Wat kost een hond nou eigenlijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XxLMMxX

Re: Wat kost een hond nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 21:50

Mei
€30 voor 2x honden oppas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 12:54

Even door de rode lettertjes heen, maar dacht dat het leuk was om weer wat overzichtjes te delen.

JUNI
Afbeelding

Naast de normale uitgaves, is er in juni nog extra bijgekocht; een nieuwe slowfeeder voor haar verjaardag, een paar nieuwe molds, een traphekje en een nieuwe bench. Die extra dingen tikten wel aardig aan in deze maand. omega 3 olie is wel een structureel terugkerend iets, maar die hoef ik niet maandelijks te kopen.

JULI
Afbeelding

Naast de normale uitgaves, is er in juli nog extra bijgekocht: het catmoneo boek mbt voer voor katten, blik vlees voorraad aangevuld, en de ISOGEL voorraad aangevuld omdat ik de bestaande voorraad deels heb opgemaakt een paar dagen lang. De rest zijn wel normale uitgaves geweest, al heb ik snacks/trainers niet maandelijks terugkerend en de medicatie ook niet.

Was dus weer genoeg beide maanden zo. En Augustus is ook alweer een erg dure maand geworden door onvoorziene zaken -O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 09:22

Ondanks dat het topic stil ligt, ga ik er toch mee door haha!
Ik houd ook gewoon alles zelf bij in een bestand op de pc, maar voor het totaal overzicht toch nog steeds leuk om hier te blijven delen vind ik :j

Augustus was een erg dure maand, door verschillende omstandigheden -O- Zo kwamen we erachter dat we vlooien in huis hadden aan het begin van de maand augustus... Dat grapje alleen al heeft ons veel geld gekost - en 10 jaar van mijn leven. Not kidding:') Had wel nog vlooienspul in huis - altijd liggen, just in case - dus daar heb ik nu even geen uitgaves aan gehad nog gelukkig.

Afbeelding

Ook moest ik nog wat dingen aanvullen qua voorraad, nieuwe medicatie, heb ik wat nieuwe suppletie/toevoegingen gekocht, ook al iets voor kerst ingekocht, en moesten de vetbedden vervangen worden in de auto dus ook daar nieuwe van gekocht.

Het plan is dat September wel iets goedkoper moet gaan zijn dus ben benieuwd :')
Heb de eerste 80e al uitgegeven voor 2 webshops, ter aanvulling van voorraad en wat andere dingen.

Hoe gaat het bij jullie qua uitgaves?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:32

Ik hou het niet bij, durf ik niet haha. Maar vind het wel heel leuk om mee te lezen. :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 11:19

Ach momenteel naast veel geld kosten ze ook veel kopzorgen...ik weet niet wat erger is :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 11:27

De kopzorgen krijg je idd gratis en voor niks erbij ja. Ik weet er jammer genoeg ook alles van :')
Dat gaat helaas vaak hand in hand, veel uitgaves en kopzorgen :j

Myfairytale
Is misschien ook beter, als je het niet precies weet :') Kan nogal confronterend zijn :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:44

Afgelopen maand hebben de honden best wat kosten gegeven.
Cayo, pup net aangeschaft, binnen 1 week al een operatie van € 868,- , puppy voer, nog wat missende spullen wat in het niet valt bij de kosten van de operatie. 12 weken vaccinatie € 68.- inclusief ontworming.
Mila geen extra kosten aan gehad wat dierenarts betreft , medicatie die al eerder was aangeschaft en waar ik 11 maanden mee doe.
Taco, fysio € 65.- , librela injectie € 155.- , extra pijnstilling € 45.-.
Taco en Mila naar de trimster € 100.-

Morgen komt er weer vers vlees binnen voor de komende 2 maanden voor alle 3, dat is € 177.-.

Vind het wel interessant om het toch wat beter bij te houden en nu eens te kijken wat het echt kost. Onze Taco is een klein goudmijntje aan het worden maar daar kan hij niets aan doen.
Vandaag met Taco naar de dierenarts voor röntgenfoto's van voorpoot, rug en heupen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:16

Ja het is inderdaad wel interessant om bij te houden.
Genoeg kosten zo bij jou ook :j
Maar jeetje, al een operatie binnen 1 week, wat heftig :(

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:42

Ja dat had niemand verwacht, vanwege een overbeet drukten de onderste hoektanden in de bovenkaak, dit is enorm pijnlijk dus zijn de onderste hoektanden operatief verwijderd. Fokker uiteraard op de hoogte gebracht, niet alleen vanwege de kosten maar ook vanwege het eerste nest van deze teef en een vrij nieuwe reu. Dan kan er uitgezocht worden waar het zit de overbeet. De pup is gelukkig goed hersteld, scheelt wel dat het in het bekkie vaak snel hersteld. Nu trainen op advies van de dierenarts in de hoop dat we de hoektanden die straks door moeten gaan komen, kunnen manipuleren zodat ze wat in stand gaan veranderen en niet meer in de bovenkaak gaan prikken.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 13:26

Meestal herstelt dit vanzelf bij hele jonge dieren tijdens het wisselen. Zou daar zelf geen operatie voor doen. Als het dusdanig erg was dat er geopereerd had moeten worden had de fokker dat ook wel gezien

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 14:27

Nynkster het is uitermate pijnlijk als de hoektanden van de onderkaak in de bovenkaak prikken, met eventuele ontstekingen van dien. Vandaar dat we in overleg met de dierenarts hebben gekozen voor operatief verwijderen.
Op de foto's is goed te zien dat er een gaatje in het tandvlees zit van de hoektand.Afbeelding
Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 14:47

En de fokker heeft dit niet gezien? Of was het een hond via marktplaats oid? Lijkt me dat deze mate toch op zou vallen

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 17:49

Vind dit inderdaad wel iets dat een fokker wel had moeten zien, maar ook de dierenarts toen de fokker voor nestcontrole en - entingen kwam.
Raar geval. Vind de kosten voor zo’n operatie ook wel bijzonder hoog.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 08:59

De fokker heeft het niet gezien, de pup gaf ook totaal geen pijnuitingen met eten van harde brokjes of met spelen. De fokker gaf het ook toe er beter op te gaan letten in de toekomst. Het is geen fokker die zo maar even een nest op de wereld zet, zijn heel bewust bezig met testen en uitzoeken. Ook de oudere dieren waar na 3 nesten niet meer mee gefokt wordt blijven daar en mogen oud worden. De fokker is nu dan ook druk bezig om te kijken of er meer pups van dezelfde vader dit hebben, er zijn op dit moment meerdere nesten. Heeft geen van deze pups een afwijking aan het bekkie gaan ze niet verder met de teef.
Dat de dierenarts het niet heeft gezien vind ik ergens kwalijker, hij heeft de pup 2x gevaccineerd en beide keren dus niet opgelet. Onze dierenarts zag het direct, maar zij zijn wel erg grondig wat ik erg prettig vind.
De dierenarts geeft bij pups van deze leeftijd geen standaard narcose, dit pakt dan al duurder uit, ze zijn ruim 1 uur bezig geweest omdat 1 van de hoektanden in kleine stukjes brak, de andere kwam er gelukkig wel heel uit, ook nog een röntgenfoto om te kijken of alles goed verwijderd is en er toch geen trauma is geweest waardoor er een overbeet is ontstaan. Het is een hoop geld dat ben ik met jullie eens maar dat weet je dat ben je zo kwijt als ze voor het zekere gaan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:04

meggiemeg schreef:
De fokker heeft het niet gezien, de pup gaf ook totaal geen pijnuitingen met eten van harde brokjes of met spelen. De fokker gaf het ook toe er beter op te gaan letten in de toekomst. Het is geen fokker die zo maar even een nest op de wereld zet, zijn heel bewust bezig met testen en uitzoeken. Ook de oudere dieren waar na 3 nesten niet meer mee gefokt wordt blijven daar en mogen oud worden. De fokker is nu dan ook druk bezig om te kijken of er meer pups van dezelfde vader dit hebben, er zijn op dit moment meerdere nesten. Heeft geen van deze pups een afwijking aan het bekkie gaan ze niet verder met de teef.
Dat de dierenarts het niet heeft gezien vind ik ergens kwalijker, hij heeft de pup 2x gevaccineerd en beide keren dus niet opgelet. Onze dierenarts zag het direct, maar zij zijn wel erg grondig wat ik erg prettig vind.
De dierenarts geeft bij pups van deze leeftijd geen standaard narcose, dit pakt dan al duurder uit, ze zijn ruim 1 uur bezig geweest omdat 1 van de hoektanden in kleine stukjes brak, de andere kwam er gelukkig wel heel uit, ook nog een röntgenfoto om te kijken of alles goed verwijderd is en er toch geen trauma is geweest waardoor er een overbeet is ontstaan. Het is een hoop geld dat ben ik met jullie eens maar dat weet je dat ben je zo kwijt als ze voor het zekere gaan.

*komt even onder de meeleessteen vandaan.

Het is juist veel kwalijker dat de fokker dit niet gezien heeft, zoiets moet vrijwel direct opvallen, ook al toont de pup geen pijn. Als fokker hoor je zorg te dragen voor zulke controles. Deze kaak heeft een dusdanige misvorming dat die bij de geboorte al zichtbaar is geweest, juist nog meer zichtbaar dan wanneer de tandjes komen. Daarnaast lijken de voortanden niet goed geplaatst te zijn, waarschijnlijk door de afwijkende vorm. Ik zou ook goed bespreken wat dit voor gevolgen kan hebben op langer termijn en de fokker daar nu al aansprakelijk voor stellen.

De hond van een vriendin heeft ook een overbeet en daarvan was al vrij snel duidelijk dat hij door deze aangeboren afwijken zijn tanden op langer termijn niet kon behouden, hij is recent tien geworden en heeft ongeveer een half jaar geleden de eerste rij tanden moeten inleveren maar dat is een zeer ingrijpende en dure grap maar de fokker is wel nog aansprakelijk voor de kosten. Dit is ook vastgelegd.

Dat de dierenarts dit bij de controle niet gezien heeft is ook zeer zeker kwalijk, maar de fokker is zeer zeker kwalijker.

Daarnaast is hetgeen wat jij beschrijft de normaalste zaak van de wereld, drie nesten uit een teef is imo al niet meer fokken voor behoud van het ras en ze 'na gebruik' dumpen is ook meer uitzondering. Over het algemeen houden de meeste fatsoenlijke fokkers hun honden aan nadat ze klaar zijn met fokken. Dat de fokker dit nu gaat uitzoeken is wel heel verstandig, zeker of het meer voorkomt in de lijnen maar eigenlijk zou je met een dusdanig afwijkende stand niet direct moeten willen verder fokken.

Desalniettemin heel vervelend voor de pup en afschuwelijk om op zulke jonge leeftijd al zulke operaties te hebben.

*Trol verdwijnt weer in haar grot. Goodbye! :Y)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:35

KimD schreef:
De hond van een vriendin heeft ook een overbeet en daarvan was al vrij snel duidelijk dat hij door deze aangeboren afwijken zijn tanden op langer termijn niet kon behouden, hij is recent tien geworden en heeft ongeveer een half jaar geleden de eerste rij tanden moeten inleveren maar dat is een zeer ingrijpende en dure grap maar de fokker is wel nog aansprakelijk voor de kosten. Dit is ook vastgelegd.

Hond van een vriendin heeft dit ook. Die is nu 3 en is ondertussen al 3 operaties verder en mist een groot deel van haar tanden. Zij noemt haar haar 20.000 dollar dog, omdat het ondertussen al zoveel heeft gekost. Dingen werken anders in Canada en zij is zelf verantwoordelijk voor de kosten. Er zitten in de (nabije) toekomst nog meer operaties aan te komen, want de tanden die er nog zijn beginnen ook weer in het tandvlees te prikken. Het is echt heel vervelend!
Hopelijk wordt het allemaal netjes opgelost en gaan er niet veel problemen zijn in de toekomst.

-------------------------------------------------------------------

Wij gaan ook echt weer eens moeten bijhouden, dus heb ik onze Augustus kosten eens op een rij gezet. Niet helemaal "eerlijk", omdat we natuurlijk ook internationaal zijn verhuisd.

Kosten Canada

NASDA training - 60 euro voor 2 honden
Dierenarts papier voor EU - 500 euro voor 2 honden
Health check (sloeg nergens op, maar anders wilde hij de papieren niet invullen) - 200 euro voor 2
Government dierenarts endorsement papierwerk - 50 euro voor 2
Hond als "excessive luggage" KLM - 300 euro voor 1 hond
Kennel airtravel - 15 euro (tweedehands kunnen vinden)
Mat voor in kennel - 40 euro
Drinkbak in kennel + fles - 30 euro

Totaal Canada: 1195 euro

Kosten Belgie
DARF wild brokken 14kg - 73 euro
KVV Natuurvoeding 35 kg - 190 euro (wel pas 8 september bezorgd!)
Supplement (Bokashi) 500 gram - 19 euro
Trainers / snacks etc - 25 euro
Slowfeeders - 25 euro
SAR Mantrailing training - 300 euro (voor 9 maanden)
Inschrijving Layla EU - 65 euro (maar we hebben 60 terug gekregen vd verzekering)
Layla verzekering - 51 euro

Totaal Belgie: 688 euro

Totaal Augustus: 1883 euro

Misschien had ik dit niet voor mezelf op een rijtje moeten zetten :j :')
Vreselijk dure maand, maar ook veel eenmalige kosten of zoals bij de training een hoog bedrag, maar dan wel voor 9 maanden! September wordt ook weer feest, omdat ik verschillende trainingen heb geboekt en betaald voor de komende maanden :+ :D . Hondensport is duur!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 16:06

Dat zijn next level uitgaves zo Oshaa _O-
Benieuwd hoe dat is als jullie eenmaal weer terug en gesetteld zijn aan deze kant van de oceaan en je geen dubbele kosten meer hebt zoals nu _O-

Edit:
Heel tof wel dat je je ‘hier’ ook al ingeschreven hebt voor mantrailing o.a.

En Jezus die health check papieren zijn idd echt bizar, die kosten ervan.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 16:15

cursebreaker schreef:
Dat zijn next level uitgaves zo Oshaa _O-
Benieuwd hoe dat is als jullie eenmaal weer terug en gesetteld zijn aan deze kant van de oceaan en je geen dubbele kosten meer hebt zoals nu _O-

Edit:
Heel tof wel dat je je ‘hier’ ook al ingeschreven hebt voor mantrailing o.a.

En Jezus die health check papieren zijn idd echt bizar, die kosten ervan.

Het waren meer de transport kosten die er echt inhakken! En begin van het seizoen kosten ook wel natuurlijk :D . Ach, het ligt nu achter ons, beide honden zijn hier en happy (en ontzettend druk - ze lijken hier zoveel meer geurtjes op te pikken!).

Het ergste van de papieren waren nog dat het echt 3 regels invullen was (die direct van het rabies certificate konden worden gekopieerd), en de dierenarts het vervolgens nog niet af had toen we ze kwamen ophalen (er zitten allemaal geldigheids dingen aan - het papiertje is maar 10 dagen geldig, en moet langs 3 instanties). En de health check was ook stom - hij heeft alleen naar hun hartslag geluisterd en temp gemeten (terwijl de assistent dat ook al had gedaan), en daar betaal je 2 consulten voor (en dan ook nog voor het invullen vd papieren).

Deze maand wordt ook leuk - heb al 300 euro aan trainingskosten: een daglange training van een internationale detectie trainer (we hebben een workingspot - in november, heel excited) en een priveles van een trainer die bij de Nederlandse Detectiebond zit, en ook dogsurvival (maar die is goedkoop!).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 16:18

Oshaa schreef:
KimD schreef:

Hond van een vriendin heeft dit ook. Die is nu 3 en is ondertussen al 3 operaties verder en mist een groot deel van haar tanden. Zij noemt haar haar 20.000 dollar dog, omdat het ondertussen al zoveel heeft gekost. Dingen werken anders in Canada en zij is zelf verantwoordelijk voor de kosten. Er zitten in de (nabije) toekomst nog meer operaties aan te komen, want de tanden die er nog zijn beginnen ook weer in het tandvlees te prikken. Het is echt heel vervelend!
Hopelijk wordt het allemaal netjes opgelost en gaan er niet veel problemen zijn in de toekomst.

Het is zeker niet vanzelfsprekend dat de fokker aansprakelijk is maar hier gaat het echt nog om een pup en meggiemeg kwam er in de eerste week achter, als ze direct actie onderneemt richting fokker is er een grote kans dat deze aansprakelijk kan worden gehouden voor de (toekomstige) kosten of in ieder geval een gedeelte ervan. Waarschijnlijk zal de fokker dit zelf ook aanbieden in zo'n geval.

Dit zijn alleen geen operaties wat het probleem direct oplossen, helaas.

----

Wel fijn dat jullie weer veilig terug zijn in België en alles goed verlopen is, ondanks de kosten. :=

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 16:49

Ohh jullie zijn alweer terug, fijn dat het achter de rug is!
En dat zijn beste investeringen zo, maar wel leuke investeringen <3 *\o/*

Wij hebben voor Arya ook een leuke investering gedaan deze maand - mijn verjaardagscadeau. Die is ook 249e :') (En dan tel ik de nieuwe opleiding niet mee waar ik in oktober mee start, welke indirect ook zeker beneficial is voor Arya alsook Sansa - maar zeker voor Arya mbt haar gezondheid. Maar goed dat is natuurlijk niet direct voor de dieren, maar een investering in mijzelf dus dat tel ik niet mee). Maar september is hier ook weer een leuk totaal bedrag denk ik tzt _O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 17:08

KimD schreef:
Daarnaast is hetgeen wat jij beschrijft de normaalste zaak van de wereld, drie nesten uit een teef is imo al niet meer fokken voor behoud van het ras en ze 'na gebruik' dumpen is ook meer uitzondering. Over het algemeen houden de meeste fatsoenlijke fokkers hun honden aan nadat ze klaar zijn met fokken. Dat de fokker dit nu gaat uitzoeken is wel heel verstandig, zeker of het meer voorkomt in de lijnen maar eigenlijk zou je met een dusdanig afwijkende stand niet direct moeten willen verder fokken.
Desalniettemin heel vervelend voor de pup en afschuwelijk om op zulke jonge leeftijd al zulke operaties te hebben.
*Trol verdwijnt weer in haar grot. Goodbye! :Y)

Dank voor je bericht, helaas zie ik het maar al te vaak, teven die als ze klaar zijn met pups op de wereld zetten kunnen weg, zijn dan alleen maar honden die kosten geven, dus liever weg dan blijven. Bij hun is dit niet het geval. De fokker vindt het erg vervelend en zal ook zeker mee werken aan de rest.
Ik zal het topic niet verder "vervuilen" en on-topic blijven tenzij er vragen zijn.
Wat ik trouwens wel leuk vind is dat ik nieuwe webshops tegen kom op deze manier, ik ben vaak geneigd om terug te vallen op wat ik ken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 17:54

Oef.

* 2 zakken amanova 12 kg
* 36 kuipjes natura health vlees
* Zak runderoren (of vergelijkbaar) 25 stuks
* trainingssnoepjes
* vlooi/wormmiddel
* 1 a 2 nieuwe speeltjes
* hondenuitlaatservice 3-4 dgn per week

Toch makkelijk zo'n €500-600 per maand voor 2 grote witte herders..

Mijn paard was goedkoper.. :')

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 09:19

meggiemeg schreef:
Dank voor je bericht, helaas zie ik het maar al te vaak, teven die als ze klaar zijn met pups op de wereld zetten kunnen weg, zijn dan alleen maar honden die kosten geven, dus liever weg dan blijven. Bij hun is dit niet het geval

Echt? Ik ken die fokkers (gelukkig) helemaal niet.

Qua kosten:
Net de vriezer weer gevuld (90 kg KIVO) en een lading snacks gehaald. Kosten: 580 euro, voor 3 maanden ongeveer. Dus qua voer kosten mijn honden ongeveer 190 euro per maand. Oeps :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 10:15

Kaching haha! Hoeveel honden heb je alweer?

Ik zit bv voor basis KVV al gemiddeld op 135e per maand (afhankelijk van waar ik bestel gaat het van ongeveer 120-150e per maand exc bezorgkosten, en dat wissel ik dan af met online en lokaal inkopen) voor 1 hond (37kg) dus met meer honden vind ik 190e per maand voor puur het vlees erg netjes nog steeds :j

Maar het scheelt als je groter kunt inkopen. deed ik vroeger ook. Tegenwoordig heb ik daar te weinig vriesruimte voor omdat ik echt ruimte nodig heb voor onszelf maar ook aanvullend nog voor andere dingen voor Arya (groentenmixen en andere toppers alsook losse ingrediënten welke op voorraad liggen)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 19:33

Mijn vorige herder heeft levenslang met hoektanden in tandvlees gelopen door behoorlijke onderbeet. Nooit enig ongemak aan gehad en hij had gewoon 2 putten in z'n tandvlees waardoor er geen druk op stond. Meerdere dierenartsen gehad en maar 1 gehad die ze wou af snijden gewoon omdat ze afwijkend stonden maar niet omdat er last op te merken was. Huidige herder pup is er totaal geen familie van en zijn hoektanden lijken te ver naar binnen te staan in de onderkaak. Uiteraard druk bezig ze wat naar buiten te laten groeien.
Hier is vlees momenteel 160 euro per maand, knaagwerk valt mee ik bestel ik 1x voor 150 euro en verwacht er de rest van het jaar mee te doen. Had niets in huis maar de pup knaagt uiteraard graag dus fiks ingekocht aan allerlei kophuid en oren. 46 euro pijnstilling doet hij paar maanden mee (groeipijn) gelukkig Belgische dierenarts dat scheelt een berg. Ook goed glucosamine supplement gekocht voor 50 euro per maand.
2 grote matrassen gekocht via marktplaats voor totaal 40 euro. 1 voor na de pup/sloop tijd en 1 voor nu. Was al poosje aan het kijken en kon nu in 1x slagen. Voor het blijvend kussen nog even extra hoezen maken.
Riemen ook in 1x zo'n 150 euro uit gegeven. De oudere hond nieuw setje en de pup setje voor nu en setje voor op de groei dan maar gelijk klaar. Ik had verwacht eind deze maand dat hij z'n volwassen set nodig zou hebben...hij draagt het al 3 weken :D
Maar al het geld interesseert me niet. De groeipijnen vind ik afschuwelijk en geven mij kopzorgen. De gewrichten zijn gelukkig niet gevoelig en hij is vrolijk maar je kan zo ontzettend weinig!! In alles moet je hem af remmen, ontzien of niet aan bloot stellen. Echter na een hond met grote agressie problemen is niet socialiseren geen optie voor mij hoe makkelijk deze pup ook is. Ik beperk alles maar we doen wel vanalles een beetje.