MissCharlie schreef:Omdat het tegelijk een mascotte van een bedrijf in dierenspullen wordt, ben ik gebonden aan een aantal eisen. De hond zal, zodra die puppy-af is, 1 of 2 dagen in de week meegaan naar kantoor, waar hij vrij rond mag lopen en bergen aandacht zal krijgen

Sowieso geen erg eenkennige hond dus.
MissCharlie schreef:[*] Kindvriendelijk (2 dagen in de week twee peuters over de vloer)
Kindvriendelijk moet je ze leren. In principe kunnen (even kort door de bocht he) alle rassen kindvriendelijk zijn, alleen niet alle honden. Er zijn wel rassen die bekend staan als kindvriendelijk, maar die ik persoonlijk te lomp vind als jonge honden. En lomp is niet leuk voor peuters. 
MissCharlie schreef:[*] nu een lastige: een hond die mee kan naast de fiets en mee met een flink rondje hardlopen, maar die ook tevreden is als we een dagje rustig aan doen.
[*] Geen waak- of jachthond, want hij/zij mag mee naast het paard met bosritten. Toevoeging: we hebben twee konijntjes...
Honden moet je leren om in huis rustig te zijn,maar veel honden worden wel fijner/rustiger als je ze iets geeft om over na te denken. Dat hoeft maar 5 minuutjes per dag te zijn. De 1e eis voldoen heel veel honden aan. De 2e eis, waarom wil je geen waakhond, of eigenlijk wat is het bezwaar ivm het meegaan met de bosritten? Ik denk dat je met geen jachthond bedoeld een hond met weinig jachtinstinct? Sommige jachthonden hebben inderdaad meer jachtinstinct, maar ook niet rashonden of niet jachthonden kunnen dat hebben. Dat is dan ook een kwestie van training, net als de konijnen thuis. Een labrador en een golden retriever zijn bijvoorbeeld jachthonden, maar zijn voor de meeste eigenaren trainbaar genoeg om het jachtinstinct (wat ze lang niet allemaal erg hebben) onder controle te krijgen.
Eigenlijk hebben jullie wel een heel makkelijk lijstje waar volgens mij aardig wat rassen bij passen. Dus inderdaad de vraag: formaat golden retriever te groot? Wat voor vacht willen jullie (denk ook aan de vachtverzorging)
Ik vind de waterhonden ook erg leuk. Een poedel is ook leuk en die kan je qua vacht zo maken zoals je wilt. Zo kort als hierboven, wat langer en met poefjes.