Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Wat betreft het ras: een JR is geen middelgrote hond, dus ik ben even kwijt welk formaat jullie nu zoeken?
MyWishMax schreef:Bedoel je die 3 keer dus buiten de andere dingen om? Dus 3 keer een blokje om met uitlaten, naast mee naar het paard? Blokje om zou ik sowieso wel 4 keer per dag doen, even poepen en plassen. Met een pup is het wel 100 keer bij wijze van. Daarnaast nog keer mee naar het paard, trainen, rondje hardlopen of fietsen en ik vind het niet heel gek.
Neej schreef:Ik denk een Ollie: Supersociaal (IEDEREEN is er op de wereld voor kroelings!) relaxed in huis, réuzelief met kinderen, kan heel goed loslopen.. Hij vreet knijnen alleen opGaat het liefst elke dag lekker in het bos rennen, maar hij is ook prima relaxed als we eens een dagje minder doen. Leuk trainbaar, altijd blij, liefst altijd bij je in de buurt dus mee naar kantoor zou ie gewéldig vinden
Ik denk dat heel veel honden in jullie plaatje passenWat hierboven al aangehaald wordt: Niet alle jachthonden jágen ook daadwerkelijk en de meeste van jullie wensen zijn aangeleerd gedrag, niet aangeboren gedrag. Wat voor soort honden vinden jullie zelf leuk?
MyWishMax schreef:Sowieso geen erg eenkennige hond dus.
Kindvriendelijk moet je ze leren. In principe kunnen (even kort door de bocht he) alle rassen kindvriendelijk zijn, alleen niet alle honden. Er zijn wel rassen die bekend staan als kindvriendelijk, maar die ik persoonlijk te lomp vind als jonge honden. En lomp is niet leuk voor peuters.
Honden moet je leren om in huis rustig te zijn,maar veel honden worden wel fijner/rustiger als je ze iets geeft om over na te denken. Dat hoeft maar 5 minuutjes per dag te zijn. De 1e eis voldoen heel veel honden aan. De 2e eis, waarom wil je geen waakhond, of eigenlijk wat is het bezwaar ivm het meegaan met de bosritten? Ik denk dat je met geen jachthond bedoeld een hond met weinig jachtinstinct? Sommige jachthonden hebben inderdaad meer jachtinstinct, maar ook niet rashonden of niet jachthonden kunnen dat hebben. Dat is dan ook een kwestie van training, net als de konijnen thuis. Een labrador en een golden retriever zijn bijvoorbeeld jachthonden, maar zijn voor de meeste eigenaren trainbaar genoeg om het jachtinstinct (wat ze lang niet allemaal erg hebben) onder controle te krijgen.
Eigenlijk hebben jullie wel een heel makkelijk lijstje waar volgens mij aardig wat rassen bij passen. Dus inderdaad de vraag: formaat golden retriever te groot? Wat voor vacht willen jullie (denk ook aan de vachtverzorging)
Ik vind de waterhonden ook erg leuk. Een poedel is ook leuk en die kan je qua vacht zo maken zoals je wilt. Zo kort als hierboven, wat langer en met poefjes.
Nikass schreef:Misschien een waterhond? Ik ben niet zo heel goed thuis in de verschillende soorten, maar je ziet ze hier steeds meer, een beetje net als de labradoodle, veel energie en leervermogen, niet te waaks of te fantatieke sporthond en gezellig in de omgang.
Ik denk dat je aan de omgang met kinderen en konijntjes sowieso veel aandacht moet besteden, welk ras het ook wordt.
Heb je nog voorkeur voor een bepaalde vacht? Ik vind een Catalaanse herder ook erg leuk en degene die ik ken voldoen redelijk aan je profiel, (maar ik weet niet zeker of zij representatief zijn voor het ras)
Mizora schreef:Hoe denk je over een middenslag of grote poedel? Ze verharen niet en voldoen aan je eisen.
Ze kunnen zelfs zo eruit zien als je ze kort scheert (voordat je op het pompeuze haar afhaakt)
Mossel schreef:Als je formaat Jack Russel zoekt, zoek je dus geen middelmaat hond, maar een kleine hondverder heb ik je al een keer eerder er over gesproken dus ga ik niet in herhaling vallen
MissCharlie schreef:Ik persoonlijk zou dat ook niet uitgeven, en zou zelfs liever voor een kruising gaan, maar de zaak betaalt
anneliesdj schreef:MissCharlie schreef:Ik persoonlijk zou dat ook niet uitgeven, en zou zelfs liever voor een kruising gaan, maar de zaak betaalt
Waarom moet het een rashond zijn dan?
Zou het niet veel leuker zijn een kruising uit een asiel of bij een stichting vandaan te halen, misschien een hondje met een (uiterlijk) gebrek en die zo een goed plekje te geven en tegelijk profiteren beide kanten van de voordelen/publiciteit.
Nikass schreef:MyWishMax schreef:Ik zal waarschijnlijk een ander doel met mijn honden hebben, dus ik heb dat geld er wel voor over.
Ik neem aan dat jij bedoelt de sport, ipo en gg enzo? Daar hoef je natuurlijk niet persé een stamboomhond voor te hebben.
MissCharlie schreef:MyWishMax schreef:Bedoel je die 3 keer dus buiten de andere dingen om? Dus 3 keer een blokje om met uitlaten, naast mee naar het paard? Blokje om zou ik sowieso wel 4 keer per dag doen, even poepen en plassen. Met een pup is het wel 100 keer bij wijze van. Daarnaast nog keer mee naar het paard, trainen, rondje hardlopen of fietsen en ik vind het niet heel gek.
Ik weet het nog niet precies. ik heb geen vast rooster dus ben vrij flexibel, we moeten maar zien hoe het gaat lopen. Hond gaat zoveel mogelijk mee wanneer een van ons op pad gaat. Verder is het even kijken naar zijn behoeftes...
MissCharlie schreef:MyWishMax schreef:Sowieso geen erg eenkennige hond dus.
Kindvriendelijk moet je ze leren. In principe kunnen (even kort door de bocht he) alle rassen kindvriendelijk zijn, alleen niet alle honden. Er zijn wel rassen die bekend staan als kindvriendelijk, maar die ik persoonlijk te lomp vind als jonge honden. En lomp is niet leuk voor peuters.
Honden moet je leren om in huis rustig te zijn,maar veel honden worden wel fijner/rustiger als je ze iets geeft om over na te denken. Dat hoeft maar 5 minuutjes per dag te zijn. De 1e eis voldoen heel veel honden aan. De 2e eis, waarom wil je geen waakhond, of eigenlijk wat is het bezwaar ivm het meegaan met de bosritten? Ik denk dat je met geen jachthond bedoeld een hond met weinig jachtinstinct? Sommige jachthonden hebben inderdaad meer jachtinstinct, maar ook niet rashonden of niet jachthonden kunnen dat hebben. Dat is dan ook een kwestie van training, net als de konijnen thuis. Een labrador en een golden retriever zijn bijvoorbeeld jachthonden, maar zijn voor de meeste eigenaren trainbaar genoeg om het jachtinstinct (wat ze lang niet allemaal erg hebben) onder controle te krijgen.
Eigenlijk hebben jullie wel een heel makkelijk lijstje waar volgens mij aardig wat rassen bij passen. Dus inderdaad de vraag: formaat golden retriever te groot? Wat voor vacht willen jullie (denk ook aan de vachtverzorging)
Ik vind de waterhonden ook erg leuk. Een poedel is ook leuk en die kan je qua vacht zo maken zoals je wilt. Zo kort als hierboven, wat langer en met poefjes.
Niet eenkennig ga ik toevoegen aan mijn lijstje van eisen, dat is een hele goede. Maar ik neem aan dat dat ook wel in bepaalde mate te trainen is ? Ik had inderdaad gehoord dat kindvriendelijkheid ook aan te leren is. Ik bedoel er ook een beetje mee dat het geen pitbull of 'angstaanjagende' hond kan zijn.
Retriever lijkt me inderdaad een slag te groot (helaas, ze zijn zo leuk als pups)
geerke schreef:zou veel geld uitgeven echt een garantie zijn op een gezonde hond?Dat vraag ik mij dus af.
MissCharlie schreef:Daar zit zeker wat in, maar om als eerste hond eentje te nemen met mogelijke gedragsproblemen lijkt me best pittig. Daarnaast is de keuze voor rashond niet door mij gemaakt. Mocht ik echt iets leuks tegenkomen kan ik het altijd nog vragen, maar ze willen toch wel graag een 'representatieve' hond ben ik bang.
Nikass schreef:Ik heb zelf een superleuke Spaanse hond, maar ik zou m zeker eerst willen ontmoeten (dus dat ie al in Nederland zit). Ik vind de informatie namelijk niet altijd zo kloppend en vooral de honden die al pup af zijn hebben nog al eens een gebruiksaanwijzing. Ook zou ik uitkijken wat betreft de konijntjes. Mijn ervaring is dat de honden uit het buitenland veelal over enige mate van jachtinstinct beschikken.
anneliesdj schreef:MissCharlie schreef:Daar zit zeker wat in, maar om als eerste hond eentje te nemen met mogelijke gedragsproblemen lijkt me best pittig. Daarnaast is de keuze voor rashond niet door mij gemaakt. Mocht ik echt iets leuks tegenkomen kan ik het altijd nog vragen, maar ze willen toch wel graag een 'representatieve' hond ben ik bang.
Hoe kom je erbij dat een herplaatser zowieso een gedragsprobleem heeft? Beetje vreemde opvatting. Honden kunnen om tig redenen afgestaan worden (tijdgebrek, verhuizing, overlijden enz) en een hond die bij de een een probleem heeft, hoeft dat bij een ander helemaal niet te hebben/zijn.
En wat bedoel je met representatief? Een hond is toch gewoon een hond? Waarom zou een kruising niet representatief zijn? Of bedoel je 'mooi'? Wat mooi is is een mening, dus dat verschilt per persoon.
Daarbij zijn er ook genoeg rashonden die herplaatst moeten worden dus ook daarvoor kun je bij een asiel of stichting terecht.
Watvoor bedrijf gaat het om? Misschien helpt het om de motivatie te snappen.
MissCharlie schreef:Het gaat om een bedrijf in spullen voor huisdieren. De hond mag af en toe mee naar een mogelijke klant en moet daardoor een beetje voldoen aan een bepaald beeld, hoe oppervlakkig dat ook mag klinken.
Ik ben al lang blij dat ik eindelijk de wel/geen hond discussie heb gewonnen