Geiten + schapen topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Geiten + schapen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:02

EvaSuzanne: oppassen voor myasis!!!!!!!! zoek er iets over op alsjeblieft, en vergelijk de symptomen!! Ik zeg niet dat het dat is (uit je reactie: wrs niet) maar áls het dit is is het gevaarlijk Knipoog

Zsm scheren, verzorgen, ev. DA bellen mocht het niet snel beteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:34

hoi!

kom me hier ook even melden nadat 4 weken stage heb gelopen op geitenmelkerij. Wist vooraf nog helemaal niks over geiten, nu weer wat geleerd. Was erg leuk!

iemand die weet of de melkproductie op zelfde wijze gaat als mens?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:58

wat bedoel je met de melkproductiewijze?
de aanmaak ervan? gebeurt idd ook in melkklieren en via gelijkaardige hormonen.. of bedoel je dat niet?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:26

mijn vriend heeft hampshire down schapen gehad, en zselfs de lammeren hadden in het jaar van geboorte al maden, terwijl die dus idd ook niet geschoren zouden worden. we hebben alle rotzooi eraf geknipt, en de lammeren met hun kont in de weet ik veel hoe dat aparte spul ervoor heet. je kunt evt wel jodium oid op de wonden smeren.

enne..melkproductie werkt voor zover ik weet bij alle dieren (en mensen) hetzelfde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:40

ok, dank jullie wel!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:55

eva suzanne ik zou er de dierenarts bij halen
zo'n grote wond vind ik niks
ik heb altijd haarschapen gehad en pas sinds kort ouessantschapen, geen verstand van wollenbollen dus

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:19

ideaal he ouessantjes Haha! nooit geen gezeik met maden

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:24

gelukkig, ouessant hebben er dus ook geen last van, begrijp ik
ik heb pas een koppeltje gekocht en volgens mij is er nog eentje drachtig
die is in de winter niet bij de bok geweest maar toen ik haar kocht liep ze er wel bij en nu heb ik toch het idee dat ze wat uier krijgt en toch wel erg dik is

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 07:59

Ik heb een paar sites gevonden over myasis en volgens mij zijn we net op tijd geweest. Maandag kopen we dat dipspul, helaas was er niets in de buurt open zaterdag waar ze dat spul verkopen. Gisteren de wond bekeken, het is niet geïrriteerd en ziet er netjes uit op zich. Schaapje loopt ook gewoon mee met de rest en ziet er vrolijk uit, maar we houden het in de gaten, misschien toch antibiotica geven als er iets verandert. Hardstikke bedankt voor de reacties!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:24

als ze een lange staart heeft, wat tegenwoordig jammer genoeg verplicht is, is de kans veel groter op myasis.
Maar dat wilden ze bij de dierenbescherming niet inzien...

hopelijk komt ze erbovenop!!!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:07

wat is dat eigelijk precies dan? merk wel dat ik een leek ben op dat gebied....

gister ff met mn geitje gespeeld. doet soms wel pijn haha..komt ze van achter gerend en ff langs me heen schuren, en dan komt vaak net die punthoorn in mn been..auwie..maar moet altijd wel weer om haar lachen..gek ding. mn schaapjes hebben overigens wel respect voor haar..snotneus haha

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:18

Myasis is een soort vlieg die schapen van binnenuit opeet. Ze vreten gewoon al het vlees weg terwijl het schaap nog leeft. In Nieuw-Zeeland (hét schapenland maar dat wisten jullie wel Haha! ) schijnt 10-20% van de miljoenen schapen aangetast door myasis. Sterfgevallen alom en de dieren liggen gewoon te sterven terwijl ze opgegeten worden.

Het is een vreselijke ziekte, maar helaas heeft de dierenbescherming een grote fout gemaakt: myasis komt veel vaker voor bij schapen met een lange staart, en toch is couperen nu verboden.... hierdoor wordt myasis dus in de hand gewerkt. Vandaar dat ik een beetje paniekerig reageerde dat ze dat zeker moest nakijken Lachen

geitenhorens doen pijn he Tong uitsteken heb ook nog een paar schribbels van mijn onthoornactie Schijnheilig

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:20

ik begreep altijd dat alleen de maden ze van binnen opaten?
eerder was ik voor dat de schapen niet meer gecoupeerd mochten, maar nu ik er meer over hoor is het idd wel zo dat ze beter geen staart kunnen hebben.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:25

jaja inderdaad, dat bedoel ik wel Haha! maar die maden zijn de kleintjes van de vliegen, ik doelde er gewoon op dat de 'soort' die de schapen aantast een vlieg is.

Ja, dierenbescherming heeft het lang niet altijd juist. Zoals wanneer ze promoten dat kippen moeten vrij rondlopen ipv in hokjes te zitten. De kippen van die generatie hebben een enorme pikzucht (pica) waardoor ze andere kippen pikken, vaak tot de dood.
Hokjes zijn ook niet goed voor kippen, maar 'zomaar' een alternatief op de markt gooien ook niet Lachen

aiai ga ik weer Clown zal maar zwijgen kan er nog veel over zeggen Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:27

haha..en het ergste is dat de dieren er de dupe van zijn.. maare..ik weet dat maden de jonkies zijn van vliegen Knipoog zo blond ben ik niet hoor Haha!

en met die kippen is het net zo..ik dacht ook altijd wat vreselijk. en in een klein hokje vind ik nog niks..maar het heeft ook weer voordelen (ook voor de dieren) ten opzichte van scharrelkippen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:29

weetwel weetwel, heb ook gelezen wat je schreef, was gewoon ter algemene verduidelijking Haha!

welja, er moet gewoon góed nagedacht worden over oplossingen en daar moet tijd over gaan. Niet zomaar vrijlaten, dan zie je wat er kan gebeuren..

maargoed, 'k ga eens gaan blokken voor mijn laatste examen, anders raak ik er nooit door Vork

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:31

hahaha...

is goed, succes nog he! Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:34

dankje Knipoog

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:06

die maden komen niet alleen voor bij schapen, in het ergste geval, ook bij kalfjes. Dat hebben we een keertje gehad, het kalfje was helemaal dun, en er zaten gaten zo groot al zo'n kleine voetbal in zijn kont, met handen vol maden, dat spul hadden we al, en na een week ging hij vooruit. en na een maand ging hij gewoon weg als stierkalf. maar als je er te laat bij bent ( zoals mjin buuren ) dan gaat je schaapje dood. Maar er hoeft inderdaad niets aan de hand te zijn, als je ze gewooon altijd op tijd ontwormd.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:25

Het schaap van evasuzanne heeft dus wel myassis gehad.
Je hebt goed gehandeld! Wat je nu nog kan doen is een spuitje ivomec geven en het schaap (nadat het helemaal geschoren is) helemaal wassen met Neocidol.

@ Irmaatje: Maden komen ook bij konijntjes, kippen, geiten. Als die rot vliegen maar een wondje of iets zien en et is warm, dan is het al raak Ja

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:03

ja bij konijnen komt het ook best veel voor. daarom altijd hok goed schoon houden

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:17

Melissa schreef:
Het schaap van evasuzanne heeft dus wel myassis gehad.
Je hebt goed gehandeld! Wat je nu nog kan doen is een spuitje ivomec geven en het schaap (nadat het helemaal geschoren is) helemaal wassen met Neocidol.

Bedankt voor de tips!

Over dat couperen: de Hampshire Down is 5 jaar vrijgesteld van de nieuwe regel ivm het fokprogramma (ik neem aan dat ze op kortere staarten gaan fokken maar ben er niet zeker van). Als wij lammetjes zouden krijgen zouden we dus toch mogen couperen, is wel beter voor de schaapjes maar aan de andere kant ook wel een beetje "sielûg".

Vind het toch een rare regelgeving: als myasis zo vaak voorkomt moet er toch alles aan gedaan worden om het te voorkomen lijkt me. Wij hebben er maar 3 maar als je bijvoorbeeld 200 schapen hebt lopen dan lijkt het me een beetje lastig om elk beest elke dag na te kijken! Als ze zich eenmaal gaan afzonderen ben je toch al een beetje laat denk ik.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:59

Haha! leuk hoor deze topic Haha!

Wij hebben 15 zwartblesooien. Ik heb de lammeren niet meegeteld want die gaan binnenkort naar een nieuw tehuis. Eerder hadden we wel meer maar 15 stuks is beter te overzien. Ze zijn allemaal handmak en kunnen aan een touwtje meelopen. Bloos We zijn er wel eens mee naar de keuring geweest maar dat doen we nu niet meer. We hebben ook andere bezigheden en zo'n keuring vergt veel tijd. Daarbij komt ook nog dat het voor ons erg ver rijden is en we moeten iemand anders vragen om thuis te blijven op het bedrijf.
Onze site is www.mtsveenland.nl Tong uitsteken

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:49

Welkom Seabert!
Heb je ook foto's?

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:26

Renskeeee schreef:
Welkom Seabert!
Heb je ook foto's?

Zal eens proberen van onze site te halen Haha!

Afbeelding
Dit is Kortstaart. Een ram van 130 kg en 94 cm hoog. Wel lief hoor!! Dromen

Afbeelding
lammetjes

Afbeelding

Afbeelding
Deze foto is in maart gemaakt toen ze binnen waren om te lammeren.

Wil je meer weten over onze schapen dan kun je onze site bezoeken Pling
www.mtsveenland.nl