[HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:42

hmmz en ik maar denken aan wormen, fruit, vogelzaad...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:45

fruit doet het zeker goed, vogelzaad is fijn, dat is niet zo makkelijk pikken met de snavel die ze hebben. Wormen eten ze ook wel als ze die tegenkomen, maar daar gaan ze niet zo actief naar op zoek zoals bijvoorbeeld een merel dat doet...

Natuurlijk voedsel voor kraaien is lijkjes van overleden dieren, hier en daar wat aan onkruid, veel fruit en bessen enzo en soms zitten ze heel fanatiek paarden en koeien poep door te spitten...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:48

Ow dan redt hij t wel redelijk.... alles op 'huppel'-afstand, zelfs een moestuintje van m'n broer!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:51

Als hij er over een paar dagen nog zit, is er toch echt wel iets niet goed hoor!!
Misschien kun je dan proberen hem een schuur in te drijven of met een paar mensen te omsingelen.
Als zijn vleugel gebroken blijkt te zijn, kan hij dan in elk geval uit zijn lijden verlost worden...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:52

Ik zal het wel in de gaten houden Ja
Thanx voor je tips!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:54

Succes!!
Als je meer vragen hebt, hoor ik het zeker hoop ik!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:19

Meldt me ook weer..

Onze sijsjes zijn al lang en breed uitgevlogen en leven hopelijk een gezond en gelukkig leventje..

Op dit moment heb ik een jonge duif zitten. Hij klapwiekt al stevig maar is vrij schuw en angstig.
Iemand nog tips op duivengebied?

edit: een foto

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:26

Jacimatho, sorry voor mijn late reactie.
Deze duif zul je nog actief moeten voeren, ook al zal hij dan tegenstribbelen...
Heel leuk dat je er bakjes eten bij gezet hebt, maar hij zal er voorlopig niks mee doen.
Wat hij eigenlijk moet krijgen is gemalen opgeweekt duivenvoer. Gemalen om te voorkomen dat hij te groffe stukken in zijn krop krijgt...
Wat wij doen is duivenvoer in de keukenmachine. Dit in een bakje met water, uurtje laten weken en dan met behulp van een thee lepeltje duif vol stoppen. Je kunt aan zijn krop voelen (hals onder zijn snavel) waar het eten blijft nu zal het daar slap en leeg voelen maar als je er een hoeveelheid van 3 eetlepels ingeprutst hebt, zit dat lekker vol, met 2 van deze porties per dag zal hij het dan moeten redden...

Veel werk hoor, dat volstoppen...

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:15

Ik heb de bakjes erbij staan omdat hij toch eens moet leren zelf te eten. Verder voer ik hem op de ochtend en de avond, net als een ouder zou doen.
Is idd veel pruts werk en hij stribbelt flink tegen of probeert een hap uit mij te nemen.. Clown

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:41

Ah, dan ben je helemaal goed bezig!!
Wij hebben er inderdaad vanaf een bepaalde leeftijd ook bakjes bij staan, dus dat doe je helemaal goed, ik schat deze aalleen in dat het nog zeker een week duurt voor hij er naar zal kijken...

Denk je er aan om af en toe door zijn eten gemalen steen te doen? Heeft hij nodig voor de vertering.
Je kunt dat in zakjes kopen bij dierenwinkel, maar je kunt ook zelf een stukje dakpan fijnmalen...

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:43

Is kippengrit daar ook geschikt voor?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:22

Ik weet niet helemaal zeker wat je bedoelt met kippengrit.
Als het heel fijne steentjes zijn, is het goed.
Hij hoeft dat niet lke dag, gewoon eens per week of zo een paar korreltjes bij wat je naar binnen stopt...

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:15

Duif is erg opstandig en levendig en laat zich niet makkelijk voeren..
Vanaf een theelepeltje wordt wel een erge knoeiboel en daarna loert hij heul boos naar mij.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:25

Wat wij gebruiken is het volgende:
Wormkuurspuiten van de paarden hebben een tijd in van die rechte buisjes gezeten (dus niet in model spuit met smallere snuit). Die rechte buisjes stoppen wij vol met gemalen en opgeweekt voer aan het aanrecht. We vullen gemiddeld 3 buisjes per duif.
Dan is het daarna een kwestie van duif in z'n kladden grijpen, buisje achterin zijn keel leegdrukken, even laten slikken, volgende duif...
Loop heel veel sneller dan prutsen vanaf een theelepel. Maar niet iedereen heeft deze spuiten nog liggen, ik geloof dat het model wormspuit er uit is en eentje met een smallere spuit, daar loopt het voer in vast...

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:31

zal zo bij de apotheek even vragen, en anders bij de da...
is er dan geen risico dat je de spuit leegdrukt in de luchtpijp?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:58

Als je hem rustig in zijn open snavel kijkt zal je het volgende zien, waar zijn snavel ophoudt, op die hoogte zit er in zijn tong een spleetvormig gaatje, soms beweegt dat heel duidelijk mee met de ademhaling. Dat speeltje is de opening van zijn luchtpijn.
Als je het voerbuisje een cm of 3 zijn snavel in steekt (ja dat kan echt ver, dan zit je met dat pijpje al in het begin van de luchtpijp... Die is heel elastisch, dus die scheur je echt niet uit ofzo, dan kan je daar zo het pijpje in leeg duwen...

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:09

zo rustig laat deze zich niet bekijken... Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat ik hem toch maar naar de vogelopvang breng.
Zo wild als hij nu is, voeren is een gevecht....
Daar weten ze er beter raad mee dan ik..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:28

Als er een opvang in de buurt is voor je is dat dan misschien wel het handigste.
Als je er wat ervaring mee hebt, zijn ze met 1 arm in een soort houtgreep te nemen en dan nog met de andere met enige handigheid te voeren...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:39

Jeetje! Wat geweldig goed van jullie!
Ik heb een gigantische aantrekkingskracht op alle dieren die gewond zijn oid, ik kom altijd met van alles thuis. Zijn inmiddels zeer goede bekenden van de vogel- en dierenopvangen hier in de buurt.
Mijn tantes hebben nog kleine kinderen dus misschien hebben die nog iets van katoenenluiers, zoja dan hoor je van me! Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:02

Dat zou super zijn Roxiie!!

Handdoeken en katoenen lakens zijn ook van harte welkom!!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:37

Duifje zit nu bij leeftijdsgenootjes en heeft zijn kropje alweer lekker vol.Gaat helemaal goed komen met hem.
Ben blij dat ik hem toch weg heb gebracht

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:27

Top gedaan Jacimatho!!

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:28

Ik heb nu op dit moment een jong vogeltje thuis zitten. Het gaat erg goed met hem/haar! Heb er werkelijk niks over te klagen en dit is de eerste keer dat ik een vogeltje met de hand voer.
Nu begint dit vogeltje alleen 's morgens vroeg vanaf 7 uur al enorm hard te fluiten. Zo hard dat ik nu in mijn vakantie dus totaal niet meer lekker slaap. Ik doe wel als ik ga slapen een doek over het kooitje heen, dit helpt een lange tijd. Maar 's morgens dan begint het dus weer. Overdag fluit ze ook wel veel maar ja dat vind ik alleen maar gezellig.
Heeft er iemand hier misschien nog een tip?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:01

diam0nd schreef:
Ik heb nu op dit moment een jong vogeltje thuis zitten. Het gaat erg goed met hem/haar! Heb er werkelijk niks over te klagen en dit is de eerste keer dat ik een vogeltje met de hand voer.
Nu begint dit vogeltje alleen 's morgens vroeg vanaf 7 uur al enorm hard te fluiten. Zo hard dat ik nu in mijn vakantie dus totaal niet meer lekker slaap. Ik doe wel als ik ga slapen een doek over het kooitje heen, dit helpt een lange tijd. Maar 's morgens dan begint het dus weer. Overdag fluit ze ook wel veel maar ja dat vind ik alleen maar gezellig.
Heeft er iemand hier misschien nog een tip?

Tja, zijn echte ouders beginnen met voer zoeken zodra het licht wordt en die stoppen als het donker wordt.
Wat wij in de opvang doen is tot zo laat mogelijk s'avonds doorvoeren en dan ook dus lichten aan houden. Dan dekken we de hokken goed af zodat het in de ochtend lang donker blijft.
Maar ook op deze manier beginnen wij uiterlijk om 8 uur met het eerste hapje...
Dat is het nadeel van jonge vogeltjes...

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:19

@ Nickeltje, het was leuk geprobeerd allemaal. maar vanmiddag werd het vogeltje al niet lekker, tot die tijd ging het prima en merkte ik niks geen vreemde dingen op. helaas is het vanavond afgelopen, wilde niets meer eten en ging op een gegeven momentje op het ruggetje liggen. totaal geen goed teken natuurlijk! ik wist al dat het niet lang zou duren, vanavond hield ze het langer vol als dat ik verwachtte eigenlijk. ze sprijde haar vleugeltjes en rekte zich uit daar leek het op. toen dacht ik dat het goed ging komen maar het was het laatste wat ze deed. daarna was ze dood. Verdrietig
ik baalde als een stekker maar ik heb het geprobeerd, maar de volgende keer dan bel ik de vogelopvang wel als ik nog een keer zo'n jong ding zie.
nou toch bedankt voor je adviezen in ieder geval!