Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lies schreef:JN; natuurlijk zie ik het verschil wel tussen mens en dier. Ik zie het verschil niet in het risico wat ik loop.
Desiree, natuurlijk ben ik bang dat mijn dochter iets overkomt. Zij speelde overigens niet alleen buiten met 3 jaar, dat is pas iets van de laatste 2 jaar, maar dat heeft meer te maken met de omgeving waarin ik woonde. Ik vind het nogmaals een aanvaardbaar risico, ik zal wel moeten. Een kind kan je niet binnen houden en imo een kat ook niet. Ja, het kan wel, maar ik ben daar geen voorstander van.
Ik heb niets tegen mensen die hun kat binnen houden, echt niet. Maar ik kies er toch voor om ze naar buiten te laten. Imo is dat een essentieel onderdeel van hun leven.
Desiree schreef:Misschien is kennis ook wel genetisch overdraagbaar. Hoe weten wilde dieren anders bijvoorbeeld dat je van bepaalde kruiden en planten niet moet eten? GEdomesticeerde dieren hebben dat niet meer.
Ja dat denk ik. Als je de boeken leest van Jean Auel, over Ayla, lees je ook dat de eerste mensen hun kennis overdroegen op elkaar via de genen. Ze leerden elkaar ook dingen maar veel wisten ze gewoon uit zichzelf. Voor dieren geldt dat ook en ik denk dat dit vergelijkbaar is.
Rosita schreef:Alle aangereden katten zijn raskatten? Want htk-katten kijken wel uit? Wanneer die 'gewone' katten zo intelligent waren dan struikelden we toch niet over topics van aangereden katjes?
Desiree schreef:De aangereden katten zijn denk ik de minder slimme. Als het aan de voortplanting ligt, zullen ze niet de gelegenheid krijgen hun domheid voort te planten omdat ze voor die tijd aangereden worden.
HEt is een mogelijkheid hoor, een theorie. Ik zeg niet dat het ook zo is.
Ik denk ook dat zwerfhonden, afkomstig uit andere zwerfhonden slimmer zijn dan honden waar altijd op gepast wordt en waar altijd voor gedacht wordt.
JustNanno schreef:Tja, zelfstandig leren worden. Dat worden katten niet, die leren niet dat verkeer gevaarlijk is,dat er wel eens vergif kan liggen, dat ze wel eens opgesloten kunnen worden.
Ben wel benieuwd waarom jij vind dat het essentieel is. Want dat zeg je er niet bij.
Desiree schreef:had ik net een antwoord getypt, plaatst deze kl.tesite het niet! bokt ligt er steeds uit!!!!!
Nou, nog een keer:
Ik denk dat als je katten of honden wilt hebben, dat je echt daarvoor op een geschikte plek moet wonen. Ik ben heel blij dati k niet meer met mijn honden in de bouw woon. Want daar is voor honden geen zak te beleven.
Lovely1 schreef:idd desiree! Als je dieren wilt houden moet je dat idd op een geschikte plaats doen... en geen honden gaan houden in een superdrukke stad met weinig groen... daar heeft zo'n dier niks aan.
mik schreef:Citaat:katten horen niet buiten los te lopen? wat moet ik dan? ze aan een riempje uitlaten? zelfs als zou je een kat dat aan kunnen leren (en met sommigen lukt dat) maar mijn katten niet, de meesten komen uit het asiel vandaan, en zijn te oud om het te leren.
en zelfs al zou het me lukken, ooit geprobeerd om het je voor te stellen kat aan het lijntje en buurman hond aan het lijntje? nou die gaan heus niet lekker met elkaar staan neuzen hoor.
Ja mijn katten lopen dus net als een hond buiten aan een lijntje samen met mij om lekker te wandelen. En als ze een hond zien dan gaat dat helemaal oke. Ja soms zijn er wel honden die het niet oke vinden, maar die mensen weten dat en zeggen dat tegen mij of ik zie het aan de hond zelf en dan ik er rekening mee kan houden.(ik pak ze even op of steek even over)Maar vaak gebeurt en helemaal niets!! De honden in de buurt kennen inmiddels mijn katten en lopen idd elkaar snuffelend te begroeten. Ik heb mijn oudste kat gekregen toen ze 7 was en heb haar dus op latere leeftijd leren lopen aan een riempje. Mijn jongste kocht ik als kitten en die heeft het net zo makkelijk aangeleerd. Het koste bij de oudste enige moeite, maar het kan dus wel!!!!! Waarschijnlijk zul je gewoon een engelengeduld moeten hebben thats all!!! :19:Citaat:ik begrijp heus wel de redenering van mensen die het rot vinden dat ze in de tuin poepen, maar waar ik moeite mee heb is de uitspraak: dat is niet mijn probleem als mijn hond een kat pakt, maar leuk vinden doe ik het niet.
nou als je op die manier zegt dat het jouw probleem niet is, toon je een behoorlijk koudbloedigheid wat dieren betreft, vind ik.
Mijn katten mogen ook niet in mijn tuin poepen. Dus vreemde al helemaal niet!!!! weet je wat voor een ziektes via ontlasting overgedragen kunnen worden FIP, katteleukemie en katteaids.Alledrie dodelijk voor een kat!!! Nou Sorry ik wil dus niet dat welke vreemde kat dan ook in mijn tuin gaat schijten en vervolgens mij katten kan besmetten!!!!! Dus ja katten worden bij mij de tuin uit gejagen. Wel niet op die manier als de genoemde buurman want dat is gewoon mishandeling, maar wel doormiddel van een emmer water, de tuinslang of een harde gil!! En daar komt nog bij dat wanneer mijn katten lekker op de vensterbank liggen en ze een kat op hun terrein zien (achtertuin) dan heb ik gedonder in huis omdat de twee dames dan gewoon niet meer te genieten zijn en die kat op hun terrein willen wegjagen!! Ja niet alleen honden jagen op katten hoor als ik die katten van mij loslaat wanneer er een vreemde kat in de tuin zit dan pakken ze hem/haar en voor een goeie hoor reken daar maar op!!
Onze vorige hond was dikke maatjes met al onze katten. Zelfs zo goed dat alle katten s'avonds op zijn rug lagen om vervolgens heerlijk in zijn vacht weg te doezelen!!!! Maar een andere kat op ons terrein nou je moest eens weten hoe lelijk hij dan deed. Serieus als hij die kat te pakken zou kunnen krijgen dan bleef er niets meer van over. En ja ik ben een echt kattemens en honden mens en ik zou het dan super erg vinden voor de kat zelf. Geen enkel beest verdiend zo'n dood, maar medelijden met de baas heb ik dan niet en voor met een schadevergoeding hoeven ze dan helemaal niet aan mijn deur te kloppen!!! Het enige wat ze dan krijgen is een reactie van mij om hun eens even te vertellen dat ze hun dieren gewoon thuis moeten houden. De meeste mensen die een kat hebben vinden het gewoonweg heel normaal om hun kat dag en nacht buiten te houden en zo af en toe binnen te laten voor het eten. En dan krijg je ook nog van hun een antwoord dat het heel normaal is!! Katten zijn buiten dieren. Nou een hond ook!!!!!, maar je ziet toch ook niet heel nederland hun honden dag en nacht los laten lopen en overal bij iedereen in de tuin laten schijten!!!
Ik heb dus katten en binnenkort weer een hond. Ik geef erg veel om beide diersoorten en ik zou ook niet zonder ze kunnen. Maar beide blijven binnen of op mijn plaats!!! Daar waar ze horen!!!! Ze zijn mijn verantwoordelijkheid en niet die van andere!!
Ik ga straks elke dag lekker met de hond wandelen en de katten gaan dan lekker mee aan het riempje. En ik zal je vertellen dat veel mensen het kei geweldig vinden om die katten zo mooi mee te zie lopen.!!
Groeten Kim
xx_Horsiex schreef:Nee ik kan hem echt niet binnen houden. Want wij hebben namelijk een hond die haar meer dan eens heeft geprobeerd te pakken te krijgen. Dus mijn kat kan niet binnen blijven, of ze moet in een kamertje opgesloten blijven de hele dag. En nee, ik heb niet de tijd om met haar naar buiten te gaan, in verband met school en andere dingen. Daarbij wonen wij aan een meer waar ze heerlijk naar buiten kan, samen met de rest van de katten in onze buurt.
Desiree schreef:
De meeste dieren leven niet in vrijheid en ze kunnen de keuze dus niet maken. Ook veruit de meeste katten niet.
Vanneke schreef:En dat een hond voor een leider kiest zit puur in zijn voorouders, de wolf luistert ook naar het alfavrouwtje in de groep en bij paarden is er ook een rangorde in de kudde, ieder heeft er zijn plaats.
Desiree schreef:Vanneke schreef:En dat een hond voor een leider kiest zit puur in zijn voorouders, de wolf luistert ook naar het alfavrouwtje in de groep en bij paarden is er ook een rangorde in de kudde, ieder heeft er zijn plaats.
Niet alle honden willen een leider. Die willen een leider ZIJN. De alfareuen en teefjes bijvoorbeeld!