Zwangere poes verliest wat bloed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Re: Zwangere poes verliest wat bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 22:14

Met moeder en kind gaat het goed vandaag!
Wel is Mientje erg onhandig met het dragen van kindlief. Ze pakt hem niet bij het nekvelletje, maar neemt hem helemaal in haar bek. Nu zag ik dat ze een klein wondje veroorzaakt heeft in het nekje.
Komt dit vaker voor? En is het verstandig om dit te ontsmetten of is het beter om moeders dit schoon te laten likken?
Het is niet dik of warm.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:20

Oh Mientje dat is wel heel onhandig.
Je kunt er honingzalf op doen. Zal ze er wel af likken maar kan geen kwaad. Verder in de gaten houden. En proberen slepen te voorkomen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 22:23

Oh dat kan ik wel even halen inderdaad!

Het slepen is al grotendeels verminderd maar heel af en toe gaat ze toch na een paar uur rustig samen liggen ineens aan de wandel.
Ze heeft haar nu al 2 nachten niet verplaatst uit haar doos dus we gaan echt de goede kant op. Maar dit is dan echt weer zo’n domper.
Of komt dit vaker voor door het tillen?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:35

Ja het kan. Ik heb het ook wel eens gehad bij een kitten. Moeders die wat lomp is of verkeerd vast pakt. Ik probeer ook te voorkomen dat ze kittens pakken. Gelukkig accepteren ze dat heel snel en vinden ze het absurd geen probleem als ik de kittens pak.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 22:57

Dat is hier gelukkig ook zo. Mientje pikt wat dat betreft alles van ons. Het beste wat ik kan doen als ze zo onrustig is, is de kitten bij mij neer leggen en dan vindt ze het ook wel best. Vaak sleept ze ook juist naar ons toe.
Maar nu na bijna 2 weken wil je af en toe ook wel even met je kont van de bank :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 07:42

De reden waarom veel fokkers moeders met kroost in beperkte ruimte opsluiten dan gebeurd dat continu gesleep niet. Geeft veel rust. Waarschijnlijk voor jullie nu te laat en nog eens fokken wordt hem bij haar natuurlijk niet maar stel jullie gaan ooit weer fokken neem het dan echt in overweging.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 09:42

dierenfan schreef:
De reden waarom veel fokkers moeders met kroost in beperkte ruimte opsluiten dan gebeurd dat continu gesleep niet. Geeft veel rust. Waarschijnlijk voor jullie nu te laat en nog eens fokken wordt hem bij haar natuurlijk niet maar stel jullie gaan ooit weer fokken neem het dan echt in overweging.

Absoluut. Mocht er ooit nog een nest komen (van een andere kat) dan weten we beter wat ons allemaal te wachten kan komen te staan. Hoewel mijn vriend is opgegroeid met huis-/boerderijkatten waar regelmatig nestjes bij waren en alles gewoon vanzelf ging, en ik dus denk dat we nu ook wel alle pech hebben gehad met dit nest.
En als ik nu aan een beperkte ruimte denk zou ik dat toch erg spannend vinden omdat je er minder zicht op hebt en Mientje vooral dicht bij ons op haar gemak is. Maar zeg het maar, elke kat en elke bevalling zijn anders natuurlijk.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 09:44

Dreuteltje werd even gewassen
Afbeelding

Het wondje in de nek
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:47

Is dat het wondje van het slepen, of heeft ze dat net veroorzaakt door het wassen?

Ik denk dat Mientje heel erg van de wap is door de keizersnede en het overlijden van haar kittens. Ik denk dat we de impact daarvan op haar niet mogen onderschatten. In andere omstandigheden had ze zich mss totaal anders gedragen? Niet elke zwangerschap en bevalling loopt zo, gelukkig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:15

dierenfan schreef:

Je kan een hoop willen, maar als mama dat ook niet wil heb je als eigenaar pech.

Alexia heeft een pest hekel aan de ren. :+

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:04

Je kan van een afgeknipte sok ( het enkel deel) een coltruitje maken ter bescherming als ze dit vaker doet, wel ontsmetten!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 10:33

Lukasje schreef:
Is dat het wondje van het slepen, of heeft ze dat net veroorzaakt door het wassen?

Ik denk dat Mientje heel erg van de wap is door de keizersnede en het overlijden van haar kittens. Ik denk dat we de impact daarvan op haar niet mogen onderschatten. In andere omstandigheden had ze zich mss totaal anders gedragen? Niet elke zwangerschap en bevalling loopt zo, gelukkig.

Dit is ook hoe ik er naar kijk. De eerste dagen liet ze alles toe omdat ze nog erg groggy was. Nu ze zich beter voelt laat ze zich meer gelden.
Gister waren mijn vriend en ik wat aan het klieren op de bank en kwam ze ook melden dat we stil moesten zijn :')

Het gaatje is echt van het dragen, niet van het poetsen. Er zit nu een korstje op. Ook heb ik haar nu 2 keer wel aan het nekvel zien tillen. Kitten is dan stil, terwijl ze moord en brand gilt als Mientje haar verkeerd tilt. Nu ze groter wordt zal dat ook wel moeilijker worden.
Baby is vandaag 13 dagen en weegt 347 gram!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:15

pmarena schreef:
Iemand die al uren in huis zit, rustig op een bank zit te lezen en daarmee geen enkele bedreiging vormt, haar jong niet lastigvalt.... vanuit het niets zó te grazen nemen dat die in de badkamer moet gaan schuilen omdat ze anders half opgevroten wordt (door een huiskat!!) vind je normaal....?

Zoiets is mijn man overkomen, zó uit het niets. Poes sloeg bril van zijn gezicht om zijn ogen uit te krabben. Mijn man moest zijn onderarmen tegen zijn ogen houden, anders was hij nu blind geweest.
Poes kreeg enkele reis dierenarts. Oh ja, poes had geen nestje kittens "om te verdedigen". Er waren wel signalen vooraf: ze vloog bijna door de ramen als ze buiten een andere kat zag lopen.

Wat het niet meer fokken betreft: ik bedoel daarmee ook het kitten: ook niet mee fokken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:48

Zoolgangster schreef:
pmarena schreef:
Iemand die al uren in huis zit, rustig op een bank zit te lezen en daarmee geen enkele bedreiging vormt, haar jong niet lastigvalt.... vanuit het niets zó te grazen nemen dat die in de badkamer moet gaan schuilen omdat ze anders half opgevroten wordt (door een huiskat!!) vind je normaal....?

Zoiets is mijn man overkomen, zó uit het niets. Poes sloeg bril van zijn gezicht om zijn ogen uit te krabben. Mijn man moest zijn onderarmen tegen zijn ogen houden, anders was hij nu blind geweest.
Poes kreeg enkele reis dierenarts. Oh ja, poes had geen nestje kittens "om te verdedigen". Er waren wel signalen vooraf: ze vloog bijna door de ramen als ze buiten een andere kat zag lopen.

Wat het niet meer fokken betreft: ik bedoel daarmee ook het kitten: ook niet mee fokken.

Hier zat mn man op het toilet, gewoon zn ding te doen.

En hope viel hem aan! Die heeft daarna tetanus gehaald en antibiotica. -O-

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 16:16

Als het nogmaals voorkomt zullen we overwegen hoe verder. Tot die tijd houden we het op een eenmalige verstandsverbijstering :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 14:41

Geneest het wondje goed?

Dat slepen is naar.
Hier was hoe kleiner de ruimte hoe meer stress en slepen.
Ook proberen te tillen terwijl kittens niet wilden en al 6 weken oud waren.
Dat werkte niet.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 15:40

Er zit een korstje op en het is niet dik of pijnlijk. De kleine laat goed van zich horen als dat wel zo is :')
Mientje is een stuk rustiger en ligt nu in haar doos op onze slaapkamer, zowel ‘s nachts als overdag. Ze komt er alleen af en toe zelf uit maar laat de kleine liggen. Ze is een stuk rustiger en ook niet meer zo op ons gericht. Vuurwerk boeit haar gelukkig ook niks.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 23:09

Afbeelding

Zie ik het goed? Volgens mij kan ik een naam gaan bedenken *\o/*

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:26

Een poesje *\o/*

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:53

Nou ja zeg durf je wel. Haar edele delen op Bokt zetten :Y)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 23:56

Hahahaha ja Mientje keek me ook erg verontwaardigd aan :')
Sorry dames :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 02:31

Passende naam... Gezien de naam van haar moeder J-tje/Jeetje :+
Fijn dat het goed gaat met beide.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 02:40

Sientje is wel passend!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 02:43

Haha wij dachten voor de geboorte aan Fientje! Maar omdat Mientje echt naar haar naam luistert en dat hetzelfde klinkt leek me dat niet zo handig :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:21

Marcella schreef:
dierenfan schreef:

Je kan een hoop willen, maar als mama dat ook niet wil heb je als eigenaar pech.

Alexia heeft een pest hekel aan de ren. :+

In 10 jaar dierenasiel niet meegemaakt dat we een (moeder)poes niet in een hok konden houden. Onwijs veel met pleeggezinnen gewerkt en daar was onze eis bij dat ze een afgesloten kamer hadden voor de eerste periode of ze kregen een zeer ruime passende bench voor katten. Zeker omdat die katten helemaal sleep gevoelig waren ivm het zijn in vreemde omgeving.
Er zullen vast uitzonderingen zijn zoals die er altijd zijn maar wel zeldzaam. Ligt er waarschijnlijk ook wel aan hoe je er als mens mee om gaat. Zo accepteerden/accepteren al mijn honden een bench. Sommigen waren er gek op, anderen hield het op bij accepteren maar ze konden het allemaal. Vind ik nog belangrijker dan commando's leren. En nee ze zijn hier volwassen en al jarenlang geen bench meer in huis. Echter indien onverhoopt zware operatie of strikte rust nodig dan kunnen ze er gewoon in.