Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Esplendido schreef:Wij fokken in principe alleen als we zelf een pup uit de combinatie willen houden en dan hebben we zelf natuurlijk eerste keuze. Wij rijden heel Europa door voor een reu (of laten ingevroren sperma deze kant op komen als het echt te ver is om naartoe te rijden), doen vooraf al het uitzoekwerk om een passende reu te vinden en daar gaan soms stiekem heel veel uren in zitten, laten alle testen doen bij onze teef en lopen shows. Dus als er uit die zorgvuldig gekozen combinatie pups komen dan kiezen we eerst zelf welke pup we willen houden en daarna verdelen we de andere pups over de andere mensen. Mensen mogen hun voorkeur opgeven maar wij plaatsen welke pup wij het beste bij welke situatie vinden passen en soms blijkt na een paar bezoekjes ook dat het toch niet past en krijgen mensen geen pup. Na acht weken 24/7 de pups te hebben gevolgd hebben wij veel meer inzicht dan de mensen die drie of vier keer een uurtje of twee zijn komen kijken.
En ook wij hebben mensen in onze kennissenkring die we direct een pup zouden gunnen. Gewoon omdat we weten dat een pup daar een gouden mand krijgt en omdat zij hetzelfde denken over het houden (en eventueel het fokken) van honden.
Als mensen het niet met onze werkwijze eens zijn dan gaan ze maar naar een ander.
Esplendido schreef:Wij fokken in principe alleen als we zelf een pup uit de combinatie willen houden en dan hebben we zelf natuurlijk eerste keuze. Wij rijden heel Europa door voor een reu (of laten ingevroren sperma deze kant op komen als het echt te ver is om naartoe te rijden), doen vooraf al het uitzoekwerk om een passende reu te vinden en daar gaan soms stiekem heel veel uren in zitten, laten alle testen doen bij onze teef en lopen shows. Dus als er uit die zorgvuldig gekozen combinatie pups komen dan kiezen we eerst zelf welke pup we willen houden en daarna verdelen we de andere pups over de andere mensen. Mensen mogen hun voorkeur opgeven maar wij plaatsen welke pup wij het beste bij welke situatie vinden passen en soms blijkt na een paar bezoekjes ook dat het toch niet past en krijgen mensen geen pup. Na acht weken 24/7 de pups te hebben gevolgd hebben wij veel meer inzicht dan de mensen die drie of vier keer een uurtje of twee zijn komen kijken.
En ook wij hebben mensen in onze kennissenkring die we direct een pup zouden gunnen. Gewoon omdat we weten dat een pup daar een gouden mand krijgt en omdat zij hetzelfde denken over het houden (en eventueel het fokken) van honden.
Als mensen het niet met onze werkwijze eens zijn dan gaan ze maar naar een ander.
Evamarie schreef:Esplendido schreef:Wij fokken in principe alleen als we zelf een pup uit de combinatie willen houden en dan hebben we zelf natuurlijk eerste keuze. Wij rijden heel Europa door voor een reu (of laten ingevroren sperma deze kant op komen als het echt te ver is om naartoe te rijden), doen vooraf al het uitzoekwerk om een passende reu te vinden en daar gaan soms stiekem heel veel uren in zitten, laten alle testen doen bij onze teef en lopen shows. Dus als er uit die zorgvuldig gekozen combinatie pups komen dan kiezen we eerst zelf welke pup we willen houden en daarna verdelen we de andere pups over de andere mensen. Mensen mogen hun voorkeur opgeven maar wij plaatsen welke pup wij het beste bij welke situatie vinden passen en soms blijkt na een paar bezoekjes ook dat het toch niet past en krijgen mensen geen pup. Na acht weken 24/7 de pups te hebben gevolgd hebben wij veel meer inzicht dan de mensen die drie of vier keer een uurtje of twee zijn komen kijken.
Dat klinkt heel mooi, maar waar je vind je de perfecte reu? Vaak worden die dus al vergeven onderling. Hoe start je dan?
Evamarie schreef:Ik had zoiezo geen voorwaarden. zaken te doen met je was allang al uitgesloten. Iemand die zo door drukt in contact, daar hoef ik zoiezo niks mee.
Evamarie schreef:Alleen al dat je mijn kat doodziek gaat noemen. Daar kan ikzelf toch echt het beste over oordelen. Ben je erbij geweest? Het nieste en had een vuil oog...2 kuurtjes en het was over op heel soms een vuiltje bij het oog na (waarvan niet eens 100 procent te zeggen valt of het daarvan komt)
De conditie was verder prima. Ja elk dier kan aan van alles dood gaan, lekker kort door de bocht. De conditie van mijn kittens waren gewoon prima verder. Daarom was het ook zo uitbehandeld.![]()
Dat heb je echt met een doodziek kitten.. .
Evamarie schreef:Flink zieke kittens maak je er nu van, ik lig echt dubbel.Die andere was dus ook doodziek aldus jou?Leuk te horen, ik weet van niks!
Waar praat jij over!
Goed dat je zoveel denkt te weten over de wereld
Urbanus schreef:Evamarie schreef:Wat een onnodige reactie Urbanus.
Er mag best wat gelachen worden lezende dat bep dingen volledig verzonnen worden om kracht bij te zetten in een discussie.
Het zijn je eigen woorden, als je ergens op terug moet komen kun je dat gewoon op een volwassen manier doen.
Daphara schreef:Evamarie schreef:Ik had zoiezo geen voorwaarden. zaken te doen met je was allang al uitgesloten. Iemand die zo door drukt in contact, daar hoef ik zoiezo niks mee.
Sowieso*
Prima, lig ik echt niet wakker van, ik probeer hier ook geen kittens te verkopen, ik probeer wat inzicht te geven vanuit mijn eigen ervaring.Evamarie schreef:Alleen al dat je mijn kat doodziek gaat noemen. Daar kan ikzelf toch echt het beste over oordelen. Ben je erbij geweest? Het nieste en had een vuil oog...2 kuurtjes en het was over op heel soms een vuiltje bij het oog na (waarvan niet eens 100 procent te zeggen valt of het daarvan komt)
De conditie was verder prima. Ja elk dier kan aan van alles dood gaan, lekker kort door de bocht. De conditie van mijn kittens waren gewoon prima verder. Daarom was het ook zo uitbehandeld.![]()
Dat heb je echt met een doodziek kitten.. .
Ik zal het dan nogmaals proberen in begrijpbare taal uit te leggen, ter lering voor anderen.
“Nies” bij katten is een virale aandoening, op het moment dat je kat een licht nies/verkoudheidsvirusje te pakken heeft, moet dat doorgaans door de eigen weerstand opgelost worden. Daarbij kun je ondersteunen met probiotica en een zalfje voor eventuele lichte prut oogjes.
Als je dus (volgens je eigen woorden) van de dierenarts een antibiotica kuur krijgt voor een kitten met nies, dan is er veel meer aan de hand. Antibiotica wordt alleen voorgeschreven als er een infectie bij komt kijken, waarschijnlijk van de luchtwegen. Immers doet antibiotica niets tegen een virus, maar wel wat tegen een bacteriële infectie die kan ontstaan omdat de weerstand flink verminderd is door een virus.
In dat geval hebben we het dus niet over “een beetje ziek”, maar over “flink ziek”.
Er is een reden dat antibiotica niet meer zomaar voorgeschreven mag worden en een dierenarts zal dat dus ook niet zonder gegronde reden gedaan hebben. Bij een kitten is er ook nog een ander risico bij het gebruik van antibiotica en dat is de verhoogde kans op FIP daarna. Antibiotica dood namelijk niet alleen de slechte bacteriën, maar ook alle goede bacteriën in de darmen, daarmee neemt de darmweerstand dus af, wat een kitten een verhoogd risico kan geven voor andere problematiek (zonder te veel in te gaan op FIP).
Jouw dierenarts heeft de risico’s afgewogen en je antibiotica meegegeven, zelfs nog een tweede kuur, dat kan alleen omdat het risico van de infectie groter was dan het risico van verminderde darmweerstand.
Dat zegt mij genoeg en daarom concludeerde ik dat jouw kitten echt flink ziek was.Evamarie schreef:Flink zieke kittens maak je er nu van, ik lig echt dubbel.Die andere was dus ook doodziek aldus jou?Leuk te horen, ik weet van niks!
Waar praat jij over!
Goed dat je zoveel denkt te weten over de wereld
Ik weet inderdaad aardig wat over het fokken en de gezondheid van katten en die ervaring heb ik soms ook op de moeilijke manier moeten opdoen. Door dit te delen kunnen anderen hopelijk weer wat leren.
Ik krijg sterk de indruk dat jij je aangevallen voelt, omdat ik de fokker van jouw katten een prutfokker vind, dat je het vervolgens gaat verdedigen dat je kitten niet zo ziek was, snap ik niet zo goed.
In mijn opinie hoort een goede fokker absoluut geen kitten te laten verhuizen waarvan de weerstand ook maar iets verminderd is, mocht het probleem zich pas na verhuizing openbaren, dan hoort imo een fokker daarvoor in te staan. Beide dingen die in jouw geval echt niet oké zijn gegaan.
Jouw verhaal kan anderen helpen om niet dezelfde fout te maken en te weten waar ze op moeten letten als ze een kitten kopen.
Dat wilde je toch bereiken met dit topic? Dat “broodfokkers” (of hoe je het ook maar wil noemen) gestopt worden. Dat kan alleen door mensen te informeren en te leren waar ze op moeten letten.
Temeraire schreef:Ik vind het ook wel logisch dat de fokker, eigenaar van de reu/kater/whatever en eventuele kennissen voorrang krijgen. Dat hoort erbij en vind ik logisch en vind ik weinig te maken hebben met of een fokker goed is of niet.
Betekent niet per se dat je genoegen moet nemen met minder trouwens, kan zomaar zijn dat degene die je het leukste vind dan wel gewoon beschikbaar is, aangezien je er voor een huisdier toch anders naar kijkt.
Evamarie schreef:We weten allemaal wel dat het niet zo hoort te gaan bij de hobbyfok van een dier en ook veel hobbyfokkers maken fouten. Mijn topic gaat ook nog eens over de malifide broodfokhandel. Dat is wel even een heel ander verhaal.
Evengoed had ik bovenstaande met mijn verhaal al duidelijk genoeg gemaakt voor iedereen. Maar blijkbaar niet voor jou..
Evamarie schreef:Stel dan gewoon vragen ipv dat je lukraak vanalles maar invult en durft te praten over 2 doodzieke katten uit de 'zogenaamde broodfok' Dit slaat nog kant of wall..
xoranlover schreef:Mooie kater Daphara. Is die naar de world winner show geweest?
xoranlover schreef:Ik ben een kleinschalige fokker binnen een heel klein ras. Ik heb het geluk dat ik een fokker heb die al 30 haar dit ras fokt die me helpt met alles. Ik ben zelf nog zo onervaren dat ik geen kitten plaats bij mensen die voor het eerst een nestje willen fokken. Ik wil mensen goed kunnen ondersteunen en ik kan dat nu niet.
Ik doe mijn best om goed te fokken. Ik test mijn katten en probeer de best mogelijke match te maken. Helaas niet heel gemakkelijk binnen zo’n klein ras maar gelukkig lukt het met de hulp die ik heb wel.
Voor mij is broodfok fok waarbij geld boven alles gaat. Gezondheid is niet belangrijk als er maar aan verdient kan worden. Of dit nu op grote of kleine schaal gebeurt dat maakt niet uit.
Persoonlijk vind ik mensen die nesten online plaatsen onder de noemer van een ras bijvoorbeeld de abessijn, maar dat de kittens dan een kruising blijken te zijn met een ander ras, voor dezelfde prijs als een “raszuivere” abessijn zonder op ziektes te testen ook onder broodfok vallen.
xoranlover schreef:Wat eraan te doen? Geen idee. Als ik naar mezelf kijk verkoop ik geen open katers (tenzij naar een fokker die ik ken en vertrouw). Ik ben selectief naar mensen die een kitten willen. Ook ik plaats geen kitten alleen in een huis. Ik vind het belangrijk dat er een 2e kat is. Mensen mogen hun voorkeur opgeven, maar we kijken samen wat er bij iemands situatie past. Kittens verhuizen pas vanaf minimaal 14 weken maar vaak zat vanaf 16 of meer weken.
Doe ik alles goed? Vast niet. Gaat er wel eens wat fout? Oh ja. Probeer ik dat te voorkomen? Ja zeker.
Daphara schreef:*KNIP*
Voor mij is ‘broodfok’ inderdaad hetzelfde als voor jou; geld gaat boven welzijn van de dieren. Of het nu om een kleine hobbyfokker gaat of om een grootschalige handelaar.
*KNIP*
Avalanche schreef:![]()
100%
En ik zal vast inleveren op mijn eerste nest, maar als ik gezonde happy honden fok, en toekomstige baasjes blijmaak, + wat verbeter ben ik een gelukkig mens.
KimD schreef:Avalanche schreef:![]()
100%
En ik zal vast inleveren op mijn eerste nest, maar als ik gezonde happy honden fok, en toekomstige baasjes blijmaak, + wat verbeter ben ik een gelukkig mens.
Wij bij mij ook zeker het geval, ik heb het niet tot de laatste euro uitgerekend omdat ik al ver van tevoren spullen ben gaan kopen maar eraan overgehouden heb ik niet. En met de upgrades, aanpassingen en spul wat er voor het tweede nest aangekocht worden is het volledig afhankelijk van de nestgrootte of ik daar iets aan ga overhouden.
Als je de werkuren zou tellen, dan sowieso niet.
Máár, zoals ik zeg al aangaf, is dat absoluut bijzaak.