Poezen buiten of binnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Poezen buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:13

XxLiEsJuHhxX schreef:
heey,
ik heb een poes en die zit binne...
ze heeft 14 jaar op een schip gewoont en nu thuis...
ik wil haar binne houden omdat ik bang ben dat ze dood word gereden of vergiftigt (dat laatste word nog wel eens gedaan hier in de buurt).. ook ben ik bang dat ze niet meer terug komt..
alleen nu vind ze het buite ergleuk worden ds ze peert hem er telkens tussenuit. en komt ze een paar uurlater terug...

Als je echt wilt dat ze er niet meer vandoor gaat kun je een mooie ruime kattenren voor haar maken of je tuin afdoende afzetten (overhangend gaas, stroomdraad).
Zeker met een 14-jarige zou ik het eng vinden als die nog onervaren buitenkomt.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:23

ThePast03 schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
heey,
ik heb een poes en die zit binne...
ze heeft 14 jaar op een schip gewoont en nu thuis...
ik wil haar binne houden omdat ik bang ben dat ze dood word gereden of vergiftigt (dat laatste word nog wel eens gedaan hier in de buurt).. ook ben ik bang dat ze niet meer terug komt..
alleen nu vind ze het buite ergleuk worden ds ze peert hem er telkens tussenuit. en komt ze een paar uurlater terug...

Als je echt wilt dat ze er niet meer vandoor gaat kun je een mooie ruime kattenren voor haar maken of je tuin afdoende afzetten (overhangend gaas, stroomdraad).
Zeker met een 14-jarige zou ik het eng vinden als die nog onervaren buitenkomt.

daarom vind ik het ook zo eng...
maar tuin is afgezet met gaas.. maar ze klimt eroverheen... een ren kan niet want daarvoor is de tuin te klein ze zit wel eens aan een riempjemaar dan loopt ze alles omver en draait overal om heen dus hebben we besloten dat ze binne moet blijven de hele tijd door... maar we kunne der bijna niet tgen houden zo graag wilze weg.. Boos!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:26

XxLiEsJuHhxX schreef:
maar tuin is afgezet met gaas.. maar ze klimt eroverheen... een ren kan niet want daarvoor is de tuin te klein ze zit wel eens aan een riempjemaar dan loopt ze alles omver en draait overal om heen dus hebben we besloten dat ze binne moet blijven de hele tijd door... maar we kunne der bijna niet tgen houden zo graag wilze weg.. Boos!

Met overhangend gaas bedoel ik loshangend gaas bovenop je afzetting. Je laat dat iets naar binnen toevallen zodat het een soort dakje wordt. Hopenlijk kan iemand anders het duidelijker uitleggen dan ik. Bloos
Dat houdt de meeste katten wel in de tuin, anders kun je er ook nog een stroomdraadje bijplaatsen.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:27

Net spannen over je tuin werkt ideaal!

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:29

Mijn poezen mogen alleen in de tuin,en binnen alleen niet boven.
Omdat mijn moeder gewoonweg bang is dat ze niet meer terugkomen wat vast wel zo zou zijn,ze ook bang is dat ze worden doodgereden en omdat ze vind dat een huisdier niet buiten hoort te lopen op straat en ook nog omdat ze het niet leuk vind dat een poes bij iemand anders in de tuin zijn ontlasting zal achterlaten Vork

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:31

mijn katten zitten altijd buiten in de zomer.. ze kunnen ook wel naar binnen, maar daar zijn ze alleen om te eten en te slapen en als het koud is Tong uitsteken ze mogen niet naar boven, maar doen ze altijd wel Tong uitsteken
ook als wij op vakantie zijn kunnen ze gewoon door het kattenluik..
maar bij mijn verzorgpaard hebben ze ook een kat.. maar die meot meestal wel binnen zijn alleen als de bazen thuis zijn is ze meestal wel buiten.. maar alleen in de tuin want ze wonen aan een drukke weg maar de tuin is groot zat Tong uitsteken

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:42

JustNanno schreef:

Ligt er ook een beetje aan hoe groot je tuin is JustNanno.

Nu is onze kat - gecontroleerd - in en buiten de tuin maar wij gaan langs een hele drukke weg wonen en dan is het noodzaak om poeslief in de tuin te houden. Ben nog steeds aan het peinzen hoe ik de tuin poesproof kan maken. Een net gaat niet lukken, al is het alleen maar om de bomen die er staan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:57

Saningie schreef:
Ja Desiree, ik kan dan invoelen wat de mensen bedoelen als er een tuin ondergescheten wordt, en al wat niet meer een kat kan veroorzaken.. Ik zou me ook vreselijk voelen als een buurman of buurtbewoner zou komen klagen over mijn katten, en ben de eerste die haar excuses zal maken.. En zal aanbieden om het te vergoeden, of i.d. MAAR ik zorg er dus voor dat mijn katten niet die gelegenheid krijgen, en dus alleen kattekwaad kunnen uithalen in mijn eigen tuin..
Ik wil niet dat mensen overlast van mijn liefhebberij ondervinden.. Dat geldt zowel voor mijn dieren, als voor mijn kind.. en niet te vergeten voor mijzelf Tong uitsteken

Super. JAmmer dat niet het gros zo is.

XxLiEsJuHhxX schreef:

STroomdraadje erboven, dan is ze zo weer naar beneden.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:03

Mijn poezen mogen binnen en buiten wanneer ze willen. Lachen
Wij wonen op het industrieterrein waar nauwelijks auto's rijden, dus er kan weinig gebeuren. Ik vind het eigenlijk ook maar niks om katten altijd binnen te houden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:12

Desiree schreef:
STroomdraadje erboven, dan is ze zo weer naar beneden.

zo'n stoomdraadje heeft echter niet altijd effect op alle katten... Onze buurman heeft zijn tuin afgezet met stroomdraad, hekwerk en vanalles en nogwat omdat hij sierfazanten heeft loslopen. In een buurt vol met katten (huiskatten en zwerfkatten) zou ik er mij zelf nooit aan wagen, maar iedereen heeft zijn hobbies en ik zie wel in waarom hij het doet.
De huiskatten zijn met dit mechanisme perfect buiten dit versterkt fort te houden, maar de uitgehongerde straatkatten die hier rondlopen (het gevolg van wildvreemde mensen die hier elk jaar hun nest kittens komen dumpen in deze woonwijk) kijken er niet naar om en klauteren zo over de schrikdraad heen. Ik heb er al menig een shok zien krijgen, maar die fazanten zijn toch altijd net iets aantrekkelijker...

ik kan me dus ook voorstellen, als een huiskat werkelijk de tuin uit wil, zal deze ook niet altijd rekening houden met dit stroomdraadje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:58

of ze springen gewoon over het stroomdraadje heen Ja
Katten zijn bepaald niet gek.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:11

Hoe kunnen ze zich nou afzetten hangend aan een hek en er nog een keer overheen komen zonder dat aan te raken? Lijkt me onmogelijk. Maar dat een hongerige kat een schok over heeft voor wat eten lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:58

ellenlouise schreef:
JustNanno schreef:

Ligt er ook een beetje aan hoe groot je tuin is JustNanno.

Nu is onze kat - gecontroleerd - in en buiten de tuin maar wij gaan langs een hele drukke weg wonen en dan is het noodzaak om poeslief in de tuin te houden. Ben nog steeds aan het peinzen hoe ik de tuin poesproof kan maken. Een net gaat niet lukken, al is het alleen maar om de bomen die er staan.

De dierentuin inspireert mij nogal wat betreft afzettingen ellenlouise, misschien moet jij daar ook eens gaan kijken? Hoe ze bij de katachtigen en andere dieren afscheidingen gemaakt hebben die veilig (voor alle partijen) en ook nog ooglijk zijn. Er kan véél met netten ben ik al achter;-)

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:36

de kat van m'n ouders komt overal, we wonen achter een drukke weg, maar daar komt ze vrijwel niet. ze is in ieder geval meer buiten dan binnen, maar waar ze dan is.... joost mag het weten!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:56

Mijn 2 poezen mogen naar buiten wanneer ze willen.
Wij wonen in een super kindvriendelijke wijk, dus als er al eens een auto voorbij komt gaan ze niet harder dan 30 km/u. Als de poezen langs achter naar buiten gaan hoeven ze alleen maar de tuin uit te lopen en ze zitten in een soort "bos" aan een beek, waar ze soms de hele dag jagen ofzo. Tot nu toe nog nooit klachten gehad van bewoners ofzo. Lachen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:02

ymneuss schreef:
Mijn 2 poezen mogen naar buiten wanneer ze willen.
Wij wonen in een super kindvriendelijke wijk,

En alle ouders hebben de zandbakjes van de kinderen goed afgeschermd....

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:25

Nog steeds heb ik niet 1 goede reden gehoord om mijn katten naar buiten te laten...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:28

Rosita schreef:
De dierentuin inspireert mij nogal wat betreft afzettingen ellenlouise, misschien moet jij daar ook eens gaan kijken? Hoe ze bij de katachtigen en andere dieren afscheidingen gemaakt hebben die veilig (voor alle partijen) en ook nog ooglijk zijn. Er kan véél met netten ben ik al achter;-)

Hahaha de dierentuin! Even bij de tijgers afkijken dus Haha!

Maar het is behoorlijk vervelend om telkens op te letten of er geen ramen/deuren openstaan en poeslief naar buiten glipt (ook met het oog op bezoek). Daarnaast loopt ze altijd gezellig mee in de tuin dus vind ik een ren ook geen geweldige oplossing; ze zou er niets van begrijpen. Nou ja, de eerste weken moet ze toch binnenblijven dus wie weet kom ik nog op een lumineus idee.
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 06-08-06 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:34

JustNanno schreef:
Nog steeds heb ik niet 1 goede reden gehoord om mijn katten naar buiten te laten...

Waarom wil je dat horen dan? (of heb ik iets gemist?) En bedoel je dan in de tuin/balkon of de wijde wereld in?

Mijn (asiel)kat was echt enorm schuw en heeft dan ook maanden binnengezeten. Ze taalde er ook niet naar om naar buiten te gaan maar toen dat op een gegeven moment wel mocht vond ze dat helemaal geweldig! Je merkt gewoon dat een kat die binnen moet blijven veel meer slaapt terwijl ze buiten al hun zintuigen gebruiken, meer spelen en gewoon actiever zijn. Ik zie het - mits veilig - als een verrijking van een kattenleven. Ik zie dat in elk geval duidelijk aan mijn eigen kat.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:02

Mits veilig inderdaad...mijn balkons zijn ook afgezet. Maar ik hoor hier veel mensen roepen dat ze perse naar buiten moeten (los naar buiten bedoel ik) omdat ze anders niet gelukkig zouden zijn...En ik ben wel benieuwd waarom ze dat zo zeker weten. Volgens mij is het maar net naar gelang de situatie.

Heb je een boerderijkitten die je op je erf laat lopen, zal inderdaad lastiger binnen wennen. Maar mijn raskat vind het wel heerlijk op mijn balkon! Mijn vondelingetje van 4 maand vind het daar ook heerlijk, en ik denk dat veel mensen zouden zeggen dat hij een buitenkat zou moeten worden. Maar vooralsnog vermaakt hij zich prima binnen en op het balkon, mits voldoende uitdaging. En ik denk dat iedere kat prima binnenshuis (en dus in een afzetten tuin/ren/balkon) kan wonen, mits mensen zich er een beetje in verdiepen en de kat niet klakkeloos naar buiten donderen omdat het een wat drukkere kat is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:53

Desiree schreef:
Hoe kunnen ze zich nou afzetten hangend aan een hek en er nog een keer overheen komen zonder dat aan te raken? Lijkt me onmogelijk.

De katten van mijn moeder staan gewoon met hun achterpoten op of tegen hekken, zelfs tegen gladde betonnen muren, en wippen dan overal overheen. De achterburen hebben 4 lijnen prikkeldraad gespannen boven een glad betonnen muur. Hup, eroverheen, geen probleem.
De bovenkant van je tuin af mogen zetten met netten of gaas zou een goed idee zijn maar dat mag niet van de gemeente.

Wij hebben voor onze binnenkatten horren voor de ramen zodat die open kunnen en zouden graag gaas aan het balkon spannen zodat de katten op het balkon kunnen maar dat mag ook niet.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:58

Zolang je tuin of buitenren genoeg uitdagingen geeft aan je kat vind ik hier inderdaad niets mis mee. Ik zou mijn katten ook graag een tikkeltje meer beperken in hun vrijheid. Helaas zijn mijn ouders niet te spreken over een afgezette tuin of buitenren... en tot een binnenleven 24/7 wil ik ze niet dwingen, dan slaan ze gewoon tilt en gaan mijn twee poezebeesten elkaar te lijf. Je ziet gewoon de plukken haar in het rond vliegen... Als je ze echter hun vrijheid geeft zijn ze de beste maatjes.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:02

Onze katten zijn ook altijd buiten. Nou ja, in de zomer. Een er van is een asielkat, de ander is een vondelingetje uit Frankrijk. 's nachts is zij binnen, de ander zwerft dan over de sportvelden. Ze kunnen naar buiten en naar binnen waar neer ze willen, en ik moet er niet aan denken om ze altijd binnen te moeten houden. De Franse is een temperamentvolle, die moet kunnen uitrazen, de ander is het nou eenmaal zo gewend om uren rond te zwerven, muizen vangen, etc.
's Winters is het de Franse te koud, (je zou eens natte pootjes krijgen, blegh! Knipoog ) en is ze wat meer binnen, maar de andere is dan nog veel buiten, al is ze dan 's nachts meer binnen.

Ideaal zo, en het zal ook wel niet veranderd worden!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:09

Berdien schreef:
Onze katten zijn ook altijd buiten. Nou ja, in de zomer. Een er van is een asielkat, de ander is een vondelingetje uit Frankrijk. 's nachts is zij binnen, de ander zwerft dan over de sportvelden. Ze kunnen naar buiten en naar binnen waar neer ze willen, en ik moet er niet aan denken om ze altijd binnen te moeten houden. De Franse is een temperamentvolle, die moet kunnen uitrazen, de ander is het nou eenmaal zo gewend om uren rond te zwerven, muizen vangen, etc.
's Winters is het de Franse te koud, (je zou eens natte pootjes krijgen, blegh! Knipoog ) en is ze wat meer binnen, maar de andere is dan nog veel buiten, al is ze dan 's nachts meer binnen.

Ideaal zo, en het zal ook wel niet veranderd worden!

Totdat er een keer iets gebeurd....gevaren genoeg. Mijn katertje is ook een ontzettende wildebras, maar zelfs hij kan zijn energie prima binnen kwijt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:16

Er kan hier niet veel gebeuren, ze komt haast de tuin niet uit, wij wonen in een überrustige wijk, achter ons huis ligt een sportpark en voor het huis komt ze haast niet.
De andere kat zwerft het hele sportpark over, dat doet ze al zo lang ze bij ons is, ze weet wat ze doet en dat gaat ook nog steeds prima.
Mijn ouders wonen hier nou zo'n.. 25 jaar ofzo? Hebben altijd katten gehad, en het is nog nooit fout gegaan Lachen
Eens moet de eerste keer zijn, tuurlijk. Maar dat denk ik eigenlijk niet. Het enige wat kan gebeuren is dat ze door een hond gepakt worden. Maar gezien de tijd die ze hier al zijn, en het grote aantal honden dat hier loopt.. zie ik dat ook niet snel gebeuren.