[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:44

Nou kom maar op. Ik woon alleenstaand, aan de rand van het bos, ik doe mijn deur open en ik ben in het bos! Ik ben drie dagen in de week van kwart over 8 tot 5 uur weg, maar heb eventueel de ruimte om een ren te bouwen.
's avonds wandel ik altijd naar mijn paard, kan ik in 10 min lopen maar ook in een uur. Ik zoek een hond met uitdaging; die ik kan triggeren. een slimme hond die je bezig moet houden.
Waaks hoeft hij niet te zijn, mag wel. Daarnaast houd ik ook wel van knuffelen O:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:12

Allereerst zal je voor die drie dagen in de week een uitlaat moeten regelen. Een ren is wat mij betreft niet voldoende, zeker niet voor een slimme werkhond.
Wat heerlijk dat je zo aan het bos woont! Bij een werkhond denk ik in principe direct aan de rasgroep herders en veedrijvers, maar dat hoeft helemaal niet persé hoor. Zeker als de hond niet persé waaks hoeft te zijn kan je bijvoorbeeld ook denken aan een viszla of een heidewachtel.

Kun je nog iets meer vertellen over wat je leuk vindt in een hond? Bijvoorbeeld ook afmeting en soort vacht?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:15

In elk geval geen pup, tenzij je de eerste weken thuis kunt blijven en de maanden erna opvang kunt regelen. Aangezien je een slimme, werklustige hond wil is het bij een pup/puberhond niet verstandig om die hele dagdelen alleen te laten. Sowieso niet hoor, bij hele jonge honden, maar bij honden die veel uitdaging nodig hebben is de kans nog groter dat ze zichzelf ongewenst gedrag aanleren in die uren.

Qua rassen zou je kunnen denken aan bekende werkrassen zoals de Border Collie en de Mechelaar, maar je kan ook best kijken naar Markiesjes of de werklijnen van de Labrador, Golden Retriever, of Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Of naar de Duitse of Zwitserse herder, al zul je daar (net als bij de Mechelaar trouwens) wel het waakinstinct bij cadeau krijgen. Onthoud wel dat er een verschil zit tussen een slimme hond en een hond die gemakkelijk leert. Een werkelijk slimme hond zal ook zélf vermaak gaan zoeken en kan enorm vermoeiend zijn om bezig te houden omdat ze snel verveeld raken. Werklijnen zijn, voor zover ik weet, vaak ook wat scherper - reutjes kunnen feller naar andere reuen zijn, ze durven je wat meer uitproberen, zoeken de grenzen op. Ben je wat onzeker of heb je veel moeite met boos worden, zou ik daar wel rekening mee houden in je raskeuze.

Ik zou alleen uitkijken met jachthonden, als je zo aan het bos woont. Het kán wel, maar dan zul je veel tijd moeten investeren in betrouwbaar hierkomen óf accepteren dat de hond weinig los kan lopen. Jachtinstinct altijd controleerbaar houden kan heel erg lastig zijn en flink wat training kosten. Lijkt me wel héérlijk wonen trouwens, zo midden in de natuur! Alleen de spinnen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:50

eestheer schreef:
Nou kom maar op. Ik woon alleenstaand, aan de rand van het bos, ik doe mijn deur open en ik ben in het bos! Ik ben drie dagen in de week van kwart over 8 tot 5 uur weg, maar heb eventueel de ruimte om een ren te bouwen.
's avonds wandel ik altijd naar mijn paard, kan ik in 10 min lopen maar ook in een uur. Ik zoek een hond met uitdaging; die ik kan triggeren. een slimme hond die je bezig moet houden.
Waaks hoeft hij niet te zijn, mag wel. Daarnaast houd ik ook wel van knuffelen O:)

hoe groot is de ren?Kun je je tuin niet beter omheinen?
De hond zit wel erg lang alleen,misschien een kleintje erbij?Twee dus?Dan zou het wel kunnen.
Ras...geen idee.Wil je veel vacht,of weinig?Veel vacht is in jou geval wel handig als hij buiten zit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:43

geerke schreef:
is het niet vaak het uiterlijk van de hond waar mensen het eerst op afgaan?Of zouden ze echt naar het karakter kijken....ik geloof daar niet zo in namelijk.Vermoed dat de asiels minder vol zaten als mensen zich wat meer verdiepten in het karakter.

O dat zeker want het gros van wat in asiels zit zijn honden die qua karakter niet passend waren en veel daarvan zijn al probleemhonden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:49

Aranel schreef:
Ik heb ook een vraagje :)
Over een tijdje gaan wij verhuizen naar een ruimer huis en we willen dan graag een waakhond. Mijn vriend zal namelijk ook soms meer nachtdiensten gaan draaien en ik ben dan een watje :+

Nu ben ik - heel voorbarig- al sites van asielen aan het afspeuren en andere sites waar honden ter herplaatsing worden aangeboden. We willen namelijk geen pup maar een herplaatser tot maximaal 4 jaar :)
Liever geen Stafford of Pitbullachtige.
We hebben al twee kleine onderdanige teefjes en daar moet de hond echt 100% mee te vertrouwen zijn.

Mocht iemand toevallig iets tegen komen of een ras suggestie hebben dan hoor ik het graag :)

Kijk eens op www.hondennest.nl
Wij herplaatsen nederlandse honden en halen mondjesmaat kansarme honden uit het buitenland.
Er zal vast (binnenkort) iets bij zitten wat geschikt is voor jullie.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:26

Leuk topic! Ik wil waarschijnlijk over een tijdje ook een hond. Mijn situatie:
Ik woon alleen in een ruim appartement. Verder werk ik onregelmatig fulltime, maar erg wisselend. Voor de lange dagen zou ik een uitlaatservice willen laten komen, zodat ie meteen met een groep mee kan. Vakanties zou de hond naar mijn ouders gaan. Heb altijd een hond gehad. Ik zoek een hond die actief is maar ook lekker bij je op de bank komt liggen. Liefst kortharige en middelmaatje van grote. Verder zou ik erg graag willen trainen met de hond. Zou graag agility willen doen en dat de hond mee naar stal kan. Bijvoorbeeld ook mee op de kar en langs het paard en de fiets. Elke dag een wandeling van twee uur zit er niet in. Maar zou wel regelmatig naar het park en bossen gaan. ( sowieso elke dag wandeling van een uur en als het kan mee naar stal. Bv met de fiets ook) Belangrijk is dat het een gehoorzame hond is en vriendelijk naar andere dieren. De hond hoeft niet waaks te zijn en zal toch soms enkele uren alleen zitten.

Ben benieuwd, heb al meerdere mensen gevraagd zoals mn zus die dierenarts is en een vriendin die dierentrainster is. Dus wil het goed voor elkaar hebben mocht het zover zijn!

xamberr

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:48

ik zou graag jullie hulp willen inroepen.
ik heb eindelijk mijn man zover er mag een hond bij ons in huis komen wonen.

hier wat info over onze thuis situatie.
we wonen aan een park en hebben een grote tuin,we hebben een dochter van 8 maanden en 2 katten en 3 konijnen ( grote ren in de tuin)
ik werk 1 dag in de week, verder ben ik altijd thuis of ergens waar de hond mee naartoe kan.

nu onze eisen kwa hond ( eigenlijk alleen maar eisen van mijn man)
niet te groot, niet te lange vacht en moet natuurlijk goed met kinderen zijn.
en een beetje stoer zijn.

wij dachten zelf aan een franse bulldog maar door alle ziektes die ze kunnen hebben wil ik toch even verder kijken.

ik wacht jullie reactie af

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:06

Je wilt een beetje stoere hond en je denk aan een franse buldog?
Ik geloof dat je er een andere definitie van "stoer" op nahoudt dan ik...
(daarbij, je hebt toch al drie konijnen...)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:34

Kuggur schreef:
Je wilt een beetje stoere hond en je denk aan een franse buldog?
Ik geloof dat je er een andere definitie van "stoer" op nahoudt dan ik...
(daarbij, je hebt toch al drie konijnen...)

weet je hoe die geboren worden?

Een Kangal is stoer :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:56

Verkeerde post, sorry.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 19-09-14 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:57

xamberr schreef:
ik zou graag jullie hulp willen inroepen.
ik heb eindelijk mijn man zover er mag een hond bij ons in huis komen wonen.

hier wat info over onze thuis situatie.
we wonen aan een park en hebben een grote tuin,we hebben een dochter van 8 maanden en 2 katten en 3 konijnen ( grote ren in de tuin)
ik werk 1 dag in de week, verder ben ik altijd thuis of ergens waar de hond mee naartoe kan.

nu onze eisen kwa hond ( eigenlijk alleen maar eisen van mijn man)
niet te groot, niet te lange vacht en moet natuurlijk goed met kinderen zijn.
en een beetje stoer zijn.

wij dachten zelf aan een franse bulldog maar door alle ziektes die ze kunnen hebben wil ik toch even verder kijken.

ik wacht jullie reactie af

Allereerst zal je elke hond moeten leren om de konijntjes met rust te laten en om lief te zijn met kinderen. Dit is in geen enkel ras aangeboren.
Je zou kunnen denken aan een Softcoated Wheaten terriër of een toller, een niet te grote herdershond? (Kroatische herder of ijslandse hond >> deze hebben beide wel veel beweging nodig! )

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:15

IJslanders staan bekend om hun blafferigheid, toch? Da's ook wel iets om rekening mee te houden.
Willen jullie per sé een pup of mag een herplaatser ook? Een pup en een baby samen lijkt me best lastig, en kindvriendelijk is veel makkelijker zoeken met herplaatsers. Zeker als je geen principiële problemen hebt met een hond uit het buitenland zijn er véél meer hondjes die aan jullie eisen voldoen dan wanneer je exclusief naar raspups kijkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:18

gewoon rondje asiel....jaarlijks zitten er 25.000 honden in het asiel....vast wel een leukert te vinden denk ik

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:33

Dani schreef:
IJslanders staan bekend om hun blafferigheid, toch? Da's ook wel iets om rekening mee te houden.

Inderdaad, ik ben individuen van dit ras tegen gekomen die hierdoor nauwelijks te verdragen zijn.
Het was een gewenste eigenschap, en is er sterk ingefokt. Het valt niet mee het eruit te trainen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:44

ach...dat gaat prima als je er zelf niet gek van word en geen buren hebt.In een woonwijk is het wat anders :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:53

geerke schreef:
ach...dat gaat prima als je er zelf niet gek van word en geen buren hebt.In een woonwijk is het wat anders :D

Ik zou er persoonlijk gestoord van worden (mijn dichtsbijzijnde buren wonen een aantal kilometers bij ons vandaan). Ik heb een mix waar dit ras in zit (inmiddels 13 dus inmiddels redelijk rustig) en die zat naar mijn smaak aan de pijngrens.
Nu border collies, aaaah, geen lawaai meer...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:12

Haha ja je moet denk ik niet gevoelig zijn voor geblaf, maar als je er van t begin af aan goed mee omgaat kun je t onder controle krijgen. Ik denk echter na deze posts dat ts geen ijslander zal nemen ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:18

Nikass schreef:
Haha ja je moet denk ik niet gevoelig zijn voor geblaf, maar als je er van t begin af aan goed mee omgaat kun je t onder controle krijgen. Ik denk echter na deze posts dat ts geen ijslander zal nemen ;)

Heb je er zelf één (gehad)? En dan één met een sterke blafobsessie?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:20

De gemiddelde hondeneigenaar vindt een Duitse Herder al vocaal, die ijslanders zijn volgens mij nog erger. En met training kan je wel iets, een stille hond wordt het niet. Maar de stille in een nest hoeft niet stil te blijven.

Xamberr; hoe groot is niet te groot, FB maat of mag het iets groter? Is een niet te lange vacht alleen echt kortharig zoals een FB of mag iets langer ook?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:38

Kuggur schreef:
Nikass schreef:

Heb je er zelf één (gehad)? En dan één met een sterke blafobsessie?

Ik laat er regelmatig één uit ja, en de familie van die hond woont in dezelfde straat (papa, mama en broer of zus)

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:07

@mywishmax mijn man wilt bij het formaat van een franse bulldog blijven en ook kwa vacht lengte.

Ik heb mijn hele leven honden gehad dus ik weet waar ik aan begin en weet dus ook dat de hond moet leren met mijn dochter om te gaan en met de andere beestenboel hier in huis.

Ik ga het liefst voor een her plaatsen maar een puppy is ook mogelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:39

xamberr schreef:
@mywishmax mijn man wilt bij het formaat van een franse bulldog blijven en ook kwa vacht lengte.

Ik heb mijn hele leven honden gehad dus ik weet waar ik aan begin en weet dus ook dat de hond moet leren met mijn dochter om te gaan en met de andere beestenboel hier in huis.

Ik ga het liefst voor een her plaatsen maar een puppy is ook mogelijk.

ik denk dat je dochter ook moet leren met de hond om te gaan,net omgekeerd dus ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:44

Dus een kleine hond met een hele korte vacht. Herplaatser is al makkelijker om uit te zoeken op kindvriendelijkheid, dat is wel een voordeel. Dan hoef je inderdaad alleen jouw dochter te leren hoe ze met een hond om moet gaan.

Ik zou eigenlijk gewoon rondkijken op asielsites en misschien wat stichtingen met buitenlanders. EDIT: Bij die laatste wel het liefste honden die al in Nederland in een gastgezin zitten.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:08

Wat Geerke zegt inderdaad: voorál je dochter leren om met de hond om te gaan! Andersom gaat dan vanzelf :P

In het asiel kunnen inderdaad hele leuke honden zitten! Ik werk als vrijwilliger in een dierenasiel en mijn eigen hondje komt er ook vandaan. Hij kwam binnen en ik was meteen weg van hem :) Gelukkig vond mijn vriend hem ook erg leuk :)