Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:50

chiqa ik denk het...

ThePast03,ik weet mijn ras al... :j al jaren....

alleen blijf ik die meerwaarde van die stamboom niet inzien....zeker niet omdat ik niet wil fokken of shows lopen,en ja ik moet dan ook eerlijk zeggen,die eerste labrador was via de ras vereninging,en ja dan hadden wij de pech ws het zwarte schaap van het nest te hebben,maar ze heette op 6 jarige leeftijd de 'hond van 6 miljoen'....

en dat was niet omdat ze dat opgebracht had,laten we maar zeggen,dus rasvereningingen???heb er niet zo'n hoge pet van op,en zelf zeg je ook net dat er 1 rasvereninging is waar je geen pup van zou willen hebben,al zou je geld toekrijgen..

en al die mensen die nu nét dat ras willen,en denken de rasvereninging te bellen en dus denken goed te zitten? :(:)

tis nie makkelijk nie... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:53

ThePast03 schreef:
Natuurlijk kunnen honden met stamboom ook erfelijke gebreken hebben, het zjin en blijven levende wezens.

Werd er maar zo voorzichtig omgegaan als met de mensenfok zou er genoeg ellende voorkomen kunnen worden :') Ik denk dat er geen stamboom zo serieus wordt belicht als die van ons huisdieren, en ondertussen fokken wij maar raak :P

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:00

kimmie261 schreef:
chiqa ik denk het...

[*olduser*],ik weet mijn ras al... :j al jaren....

alleen blijf ik die meerwaarde van die stamboom niet inzien....zeker niet omdat ik niet wil fokken of shows lopen,en ja ik moet dan ook eerlijk zeggen,die eerste labrador was via de ras verninging,en ja dan hadden wij de pech ws het zwarte schaap van het nest te hebben,maar ze heette op 6 jarige leeftijd de 'hond van 6 miljoen'....

en dat was niet omdat ze dat opgebracht had,laten we maar zeggen,dus rasvereningingen???heb er niet zo'n hoge pet van op,en zelf zeg je ook net dat er 1 rasvereninging is waar je geen pup van zou willen hebben,al zou je geld toegeven..

en al die mensen die nu net dat ras willen,en denken de rasvereninging te bellen en dus goed te zitten?

tis nie makkelijk nie... :D

Omdat er ook honden bij goede fokkers vandaan komen die erfelijke gebreken hebben neem je maar meer risico door een hond te nemen waarvan helemaal niets bekend is en waar de "fokkers" helemaal niet kunnen selecteren op gezondheid en karakter (hooguit in de 1e generatie maar dat zegt niet zoveel).

Om maar een voorbeeld te nemen blijf ik even bij een ras wat ik zelf heb: 10 jaar geleden moesten alle ouderdieren elk jaar opnieuw een PRA test laten doen. PRA is een erfelijke progressieve oogziekte waar honden blind van worden en die zich vaak pas openbaart als de honden 6 jaar oud zijn. Alleen vanwege het laatste was het vreselijk moeilijk om dragers te onderscheiden en dus werd er vreselijk streng geselecteerd wat niet altijd handig is met zo'n kleine genenpoel.
Nu is er gelukkig een DNA test en kunnen de fokkers hun pupkopers gewoon garanderen dat hun pup vrij is van PRA en meer dieren als fokdier inzetten.

Degene die zonder stamboom fokken kunnen dat niet en kunnen vrolijk bezig zijn met ouderdieren die dragers zijn en dan kan over een aantal jaren er een hele populatie Australian Cattle Dogs zonder stamboom rondlopen die PRA hebben.
Voor de DNA test was bij de Cattle Dog tenminste nog goed bekend wie de lijders waren en in welke lijnen die voorkwamen, bij honden zonder stamboom weet je niets. Helemaal niets.

De rasvereniging waar ik het over heb is van een ras wat absoluut niet populair is. Mocht het zo zijn dat iemand ooit informatie hierover vraagt zal ik vrijuit spreken waarom ik in dit specifieke verhaal zou kiezen voor goede fokkers buiten de rasvereniging om.

Als mensen het makkelijk willen hebben moeten ze gewoon op zo'n advertentie op marktplaats bellen, dan kunnen ze vanavond nog een pup halen en hoeven ze geen vragen te beantwoorden.
Moet je vooral doen als je het teveel moeite vindt om een goede en betrouwbare fokker te vinden.

De stamboom is er niet voor de pupkoper (tenzij die shows wil lopen of aan bepaalde sportwedstrijden wil deelnemen waaraan alleen rashonden mogen deelnemen) maar vooral voor de fokker zodat die zoveel mogelijk informatie heeft om zo gezond mogelijke pups te fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:04

kimmie261 schreef:
en al die mensen die nu nét dat ras willen,en denken de rasvereninging te bellen en dus denken goed te zitten?

Goed mijn tekst copieren is je blijkbaar niet gelukt (Waarin ik beweer dat broodfokkers niet naar hun honden zouden omkijken) vermoeden is idd nu bevestigd ;)

baroen

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:16

is het nou zo moeilijk te begrijpen ? fokken is zowiezo moeilijk, garanties krijg en heb je nooit, maar proberen dingen uit te sluiten, weten waar je mee bezig bent en verantwoordelijkheid nemen als het mis gaat, dan heb je toch echt een fokker nodig die honden met stamboom fokt en ik weet heel goed dat er tussen die fokkers ook rotzooi zit, maar dat maakt niet dat het dan allemaal niet uitmaakt en je net zo goed bij wie dan ook een pup kunt kopen, mensen met een slechte ervaring roepen zoiets al snel.
wel "grappig" alle ziektes en vervelende zaken van honden word al snel aan fokkers toe gewezen, als er iets mis is, is de geen waar de hond vandaan komt slecht... jaja... het zou ook eens handig zijn, als mensen niet op zaterdag bedenken dat ze een pup willen en er op maandag 1 hebben.. want tja. zin om te wachten en wat geld uit te geven? dat hebben ze dan weer niet, stel je voor zeg...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:57

Tja, het is lastg om een goede fokker te vinden, soms zelfs binnen een rasvereniging. Maar door bij meerdere fokkers langs te gaan zie je in iedere geval hoe de honden gehouden worden, en hoe ze ermee omgaan. En misschien heeft net die fokker die jou aanspreek geen puppy's (op korte termijn) en dan moet je een jaartje wachten. Of hij/zij kan je doorverwijzen naar een andere fokker (misschien in een ander land) waarvan hij vind dat ze goed bezig zijn.

Ik heb ook een hond met stamboek gekocht
1. zodat ik wist dat het geen hybride was (wordt nog wel eens mee geschoemeld) of een kruising met saarloos.
2. de ouders toch onderzocht waren naar hd
3. Ook de karakter eigenschappen bekend waren

Een goede fokker zoekt ook (vooral bij wat lastigere rassen) de eigenaar bij de puppy en laat de keuze niet over aan de nieuwe eigenaren. En als jij net die geflekte wil hebben en deze past niet bij jou qua karakter (bijvoorbeeld te zelfstandig dus mogelijk een lastige hond) dan krijg je die ook niet mee.

Ik heb weinig kaas gegeten van andere rasverenigingen van andere rassen, das geef ik toe. Maar je hebt zelf ook onderzoeksplicht vind ik. En ook binnen mijn ras zijn er fokkers waarvan ik geen puppy's koop, omdat er toch geruchten rondgaan en omdat ze naar mijn mening veelste veel honden heeft die allemaal in kennels worden gehouden of benchen in huis en op shows naar mijn mening te mager zijn.
En ze hebben best goede showresultaten, die gaan ook fanatiek naar shows...

Mijn ervaringen met gelegenheidsnestjes is dat een heleboel van bovenstaande zaken niet naar wordt gekeken. Je kies een puppy op zijn blauwe ogen (bij wijze van spreken) en ziet wel wat er uit komt.
En ze kunnen beide ziek worden, ook van erfelijke ziektes, maar je kunt dat zo goed mogelijk proberen uit te sluiten door op zoek te gaan naar een eerlijke goede fokker. En ja, misschien moet je wel een jaartje wachten.
Mijn nu volwassen puppy heeft zoals eerder gezegd ook een aandoening. Dit heb ik gelijk doorgegeven aan de fokker; die heeft gekeken of meerdere nestgenoten het hebben. Wat niet het geval was.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:34

een rasvereniging is een richtlijn, wat zeer zeker nuttig kan zijn, maar het is niet heilig en als fokkers niet aangesloten zijn , of niet naar de ideen van een rv fokken, wil dat niet zeggen dat ze fout zijn, soms is een rv ook een , of iig bepaalde regels, slechte zaak voor een ras.

ik snap heel goed dat het voor pupkopers best lastig is, maar een beetje moeite doen is toch niet teveel gevraagd? voor een wasmachine word soms nog meer nagezocht... en een rashond niet kunnen betalen? tja, dan spaar je maar, het hoeft toch ook niet van vandaag op morgen?"
dat is vaak het probleem, men vind, wil, besluit dat er een hond moet komen en die moet er dan ook vrij direct zijn...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:57

Chiqa schreef:
kimmie261 schreef:
en al die mensen die nu nét dat ras willen,en denken de rasvereninging te bellen en dus denken goed te zitten?

Goed mijn tekst copieren is je blijkbaar niet gelukt (Waarin ik beweer dat broodfokkers niet naar hun honden zouden omkijken) vermoeden is idd nu bevestigd ;)

:o?

ik snap niet wat deze quote met jou tekst copieren te maken heeft...

:=

maar ik snap best dat er mensen zijn die juist rassen willen verbeteren,en zich daarvoor inzetten en echt goede bloedlijnen bij elkaar zoeken,echt goede fokkers zijn :)

mensen die er helemaal voor gaan,mijn eerste dogo,had ik overgenomen van een meisje,die al jaren bloedlijnen aan het uitdokteren was,op wachtlijst stond bij een fokker die die bloedlijnen fokte,en echt,die stamboom en hond waren zo mooi en goed...alleen werd ie maar 4 jaar oud,en daarmee zeg ik niet dat het een slechte fokker was,het was werkelijk een topfokker iemand die ging voor de beste lijnen,voor super goede hondjes..

de papierloze dogo van het pretnestje van de buren is bij wijze van spreken 14 jaar geworden...je koopt een levend dier en daar moet je geluk mee hebben,dat ze gezond zijn en blijven.

wat mijn mening is,is dat je gezondheid niet koopt omdat je een hondje koopt met een papiertje erbij...

vandaar dat ik niet tegen fokken zonder stamboom ben,ben overigens wel tegen zogenaamde broodfokkers,die nu massaal hondjes uit het buitenland halen en verkopen,aan de andere kant blijkt toch ook maar weer wat een vraag er is naar hondjes...valt haast niet tegenop te fokken...

en wederom,ik ben geen potentieel puppie koper,ik ben meer een hondenopvanger,van de 7 honden die hier rondlopen zijn er 2 puppie geweest bij mij,de rest is opgevangen/asielhond....

maar áls ik een puppie zou kopen,zou dat best weleens een puppie kunnen zijn van een pretnestje kruisingen die mij aanspreekt óf een pretnestje van het ras wat ik zoek 3 straten verderop...

baroen,stel nu dat iedereen zou doorsparen voor een pup van de goede fokkers(slechte fokkers wordt niet meer bij gekocht die stoppen met fokken) stel nu he,dat er alleen nog maar stamboomhondjes verkocht zouden moeten worden en alleen nog maar bij goede fokker,zouden deze dan de vraag aankunnen van de 100000 hondjes die per jaar verkocht worden??

blijkbaar is er zo'n gouden handel en vraag in hondjes dat ze zelfs uit het buitenland hierheen gehaald worden..

of gaan we dan krijgen,dat áls je een hondje wil,dat je 10 jaar op een wachtlijst staat??

ik geloof nooit dat de weinige echt goede fokkers en kennels (maar ja,wanneer is een kennel goed/slecht,met teef dogo komt van een zeer goede naam kennel,maar blijkt nu een slechte fokker te zijn..pfff tis niet makkelijk hoor)aan die enorme vraag van hondjes kunnen voldoen,tenzij ze een legbatterij teven aanschaffen,en dus weer slechte fokker worden...

als je toch ziet dat de meeste goede fokkers hun puppies al kwijt zijn oor dat een nestje geboren is...en de meeste bijna alle puppies op MP een huis krijgen,slechte fokkers hun puppies verkopen,puppies met goede stamboom uit het buitenland gehaald worden,puppies uit het buitenland via stichtingen een warm huis vinden en dan al die puppies van de zogenaamde broodfokkers die nu hierheen gehaald worden,waar dus vraag naar is ,anders waren ze er allang mee gestopt...

dit is niet op te vangen door een handje vol topfokkers die het beste met de hondjes voor hebben..maw niet iedereen zal een pup kopen met de beste papieren en niet iedereen zal een stamboom willen bij een hondje...en niet iedereen wil een jaar op een wachtlijst staan (en daar val ik ook onder...ga echt geen jaar wachten op een hondje :n )..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:05

kimmie261 schreef:
en niet eieereen wil een jaar op een wachtlijst staan (en daar val ik ook onder...ga echt geen jaar wachten op een hondje :n )..

idd, ik ook niet :o
Mijn hond is niet zo heel lang geleden overleden (ouderdom) en wou 'gelijk' (korte periode) een nieuwe hond.

Zelf zal ik nooit een nestje fokken van een hond zonder stamboom, er zijn al genoeg honden.
Echter een hond kopen zonder stamboom, vind ik weer niet erg. Ik kijk naar de hond zelf en als dat klikt, dan is dat voor mij genoeg.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:12

Ik heb een border collie met stamboom gekocht omdat ik ook een beetje zekerheid over het karakter wil hebben. Ze komt uit stabiele ouders (vader al 13 jaar) met een rustig voorkomen.
Geen overdreven drijver en toch willen werken.
Onze kennel bestaat al meer dan 50 jaar (wordt nu niet gefokt) en ook het vastleggen van karakter is belangrijk. Mijn Cavaliers waren vaak een tikkie te groot maar gaven fijne honden die toch voor 99% verkocht werden aan mensen die een lieve huishond wilden. Mooie en minder mooie honden waar mensen van konden genieten binnen hun gezin. Ook ik liep shows en mijn moeder is met 1 van haar honden zelfs 2x wereldkampioen geworden. De shows liep ik om toch "wakker"te blijven dat ik wel binnen de standaard bleef. Want ook een fokker kan bedrijfsblind worden. Ik werd onder andere fokkers wel eens als eigenwijs voorgedaan omdat ik nooit naar een kampioen ging. Ik koos voor de hond die in mijn ogen het best bij mijn teef paste en meestal kreeg ik gelijk.
Tegenwoordig willen mensen bij een hond een garantiebewijs!
Ik en niemand met mij kan zeggen hoe oud een hond wordt. Het gaat ook over de manier waarop een hond is opgegroeid,gevoerd en opgevoed is. Het is en blijft een dier en als fokken zo makkelijk was dan werd elke hond 15 en elk mens 100. We kunnen nu eenmaal niet alles uitsluiten.
Ik vind het jammer dat veel nieuwerwetse fokkers denken dat ze het wel even gaan oplossen . Fokken blijft voor een deel gokken.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:15

er zijn genoeg goede fokkers , en 10 jaar wachtlijst is onzin, het gaat mij erom dat het beeld verandert, het makkelijke, het vinden en denken en willen van een hond, en dan ook wel direct.. dus dan halen ze een pup van mp of bij een puppy fabriek.

ik ben na jaren ook een beetje moe van uitleggen en snap niet zo goed, waarom men niet snapt, dat fokken niet zo simpel en leuk is, ik heb niks tegen een kruising, ik heb er zelf ook 1, maar het gaat om bewust fokken, dat er ook problemen zijn als je dat doet? ja tuurlijk, het zijn en blijvende levende wezens, godzijdank ken ik vele en vele fokkers die wel lering trekken uit problemen die opduiken, die dus honden uitsluiten.

maar goed, volgens mij is wel alles gezegd, een stamboom is niet belangrijk voor de meeste , ze willen niet fokken, niet showen enz. maar dat is nou ook net niet waar het om gaat, een stamboom is een afstammings bewijs en goed fokken zonder kennis van de lijnen waar je mee fokt kan niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:16

kohtje schreef:
Ik heb een border collie met stamboom gekocht omdat ik ook een beetje zekerheid over het karakter wil hebben. Ze komt uit stabiele ouders (vader al 13 jaar) met een rustig voorkomen.
Geen overdreven drijver en toch willen werken.
Onze kennel bestaat al meer dan 50 jaar (wordt nu niet gefokt) en ook het vastleggen van karakter is belangrijk. Mijn Cavaliers waren vaak een tikkie te groot maar gaven fijne honden die toch voor 99% verkocht werden aan mensen die een lieve huishond wilden. Mooie en minder mooie honden waar mensen van konden genieten binnen hun gezin. Ook ik liep shows en mijn moeder is met 1 van haar honden zelfs 2x wereldkampioen geworden. De shows liep ik om toch "wakker"te blijven dat ik wel binnen de standaard bleef. Want ook een fokker kan bedrijfsblind worden. Ik werd onder andere fokkers wel eens als eigenwijs voorgedaan omdat ik nooit naar een kampioen ging. Ik koos voor de hond die in mijn ogen het best bij mijn teef paste en meestal kreeg ik gelijk.
Tegenwoordig willen mensen bij een hond een garantiebewijs!
Ik en niemand met mij kan zeggen hoe oud een hond wordt. Het gaat ook over de manier waarop een hond is opgegroeid,gevoerd en opgevoed is. Het is en blijft een dier en als fokken zo makkelijk was dan werd elke hond 15 en elk mens 100. We kunnen nu eenmaal niet alles uitsluiten.
Ik vind het jammer dat veel nieuwerwetse fokkers denken dat ze het wel even gaan oplossen . Fokken blijft voor een deel gokken.

Fokken is altijd gokken, echter zomaar 2 honden op elkaar zetten, terwijl niets bekend is over de ouders, over de bloedlijn is imo een veel te grote gok.
Ik vind stambomen voor fokkers echt onmisbaar. Ik als eigenaar kan er best zonder, maar ik vind het wél erg prettig als mijn hond een goede start heeft gehad, de oudercombi goed is, en erover na is gedacht......

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:43

Ik wil ook alleen honden met een stamboom.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:44

Kan je het onderbouwen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:48

zie twee posten hierboven

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:29

baroen schreef:
er zijn genoeg goede fokkers , en 10 jaar wachtlijst is onzin, het gaat mij erom dat het beeld verandert, het makkelijke, het vinden en denken en willen van een hond, en dan ook wel direct.. dus dan halen ze een pup van mp of bij een puppy fabriek.

Wat is er zo mis met een hond direct willen?

Mijn buurvrouw heeft zich al opgegeven bij 2 fokkers voor een teefje en tot 2 x toe heeft ze helaas geen puppy. Je staat als nr zoveel op de wachtlijst en het is altijd meer afwachten 'wat er uit komt' ;)

Ik vind het uitzoeken van een hond of puppy toch echt prettiger, want dan voel je gelijk of er een 'klik' is...

Een puppy uit en 'puppy fabriek' vind ik dan wel het andere uiterste, dat gaat me te ver!
Ik zoek dan wel een hond of pup die goed sociaal is opgevoed. Zal hopelijk weer minimaal 10 jaar duren :P

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:42

Wat van hond zoekt ze dan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:48

Ze hadden hiervoor volgens mij een labrador, maar ik hou me er niet mee bezig. Het kwam ter sprake toen ik met die van ons aan het lopen was. Hun oude hond was dus ook helaas overleden...
Scheelt wel dat zij soms de oppas hebben over de honden van de kinderen en is het dus minder leeg in huis ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:50

Volgens mij barst het van de labradoors en ook bij goede fokkers.
Daar hoef je echt geen jaar op te wachten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:04

Ik lees een aantal reacties waarin mensen het bewust kruisen afkeuren en de ongelukjes vinden kunnen.

Ik ben het daar juist niet mee eens. Dan doel ik wel op gebruikskruisingen, waarbij de nakomelingen dus voor een bepaald doel gebruikt worden en daar ook voor gefokt zijn. Goede eigenschappen van twee rassen worden zo gecombineerd.

Er heeft laatst nog een heel artikel over de rashondenfokkerij en gebruikskruisingen in de dogma gestaan. Ook in de hondenmanieren is laatst aandacht besteed aan dit onderwerp. Waren interessante artikelen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:04

Ik heb nog nooit een rashond gehad, maar ik heb ook nog nooit een pup gehad. Mijn honden zijn allebei herplaatsers en ondanks dat mijn Russel geen stamboom heeft, heeft hij al zoveel gezondheids klachten en problemen gehad dat het echt een gouden hondje is. (dit op reactie van iemand die schreef dat rashonden vaak gezondheidsklachten hebben).
Ik heb nog geen idee of ik hierna weer voor een herplaatser ga of voor een pup, maar als ik voor een pup ga dan wordt het er zeker wel een met stamboom. Ik vind kruisingen vaak helemaal geweldig hoor, maar dan uit een asiel ofzo.

Mijn buurvrouw heeft een Friese Stabij reu en ze vind mijn Spaanse dame helemaal geweldig, dus kwam ze met het idee om mijn hond door die van haar te laten dekken (ze wist niet dat Lety gecastreerd is).
Dus ik zei dat ik dat een geweldig idee vond, want dan had ze leuk een pupje van haar eigen reu. En toen vroeg ik haar wat ze dan met de andere 10 puppies van plan was. Ja daar had ze niet over nagedacht, die konden we wel verkopen ofzo. Echt, sommige mensen begrijp ik echt niet hoor. Ze vind mijn hond wel mooi, dus lijkt het haar wel leuk.........
Tja ik vind mijn hond ook wel mooi..... alsof dat een garantie is dat evt. pups op haar gaan lijken. En als ze op haar gaan lijken, dan hopelijk alleen het uiterlijk want een makkelijk karakter heeft ze niet, haha....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:41

superwoman schreef:

Nou an sich niet zo ingewikkeld, dag een wil je nog geen hond, en dag twee wil je ineens bijvoorbeeld een deense dog.
Vertel mij eens hoe serieus ik jou dan nog nemen moet, je erin verdiepen is helemaal niet zo verkeerd.

kimmie261 schreef:
ik snap niet wat deze quote met jou tekst copieren te maken heeft...

Sjong mss moet je dan even teruglezen wat je schref?
MOet ik het weer herhalen?
kimmie261 schreef:
ahhh ik ga het snappen,en iedereen die thuis voor de leuk een nestje heeft kijkt natuurlijk niet naar de honden /hondjes om....

Hierin val je mij aan dat ik dit beweer, maar ik heb dit nooit zo gezegd dus ben benieuwd waarom jij dit dan invult voor mij?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:00

superwoman schreef:

Omdat veel mensen een hond willen, maar niet nadenken over alle dingen die erbij komen kijken. Ze zien een mooie en goed luisterende hond (wat aan de opvoeding ligt, maar daar denken de meeste mensen niet bij na) en ze willen er ook zo eentje, liefst net dezelfde die meteen ook al even goed luistert als het kan.
Als ze wat langer moeten wachten, gaan ze misschien zelf wat meer info zoeken, of zien ze andere mensen met net zo'n hond die misschien helemaal niet luistert en zien ze in dat die eens zo leuke hond misschien niet zo geschikt is voor hen.
Maar nee, ze zien dat X zo'n leuke brave hond heeft en dan lopen ze naar de winkel om er net zo eentje te halen.
Het gaat alleszins die impulsaankopen tegen.
En als je echt zo graag een hond wilt, wat maakt dat beetje wachten dan uit? Dat heb je er dan toch best voor over?
Als kind was dat ook zo, als ik iets erg graag wou, dan kon ik dat voor m'n verjaardag vragen en duurde dat nog 9 maand, wel dan had ik pech en moest ik 9 maand wachten.
Alleen zijn de mensen zo verwend dat als ze iets in hun hoofd hebben, ze dat ook meteen willen hebben.
Nachtwinkels en automaten waar de mensen 24/24 terecht kunnen, ...
Als je bedenkt dat ze al hondjes aan huis komen leveren ...
Misschien in de toekomst puppies uit de automaat halen :P

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:31

een hond direkt willen kan soms niet
wij moesten lang wachten toen wij bij de nest pups gingen kijken was hij 2 weken oud en het laatse hondje van de nest van 7 pups

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:24

Maar ookal wil je je hond direct, wil dat nog niet zeggen dat er niet goed over na is gedacht. Zeker zoals in mijn situatie dat mijn oude hond overleed, dan weet je goed wat een hond houden in houdt.

Met de aanschaf van een dier, moet je gewoon goed over nadenken, maakt niet uit welk dier dat is. Echter als je die beslissing heb gemaakt, kan het me voorstellen dat je daar niet nog een jaar of half jaar op wil wachten.