Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 15:07

@kimmie : nagel op de kop. In de broodfokwereld wordt er af en toe eens een andere tussengegooid, om de hondjes gezonder te maken/houden. Zij moeten immers (in Belgie dan toch) twee jaar garantie geven op hun pups, en dan niet alleen op parvo e.d. Ze hebben er dus alle belang bij om de hondjes zo gezond mogelijk te fokken. Het zou een goede zaak zijn moesten dergelijke lookalikes in het stamboek kunnen opgenomen worden, om alzo de genenpoel te verbreden, MITS volledig medisch goedgekeurd. En daar wringt het schoentje natuurlijk al.
In cavaliermiddens is het al vloeken in de kerk als je een zwarte of chocolade pup ertussen hebt, omdat er bij deze al per definitie ergens een aap in de boom zit.

Bij de oorsprong van het ras waren het hondjes met een redelijke spitse snuit en atletisch lichaam.
Afbeelding

Toen kwam er de rage van de platsnuiten en is met gaan kruisen met pugs en japan chins om een plattere neus en meer toy-like hondjes te krijgen. Men is dan naar dit gegaan:
Afbeelding

Begin jaren 40 wou men dan toch weer een hond met meer snuit en een steviger lichaam, en is men gaan kruisen met de springer spaniel. Zo zijn dan de King Charles Spaniel (platsnuiten) en Cavalier King Charles Spaniel twee verschillende rassen geworden, en is de cavalier ontstaan zoals we hem allen kennen.
Afbeelding

Dit is nu toch allemaal niet zo heel erg lang geleden. Waarom kan er dan nu niet toegelaten worden dat er vreemd (Amerik. Cocker of Springer) bloed ingebracht wordt om het ras te verbeteren? Ikzelf ben gek op cavaliers, maar ik zou het niet erg vinden er eentje te hebben met een groter hoofd en meer snuit. En bij mij gaat het niet om het geld. Ik zou net zoveel betalen voor dergelijk hondje, dan voor een stamboekcavalier. Maar het probleem is dat ik niemand gevonden heb die buiten stamboek fokt, maar wel zijn ouderdieren laat testen.
Rytir : jij spreekt over pretnestjes waar over is nagedacht. Allemaal goed en wel, maar ik heb ze in elk geval niet gevonden.
Bij de quarters bv kun je ook het ras verbeteren door inbreng van volbloed, en alsnog een vol AQHA papier krijgen. Zo erg is dat toch allemaal niet?

DezeNaam

Re: Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:29

Geen geld kunnen verdienen met kruisingen lijkt me 'achterhaald'. Kijk even op Marktplaats (nee, betrouwbaar is het niet) hoeveel mensen vragen voor een kruising (zonder toegevoegde waarde aan het ras/de fok). Blijkbaar verkoopt dat ook gewoon.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:36

Rytir schreef:
Wat jij zegt kimmie is denk ik wel heel raak. Mensen willen een raszuivere en als dat het niet is een pak minder voor betalen..

Wat kost een Labradoodle tegenwoordig? :o?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:49

Zielig zeg, die foto’s.
Ik zou graag en Frans bulletje erbij willen,
Maar dat gaat niet gebeuren zolang ze met die platte bekkies gefokt worden.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:35

tones schreef:
Zielig zeg, die foto’s.

Als je opzoek bent naar FBs met geteste ouders en een normale snuit, kijk eens bij Hawbucks: http://www.hawbucks.nl/
Zij wordt verguisd door haar collegae FB-fokkers en is - als ik het goed heb - DA assistent.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:19

herr_balou schreef:
tones schreef:
Zielig zeg, die foto’s.

Als je opzoek bent naar FBs met geteste ouders en een normale snuit, kijk eens bij Hawbucks: http://www.hawbucks.nl/
Zij wordt verguisd door haar collegae FB-fokkers en is - als ik het goed heb - DA assistent.

Ze mogen misschien iets meer neus hebben dan de "standaard" Franse Bullen, maar het blijven platneuzen!

Vergelijk de neus eens met de neus van een Lab/ herder/staande en het is direct duidelijk dat óók de Franse Bullen "met neus" véél te weinig neus hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:23

Interessante link. Voor mij alsnog lastig te begrijpen dat iemand voor dit ras kiest, dat imo zo niet goed in elkaar zit. Het klinkt wel alsof ze er in willen verbeteren, en transparant willen zijn, en dat vind ik positief, maar ja, ergens blijft het een beetje tegenstrijdig ofzo.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 01:01

mvdende schreef:
herr_balou schreef:

Ze mogen misschien iets meer neus hebben dan de "standaard" Franse Bullen, maar het blijven platneuzen!

Vergelijk de neus eens met de neus van een Lab/ herder/staande en het is direct duidelijk dat óók de Franse Bullen "met neus" véél te weinig neus hebben.

De FB heeft nooit een neus gehad zoals de rassen die jij opsomt. En nee, het is ook niet mijn ras* maar als je dat ras wel wilt kun je maar beter bij haar een pup kopen. Zij wil gezonde FBs mét neus fokken die bijvoorkeur via natuurlijke weg kunnen bevallen ipv met keizersnede.

* ik heb geen voorkeur voor ras, nouja, heel veel spreken mij totaal niet aan vanwege of (modern) uiterlijk en/of karakter en/of fokdoel, bij dat laatste kun je denken aan verdediging en vechten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:50

Bij bullen speelt ook nog de neusgat wijdte mee, sommige honden ademen door spleetjes, dan kan zo'n hondje wellicht wel een langere neus hebben, maar alsnog het stik benauwd hebben..

Afbeelding

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 11:16

interessante link, herr-balou.
Dat is dus mijn hoop! Dat meer fokkers dit zullen gaan doen en op die manier toch het ras proberen behouden én er meer gezondheid infokken.
@kimmie: dat wist ik niet. Zulke neusgaten zien er inderdaad niet erg voordelig uit...
Dat de fokster dierenartsassistente is zegt niks. Ik ken genoeg dierenartsen die ook honden fokken, en zich niks aantrekken van dergelijke zaken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 11:21

DezeNaam schreef:
Geen geld kunnen verdienen met kruisingen lijkt me 'achterhaald'. Kijk even op Marktplaats (nee, betrouwbaar is het niet) hoeveel mensen vragen voor een kruising (zonder toegevoegde waarde aan het ras/de fok). Blijkbaar verkoopt dat ook gewoon.

De honden op marktplaats zijn meestal duurder dan deze bij stamboomfokkers die wél testen en verantwoord (proberen) te fokken. Een labradoodle kost gemiddeld tussen de 2500-5000€, afhankelijk van het kleur.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:34

Hawbucks is met fokken gestopt geloof ik... maar hier in Duitsland wordt er inmiddels wel veel meer gefokt met langere neuzen en open neusgaten en staart bij franse bulldoggen.

Ik heb ooit eens bij de dierenarts in de wachtkamer gezeten en daar kwam een vrouw binnen met 2 mopshondjes, deze gorgelden zo hard dat ik echt naar buiten ben gegaan, ik kreeg het er zelf gewoon stik benauwd van, de eigenaresse zelf lachte erom "hoort bij het ras" zei ze nog... :roll:

Ik kan het alleen maar zielig vinden voor de honden die er ook niet om gevraagd hebben in zo'n invalide lijfje * omdat wij mensen dat 'mooi' vinden* op de aardbol gezet worden :\

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:44

kimmie261 schreef:
Hawbucks is met fokken gestopt geloof ik... maar hier in Duitsland wordt er inmiddels wel veel meer gefokt met langere neuzen en open neusgaten en staart bij franse bulldoggen.

Ik heb ooit eens bij de dierenarts in de wachtkamer gezeten en daar kwam een vrouw binnen met 2 mopshondjes, deze gorgelden zo hard dat ik echt naar buiten ben gegaan, ik kreeg het er zelf gewoon stik benauwd van, de eigenaresse zelf lachte erom "hoort bij het ras" zei ze nog... :roll:

Ik kan het alleen maar zielig vinden voor de honden die er ook niet om gevraagd hebben in zo'n invalide lijfje * omdat wij mensen dat 'mooi' vinden* op de aardbol gezet worden :

Mijn schoonzus heeft 2 mopshondjes. Daar krijg ik het ook altijd benauwd van als ik ze ook ademen/rochelen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:24

Ik heb in Engeland als trimmer gewerkt.
Meerdere mopshondjes op tafel gehad waarvan, naast de ademhalingsproblemen, ook nog eens de tong zoveel te lang was, waardoor deze niet in de bek paste en dus voor de helft was uitgedroogd en gebarsten |(

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:27

Ben eens gaan wandelen met onze doodle, met vrienden, we waren met 4 volwassen , 4 kinderen en onze doodle ( herplaatser )
We hoorden opeens allemaal iets , konden er de vinger niet opleggen
Geluid werd steeds luider en klonk erg onaangenaam, we zagen nog steeds niks
Bleek er een georganiseerde wandeling te zijn voor mopshondjes
Heel veel baasjes met mopshondjes die je dus letterlijk aan hoorde komen
Baasjes leken het heel normaal te vinden
Ik vond het toen zo sneu dat ik me ben gaan verdiepen in ongezonde rassen
En wat je dan allemaal tegenkom, tenenkrommend
En ja wij hebben nu een zeer populaire doodle, was niet gepland wij willen namelijk alleen maar herplaatsers en hoeven geen rashond, eis is wel dat hij weinig tot niet verhaart wegens lichte allergie
Onze doodle is nu 6 jaar en lijkt gezond, hyperactief wat wel bij het soort , zeg expres soort want een ras is het nog niet vind ik, maar een geweldige hond.
Vorige baas heeft zich verkeken op het karakter
Deze honden nemen geen genoegen met drie maal daags een blokje om, maar moeten uitgedaagd worden en veel lopen.

Heb vroeger een schapendoes en kooiker gehad beiden via rasvereniging gekocht
En helaas beiden jong overleden
Schapendoes was nog geen 8 , bleek een erfelijke vorm van kanker te hebben
Kooiker nog geen 4 geworden had ook een kwaal die bij het ras hoorde.

En dan is de schapendoes nog een relatief gezond ras en dit speelde al 20 jaar geleden dat ik hem kocht
Als ik had geweten wat ik nu weet dat had ik anders beslist

Ik vind de Noren top, banden leggen aan de fok van deze ongezonde rassen , de honden zijn er de dupe van
Ik snap dat je de cavalier een geweldig ras vindt, zijn ook top hondjes qua karakter .
Maar fokken met ongezonde hondjes met leed tot gevolg is gewoon een hele dikke vette NO GO

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 13:10

Afbeelding

Dit is ons roedel, met de doodle van de dochter erbij. Qua gezondheid hebben we met de chowchow het meeste last. Hij heeft HD en ED in heel hoge graad, waardoor we al enkele keren de DA lieten komen om hem te euthanaseren, maar dan vonden we hem telkens op het moment surprême net weer beter. Ondertussen is het redelijk onder controle, omdat de meeste losse fragmenten verbeend zijn. Hij wordt regelmatig opgevolgd door de DA en krijgt dan tijdelijk inflacam. Hij heeft ook dikwijls hotspots.
Het blenheim cavje is 12 jaar oud en zo goed als blind. Voor de rest nog helemaal OK. Zelfs niet het minste hartruisje. De andere twee zijn nog jong, de doodle ook.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:47

Ik had vroeger een super lieve, sociale Duitse x Mechelse herder. Ging met alle honden goed om. Op een gegeven moment kom ik thuis, hoor een vreemd grommend geluid en mijn hond sjeest de hoek om, haren overeind.. ik ga snel kijken, loopt daar een man met vijf Engelse Bulldogs. Mijn hond stond echt vol in de defense van wtf komt er nu voor gevaarlijk monster op mijn pad!?
De man was boos want, zei hij, stel dat mijn hond een krasje zou veroorzaken op één van de honden, dan zouden ze kelderen in financiële waarde. Hij bleek ze te fokken.
Sindsdien riep ik bij thuiskomst altijd mijn hond aan de voet voor het geval we het vijfkoppige monster tegen zouden komen...
De man liep overigens elke dag naar het dichtstbijzijnde strookje gras waar de honden mochten plassen en poepen en daarna weer naar huis. Wandelen was blijkbaar geen optie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:19

Maar let ff op en dit is echt waar, 1 van de fokeisen van de EB is een conditietest waaraan Engelse Buldoggen moeten voldoen, alvorens ermee te mogen fokken, en jawel.. dat is wat hoor:

"Er wordt verwacht dat de bulldog in maximaal 12 minuten een kilometer loopt. Voorafgaand aan de test wordt de temperatuur, hartslag en ademhaling gemeten en genoteerd. De hond moet na de test binnen 15 minuten weer volledig hersteld zijn in temperatuur, hartslag en ademhaling. Is dit niet het geval dan krijgt de hond een onvoldoende en mag er op een latere datum één herkansing plaatsvinden. Krijgt de hond dan weer een onvoldoende, dan mag er met deze hond niet gefokt worden."

12 minuten 1(!!) km lopen en dan moet de hond binnen 15 minuten herstelt zijn, én deze testen vinden alleen plaats in najaar winter en voorjaar, waarbij de temperaturen laag zijn..

Het is echt bizar een ras te hebben die niet eens binnen 12 minuten 1 km kan lopen zonder blijkbaar daarvan zover buiten adem te raken dat 15 minuten niet genoeg is om te herstellen -O-

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 16:02

"het vijfkoppige monster" _O-
@kimmie: OMG. Hier ben ik wel redelijk van geshockeerd...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:06

Hier naast mij woont ook een engelse bulldog, harstikke lief beest. Maar mijn honden kunnen haar niet uitstaan, voornamelijk omdat ze de lichaamstaal niet goed kunnen lezen. Tenminste dat vermoed ik

Wat een stuk kimmie, toch verschrikkelijk sneu zeg

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:06

kimmie261 schreef:
Maar let ff op en dit is echt waar, 1 van de fokeisen van de EB is een conditietest waaraan Engelse Buldoggen moeten voldoen, alvorens ermee te mogen fokken, en jawel.. dat is wat hoor:

"Er wordt verwacht dat de bulldog in maximaal 12 minuten een kilometer loopt. Voorafgaand aan de test wordt de temperatuur, hartslag en ademhaling gemeten en genoteerd. De hond moet na de test binnen 15 minuten weer volledig hersteld zijn in temperatuur, hartslag en ademhaling. Is dit niet het geval dan krijgt de hond een onvoldoende en mag er op een latere datum één herkansing plaatsvinden. Krijgt de hond dan weer een onvoldoende, dan mag er met deze hond niet gefokt worden."

12 minuten 1(!!) km lopen en dan moet de hond binnen 15 minuten herstelt zijn, én deze testen vinden alleen plaats in najaar winter en voorjaar, waarbij de temperaturen laag zijn..

Het is echt bizar een ras te hebben die niet eens binnen 12 minuten 1 km kan lopen zonder blijkbaar daarvan zover buiten adem te raken dat 15 minuten niet genoeg is om te herstellen -O-

Dat klopt inderdaad, volgensmij geldt hetzelfde voor pugs/mophonden, las ik eens in de nieuwsbrief van Raad van Beheer. Sorry maar.. het is toch eigenlijk bizar?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:07

12 minuten doen over 1 kilometer komt neer op een loopsnelheid van 0,8km/h. Wat is de gemiddelde snelheid van een wandelaar, dat is toch ergens tussen de 5km/h en 7km/h? misschien 3km/h als je echt langzamer loopt of slentert, en dat kunnen ze dan dus nog niet eens bijhouden? arme dieren, verschrikkelijk

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:10

Er wordt dan weer wel geadviseerd te trainen met je hond alvorens de test...ik weet nu niet of je hierom moet huilen of lachen eigenlijk... :=

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:10

Telpeva schreef:
12 minuten doen over 1 kilometer komt neer op een loopsnelheid van 0,8km/h. Wat is de gemiddelde snelheid van een wandelaar, dat is toch ergens tussen de 5km/h en 7km/h? misschien 3km/h als je echt langzamer loopt of slentert, en dat kunnen ze dan dus nog niet eens bijhouden? arme dieren, verschrikkelijk

12 min/km is toch 5 km/uur?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:11

12 min over 1 km is 5km/uur. 1e uur loopt een gezond mens 6km/uur, daarna 5km/uur.
En als ik na 1 km beetje doorlopen al tot 15 min nodig heb om te herstellen, dan is er echt iets fundamenteels mis. Voor een hond, wat als oorsprong toch een dier was dat gebouwd is op veel km's maken is dit (sprakeloos, geen woorden voor).