[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:05

Kuggur schreef:
Nikass schreef:
Haha ja je moet denk ik niet gevoelig zijn voor geblaf, maar als je er van t begin af aan goed mee omgaat kun je t onder controle krijgen. Ik denk echter na deze posts dat ts geen ijslander zal nemen ;)

Heb je er zelf één (gehad)? En dan één met een sterke blafobsessie?

Elke hond kan een blafobsessie hebben, dat is niet rasgebonden en is dus ook gewoon af te leren ookal is dat bij het ene ras wat lastiger dan bij het ander.

Kijk eens in mijn onderschrift :)

Kuggur

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:07

Ik heb geleerd dat soort generaliserende uitspraken ("ik kan iedere hond x gedrag afleren") met een korreltje zout te nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:15

En dat soort uitspraken komen meestal van de mensen die hun eigen falen goed willen praten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:54

Niet elk gedrag is helemaal weg te trainen, maar als je een IJslander pup neemt en je gaat er vanaf het begin goed mee om dan kun je dat blaffen echt wel onder controle krijgen. Ik vind het ook een beetje raar dat dit ras nu opeens zo wordt afgeschilderd eigenlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:23

anneliesdj schreef:
En dat soort uitspraken komen meestal van de mensen die hun eigen falen goed willen praten.

Hoezo arrogant.... _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:46

Kuggur schreef:
anneliesdj schreef:

Hoezo arrogant.... _O-

O en dat vind je arrogant en dat was jouw uitspraak niet?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:19

Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar het juiste ras voor onze familie. Ik zou graag wat mensen hebben die meedenken!

Omdat het tegelijk een mascotte van een bedrijf in dierenspullen wordt, ben ik gebonden aan een aantal eisen. De hond zal, zodra die puppy-af is, 1 of 2 dagen in de week meegaan naar kantoor, waar hij vrij rond mag lopen en bergen aandacht zal krijgen :D

Wat we zoeken:
  • middelgrote rashond
  • Kindvriendelijk (2 dagen in de week twee peuters over de vloer)
  • nu een lastige: een hond die mee kan naast de fiets en mee met een flink rondje hardlopen, maar die ook tevreden is als we een dagje rustig aan doen.
  • Geen waak- of jachthond, want hij/zij mag mee naast het paard met bosritten. Toevoeging: we hebben twee konijntjes...
  • Zeer vriendelijke uitstraling (zou jammer zijn als hij potentiële klanten op kantoor afschrikt ;) )

Wat we bieden:
  • Ruime woning, maar kleine tuin
  • Posbank/Veluwe op 5/10 minuten fietsen
  • Vrijwel altijd iemand thuis
  • 3x per dag uitlaten, maar doordeweeks geen urenlange wandelingen

Wij hebben wel ervaring met verzorgen van honden, maar geen ervaring met het opvoeden. Ik ben zeker bereid om puppy- en jonge honden cursussen te volgen.

Wie heeft er suggesties?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:25

Hoe denk je over een middenslag of grote poedel? Ze verharen niet en voldoen aan je eisen.

Ze kunnen zelfs zo eruit zien als je ze kort scheert (voordat je op het pompeuze haar afhaakt):
Afbeelding

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:30

Misschien een waterhond? Ik ben niet zo heel goed thuis in de verschillende soorten, maar je ziet ze hier steeds meer, een beetje net als de labradoodle, veel energie en leervermogen, niet te waaks of te fantatieke sporthond en gezellig in de omgang.
Ik denk dat je aan de omgang met kinderen en konijntjes sowieso veel aandacht moet besteden, welk ras het ook wordt.
Heb je nog voorkeur voor een bepaalde vacht? Ik vind een Catalaanse herder ook erg leuk en degene die ik ken voldoen redelijk aan je profiel, (maar ik weet niet zeker of zij representatief zijn voor het ras)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:31

Een golden retriever past denk ik ook heel goed, een hoop honden kunnen mee naast de fiets hardlopen en daarnaast rustig zijn in huis (is maar net wat je ze leert want je kunt ze ook leren druk te zijn in huis ;) )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:38

Een golden is misschien te groot?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:53

MissCharlie schreef:
Omdat het tegelijk een mascotte van een bedrijf in dierenspullen wordt, ben ik gebonden aan een aantal eisen. De hond zal, zodra die puppy-af is, 1 of 2 dagen in de week meegaan naar kantoor, waar hij vrij rond mag lopen en bergen aandacht zal krijgen :D

Sowieso geen erg eenkennige hond dus.

MissCharlie schreef:
[*] Kindvriendelijk (2 dagen in de week twee peuters over de vloer)

Kindvriendelijk moet je ze leren. In principe kunnen (even kort door de bocht he) alle rassen kindvriendelijk zijn, alleen niet alle honden. Er zijn wel rassen die bekend staan als kindvriendelijk, maar die ik persoonlijk te lomp vind als jonge honden. En lomp is niet leuk voor peuters. :D

MissCharlie schreef:
[*] nu een lastige: een hond die mee kan naast de fiets en mee met een flink rondje hardlopen, maar die ook tevreden is als we een dagje rustig aan doen.
[*] Geen waak- of jachthond, want hij/zij mag mee naast het paard met bosritten. Toevoeging: we hebben twee konijntjes...

Honden moet je leren om in huis rustig te zijn,maar veel honden worden wel fijner/rustiger als je ze iets geeft om over na te denken. Dat hoeft maar 5 minuutjes per dag te zijn. De 1e eis voldoen heel veel honden aan. De 2e eis, waarom wil je geen waakhond, of eigenlijk wat is het bezwaar ivm het meegaan met de bosritten? Ik denk dat je met geen jachthond bedoeld een hond met weinig jachtinstinct? Sommige jachthonden hebben inderdaad meer jachtinstinct, maar ook niet rashonden of niet jachthonden kunnen dat hebben. Dat is dan ook een kwestie van training, net als de konijnen thuis. Een labrador en een golden retriever zijn bijvoorbeeld jachthonden, maar zijn voor de meeste eigenaren trainbaar genoeg om het jachtinstinct (wat ze lang niet allemaal erg hebben) onder controle te krijgen.

Eigenlijk hebben jullie wel een heel makkelijk lijstje waar volgens mij aardig wat rassen bij passen. Dus inderdaad de vraag: formaat golden retriever te groot? Wat voor vacht willen jullie (denk ook aan de vachtverzorging)

Ik vind de waterhonden ook erg leuk. Een poedel is ook leuk en die kan je qua vacht zo maken zoals je wilt. Zo kort als hierboven, wat langer en met poefjes. ;)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:04

Ik denk een Ollie: Supersociaal (IEDEREEN is er op de wereld voor kroelings!) relaxed in huis, réuzelief met kinderen, kan heel goed loslopen.. Hij vreet knijnen alleen op :') Gaat het liefst elke dag lekker in het bos rennen, maar hij is ook prima relaxed als we eens een dagje minder doen. Leuk trainbaar, altijd blij, liefst altijd bij je in de buurt dus mee naar kantoor zou ie gewéldig vinden :P

Ik denk dat heel veel honden in jullie plaatje passen :) Wat hierboven al aangehaald wordt: Niet alle jachthonden jágen ook daadwerkelijk en de meeste van jullie wensen zijn aangeleerd gedrag, niet aangeboren gedrag. Wat voor soort honden vinden jullie zelf leuk?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:38

Misscharllie@...drie x per dag uitlaten?Is dat niet weinig of zit ik te lang op een berg waar mijn honden gewoon de hele dag buiten zijn? :7

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:44

geerke schreef:
Misscharllie@...drie x per dag uitlaten?Is dat niet weinig of zit ik te lang op een berg waar mijn honden gewoon de hele dag buiten zijn? :7

Nou, dáar had ik even overheen gelezen... Die van mij gaat toch ook minstens 4 keer en vaak wel meer. Maarrrrr daar zitten ook "pies en poeprondjes" bij en voor de kilometers tellen die niet echt mee natuurlijk..

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:49

Wat leuk, zoveel reacties. Ik ben nu aan het werk maar zal later uitgebreider reageren.

Ik denk dat de golden retriever net te groot is, misschien niet in hoogte, maar we kunnen waarschijnlijk beter iets compacter hebben (Jack Russell idee, hoewel hij best iets breder mag zijn dan dat).
Verder heb ik totaal geen verstand van rassen, dus ik ga vanavond even googelen naar de rassen die jullie noemen :)

geerke, wanneer hij mee gaat naar mijn paard is hij makkelijk twee uur buiten, dus uitlaten hoeft echt geen blokje om van 10 minuten te betekenen. Maar ik ben realistisch genoeg om te weten dat ik dat niet elke doordeweekse dag kan bieden. Ik zoek dus een hond die daar enigszins flexibel in kan zijn, dus niet kilometers móet sjouwen, maar dat wel leuk vindt.
Wil best vaker dan 3 keer de deur uit, maar dan worden het wel blokjes om.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:52

Dan zou ik persoonljjk al geen spaniël of staande jachthond nemen, die gaan eerder ver van je weg (soms ook dan moeilijk eruit te trainen want het is instinct). Retriever is ook een jachthond.. zou eerder zoeken in de rasgroep gezelschapshonden op de.website vd raad van beheer. En ga aub naar een goede.fokker. ook al.moet je op een lange wachtlijst, goedkoop is vaak duurkoop!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:11

Klopt daarom dacht ik zelf ook niet aan de retriever. Ik heb overigens een budget van max 1000 voor aankoop, misschien wel handig om te vermelden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:17

Dat is een net budget hoor! Sommige fokkers zitten erboven, maar veel er ook onder, tenzij je een enorm hip ras wil. ;) Wij hebben ook gezegd dat we niet meer dan 1000 euro wilden uitgeven en dat is gelukt. Er zijn fokkers die 1500 euro vragen, maar dat vind ik persoonlijk te gek.

Bedoel je die 3 keer dus buiten de andere dingen om? Dus 3 keer een blokje om met uitlaten, naast mee naar het paard? Blokje om zou ik sowieso wel 4 keer per dag doen, even poepen en plassen. Met een pup is het wel 100 keer bij wijze van. Daarnaast nog keer mee naar het paard, trainen, rondje hardlopen of fietsen en ik vind het niet heel gek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:26

MissCharlie schreef:
Klopt daarom dacht ik zelf ook niet aan de retriever. Ik heb overigens een budget van max 1000 voor aankoop, misschien wel handig om te vermelden.

wat een enorm bedrag voor een hond :7 Ik heb mijzelf beloofd nooit geen geld uit te geven voor een hond...omdat hij mij al genoeg gaat kosten de rest van zijn leven.Of uit het asiel,dan wil ik nog wel betalen.
Ik heb vijf honden waarvan drie gratis gekregen omdat mensen ze niet meer wilden.
Drie superhonden!Waarvan een een gigantische pyr reu.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:29

Ik persoonlijk zou dat ook niet uitgeven, en zou zelfs liever voor een kruising gaan, maar de zaak betaalt :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:30

MissCharlie schreef:
Ik persoonlijk zou dat ook niet uitgeven, en zou zelfs liever voor een kruising gaan, maar de zaak betaalt :)

oh...dan begrijpen wij elkaar :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:32

Ik ga wel steeds duurder :D
Mijn eerste hond was gratis (bij me achtergelaten), de tweede 75 gulden, de derde 72, 50 euro en de 4e 150 euro :)
Ik vind 1000 euro ook een enorm bedrag.

Wat betreft het ras: een JR is geen middelgrote hond, dus ik ben even kwijt welk formaat jullie nu zoeken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:35

Ik zal waarschijnlijk een ander doel met mijn honden hebben, dus ik heb dat geld er wel voor over. :D

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:43

Voor mijn eerste hond hebben wij jouw budget betaald. Dat is normaal.voor dar ras met stamboom.