Goof schreef:Dit blijft altijd een interessant en lastig onderwerp. Ik kan me helemaal vinden in 'zorg dat je hond niemand anders lastig valt'. Tegelijkertijd vergeten we dat er ook veel (jonge) honden in dit soort gebieden lopen die allemaal (nog) aan het leren zijn.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk ben ik de persoon met zowel zo'n kleine k..keffer als de lomperik die overal op af dendert![]()
De mini heeft voordat hij bij ons kwam al 3 huisjes gehad. Ik ken zijn opvoeding niet, wij proberen er van alles aan te doen, maar hij blijft van mening 'ik ben klein en aanval is de beste verdediging'. Hij zal per definitie op een grote hond afrennen en dan gaan keffen. Ja, is superkak, voor zowel mezelf als de ander. Bij kleine honden doet hij het niet, bij grote honden die zeer rustig zijn en hun eigen ding doen ook niet. Hij loopt daarna gelukkig altijd weer mee.
De grote heeft voordat hij bij ons kwam 2,5 jaar in een kennel in de tuin gewoond, had nog nooit losgelopen en heeft 2,5 jaar nooit gespeeld met andere honden. Hij houdt van werkelijk alle honden en wil iedereen begroeten. Hij is uiterst sociaal en begrijpt hondentaal prima. Als een andere hond aangeeft geen interesse te hebben buigt hij meteen af. Zijn gedrag wordt langzaamaan iets minder, maar hij doet het nog wel.
Beide honden worden keurig en consequent opgevoed, maar ik ben niet al van pup af aan in hun leven. Geef hen ook gewoon de kans te leren en te ervaren.
Tuurlijk heb je ook jonge en onervaren honden die het nog moeten leren. Maar je ziet snel genoeg aan de eigenaar of die het probeert te managen, afkappen of gewoon heel laks is.
Voor jonge honden en onervaren hondeneigenaren heb ik ook meer begrip. maar vaak verontschuldigen deze mensen zich ook en geven geen grote mond.
Het is uiteindelijk de toon die de muziek maakt.