Kat in wildklem in Lelystad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Re: Kat in wildklem in Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:41

JN; natuurlijk zie ik het verschil wel tussen mens en dier. Ik zie het verschil niet in het risico wat ik loop.

Desiree, natuurlijk ben ik bang dat mijn dochter iets overkomt. Zij speelde overigens niet alleen buiten met 3 jaar, dat is pas iets van de laatste 2 jaar, maar dat heeft meer te maken met de omgeving waarin ik woonde. Ik vind het nogmaals een aanvaardbaar risico, ik zal wel moeten. Een kind kan je niet binnen houden en imo een kat ook niet. Ja, het kan wel, maar ik ben daar geen voorstander van.

Ik heb niets tegen mensen die hun kat binnen houden, echt niet. Maar ik kies er toch voor om ze naar buiten te laten. Imo is dat een essentieel onderdeel van hun leven.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:49

Dus jij vind het een aanvaardbaar risico dat je kind dood onder een auto zou liggen? Ik neem aan van niet. Waarom je kat dan wel?

Het is allesbehalve een essentieel onderdeel van hun leven. Echt niet. Alleen kosten ze dan wat meer tijd, en moet je misschien wat vaker stofzuigen.

Een konijn laat je toch ook niet vrij buiten lopen??

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 12:53

lies schreef:
JN; natuurlijk zie ik het verschil wel tussen mens en dier. Ik zie het verschil niet in het risico wat ik loop.

Desiree, natuurlijk ben ik bang dat mijn dochter iets overkomt. Zij speelde overigens niet alleen buiten met 3 jaar, dat is pas iets van de laatste 2 jaar, maar dat heeft meer te maken met de omgeving waarin ik woonde. Ik vind het nogmaals een aanvaardbaar risico, ik zal wel moeten. Een kind kan je niet binnen houden en imo een kat ook niet. Ja, het kan wel, maar ik ben daar geen voorstander van.

Ik heb niets tegen mensen die hun kat binnen houden, echt niet. Maar ik kies er toch voor om ze naar buiten te laten. Imo is dat een essentieel onderdeel van hun leven.

Dat was bij honden ook, maar dat is hen afgenomen omdat de omgeving zich daar niet voor leent. En eigenlijk geldt dat ook voor katten. MAar als je nu buiten zou wonen, was het een ander verhaal.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:57

JN; Och jee, nou is het zo dat ik ze naar buiten laat omdat ik geen zin heb om te stofzuigen? Ik heb ook een hond en stofzuig maar 1 of 2 keer in de week. Kan mij die haren schelen.

Ik VIND het een essentieel onderdeel van een kattenleven. Dat jij dat niet vindt, prima. Maar dat is de reden waarom ik ze naar buiten laat.
Een konijn heb ik niet, maar mijn buren hebben die dieren 24/7 in een hok zitten. Dat vind ik wel zielig ja.

Wat betreft mijn kind; ja dat risico neem ik iedere dag door haar buiten te laten spelen. Dat is een risico wat ik wel moet nemen aangezien ik niet 24 u per dag op haar lip wil zitten. Ze moet toch zelfstandig leren worden? Daarbij loopt ze risico's. Die zijn er nu eenmaal. Das mooi kl*te, maar ik zal het maar moeten aanvaarden.

Desiree; vind jij dat een hond net zo goed kan uitkijken als een kat? De mijn niet hoor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 13:01

De meeste katten kunnen ook niet zo goed uitkijken. Vandaar al die platte katten die je wel eens aantreft langs de kant van de weg. MAar ik heb een wel een theorie over zwerfdieren. Die staat in een ander topic. Wacht even, die ga ik opzoeken.
Hier is het:

Desiree schreef:
Misschien is kennis ook wel genetisch overdraagbaar. Hoe weten wilde dieren anders bijvoorbeeld dat je van bepaalde kruiden en planten niet moet eten? GEdomesticeerde dieren hebben dat niet meer.
Ja dat denk ik. Als je de boeken leest van Jean Auel, over Ayla, lees je ook dat de eerste mensen hun kennis overdroegen op elkaar via de genen. Ze leerden elkaar ook dingen maar veel wisten ze gewoon uit zichzelf. Voor dieren geldt dat ook en ik denk dat dit vergelijkbaar is.

Rosita schreef:
Alle aangereden katten zijn raskatten? Want htk-katten kijken wel uit? Wanneer die 'gewone' katten zo intelligent waren dan struikelden we toch niet over topics van aangereden katjes?

Desiree schreef:
De aangereden katten zijn denk ik de minder slimme. Als het aan de voortplanting ligt, zullen ze niet de gelegenheid krijgen hun domheid voort te planten omdat ze voor die tijd aangereden worden.
HEt is een mogelijkheid hoor, een theorie. Ik zeg niet dat het ook zo is.

Ik denk ook dat zwerfhonden, afkomstig uit andere zwerfhonden slimmer zijn dan honden waar altijd op gepast wordt en waar altijd voor gedacht wordt.

Dus als jouw hond niet uit een zwerfhonden geslacht komt, dan is hij waarschijnlijk niet in gesteld op het verkeer. En dat verklaart ook waarom veel raskatten minder uitkijken in het verkeer.

Desondanks begaan dieren vaak vergissingen in het verkeer die ze fataal komen te staan. Ook kun je er niet op vertrouwen dat alle mensen zullen afremmen voor je huisdier.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:06

Tja, zelfstandig leren worden. Dat worden katten niet, die leren niet dat verkeer gevaarlijk is,dat er wel eens vergif kan liggen, dat ze wel eens opgesloten kunnen worden.

Ben wel benieuwd waarom jij vind dat het essentieel is. Want dat zeg je er niet bij.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:08

Ik begrijp heel goed dat mensen het vervelend vinden als mijn kat bij hun in de tuin schijt.. dit vervolgens begraaft en als ze dan gaan tuinieren midden in de stront van mijn kat grijpen... Onze kat blijft tot nu toe gelukkig in de buurt en de buren weten dat ze een emmer water over haar heen mogen gooien als ze in de tuin poept o.i.d.
Ook begrijp ik van hondenliefhebbers dat zij graag hun hond willen laten loslopen zodat ie lekker even kan rennen en niet alleen op dat vieze kleine stinkveldje... Mijn hond loopt altijd los en ze mag nooit zomaar bij iemand de tuin inlopen.. haar behoefte ergens anders doen behalve op het veldje.. en ze weet het ook dondersgoed. Ik vind niet dat je dieren binnen kan houden en altijd maar aangelijnd moet hebben omdat mensen steeds intoleranter worden.. de dieren hebben net zo goed recht om hier op aarde rond te lopen.. Ik snap niet dat mensen mij kwaad aankijken als mijn oude hond van 11 braaf naast me los loopt en van haar oude dag geniet ...(het is geen valse pitbull!) terwijl ze zelf van die K*T kinderen hebben die de hele buurt op stelten zetten en overal troep achterlaten...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 13:09

Sja Lovely, zoals jij het brengt kan ik daar goed in meegaan.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:10

Desiree; Dat is zo, een van mijn katten heeft het ook met de dood moeten bekopen. Ik ben daar echt ziek van geweest, maar blijf er nog steeds bij dat het een aanvaardbaar risico is.
In die wijk waar ik toen woonde was het mss verstandig geweest om ze binnen te houden, aangezien er in de buurt een hele drukke weg is (waar hij dus ook aangereden is). Maar ze wisten niet beter en de maand na de verhuizing binnen houden was al een crime (en voor JustNanno aankomt met het verhaal dat ik geen zin had om ze bezig te houden; ze vlogen me in de gordijnen en waren niet te genieten, ze willen gewoon perse naar buiten). Ik heb er toen toch voor gekozen om ze naar buiten te doen.
Momenteel woon ik gelukkig wel ergens zonder drukke wegen waar men hard rijdt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 13:15

had ik net een antwoord getypt, plaatst deze kl.tesite het niet! bokt ligt er steeds uit!!!!!

Nou, nog een keer:
Ik denk dat als je katten of honden wilt hebben, dat je echt daarvoor op een geschikte plek moet wonen. Ik ben heel blij dati k niet meer met mijn honden in de bouw woon. Want daar is voor honden geen zak te beleven.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:17

JustNanno schreef:
Tja, zelfstandig leren worden. Dat worden katten niet, die leren niet dat verkeer gevaarlijk is,dat er wel eens vergif kan liggen, dat ze wel eens opgesloten kunnen worden.

Ben wel benieuwd waarom jij vind dat het essentieel is. Want dat zeg je er niet bij.

Natuurlijk leren katten dat wel. Als jouw kat boven je fornuis hangt denk ie toch ook; laat ik daar mijn poten maar niet opzetten?

Ik vind het essentieel omdat een kat de behoefte heeft om te jagen, om zijn territorium af te bakenen en omdat een kat wil zelf bepalen wat ie doet. Je bent het toch wel met me eens dat de anatomie van een kat wel bewijst dat hij ervoor gemaakt is om buiten te leven en niet binnen?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:18

Desiree schreef:
had ik net een antwoord getypt, plaatst deze kl.tesite het niet! bokt ligt er steeds uit!!!!!

Nou, nog een keer:
Ik denk dat als je katten of honden wilt hebben, dat je echt daarvoor op een geschikte plek moet wonen. Ik ben heel blij dati k niet meer met mijn honden in de bouw woon. Want daar is voor honden geen zak te beleven.

Niet iedereen woont 15 jaar op dezelfde plek Knipoog
Mijn hond vermaakt zich hier best, heb ik het idee. De katten ook wel Haha!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:19

idd desiree! Als je dieren wilt houden moet je dat idd op een geschikte plaats doen... en geen honden gaan houden in een superdrukke stad met weinig groen... daar heeft zo'n dier niks aan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 11:54

Lovely1 schreef:
idd desiree! Als je dieren wilt houden moet je dat idd op een geschikte plaats doen... en geen honden gaan houden in een superdrukke stad met weinig groen... daar heeft zo'n dier niks aan.

En hetzelfde geldt voor katten, want die kunnen anderen overlast bezorgen die daar helemaal niet om gevraagd hebben.

Op het hondenforum is dit item ook gaande (dat topic schijnt al heel lang te lopen) en daar kwam en katteneigenaresse met het volgende:
mik schreef:
Citaat:
katten horen niet buiten los te lopen? wat moet ik dan? ze aan een riempje uitlaten? zelfs als zou je een kat dat aan kunnen leren (en met sommigen lukt dat) maar mijn katten niet, de meesten komen uit het asiel vandaan, en zijn te oud om het te leren.

en zelfs al zou het me lukken, ooit geprobeerd om het je voor te stellen kat aan het lijntje en buurman hond aan het lijntje? nou die gaan heus niet lekker met elkaar staan neuzen hoor.

Ja mijn katten lopen dus net als een hond buiten aan een lijntje samen met mij om lekker te wandelen. En als ze een hond zien dan gaat dat helemaal oke. Ja soms zijn er wel honden die het niet oke vinden, maar die mensen weten dat en zeggen dat tegen mij of ik zie het aan de hond zelf en dan ik er rekening mee kan houden.(ik pak ze even op of steek even over)Maar vaak gebeurt en helemaal niets!! De honden in de buurt kennen inmiddels mijn katten en lopen idd elkaar snuffelend te begroeten. Ik heb mijn oudste kat gekregen toen ze 7 was en heb haar dus op latere leeftijd leren lopen aan een riempje. Mijn jongste kocht ik als kitten en die heeft het net zo makkelijk aangeleerd. Het koste bij de oudste enige moeite, maar het kan dus wel!!!!! Waarschijnlijk zul je gewoon een engelengeduld moeten hebben thats all!!! :19:

Citaat:
ik begrijp heus wel de redenering van mensen die het rot vinden dat ze in de tuin poepen, maar waar ik moeite mee heb is de uitspraak: dat is niet mijn probleem als mijn hond een kat pakt, maar leuk vinden doe ik het niet.

nou als je op die manier zegt dat het jouw probleem niet is, toon je een behoorlijk koudbloedigheid wat dieren betreft, vind ik.

Mijn katten mogen ook niet in mijn tuin poepen. Dus vreemde al helemaal niet!!!! weet je wat voor een ziektes via ontlasting overgedragen kunnen worden FIP, katteleukemie en katteaids.Alledrie dodelijk voor een kat!!! Nou Sorry ik wil dus niet dat welke vreemde kat dan ook in mijn tuin gaat schijten en vervolgens mij katten kan besmetten!!!!! Dus ja katten worden bij mij de tuin uit gejagen. Wel niet op die manier als de genoemde buurman want dat is gewoon mishandeling, maar wel doormiddel van een emmer water, de tuinslang of een harde gil!! En daar komt nog bij dat wanneer mijn katten lekker op de vensterbank liggen en ze een kat op hun terrein zien (achtertuin) dan heb ik gedonder in huis omdat de twee dames dan gewoon niet meer te genieten zijn en die kat op hun terrein willen wegjagen!! Ja niet alleen honden jagen op katten hoor als ik die katten van mij loslaat wanneer er een vreemde kat in de tuin zit dan pakken ze hem/haar en voor een goeie hoor reken daar maar op!!

Onze vorige hond was dikke maatjes met al onze katten. Zelfs zo goed dat alle katten s'avonds op zijn rug lagen om vervolgens heerlijk in zijn vacht weg te doezelen!!!! Maar een andere kat op ons terrein nou je moest eens weten hoe lelijk hij dan deed. Serieus als hij die kat te pakken zou kunnen krijgen dan bleef er niets meer van over. En ja ik ben een echt kattemens en honden mens en ik zou het dan super erg vinden voor de kat zelf. Geen enkel beest verdiend zo'n dood, maar medelijden met de baas heb ik dan niet en voor met een schadevergoeding hoeven ze dan helemaal niet aan mijn deur te kloppen!!! Het enige wat ze dan krijgen is een reactie van mij om hun eens even te vertellen dat ze hun dieren gewoon thuis moeten houden. De meeste mensen die een kat hebben vinden het gewoonweg heel normaal om hun kat dag en nacht buiten te houden en zo af en toe binnen te laten voor het eten. En dan krijg je ook nog van hun een antwoord dat het heel normaal is!! Katten zijn buiten dieren. Nou een hond ook!!!!!, maar je ziet toch ook niet heel nederland hun honden dag en nacht los laten lopen en overal bij iedereen in de tuin laten schijten!!!

Ik heb dus katten en binnenkort weer een hond. Ik geef erg veel om beide diersoorten en ik zou ook niet zonder ze kunnen. Maar beide blijven binnen of op mijn plaats!!! Daar waar ze horen!!!! Ze zijn mijn verantwoordelijkheid en niet die van andere!!

Ik ga straks elke dag lekker met de hond wandelen en de katten gaan dan lekker mee aan het riempje. En ik zal je vertellen dat veel mensen het kei geweldig vinden om die katten zo mooi mee te zie lopen.!!

Groeten Kim

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:49

xx_Horsiex schreef:
Nee ik kan hem echt niet binnen houden. Want wij hebben namelijk een hond die haar meer dan eens heeft geprobeerd te pakken te krijgen. Dus mijn kat kan niet binnen blijven, of ze moet in een kamertje opgesloten blijven de hele dag. En nee, ik heb niet de tijd om met haar naar buiten te gaan, in verband met school en andere dingen. Daarbij wonen wij aan een meer waar ze heerlijk naar buiten kan, samen met de rest van de katten in onze buurt.

DAn had je een van deze 2 dieren dus niet moeten hebben. Want je kunt er niet voor in staan.
[/quote]

Dat kun je nooit weten van te voren..
En als je zo'n beestje eenmaal hebt, is het je alles, en is dan het enige probleem dat hij niet naar buiten mag van sommige mensen? Voor die mensen zou ik de hond/kat niet wegdoen

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:38

weet je ook in welke buurt in lelystad, ik woon daar en me poesje is nu al een dag weg wat niks voor d'r is Huilen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 17:54

Is op geantwoord. In een van de eerste drie pagina's.
hou ons op de hoogte.

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:50

Sommige katten kan je niet binnenhouden!en ik vin het erg bot dat je gewoon zegt dat het je eigen schuld is als er iets met je kat gebeurt als hij buiten is.mijn kat is dood gebeten door een hond toen ze voor de deur lag te slapen EIGEN TEREIN ..En die mensen zeiden ook gewoon dat ik me kat maar moest binnen houden.En dan nog je gaat toch niet expres een andermans dier pijn doen door of een wildklem in je tuin te zetten of gif te strooien ofzo.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:59

Een kat is in mijn ogen nog het enige vrije dier. Zij kiezen ervoor om bij mensen te wonen. Zij beslissen zelf of ze blijven of niet, dat is juist het mooiste dat er is aan katten. Een kat moet vrij blijven, dat maakt ze juist zo speciaal en mysterieus. ik heb al menige katten gehad, en de meeste zijn hier gewoon zelf gekomen. Vorige week is er nog een katje hier aanbeland, zij heeft zelf gekozen om bij mij te komen wonen, wat een eer voor mij. Haha! Een dier die kiest om bij mij te komen wonen, ik zie een hond of paard dat nog niet doen. Een kat is gewoon anders dan andere dieren en je kan niets met ze vergelijken. En als hen iets overkomt, dan is het hun eigen fout, ookal klinkt dat cru. (behalve als ze door andere mensen iets aangedaan worden, zoals vergiftiging, dat kan ik niet appreciëren)
Ik probeer ze een mooi leven te geven, zolang ze bij me leven. Mijn oudste is nu 7 jaar, ik heb er één van 2 jaar en ééntje van ongeveer 4 maanden, nu nog zonder naam.
Afbeelding

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 20:08

Jawel, honden kunnen ook kiezen. ZE kiezen voor iemand binnen een gezin. HEbben mijn honden ook gedaan. MAar honden hebben een beperkte keuze, en de meeste katten ook. Ze worden gekozen uit een nestje jonge dieren, of uit het asiel. Ook paarden kunnen kiezen, bepalen of ze iemand mogen of niet want ik denk dat het daar alles mee te maken heeft. MAar de keuze wordt ze min of meer afgenomen. Ze hebben zelf niets in te brengen.

De meeste dieren leven niet in vrijheid en ze kunnen de keuze dus niet maken. Ook veruit de meeste katten niet.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:27

Desiree schreef:

De meeste dieren leven niet in vrijheid en ze kunnen de keuze dus niet maken. Ook veruit de meeste katten niet.

Inderdaad de meeste dieren leven niet in vrijheid maar MIJN katten juist wel en dat maakt hen zo speciaal in mijn ogen, zij zijn vrij en kiezen ervoor om bij mij te blijven ookal kunnen ze alle uren van de dag zeggen, ik stap het hier af, het eten staat me hier niet aan! Clown
En dat een hond voor een leider kiest zit puur in zijn voorouders, de wolf luistert ook naar het alfavrouwtje in de groep en bij paarden is er ook een rangorde in de kudde, ieder heeft er zijn plaats.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:42

Ik ben gek op katten. Mijn ouders hebben er 2 en ikzelf heb er ook 1. Die van mijn ouders komen overdag buiten. Mijn eigen kat echter, houdt ik bewust binnen. Ten eerste omdat ik veel te bang ben dat hij wordt overreden of vermoord en ten tweede omdat ik niet wil dat andere mensen last hebben van mijn huisdier. Hij heeft een heel huis voor zichzelf en dat vindt hij prima.
Ik kan begrijpen dat er veel mensen zijn die zich dood ergeren aan de overlast die ze hebben van andermans katten. Dat is natuurlijk geen reden om een wildklem voor ze klaar te zetten of heet frituurvet over ze heen te gooien (wat bij de kat van mijn oude buurvrouw gebeurd is). Mensen die dat doen, zijn beschadigd en zijn in mijn ogen ook net zo ziek als mensen moordenaars.
Mij persoonlijk maakt het niet uit dat er katten los lopen, ik ben gek op katten. Maar ik zet mijn hond toch ook niet s'ochtends buiten, zo van: vermaak jij je maar, ik zie je vanavond weer.
Jij bent tenslotte wel verantwoordelijk voor je eigen huisdier.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 21:36

Vanneke schreef:
En dat een hond voor een leider kiest zit puur in zijn voorouders, de wolf luistert ook naar het alfavrouwtje in de groep en bij paarden is er ook een rangorde in de kudde, ieder heeft er zijn plaats.

Niet alle honden willen een leider. Die willen een leider ZIJN. De alfareuen en teefjes bijvoorbeeld! Knipoog

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:22

Desiree schreef:
Vanneke schreef:

Niet alle honden willen een leider. Die willen een leider ZIJN. De alfareuen en teefjes bijvoorbeeld! Knipoog

Als je de leider niet bent van je eigen hond, dan ben je alvast te betreuren. Bij een kat is dat tenminste niet nodig, daar tellen die zaken allemaal niet bij mee.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:46

Ik ben echt heel blij dat onze kat zo'n mooi leventje kan leiden. Hij laat merken wanneer hij honger heeft, wanneer hij naar buiten wil, hij wordt op z'n wenken bediend en mag overdag altijd naar buiten, op één maal na nog nooit last gehad met buren. Die ene keer was niet eens vervelend voor ons, de kat was blijkbaar ergens gekomen waar hij niet mocht komen (mensen een paar huizen verderop hebben een tuin vol vogels), en kwam doorweekt thuis. Hij is nooit meer nat thuisgekomen dus hij zal z'n lesje wel geleerd hebben Haha!.

Ik snap niet dat er meteen met zo'n klem gewerkt moet worden, water helpt echt wel bij katten (de meeste dan *LOL* en is een stuk diervriendelijker dan een beest pijn doen.