op de grond kunnen werken en hem daar houden zonder te bijten. De honden die dit konden zonder een druppel bloed te laten vloeien waren de beste.

Daarom is het een beetje dom om met een BM pakwerk te gaan doen.

Nou anneliesdj: Ik ken ze niet en ik zit al 10 jaar in de Molossers. De Bullmastiff is het enige ras dat nog iets voor zijn baas wil doen, maar wel alleen als zij er zelf zin in hebben. Ze doen niets waarvan zij de noodzaak niet in inzien.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 06-05-09 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:59

Haha Yamcha, ik moest wel even grinneke toen ik de Hovawart in je lijstje zag staan :+ De gene die ik ken zijn allemaal echte watjes !

Valt me trouwens wel af dat een hoop bokkers afvallen nu er mensen voorbij komen die werkelijk vestand van honden hebben..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:00

De moeder van mijn hond (Dogachtige) heeft heel hoog gelopen met gedragscursussen.
Ik hoop dat Donna haar genen geerft heeft. Maar dat ze geen 'will to please' hebben ben ik
inmiddels ook ruimschoots achter.
Maar zou haar voor geen goud willen ruilen voor een neurotsche mechelaar!

Hier een filmpje met de bijkrachten van drie totaal verschillende honden dus ik begrijp wel waarom een pakwerker niet wil werken met een bullmastif of amerikaan!!

http://www.youtube.com/watch?v=MZm037jP ... re=related

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:02

We hebben er wel goed om gelachen, al gaf ik de pakwerkers groot gelijk :j :D

Ik geloof best wel dat er doggen zijn die het heel goed zouden doen, hoor. Zou alleen zo niet weten welke. 't Meest werk je toch met herdershonden en veedrijvers.

Nikki__ schreef:
Haha Yamcha, ik moest wel even grinneke toen ik de Hovawart in je lijstje zag staan :+ De gene die ik ken zijn allemaal echte watjes !

Valt me trouwens wel af dat een hoop bokkers afvallen nu er mensen voorbij komen die werkelijk vestand van honden hebben..!

Snap ook werkelijk niet wat die erin doet, wss omdat ze bewakingshonden staan, staan ze er toch in. Maar ken er verscheidene die hard zouden wegrennen als ze een pakwerker zouden zien :D :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:03

HBVisser schreef:
De Bullmastiff is een van de uitzonderingen die het goed doet qua gehoorzaamheid. Maar ja, die ging vroeger samen met de jachtopziener stropers vangen. Ze zijn zelfs zo gefokt dat ze een compleet wanhopige man op de grond kunnen werken en hem daar houden zonder te bijten. De honden die dit konden zonder een druppel bloed te laten vloeien waren de beste.

Daarom is het een beetje dom om met een BM pakwerk te gaan doen.

Nou anneliesdj: Ik ken ze niet en ik zit al 10 jaar in de Molossers. De Bullmastiff is het enige ras dat nog iets voor zijn baas wil doen, maar wel alleen als zij er zelf zin in hebben. Ze doen niets waarvan zij de noodzaak niet in inzien.

Wie ken je niet?
Sorry dat ik het zeg hoor maar je laatste regels zijn echt klets, Doggen zijn in het algemeen niet moeilijk te trainen, ze zijn idd zelfstandig maar dat vind ik heel wat anders dan geen 'will to please' hebben.

Anoniem

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:09

Chiqa: mooi filmpje, de Hollandse herder was goeoeoed!!!!! Hard, sterk, snel, vastbesloten, goede beet, goede aanval :D Zo zie ik ze graag :j

Ik snap ook wel waarom de pakwerker niet wil werken met een Mastiff of een Ambull.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:14

Ik ken geen Molossers die een will te please hebben en ik zou het fijn vinden als je niet alles afdeed als klets en onzin.
Ik heb nu al bijna 11 jaar ervaring met Molossers, tussendoor heb ik er een herder bijgehad (helaas veel te jong gestorven aan kanker), een kruising bordercollie en nu dan een kruising windhond.

De herderachtigen wilden gewoon veel liever voor je werken. Een Molosser wil best iets doen maar nogmaals alleen als zij er de noodzaak van inzien.
Verder is dit ook niet van toepassing in dit topic, je bent van harte welkom om hierover verder te praten per PB.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:16

Denk trouwens ook dat het veel te gevaarlijk is een mastiff of een ambull daadwerkelijk te gebruiken als politie hond. Die richten veel te veel schade aan als ze iemand staande moeten houden. Wel respect voor die pakwerkers in het filmje dat je de zo laat bespringen door een mastiff. Hoewel de veel mensen die ipo doen het misschien ook wel bij de sport houden.

Moet trouwens zeggen de enige hond die goed opgevoed is met een slipketting was er ook een van iemand die er ipo mee wilde gaan doen. Die hond is helaas alleen afgekeurd op zijn heupen(was een mechelaar trouwens, en helemaal niet zo neurotisch naar mijn idee)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:19

Maar die gast in het filmpje laat zich wel mooi bespringen door een Mastiff :j
Wat hier wel weer duidelijk opvalt is dat herders zo wild schudden, is dat niet juist ongewenst? (Yamcha?)

HBVisser; watvoor honden heb jij? De meeste doggen staan erom bekend dat ze juist makkelijk af te richten zijn en het graag goed willen doen. Dat ze niet hysterisch blaffen of hyperactief om je heen springen tijdens het werk doet niets af aan de werkwilligheid.
Edit; geef eens een omschrijving van wat jij opvat als 'will to please'?

(kan iemand mij vertellen hoe laat het is? Mijn laptop zegt 17:22 maar dat lijkt me stug...)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:23

Schudden is igg wel heel gevaarlijkals je daadwerkelijk voor werk gaat gebruiken. Of het bij de sportook ongewenst is lijkt me dan wel.

Mijn laptop vind het ook 17:22, 23 zelfs al.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:26

Ik heb een Bullmastiff. Mijn tweede, een teef. De eerste was een reu. De Bullmastiff heeft een rustig temperament en voor een goede beloning willen ze ook best iets voor je doen. Ik ga met de mijne nog altijd naar cursus. Ze doet het prima.

Maar tussen de opdrachten door ligt zij languit op haar rug te pitten. Ze zal haar aandacht er niet bijhouden als het niet moet. Dan is ze ook moeilijk te motiveren, voor speeltje komt ze namelijk helemaal niet in de benen.

Will to please is voor mij de drang om iets voor de baas te doen. Samen willen werken. Een Molosser hoeft naar mijn mening niet zo nodig iets samen te doen, die kan het ook prima op zijn dooie gemakje in zijn eentje.

Ik denk wel dat de Duitse Dog liever werkt dan bijvoorbeeld een Mastino. Maar echt met hart en ziel werken zie ik een Molosser niet doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:27

En herders zie je vaak ook kluiven, vast en dan de mond heel iets open en opnieuw bijten waardoor ze steeds iets verschuiven, dat lijkt me toch ook niet wenselijk bij een politiehond?

17:23 alweer, jeee.... dat had ik echt niet door :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:31

Een Mechelaar wordt imo neurotisch als je er niets mee doet, ze moeten werken, dat zit in ze. Maar op de clubs worden de honden wel opgevoed hoor :D

En de baasjes ook :=
De regels zijn op sommige clubs echt super streng, en dat is echt omdat baasjes veel moeilijker op te voeden zijn dan honden. Ik heb persoonlijk niet iets tegen de slipketting, maar kan er zelf niet goed mee werken.
Ik gebruik hem als werpketting, maar niet om uit te laten. Mijn hond heeft gewoon een leren halsband (wel een speciaal voor herders, dat dan weer wel 8-) )

anneliesdj schreef:
Maar die gast in het filmpje laat zich wel mooi bespringen door een Mastiff
Wat hier wel weer duidelijk opvalt is dat herders zo wild schudden, is dat niet juist ongewenst? (Yamcha?)

Mag idd niet. De hond moet inbijten (inpitten) vasthouden, hij mag niet loslaten om steviger te kunnen bijten, de beet moet in 1 keer stevig en vast zijn. Het moet ook een rustige beet zijn, niet steeds weer inpitten, niet schudden, gewoon vasthouden.
Als de pakwerker gaat schudden (een burger gaat mss ook rukken om de arm los te krijgen), mag de hond wel tegenstand bieden, maar niet pingelen (steeds iets loslaten en weer inbijten) en ook niet schudden. Hoe rustiger de beet, hoe beter de hond de controle houdt, namelijk.

anneliesdj schreef:
En herders zie je vaak ook kluiven, vast en dan de mond heel iets open en opnieuw bijten waardoor ze steeds iets verschuiven, dat lijkt me toch ook niet wenselijk bij een politiehond?

17:23 alweer, jeee.... dat had ik echt niet door :+

Noe, mag ook niet. Pingelen heet dat. Je wilt liever een rustige, harde, stabiele beet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:38

Waarin verschild een halsband voor herders met een halsband voor andere honden?? Stond dat op de verpakking of zit er echt verschil in?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:39

HBVisser schreef:
Ik heb een Bullmastiff. Mijn tweede, een teef. De eerste was een reu. De Bullmastiff heeft een rustig temperament en voor een goede beloning willen ze ook best iets voor je doen. Ik ga met de mijne nog altijd naar cursus. Ze doet het prima.

Maar tussen de opdrachten door ligt zij languit op haar rug te pitten. Ze zal haar aandacht er niet bijhouden als het niet moet. Dan is ze ook moeilijk te motiveren, voor speeltje komt ze namelijk helemaal niet in de benen.

Will to please is voor mij de drang om iets voor de baas te doen. Samen willen werken. Een Molosser hoeft naar mijn mening niet zo nodig iets samen te doen, die kan het ook prima op zijn dooie gemakje in zijn eentje.

Ik denk wel dat de Duitse Dog liever werkt dan bijvoorbeeld een Mastino. Maar echt met hart en ziel werken zie ik een Molosser niet doen.

Ondanks dat we dezelfde definitie van 'will to please' hebben denk ik toch dat we elkaar niet begrijpen :+
Wat je zegt klopt idd wel maar ik denk dat het mis gaat op het punt van het languit liggen op de rug :P
Mijn ervaring met doggen is dat ze wel graag wat willen doen maar liever rustig blijven wachten op dat commando en als het te lang duurt dan kan er idd nog wel een tukje tussendoor maar ik zie dat niet als geen 'will to please', ik zie dat meer als; ik wacht wel en mij krijg je niet gek. Wat werken betreft kunnen ze ook beter een taak hebben waar ze langere tijd zelf mee bezig kunnen zijn zoals bv speurwerk oid maar dat wil niet zeggen dat ze niet willen werken, tenslotte heeft de baas ze opgedragen te gaan speuren dus zal hij echt niet stoppen voor het werk klaar is.

Ik denk dat wij er wat dat betreft anders tegenaan kijken, wat jij ziet als geen 'will to please' zie ik juist als geduld.
Ik heb zelf jarenlang herders gehad en ik moet eerlijk zeggen (en uit de grond van mijn hart) wat een opluchtig is een dog, zalig!
Geen hysterisch geblaf als er wat gaat gebeuren, niet wild om je heen springen, geen zenuwachtig gepiep als het te lang duurt, gewoon rustig wachten met gespitste oortjes, ik vind het echt een verademing.

Yamcha; hoe leer je ze dat schudden en kluiven dan af? Hoe maak je ze duidelijk dat hij maar één kans heeft om goed te bijten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:52

Whahaha, nee, heb de band ooit eens op een markt bij een stand gekocht die spullen voor herders had, trainingslijnen, politielijnen, halsbanden, en weet ik wat allemaal :D

Heb er nu een voor Heero met herderkopjes erop.

@ annelies: da's een kwestie van goed opbouwen, maar 't zit ook wel in de hond zelf. Je laat ze eerst bijten op een doek, waar kapok inzit, een zachte doek. Je lokt bijten uit, en houdt dan stevig en rustig vast, niet zelf gaan schudden en trekken, je zet er alleen wat druk op. Rukken is uit den boze. Aanmoedigen met je stem is belangrijk, "goedzo! Kom op, hou vast! Vast!"
Als je daarop een stabiele beet hebt, ga je verder met de jongehonden-mouw, dat is een zachte mouw, daarop kunnen ze makkelijk bijten. Belangrijk is dat de pakwerker (die je er het hele proces bij hebt) rustig is, weet wat hij doet, de hond goed aanmoedigt en begeleidt. Dan zet je er wat meer druk op, je belast de hond wat meer, maar echt serieus is het allemaal nog niet.

Maar het verschilt ook per hond, een zachtere hond zal meer "kluiven" dan een hond die meer voor het werk gefokt is. Een hond die echt uit werklijnen gefokt is, en gewoon topbloed in zich heeft, is van nature harder dan een hond die meer als huishond gefokt is, en zal ook een rustigere en hardere beet hebben. Al kun je met een goede pakwerker veel aanleren, belangrijkste is wel dat de hond het GEWELDIG vindt, een hond die eigenlijk niet wil bijten, wordt nooit een goede werkhond. Tibeau heeft bijvoorbeeld van nature een heel vaste beet, die bijt in een keer keihard in, en laat niet los, hoeveel dreiging je ook gebruikt. Dat heeft ook met zijn karakter te maken, hij laat zich niet makkelijk imponeren, is voor de duvel niet bang. Heero is nóg harder, feller ook.

Ik vind Tibeau zelf fijner om mee te werken, Tibeau is stabieler, laat zich niet opfokken, of gekmaken. Hij doet wat hij moet doen, en goed ook. Heero is ongecontroleerder, en verliest snel haar concentratie, Tibeau focust beter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:54

mijn kruising heb ik als hij uberhaupt een halsband aan heeft met een slipketting.

Mijn labrador kan daar helemaal niet tegen, die kruipt zo gruwelijk in zijn schulp, daar is de correctie echt te streng voor

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:00

ik begon al te denken dat je halsband zou gaan gillen als je hem om een anders ras hing.

Maarja die van ons heeft ook een 'husky' tuig. maarja was het enige tuig wat je over het hoofd aan kon trekken(dus geen poten optillen was heel irritant soms bleef ze express heel lang op die poot staan met tuig aantrekken.) met reflectie dus jammer dan onze hond weet het verschil toch niet. Maar ik zou nu niet meer over kunen stappen op een halsband dan gaat die van ons verschrikkelijk tegen stribbelen. (ze heeft eigenlijk nooit aan de halsband hoeven lopen (2 weken in het begin tot ze in der tuig paste)).

Bij de volgende hond hangen we er weer een tuig aan hoor vind het hardstikke makkelijk. (vooral met wegrennen met een tuig heb je hem zo te pakken vooral met die die we nu hebben zit een handvat aan)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:03

Ik denk dat het vooral van belangrijk is bij de IPO honden dat ze een hoge concentratie hebben.
Bij ons op de hondenschool trainen ze voor jacht nog wel eens met het geweer. Erg appart om te zien dat de ene vol gericht op het baasje is en de andere zich gelijk op het geweer concentreerd.

Ik denk dat wij per hond hier zo'n 4 halsbanden hebben hangen :+. Dus zo'n 12 halsbanden :+.
De riemen zijn wel dan wel weer saai in. Voor Sanne een dubbellijn, want die loopt aan een GL (een hele vrouwlijke :+ ) En voor de andere een zachterelijn en voor Taf een enkele politielijn.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:04

Iemand zei hier dat sommige bokkers nu hun mond dichthielden, nou ik blijf bij mijn standpunt, en heb mijn mening (Onderbouwd) al ergens in dit topic neergezet..

Iedereen moet doen wat hij of zij goed lijkt.. :)