Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lysette

Re: Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:13

Billy schreef:
Toch is er nog een groot verschil tussen een hond uit een werklijn en een hond die werkt.
Denk dat je die driften niet moet onderschatten.

Tuurlijk is er verschil tussen, anders waren die lijnen er niet. En ik denk ook wel degelijk dat als je een hond compleet opfokt dat hij bijna niet meer te bereiken is. En dat je die honden ook echt zo ver kunt krijgen, niet zo moeilijk zelfs. Maar je kunt dat opfokken wel langzaam opbouwen.

Citaat:
Daarbij krijgen diensthondgeleiders de honden meestal als ze al opgeleid zijn. Daar borduur je dan op voort, en als een hond niet met de clicker is opgevoed (waar ik overigens nog steeds het nut niet van inzie) kun je daar op dat moment niet mee beginnen.

Als ze al opgeleid zijn heb je geen clicker nodig, je hebt nooit per se een clicker nodig maar het is een voorbeeld van positief trainen. Het kan ook zonder.
Maar ik denk dat als de manier van trainen bij diensthonden je niet bevalt, je er ook niet voor kiest op geleider te worden.

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:18

Nou wij hebben ook een rottweiler van 50 kilo,die heel enthousiast is.En wij hebben ook een halsband met pennen.Anders kan ik haar niet aan.En het heeft niks te maken met niet de moeite nemen om haar dingen aan te leren.Als er een andere hond in de buurt is wordt ze helemaal gek en het is wel eens gebeurt dat ze zo'n ruk gaf dat ik op de grond lag.Ik vindt wel dat je moet weten hoe je ermee om moet gaan.En je moet de hond ook leren dat hij zo'n halsband om heeft.Die van mij weet het nou en die trekt niet zo erg meer.Ze loopt ook eigenlijk 2 minuten aan de lijn want dan mag ze los.Voorderest heeft ze nooit een halsband om

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:24

Lysette schreef:
[Je snapt mijn punt niet. Het gaat me niet over het wel of niet diensthonden zijn. Het gaat erom of je dat op een zo'n positief mogelijke manier wilt doen of dat je maar voor de meest simpele weg kiest omdat jou dat het makkelijkste uitkomt zonder je te verdiepen in zaken waardoor het wellicht vriendelijker zou kunnen. Hoe makkelijk er wordt gedaan over het pijn doen van honden stuit mij nogal tegen de borst.
Nogmaals, het ging dit hele topic over hondjes die op een veld moeten presteren omdat hun baasje een papiertje of beker wil. En dat vind ik nogal triest.

Nee jij snapt de essentie van het verhaal niet Lachen

Diensthonden zijn nodig punt! Het leven van een diensthond gaat niet over roosjes PUNT. Lia haar vorige diensthond is helemaal de vernieling in getrapt tijdens een massale vechtpartij..... DAT kan gebeuren als je diensthond bent (evenals Lia zelf toen overigens!) NIEMAND kiest daarvoor, het droevige feit is dat ze gewoonweg NODIG zijn. En daar gaat een behoorlijke harde training aan vooraf, kan ook niet anders want zo een dier moet tegen de spanning, druk en geweld kunnen anders kan deze niet functioneren.

Dit soort werkhonden kan en mag je niet vergelijken met de huis tuin en keukenhond....... en helaas is geweld een wezelijk onderdeel van het leven van de agent en van de hond..........

En ondanks dat de training hard is, ondanks dat de correcties in sommige ogen hard zijn......... is de gehele training altijd gebaseerd op beloning en positivisme.......

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:36

KiWiKo schreef:
Lysette schreef:
[Je snapt mijn punt niet. Het gaat me niet over het wel of niet diensthonden zijn. Het gaat erom of je dat op een zo'n positief mogelijke manier wilt doen of dat je maar voor de meest simpele weg kiest omdat jou dat het makkelijkste uitkomt zonder je te verdiepen in zaken waardoor het wellicht vriendelijker zou kunnen. Hoe makkelijk er wordt gedaan over het pijn doen van honden stuit mij nogal tegen de borst.
Nogmaals, het ging dit hele topic over hondjes die op een veld moeten presteren omdat hun baasje een papiertje of beker wil. En dat vind ik nogal triest.

Diensthonden zijn nodig punt! Het leven van een diensthond gaat niet over roosjes PUNT. Lia haar vorige diensthond is helemaal de vernieling in getrapt tijdens een massale vechtpartij..... DAT kan gebeuren als je diensthond bent (evenals Lia zelf toen overigens!) NIEMAND kiest daarvoor, het droevige feit is dat ze gewoonweg NODIG zijn. En daar gaat een behoorlijke harde training aan vooraf, kan ook niet anders want zo een dier moet tegen de spanning, druk en geweld kunnen anders kan deze niet functioneren.

Dit soort werkhonden kan en mag je niet vergelijken met de huis tuin en keukenhond....... en helaas is geweld een wezelijk onderdeel van het leven van de agent en van de hond..........

En ondanks dat de training hard is, ondanks dat de correcties in sommige ogen hard zijn......... is de gehele training altijd gebaseerd op beloning en positivisme.......

Goed uitgelegd. OK dan! De training moet wel hard zijn want anders zouden ze nooit bruikbaar zijn in dat werk dan zullen ze bij dat alles wat ze meemaken omdraaien en er van tussen gaan. En zoiets mag niet gebeuren, ze moeten juist de voorwaarts drang houden naar de mensenmenigte door geen angst te laten zien. Dat hebben ze ook niet door de training.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:38

Lysette schreef:
Billy schreef:
Lysette, als je hondengeleider bent bij de politie is er zeg maar wel enige noodzaak om van je hond een diensthond te maken en appel erop te hebben. Rolleyes

Dat lijkt me wel degelijk handig en diensthonden is ook wel een ander verhaal omdat die niet op een mouw getraind worden. Maar ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat je hond meer onder appel staat als je er volgen in gaat rammen e.d. Als je daarvan wel van overtuigd bent kies je er dus heel bewust voor om je hond met pijn te gaan trainen, en dat maakt een verschil tussen diegene en mij. En dat is waar ik het over had. Overigens vind ik het dan wel zo eerlijk tegen je hond om je in ieder geval te verdiepen in positievere en vriendelijkere methodes en dit ook te proberen.
Buiten die paar diensthonden is het voor mij voor geen enkele reden goed te praten dat er honden met een prikband e.d. worden gecorrigeerd omdat hun baasje zo graag dat IPO papiertje o.i.d. wil.

Dat IPO papiertje is nodig om bijvoorbeeld goede diensthonden te fokken. Anders mag je deze honden niet fokken. waarom IPO? In het pakwerk komt het karakter van de hond boven. En worden tijdens de aankeuring en dergelijke de goede honden er uitgepikt voor de fok. Een goed, eerlijk werklustig karakter met goede gezonde drift en hardheid enz. Zo is een werkhond.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:39

Ik ben het met Kiwiko eens! Diensthonden zijn geen watjes!
Wat de prikhalsband betreft: het is een feit dat Dobermanpinchers gevoelige honden zijn, die erg nerveus worden van een inconsequente africhting. Ik denk dat de Doberman uit het verhaal van TS meer last had van de inconsequente africhting van zijn bazin, dan van de prikkelhalsband.
Daarbij: iedereen die een beetje nadenkt, kan beseffen dat een prikhalsband bij een dunbehaarde Doberman harder aankomt, dan bij een dichtbehaarde Duitse of Mechelse herder.
Hetzelfde geldt voor de beruchte "Teletak" halsbanden. Hoe meer haar, hoe meer isolatie, hoe meer bescherming tegen de schok. Kijk maar naar Fjorden en andere dikbehaarde pony's: sommige exemplaren maken handig gebruik van de isolerende eigenschappen van hun dikke haar, met name de manen, en weten precies hoe ze pijnloos door elektrisch lint heen kunnen breken.
Daarom zal de ene hond gevoeliger reageren op iets, dan de andere hond. Meteen schreeuwen dat iets "zielig" is, zonder de achtergronden te weten is niet handig.
Met 'softe" hondendressuur leraressen heb ik meegemaakt dat hun hond mijn hond greep, waarop ik vervolgens hun hond resoluut bij het nekvel greep, en hun hond deed vervolgens NIETS meer. Blijkbaar had ik meer overwicht op hun hond, dan deze softies. Dan klopt er toch iets niet, met dat al te softe gedoe.

Ik wil best geloven, dat in verkeerde handen álles schade oplevert.
Wat de gentle leader betreft: een fanatieke Mechelse herder in (politie)training zou er maar al te gemakkelijk een nek-hernia van oplopen. Dus voor zulke honden is een gentle leader zo "gentle" nog niet!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:09

Ik zie zelf ook niet zo heel erg het nut van de clicker, wij combineren het brokje met braaf als beloning, en dan bouwen we de brok af, maar er moet altijd braaf gezegd worden als een hond een commando opvolgt. Natuurlijk vind ik wel dat je nog steeds af en toe een brokje of wat dan ook moet geven, gewoon om de motivatie erin te houden.

Verder ben ik ook echt niet tegen werkhonden die ook echt ingezet worden als het moet. Het is heel sneu dat ze het risico lopen gewond te raken of soms erger, maar aan de andere kant verwachten wij gewone burgers wel dat ze er zijn als we ze nodig hebben.
Er waren vroeger ook paarden in het leger die voorop reden en dus recht in de vuurlinie liepen. Daarvan zijn er ook heel erg veel zwaar gewond geraakt of dood gegaan. Ook keihard, maar uiteindelijk als er moet worden gekozen voor een dierenleven of een mensenleven, wordt er toch echt gekozen voor een mensenleven. Hoe banketstaaf dat ook is voor het dier.
En dat wil niet zeggen dat ik dat niet heel erg vind, want dat vind ik wel, maar zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:22

KiWiKo schreef:
Lysette schreef:

Dus je moet volgen maar aanleren met pijn, want dan wordt ie niet band in menigtes? Nogmaals, ik had het in dit hele topic niet over die diensthonden en nogmaals, als je amper wat weet over positieve training kun je mij er niet van overtuigen dat je het anders wilde maar het echt niet anders kon. En de training is helemaal niet altijd gericht op beloning, er worden toch correcties gebruikt?
En het enige wat ik heb gezegd met betrekking tot diensthonden is dat ik het niet zou kunnen om mijn hond pijn te doen omdat ik wil dat ie diensthond wordt en dat dat een verschil is tussen diegene en mij en dat niemand het moet en je er dus voor kiest.
Of het bij diensthonden wel of niet nodig is, ik ben er niet van overtuigd dat het nodig is omdat nog nooit iemand waarvan ik het vertrouwen heb dat hij het echt heeft geprobeerd en ook de juiste kennis heeft heb horen zeggen dat het echt niet anders kan. Ik vind dat je uitgangspunt positief moet zijn, bij iedere hond opnieuw, in plaats van al van te voren te roepen dat het niet anders kan, dan grijp je al heel snel naar correctiemiddelen.
Nou en dat iemand dan heel luchtig gaat lopen doen over dat haar hond gemept wordt als ie niet volgt, nou dan vind je het dus schijnbaar helemaal niet erg om je hond te corrigeren. En dat vind ik een heel ander verhaal als iemand die alles heeft geprobeerd en dan met moeite toch voor een correctie kiest omdat hij het belang van burgers voor een correctie vindt gaan. Nou en dan heb ik er niks op tegen maar zo gaat het niet en het is ook een heel ander verhaal dan hondjes die voor de hobby worden afgericht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:39

Lief leef jij lekker verder in de wondere wereld van utopia........

Trainingen op welk niveau dan ook, in welke discipline en met welk dier dan ook zijn ALTIJD gericht op positiviteit en beloning..... ALTIJD Lachen

elk dier, OOK de mens leert alleen van beloning........ EN daarnaast op sancties bij verkeerd gedrag .........

Dat je een hond/paard een keer een skup onder de kont geeft of wat straffer aanpakt, betekend niet dat je niet van de beloning bent Lachen

het is alles behalve zo zwart wit en kortzichtig als jij het ziet

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:41

Citaat:
Dus je moet volgen maar aanleren met pijn, want dan wordt ie niet band in menigtes?

Dit soort uitspraken heb ik bij jou nog al zien voorbij komen... Wie heeft er ooit hier beweerd dat het volgen bij hun wordt aangeleerd met pijn? Ik heb hier namelijk altijd zien staan dat alle oefeningen worden aangeleerd door positief te werken met hun hond.
Ik heb wel zien staan dat er GECORRIGEERD wordt met behulp van die stok of iets dergelijks, maar dat is pas als de hond voor de volle 100% weet wat ie moet doen, maar daar toch zijn voeten aan veegt. Dan wordt eerst een extra bevel gegeven, en als het dan niet luisteren is, dan is het voelen.

Tuurlijk is het voor de meeste honden het beste om volledig positief te werken, ik moet het bv niet in mijn hoofd halen om op bovenstaande manier met onze jongste te gaan werken, die zou in de grond kruipen van schrik. Maar bij dat soort honden, die dan ook nog eens ingezet worden voor politiewerk, begrijp ik wel dat ze op die manier werken. Maar dan nog is het ook bij die honden in de grootste mate gericht op positief werken...

Ik geloof trouwens ook niet dat die honden OOIT ten onrechte geslaan worden door hun baas, hond weet altijd wel verdomd goed wat ie mis doet geloof ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:10

tantjeuh schreef:
Citaat:
Dus je moet volgen maar aanleren met pijn, want dan wordt ie niet band in menigtes?

Dit soort uitspraken heb ik bij jou nog al zien voorbij komen... Wie heeft er ooit hier beweerd dat het volgen bij hun wordt aangeleerd met pijn? Ik heb hier namelijk altijd zien staan dat alle oefeningen worden aangeleerd door positief te werken met hun hond.
Ik heb wel zien staan dat er GECORRIGEERD wordt met behulp van die stok of iets dergelijks, maar dat is pas als de hond voor de volle 100% weet wat ie moet doen, maar daar toch zijn voeten aan veegt. Dan wordt eerst een extra bevel gegeven, en als het dan niet luisteren is, dan is het voelen.

Tuurlijk is het voor de meeste honden het beste om volledig positief te werken, ik moet het bv niet in mijn hoofd halen om op bovenstaande manier met onze jongste te gaan werken, die zou in de grond kruipen van schrik. Maar bij dat soort honden, die dan ook nog eens ingezet worden voor politiewerk, begrijp ik wel dat ze op die manier werken. Maar dan nog is het ook bij die honden in de grootste mate gericht op positief werken...

Ik geloof trouwens ook niet dat die honden OOIT ten onrechte geslaan worden door hun baas, hond weet altijd wel verdomd goed wat ie mis doet geloof ik..

Amen, jij begrijpt het helemaal OK dan!
Als we dingen zouden aanleren door pijn valt er niets te leren voor de hond, hij zou onzeker en angstig worden.

De opmerking van Lysette dat ik kies voor lichaamlijk geweld vind ik helemaal ongepast, ik kies daar zeker niet voor, soms is het een ongewenst bij-effect van mijn werk.
Momenteel zit ik dus door het gebeuren in Elburg thuis met zwaar beschadigde pezen in mijn hand omdat ik daar geraakt ben door een straatklinker waar we mee bekogeld werden.
Dit allemaal n.a.v een aanhouding i.vm. een mishandeling.
Ik mag voor Lysette hopen dat ze nooit zomaar op straat zwaar mishandeld wordt maar mocht toch een gebeuren vraag ik me af wat ze dan wil, dat we de dader laten lopen of dat hij wordt opgepakt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:59

Denk zomaar dat die diensthonden voor de duvel nog niet bang moeten zijn, ze komen de menselijke duivels nl. wel tegen in hun carrière....
Baasje moet blind op ze kunnen vertrouwen, hond moet blind op het baasje vertrouwen, en dat kan alleen maar als ze verschrikkelijk goed weten wat ze aan elkaar hebben. Daarvoor moet baasje superconsequent zijn, en de hond super onder appèl staan.

Je hebt van die leuke, schattige huishondjes, waarbij je ongewenst gedrag kunt negeren..... bij deze honden kom je daar gewoon niet mee weg.
Natuurlijk zullen jullie ze positieg trainen, een angstige hond is totaal onbruikbaar als diensthond, lijkt me Lachen

Lia, respect voor wat je doet, meid! En beterschap. Hoe is het met de hond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:06

rockwitch schreef:
Ik zie zelf ook niet zo heel erg het nut van de clicker, wij combineren het brokje met braaf als beloning, en dan bouwen we de brok af, maar er moet altijd braaf gezegd worden als een hond een commando opvolgt. Natuurlijk vind ik wel dat je nog steeds af en toe een brokje of wat dan ook moet geven, gewoon om de motivatie erin te houden.

Verder ben ik ook echt niet tegen werkhonden die ook echt ingezet worden als het moet. Het is heel sneu dat ze het risico lopen gewond te raken of soms erger, maar aan de andere kant verwachten wij gewone burgers wel dat ze er zijn als we ze nodig hebben.

Het is zelfs zo dat wij gewone burgers maken dat ze nodig zijn.... omdat er veel burgers zijn die zich nu eenmaal niet kunnen gedragen.
Het is een beetje krom, dat mensen het nodig maken, en vervolgens afkeuren....

Jammer dat mensen niet inzien dat die honden zo getraind moeten zijn, omdat sommige mensen willen rellen en vechten.... het lijkt me beter als de maatschappij eens naar zichzelf leert kijken ipv afkeuren, wat ze zelf veroorzaken en nodig maken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:12

Met Jesse gaat het prima, die ligt nu languit op de bank te snurken Haha!
Jesse heeft zich in Elburg prima vermaakt, is niet geraakt of wat dan ook maar heeft zich wel lekker kunnen uitleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:19

Stoer beest! Pfffff..... respect hoor!
Ook whahahaha. dat die hond zich vermaakt heeft..... daar moet je wel een zéér speciale hond voor zijn Haha! Haha! Haha!

Veel honden waren allang met de staart tussen de poten weggevlucht Ja

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:32

Lysette schreef:
Je HOEFT niet in de africhting te gaan of van je hond een diensthond te maken, daar kies je zelf voor.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ikzelf heb een Duitse Herder uit een werklijn. Pittig ding... Ik wist dat er een behoorlijk karakter op ging zitten. Maar nu besef ik pas wat ik in huis heb gehaald.
Ook mijn hond heeft een ijzeren discipline nodig. En ik heb tot hiertoe altijd geprobeerd om hem positief te trainen. Maar mijn hond heeft nu eenmaal een duidelijke zwart/wit opvoeding nodig...

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:35

Billy schreef:
Je hebt nog nooit een diensthond aan het werk gezien denk ik?
Die dieren willen werken, willen bijten......
Niet op de mouw getraind? Denk je dat een pakwerker zich zonder pak beschikbaar stelt?
Ik denk, met respect dat jij geen idee hebt over het karakter van de gemiddelde diensthond. Dat is echt wat anders als een huishond, niet te vergelijken in de opvoeding.
Dan red je het echt niet met een clickertje en een voertje, je moet dan echt de uitdaging aangaan en zorgen dat je baas blijft, en dat valt niet mee...

Hier sluit ik me bij aan.

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:37

Billy schreef:
Geloof me nou, met een hond die zo hoog in zn driften staat is er geen simpele weg.
ik heb aardig wat ervaring met honden en in ben erg dankbaar dat ik niet met politiehonden hoef werken, want dat gaat me ruim boven mn pet....

Inderdaad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:21

JoeyBabe schreef:
Lysette schreef:
Je HOEFT niet in de africhting te gaan of van je hond een diensthond te maken, daar kies je zelf voor.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ikzelf heb een Duitse Herder uit een werklijn. Pittig ding... Ik wist dat er een behoorlijk karakter op ging zitten. Maar nu besef ik pas wat ik in huis heb gehaald.
Ook mijn hond heeft een ijzeren discipline nodig. En ik heb tot hiertoe altijd geprobeerd om hem positief te trainen. Maar mijn hond heeft nu eenmaal een duidelijke zwart/wit opvoeding nodig...

Dat herken ik, ja Lachen
Al zal die van mij bij lange na niet zo pittig zijn als die van Lia..... en nu op zijn ouwe dag, is ie een stuk zachter geworden Lovers

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:43

Heb niet het hele topic nagelezen, maar zag toch een paar keer 'de clicker' voorbij komen.

de clicker is goed voor honden zonder veel vertrouwen, om het vertrouwen op te krikken, zodat ze kunnen groeien. Maar probeer het eens met een dominante hond?
Wij hebben zo'n hond bij ons thuis gehad, waarbij ze dachten dat 'positief' trainen het juiste was, maar die hond beet als je nog maar per ongeluk op haar poot stond ed.
Nu is het de tamste hond die we hebben, maar daar zijn veel correcties aan te pas gekomen, maar nu heeft ze respect voor ons, en als je nu consequent bent met haar, en de bevelen op een goeie en correcte manier zegt, dan luistert ze!

en de grootsteclickerman uit belgie is stiekem de grootster afnemer van de tt, dus daar heb ik ook mijn twijfel bij. Koe

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:55

Als ik eerlijk ben zou ik ook bijten als iemand op mijn poot staat. Weet je hond veel dat het per ongeluk is.

Ik denk niet eens dat een clicker echt heel goed is voor onzekere honden. Tijdens mijn cursus voor hondentrainster ook eens een keer met een clicker gewerkt, maar dan op onszelf zeg maar.
Dus 1 iemand verzon wat een ander moest doen, maar moest door middel van clickeren iemand dus zo ver krijgen dat die het gene deed wat ze wilden. Nou iedereen die voor hond speelde was compleet in de war en wist echt niet meer welke kant ze nou op moesten.
Dus ik denk toch dat veel onzekere honden er niet echt heel erg gelukkig van worden. Ik weet dat ik het bij mijn honden die ik verzorg niet hoef te doen, die zijn ook onzeker en die reageren er niet eens op. Ja waarschijnlijk schrikken ze van de klik, maar goed dat is wat anders.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:20

rockwitch schreef:
Als ik eerlijk ben zou ik ook bijten als iemand op mijn poot staat. Weet je hond veel dat het per ongeluk is.

Onze honden krijgen onder hun voeten als wij per ongeluk op hun poten gaan staan Clown. Beesten moeten maar opletten waar ze gaan liggen, en moeten maar op ons letten, in plaats van omgekeerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:26

rockwitch schreef:

.

Het woordje braaf is bij jou dus de bridge Ja Een clicker is hetzelfde als braaf....

Dit weekend het toppunt gezien: doberman met prikband én gentle leader met baasje erachteraan sleeënd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:26

Ik clicker niet, denk dat mijn hond heel hard lacht om de clicker....
Ik doe aai en braaf, dat vindt hij leuk Haha!
En het werkt goed Ja

Whuhahahaha, prikband en GL en nog je hond niet onder controle Huilen van het lachen
Hoe triest kun je zijn Huilen van het lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:27

Er zijn nog steeds luchtzuigerbanden in de handel die aan die omschrijving voldoen. Als het paard probeert te luchtzuigen gaan de pinnen zijn vlees in.