Regelgeving bijtincident hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:25

Qua regelgeving kan je niks. Je moet gewoon uit de buurt van de hond blijven. Dan kan je zoon autistisch zijn maar Nee blijft toch nee? Jij zegt dat hij bij je moet blijven en niet naar de hond mag. Klaar dus toch?
De eerste keer dat dit gebeurde is al vervelend. Sowieso nooit vreemde honden aaien, maar oké dit kan gebeuren en is erg vervelend. Gelukkig alleen een kras op zijn wang. Maar die tweede keer snap ik echt niet. Waarom laat jij hem daar naar toe gaan? Blijkbaar heeft hij zelf geen negatieve ervaring opgedaan en is hem ook niet verteld dat hij maar beter niet meer naar vreemde honden/die hond specifiek moet gaan. Je zag hem daar dus ook niet naar toe lopen? Hier gaan gewoon meerdere dingen mis en dat kan je niet zomaar op de eigenaar van de hond afschuiven. Die stond ergens apart met de hond toch?
Ik ben het wel eens dat de eigenaar van de hond vanaf nu beter kan zeggen dat de hond niet meer geaaid mag worden. Maar in eerste instantie ben jij als moeder verantwoordelijk voor het gedrag en de veiligheid van je eigen kind.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:50

Ik ben het volledig eens met de mening dat de hondeneigenaar niet verboden kan worden daar te staan en dat het de verantwoordelijkheid van TS is om te zorgen dat haar kind niet in de buurt komt van vreemde honden.

Maar ik heb toevallig zelf 2 bijtincidenten meegemaakt afgelopen jaar en ik vind ook wel dat er door hondeneigenaren bijzonder laconiek gereageerd wordt. Beide keren zijn er zelfs geen excuses gemaakt door de eigenaren. En beide keren liepen wij gewoon langs zonder iets te doen. Ik zou me echt kapot schamen als mijn hond iemand out of the blue zou bijten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:55

Maar er is niet out of the bleu gebeten.

Voor een hond kan het heel dreigend overkomen als een kind boven een hond gaat hangen. Een aai geven is iets anders dan een hond terroriseren. En een snauw geven waardoor er een oppervlakkige kras ontstaat wil niet zeggen dat er gebeten is. Mijn chihuahuas laten al krassen achter in enkel hun spel als ze weer eens het touw verkeerd vast pakken. Maar sommige mensen maken van een vlieg nou eenmaal een olifant.

Ts geeft aan dat haar kind daarin onvoorspelbaar is en dat ze haar kind dus ook uit het oog kan verliezen. Dat vind ik een kwalijke zaak zeker als je weet dat die mevrouw met haar hond er ook vaak staat en dat je kind daarin onberekenbaar is. Sta je daar met je aangelijnde hond. Komt dat joch ineens weer op je hond afgerend. Dat mag niet gebeuren.

Daarvoor is er toch ook geen sorry dat mijn kind uw hond lastig valt met er achteraan "ik zal beter op hem letten" want dat is wel gepast hier.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 20-10-22 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:59

DuoPenotti schreef:
Luckystory schreef:
Er heeft toch niemand gezegd dat het kind impulsief is?
Hij vraagt zelfs aan de eigenaar om de hond te mogen strelen.
Jullie maken er nu van dat het soort van stuiterend ettertje is. Terwijl TS alleen maar aangeeft dat het kindje op het schoolplein op de speeltuin speelt en dat het dan kan voorvallen dat hij de hond ziet en dan gaat vragen of hij mag strelen. En dat de eigenaar dit altijd toestaat.
Er is nergens gezegd dat het kind gekke dingen doet.
Maar soit, kinderen mogen blijkbaar gebeten worden zolang je je gevaarlijke hond maar overal mag meenemen. Want dat is veel belangrijker dan de veiligheid van een kind.
Wat een kromme redenatie. Zo'n hond heeft voor mij geen plek in de openbare ruimte.

Citaat:
Anderzijds staan we op een drukke schoolplein. Totaal onoverzichtelijk.
Mijn zoontje loopt niet meer weg en gaat gewoon spelen.
Ik kan niet overzien dat hij ineens vanuit speeltuin rent nr een hond.

Dit kinkt mij erg impulsief.

En dat vragen, mama was daar ook niet bij want het kind was al naar de hond gerent waar ts dus niet bij stond.
En goed, ik heb dan vraagtekens als een kind er ineens heen rent of hij dan ineens stopt en gaat vragen mag ik aaien. Hoeveel kinderen zouden dat echt doen?

Ik denk dat vrij veel kinderen dat inderdaad gewoon doen.
Je weet wel, èchte kinderen, niet die extremistisch opgeblazen theoretische Stormpjes van bepaalde Bokkers :=

Er zijn vervelende kinderen. Vervelende moeders.
Maar ook vervelende honden en vervelende baasjes daarvan.

Als voorbeeldje: onze jongen kan een beetje raar en angstig reageren op honden.
Weet je waarom? Omdat al van baby af aan dat kind meerdere keren besprongen is door loslopende honden waarvan baasjes zeggen "hij doet niks hoor". Maar die wel tegen je in een voorzitje op je fiets zittende baby of peuter op springen, de beentjes en armpjes krassen met hun nagels en hem wild in het gezicht likken waar zo'n uk zich rot van schrikt en je als moeder nauwelijks iets aan kan doen omdat je geen ledematen vrij hebt omdat je die fiets overeind staat te houden.

Of als je kind zelf rondloopt, dat er dan van die wild-enthousiaste kalven op je kind af komen stuiven.
Die het net zo goed, blij, speels en aardig bedoelen als van van die losgeslagen kinderen die op honden af komen rennen. Maar als je een meter groot bent is het toch een hele andere beleving als er een grote hond op je af komt stuiven, tegen je opspringt, overal langs je heen krabbelt met klauwende poten en je tegen de grond probeert te werken.

Door van die laconieke hondeneigenaren zit ik nu met een kind dat "verkeerd" op honden reageert.
Elke keer heb hem net weer een beetje voor elkaar, dat hij honden weer leuk begint te vinden, en dan hebben we weer zo'n situatie dat hij finaal onder de voet gelopen wordt :x

Honden eigenaren mogen zelf ook wel een beetje verantwoordelijkheid nemen over de omgang van hun hond met kinderen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:01

Mijn honden hoeven dus geen omgang met andermans kinderen.

Je zorgt maar dat je de koters bij ze weg houd ;)

Ik doe het zelfde. Maar zoek ook de plekken waar kinderen komen niet op.

Honden zijn honden en kinderen zijn kinderen. Ze spelen op hun eigen manier. En wij leren onze honden zich te gedragen zoals wij dat willen. Maar dat is geen "natuurlijk" gedrag dus de hond schikt zich vaak naar ons. Maar gaat stress of angst meespelen dan neemt het instinct het vaak over. Al is de hond normaal Poepie braaf kun je dat nooit 100 procent garanderen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:14

Ik heb geen nare ervaringen met honden. Ik ben opgegroeid met Mechelse en Duitse herders in huis.
Maar no way dat mijn vader die honden mee nam naar drukke plekken waar veel kinderen waren.
Net omdat het grote honden waren en je nooit zeker weet hoe ze kunnen reageren. Daarnaast deed je de honden daar sowieso geen plezier mee. Die gingen liever mee naar het bos.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:18

pmarena schreef:
Ik denk dat vrij veel kinderen dat inderdaad gewoon doen.
Je weet wel, èchte kinderen, niet die extremistisch opgeblazen theoretische Stormpjes van bepaalde Bokkers :=

Er zijn vervelende kinderen. Vervelende moeders.
Maar ook vervelende honden en vervelende baasjes daarvan.

Als voorbeeldje: onze jongen kan een beetje raar en angstig reageren op honden.
Weet je waarom? Omdat al van baby af aan dat kind meerdere keren besprongen is door loslopende honden waarvan baasjes zeggen "hij doet niks hoor". Maar die wel tegen je in een voorzitje op je fiets zittende baby of peuter op springen, de beentjes en armpjes krassen met hun nagels en hem wild in het gezicht likken waar zo'n uk zich rot van schrikt en je als moeder nauwelijks iets aan kan doen omdat je geen ledematen vrij hebt omdat je die fiets overeind staat te houden.

Of als je kind zelf rondloopt, dat er dan van die wild-enthousiaste kalven op je kind af komen stuiven.
Die het net zo goed, blij, speels en aardig bedoelen als van van die losgeslagen kinderen die op honden af komen rennen. Maar als je een meter groot bent is het toch een hele andere beleving als er een grote hond op je af komt stuiven, tegen je opspringt, overal langs je heen krabbelt met klauwende poten en je tegen de grond probeert te werken.

Door van die laconieke hondeneigenaren zit ik nu met een kind dat "verkeerd" op honden reageert.
Elke keer heb hem net weer een beetje voor elkaar, dat hij honden weer leuk begint te vinden, en dan hebben we weer zo'n situatie dat hij finaal onder de voet gelopen wordt :x

Honden eigenaren mogen zelf ook wel een beetje verantwoordelijkheid nemen over de omgang van hun hond met kinderen.

Maar van de situatie die jij nu beschrijft zul je mij nooit horen zeggen dat het goed te praten is als 'laconieke' hondeneigenaar en daarin is de hondeneigenaar ook gewoon fout, punt.

Net zoals er ouders zijn die hun kinderen niet opvoeden zijn er ook mensen met honden die hun honden niet opvoeden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:22

BeFunny schreef:

Helaas is mijn ervaring dus dat die honden vanzelf wel op je kind af komen stuiteren als je gewoon ergens door een bos fietst ofzo.....

En een moeder die haar kind aangeleerd heeft om te vragen of hij mag aaien, zoals TS aangeeft, heeft het volgens mij helemaal niet zo slecht gedaan.

Natuurlijk zou ik het zelf ook irritant vinden als ik ergens sta te wachten met een hond en er komen elke keer kinderen zemelen of ze mogen aaien. En dat je dan degene bent die die kinderen moet gaan teleurstellen. Maar op het moment dat je een hond meeneemt naar school dan is het wel behoorlijk logisch dat er allerlei soorten kinderen op af zullen komen.

Dat er iemand met een hond bij een school gaat staan, en dan klagen dat er kinderen op af komen, wat Bokkers hier nu een beetje doen met "die kinderen moeten er gewoon bij uit de buurt blijven: ... dat is ook wel wat apart :=

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:32

Waar staat dat die persoon klaagt?

Ik vind dat ook rondom het schoolplein als je je hond aangelijnd hebt je niet hoeft te verwachten dat kinderen op je hond afstormen. Je mag verwachten dat ouders hun kinderen Iig in de gaten houden. Buiten het schoolplein lopen er vast vaker mensen met honden. Die hebben daar alle recht toe. En het hond aaien is niet altijd veilig dus daar bescherm je je kind in lijkt mij.

Als de hond los is en het is omgekeerd dan is dat een heel ander verhaal maar je hebt als ouders zelf de verantwoording over je kind. En niet andere mensen die om het schoolplein staan.

Ik vind het andersom zoals jij het omschrijft kind in fiets zitje en lastig gevallen worden door loslopende honden ook not done. De honden eigenaar heeft gewoon te zorgen dat een ander er geen hinder van ondervind. Ook in losloop gebieden. Helaas hebben wij ook wel eens last van andermans grote joekels die onze ukken komen terroriseren daardoor mijd ik de drukke losloopgebieden. Lastige honden en dito eigenaren heb je zeker.

Maar dat is hier met die vrouw die met haar aangelijnde hond buiten het schoolplein rustig op haar kind wacht niet aan de orde.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:55

pmarena schreef:
BeFunny schreef:

Helaas is mijn ervaring dus dat die honden vanzelf wel op je kind af komen stuiteren als je gewoon ergens door een bos fietst ofzo.....

En een moeder die haar kind aangeleerd heeft om te vragen of hij mag aaien, zoals TS aangeeft, heeft het volgens mij helemaal niet zo slecht gedaan.

Natuurlijk zou ik het zelf ook irritant vinden als ik ergens sta te wachten met een hond en er komen elke keer kinderen zemelen of ze mogen aaien. En dat je dan degene bent die die kinderen moet gaan teleurstellen. Maar op het moment dat je een hond meeneemt naar school dan is het wel behoorlijk logisch dat er allerlei soorten kinderen op af zullen komen.

Dat er iemand met een hond bij een school gaat staan, en dan klagen dat er kinderen op af komen, wat Bokkers hier nu een beetje doen met "die kinderen moeten er gewoon bij uit de buurt blijven: ... dat is ook wel wat apart :=

Het is gewoon in het algemeen beter om je kind te leren om niet met vreemde dieren contact te zoeken, ongeacht waar dat dier zich bevind en welk diersoort het is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:24

Luckystory schreef:
Er heeft toch niemand gezegd dat het kind impulsief is?
Hij vraagt zelfs aan de eigenaar om de hond te mogen strelen.
Jullie maken er nu van dat het soort van stuiterend ettertje is. Terwijl TS alleen maar aangeeft dat het kindje op het schoolplein op de speeltuin speelt en dat het dan kan voorvallen dat hij de hond ziet en dan gaat vragen of hij mag strelen. En dat de eigenaar dit altijd toestaat.
Er is nergens gezegd dat het kind gekke dingen doet.
Maar soit, kinderen mogen blijkbaar gebeten worden zolang je je gevaarlijke hond maar overal mag meenemen. Want dat is veel belangrijker dan de veiligheid van een kind.
Wat een kromme redenatie. Zo'n hond heeft voor mij geen plek in de openbare ruimte.

Maar TS ziet hem niet eens er heen gaan dus hoe weet ze dat?

Nu is het ineens een gevaarlijke hond? _O-

Baas neemt haar verantwoordelijkheid: ze heeft hem aangelijnd en staat op openbaar terrein.

Moeder neemt haar verantwoordelijkheid niet want die haar kind is haar al meerdere malen aan de aandacht ontglipt. Wat als ie voor een auto liep ipv naar de hond?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-10-22 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:25

Luckystory schreef:
Kom zeg, het kind heeft een kras in het gezicht. Dat is wel degelijk bijten.

Bij een serieuze aanval heeft het kind geen gezicht meer. Als een hond echt schade wil aanrichten, doet hij dat, en dan heb je heel andere wonden.
Luckystory schreef:

Echt letterlijk NIEMAND zegt dat. En deze hond is absoluut niet gevaarlijk.

Luckystory schreef:
Dus omdat het kindje autisme heeft, is het ok dat de hond hem niet leuk vindt?
Dat kindje mag gebeten en bedreigd worden?
En het is aan de mama en het kindje om op hun hoede te zijn?

Alweer niemand die dat zegt.
Luckystory schreef:
Ik ben echt geshockeerd door sommige meningen hier.

Je bent geshockeerd door dingen die je zelf hebt verzonnen, want er is werkelijk niemand die dat heeft gezegd.

Daphara

Re: Regelgeving bijtincident hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:37

Dames, jullie vergeten dat deze hond ook niet een "vreemde hond" is voor het zoontje van TS.
TS heeft gezegd:

magicmist schreef:
Hij heeft deze hond in het verleden vaker geaaid en ging altijd goed.
Tot net voor de vakantie.

Een kind met autisme iets afleren, wat tot voor de zomervakantie altijd kon en mocht, is veel moeilijker dan simpelweg zeggen, "nu mag het niet meer".
Voor het kind is dit geen vreemde hond en het kind ziet zelf het gevaar van deze hond niet in. De hond zelf vind het contact met het kind duidelijk niet meer prettig.

In deze hebben moeder en de eigenaar van de hond beiden een verantwoording.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 13:37

heel even: mijn zoontje is geen onopgevoed ettertje.
hij heeft zo zijn problemen, we hebben hem zodanig opgevoed dat hij altijd vraagt om te aaien,
Hij heeft zo zijn problemen gehad met luisteren en wegrennen. geloof me. dat is echt niet leuk.
Voorheen werd hij altijd nr opa en oma gebracht als ik de oudste nr school bracht, omdat hij gevaar niet zag en zomaar wegrende.
hij is zelfs met zwemles het water ingesprongen, en ja ik stond erbij. dat gebeurt in een seconde.
hij kon nergens mee nr toe. boodschappen doen etc was een crime.

We hebben hem zelfs aan'een lijn'gehad.
Nu inmiddels rent hij niet meer weg.
niet richting weg, auto's etc. Hier zijn we drie jaar mee bezig geweest om hem dit aan te leren.
Dus de opvatting dat hij zomaar wegrent is absoluut niet aan de orde.
Hij mag van mij wel op de speeltuin en grasveld rondom spelen.
en ja daar is ook deze hond.
INmiddels heb ik de eigenaresse gesproken en hebben we een goede afspraak kunnen maken hierover.
de hond schijnt overigens in het verleden met nog een ander kindje problemen te hebben gehad.
Dit kindje had TOS en begreep niet veel. op een of andere manier kan deze hond daar niet goed tegen.

mijn zoontje heeft overigens deze hond enkel geaaid. en geen pijn gedaan.
is ook niet druk geweest voor de hond.
hij heeft enkel en alleen geaaid.
Laatst bijgewerkt door magicmist op 20-10-22 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:39

Nou, fijn voor jullie dan!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:40

Daphara schreef:
Dames, jullie vergeten dat deze hond ook niet een "vreemde hond" is voor het zoontje van TS.
TS heeft gezegd:

Een kind met autisme iets afleren, wat tot voor de zomervakantie altijd kon en mocht, is veel moeilijker dan simpelweg zeggen, "nu mag het niet meer".
Voor het kind is dit geen vreemde hond en het kind ziet zelf het gevaar van deze hond niet in. De hond zelf vind het contact met het kind duidelijk niet meer prettig.

In deze hebben moeder en de eigenaar van de hond beiden een verantwoording.

Maar dit zal dan voor een buitenstaander toch nog moeilijker zijn om hem iets te verbieden dat tot dan toe altijd mocht?

Anyhow, fijn dat jullie tot een afspraak gekomen zijn Ts. Mogen we ook weten wat die is of zeg je dat liever niet? (wat ook oké is natuurlijk.)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 13:44

@ Ayasha:
We hebben afgesproken dat zij bij het fietspoortje staat en ik aan de andere zijde.( dan zijn we net buiten beeld voor elkaar).
Mocht het zo zijn dat mijn zoontje daar heen loopt, dan zal zij nee zeggen.en mij roepen.
Ik zal zorgen dat mijn zoontje er in principe niet meer op de hond afloopt. Ik ben hier al mee begonnen met picto's etc.
echter is dat niet 123 aan te leren bij een kindje met autisme, en tevens een ontwikkelingsachterstand heeft.
Dus voor nu doen we het zo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:46

Fijn dat jullie iets bedacht hebben samen, hopelijk voor iedereen een fijne oplossing +:)+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:47

Het feit dat het voorheen goed ging en nu niet meer dat laat alleen maar zien dat er iets gebeurd is waarbij de hond zich niet prettig voelt. En dat honden geen robotjes zijn.

Een kind groeit en wordt groter, sterker en voor de hond dreigender. En misschien is de hond zelf inmiddels volwassen en was het toen nog jong.
Als er dan een keer de serieuze waarschuwing is geweest vanuit de hond moet je gewoon zorgen dat het kind bij de hond uit de buurt blijft en andersom. Dat het voorheen goed ging dat maakt daarin geen verschil dat was voorheen en is niet meer aan de orde.

Gelukkig heeft ts nu wel goede afspraken met de honden eigenaar en dat is fijn.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 13:47

wat ik nog even wil aanvullen voor beeldsituatie.
mijn zoontje is 5. heeft 2 mnd geleden een diagnose± adhd, autisme en ontwikkelingsachterstand gekregen.
mede door genetische afwijking. waar ik drager van ben. zelfs de hulpverleners zoeken nr een manier om hem te leren kennen
het is dus ook niet een kind met enkel autisme. we zijn nog altijd zoekende naar een manier wat het beste past.
Hij heeft tot zijn vier jaar niet gepraat bijvoorbeeld.en picto´s begreep hij niet.
erg lastige situatie dus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:49

magicmist schreef:
@ Ayasha:
We hebben afgesproken dat zij bij het fietspoortje staat en ik aan de andere zijde.( dan zijn we net buiten beeld voor elkaar).
Mocht het zo zijn dat mijn zoontje daar heen loopt, dan zal zij nee zeggen.en mij roepen.
Ik zal zorgen dat mijn zoontje er in principe niet meer op de hond afloopt. Ik ben hier al mee begonnen met picto's etc.
echter is dat niet 123 aan te leren bij een kindje met autisme, en tevens een ontwikkelingsachterstand heeft.
Dus voor nu doen we het zo

Fijn dat jullie het op die manier hebben kunnen oplossen samen! :) Mooie oplossing ook IMO.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:51

Fijn dat jullie tot een oplossing gekomen zijn!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:02

magicmist schreef:
wat ik nog even wil aanvullen voor beeldsituatie.
mijn zoontje is 5. heeft 2 mnd geleden een diagnose± adhd, autisme en ontwikkelingsachterstand gekregen.
mede door genetische afwijking. waar ik drager van ben. zelfs de hulpverleners zoeken nr een manier om hem te leren kennen
het is dus ook niet een kind met enkel autisme. we zijn nog altijd zoekende naar een manier wat het beste past.
Hij heeft tot zijn vier jaar niet gepraat bijvoorbeeld.en picto´s begreep hij niet.
erg lastige situatie dus.

Dat is niet mooi. Sterkte daarmee.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:05

Goed opgelost! Fijn dat jullie er samen uitgekomen zijn.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:10

Goed dat jullie daarin een weg gevonden hebben.
Sterkte met de situatie!