De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:21

Quellian schreef:
en op die boerderij stikte het altijd van de nestjes kittens. Sommige nesten werden verdronken, anderen werden de nek gebroken en anderen bleven rondlopen en verwilderden. Elke keer kwam ik met kittens onder m'n jas thuis (of in een doosje onder m'n snelbinders) en op die manier heb ik de hele familie en buurt voorzien van katten.

Presies en dan heb je het idd over 15 jaar geleden toen castreren niet eens in je opkwam...het was normaal dat op de boerderij een nestje jonge katten was. Ook bij ons, maar ze werden nooit ouder dan 5 jaar als ze al niet plat werden gereden op de weg voor de boerderij...Dus was het een hele andere situatie.
Tegenwoordig heb je van die voorjaarsactie's en mensen worden zich er bewust van, hier in de straat barst het van de katten waarvan er maar één volle kater nog rondloopt, dus alles netjes geholpen.

Austria schreef:
dat je gezonde kittens op aarde hebt gezet kan wel maar dit noem ik geen eigen verdienste maar toeval.

T is maar wat je geloven wil Lachen De 6 kittens die mijn pers op aarde heeft gezet hebben ook weer nestjes gehad, die ik allemaal heb gevolgt en mogen bewonderen, zijn allemaal kerngezond.
Tuurlijk zal je dr een zwakker exemplaar bij hebben zitten maar dat is in elk nest zo, mama is inmiddels al bijna 14 jaar en is nog kern gezond.

Toeval? nee absoluut niet. Ik heb hiervoor een Shaded Silver met alles dr op en dr aan gehad, alle testen doorstaan, stamboom moeder en vader kampioen...Maar ze was altijd ziek, last van zwakke darmen, schimmelinfectie en om de haverklap een maagzweer. Ze is al op 7 jarige leeftijd overleden aan nierproblemen.

Kitten van een vriendin van me kwam bij een erkende fokster hier in Schagerbrug vandaan, ook alles testen doorstaan die maar mogelijk waren, ingenet de hele ratteplan....>Ze had het kitten nog geen 2 weken in huis of ze poepte al dr ingewanden dr uit Verdrietig Dus het is ook niet helemaal waar dat je dan
de garantie heb dat je een kitten krijgt met een lang en gezond leven.

Zullen ook wel weer incidenten zijn, tuurlijk ik geloof heus wel dat er goed voor de kittens wordt gezorgd maar het sluit niets uit.

Maar kan me wel voorstellen dat het fokkers enorm kan frustreren dat ze zich scheel betalen aan al hun voorwaardes waaraan ze moeten voldoen en ej dan een verhaal hoort van iemand met een raskat en een slipnestje (Zoals jullie dat noemen) en dr nog een leuk zakcentje aan over hebben gehouden, plus gezonde kittens.

Leonoor schreef:
De deur staat open voor mijn eigen katten, schrikdraad is er om hem buiten te houden en hun binnen.

Dan zou dr mij mij toch echt een belletje gaan rinkelen, daar hij al eerder binnen was geweest....dat jij dan vervolgens het risico neemt door de deur tóch open te laten staan, ja sorrie daar kan die kater niets aan doen het had al duidelijk moeten zijn dat je schikdraad niet afdoende was geweest.
Dat risico heb je toch durven nemen.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:56

Chiqa schreef:
Toeval? nee absoluut niet.

Wat was jou bijdrage dan dat er niet van toeval sprake is? Wanneer je niets onderneemt bij een ras als de pers om erfelijke ziektes op te sporen en er ook nog trots op bent moet jij mij eens vertellen waarom dit geen toeval is en waarom je er nog fier op bent ook.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:58

Ik lig ook al zeker 2 weken wakker van een kater die bij ons voor het raam 's nachts gaat zitten mekkeren... Als je hem wegjaagt is hij met 2 minuten weer terug... zucht!
Weet ook niet van die kat is, dus kan ook niet vragen of ze hem binnen willen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:00

Moet ik dat uitleggen? Verward

Ik heb gewoon gezonde kittens op de wereld gezet, waar vervolgens ook weer allemaal gezonde nestjes uit zijn ontstaan.
Dat heeft niets met toeval te maken Lachen Net dat ik het geen toeval zou noemand dat ik toevalllig Knipoog 2 zieke kittens heb gehaald bij een erkende fokster.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:07

Chiqa schreef:
Moet ik dat uitleggen? Verward

Ik heb gewoon gezonde kittens op de wereld gezet, waar vervolgens ook weer allemaal gezonde nestjes uit zijn ontstaan.
Dat heeft niets met toeval te maken Lachen Net dat ik het geen toeval zou noemand dat ik toevalllig Knipoog 2 zieke kittens heb gehaald bij een erkende fokster.

En wat had je aan de eigenaars van je kittens gaan vertellen wanneer ze aan pkd overlijden, iets dat je had kunnen voorkomen?
Kan je ze dan recht in de ogen kijken en zeggen dat je alles hebt gedaan om een gezond nest op de wereld te zetten?

Wat is een erkende fokster?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:29

Chiqa schreef:
Quellian schreef:
en op die boerderij stikte het altijd van de nestjes kittens. Sommige nesten werden verdronken, anderen werden de nek gebroken en anderen bleven rondlopen en verwilderden. Elke keer kwam ik met kittens onder m'n jas thuis (of in een doosje onder m'n snelbinders) en op die manier heb ik de hele familie en buurt voorzien van katten.

Presies en dan heb je het idd over 15 jaar geleden toen castreren niet eens in je opkwam...het was normaal dat op de boerderij een nestje jonge katten was. Ook bij ons, maar ze werden nooit ouder dan 5 jaar als ze al niet plat werden gereden op de weg voor de boerderij...Dus was het een hele andere situatie.
Tegenwoordig heb je van die voorjaarsactie's en mensen worden zich er bewust van, hier in de straat barst het van de katten waarvan er maar één volle kater nog rondloopt, dus alles netjes geholpen.

Nou nee hoor, wij hebben altijd katten gehad (HTK) en die kwamen niet buiten voordat ze geholpen waren, of het nou poesjes of katers waren. Dus ik heb van huis uit ook geleerd dat je je dieren eerst moet laten helpen voordat je ze naar buiten schupt. En op de boerderijen is de situatie in veel gevallen niet anders dan 15 jaar geleden; op mijn huidige stal waren wij als pensionklanten degene die de poesjes hebben laten helpen (op onze kosten), omdat het de staleigenaar niet uitmaakt hoeveel katten er lopen. En dat zie ik ook op boerderijen in de omgeving; overal hebben ze elk jaar nestjes.

Het nek-breken vind ik nog niet eens zo gek hoor (don't shoot me), als het direct na de geboorte gebeurt, evenals verdrinken.

Feit blijft gewoon dat er teveel mensen zijn die hun verantwoordelijkheid niet nemen, maar waarschijnlijk ziet iedereen iets anders als zijn of haar verantwoordelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:32

Austria schreef:
Kan je ze dan recht in de ogen kijken en zeggen dat je alles hebt gedaan om een gezond nest op de wereld te zetten?

Dat hebben ze niet gekregen en tot op heden ook nog steeds niet Lachen
En of ik ze eerlijk in de ogen zou kunnen kijken? Ik zou het verschrikkelijk vervelend vinden maar ze
zouden me dr niet op aan kunnen kijken want ze hebben er ook niet voor betaald en/of een garantiepapiertje voor gekocht, simpel.

Maar het lijkt me wel knap frustrerend als je als fokster je scheelt betaald en je om je heen hoort
dat er ook genoeg gezonde kittens worden geboren uit slipnestjes.....knap frustrerend maar dat is het risico van het vak.

Wij als garagedealer betalen ook meer premies en belastingen om te blijven bestaan, we moeten ook aan allerlij eisen voldoen om te blijven bestaan. En dat steekt nogal schraal af als je naar een
fleetowner kijkt die geen dealerschap heeft.....Maar goed daar moet je nu eenmaal aan voldoen wil je je naam hoog houden.
Maar garantie op een goed product is bij beiden net zo goed, net als een slecht product.

Austria schreef:
Wat is een erkende fokster?

Hoop dat ik jou dat niet uit hoef te leggen Knipoog

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:49

Chiqa, weet je, van 't Elzenhof (nu actief onder een andere naam) hier in Belgie was ook een erkende fokster (komen jou katten hopelijk niet vandaan). Wanneer de kittens die hier vandaan komen naar twee weken dood vallen moet ik maar de conclusie trekken dat katten van een erkende fokker niet gezond zijn? Huilen Huilen Huilen

Inderdaad kunnen de eigenaars van je kittens je nooit iets verwijten, je hebt de kittens gratis weggeven en maar wat op los gefokt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:59

Waarom alleen de ongecastreerde kater?
Je bent net zo schuldig als je een krolse poes buiten laat. Of het nou aan een tuigje of gewoon loslopend is. Ook dan bestaat de kans dat die gedekt word.
Als jou kat krols was, had jij hem binnen moeten houden. Hier in vind ik dat jij net zo schuldig bent.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:19

Citaat:
Ik kan heel goed L E Z E N dank je wel! Achter schrikdraad is niet opgesloten want er kan een vreemde kater bij! Als die erbij kan kan de poes er dus ook uit en is ze dus niet opgesloten. Wil je geen ongewenst nest hou je kat dan binnen/ of buiten in een goed afgesloten ren of laat der helpen zo simpel is het als iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt zijn er geen ongewenste nesten maar dat geld ook voor de ongesteriliseerde poes die in de tuin achter schrik draad rond loopt. Is toch altijd zo makkelijk om andere de schuld te geven en niet naar jezelf te kijken...

Greetz

Ja dat bedoelde ik dus ook te zeggen Knipoog

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:23

Citaat:
Probeer vanzelfsprekend eerst de eigenaar op te zoeken. Zoniet laat ik hem ophalen of vang ik hem zelf. Gecastreerd zal ie sowieso worden.

Wie ben jij om dat te bepalen, dat vind ik pas belachelijk

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:35

Als je je kater niet los laat lopen, wat dus wel verboden is maar wordt gedoogd, heb je geen last van zulke akties.

Ik heb ook mijn tuin met schrikdraad afgezet, mijn poezen komen ook buiten (ja ik fok ook bengalen) en oh wee als mij zoiets gebeurt dan vang ik hem ook, vind ik geen eigenaar, dan ligt ie voor die 3 tientjes ook mooi bij de dierenarts. En komt de eigenaar alsnog, krijgt ie zelf een flinke preek toe. Kom alsjeblieft, mijn tuin, mijn grond, mag IK daar bepalen wat IK doe?

En niet iemand anders die zn kat illegaal op MIJN grond laat lopen ?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 19:48

sarah_m schreef:
Citaat:
Probeer vanzelfsprekend eerst de eigenaar op te zoeken. Zoniet laat ik hem ophalen of vang ik hem zelf. Gecastreerd zal ie sowieso worden.

Wie ben jij om dat te bepalen, dat vind ik pas belachelijk

De eigenaar van mijn eigen huis en tuin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:48

Babsiej schreef:
Als je je kater niet los laat lopen, wat dus wel verboden is maar wordt gedoogd, heb je geen last van zulke akties.

Ik heb ook mijn tuin met schrikdraad afgezet, mijn poezen komen ook buiten (ja ik fok ook bengalen) en oh wee als mij zoiets gebeurt dan vang ik hem ook, vind ik geen eigenaar, dan ligt ie voor die 3 tientjes ook mooi bij de dierenarts. En komt de eigenaar alsnog, krijgt ie zelf een flinke preek toe. Kom alsjeblieft, mijn tuin, mijn grond, mag IK daar bepalen wat IK doe?

En niet iemand anders die zn kat illegaal op MIJN grond laat lopen ?

Waar in de wet staat dat je strafbaar bent om een dier ongeholpen los te laten lopen?? Nerd
Want dit is even heel nieuw voor me.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:01

spijtig dat zoiets dan eerst strafbaar moet worden en dat mensen niet uit eigen beweging hun verantwoording nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:11

Austria Leonoor zegt anders dat het stafbaar is Knipoog
Lijtk me eerder dat zij strafbaar is als zij de kater laat castreren ze zou aan mij een verkeerde hebben.
je heb geen enkel recht om met op die manier met andermans spullen om te gaan, kom zeg!
Zíj kan de deur dichthouden, als ze dat niet doet is het toch echt háár probleem en vrees dat de rechter dat ook gaat zeggen Lachen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 20:14

Grappig dat mijn rechtsbijstand dat dus totaal anders ziet dan jij Chiqa.

Loslopende katten (open of niet) worden gedoogd, echter zodra deze overlast gaan veroorzaken (wat nu het geval is, ook al staat mijn deur open, als eigenaar heb je de plicht om een dier buiten een huis van een ander te houden) is de eigenaar verantwoordelijk hiervoor.

Ik kan dus, desgewenst, alle DA kosten volgend op dit akkefietje claimen bij de eventuele eigenaar. Denk dat ze er dan beter afkomen met een gratis gecastreerde kater dan wanneer ze mijn DA kosten moeten betalen die ik ga krijgen nav dit geval.

Edit, die kosten lopen op tot ongeveer 200 euro, buitenom alle bijkomende ellende. Mocht de poes positief getest worden op FIV of FELV zal de eigenaar aansprakelijk zijn voor de fokwaarde van de kat. In dit geval 400 euro bovenop een aankoopprijs voor een bengaal als huiskat, allemaal aantoonbaar. Buitenom het feit dat ál mijn katten in de cattery nogmaals getest moeten worden om aan te tonen dat deze ziekten niet reeds al aanwezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:33

En sinds wanneer is de rechtsbijstand een rechter?
Ze kunnen zoveel zeggen Knipoog Wacht eerst maar op de uitspraak van de rechter voor je jezelf nodeloos in de problemen brengt en je nóg meer kosten krijgt.
De eigenaar heeft immers ook zijn rechten en jij heb dus geen enkel recht om de kater te castreren.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 20:41

Ik neem aan dat een rechtsbijstand wel verstand heeft van de wet, dezelfde wet die een rechter dient te volgen.

Als zij geen brood in deze kwestie zouden zien zullen ze ook absoluut niet bereid zijn om uberhaupt een proces aan te spannen.

Overigens is dit absoluut niet mijn ambitie.

Maar, hoe je het went of keert, het feit dat de kater mijn huis inkomt, of mijn deur open staat of niet, mag gewoon onder geen enkele voorwaarde en valt onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Maar heb totaal geen zin in een wellus-nietus spelletje hierover, heb me er afgelopen week afdoende ingedoken om te weten wat ik zeg.

Daarbij is de kater nog niet eens gevangen, laat staan gecasteerd. Wanneer hij overdreven vaak bij mij rond zou hangen zou ik hem laten ophalen door de dierenambulance, wanneer de eigenaar niet traceerbaar is. Dan wordt hij sowieso gecastreerd.

En is de eigenaar wel te vinden ga ik rond de tafel met betrekking tot de castratie die ik dan zal vragen en zoals eerder aangegeven zelfs wil vergoeden.

Denk dat ík hierin nog vrij coulant ben Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:48

Dat denk ik ook leo,
ik zou wellicht minder coulant zijn...

Veel mensen begrijpen niet wat een cattery inhoud. Mensen moeten bij mij zelfs de schoenen uit ivm ziekteinloop'
Een goede cattery doet er alles aan de gezondheid van de katten te waarborgen. Zo'n kater van egoistische lui die het verrekken om te laten castreren heb ik weinig respect voor.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:59

Of een vangkooi neerzetten en keer op keer naar het asiel laten brengen Haha! Kost hoop geld Clown

Ik laat mijn honden dus wel los, ze grijpen ze ook gewoon mochten ze in mijn tuin komen.. En terecht, hun terrein..

Het moet niet gekker worden zeg , last van andermanskatten in je tuin Clown

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 21:02

Heb geen hond, dus dat schiet al niet op.

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:03

Het is erg dom en asociaal om een echte kater vrij rond te laten lopen! Extreme duivel

Erg storend voor de omgeving en de asielen zitten tjokvol.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:34

Ik vind het wettelijk kader hierrond wel interessant, weinig mensen weten hoe het zit qua rechten en zo denk ik?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 23:41

poes schreef:
Ik vind het wettelijk kader hierrond wel interessant, weinig mensen weten hoe het zit qua rechten en zo denk ik?

Vermoedelijk te weinig mensen, anders zouden er een boel goed nadenken over de gevolgen van het klakkeloos rond laten lopen van een dier (open of niet).

Heel eerlijk gezegd heb ik er echt niets op tegen als katten loslopen of wat dan ook, ieder zijn keuze. Maar een poging tot verhinderen van overlast is wel zo sociaal.