Dierentuin Artis --> Walgelijk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Dierentuin Artis --> Walgelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:02

@foetsie: Zie het de beer idd ook wel eens doen, vooral als er veel mensen zijn. Als het park nog niet open is, doet hij het niet. Maar dat geld voor bijna alle dieren, ondanks dat ze mensen wel gewend zijn zijn ze altijd toch wat meer terug getrokken dan als er geen mensen zijn. Ik had het in het begin ook wel een beetje moeite met de beer, en één olifant weeft ook een beetje. Maar als ik dan 's ochtend zie hoe de beren tevreden een plons in het water nemen en hoe gelukkig ze dan zijn dan vind ik het eigenlijk wel jammer dat de bezoekers van het park ze nooit zo zien.

vind het trouwens jammer dat je alleen de negatieve dingen noemt. Emmen is druk bezig met een hele verbouwing naar het nieuwe gedeelte waar de hokken zeker groter zullen worden. Heb je het pinguim paradijs wel gezien? En de hokken van de olifanten en apen zullen ook zeker groter worden daar, alleen dat kost veel geld en tijd. Even geduld dus Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:47

Vorig jaar waren op bezoek in het natuurpark van Han, verschrikkelijk daar. Die beren staan de godganse dag op hun achterpoten in een klein perkje met rotsen omdat een stelletje toeristen hen dan voedsel gooit. We zijn gewoon weggegaan...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:52

katiavl schreef:
leven zoals het is de zoo is al lang op tv hoor planckendael en zoo gemikst Lachen

ow vreemd. vorig jaar heb ik het ook gezien ik belgie 1 werd ook uitgezonden in nederland. ik hoop nu ook al. maar is dat al lang op tv of niet

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:49

Ik heb niet het hele topic gelezen..maar ik ga dus al jaren niet meer naar Artis..gewoonweg omdat k daar de laatste keer vandaan kwam ik dagenlang een dikke knoop in mn maag had.. Die kleine behuizingen voor de apen, verschrikkelijk, erg laag en erg klein buiten. Zat een aap maar met haar roze dekentje over dr hoofd heen, kiekeboe te spelen..maar er straalde zoveel ellende van die dieren af.
Dat is inmiddels een jaar of 8 geleden en begrijp dat het nog steeds niet echt verbeterd is..
Moet verboden worden, dierentuinen op zulk niveau.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:53

Ik ga ook niet meer naar Artis. Ik vind echt dat de dieren kleine hokken hebben.

Dierentuin emmen en dierentuin blijdorp zijn vele malen beter!!!
Als ik een keer naar een dierentuin ga dan is dat 1 van deze 2 wel.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:57

Ik ben vorig jaar in Artis geweest, verschrikkelijk inderdaad, veel te kleine hokken, slechte inrichting, teveel dieren in een hok... Ik ga er ook echt niet meer heen....

Nog een idioot iets: Het nijlpaard. Staat er bij de informatie over het nijlpaard dat het groepsdieren zijn, zit dat arme beestje daar alleen in een hok....

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:58

darkadia schreef:
Ik ga ook niet meer naar Artis. Ik vind echt dat de dieren kleine hokken hebben.

Dierentuin emmen en dierentuin blijdorp zijn vele malen beter!!!
Als ik een keer naar een dierentuin ga dan is dat 1 van deze 2 wel.

Safaripark de Beekse Bergen is ook echt de moeite waard!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:41

Ik heb niet het hele topic gelezen maar op de eerste pagina al wel wat dingetjes gelezen waar ik even op wil reageren...
Dat Artis te kleine behuizing heeft is een algemeen bekend feit. Uitbreiden is binnen de stad nagenoeg onmogelijk en daarnaast zit Artis opgescheept met een monumentale dierentuin waaraan ze niet MOGEN verbouwen.. Jullie vergeten nl. dat ook een dierentuin zich aan gemeentelijke regels te houden heeft en al wil je nog zo graag uitbreiden of verbouwen, het mág simpelweg gewoon vaak niet.
Bij ons op Apenheul (ik werk op Apenheul, vandaar mij reactie hier) willen we ook graag uitbreiden, hier en daar grotere en betere verblijven maken (terwijl Apenheul naar mijn bescheiden mening een van de beste dierentuinen in Nederland is wat dierwelzijn betreft), maar ook wij zijn gebonden aan max. aantal vierkante meters bebouwing en beperkte grond waar we écht niks meer bij krijgen van de gemeente... Zo simpel is het dus vaak.
Wat surplus dieren betreft, ik kan niet voor andere dierentuinen spreken maar hier zit alles wat áchter de schermen zit net zo goed als de dieren voor de schermen. Ze hebben dan geen beschikking over 'open ruimtes' zoals de dieren die op de eilanden zitten hier, maar verder zijn hun verblijven ruim en krijgen ze alle zorg die ze nodig hebben. Daarnaast zijn alle dierentuinen altijd druk bezig om zo snel mogelijk plek te vinden voor de surplus dieren. Maar ook daarin hebben zij in de meeste gevallen zelf geen stem.
Voor alle bedreigde dieren en nog heel wat andere dieren ook zijn EEP's en ESB's .. dit zijn studbooks. ESB's zijn niet verplicht maar meer 'adviserend', doen de meeste dierentuinen wel aan mee, is vaak voor niet bedreigde dierentuindieren. EEP's zijn studbooks waaraan alle EAZA-dierentuinen verplicht mee doen. Dus als je een diersoort hebt waar een EEP voor is, móet je daar aan mee doen. Wat dat inhoudt is dat je zelf niet bepaald welke dieren je krijgt en waar jouw dieren naar toe gaan. De mensen die het EEP beheren zoeken de juiste fokdieren bij elkaar, gebaseerd op genetische gegevens... en zij bepalen wel dier waar naar toe gaat.

Van buitenaf lijkt het vaak zo simpel.. 'gewoon de hokken wat groter maken'... maar zo simpel is het helaas niet altijd. Alle dierentuinen doen hun best met de door hun gegeven omstandigheden en overal heeft men dierwelzijn zeker wel hoog in't vaandel staan, maar soms kúnnen ze gewoon niet anders.
Dat Artis niet het schoolvoorbeeld is van goed dierwelzijn ben ik helemaal met jullie eens en zullen de mensen van Artis zelf ook beamen. Maar ze zullen daar moeten roeien met de riemen die ze hebben. Grote kans dat er bijv. nu bij Artis grotere verblijven bijgebouwd worden waar bestaande soorten naar toe verhuisd worden die het hardst grotere ruimte nodig hebben, zodat de oude kleine behuizing bewoont kan worden door een nieuwe diersoort die aan kleinere ruimte genoeg heeft.. Zomaar een stuk bij de oude ruimtes aanbouwen mag daar gewoon niet.

Ook las ik nog ergens dat het belangrijkste doel van dierentuinen geld binnen brengen is... Ook hiervoor weet ik niet hoe het bij alle andere dierentuinen is maar dat is zéker niet voor alle dierentuinen waar. Apenheul bijv. is ongesubsidieerd en ondanks dat toch de goedkoopste NVD dierentuin. Wij zijn een idiële stichting en ál het binnenkomende geld wordt benut voor het park zelf (onderhoud park, verzorging dieren, lonen enz.) en een deel van alle inkomsten gaat naar het APCT, het fonds wat Apenheul heeft opgericht om projecten te steunen in landen waar de dieren voorkomen die wij houden. Dat zijn vaak kleinschalige projecten die wij zelf steunen, zodat we zeker weten dat het geld daar aan komt waar het bedoeld is en waar ook duidelijk resultaten van te zien zijn. En ook hierin is Apenheul niet de enige dierentuin. Alle EAZA dierentuinen houden elk jaar een campagne (dit jaar voor Madagscar) om geld in te brengen voor het gebied of diersoort van dat jaar. Alle EAZA dierentuinen verplichten zich om ook mee te werken aan bescherming van leefgebieden en diersoorten 'in situ' (daar waar ze van nature leven). Er gebeurt 'achter de schermen' echt meer dan alleen maar 'het verzamelen van dieren voor het publiek'. Die tijd is al jaren voorbij.. de grootste functie van een dierentuin tegenwoordig is educatie... het grote publiek voorlichten over wat er elders op de wereld gebeurt met de natuur en alles wat daar in leeft... de ene dierentuin is hier verder mee (apenheul, gaia) dan de ander, maar alle dierentuinen zijn hier steeds meer mee bezig...