HBVisser schreef:Ik heb een Bullmastiff. Mijn tweede, een teef. De eerste was een reu. De Bullmastiff heeft een rustig temperament en voor een goede beloning willen ze ook best iets voor je doen. Ik ga met de mijne nog altijd naar cursus. Ze doet het prima.
Maar tussen de opdrachten door ligt zij languit op haar rug te pitten. Ze zal haar aandacht er niet bijhouden als het niet moet. Dan is ze ook moeilijk te motiveren, voor speeltje komt ze namelijk helemaal niet in de benen.
Will to please is voor mij de drang om iets voor de baas te doen. Samen willen werken. Een Molosser hoeft naar mijn mening niet zo nodig iets samen te doen, die kan het ook prima op zijn dooie gemakje in zijn eentje.
Ik denk wel dat de Duitse Dog liever werkt dan bijvoorbeeld een Mastino. Maar echt met hart en ziel werken zie ik een Molosser niet doen.
Ondanks dat we dezelfde definitie van 'will to please' hebben denk ik toch dat we elkaar niet begrijpen
Wat je zegt klopt idd wel maar ik denk dat het mis gaat op het punt van het languit liggen op de rug
Mijn ervaring met doggen is dat ze wel graag wat willen doen maar liever rustig blijven wachten op dat commando en als het te lang duurt dan kan er idd nog wel een tukje tussendoor maar ik zie dat niet als geen 'will to please', ik zie dat meer als; ik wacht wel en mij krijg je niet gek. Wat werken betreft kunnen ze ook beter een taak hebben waar ze langere tijd zelf mee bezig kunnen zijn zoals bv speurwerk oid maar dat wil niet zeggen dat ze niet willen werken, tenslotte heeft de baas ze opgedragen te gaan speuren dus zal hij echt niet stoppen voor het werk klaar is.
Ik denk dat wij er wat dat betreft anders tegenaan kijken, wat jij ziet als geen 'will to please' zie ik juist als geduld.
Ik heb zelf jarenlang herders gehad en ik moet eerlijk zeggen (en uit de grond van mijn hart) wat een opluchtig is een dog, zalig!
Geen hysterisch geblaf als er wat gaat gebeuren, niet wild om je heen springen, geen zenuwachtig gepiep als het te lang duurt, gewoon rustig wachten met gespitste oortjes, ik vind het echt een verademing.
Yamcha; hoe leer je ze dat schudden en kluiven dan af? Hoe maak je ze duidelijk dat hij maar één kans heeft om goed te bijten?