Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:11

Gini schreef:
NatasjavE schreef:
https://images.app.goo.gl/t7zCiFNCnAsvFjPL7

Met katten wandelen...ja je kan het ze leren.

Maar echt tof is het voor niemand.

Heb je ooit al eens een puppy gezien wanneer die voor de eerste keer aan de lijn loopt? Of een veulen wanneer je die voor de eerste keer halstert?

Ik zeg ook, je leert het ze heus wel. Die van mij lopen aan een lijntje. Maar ze vinden het niet leuk

Waar een hond staat te springen als je de riem pakt vliegen de katten onder de tafel.

Katten willen graag tussen de struiken kruipen en bovenop het dak van de schuur zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:12

Ik kan me ook zomaar voorstellen dat als er daadwerkelijk een verbod zou komen heel veel praktische bezwaren snel opgelost worden door de markt.
Vroegah had je ook geen draadloze hekken voor honden op een erf ofzo, dat soort dingen worden pas ontwikkelt als er behoefte aan is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 11:12

Anti katmens daar heb je dat woord weer. :n naast het zinloos doden van niet plaagdieren. Het kennelijk ongehinderd mogen doden, aanvallen, vechten, poepen heeft een loslopende kat ook nog andere ernstige overlast en hinder dat voorkomen kan worden door kat op eigen terrein te houden. Als mijn honden overlast bezorgen word ik ook geacht dat te voorkomen

Op eigen terrein kun je ook creatief zijn met dingen. Maak een minihuisje waar ze op kunnen zitten, plantenbak met plant (desnoods een nepplant) waar ze in kunnen klimmen onder kunnen zitten.

Als je bv my cat from hell ziet. Veel baasjes hebben een kat maar doen er niks mee. Alles is teveel moeite enz gevolg, gedragsproblemen, na aanpassing van de leefruimte en spelen veranderen de meeste overactieve loeders in blije beestjes
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-11-19 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:14

Pandora2 schreef:
Hier in de kleine wereld van het topic is al duidelijk te lezen dat het de anti-kattenmensen
helemaal niet te doen is om de vogeltjes te beschermen, maar dat het enkel draait om het
'' ze schijten in mijn tuin '' en '' ze zitten met z'n allen te wachten tot ze mijn honden kunnen aanvallen ''
:+

De eerstvolgende die nog het woord "anti-kattenmensen" gebruikt, krijgt hondenpoep in zijn brievenbus geduwd. :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:15

Kattenhater beter dan ? :')

Niet plaagdieren ? :? Die hebben wij hier niet denk ik :P
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 28-11-19 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:15

dromertje2 schreef:
karuna schreef:
Dan zit de kat in ieder geval aan de riem ipv los. En kan dus niet aanvallen

Maar kan ze ook niet weglopen als een hond aanvalt.

Mocht ik ooit mijn katten gaan uitlaten aan een riempje (ik zie hun paniek al voor me _O- ), en een hond valt ze aan, dan trap ik die hond echt even flink op zijn flikker. Oh ja, en de eigenaar er misschien ook wel achteraan, afhankelijk van de schade. Stukje opvoeding heet dat.
Wij hadden een Amerikaanse Stafford, en die kreeg echt geen vinger van ons tijdens het uitlaten. Hoe vaak die wel niet is besprongen door andere honden, het enige dat hij dan mocht doen was een snauw geven. Hij hoefde ook echt niet naar een andere hond toe te springen. Helaas zijn er erg veel onopgevoede honden die uitgelaten worden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:17

Erg bijzonder idd dat je meteen anti-kat mens genoemd wordt als je voor het thuishouden/in de tuin houden bent van katten. Ik heb zelf ook een kat en ben hier helemaal voor en dat maakt me echt geen anti-kat mens. Een van de redenen waarom ik idd niet wil dat ze buiten komt is omdat ik geen overlast wil veroorzaken bij anderen. Dat is 1 van de redenen ja... Niet vreemd toch? Van mijn hond wordt ook verwacht dat ze geen overlast veroorzaakt en ik zou het ook echt vreselijk vervelend vinden als m'n tuin constant onder gescheten wordt door andere katten. Mijn eigen kat doet het binnen op de bak en mijn hond doet het ook buiten waar het moet/mag en dan zou ik zeker stront van katten van anderen moeten gaan opruimen?

Maar ik persoonlijk wil haar vooral niet van de straat moeten schrapen omdat ze is aangereden (wonen in een wijk met een drukke weg in de buurt), of dat ze gewond thuis komt van een gevecht met een andere kat, of dat ze nog meegenomen wordt door iemand omdat ze best mooi is, of dat ze kastenhaters tegen gaat komen die god weet wat met d'r doen. Allemaal redenen voor mij die me hebben laten beslissen haar op eigen terrein te houden.

Ik vind wel, wat ook al vaker aangegeven wordt, dat je moet kijken naar je situatie en daarop probeert aan te passen. Op boerderijen/stallen e.d. waar de katten echt 'functie' hebben om ratten e.d. te verjagen, vind ik ook wat anders als een hoop katten die in drukke wijken rondlopen waar veel verkeer is. Je hoort gewoon je verantwoording te nemen voor je dieren, of dat nu een kat, hond, papegaai of paard is en die verantwoording kun je gewoon nooit 100% nemen als je kat overal kan lopen waar hij/zij wil. Ik vind het echt heel verdrietig om te zien hoeveel aangereden katten dagelijks door de dierenambulance opgehaald moeten worden, nog los van degenen die gewond ergens sterven waar ze niet gevonden worden. Ik zou dat als katten eigenaar gewoon niet willen. Tuurlijk kan ze hier thuis ook doodgaan aan 'iets' maar het bewust naar buiten laten gaan waar (best veel) verkeer is, is een risico wat ik persoonlijk gewoon niet wil lopen met m'n kat.

Het is ook gewoon erg lastig om dit allemaal in de praktijk te brengen hoor.
Want als elke katten eigenaar straks met de kat aan de lijn gaat lopen, gaat dat gewoon constante chaos op straat opleveren met honden die je tegenkomt en krijg je daar weer gezeik over. Tuurlijk kun je dieren laten wennen, maar dit is niet zo zwart/wit en zo gemakkelijk op te lossen allemaal. Het zal heel veel negatieve dingen met zich meebrengen ook. Maar als er eens begonnen wordt met een tuin afzetten en je dieren op eigen terrein houden: daar ben ik wel echt voor.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-11-19 11:24, in het totaal 4 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:19

karuna schreef:
Anti katmens daar heb je dat woord weer. :n
...de meeste overactieve loeders

Deze 2 spreken mekaar toch wel een beetje tegen. Toont in elk geval niet heel veel sympathie voor een kat :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:19

Pandora2 schreef:
Wel weer grappig om te lezen dat die EU-regel eigenlijk gewoon compleet zijn doel mist :D

Vraagje: welke regel?

(Er zijn twee juristen die een stel regels op katten loslaten, zo ver ben ik. )

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:21

karuna schreef:
Anti katmens daar heb je dat woord weer. :n naast het zinloos doden van niet plaagdieren. Het kennelijk ongehinderd mogen doden, aanvallen, vechten, poepen heeft een loslopende kat ook nog andere ernstige overlast en hinder dat voorkomen kan worden door kat op eigen terrein te houden.

Wat is dan nog meer de ernstige overlast en hinder dat ze veroorzaken, behalve dat ze doden, aanvallen, vechten en poepen ??

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:23

Janneke2 schreef:
Pandora2 schreef:
Wel weer grappig om te lezen dat die EU-regel eigenlijk gewoon compleet zijn doel mist :D

Excuus...richtlijn :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:23

o.a. dat ze blijkbaar zorgen dat vogels zich meer bedreigd voelen en daardoor minder broeden, zelfs als ze niet doden.... Als ik het artikel mag geloven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:24

secricible schreef:
Ik kan me ook zomaar voorstellen dat als er daadwerkelijk een verbod zou komen heel veel praktische bezwaren snel opgelost worden door de markt.
Vroegah had je ook geen draadloze hekken voor honden op een erf ofzo, dat soort dingen worden pas ontwikkelt als er behoefte aan is.

Ik ben nog aan het zoeken naar een passende oplossing. Ik heb een rottuin om catproof te maken.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:26

Wij hebben onze katten 'binnen' sinds een jaar of drie. We houden ze in onze achtertuin. Echt binnen houden lukt niet. Ze komen allebei uit het 'wild' en binnen worden ze gek. Een van de twee zit heel graag de hele dag op het uitkijkplankje in de tuin, of het nu slecht weer is of niet.
Ik vind het erg vervelend dat onze katten in de tuin van de buren zouden plassen (poepen is makkelijker op te ruimen) of als ze ruzie maken met andere katten. Ook vind ik het geen fijn idee dat ze niet beschermd zijn; ze kunnen zomaar ergens vast komen te zitten of onder een auto komen.
Wij hebben de tuin helemaal afgezet, maar helaas is de grootste van de twee een echte houdinie en sinds een maand of twee kunnen we hem niet meer in de tuin houden. Het is net Spider-Man... hij hangt op kop aan het gaas, of hangt aan een teen om tóch maar over het gaas te kunnen komen.

Mocht deze regel doorgevoerd worden, dan hoop ik dat er hulpmiddelen op de markt komen die ook dit soort katten binnen weet te houden. Tot nu toe kan ik niets bedenken wat deze kat nog binnen zou kunnen houden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:27

secricible schreef:
o.a. dat ze blijkbaar zorgen dat vogels zich meer bedreigd voelen en daardoor minder broeden, zelfs als ze niet doden.... Als ik het artikel mag geloven.

Klopt idd. Maar dat is ook het punt van die richtlijn en dus het artikel.
Al kan ik dat moeilijk geloven gezien de situatie in mijn eigen tuin en omgeving :P

Maar ik was alleen maar benieuwd welke wreedheden een kat nog zoal op haar geweten heeft behalve de reeds genoemde.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:27

secricible schreef:
Shenavallie schreef:
Ik ben dubbel in mijn mening over het artikel. Als ik het van de positieve kant bekijk: eindelijk een dier dat niet opgesloten hoeft te zitten, omdat de mens zo nodig de leefruimte opeist. Daarnaast doden katten over het algemeen alleen de zwakke dieren (gezonde vogels en muizen bijvoorbeeld laten zich niet vangen). Het is een natuurlijk proces (natuurlijke selectie). Katten leven dus nog gewoon zoals het hoort.

Zoals je in het artikel kan lezen is hun inmenging veel groter dan alleen zwakke dieren doden. En katten "leven nog zoals het hoort" is wel een heel groot eufemisme....

Hoezo eufemisme? Dit is zoals ik het zie. Teveel dieren worden opgesloten door de mens, omdat die zonodig het leefgebied wil opeisen. Sterker nog: door toedoen van de mens worden hele populaties aan dieren uitgeroeid. Dat in dit geval een kat af en toe een dier vangt, vind ik een stuk minder erg dan wat de mensheid allemaal aanricht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 11:29

Pandora2 schreef:
karuna schreef:
Anti katmens daar heb je dat woord weer. :n naast het zinloos doden van niet plaagdieren. Het kennelijk ongehinderd mogen doden, aanvallen, vechten, poepen heeft een loslopende kat ook nog andere ernstige overlast en hinder dat voorkomen kan worden door kat op eigen terrein te houden.

Wat is dan nog meer de ernstige overlast en hinder dat ze veroorzaken, behalve dat ze doden, aanvallen, vechten en poepen ??

Nou ja is dat niet genoeg dan? Veroorzaken soms bijna of helemaal autoongelukken door over te steken. Vallen mens en dier aan en verwonden of doden het. Veroorzaken slaapproblemen door gekrijs buiten in de nacht. Maken mij en veel anderen nog ziek ook met haren, poep, urine enz. Geven soms krassen op autolak als ze er op gaan zitten. Bij voorkeur de auto van anderen enz enz enz

En my cat from hell wel eens gezien? Dan zie je dat het overactieve loeders zijn die bazen verwonden en collega kat meest ook nog. Mijn honden worden ook overactieve overprikkelde gevaarlijke loeders als ik ze niet genoeg beweging geef of de juiste sturing.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:31

Het is niet 'een kat die af en toe een dier vangt'. Het is dagelijks een hele hoop dieren die doodgaan door katten die door mensen geplaatst worden. Dat is echt niet meer natuurlijk hoor in ons dicht bevolkte land; het aantal katten dat hier rondloopt. Die zitten er grotendeels omdat wij ze als huisdier willen, niet omdat ze er al waren en leefgebied hadden wat wij nu van ze af zouden pakken. Het begon allemaal met ons als we kijken naar de groeiende populatie van huisdieren overal, of dat nu katten, honden, vogels of paarden zijn. Dus niet vreemd dat ook wij proberen een beter beleid te creëren. Maar het is wel niet allemaal zwart/wit en ook niet zomaar op te lossen. Maar dat er regels/aanpassingen zouden komen, vind ik niet erg (en dat zeg ik dus ook wederom weer als katten eigenaar zijnde)

En ja, de mens verkloot de wereld. Ben ik helemaal met je eens. Betekent niet dat we niets kunnen/moeten doen aan dingen waar wel wat aan gedaan zou kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-11-19 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:32

Saskia9 schreef:
Heb je daar toevallig een bron van?
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe ze dat onderzoek dan doen!

En mee eens, hier ook gecontroleerd naar buiten. Maar mijn killer kat vangt ook overdag een hoop muizen :Y) in de winter aanzienlijk minder trouwens!

Er is zelfs een geweldig TV programma over geweest: The Secret Life of Cats. Veel opnames in de nacht met speciale cameras en 'catcams' en GPS.

Highlights: katten hebben een vast leefgebied (DOH!). Voor buitenkatten kilometers groot (veel groter dan het erf), voor stadkatten een stuk kleiner (gemiddeld 100 meter naar links, rechts voor en achter). Als leefgebieden overlappen passen ze hun routes vaak zo aan dat ze elkaar zo weinig mogelijk tegen komen.

Voor geïnteresseerden is dit de intro van het programma: https://www.youtube.com/watch?v=pNbCLZ2 ... e=emb_logo

EDIT: typo
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 28-11-19 11:36, in het totaal 3 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 11:32

En ipv van vroeger een of hooguit twee katten per huishouden nu zijn het er meest drie of meer vaak.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:33

Ik vind het gewoon asociaal als je weet dat jouw katten bij de buren in de tuin sch#ten en je het heel normaal vindt.
Hier slopen ze de schutting en kan je niet normaal iets planten zonder in de oliebol te grijpen van andermans beest.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 28-11-19 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:34

Ze zullen elkaar natuurlijker wijs ook liever ontlopen, maar vooral in woonwijken e.d. is het vaak gewoon zo dat er heel veel katten zitten op in verhouding een klein stuk grond, waardoor regelmatige ruzies gewoon niet te vermijden is. Ik wil mijn kat daar niet aan bloot stellen; dat ze gewond thuis moet komen doordat een andere kat d'r te pakken heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-11-19 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:34

karuna schreef:

Nou ja is dat niet genoeg dan? Veroorzaken soms bijna of helemaal autoongelukken door over te steken. Vallen mens en dier aan en verwonden of doden het. Veroorzaken slaapproblemen door gekrijs buiten in de nacht. Maken mij en veel anderen nog ziek ook met haren, poep, urine enz. Geven soms krassen op autolak als ze er op gaan zitten. Bij voorkeur de auto van anderen enz enz enz

[/quote]

Ja, want die katten weten verdomd goed dat ze niet moeten gaan krassen op de auto van het baasje, maar wel op die van de buurman. }>

Heerlijk toch weer dit :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:41

Citaat:
Pandora2 schreef:

Excuus...richtlijn :D [/quote]

Mij een biet ;)

Het gaat mij er om dat in tegenstelling tot de topictitel er geen enkel officieel verbod is.

Persoonlijk vind ik wel dat de juristen een punt hebben en hoop ik op een technische oplossing.
Een variant van het belletje om de nek. (Ik zou zelf gek worden van zo'n ding, maar het spaart vogels.)

De stress dat vogels een verscheurend monster zien is weinig tegen te doen - er zijn natuurgebieden hier in Drenthe waar wilde katten (inclusief verwilderde, ooit door toeristen meegebrachte katten) worden afgeschoten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:42

Citaat:
Hoezo eufemisme? Dit is zoals ik het zie. Teveel dieren worden opgesloten door de mens, omdat die zonodig het leefgebied wil opeisen. Sterker nog: door toedoen van de mens worden hele populaties aan dieren uitgeroeid. Dat in dit geval een kat af en toe een dier vangt, vind ik een stuk minder erg dan wat de mensheid allemaal aanricht.

Je bedoelt met af en toe 140.000.000 dieren per jaar? Dat zijn bijna 400.000 dieren per dag...
En je laatste zin is geen argument. Dat het altijd erger kan is geen argument om andere dingen maar te gedogen. Zou wat zijn "sorry rechter, ik weet dat ik die kerel KO heb geslagen maar een moordenaar vind ik veel erger" "oooh u heeft gelijk, Gaat u maar weer" :+