[DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Re: [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:47

Ik ben helemaal gelukkig!!!! Eindelijk gerechtigheid voor deze dieren!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:03

Zo, ik geef eerlijk toe dat ik ervan sta te kijken.
Ik hoop wel dat ze zo gauw mogelijk een fatsoenlijke test in elkaar zullen zetten. De MAG test die nu gehanteerd wordt rammelt volgens mij aan alle kanten.

Maar eerst trouwens afwachten wat de Eerste en Tweede Kamer hiervan zeggen lijkt me.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:05

idd een fatsoenlijke test is heel belangrijk nu,ben ik met je eens.

maar wat een geweldig nieuws!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:10

Als het door de 1e en 2e kamer heenkomt ben ik superblij voor de honden.

Hoop alleen niet dat degene die een verboden hond gekocht hebben worden beloond door hun hond terug te krijgen. Mag hopen dat ze voor die honden bazen vinden met wat meer verantwoording en hondenliefde.

Helaas zullen de honden die door hun bazen agressief gemaakt zijn nog altijd worden ingeslapen en helaas wordt er naar mij gevoel te weinig gedaan om te voorkomen dat dit soort mensen toch dit soort honden blijft kopen.

De tijd zal het leren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:13

dat hoop ik ook,ThePast03.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:16

Pluck ik ben het met je eens, Hopelijk worden het goede testen die eerlijk worden uitgevoerd.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:18

Ik vind het goed dat de wet misschien wordt afgeschraft ! Lachen
Nu maar hopen dat pitbullachtige niet terrecht komen bij mensen die ze agressief maken. Maar gewoon net zoals veel bokkers al laten zien bij liefdevolle baasjes ! Pitbullhouders gefeliciteerd ! Haha!
Laatst bijgewerkt door Eejj op 09-06-08 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:21

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:25

Eejj schreef:
Ik vind het goed dat de wet is afgeschraft ! Lachen
Nu maar hopen dat pitbullachtige niet terrecht komen bij mensen die ze agressief maken. Maar gewoon net zoals veel bokkers al laten zien bij liefdevolle baasjes ! Pitbullhouders gefeliciteerd ! Haha!

Even voor de goede orde: De Wet is nog niet afgeschaft, dit is nog maar een voorstel. In de afgelopen jaren zijn er meerdere voorstellen geweest die het niet gehaald hebben.

Het is op het moment nog altijd verboden om pitbullachtigen ("echte" American Pitbulls (is geen erkend ras) zul je hier in Nederland zelden aantreffen, zijn bijna allemaal kruisingen) te fokken, verhandelen en in het bezit te hebben.

En voor zover ik nu kan inzien blijft ook met de nieuwe regeling een fok- en houdverbod van kracht.
Honden worden nog steeds in beslag genomen en dat kan lange tijd zijn. Alleen worden ze nu niet meer allemaal zomaar ingeslapen.

Overigens vind ik het vreemd om de huidige eigenaren van de verboden pitbullachtigen te feliciteren met dit voorstel. Zij hebben al die jaren gezorgd voor zinloos inslapen van de honden.
Mijn felicitaties gaan naar de honden, die hopenlijk verlost worden van dit soort bazen.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:29

Dat bedoel ik , typfoutje. Ik zou het even editten Knipoog
En over het feliciteren , ik zie dit anders. Er zijn heel veel mensen die door weinig voorkennis (dom zijn) om een pitbullachtige te kopen. Heb het in mijn omgeving ook meegemaakt. Het zijn dan wel hele lieve honden maar de baasjes en de honden lopen wel altijd het risico. Het zou fijn zijn voor deze mensen dat ze hier niet meer bang voor hoeven te zijn door de onkundige fout die ze destijds hebben gemaakt om zo'n hond uit het asiel te halen. ( die ik het geval dat ik ken al dik 10 jaar oud is zou sneu zijn als hij op deze leeftijd nog ingeslapen zou worden door deze wet)
Laatst bijgewerkt door Eejj op 09-06-08 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:30

ThePast03 schreef:
Eejj schreef:
Ik vind het goed dat de wet is afgeschraft ! Lachen

Even voor de goede orde: De Wet is nog niet afgeschaft, dit is nog maar een voorstel. In de afgelopen jaren zijn er meerdere voorstellen geweest die het niet gehaald hebben.

Het is op het moment nog altijd verboden om pitbullachtigen ("echte" American Pitbulls (is geen erkend ras) zul je hier in Nederland zelden aantreffen, zijn bijna allemaal kruisingen) te fokken, verhandelen en in het bezit te hebben.

En voor zover ik nu kan inzien blijft ook met de nieuwe regeling een fok- en houdverbod van kracht.
Honden worden nog steeds in beslag genomen en dat kan lange tijd zijn. Alleen worden ze nu niet meer allemaal zomaar ingeslapen.

Overigens vind ik het vreemd om de huidige eigenaren van de verboden pitbullachtigen te feliciteren met dit voorstel. Zij hebben al die jaren gezorgd voor zinloos inslapen van de honden.
Mijn felicitaties gaan naar de honden, die hopenlijk verlost worden van dit soort bazen.

Daarom zei ik eerst maar kijken hoe het gaat lopen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:33

Ik ben blij voor de honden. En ja ook voor de eigenaren, het zijn immers (voor het grote deel dan) liefhebbers van deze rassen...
Het is misschien niet helemaal juist gegaan maar door deze mensen is er wel gekeken naar de regeling uit 1993!

Dus in mijn ogen toch ook wel felicitaties voor de eigenaren.

(niet voor de eigenaren, met verkeerde bedoelingen uiteraard)

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:35

Dat is precies wat ik bedoel griebels Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:36

idd,helemaal mee eens.
ik hoop dat het ook echt uigevoerd gaat worden.

maar hoe zit het dan met de kruisingen en papierloze dieren?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:42

griebels schreef:
Ik ben blij voor de honden. En ja ook voor de eigenaren, het zijn immers (voor het grote deel dan) liefhebbers van deze rassen...

Rassen? Welke rassen?
De pitbullwet gaat niet over rassen maar over kruisingen die hier sinds 1993 verboden zijn.
De mensen die deze kruisingen toch aangeschaft hebben sinds 1993 zijn geen liefhebbers maar mensen die honden de dood ingejaagd hebben.
De echte american pitbull liefhebbers van toendertijd zijn overgegaan op FCI erkende rassen.

Het zijn niet de eigenaren van verboden honden die ervoor gezorgd hebben dat er nu naar wordt gekeken. Dat mochten ze willen, die hebben helaas meer kwaad dan goed gedaan de afgelopen jaren.

Jammer dat juist de mensen die al deze ellende veroorzaakt hebben nu toch weer verdedigd worden.
Het gaat hier om de honden en juist deze honden moeten nooit meer bij dit soort mensen terecht komen.

Zoals het er nu voorstaat blijft het ook gewoon verboden om dit soort kruisingen te fokken, houden en verkopen. Het veranderd alleen voor de honden positief mits ze tenminste niet teruggaan naar de bazen die ze al illegaal in bezit hadden en dus risico's nemen met hondenlevens.
Helaas blijven er dan nog altijd honden zinloos ingeslapen worden: Namelijk de honden die niet door de test heen zullen komen en dat is niet altijd omdat ze aangeboren karakterfouten hebben.

En: Er komt een regel bij dat alle honden boven de 35 cm (en dat zijn er veel!) die agressief gedrag vertonen een gedragstest moeten ondergaan en kunnen worden ingeslapen als ze niet voor die test slagen. Ben benieuwd hoe dat op de lange termijn gaat uitpakken.

Snoevie: Het gaat over kruisingen en stamboomloze honden, daar gaat namelijk de Pitbullwet over.
Er is geen FCI erkend ras wat hier in Nederland verboden is.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 09-06-08 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:42

Dat vraag ik me ook af, en hoe zit het met de pitbull zelf? Nog steeds een verboden 'ras'?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:44

ThePast03, en hierin verschillen wij van mening. Als je liefhebber bent van dit SOORT rassen (ipv 1 bepaald ras) dan maakt het niet uit of je een kruising hebt of een stamboomhond...
Liefde is blind!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:45

griebels schreef:
Dat vraag ik me ook af, en hoe zit het met de pitbull zelf? Nog steeds een verboden 'ras'?

Ja want dat is geen ras. Een hond is pas een rashond als die FCI erkend is.
Vandaar dat het zo super belangrijk is om een stamboom met FCI stempel in het bezit te hebben bij dit soort honden.

Ook met bepaalde types van de American Bulldog moet je uitkijken, dit is namelijk ook geen officieel ras.
En de Wet accepteert echt alleen stamboompapieren met een FCI stempel, hier in Nederland uitgegeven door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied te Amsterdam.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:48

Krom, want waarom wordt een AmBull niet FCI erkend bijvoorbeeld?
Waarom moet een hond erkend worden voordat hij legaal is?

Pitbull, ras of geen ras, een vuilnisbakkenrassie is ook geen ras, geen FCI erkend ras of wat dan ook, maar die zijn wel toegelaten.

Het is toch ook niet zo dat wij NL's alleen met NL's mogen voortplanten, en Duitsers met Duitsers??
Het gaat om het innerlijk, niet om het ras of om het uiterlijk...

Blijft dus krom!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:48

griebels schreef:
[*olduser*], en hierin verschillen wij van mening. Als je liefhebber bent van dit SOORT rassen (ipv 1 bepaald ras) dan maakt het niet uit of je een kruising hebt of een stamboomhond...
Liefde is blind!

Voor de hond is het van levensbelang.
Die liefde komt dan maar van 1 kant als je zo'n soort hond zonder FCI papier in huis neemt want daarmee neem je dus wel een risico met het leven van je liefde.
Beetje rare liefde. Als hondenliefhebber zou ik dus nooit een hond willen nemen die verboden is.

Als het toch niet uitmaakt maakt het ook weinig uit om een van de rassen met FCI stamboom te nemen. Dan heb je ook nog een pup uit ouders (en voorouders!) die gekeurd zijn op diverse erfelijke gebreken en waarvan de ouders een gedragstest hebben gedaan.

Toch een heel wat betere start dan de kruisingen van dit soort honden waarvoor ook nog vaak meer geld betaald moet worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:50

Behalve als het om import honden gaat Knipoog

Liefde komt echt niet van 1 kant hoor. Hoe vaak zijn er geen NL'se vrouwen die vallen voor een Turk of Marokaan die uitgehuwelijkt dient te worden. Die nemen dat risico ook...
Dus daar is ook geen sprake van liefde?? Beetje rare beredenering Verward

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:52

griebels schreef:
Krom, want waarom wordt een AmBull niet FCI erkend bijvoorbeeld?
Waarom moet een hond erkend worden voordat hij legaal is?

Pitbull, ras of geen ras, een vuilnisbakkenrassie is ook geen ras, geen FCI erkend ras of wat dan ook, maar die zijn wel toegelaten.

Het is toch ook niet zo dat wij NL's alleen met NL's mogen voortplanten, en Duitsers met Duitsers??
Het gaat om het innerlijk, niet om het ras of om het uiterlijk...

Blijft dus krom!

De Ambull heeft nog steeds geen erkenning omdat hun eigen fokkers het zelf niet met elkaar eens kunnen worden.

Verder kun je jezelf beter even verdiepen in de pitbullwet. Dit soort kruisingen wordt nergens op gecontrolleerd en in sommige gevallen zelfs gefokt op agressie naar soortgenoten. De zogenaamde bandog is daar een voorbeeld van.
De adressen waar dit soort kruisingen gefokt worden zijn nu niet bepaald de fijnste adressen en er is een grote handel waar heel veel geld in omgaat.

Met mensen vergelijken slaat helemaal nergens op en daar ga ik ook maar niet op in.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:55

griebels schreef:
Behalve als het om import honden gaat Knipoog

Als die honden voor de fok ingezet gaan worden moeten ze ook eerst getest worden dus dat gaat niet op.
En dit soort honden moet ook een FCI exportpedigree hebben en overgeschreven worden in het NHSB anders zijn ze ook illegaal.

Je vermenselijking gaat al helemaal niet op. Nog nooit gehoord dat een turkse vrouw in beslag genomen werd en ingeslapen. Honden zijn geen mensen, probeer ze daar ook niet mee te vergelijken.

Je gaat wel erg ver om mensen te verdedigen die verboden kruisingen kopen en er al die jaren schuldig aan geweest zijn dat dit soort honden zinloos werden ingeslapen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:57

Kan zijn dat ik in jouw ogen daar ver in ga, maar voor mij is dat hetzelfde. Wij verschillen nu eenmaal van mening op bepaalde vlakken en daar zullen we het dan ook nooit over eens worden. Je hoeft er dus ook niet op in te gaan, want mijn mening wordt niet veranderd door jouw mening Knipoog

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:01

Ik vind het allemaal 'erover'.
Er bestaan geen slechte honden, alleen maar slechte baasjes!
Voor mij is een labrador, een bernersenner, een rottweiler,
americam staffordshire terrier,.. allemaal hetzelfde!
Sommige mensen die een pittbul 'achtig' ras kopen, willen alleen maar stoer met hun hond doen.
Uiteindelijk krijgt de hond geen of toch geen goede opvoeding.
Resultaat: de honden worden altijd het slachtoffer!
Ik ken mensen met amercian staffordshire terriers en ik moet zeggen dat het heel lieve
en betrouwbare honden zijn die alles voor hun baasje doen!