[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:28

zo en nu even met de laptop ipv de telefoon

MissCharlie, komt eigenlijk neer op een hondje met een ongecompliceerd karakter wat relatief makkelijk op te voeden is en in principe, lekker overal mee naar toe zou kunnen? (de samenvatting zeg maar ;) )

spaans waterhondje, of juist de franse waterhond lijken mij opties, als je die een beetje bijhoud qua vachtlengte zijn ze niet echt hoog in het onderhoud, de honden van die twee rassen die ik ken zijn hele vrolijke open dieren die relatief makkelijk op te voeden zijn , vriendelijk naar vreemden, andere honden en andere dieren, goed met kinderen (moet je ze natuurlijk wel "aanleren" maar tis zeker haalbaar met die honden)
zijn kwa formaat kleinere middenmaatjes, ben zelf niet zo van de mini's, vind ik zelf ook niet handig met meenemen op buitenrit oid.

heb je trouwens nog een beetje een voorkeur voor vachtonderhoud? veel is geen probleem, of liever weinig werk?

(discussie over wel of niet herplaatser lijkt me zinloos, ze geeft aan dat ze van jongs af willen opvoeden en kruising word afgehouden, dus wil ze waarschijnlijk een rashond :?
ook prima toch :) )

hier komt er trouwens pas een herplaatser in huis als ik weet waar het gefokt is, wat er achter zit en wat de bagage is , ik heb niet de illusie dat ik een hond met mogelijke issues wel even IPO klaar krijg en dat is toch de hobby die we hier hebben... mocht een hond door welke reden dan ook niet meer kunnen meedraaien passen we de arbeid gewoon aan , aan de hond. maar de insteek van een hond er bij is toch wel er mee gaan sporten en ja, ook met papier ivm wedstrijden, shows en examens via de NRC , zonder papier is dat een no go.
ook wil ik gewoon de zekerheid dat een x generaties terug de lijnen gewoon in orde zijn , heupen, ellebogen, maar zeer zeker ook in de kop. geeft het garanties? neuh, maar wel een stuk inzicht in wat je kunt verwachten kwa genetisch materiaal.
we hebben nu ook (ondanks perfecte heupen en ellebogen) een flinke emmer geld kunnen achterlaten bij de DA, maar goed, een papierloze rottweiler trekt net zo makkelijk zijn kruisbanden aan gort als een rottweiler met papier. dus daar een waarde oordeel aan hangen is zinloos.
ik heb zelf in ieder geval al zo veel ellende gezien met papierloze honden en kruisingen dat ik gewoon bewijzen wil zien van hoe gezond iets zou moeten zijn ipv echt natte vinger werk.
en laten we daarnaast niet vergeten dan genen maar een stukje van de som is, voeding, bewegen tijdens opgroeien etc spelen ook altijd nog een belangrijke rol in hoe een lijf uiteindelijk in elkaar zit tegen de tijd dat die pup volwassen is .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:14

Jammer dat er altijd zoveel vooroordelen zijn over herplaatsers.
Toevallig 2 weken terug een hond geplaatst bij mensen die er knpv mee wilden doen, is gekeurd en was kerngezond. Dus ook zulke honden kun je vinden tussen herplaatsers of in een asiel.

Maar het gaat mij er niet om dat ze een herplaatser neemt, ik vraag me af watvoor ras ze representatief vind en waarom een kruising dat niet kan zijn. En zelf heeft ze totaal geen hondenkennis begrijp ik, dus dan vraag ik me ook af waarop dat is gebaseerd.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:00

anneliesdj schreef:
Maar het gaat mij er niet om dat ze een herplaatser neemt, ik vraag me af watvoor ras ze representatief vind en waarom een kruising dat niet kan zijn. En zelf heeft ze totaal geen hondenkennis begrijp ik, dus dan vraag ik me ook af waarop dat is gebaseerd.

Maar maakt het uit waarom ze een rashond wel represetentatief vindt en een kruising niet? Haar keus (en die van haar baas), staat immers al vast.
Ik ben het wel met je eens overigens, dat een herplaatser ook geschikt kan zijn, maar als dat haar keus niet is...

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:31

anneliesdj schreef:
Dat had ik al gelezen, maar watvoor bedrijf moet ik dan aan denken?
Gaat het om een bepaald merk, iets chique's of anders? Als het 'gewoon' een doorsnee 'dierenwinkel' is, dan past een kruising daar toch net zo goed bij als een rashond?
Daarom vraag ik je om uitleg, hoe ziet volgens jou dat bepaalde beeld eruit?

Als je het hebt over dat 'imago' aan watvoor hond denk je dan? Zit er hier eentje bij die voor jouw gevoel aan dat beeld voldoet of daar in de buurt komt?

Het gaat niet om een dierenwinkel, maar om een groter merk wat levert aan winkels.

Een bulldog zou bijvoorbeeld niet in het plaatje passen, een retriever is bijna het 'perfecte' plaatje. Wat looks betreft dan...

Sonja_vR schreef:
MissCharlie, komt eigenlijk neer op een hondje met een ongecompliceerd karakter wat relatief makkelijk op te voeden is en in principe, lekker overal mee naar toe zou kunnen? (de samenvatting zeg maar ;) )

spaans waterhondje, of juist de franse waterhond lijken mij opties, als je die een beetje bijhoud qua vachtlengte zijn ze niet echt hoog in het onderhoud, de honden van die twee rassen die ik ken zijn hele vrolijke open dieren die relatief makkelijk op te voeden zijn , vriendelijk naar vreemden, andere honden en andere dieren, goed met kinderen (moet je ze natuurlijk wel "aanleren" maar tis zeker haalbaar met die honden)
zijn kwa formaat kleinere middenmaatjes, ben zelf niet zo van de mini's, vind ik zelf ook niet handig met meenemen op buitenrit oid.

heb je trouwens nog een beetje een voorkeur voor vachtonderhoud? veel is geen probleem, of liever weinig werk?

Thanks voor je berichtje :)

Verder klopt je beschrijving van onze eisen wel: "een hondje met een ongecompliceerd karakter wat relatief makkelijk op te voeden is en in principe, lekker overal mee naar toe zou kunnen"
En dan zou ik daar nog aan willen toevoegen qua uiterlijk: lieve uitstraling (geen rottweiler om maar even een uiterste te noemen) en geen enorme haarbal. Ik vind het niet erg om de vacht regelmatig te onderhouden, maar hoef ook geen hond die erom bekend staat dat die enorm veel onderhoud nodig heeft.

Simbaa schreef:
anneliesdj schreef:

Maar maakt het uit waarom ze een rashond wel represetentatief vindt en een kruising niet? Haar keus (en die van haar baas), staat immers al vast.
Ik ben het wel met je eens overigens, dat een herplaatser ook geschikt kan zijn, maar als dat haar keus niet is...

Ik heb even overlegd, omdat ik, zoals ik al zei, persoonlijk niets tegen een kruising heb. Zeker met het oog op erfelijke ziektes die veel rassen hebben, heb ik nu toch toestemming voor een kruising, mochten we daarop uitkomen :)
De keus blijft bij een pup, en dan gok ik dat er niet veel herplaatsers in deze categorie vallen.

Nu kruisingen ook kunnen, is het aanbod natuurlijk een stuk groter, en weet ik al helemaal niet waar ik naar moet kijken :+ Eerst een ras/kruising bepalen en dan een fokker zoeken, of op internet rondsurfen tot ik iets aansprekends vind?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:32

Rassen die me zo te binnen schieten;

Cairn terrier
Border terrier
Waterhond
Kleine of midden poedel
Boerenfox
Mini australian shepherd
Parson jackrussel

Maarrrr..... selecteer je pup heel aandachtig.
Kijk goed naar wat je zoekt in het karakter en niet naar uiterlijke voorkeur.
Neem je tijd en kijk met welke pup je een klik hebt.
Bedenk goed of je een haantje de voorste of liever een wat rustigere /beleefde pup wil.
Kijk naar het gebit, rechte pootjes en eventueel ingedaalde testikels.

Succes! Leuke missie!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:37

anneliesdj schreef:
Nikass schreef:
Ik heb zelf een superleuke Spaanse hond, maar ik zou m zeker eerst willen ontmoeten (dus dat ie al in Nederland zit). Ik vind de informatie namelijk niet altijd zo kloppend en vooral de honden die al pup af zijn hebben nog al eens een gebruiksaanwijzing. Ook zou ik uitkijken wat betreft de konijntjes. Mijn ervaring is dat de honden uit het buitenland veelal over enige mate van jachtinstinct beschikken.

De Spaanse honden (met podenco bloed) zijn idd vaak jagers maar er zijn ook stichtingen die honden uit andere landen halen én in eigen land zijn er ook leuke herplaatsers te vinden.

De Bulgaarse en Roemeense honden zijn vaak nog veel ergere jagers :D
Maar ik vind ze heel leuk hoor die buitenlanders, daar niet van. Alleen als het zo'n duidelijk punt is dat ze geen jager willen en zelf konijntjes, dan zou ik nooit (en waarschijnlijk sowieso niet) alleen via een site een hond bestellen.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:37

Paintlinger schreef:

Cairn terrier
Border terrier
Waterhond
Kleine of midden poedel
Boerenfox
Mini australian shepherd
Parson jackrussel

Bedenk goed of je een haantje de voorste of liever een wat rustigere /beleefde pup wil.

Succes! Leuke missie!

Thanks voor de tips! En dan maar hopen dat hij/zij beste maatjes wordt met Kimmetje ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:38

Jaaaaaahh.... dat zou leuk zijn :-)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:42

MissCharlie schreef:
Paintlinger schreef:

Cairn terrier
Border terrier
Waterhond
Kleine of midden poedel
Boerenfox
Mini australian shepherd
Parson jackrussel

Succes! Leuke missie!

Thanks voor de tips! En dan maar hopen dat hij/zij beste maatjes wordt met Kimmetje ;)

Alles kan he, maar ik zou niet de voorkeur geven aan een terrier met konijntjes

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:44

Kwestie van opvoeden lijkt me

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:46

Paintlinger schreef:

Succes! Leuke missie!

Zulke dingen kan je beter aan de fokker vragen. Ik ben 4 keer wezen kijken bij het nest waar mijn jongste hond uit komt en elke keer was er een andere pup die beleefd en rustig overkwam of juist een haantje de voorste leek. Als er net een paar heel erg gespeeld hebben kan zelfs de drukste pup rustig lijken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:48

Klopt.. en daarom is het inderdaad goed om vaker heen te gaan.
Fokkers zijn niet altijd eerlijk helaas.
Maar je kan het meenemen in het oordeel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:58

Paintlinger schreef:
Kwestie van opvoeden lijkt me

Ik zei al, alles kan, maar ik zou toch ook geen husky of windhond bij mijn konijntjes zetten. Het is maar net welk risico je wilt nemen.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:37

weet iemand welk ras bij ons past?

-Klein rijtjes huis
-Kleine tuin
-Groot grasveld aan huis
-we kunnen ongeveer 4 uur aan wandelen besteden
-de hond moet 3/4 uurtjes alleen kunnen zijn
-we kunnen onbeperkt spelen
-geen budget
-we willen GEEN Golden Retriever
-groot ras

ja ik weet het het is een lange lijst :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:39

Nikass schreef:
anneliesdj schreef:

De Spaanse honden (met podenco bloed) zijn idd vaak jagers maar er zijn ook stichtingen die honden uit andere landen halen én in eigen land zijn er ook leuke herplaatsers te vinden.

De Bulgaarse en Roemeense honden zijn vaak nog veel ergere jagers :D
Maar ik vind ze heel leuk hoor die buitenlanders, daar niet van. Alleen als het zo'n duidelijk punt is dat ze geen jager willen en zelf konijntjes, dan zou ik nooit (en waarschijnlijk sowieso niet) alleen via een site een hond bestellen.

Nee hoor, dat is absoluut niet zo, waar haal je dat weg?
Bij sommige stichtingen kun je idd een hondje adopteren die nog in het buitenland is, zou ik zelf ook nooit doen. Maar er zijn er ook genoeg waarbij je gewoon bij het hondje op bezoek kunt gaan als het in nederland is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:43

MissCharlie schreef:
Het gaat niet om een dierenwinkel, maar om een groter merk wat levert aan winkels.

Een bulldog zou bijvoorbeeld niet in het plaatje passen, een retriever is bijna het 'perfecte' plaatje. Wat looks betreft dan...

Ik heb even overlegd, omdat ik, zoals ik al zei, persoonlijk niets tegen een kruising heb. Zeker met het oog op erfelijke ziektes die veel rassen hebben, heb ik nu toch toestemming voor een kruising, mochten we daarop uitkomen :)
De keus blijft bij een pup, en dan gok ik dat er niet veel herplaatsers in deze categorie vallen.

Nu kruisingen ook kunnen, is het aanbod natuurlijk een stuk groter, en weet ik al helemaal niet waar ik naar moet kijken :+ Eerst een ras/kruising bepalen en dan een fokker zoeken, of op internet rondsurfen tot ik iets aansprekends vind?

Ah kijk een retriever, daar kan ik wat mee :D
Wat is er nog net niet perfect aan een retriever?
En moet het dan liever een 'deftige' hond zijn of mag er ook iets ludieks aan zitten?

Pupjes worden overigens ook regelmatig herplaatst ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:01

ThirzaXinge schreef:

-Klein rijtjes huis
-Kleine tuin
-Groot grasveld aan huis
-geen budget
-groot ras

Ik zou bijna zeggen welke hond past niet bij jullie? :)
Wil je ook werken met de hond?
Is groot voor jullie maat herder/golden retriever of meer Duitse dog, Ierse Wolfshond?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:13

anneliesdj schreef:
En moet het dan liever een 'deftige' hond zijn of mag er ook iets ludieks aan zitten?

Een pup herplaatser zou ik dan nog wel over na willen denken, mocht dat op mijn pad komen ;)

(Golden} retriever is net een maatje te groot, en misschien wel net te standaard/voor de hand liggend. Maar een kruising hiermee kan natuurlijk wel.
Heel deftig hoeft niet, maar ook geen lobbes zeg maar.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:30

Nikass schreef:
ThirzaXinge schreef:

-Klein rijtjes huis
-Kleine tuin
-Groot grasveld aan huis
-geen budget
-groot ras

Is groot voor jullie maat herder/golden retriever of meer Duitse dog, Ierse Wolfshond?

Een grote is minimaal een border collie :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:40

MissCharlie schreef:
anneliesdj schreef:

Een pup herplaatser zou ik dan nog wel over na willen denken, mocht dat op mijn pad komen ;)

(Golden} retriever is net een maatje te groot, en misschien wel net te standaard/voor de hand liggend. Maar een kruising hiermee kan natuurlijk wel.
Heel deftig hoeft niet, maar ook geen lobbes zeg maar.

Afbeelding
?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:41

ThirzaXinge schreef:
Nikass schreef:

Een grote is minimaal een border collie :)

En verder, moet het een actieve hond zijn, erg baasgericht of liever eentje die binnen lekker ligt te maffen? Een hond die je op de voet volgt of een die zijn eigen ding doet? Een lobbes geval of een spring in 't veld?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:44

Als dat een pup is en nog in de groei, dan lijkt me dat ook te groot. Iets compacter mag wel...Is ook zo sneu als we steeds over hem/haar heen struikelen in het huis :+

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:00

We willen graag een actieve familiehond :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:14

MissCharlie schreef:
Als dat een pup is en nog in de groei, dan lijkt me dat ook te groot. Iets compacter mag wel...Is ook zo sneu als we steeds over hem/haar heen struikelen in het huis :+

Hij is niet zo groot hoor en 6 maanden, dus dat wordt gewoon een middenmaatje.
En zo'n heerlijk ludiek snuitje <3

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:04

Nikass schreef:
Stoof schreef:
MissCharlie, Wat vind je van een Border terrier? Die lijkt me aardig in jouw lijstje te passen. :)

Die kunnen prima naast het paard mee, maar die zijn niet altijd zo schattig tegen iedereen

Dat laatste herken ik niet bij een Border terrier hoor. Ik vind ze juist te vriendelijk ( :+ ) en bovendien hebben ze een heel groot aanpassingsvermogen.