Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:28

Wij fokken in principe alleen als we zelf een pup uit de combinatie willen houden en dan hebben we zelf natuurlijk eerste keuze. Wij rijden heel Europa door voor een reu (of laten ingevroren sperma deze kant op komen als het echt te ver is om naartoe te rijden), doen vooraf al het uitzoekwerk om een passende reu te vinden en daar gaan soms stiekem heel veel uren in zitten, laten alle testen doen bij onze teef en lopen shows. Dus als er uit die zorgvuldig gekozen combinatie pups komen dan kiezen we eerst zelf welke pup we willen houden en daarna verdelen we de andere pups over de andere mensen. Mensen mogen hun voorkeur opgeven maar wij plaatsen welke pup wij het beste bij welke situatie vinden passen en soms blijkt na een paar bezoekjes ook dat het toch niet past en krijgen mensen geen pup. Na acht weken 24/7 de pups te hebben gevolgd hebben wij veel meer inzicht dan de mensen die drie of vier keer een uurtje of twee zijn komen kijken.
En ook wij hebben mensen in onze kennissenkring die we direct een pup zouden gunnen. Gewoon omdat we weten dat een pup daar een gouden mand krijgt en omdat zij hetzelfde denken over het houden (en eventueel het fokken) van honden.

Als mensen het niet met onze werkwijze eens zijn dan gaan ze maar naar een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:30

Avalanche schreef:
@Urbanus: Eens. Als je een constructieve discussie wilt met concrete oplossingen helpt het om zelf ook constructief te blijven.

Een discussie kan alleen constructief blijven als het over feitelijkheden gaat ipv verzinsels of aannames.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:32

Esplendido schreef:
Wij fokken in principe alleen als we zelf een pup uit de combinatie willen houden en dan hebben we zelf natuurlijk eerste keuze. Wij rijden heel Europa door voor een reu (of laten ingevroren sperma deze kant op komen als het echt te ver is om naartoe te rijden), doen vooraf al het uitzoekwerk om een passende reu te vinden en daar gaan soms stiekem heel veel uren in zitten, laten alle testen doen bij onze teef en lopen shows. Dus als er uit die zorgvuldig gekozen combinatie pups komen dan kiezen we eerst zelf welke pup we willen houden en daarna verdelen we de andere pups over de andere mensen. Mensen mogen hun voorkeur opgeven maar wij plaatsen welke pup wij het beste bij welke situatie vinden passen en soms blijkt na een paar bezoekjes ook dat het toch niet past en krijgen mensen geen pup. Na acht weken 24/7 de pups te hebben gevolgd hebben wij veel meer inzicht dan de mensen die drie of vier keer een uurtje of twee zijn komen kijken.
En ook wij hebben mensen in onze kennissenkring die we direct een pup zouden gunnen. Gewoon omdat we weten dat een pup daar een gouden mand krijgt en omdat zij hetzelfde denken over het houden (en eventueel het fokken) van honden.

Als mensen het niet met onze werkwijze eens zijn dan gaan ze maar naar een ander.

Ik zou zelf ook zo werken. Het lijkt mij een heel logische werkwijze. Net als de fokker die mij helpt een keuze gunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:33

Esplendido schreef:

Dat klinkt heel mooi, maar waar je vind je de perfecte reu? Vaak worden die dus al vergeven onderling. Hoe start je dan?

Avalanche

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:34

Je spreekt met de eigenaar van die reu een dekking af, betaalt dekgeld, en je rijdt erheen en laat je teef dekken.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:36

Evamarie schreef:
Esplendido schreef:

Dat klinkt heel mooi, maar waar je vind je de perfecte reu? Vaak worden die dus al vergeven onderling. Hoe start je dan?

Ik hoef een reu toch niet te kopen om er een nest van te krijgen? En als een teef goed genoeg is en de combinatie past dan krijg je ook als niet heel goed bekende echt wel een dekking van een reu. En de wereld is klein de meeste mensen ken je via via wel als je al een paar jaar in een ras meeloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:39

Oke helder! Bedankt voor de uitleg. Ik dacht idd te lezen dat je een reu zocht voor aankoop. In dat geval wordt het wel lastiger.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:41

Dat is niet te doen.
Kattenfokkers hebben wel vaak een eigen kater, maar doen ook dekkingen bij een ander soms.

Maar het reizen waar Esplendido het over heeft, komt ook juist omdat je outcross wil doen.
Dan kan het best lonen om naar Tsjechië te rijden omdat daar een reu zit die perfect is voor jouw teef.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:42

Hoezo wordt het dan lastiger? Als jij een reu koopt voor je eigen kennel werkt dat hetzelfde als een teef kopen voor je eigen kennel. Het is dan wel verstandig als je de reu minstens vier keer zelf kunt gebruiken, anders kun je beter gewoon dekgeld betalen.

In mijn geval moet ik dit jaar twee keer bijna acht uur rijden voor een dekreu.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:03

Evamarie schreef:
Wat een onnodige reactie Urbanus.
Er mag best wat gelachen worden lezende dat bep dingen volledig verzonnen worden om kracht bij te zetten in een discussie.

Het zijn je eigen woorden, als je ergens op terug moet komen kun je dat gewoon op een volwassen manier doen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:41

Evamarie schreef:
Oke helder! Bedankt voor de uitleg. Ik dacht idd te lezen dat je een reu zocht voor aankoop. In dat geval wordt het wel lastiger.

Dat hoeft niet hoor. Of ik nu voor een dekking of voor een pup 18 uur enkele reis moet rijden maakt niks uit. En beiden moet je gegund worden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:47

Evamarie schreef:
Ik had zoiezo geen voorwaarden. zaken te doen met je was allang al uitgesloten. Iemand die zo door drukt in contact, daar hoef ik zoiezo niks mee.

Sowieso*

Prima, lig ik echt niet wakker van, ik probeer hier ook geen kittens te verkopen, ik probeer wat inzicht te geven vanuit mijn eigen ervaring.

Evamarie schreef:
Alleen al dat je mijn kat doodziek gaat noemen. Daar kan ikzelf toch echt het beste over oordelen. Ben je erbij geweest? Het nieste en had een vuil oog...2 kuurtjes en het was over op heel soms een vuiltje bij het oog na (waarvan niet eens 100 procent te zeggen valt of het daarvan komt)

De conditie was verder prima. Ja elk dier kan aan van alles dood gaan, lekker kort door de bocht. De conditie van mijn kittens waren gewoon prima verder. Daarom was het ook zo uitbehandeld. ;)

Dat heb je echt met een doodziek kitten.. .

Ik zal het dan nogmaals proberen in begrijpbare taal uit te leggen, ter lering voor anderen.

“Nies” bij katten is een virale aandoening, op het moment dat je kat een licht nies/verkoudheidsvirusje te pakken heeft, moet dat doorgaans door de eigen weerstand opgelost worden. Daarbij kun je ondersteunen met probiotica en een zalfje voor eventuele lichte prut oogjes.

Als je dus (volgens je eigen woorden) van de dierenarts een antibiotica kuur krijgt voor een kitten met nies, dan is er veel meer aan de hand. Antibiotica wordt alleen voorgeschreven als er een infectie bij komt kijken, waarschijnlijk van de luchtwegen. Immers doet antibiotica niets tegen een virus, maar wel wat tegen een bacteriële infectie die kan ontstaan omdat de weerstand flink verminderd is door een virus.

In dat geval hebben we het dus niet over “een beetje ziek”, maar over “flink ziek”.
Er is een reden dat antibiotica niet meer zomaar voorgeschreven mag worden en een dierenarts zal dat dus ook niet zonder gegronde reden gedaan hebben. Bij een kitten is er ook nog een ander risico bij het gebruik van antibiotica en dat is de verhoogde kans op FIP daarna. Antibiotica dood namelijk niet alleen de slechte bacteriën, maar ook alle goede bacteriën in de darmen, daarmee neemt de darmweerstand dus af, wat een kitten een verhoogd risico kan geven voor andere problematiek (zonder te veel in te gaan op FIP).

Jouw dierenarts heeft de risico’s afgewogen en je antibiotica meegegeven, zelfs nog een tweede kuur, dat kan alleen omdat het risico van de infectie groter was dan het risico van verminderde darmweerstand.

Dat zegt mij genoeg en daarom concludeerde ik dat jouw kitten echt flink ziek was.

Evamarie schreef:
Flink zieke kittens maak je er nu van, ik lig echt dubbel. :D Die andere was dus ook doodziek aldus jou?Leuk te horen, ik weet van niks!

Waar praat jij over!

:D Goed dat je zoveel denkt te weten over de wereld :j

Ik weet inderdaad aardig wat over het fokken en de gezondheid van katten en die ervaring heb ik soms ook op de moeilijke manier moeten opdoen. Door dit te delen kunnen anderen hopelijk weer wat leren.

Ik krijg sterk de indruk dat jij je aangevallen voelt, omdat ik de fokker van jouw katten een prutfokker vind, dat je het vervolgens gaat verdedigen dat je kitten niet zo ziek was, snap ik niet zo goed.

In mijn opinie hoort een goede fokker absoluut geen kitten te laten verhuizen waarvan de weerstand ook maar iets verminderd is, mocht het probleem zich pas na verhuizing openbaren, dan hoort imo een fokker daarvoor in te staan. Beide dingen die in jouw geval echt niet oké zijn gegaan.

Jouw verhaal kan anderen helpen om niet dezelfde fout te maken en te weten waar ze op moeten letten als ze een kitten kopen.

Dat wilde je toch bereiken met dit topic? Dat “broodfokkers” (of hoe je het ook maar wil noemen) gestopt worden. Dat kan alleen door mensen te informeren en te leren waar ze op moeten letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:36

Urbanus schreef:
Evamarie schreef:
Wat een onnodige reactie Urbanus.
Er mag best wat gelachen worden lezende dat bep dingen volledig verzonnen worden om kracht bij te zetten in een discussie.

Het zijn je eigen woorden, als je ergens op terug moet komen kun je dat gewoon op een volwassen manier doen.

Je doelt blijkbaar op al je eigen reacties aangezien je kwam om mee te lezen ( jouw eigen woorden) ..over volwassen gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:57

Daphara schreef:
Evamarie schreef:
Ik had zoiezo geen voorwaarden. zaken te doen met je was allang al uitgesloten. Iemand die zo door drukt in contact, daar hoef ik zoiezo niks mee.

Sowieso*

Prima, lig ik echt niet wakker van, ik probeer hier ook geen kittens te verkopen, ik probeer wat inzicht te geven vanuit mijn eigen ervaring.

Evamarie schreef:
Alleen al dat je mijn kat doodziek gaat noemen. Daar kan ikzelf toch echt het beste over oordelen. Ben je erbij geweest? Het nieste en had een vuil oog...2 kuurtjes en het was over op heel soms een vuiltje bij het oog na (waarvan niet eens 100 procent te zeggen valt of het daarvan komt)

De conditie was verder prima. Ja elk dier kan aan van alles dood gaan, lekker kort door de bocht. De conditie van mijn kittens waren gewoon prima verder. Daarom was het ook zo uitbehandeld. ;)

Dat heb je echt met een doodziek kitten.. .

Ik zal het dan nogmaals proberen in begrijpbare taal uit te leggen, ter lering voor anderen.

“Nies” bij katten is een virale aandoening, op het moment dat je kat een licht nies/verkoudheidsvirusje te pakken heeft, moet dat doorgaans door de eigen weerstand opgelost worden. Daarbij kun je ondersteunen met probiotica en een zalfje voor eventuele lichte prut oogjes.

Als je dus (volgens je eigen woorden) van de dierenarts een antibiotica kuur krijgt voor een kitten met nies, dan is er veel meer aan de hand. Antibiotica wordt alleen voorgeschreven als er een infectie bij komt kijken, waarschijnlijk van de luchtwegen. Immers doet antibiotica niets tegen een virus, maar wel wat tegen een bacteriële infectie die kan ontstaan omdat de weerstand flink verminderd is door een virus.

In dat geval hebben we het dus niet over “een beetje ziek”, maar over “flink ziek”.
Er is een reden dat antibiotica niet meer zomaar voorgeschreven mag worden en een dierenarts zal dat dus ook niet zonder gegronde reden gedaan hebben. Bij een kitten is er ook nog een ander risico bij het gebruik van antibiotica en dat is de verhoogde kans op FIP daarna. Antibiotica dood namelijk niet alleen de slechte bacteriën, maar ook alle goede bacteriën in de darmen, daarmee neemt de darmweerstand dus af, wat een kitten een verhoogd risico kan geven voor andere problematiek (zonder te veel in te gaan op FIP).

Jouw dierenarts heeft de risico’s afgewogen en je antibiotica meegegeven, zelfs nog een tweede kuur, dat kan alleen omdat het risico van de infectie groter was dan het risico van verminderde darmweerstand.

Dat zegt mij genoeg en daarom concludeerde ik dat jouw kitten echt flink ziek was.

Evamarie schreef:
Flink zieke kittens maak je er nu van, ik lig echt dubbel. :D Die andere was dus ook doodziek aldus jou?Leuk te horen, ik weet van niks!

Waar praat jij over!

:D Goed dat je zoveel denkt te weten over de wereld :j

Ik weet inderdaad aardig wat over het fokken en de gezondheid van katten en die ervaring heb ik soms ook op de moeilijke manier moeten opdoen. Door dit te delen kunnen anderen hopelijk weer wat leren.

Ik krijg sterk de indruk dat jij je aangevallen voelt, omdat ik de fokker van jouw katten een prutfokker vind, dat je het vervolgens gaat verdedigen dat je kitten niet zo ziek was, snap ik niet zo goed.

In mijn opinie hoort een goede fokker absoluut geen kitten te laten verhuizen waarvan de weerstand ook maar iets verminderd is, mocht het probleem zich pas na verhuizing openbaren, dan hoort imo een fokker daarvoor in te staan. Beide dingen die in jouw geval echt niet oké zijn gegaan.

Jouw verhaal kan anderen helpen om niet dezelfde fout te maken en te weten waar ze op moeten letten als ze een kitten kopen.

Dat wilde je toch bereiken met dit topic? Dat “broodfokkers” (of hoe je het ook maar wil noemen) gestopt worden. Dat kan alleen door mensen te informeren en te leren waar ze op moeten letten.

Ziek- echt flink ziek- doodziek. Zie je wat je doet? Je blijft steeds je eigen woorden verdraaien.
Plus je ordeelt ergens over waar je het gehele verhaal niet eens over weet in een andere tijd dan nu anno 2023 waarin de regels omtrend medicatie ook weer eens heel anders liggen.

Daarbij heb je het in jouw verhaal ook nog eens over 2 doodzieke katten, of moet het nu weer flink ziek zijn wat bedoelt? Wat dus nergens vandaan komt en totaal nergens op gebaseerd is. Je verzint het gewoon ter plekke. Het andere katje mankeerde en mankeerd tot op de dag van vandaag helemaal niks!

Prima dat je hier advies wil geven over gezondheid, maar dan moet je het wel bij de feiten houden en niet iets baseren op een door jezelf volledig bijverzonnen verhaal. Of je vraagd eerst door naar het verslag van de Dierenarts,zodat je ook weet welke diagnose mijn kitten kreeg. Sterker nog zelfs daar weet je niks over omdat ik dat niet eens heb gedeeld. Jij bent ook nog eens geen Dierenarts.

We weten allemaal wel dat het niet zo hoort te gaan bij de hobbyfok van een dier en ook veel hobbyfokkers maken fouten. Mijn topic gaat ook nog eens over de malifide broodfokhandel. Dat is wel even een heel ander verhaal.

Evengoed had ik bovenstaande met mijn verhaal al duidelijk genoeg gemaakt voor iedereen. Maar blijkbaar niet voor jou..

Stel dan gewoon vragen ipv dat je lukraak vanalles maar invult en durft te praten over 2 doodzieke katten uit de 'zogenaamde broodfok' Dit slaat nog kant of wall..

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:12

Temeraire schreef:
Ik vind het ook wel logisch dat de fokker, eigenaar van de reu/kater/whatever en eventuele kennissen voorrang krijgen. Dat hoort erbij en vind ik logisch en vind ik weinig te maken hebben met of een fokker goed is of niet.

Betekent niet per se dat je genoegen moet nemen met minder trouwens, kan zomaar zijn dat degene die je het leukste vind dan wel gewoon beschikbaar is, aangezien je er voor een huisdier toch anders naar kijkt.

Het uiterlijk zegt inderdaad ook niet alles.
Ik heb wel eens een echt prachtig kitten gefokt, maar die toch best wat verlegen bleek te zijn van karakter. Die ga je echt niet blij maken als fok/show kat. Dan gaat het kitten toch echt naar liefhebbers, want dat is het beste voor het diertje zelf. Voor een ietswat verlegen kitten zou ik ook geen huishouden kiezen met hele jonge kinderen, maar een stel of gezin met oudere kinderen. Mijn kittens verhuizen alleen naar een thuis waar een andere kat aanwezig zal zijn en een iets wat verlegen kitten plaats ik het liefst met een nestgenootje waar die zich aan op kan trekken. Ik praat in de “hij” vorm, omdat in mijn ervaring, de verlegen kittens vaak katertjes zijn. De verlegen types zijn dan wel weer de grootste knuffels en zodra ze hun draai gevonden hebben in hun nieuwe thuis en hun favoriete mens uitgekozen hebben, dan zijn het echte stalkers van hun baasjes.

Voor de fok moet een kater imo een wat meer onafhankelijk karakter hebben, een beetje baldadig en niet bang aangelegd. Die krolse poezen kunnen flink luidruchtig en spannend zijn, een held op sokken heb je dan niet zoveel aan.

Voor poezen zijn diegene die de “drukte” opzoeken ook het meest geschikt voor de fok. In een groep met meerdere katten, rondvliegende hormonen en wisselende rangordes (moederpoezen maken de dienst uit, dus geen nest is lager in rang dan poezen met nest), daar moet een poes wel tegen kunnen. Een wat rustiger poesje zou het overigens ook prima doen bij een hele kleinschalige fokker die maar twee fokpoezen heeft. Daarom is het gesprek met je kittenkopers aangaan ook zo belangrijk, zodat je als fokker de beste match kan maken tussen kittenkoper en beschikbare kittens. Ik wil ook niet te veel in de fok plaatsen, daarmee snij je alleen jezelf in de vingers. Van de twee aanvragen die ik nu heb voor fokpoesjes, is het nog maar afwachten of uiterlijk en karakter een match zullen zijn.

Maar als je dan geluk hebt met een uitzonderlijk goed kitten en het bijpassende karakter, dan is het toch echt heel leuk om het dier het goed te zien doen op shows bij de nieuwe eigenaren (of bij jezelf).

Dit is waarschijnlijk het beste kitten dat ik ooit gefokt heb:

Hij is verhuist naar een bevriend fokker en keurmeester in Frankrijk en eindigde vorig jaar op nummer 1 van alle raskatten in Frankrijk en nummer 9 van alle raskatten wereldwijd die geshowd worden. Daarmee is hij ook de beste Heilige Birmaan ter wereld.

https://www.wcfcatonline.com/cn/cat-detail/353926

m/0yYBUj.jpg

Opeens willen dan een heleboel fokkers een kitten van jou, maar sinds Djurre heb ik nog geen kater weer in de fok verkocht. Aan de ene kant omdat Djurre daarmee exclusief blijft, maar ook omdat het niet gemakkelijk is om dezelfde combi van uiterlijk, gezondheid en karakter weer te fokken. Showen kan echt stress zijn voor sommige katten, maar Djurre vind het geweldig en brengt zelden veel tijd in zijn showkooi door, omdat hij liever helemaal relaxed de hele dag op tafel wil liggen en van alle aandacht ligt te genieten. Hij is niet hormonaal (ook te zien aan zijn uitzonderlijk goede vacht) en daarmee ook echt ideaal als showkatten en om als open kat te houden. Dat is iets wat ik van tevoren niet kan voorspellen, maar waar de huidige eigenaar gewoon heel veel geluk mee heeft gehad.

Hij reist heel Europa af en mag thuis zo nu en dan eens één van de dames dekken. Deze fokker is ook heel voorzichtig, geeft geen uitdekkingen en plaatst volgens dezelfde standaarden als ik een kitten bij fokkers. Dus ik hoef ook niet bang te zijn dat deze lijn opeens over een paar jaar overal opduikt.

Maar dit is dus de uitzondering op de regel, het meeste van wat ik fok gaat gewoon naar liefhebbers die alleen een gezellige bankhanger en knuffel willen.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 18-04-23 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:21

@Daphara wil je ontopic blijven?

Bovenstaande reactie past hier helemaal niet. Daar heb je andere topics voor en tevens neigt dit gewoon naar reclame maken.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:46

Mooie kater Daphara. Is die naar de world winner show geweest?

Ik ben een kleinschalige fokker binnen een heel klein ras. Ik heb het geluk dat ik een fokker heb die al 30 haar dit ras fokt die me helpt met alles. Ik ben zelf nog zo onervaren dat ik geen kitten plaats bij mensen die voor het eerst een nestje willen fokken. Ik wil mensen goed kunnen ondersteunen en ik kan dat nu niet.

Ik doe mijn best om goed te fokken. Ik test mijn katten en probeer de best mogelijke match te maken. Helaas niet heel gemakkelijk binnen zo’n klein ras maar gelukkig lukt het met de hulp die ik heb wel.

Voor mij is broodfok fok waarbij geld boven alles gaat. Gezondheid is niet belangrijk als er maar aan verdient kan worden. Of dit nu op grote of kleine schaal gebeurt dat maakt niet uit.
Persoonlijk vind ik mensen die nesten online plaatsen onder de noemer van een ras bijvoorbeeld de abessijn, maar dat de kittens dan een kruising blijken te zijn met een ander ras, voor dezelfde prijs als een “raszuivere” abessijn zonder op ziektes te testen ook onder broodfok vallen.

Wat eraan te doen? Geen idee. Als ik naar mezelf kijk verkoop ik geen open katers (tenzij naar een fokker die ik ken en vertrouw). Ik ben selectief naar mensen die een kitten willen. Ook ik plaats geen kitten alleen in een huis. Ik vind het belangrijk dat er een 2e kat is. Mensen mogen hun voorkeur opgeven, maar we kijken samen wat er bij iemands situatie past. Kittens verhuizen pas vanaf minimaal 14 weken maar vaak zat vanaf 16 of meer weken.

Doe ik alles goed? Vast niet. Gaat er wel eens wat fout? Oh ja. Probeer ik dat te voorkomen? Ja zeker.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:50

@Evamarie
Echt meid denk aan je gezondheid, ik heb de indruk dat je helemaal doorslaat over het woordje “doodziek”, dit kan niet goed zijn voor je bloeddruk.

De regels omtrent medicatie kunnen nu anders zijn, maar er is geen dierenarts die antibiotica voorschrijft bij een virus tenzij er een bacteriële infectie bijgekomen is, niet nu en ook niet in het verleden. Je hoeft echt geen (dieren)arts te zijn om dat te weten.

Evamarie schreef:
We weten allemaal wel dat het niet zo hoort te gaan bij de hobbyfok van een dier en ook veel hobbyfokkers maken fouten. Mijn topic gaat ook nog eens over de malifide broodfokhandel. Dat is wel even een heel ander verhaal.

Evengoed had ik bovenstaande met mijn verhaal al duidelijk genoeg gemaakt voor iedereen. Maar blijkbaar niet voor jou..

Hoe had ik moeten weten dat de fokker van jouw katten niet viel onder jouw definitie van ‘broodfokker’ als ik niet weet wat jij daaronder verstaat? (niet dat ik het niet gevraagd heb, maar…)

Ik heb al vaker aangegeven dat de term ‘broodfokker’ mij niet zoveel zegt, omdat de invulling voor een ieder anders is.

Evamarie schreef:
Stel dan gewoon vragen ipv dat je lukraak vanalles maar invult en durft te praten over 2 doodzieke katten uit de 'zogenaamde broodfok' Dit slaat nog kant of wall..

Nu zeg je weer dat ik je vragen moet stellen, maar je hebt ook al eerder gezegd geen reactie te willen geven op vragen van mij, het wordt wel wat verwarrend zo in wat je nou precies wel en niet wilt.

Mijn reactie komt puur uit de stelling die jij innam over de reden dat je niet een kitten van mij zou willen en vragen die je mij stelde over waarom ik niet eerder een dierenarts heb ingeschakeld bij de bevallende poes.
Je had die post ook kunnen negeren als je daar geen eerlijke en open reactie op terug had gewild, die post was namelijk niet op jouw gericht. Net als bovenstaande post niet op jouw gericht is.

Het is trouwens geen reclame, maar een uitleg hoe ik selecteer in welk kitten waar komt te wonen. Als dat off topic is, dan is er meer hier off topic en dat gebeurt soms, ik zal er iets meer op proberen te letten.

Ga je de anderen ook aanspreken of ben ik een speciaal geval?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:57

Dit is dus wel een voorbeeld van het probleem in dit topic.

Ik vind dus de mensen waar evamarie haar kittens gehaald heeft ook onder broodfokkers vallen. Maar heb in 1 van mijn vorige berichten wel wat vragen gesteld, want als je oplossingen voor broodfok wilt moet je wel weten wat je precies wilt voorkomen. En hoe marktplaats dat zou moeten kunnen, want helaas leren mensen ook gewoon bepaalde regels te ontwijken. Maar als er bepaalde bedenkingen en vragen gewoon overgeslagen worden gaan mensen of met anderen daarover kletsen of de discussie slaat dood want het is niet duidelijk wat nu precies er wel bedoeld wordt.

Het moeilijke is dat er al een hoop regels zijn, maar de controle en handhaving lastig is. Dan kan je nog meer of strengere regels willen, maar zonder handhaving heb je daar niks aan...

En heel eerlijk vind ik jouw manier van reageren nu vervelender en naarder, Evamarie. Je reageert op een hoop berichten niet of amper die wel ontopic gaan, of gaat in op een heel klein deel. Maar zoekt vervolgens wel de discussie op met andere bokkers die je blijkbaar? Niet mag en dat is dan hun schuld. Waar 2 vechten hebben toch echt 2 mensen schuld, negeer het gewoon als iemand het bloed zo erg onder je nagels vandaan haalt, want ook jijzelf maakt de sfeer in het topic niet beter zo.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:04

xoranlover schreef:
Mooie kater Daphara. Is die naar de world winner show geweest?

Nee helaas niet, anders had hij met die punten misschien nog wel eens de nummer 1 raskat wereldwijd kunnen worden. Maar de eigenaar was ook een keurmeester in die categorie op de WWS en dan mag je zelf als keurmeester geen kat uitbrengen in die categorie ivm belangenverstrengeling.

xoranlover schreef:
Ik ben een kleinschalige fokker binnen een heel klein ras. Ik heb het geluk dat ik een fokker heb die al 30 haar dit ras fokt die me helpt met alles. Ik ben zelf nog zo onervaren dat ik geen kitten plaats bij mensen die voor het eerst een nestje willen fokken. Ik wil mensen goed kunnen ondersteunen en ik kan dat nu niet.

Ik doe mijn best om goed te fokken. Ik test mijn katten en probeer de best mogelijke match te maken. Helaas niet heel gemakkelijk binnen zo’n klein ras maar gelukkig lukt het met de hulp die ik heb wel.

Voor mij is broodfok fok waarbij geld boven alles gaat. Gezondheid is niet belangrijk als er maar aan verdient kan worden. Of dit nu op grote of kleine schaal gebeurt dat maakt niet uit.
Persoonlijk vind ik mensen die nesten online plaatsen onder de noemer van een ras bijvoorbeeld de abessijn, maar dat de kittens dan een kruising blijken te zijn met een ander ras, voor dezelfde prijs als een “raszuivere” abessijn zonder op ziektes te testen ook onder broodfok vallen.

Voor mij is ‘broodfok’ inderdaad hetzelfde als voor jou; geld gaat boven welzijn van de dieren. Of het nu om een kleine hobbyfokker gaat of om een grootschalige handelaar.

xoranlover schreef:
Wat eraan te doen? Geen idee. Als ik naar mezelf kijk verkoop ik geen open katers (tenzij naar een fokker die ik ken en vertrouw). Ik ben selectief naar mensen die een kitten willen. Ook ik plaats geen kitten alleen in een huis. Ik vind het belangrijk dat er een 2e kat is. Mensen mogen hun voorkeur opgeven, maar we kijken samen wat er bij iemands situatie past. Kittens verhuizen pas vanaf minimaal 14 weken maar vaak zat vanaf 16 of meer weken.

Doe ik alles goed? Vast niet. Gaat er wel eens wat fout? Oh ja. Probeer ik dat te voorkomen? Ja zeker.

Fijn dat je een mentor hebt.
Een goede mentor is belangrijk hoor, ik ben nog steeds goed bevriend met de mentor die mij op weg geholpen heeft, ondanks dat zij 8 jaar geleden is gestopt met fokken. Het “wereldje” is klein, maar soms ook echt een dolhof waar je doorheen moet worstelen. Goede fokkers zijn niet de mensen die nooit fouten maken, maar de mensen die leren van fouten en altijd het welzijn van hun dieren voorop blijven zetten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:14

Ik ga even heel vies heel selfish doen, maar ik zweer dat er nog eens een heilige Birmaan komt <3 maar dan wel 2, dus ik moet nog even doorsparen <3 2 broertjes en graag wat stoere kittens :j

Verder vind ik de posts van Daphara en xoranlover juist wel heel mooi. Die laten goed zien wat er allemaal bij komt kijken als je fokken echt goed wilt doen :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:27

Daphara schreef:
*KNIP*

Voor mij is ‘broodfok’ inderdaad hetzelfde als voor jou; geld gaat boven welzijn van de dieren. Of het nu om een kleine hobbyfokker gaat of om een grootschalige handelaar.

*KNIP*

Eens, over katten fokken en broodfok in de kattenwereld kan ik weinig zinniga zeggen maar wat mij betreft is bovenstaande precies hetzelfde voor honden fokken.

Je fokt voor het behoud en vooruitgang van het ras, niet voor het geld.

Of je nu een hobbyfokker bent of niet, als je fokt voor je 'brood' of omdat je eraan wilt verdienen ben je niet op de juiste manier bezig imo.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:33

:j

100%

En ik zal vast inleveren op mijn eerste nest, maar als ik gezonde happy honden fok, en toekomstige baasjes blijmaak, + wat verbeter ben ik een gelukkig mens.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:36

Avalanche schreef:

100%

En ik zal vast inleveren op mijn eerste nest, maar als ik gezonde happy honden fok, en toekomstige baasjes blijmaak, + wat verbeter ben ik een gelukkig mens.

Wij bij mij ook zeker het geval, ik heb het niet tot de laatste euro uitgerekend omdat ik al ver van tevoren spullen ben gaan kopen maar eraan overgehouden heb ik niet. En met de upgrades, aanpassingen en spul wat er voor het tweede nest aangekocht worden is het volledig afhankelijk van de nestgrootte of ik daar iets aan ga overhouden.

Als je de werkuren zou tellen, dan sowieso niet. _O-

Máár, zoals ik zeg al aangaf, is dat absoluut bijzaak.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:40

KimD schreef:
Avalanche schreef:

100%

Wij bij mij ook zeker het geval, ik heb het niet tot de laatste euro uitgerekend omdat ik al ver van tevoren spullen ben gaan kopen maar eraan overgehouden heb ik niet. En met de upgrades, aanpassingen en spul wat er voor het tweede nest aangekocht worden is het volledig afhankelijk van de nestgrootte of ik daar iets aan ga overhouden.

Als je de werkuren zou tellen, dan sowieso niet. _O-

Máár, zoals ik zeg al aangaf, is dat absoluut bijzaak.

Haha dit ja. Plus ik show met de katten wat natuurlijk niet noodzakelijk is voor de fok maar het geeft me wel inzicht in wat andere mensen verbeterd zouden willen hebben aan mijn poes (en ik vind het leuk) maar als ik dan pietluttig dat erbij ga tellen kom ik nooit uit dr kosten.

Nu boeit me dat niet. Ik wil het ras presenteren (heel veel kennen het niet) en dat mijn poes het dan goed doet is wel fijn. Maar kost natuurlijk ook flink wat.