Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 19:22

Nikass schreef:
Maar dat handhaven op poepruimen is los of aangelijnd toch net zo lastig? Het is maar een kort moment dat je iemand kunt betrappen.
Hier moet je overigens overal poep ruimen. Ik vind dat zelf ook het beste. Alsof het prettig is om in een losloopgebied in de poep te trappen of tegen die hopen aan te kijken.
Alleen als mijn reu met zijn kont in de braamstruik oid gaat zitten laat ik het liggen. En in de bossen wordt het niet overal gedaan. Als het ergens in de bosjes ligt lijkt me dat ook geen ramp. Maar in een park op een grasveld ofzo... Is toch gewoon niet prettig?

In het Amsterdamse bos ben ik wel eens verbaasd aangesproken: "ruim jij dat op...? Je bent in het bos!"
Eh ja, het ligt midden op het pad :)*

Mensen laten hun ellende ook liggen %)

Marcella

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 19:59

Hier bijna iedere hoek afvalbakken en gratis poepzakjes (mag ook wel voor de bijna duurste gemeente in Nederland), maar zeer weinig mensen ruimen het op. Zelfs op de stoep is teveel moeite.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 21:07

Wintu schreef:
Nikass schreef:
Maar dat handhaven op poepruimen is los of aangelijnd toch net zo lastig? Het is maar een kort moment dat je iemand kunt betrappen.
Hier moet je overigens overal poep ruimen. Ik vind dat zelf ook het beste. Alsof het prettig is om in een losloopgebied in de poep te trappen of tegen die hopen aan te kijken.
Alleen als mijn reu met zijn kont in de braamstruik oid gaat zitten laat ik het liggen. En in de bossen wordt het niet overal gedaan. Als het ergens in de bosjes ligt lijkt me dat ook geen ramp. Maar in een park op een grasveld ofzo... Is toch gewoon niet prettig?

In het Amsterdamse bos ben ik wel eens verbaasd aangesproken: "ruim jij dat op...? Je bent in het bos!"

Mensen laten hun ellende ook liggen %)

Nou daar wil ik het eigenlijk niet over hebben, want daar word ik echt onpasselijk van... maar dat vind ik pas écht erg: mensenpoep in het park :r :r oa wielrenners die dat doen, maar ook wat zonderlinge types.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 22:03

Nikass schreef:

Handhaven is sowieso lastig natuurlijk, maar ik bedoelde meer: als er in zo'n park aanlijnplicht komt omdat er klachten zijn over poep snap ik dat wel als het zo is zoals dus bij ons: losloop: je hoeft niet op te ruimen en aanlijnplicht: je moet wel opruimen. Want als je in een losloopgedeelte niet hoeft op te ruimen kan je daar dus ook niet op handhaven.
Nou ruim ik het zelf ook altijd overal op als hij niet ergens anders gaat zitten dan in een struik (wat hij wel het liefste doet), idd ook als het niet hoeft, want ik vind het zelf vreselijk irritant zo'n heel pad en veld vol stront (leuk als je zoals ik met een lange lijn loopt die je als het kan lekker laat slepen :+ ). En hier nemen de meesten het niet hoeven opruimen zo letterlijk dat ze zelfs de zooi laten liggen als hondlief midden op het pad heeft gezeten.....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 22:11

Oh zo, ja dan snap ik het. Maar hier is dat onderscheid er dus niet. En het voelt dan altijd een beetje oneerlijk; alsof je hond los laten lopen een soort synoniem is voor asociaal ofzo :roll:

Hier zie je helaas ook regelmatig hondenpoep midden op de stoep.
Ik begrijp dat echt niet. Ik zou echt door de grond zakken van schaamte om dan door te lopen.
Maar blijkbaar zijn er mensen die er niet wakker van liggen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:08

Sterker nog: ik schaam me al plaatsvervangend als er poep op de stoep ligt die helemaal niet van mijn hond (die het overigens helemaal nooit op de stoep doet, dat wil ie niet eens) afkomstig is :')

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:23

SusanH schreef:
O zo. Ik las hem precies andersom.

Hier in de regio is maar 1 klompenpad waar je met de hond mag komen (mits aangelijnd) de andere zijn vanwege neospora sowieso al verboden, omdat je ook langs plekken komt waar koeien lopen.

Zo pad hebben wij hier ook. De boer laat er zijn eigen (niet-luisterende) hond uit en denk maar niet dat het dier aangelijnd is. Een van de jagers laat er zijn jachthond lopen. Jacht is hier jaarrond, dus ook tijdens broedseizoen van weidevogels wanneer wandelaars niet over het pad mogen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:26

herr_balou schreef:
SusanH schreef:
O zo. Ik las hem precies andersom.

Hier in de regio is maar 1 klompenpad waar je met de hond mag komen (mits aangelijnd) de andere zijn vanwege neospora sowieso al verboden, omdat je ook langs plekken komt waar koeien lopen.

Zo pad hebben wij hier ook. De boer laat er zijn eigen (niet-luisterende) hond uit en denk maar niet dat het dier aangelijnd is. Een van de jagers laat er zijn jachthond lopen. Jacht is hier jaarrond, dus ook tijdens broedseizoen van weidevogels wanneer wandelaars niet over het pad mogen.

Die hypocrisie heb ik ook ervaren.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:03

Gisteren ook weer iemand die z’n hond los laat lopen in de woonwijk. :roll: Houd je hond gewoon aan de lijn waar dat moet. Hoe moeilijk is het?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:54

Ik liep vanmorgen met de honden. Ze waren aangelijnd; we liepen op de stoep, langs een vrij drukke weg.
Er kwam een hardloper mij achterop, met een loslopende hond.
Hij minderde geen vaart. De hond zag er niet heel moeilijk uit, maar ik kende hem niet, dus ik ging zover mogelijk aan de kant staan met mijn honden, maar de ruimte was niet breder dan de stoep.
Voor de zekerheid pakte ik mijn reu in de halsband, maar toen zag ik gelukkig dat het een lief teefje was.
Ze stopte namelijk, en ging voor mijn honden op de grond liggen, half op haar rug met haar buikje bloot.
Ik liet mijn honden snuffelen, aangezien het contact toch onvermijdelijk was, en ik zag dat dit wel goed zou gaan.
De man was doorgelopen.
Hij riep zijn hond, maar hij was al zeker vijftig meter verder.
Gelukkig liep het goed af, toen zijn hond uiteindelijk begon te rennen om hem in te halen; ze bleef gelukkig op de stoep.

Een paar meter voorbij de plek waar het gebeurde is een zebrapad en steek ik over.
Ik vraag me dan af: wat zou er gebeurt zijn als ik was doorgelopen en overgestoken?
Misschien was zijn hond hem gewoon gevolgd, maar misschien zou ze ook achter mijn honden zijn aangelopen?

Op een andere plek kom je vanuit het losloopbos op een smal pad dat eindigt bij een drukke weg. Al vaker heb ik daar gestaan, met de bedoeling om over te steken, maar met een verstekeling op het smalle pad, en geen baas in velden of wegen te bekennen :=
Per ongeluk kan zoiets natuurlijk een keer gebeuren, maar soms verbaas ik me ook over de risico's die mensen met hun hond nemen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:30

oh over dat laatste verbaas ik me zelfs heel regelmatig! Niet alleen tijdens het wandelen met m'n hond, maar vooral ook tijdens de fietsroute naar mijn werk, grotendeels langs drukke wegen. Gisteren nog, in het centrum van Haarlem, rond het station (altijd heel druk met allerlei verkeer) 1 hond die los met de baas meeliep en 1 die los naast de baas zat te wachten bij het stoplicht. Dat hoeft echt maar 1x verkeerd te gaan :\

hier vanmorgen trouwens ook een jogger met losse hond. Een teefje gelukkig dus voor ons geen punt. Maar hij merkte pas toen hij heel veel verderop was dat zijn teefje een sanitaire stop aan het maken was.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:28

Ik moet bekennen dat toen ik veel jonger was en mijn eerste hond had, ik ook wel wat risico's nam die ik nu niet meer zou nemen.
Ik kreeg de hond als jonge hetplaatser, en zij was zo perfect opgevoed en liep altijd aan de voet.
Ik dacht er toen weinig bij na. Ze liep vrijwel altijd los, maar dus nog geen meter bij mij vandaan.
Ze negeerde honden altijd, en evenzo katten, konijnen, kippen whatever.
Toch zou ik nu ook zo'n hond niet meer overal loslaten.
Ik zou nooit bij een druk kruispunt of langs een drukke weg mijn honden loslaten.
Het hoeft inderdaad maar één keer fout te gaan |(
Ik weet dat ik mijn gedrag veranderde nadat mijn hond door een Yorkshire Terrier in haar neus werd gebeten. Je kon er een ringetje doorhalen... zo pijnlijk! En zij, met haar grote labrador x AmStaff koppie, deed niets terug.
Vanaf toen ging ze kleine hondjes uit de weg: ze stapte netjes opzij, de stoep af...
Toen besefte ik dat ik haar op zulke plaatsen beter kon aanlijnen.

Er is gelukkig niets gebeurd hoor, er kwam simpelweg niets aan.
Maar ik zag toen wel wat er zou kúnnen gebeuren. Je moet er niet aan denken... -O-

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:45

Ik snap sowieso niet waarom mensen hun hond langs de weg los laten lopen. Waarom zou je dat risico willen lopen? :\

Wat doen jullie als je in het losloopgebied iemand met zowel een aangelijnde hond als loslopende hond(en) tegenkomt? Ik ben deze situatie de afgelopen dagen een paar keer tegengekomen en merkte dat ik er zelf een beetje “error” door kreeg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:49

Mijn eigen hond bij me roepen en laten volgen, maar niet aanlijnen als die anderen los blijven lopen. Ik wil namelijk mijn honden niet aan de lijn hebben als die loslopende honden erop af komen, als de mijne los zijn kan ik ze vrij geven waardoor ze met bocht eromheen kunnen.

Maar goed, dat dus wel met honden die netjes komen en kunnen volgen zonder naar die andere honden te willen.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:54

Nou, dat probleem had ik dus de eerste keer. Ik zag een aangelijnde hond, dus lijnde mijn honden aan. Vervolgens liet die vrouw haar loslopende hond dus wel op mijn honden af stormen en die vinden dat aan de lijn gewoon niet zo tof. Toen stond ik wel even raar te kijken. 8)7

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:17

Ja precies :+ Dus ik kijk echt wat de ander doet met die loslopende hond en zorg ervoor dat als de mijne los blijven ze niet naar de aangelijnde gaan. Had zij ook moeten doen...

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:18

mijn man is vandaag vrij, en omdat ik (thuis) werk ging hij met de hond naar buiten. Komt vervolgens woest terug: twee loslopende honden die op de onze kwamen afgestormd. Eigenares deed niks. De ene zette niet door maar nummer twee wel, in volle vaart. Dus manlief gaat voor onze hond staan en blocked de andere hond met zijn voet af (niet eens schoppen dus, even voor de duidelijkheid). Die liep dus tegen de voet aan en droop af.
Vervolgens wilde die vrouw hem (mijn man dus) slaan met haar flexilijn..... :x En schreeuwen....want het was losloopgebied, ze deden niks dus dat moest gewoon kunnen.

En idd, het is daar officieel losloopgebied, maar eigenlijk zo gevaarlijk (door direct aangrenzende drukke wegen en een druk fietspad) dat nagenoeg niemand daar zn hond los heeft. En de paar honden die loslopen kennen we, en die luisteren prima. Ehhh deze niet dus. Wat moet je daar dan weer mee he _-:(

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:32

Loslopen mits onder appèl,
Loslopen is niet gelijk aan ga je goddelijke gang maar, alles mag en kan en we grijpen nooit in.

Maar dat gaat heeeeeeeeel moeilijk in de houten hersens van sommige mensen te krijgen zijn.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:11

Femke_Tweety schreef:
Loslopen is niet gelijk aan ga je goddelijke gang maar, alles mag en kan en we grijpen nooit in.

Maar dat gaat heeeeeeeeel moeilijk in de houten hersens van sommige mensen te krijgen zijn.

ja precies dat!! Als iedereen DAT nou eens zou snappen. Ik loop zelf met een klein flesje hairspray voor echte ECHTE noodgevallen, nog nooit nodig gehad hoor, gelukkig. Maar ik denk nu in de kwaaie modus waarin ik nu nog zit zelfs om in plaats daarvan zo'n flesje gekleurde haarverf in een knalkleur te pakken zodat de "dader" (maar dat is imo nog altijd de eigenaar, niet de hond die er ook niks aan kan doen) in elk geval de rest van zijn wandeling duidelijk zichtbaar voor joker loopt }:)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:51

Femke_Tweety schreef:

Dit dus. Is heeeeeeel moeilijk volgens de meeste hondenbezitters.
Hier in het bos geldt ook: loslopen mag onder appèl en op de paden. En dan zie je dagelijks mensen die hun honden dwars door heidevelden etc. laten racen. Zo debiel. Er lopen ook fietspaden door dit bos en zie het vaak maar nét aan goed gaan; honden die overal doorheen vliegen als ongeleide projectielen, bijna fietsers laten vallen, levensgevaarlijk deze eigenaren! Is echt oppassen geblazen als je hier fietst.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:26

De vorige eigenaar van mijn hond is ook zo'n vrijheid blijheid type.
Dat de hond ergens als een stipje aan de horizon konijnen opjaagt is helemaal prima, óók pal naast (voor haar onzichtbare) drukke wegen enzo.
Gevolg was dus dat (nadat ik gevraagd had of ze betrouwbaar los kon) ik haar losklikte, de hond direct wegspóót zonder nog ergens op te reageren en ik met het zweet in de bilnaad een half uur heb staan bidden en smeken dat ze niet de wegen op zou rennen. %)
Voor mij is dat niet leuk je hond los laten lopen tenzij je ergens midden in een bos kunt lopen ofzo waar een blind paard nog geen schade kan veroorzaken.
Helaas voor haar betekent dat dat ze sindsdien alleen nog loskomt op omheinde velden etc.
Stuk beter voor mijn hart ook. :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:41

Lugea schreef:
Ik snap sowieso niet waarom mensen hun hond langs de weg los laten lopen. Waarom zou je dat risico willen lopen? :

Wat doen jullie als je in het losloopgebied iemand met zowel een aangelijnde hond als loslopende hond(en) tegenkomt? Ik ben deze situatie de afgelopen dagen een paar keer tegengekomen en merkte dat ik er zelf een beetje “error” door kreeg.

Dat snap ik nu ook niet meer zo, maar soms moet je eerst iets leren ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:40

Overigens gelden er soms meer of andere regels dan je denkt.
Ik loop vaak in een park dat deels los, deels aanlijn is.
Ook in het losloopdeel ga ik netjes op zijn staan voor de passerende fietsers, en zitten er mensen op het veld in de zon, dan roep ik mijn honden zodat ze die mensen niet tot last zijn.
Maar nu blijkt, dat je
-in het park niet mag fietsen
-op het veld niet mag lopen/zitten/picknicken
Er wordt veel door het park gefietst, in de zomer op het veld gezeten of gesport, honden los en aangelijnd alles door elkaar.
Omdat er geen capaciteit is om te handhaven, gedoogd de gemeente alles, behalve rara: loslopende honden in het aanlijngebied.
Sorry maar dat vind ik dus niet terecht. En je moet de fietsers eens horen als er een hond in de weg loopt...

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 00:05

Lugea schreef:

Ik ben zo iemand. Mijn ene hond luistert niet goed genoeg naar mijn zin dus die lijn ik vaak aan. De ander loopt los.
Als ik iemand vertwijfeld zie kijken roep ik vrijwel altijd dat de hond gewoon los mag blijven. Mijn hond negeert goed.
Soms, als hij de andere echt heel leuk blijkt te vinden, mag hij alsnog even los.

Ik zou het gewoon even vragen als je twijfelt. Of je lijn optillen en vragend kijken. Dat doe ik :))

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:47

Lugea schreef:
Ik snap sowieso niet waarom mensen hun hond langs de weg los laten lopen. Waarom zou je dat risico willen lopen? :

Zoals MWM; mijn hond bij me houden maar niet aanlijnen. In losloopgebied lijn ik zelden nog aan, het is ons net iets te vaak overkomen dat een hondenbaasje het een goed idee vond om plotseling de lijn te laten vieren als we bijna gepasseerd waren. Als mijn hond los naast me loopt is het eenvoudiger op te vangen door mijn hond te zeggen door te lopen en de andere hond af te weren.

Overigens wil ik ook geen hond meer in de hoop iets minder geconfronteerd te worden met al die incompetente hondenbaasjes. Er zijn zo vreselijk veel honden die op de verkeerde plek zitten. Ik kan er gewoon niet tegen.
Mijn partner moet de laatste tijd veel in de grote steden zijn en hij vindt het een verschrikking om daar al die honden die in de stad wonen te zien. Allemaal aan een kort lijntje, mogen nergens even rustig snuffelen, bijna overal alleen maar straatsteen en asfalt en met heel veel pech moeten ze in die stikhitte ook nog naast-achter de fiets rennen. Om te huilen. Paar jaar terug liep ik 's avonds laat na werk met mijn hond door een van de drukste straten van Amsterdam en werd daarop aangesproken door eenl jongeman. Ik heb hem een compliment gegeven en gezegd dat ik weet dat mijn hond het verschrikkelijk vindt in de stad, de hond enkele keren per jaar op die plek komt en dat we op weg naar huis - in buitengebied - waren. Ging hij zich verontschuldigen, dus nogmaals gezegd dat ik zijn opmerking hartstikke goed vond. Ik vond het heel bijzonder dat iemand het zag - ik scherm mijn hond heel erg af in drukke gebieden, daar de juiste mening over had én er iets van durfde te zeggen.
Gisteren een hond die vrolijk en nederig aan kwam lopen op een plek waar wat honden waren en ook een HUS (madam stond te beppen en niet op te letten) met een stuk of 6 honden. Hond werd direct opgejaagd, zocht steun bij mensen, kreeg dat niet en besloot toen op correcte wijze voor zichzelf op te komen en kreeg toen op haar lazer van baas en HUS... |( Vreselijk. Ik zou willen dat mijn hond altijd eerst bescherming bij mij zou zoeken en op zo'n correcte wijze correcties aan andere honden zou uitdelen. Hond was (helaas) niet naar mij gekomen omdat ik met mijn hond aan het spelen was. Zo keurig.
Dat opjagen wordt veel te vaak als leuk spel gezien terwijl dat in bijna 50% van de gevallen die ik zie geen spel is.