Welk kattengrit is ideaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 01:43

RianneH schreef:
Ik zie al een paar keer op deze laatste pagina tofu langs komen, kwam eigenlijk in het topic om te horen of er ook gebruikers van Riverwood zijn, zie dat zij ook een tofu hebben.

Ik gebruik momenteel de riverwood.
Bevalt prima, zijn wel vrij dunne korreltjes, dus wat uitloop. Al heb je dat met elk grit wel. :+

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:13

Enkele weken later de versapet blijven gebruiken en nog steeds tevreden (op de enkele keer een natte bips na). Nauwelijks uitloop, geen Geurtjes en makkelijk te scheppen.

Helaas nu al de hele week overal nergens meer leverbaar en heb echt een nieuwe zak nodig.
Dus maar weer wat anders uitproberen :+

Maar mocht het weer op voorraad komen, aanrader

Amber_anne

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 12:11

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 12:22

Ik heb ook via die website besteld, actie van 4 zakken. Ik heb vandaag de bakken schoongemaakt met bleek en ze nu beiden gevuld met tofu, ben benieuwd hoe dat gaat. Ik vind het wel erg veel uitloop hebben, maar ik ben blij dat het niet zoveel stof achterlaat als grit.

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:11

Bedankt voor het sturen van de link, daar ook helaas niet meer op voorraad.

Hopelijk werkt de truc met bleek. Heb je een uitloop mat? Ik heb eentje met grote "honingraten" en die houdt 90% tegen van de tofu korrels/staafjes

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:14

Ja wel een uitloopmat, maar die ligt er al een tijdje niet meer voor. De korrels blijven wel voor de bak liggen dus gaat makkelijk met een stoffer en blik. Hoop dat ze snel weer op voorraad zijn, in heb nog 1,5zak staan.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:37

Oke ik heb even advies nodig. Gister dus beide bakken gevuld met tofu, waar ik normaal 1 gemengde had staan en een met tofu.

Op de tofu werden wel af en toe plasjes gedaan en de jongste heeft er wel een paar keer op gepoept, de oudste 1x. Verder werd dr gemengde bak vooral gebruikt om te poepen.

Echter beiden hebben nu nog niet gepoept, normaal kan ik elke ochtend wel drollen scheppen. Nu hebben ze toch beide al zo'n 24u niet gepoept.

In beide bakken lag wel een plasje. Ik zie de oudste nu wel af en toe tussen de bakken heen en weer lopen en snuffelen en wat graven met haar voorpoten, maar ze gaat er niet in om te poepen.

Moet ik nog even afwachten? Of toch een beetje grit weer door een bak doen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:41

AnsjePansje1 schreef:
Bedankt voor het sturen van de link, daar ook helaas niet meer op voorraad.

Hopelijk werkt de truc met bleek. Heb je een uitloop mat? Ik heb eentje met grote "honingraten" en die houdt 90% tegen van de tofu korrels/staafjes

Oh ik zie het, wat vervelend. Toen ik hem poste was die nog wel op voorraad

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:45

Ik heb een potje kruiden staan wat ik gebruik om katten positieve ervaringen te geven met dingen die eng of vreemd zijn: Tabby Tiger Nipnaps. Zo heb ik haar geleerd de krabpaal te gebruiken en met dat spul is ze ook de enge automatische kattenbak zonder problemen in gegaan. En ik heb eigenlijk ook nooit problemen gehad bij overstappen op ander grit.
Misschien is het de moeite waard eens te proberen?

Ik heb zelf de combi. Had voorheen ook weleens zakjes met catnip, maar daar werd alleen maar ingedoken en mee gekroeld. Dit potje maakt echt nieuwsgierig ofzo? Wereldspul :j.

https://new.tabbytijger.be/product-cate ... en-lounge/

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:46

Oh we hebben nog wel een zakje catnip liggen. Maar heb je dat spul dan gewoon een beetje door het grit gestrooid of wat..?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:00

Bij dat potje dat ik heb zit een lepeltje en ik strooi dan 2 lepeltjes verspreid in de bak. Gewoon eroverheen. Ze graven het er vanzelf doorheen.

Ik neem zelf altijd ff een kwartiertje-half uurtje de tijd. Strooi dat spul over de bak, pak de kat en zet haar erop. Meestal willen ze dan direct weg, ook gewoon laten doen. Beetje bewegen met het zakje/potje zodat de geur weer opgepikt wordt waardoor ze weer nieuwgierig worden en weer handmatig erop zetten. Meestal in de pogingen erna gaat het al automatisch. Kan zijn dat je kat even gaat kroelen met het grit, dus voordat je begint wel even zorgen dat de bak schoon is haha.

Hier hebben ze altijd even een klein beetje hulp nodig gehad (door ze er even naartoe te brengen), maar leerproces ging altijd erg snel. Nieuwe kattenbak, nieuw grit, nieuwe ligplek, andere krabpaal.. Ik gebruik het eigenlijk standaard als ik wat nieuws heb wat voor de kat bestemd is. Enige waarbij het niet werkt is de hond van mijn moeder, misschien moet ik die ook eens insmeren met dat spul _O-

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:19

Nou duizendmaal dank voor de tip!

Ik heb zojuist het zakje catnip erbij gepakt. Ze allebei even laten ruiken eraan. 2 lepeltjes in de grote bak gegooid. Oudste kat erin gezet, ze snuffelde wat en liep er weer uit maar ging gelijk naar de kleinere bak om te poepen. Jongste zit nu in de bak met catnip flink te graven dus vermoed dat die ook zo gaat poepen. Het was een flinke berg dus de nood was hoog haha maar ik ben heel blij!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:36

Zou fijn zijn!

Misschien kan het voor de oudere jat helpen om de kleinere, tweede bak even tijdelijk weg te halen. Dan haal je de keuze weg. En dan de nieuwe interessant maken. Miss met wat hulp van een extra lepeltje, miss met wat hulp door hem/haar er een paar keer handmatig op te zetten. Weet niet of je het al geprobeerd hebt om de andere bak (tijdelijk) weg te halen?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:52

Nou de jongste heeft nu ook gepoept op de grote bak.
Ik denk dat de oudste nog even voorkeur had voor de kleinere bak aangezien dat de gemengde bak eerst was. Maar ik vermoed dat ze wel snel weer zullen overstappen naar de grotere bak, dat was voor beide de voorkeursbak voordat ik begon met de tofu introduceren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:40

Goede tip! En het werkt meteen :) handig. Hopelijk blijven ze de tofu nu gebruiken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:09

Na aanleiding van dit topic heb ik zojuist een proefverpakking van PetMates binnen gekregen maar de zak viel kleiner uit dan verwacht. Hoe dik maken jullie de laag? Dan weet ik even hoeveel ik bij moet bestellen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:02

Die van mij vinden een dunne laag van ongeveer 2 cm het fijnst, dan zakken ze niet zo weg. Ik vind dat het vrij lang duurt voordat ik bij moet vullen dus dat scheelt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:58

Die van mij houden juist van een hele dikke laag want heb een enorme graver, anders ligt alles op een berg en is de rest van de bak kaal

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:38

Ik bestel nog wel een zak erbij voor de zekerheid dank jullie wel. :)

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:42

Ik blaas dit topic even nieuw leven in. :) Heel het topic doorgelezen, maar nog niet een specifiek antwoord op mijn vraag gevonden.

Wij hebben sinds december twee katten en zijn nog een beetje zoekende qua kattenbakvulling. We begonnen met Almo Nature, werd door de fokker aangeraden. Erg fijn, want het voldoet eigenlijk aan al onze wensen: klein en fijn voor de pootjes, biologisch afbreekbaar, klontert goed. Maar die prijs... We hebben drie grote bakken staan, er gaan 4 zakken in per bak. Dat is 80 euro per bak. Wij verschonen nu volledig elke 2 maanden, misschien dat dat niet nodig is?

Ook geprobeerd: Biokat micro classic. Fijn voor de pootjes, maar niet biologisch afbreekbaar. Stuift heel erg en de klonten vallen vrij snel uit elkaar. Qua prijs wel prima.

Op dit moment hebben we in één bak een mix van Almo en Biokat Micro. De rest is gevuld met Cat's Best sensitive. Erg fijn dat dit zo licht is en biologisch afbreekbaar! De katten geven nog wel de voorkeur aan de bak met Almo/Biokat micro, maar ze gaan er inmiddels al iets vaker op.

Ik zag online nog twee kattenbakvullingen die te overwegen zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... =1926121.1

Porta SoftCat Corn, op basis van mäis. Op de foto's ziet het er erg fijn uit. Is dat ook zo. Lijkt het een beetje op Almo Nature of totaal niet?

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... =1483772.1

Biokat's Natural Care, op basis van hout. Is dit vergelijkbaar met Cat's Best Sensitive?

Uitloop heb ik me overigens al bij neergelegd dat we daar niet onderuit komen. :+

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:11

Mais stoft echt enorm is mijn ervaring. En t wordt eruit gelopen niet te zuinig.

Ik blijf toch wel bij tofu pellets.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:43

Wij zijn ook erg enthousiast over de tofu korrels

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 06:13

Tofu had ik eigenlijk niet maar gekeken omdat ik hier allemaal voorbeelden in pellet vorm zie. Maar ik zie nu op de website van Hoopo dat ze ook een fijne variant hebben! Dat is zeker de moeite waard om te proberen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:12

De pellets zijn wel heel dun hoor, niet te vergelijken met hout pellets

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:22

Amber_anne schreef:
De pellets zijn wel heel dun hoor, niet te vergelijken met hout pellets

De tofu pallets zijn qua maat wel te vergelijken met lange korrels hagelslag haha