[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:33

Nee dat hangt niet af van de hond of het gedrag. Noem mij één voorbeeld waarbij een harde aanpak opvoedkundig wenselijk is?

En hardhandig zijn is wel degelijk een reden van vervelend worden, nl omdat je nagenoeg niet consequent en op de juiste manier kunt straffen (ik neem tenminste aan dat het hier over straf gaat, want hardhandig iets aanleren gaat natuurlijk al helemaal niet) hetgeen je onvoorspelbaar en daarmee onbetrouwbaar maakt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:42

Nikass schreef:
Hardhandig zijn is totaal niet nodig en leert een hond niets van. Behalve een negatieve associatie met de eigenaar.

normaal gesproken is hardhandig zijn niet nodig,als je gewoon consequent bent zal de hond niets liever doen dan zijn baas te pleasen.
Ik heb er maar 1 keer opgeramd...toen mijn nieuwe adoptie hond mijn kat aan het vermoorden was.
Kat had gelukkig niets,ik twee blauwe knieen,van het erop springen en een lamme arm van de hond te meppen.
De vorige eigenaar had ''vergeten'' te vermelden dat ze katten at.
We hebben nu de kat s'nachts buiten en overdag binnen.De honden komen niet binnen.

Dat is echt de enige reden dat ik ze een lel geef,als er iets vermoord dreigt te worden.Laatst was ik te laat....de slang was al in drieen gebeten. :(

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:43

Lieve medebokkers, zullen we weer ontopic gaan over "welke hond past bij mij" ipv "welke trainingsmethode levert een vervelende hond op"? Tis reuze interessant hoor, daar niet van, maar niet meer ontopic. Het staat eenieder natuurlijk vrij om een eigen topic aan te maken waar naar hartelust onderzocht kan worden hoe en wat :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:53

Nikass schreef:
Nee dat hangt niet af van de hond of het gedrag. Noem mij één voorbeeld waarbij een harde aanpak opvoedkundig wenselijk is?

En hardhandig zijn is wel degelijk een reden van vervelend worden, nl omdat je nagenoeg niet consequent en op de juiste manier kunt straffen (ik neem tenminste aan dat het hier over straf gaat, want hardhandig iets aanleren gaat natuurlijk al helemaal niet) hetgeen je onvoorspelbaar en daarmee onbetrouwbaar maakt.

Wij hebben duidelijk een andere definitie van een harde aanpak en je omschrijft ook al precies wat ik bedoel ;)
Geerke heeft je vraag al grotendeels beantwoord.

estell__

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:10

Hallo,
Deze vraag is misschien een beetje off-topic, maar is er iemand die ervaring heeft met een Weimaraner?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:09

estell__ schreef:
Hallo,
Deze vraag is misschien een beetje off-topic, maar is er iemand die ervaring heeft met een Weimaraner?

ik heb er een paar gekend...lieve honden,soms wat ''hard''.Staan niet bekend als de meest gemakkelijke honden geloof ik.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:09

Ja ik ken er wel een paar. Grote honden met veeeel bewegingsdrang. Hebben veel lichamelijke maar ook geestelijke uitdaging nodig. Kunnen pieperig of blafferig zijn. Sommige die ik ken zijn ook wat hysterisch zegmaar. Snel opgefokt of druk of bangig.. zoh er zelf geen willen.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:43

geerke schreef:
estell__ schreef:
Hallo,

ik heb er een paar gekend...lieve honden,soms wat ''hard''.Staan niet bekend als de meest gemakkelijke honden geloof ik.

Wat bedoel je met 'hard'?

NoName126 bewegingsmogelijkheden krijgt de hond genoeg en uitdaging komt ook goed! Geestelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:26

NoName126 schreef:
Ja ik ken er wel een paar. Grote honden met veeeel bewegingsdrang. Hebben veel lichamelijke maar ook geestelijke uitdaging nodig. Kunnen pieperig of blafferig zijn. Sommige die ik ken zijn ook wat hysterisch zegmaar. Snel opgefokt of druk of bangig.. zoh er zelf geen willen.

Dat is ook mijn ervaring, hoewel ik dat bange niet herken.
Maar zijn fanatieke type's, brutaal ook, hebben wel een ervaren eigenaar nodig, de meesten zijn echt geen doorsnee gezinshond.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:25

Hallo,
[/quote]

ik heb er een paar gekend...lieve honden,soms wat ''hard''.Staan niet bekend als de meest gemakkelijke honden geloof ik.[/quote]
Wat bedoel je met 'hard'?

NoName126 bewegingsmogelijkheden krijgt de hond genoeg en uitdaging komt ook goed! Geestelijk.[/quote]

Met ''hard'' bedoel ik dat ze soms dingen niet snel oppakken.Maar dat zal ook verschillend zijn per hond.Ik kende een hele dominante reu.De eigenaar was daar echt niet leuk mee :7

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:29

Ja dat is denk ik ook wat ik bedoelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:55

Weten jullie misschien lijstje wat ik kan invullen zodat jullie goed in kunnen schatten welke hond bij mij past? Weet niet zo goed wat ik nu moet invullen..

Heb trouwens wel een duitse herder + husky gehad, helaas deden ze gister vals tegen elkaar waardoor ze beiden ernstige verwondingen kregen en overleden.

(we waren niet thuis, normaal gesproken gaat het wel goed)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:24

Geen kant en klaar lijstje, wel wat vragen om over na te denken:

Wil je graag een hond die goed trainbaar is en makkelijk los kan lopen, of vind je het niet erg als je daar echt aan moet werken?
Hoe belangrijk is het dat de hond makkelijk met andere honden om kan gaan? En met (vreemde) mensen?
Wil je graag met je hond gaan sporten of cursussen doen voor langere tijd?
Sta je zelf stevig in je schoenen of ben je wat terughoudender/onzeker?
Zal de hond vaak alleen moeten zijn, en hoe lang dan?
Wat voor formaat hond vind je prettig?
Vind je vachtverzorging een probleem?

Anderen kunnen vast nog wel aanvullen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:35

Oke, lijstje met ''eisen'' voor de hond.

-Kan met andere honden omgaan (tzelfde ras is geen probleem, we kopen 2 honden).
-Niet erg als we met trucjes hard moeten werken, wij kunnen daarop trainen ook op loslopen
-Vachtverzorging geen probleem.
-Formaat maakt niets uit, maar geen ieniemienie hondje.
-De hond zal absoluut niet vaak alleen moeten zijn. Heeft sws nog andere hond om mee te spelen en als hij het daarmee goed kan vinden mag hij ook bij de paarden, katten of de geitjes.
-Ik sta stevig in mijn schoenen.
-De hond moet bij katten kunnen, ze hoeven geen kameraden te worden maar wel normaal kunnen doen met elkaar. Maar dit hangt meer van karakter af.
-Ik ga geen cursussen met hem doen, alleen bij problemen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:03

Uhm ja.. Ik heb toch een aantal vraagtekens bij je eisen lijstje en je klinkt nogal.. Losjes over het feit dat ze elkaar gister vermoord hebben? :wow: vreselijk zeg!
Wil je 2 pups tegelijk kopen of wil je herplaats honden?
Geen cursussen maar wel pas bij problemen lijkt me niet zo n goed plan

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:26

Madel schreef:
Oke, lijstje met ''eisen'' voor de hond.
-Kan met andere honden omgaan (tzelfde ras is geen probleem, we kopen 2 honden).

Er wordt bedoeld met vreemde honden die je tegenkomt met wandelen bijvoorbeeld.

Madel schreef:
-Niet erg als we met trucjes hard moeten werken, wij kunnen daarop trainen ook op loslopen

Trainbaar is niet alleen van belang bij trucjes, ook bij simpele opvoedkundige dingen. Maar dat is niet erg dus.

Madel schreef:
-De hond zal absoluut niet vaak alleen moeten zijn. Heeft sws nog andere hond om mee te spelen en als hij het daarmee goed kan vinden mag hij ook bij de paarden, katten of de geitjes.

Alleen wordt meer bedoeld zonder dat jullie als eigenaren thuis zijn. Andere hond is wel gezelschap, maar de paarden, katten en geiten niet echt. Dus hoe veel zullen ze zonder mensen zijn? En het lijkt me helemaal van belang na jullie ervaring met 2 honden die elkaar vermoorden? Dan lijkt het me dat je de twee nieuwe honden niet meteen bij elkaar laat zonder toezicht?

Madel schreef:
-Ik sta stevig in mijn schoenen.

Ben je ook geduldig?
Heb je nog voorkeur voor reu of teef, of reu en teef?
Moet de hond waaks zijn?
Moet de hond het kunnen vinden met vreemde mensen?

Ik zou, denk ik, kijken naar een retriever achtige, op basis van dit lijstje.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:59

Madel schreef:

Ik pik deze er even uit. Misschien interpreteer ik je verkeerd en in dat geval moet je het vooral zeggen, maar ik krijg het idee dat je het een beetje onderschat, vooral omdat je het over 'trucjes' heb. Bij elke hond moet je trainen op loslopen, er is geen enkel ras wat van nature braaf luistert en nooit wegloopt. Er zijn echter rassen waarbij dat redelijk makkelijk te trainen is, en er zijn rassen waarbij je maanden en soms jaren bezig bent voor ze betrouwbaar los kunnen lopen, en dan nog zul je altijd alert moeten blijven.

Zoals MWM al schrijft doelde ik met die andere vraag inderdaad op de omgang met vreemde honden buitenshuis. Ook daarbij geldt: elke hond heeft daarin enige begeleiding en sturing nodig, maar bij het ene ras is dat tamelijk eenvoudig terwijl je bij andere rassen flink energie erin moet stoppen en dan nog is het hoogst haalbare dat ze andere honden negeren. Gezellig spelen op een losloopveld zit er bij die honden dan niet in.

Het gaat dus om de verwachtingen die jij van de hond hebt, én de bereidwilligheid om zelf bij te leren en te trainen. Verder: je hebt het over twee honden, hoe zie je dat voor je? Twee pups? Twee herplaatsers? Wil je ze tegelijkertijd in huis halen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:19

In het geval je twee pups neemt moet je je realiseren dat je ze elk onafhankelijk van elkaar moet trainen. Dus dubbel op werk zeg maar. Je kunt ze niet tegelijkertijd leren niet te trekken aan de riem, zitten, wachten en alle basisoefeningen. Dat is dus behoorlijk intensief. Een pup tot een stabiele hond opvoeden kost je ongeveer anderhalf jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:21

Dani schreef:
Madel schreef:

Zoals MWM al schrijft doelde ik met die andere vraag inderdaad op de omgang met vreemde honden buitenshuis.
Hoeft niet perse, is wel leuk.

Het gaat dus om de verwachtingen die jij van de hond hebt, én de bereidwilligheid om zelf bij te leren en te trainen. Verder: je hebt het over twee honden, hoe zie je dat voor je? Twee pups? Twee herplaatsers? Wil je ze tegelijkertijd in huis halen?
Ik zelf denk ik aan een pup en een wat oudere ervaren hond zodat de pup van de wat oudere hond kan leren. Maar we gaan ook voor een leuk karakter

dat van die ''trucjes'': Het kan zijn dat ik het een beetje onderschat, maar mijn vader heeft heel veel ervaring

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:25

Als je een herplaatser wil, moet je ook snel aan een half jaar denken voordat die zich helemaal thuis voelt en lekker meedraait (kan sneller, kan ook veel langzamer). De pup zou dan pas na die tijd moeten komen, tenminste dat zou het ideaalst zijn.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:45

Jongens het meisje is 12, ik denk niet dat het aan haar is een keuze voor een hond te maken ;) :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 01:24

Madel schreef:
Heb trouwens wel een duitse herder + husky gehad, helaas deden ze gister vals tegen elkaar waardoor ze beiden ernstige verwondingen kregen en overleden.

(we waren niet thuis, normaal gesproken gaat het wel goed)

Je hebt gister je beide honden laten inslapen omdat ze hadden gevochten en elkaar zwaar verwond hadden?
Meid wat naar, sterkte ermee! :(:)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:44

essiesilly schreef:
Jongens het meisje is 12, ik denk niet dat het aan haar is een keuze voor een hond te maken ;) :)

Oh. :P Had ik volledig overheen gekeken, haha. Dan snap ik de reactie ineens ook een stúk beter :D

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:50

Hele tijd geleden heb ik hier ook al een omschrijving/beschrijving geplaats. We krijgen komende week 2 hondjes te logeren en dan kunnen we echt kijken of het haalbaar is een hond te nemen in combi met ons werk (onregelmatig)
Daarna (indien dus mogelijk) willen we na de vakantie voor een hond gaan kijken.

We zoeken naar een kleine/middelmaat hond, een maatje, om mee te wandelen, spelen en knuffelen. Liefst een hond die niet te veel verhaard.

Hond zou in een woning komen van 100 vierkanten meter, beide zijn we ervaren met honden (vriend iets minder) Heb zelf al diverse honden opgevoed, bereid om cursus te volgen (samen met mijn vriend)
Waaks is niet geheel nodig maar wel prettig wanneer iemand aanbelt bij de woning.

Ben zelf niet zo van de terriers.

Meer info nodig?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:01

Bij ons in de buurt loopt een middenslag poedeltje en die is echt enig <3
Maar je hebt een vrij ruime beschrijving dus je kunt heel veel kanten op in principe.