MissCharlie, komt eigenlijk neer op een hondje met een ongecompliceerd karakter wat relatief makkelijk op te voeden is en in principe, lekker overal mee naar toe zou kunnen? (de samenvatting zeg maar

spaans waterhondje, of juist de franse waterhond lijken mij opties, als je die een beetje bijhoud qua vachtlengte zijn ze niet echt hoog in het onderhoud, de honden van die twee rassen die ik ken zijn hele vrolijke open dieren die relatief makkelijk op te voeden zijn , vriendelijk naar vreemden, andere honden en andere dieren, goed met kinderen (moet je ze natuurlijk wel "aanleren" maar tis zeker haalbaar met die honden)
zijn kwa formaat kleinere middenmaatjes, ben zelf niet zo van de mini's, vind ik zelf ook niet handig met meenemen op buitenrit oid.
heb je trouwens nog een beetje een voorkeur voor vachtonderhoud? veel is geen probleem, of liever weinig werk?
(discussie over wel of niet herplaatser lijkt me zinloos, ze geeft aan dat ze van jongs af willen opvoeden en kruising word afgehouden, dus wil ze waarschijnlijk een rashond

ook prima toch

hier komt er trouwens pas een herplaatser in huis als ik weet waar het gefokt is, wat er achter zit en wat de bagage is , ik heb niet de illusie dat ik een hond met mogelijke issues wel even IPO klaar krijg en dat is toch de hobby die we hier hebben... mocht een hond door welke reden dan ook niet meer kunnen meedraaien passen we de arbeid gewoon aan , aan de hond. maar de insteek van een hond er bij is toch wel er mee gaan sporten en ja, ook met papier ivm wedstrijden, shows en examens via de NRC , zonder papier is dat een no go.
ook wil ik gewoon de zekerheid dat een x generaties terug de lijnen gewoon in orde zijn , heupen, ellebogen, maar zeer zeker ook in de kop. geeft het garanties? neuh, maar wel een stuk inzicht in wat je kunt verwachten kwa genetisch materiaal.
we hebben nu ook (ondanks perfecte heupen en ellebogen) een flinke emmer geld kunnen achterlaten bij de DA, maar goed, een papierloze rottweiler trekt net zo makkelijk zijn kruisbanden aan gort als een rottweiler met papier. dus daar een waarde oordeel aan hangen is zinloos.
ik heb zelf in ieder geval al zo veel ellende gezien met papierloze honden en kruisingen dat ik gewoon bewijzen wil zien van hoe gezond iets zou moeten zijn ipv echt natte vinger werk.
en laten we daarnaast niet vergeten dan genen maar een stukje van de som is, voeding, bewegen tijdens opgroeien etc spelen ook altijd nog een belangrijke rol in hoe een lijf uiteindelijk in elkaar zit tegen de tijd dat die pup volwassen is .