[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:48

Dat hangt er vanaf hoe lang de overige wandelingen zijn. Geen enkele hond heeft genoeg aan drie keer per dag een blokje om. Je neemt een hond toch om ermee te wandelen? Of zie ik dat verkeerd?

NoName126

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:15

In mijn ogen neem je een hond voor je eigen plezier. Daarvoor 'in return' wil je aan zijn behoeften voorzien. Honden die veel nodig hebben om in hun behoeften te worden voorzien(bv jachthonden, herdershonden enz) hebben niet genoeg aan alleen wandelen. Je zult dus meer moeten bieden. Vaak is dat werk dat past bij hun oorspronkelijke fokdoel zoals de jacht of veedrijven. Tegenwoordig zie je steeds meer andere hondensporten waarbij je een hond ook voorziet in zijn behoeften zoals agility, treibbal, etc etc.
Honden die een hoge behoefte hebben waar nietaan voldaan wordt, zullen vaak probleemgedrag laten zien zoals slopen enzo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:16

De honden die jij noemt hebben wel wat meer nodig dan zij zo omschrijft, dus zou ik ook niet meteen aanraden.

Emma21Nobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:30

@neej, bedankt voor je antwoord!
Ik ga vanmiddag is even lekker op die site rond 'snuffelen' :Y)
@nikass beetje raar en stom, maar ik vind de terriërs niet zo mooi :o
Bedankt voor alle reacties! Ik ben al een stuk wijzer!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:48

Dat geeft niet Emma, niet alles kan je smaak zijn :D (ik zie ook liever een herder :) )

UnicoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 07:35

Thirty schreef:
Een Teckeltje zou heel geschikt zijn, en een JR maar als je die liever niet wilt, echt, Teckeltjes zijn geweldig.

Die had ik ook al eens overwogen, aangezien mijn vriend er bij zijn ouder (waar we nu wonen) eentje heeft. Deze is superlief, is zon lamme dikke die heel de dag slaapt haha, maar ik dacht dat ie ook zo jack russel achtig was?

Edit sorry zie net dat ik in het verkeerde topic heb gereageerd ik dacht dat je op mijn post antwoorde maar zit in een ander topic hihi sorry

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:08

Wij hebben ook een JR Hij is juist heel rustig :)

Hij is echt een schoothondje Houd zijn plas goed op enz

dat komt ook wel een beetje doordat zijn moeder bij de geboorte is overleden ;(
Daardoor is hij best rustig en hij kan niet tegen geschreeuw.

Maar hij is wel heel waaks!

Echt een aanrader!!

resdiray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:32

Oke, dit had ik nog niet gezien.
Wij hebben onze hond enkele weken terug moeten laten inslapen.
Nu zijn we ons aan het orienteren op welk ras bij ons gezin zou passen.

- we hebben jonge kinderen (3 en 6 jaar). Zijn wel wat gewend qua drukte van een hond en onhandigheid
- gemiddeld is de hond 1 dag in de week alleen thuis (tussen de middag en evt. vaker wordt hij wel uitgelaten)
- we wonen in een twee onder 1 kap met tuin. Verder laten we hem 4x per dag uit. 2 lange rondes en 2 kortere (bos en water binnen handbereik)
- we vinden het fijn als de hond op ons gericht is, mag best afwachtend zijn naar vreemden maar niet agressief.
- Het zou fijn zijn als de hond tolerant is naar andere honden. Spelen hoeft niet perse maar mag wel.
- ook zouden we het fijn vinden als de hond los kan, dus gericht op de baas (geen extreem jachtinstinct)
- reu of teef staat nog open, lichte voorkeur voor reu
- middelgroot ras (45-60 cm hoogte en voorkeur voor stevige bouw)

Nou dat zijn al heel wat wensen.
Hoeven niet allemaal ingewilligd te worden natuurlijk maar zijn dingen die we fijn zouden vinden.

Ik hoor graag tips!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:03

Willen jullie ook nog sportieve dingen doen met de hond? En qua vacht en vachtonderhoud?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:10

Ik denk eigenlijk direct aan een lab, golden of doodle. Zit zelf niet zo in het molosser wereldje dus daar kan ik weinig over zeggen.
Welke hond je ook kiest, ga naar een betrouwbare fokker. Doe eerst wat research voor je gaat en verliefd met pup terugkomt. Kan je een hoop ellende besparen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:16

Ik vind doodles eigenlijk niet zo leuk als ze volwassen zijn door het vroege castreren. (tenminste, ik ken geen doodles die niet gecastreerd zijn op erg jonge leeftijd, maar de positieve punten van de voorouders zie ik er minder in terug) Een golden retriever lijkt mij wel passen. Een labrador ook, maar daar kunnen de 1e jaren zo van tegenvallen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:35

Dat is mijns inziens vooral training. De rust er in brengen en niet zover laten komen dat ze hysterisch worden is belangrijk. Het is in elke pul gigantisch veel investeren in de eerste twee jaar maar dat krijg je dan dubbeldik terug als de pu ertijd voorbij is. Cursussen volgen en de hond mentaal uitdagen zijn hierin echt key elements!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:53

Bij de labrador wel ja, maar dat realiseren veel mensen zich niet van te voren. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 11:16

Ik lees er ook wel boxer in, ook andere doggen/molossers zouden passen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:49

Of een Tibetaanse Mastiff of een Hovawart of een Duitse Herder
Mogelijkheden genoeg :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:49

Ik lees geen ervaring dus een Duitse herder zou ik niet meteen aanraden, Tibetaanse Mastiff al helemaal niet (voldoet ook niet aan de eisen), hoe kom je daarbij?
Hovawart zou idd wel een optie zijn.

resdiray

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:02

Bedankt vd reacties. Labrador hadden we dus ervaring mee maar eg enthousiast naar iedereen en dat wilden we wat minder. Golden en doodle vallen voor ons ook af net als duitse herder.
Zal t andere ras eens opzoeken. Bedankt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:05

resdiray schreef:
Bedankt vd reacties. Labrador hadden we dus ervaring mee maar eg enthousiast naar iedereen en dat wilden we wat minder. Golden en doodle vallen voor ons ook af net als duitse herder.

anatolische herder?Zijn wel vrij groot...Heel lief voor kinderen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:09

resdiray schreef:

Je wilt juist graag iets wat afwachtend is richting vreemden?
Dus geen allemansvriend? Wel heel sociaal met andere honden?
Dan valt een boxer wel af, maar andere doggen zouden dan wel weer een optie zijn.
Waarom geen herder? Hoeveel ervaring hebben jullie zelf? Wil je wat intensiever trainen met de hond?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:03

Hond moet tolerant zijn naar andere honden en, lees ik tussen de regels door, een niet al te moeilijk karakter hebben. Dan zou ik niet direct een Anatolische herder adviseren. Je kan ook kijken naar een golden retriever of een toller, wellicht zelfs een poedel (en dan even foto's zoeken van poedels die niet in showmodel getrimd zijn).

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:54

In jouw rasbeschrijving past onze cane corso perfect, maar die is te groot. Verder vind ik ook de Duitse herder in dat straatje passen. Had er in het begin ook niks mee, maar naarmate ik ze vaker zie...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:33

Ik zou ook voor een herderachtige hond gaan, resdiray. Kijk ook eens bijvoorbeeld naar de minder bekende soorten zoals bijvoorbeeld de Kelpie, Australian Shepard of misschien zelfs de Corgi ook al is deze niet zo groot als je zou willen. Het zijn zelfstandige honden met enige reserve die wel heel baasgericht en intelligent zijn. Je zou er wel actief mee aan de gang moeten gaan omdat ze wel en hun energie kwijt moeten maar ook geestelijk hebben ze hun uitdaging nodig maar dat maakt hen nou ook net zo leuk.

Vanwege de vele gezondheidsproblemen zou ik een Duitse Herder niet zo snel kiezen. Je zou echt goed moeten gaan zoeken naar de juiste foklijnen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:34

Waarom vallen de golden en de doodle af?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:36

resdiray

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:14

Super.Handig ook die site van raad van beheer!
We zoeken inderdaad een hond die best afwachtend mag zijn naar vreemden, maar niet agressief moet zijn. Sociaal naar andere honden zou fijn zijn omdat er hier erg veel honden rondlopen (met baasjes gelukkig haha) en ik het leuk zou vinden als dat niet altijd een strijd is.

Tja, waarom geen herder....gevoelsmatig denk ik al zijn er natuurlijk erg veel soorten herders.
Naar mijn idee kunnen wij herders en collies niet datgene bieden wat ze nodig hebben, en dan bedoel ik vooral uitdaging en voldoende tijd dat ze hun energie kwijt kunnen want dat hebben ze volgens mij behoorlijk. We zijn wel veel thuis maar heb ook kinderen waarvan er 1 nog niet naar school gaat.

Wel vind ik het leuk om 1x per week te gaan trainen (evt. over een jaar 2x per week omdat onze zoon dan ook naar school gaat).
Verder trainen we natuurlijk ook thuis dingen. Met de Duitse herder hebben we veel negatieve ervaringen dus daarom niet dat ras, al weet ik dat je ze niet allemaal over 1 kam moet scheren.

We zien ook qua uiterlijk best kieskeurig helaas (daarom vallen de doodle en poedel ook af haha), maar weten dat het karakter uiteindelijk belangrijker is.

Australian shepherd vind ik ook prachtig (de kortharige variant) maar volgens mij ook veel afwisseling nodig.

Cane corso vinden we inderdaad prachtig maar beetje te groot inderdaad.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de grotere rassen prachtig vind maar bang ben voor problemen met heupen etc en kortere levenstijd. Ik weet nu hoe moeilijk het is een hond te moeten laten inslapen dus wil daar toch ook een beetje rekening mee houden.

pfff, besef me dat ik best moeilijk ben maar zit nog in de orientatiefase, dus er komt vast iets wat helemaal past! haha. Jullie helpen in ieder geval al goed.