Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:55

Want hoe herkennen ze aan de buitenkant dat een kat gechipt is? Zullen ze hem toch moeten vangen. Nog een reden voor een bandje.

Daarbij TS, hoe lang is de kat nu daadwerkelijk weg? Want men maakt er een maand van maar ik lees niet van jou of dit nu klopt of niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:57

Ja vangen, maar dan excuses maken, geen rekening geven.
De kat hoort daar gewoon.
Laat die buren die voeren maar betalen anders, die veroorzaken het mee. Niet ts.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:57

Briljant topic. :')
Alsof sommige nog nooit een boerderij gezien hebben of in het buitengebied geweest zijn.

Ts: ik ben het helemaal met je eens. Snap dat de kosten van hen betaald moeten worden, maar als je zelf een fout maakt moet je daar niet moeilijk over doen.
Wel sneu voor poes, maar ze krijgt eten en drinken en die knuffels was ze toch al niet gewend. ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 20:58

meggiemeg schreef:
Dorine92 schreef:
Ik heb inmiddels de mensen gesproken bij wie gevoerd is en die zeiden als ze over 2 weken niet herplaatst is laten ze haar weer vrij in het gebied waar ze gevonden is.

Heb je ook met ze afgesproken de kat niet meer te voeren?
Eigenlijk is het krom, ze proberen bij jou geld af te troggelen voor iets wat niet had hoeven plaats vinden, vervolgens gaan ze er wel 2 extra geld aan spenderen omdat de kat toch eten en zorg nodig heeft. Om deze dan vervolgens weer uit te zetten en er helemaal geen cent voor te ontvangen.
Als ze de kat nu aan je mee geven kunnen ze al vast een hoop besparen.

Juist, en precies daarom heb ik besloten even af te wachten. Want ze brengen de kat toch weer terug. En ze hebben alleen zichzelf ermee. En de kat. Maarja je zou denken dat een asiel het belang van de dieren voorop stelt dus ik neem aan dat ik hem binnenkort alsnog kan ophalen zonder geld te betalen voor mijn eigen kat

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:58

bruintje123 schreef:
Ja vangen, maar dan excuses maken, geen rekening geven.
De kat hoort daar gewoon.
Laat die buren die voeren maar betalen anders, die veroorzaken het mee. Niet ts.

Dan ga je daar normaal over in gesprek en niet klagen op een forum - waarbij we weer op mijn eerste bericht uitkomen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:59

ts heeft ook een normaal gesprek gehad.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:59

Aan de telefoon en niet daadwerkelijk langs geweest, mogelijk had ze de kat dan al lang weer gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:00

magda_90 schreef:
Dat zal dan wel Bruintje. ;) Ja, dat werkt. Moet je alleen wel willen en anders niet zeuren en consequenties aanvaarden.

Ik vind dit zo'n onzinargument. Zo lang er geen wetgeving in dit land is die zegt dat je kat niet los mag lopen op de openbare weg, doet ts niets fout. Waarom moet zij de consequenties dan aanvaarden? Dat asiel heeft zijn werk niet goed gedaan. Ik heb jaren vrijwilligerswerk gedaan in een asiel, en ze hadden gewoon van te voren beter moeten onderzoeken of de kat in de buurt woonde.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:00

@TS kan je niet met die buren overleggen dat zij de rekening betalen gezien zij degenen zijn die de da hebben gebeld?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:01

nee omdat ze nachtdienst heeft. Best wel een goede reden hoor.

Allemaal lekker l.llen over hoe ts het moet doen.
Nee die db had met zijn fikken van de kat af moeten blijven en hem terug moeten brengen toen ze wisten dat ze fout zaten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 21:01

gekvanfleur schreef:
Alsof sommige nog nooit een boerderij gezien hebben of in het buitengebied geweest zijn.

Haha echt he? Met een duif op je balkon heb je nog meer interactie dan met een wilde erfkat.
Ik hou echt van dieren maar zo een wilde erfkat is echt wel heel wat anders dan een knuffelkat zoals veel mensen in hun huis met perfect afgezette tuintje hebben.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:02

Jildau schreef:
November108 schreef:
Niet om in te haken op de discussie verder, maar ik zou ook niet gaan voor een bandje. Heb ze altijd om gehad omdat het identificeren zo makkelijker gaat, tot mijn kat vast is blijven hangen en al het vel van zijn nek opengescheurd heeft voor hij los is gekomen...

Maar hoe kan een kat zich open halen aan een elastieken bandje? Mijn kat zijn bandje kan zo ver rekken dat er wel 3 kattenkoppen door kunnen als hij blijft hangen.

Is de kat al thuis?

Bandje had wel degelijk elastiek. Waarschijnlijk is hij zwaar in paniek geraakt, gaan spartelen en heeft hij zo zijn nek open gescheurd. Sindsdien gaan ze echt niet meer met bandje naar buiten. Wellicht op te lossen met zo'n veiligheidsclip, maar ik durf de gok niet meer te nemen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:03

Dorine92 schreef:
gekvanfleur schreef:

Haha echt he? Met een duif op je balkon heb je nog meer interactie dan met een wilde erfkat.
Ik hou echt van dieren maar zo een wilde erfkat is echt wel heel wat anders dan een knuffelkat zoals veel mensen in hun huis met perfect afgezette tuintje hebben.

Meestal hebben ze dat perfect afgezette tuintje niet. Daar gaan katten vissen vangen bij de naaste buren of de vogels uit de volière vangen.

Maar de boerderijkat die muizen vangt moet dat wel hebben :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 21:05

Axivoca123 schreef:
@TS kan je niet met die buren overleggen dat zij de rekening betalen gezien zij degenen zijn die de da hebben gebeld?

Nee dat vind ik ook niet eerlijk. Zij wisten immers ook niet dat het onze kat is. De dierenopvang is degene die ervaring heeft en als ze een keer een fout maken dan hoeven anderen daar niet voor te betalen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:05

als ze hem meenemen als kat die gevonden zou zijn kan ik me best voorstellen dat daar een vergoeding voor gevraagd wordt. Dan hoop ik dat ze ts diezelfde dag nog gebeld hebben.

Als mijn kat gevonden wordt, ook al is het in eigen straat, omdat iemand hem opgeeft als zwerfkat kan ik me wel voorstellen dat ik dát voor betalen moet.

Balen is het wel. Maar om wat voor bedrag gaat het nu?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:06

Marie_Anne schreef:
magda_90 schreef:
Dat zal dan wel Bruintje. ;) Ja, dat werkt. Moet je alleen wel willen en anders niet zeuren en consequenties aanvaarden.

Ik vind dit zo'n onzinargument. Zo lang er geen wetgeving in dit land is die zegt dat je kat niet los mag lopen op de openbare weg, doet ts niets fout. Waarom moet zij de consequenties dan aanvaarden? Dat asiel heeft zijn werk niet goed gedaan. Ik heb jaren vrijwilligerswerk gedaan in een asiel, en ze hadden gewoon van te voren beter moeten onderzoeken of de kat in de buurt woonde.

Bij het los laten lopen van katten weet je dat zulke dingen kunnen gebeuren, dan voorkom je ze of accepteer je ze. Dat is geen hogere wiskunde.
Hoe weet jij dat het asiel niet goed zijn werk heeft gedaan? TS vermeld helemaal niet hoe lang de kat daar zit, als hij (eer)gisteren is gevangen vind ik het een normale snelheid van gang van zaken.

bruintje123 schreef:
nee omdat ze nachtdienst heeft. Best wel een goede reden hoor.

Allemaal lekker l.llen over hoe ts het moet doen.
Nee die db had met zijn fikken van de kat af moeten blijven en hem terug moeten brengen toen ze wisten dat ze fout zaten.

Je hebt de middag nog of maak iig een afspraak, met deze onverschilligheid kom je er ook niet.

DB doet zijn werk, dat er teveel (zwerf) katten zijn, kunnen zij ook niets aan doen. Je zult ze dan nog steeds moeten vangen om te bepalen of het inderdaad een zwerfkat is of niet. Of je voorziet je dier van een halsband.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:07

Dorine92 schreef:
gekvanfleur schreef:

Joh, voel je niet schuldig. Beter een schuwe erfkat dat 'het kind' van een overbezorgde kattenmama.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:08

Cayenne schreef:
Hoeveel vragen ze eigenlijk voor het vangen en ophalen? Is dat een hoog bedrag?

plus iedere nacht dat hij er nu zit moet je ook afrekenen weet ik uit eigen ervaring.. dus hoe langer je m laat zitten hoe duurder het wordt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:08

Als je 8 uur wilt slapen heb je helemaal geen middag meer.

Nee DB doet niet zijn werk, db maakt een fout en wil dat probleem bij ts neer leggen.
En nee dat hoef je niet te accepteren als er nog geen wet is die katten verbied los te lopen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:09

Echt mijn mond valt open. Zowel van de actie ala van de reacties van sommige hier.
Hebben ze bij het asiel en de DB niks beters te doen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:15

bruintje123 schreef:

Nee DB doet niet zijn werk, db maakt een fout en wil dat probleem bij ts neer leggen.
En nee dat hoef je niet te accepteren als er nog geen wet is die katten verbied los te lopen.

Er is ook geen wet die de DB/jager wat dan ook verbied zijn werk te doen. Kun je hoog bij laag springen maar dat is wel de werkelijkheid.

Dito als de kat zou zijn aangereden. Dat risico neem je en sorry maar je bent verschrikkelijk naïef als je denkt probleemloos je kat rond te kunnen laten lopen.

Bruintje, links of rechtsom, mijn ervaring heeft geleerd dat deze discussie met jou tijdsverspilling is. Als je de oorzaakgevolgrelatie niet kunt of wilt begrijpen, heeft discussiëren gewoonweg geen zin.

TS, hoe lang zit de kat nu in het asiel? Dat is erg bepalend voor de vraagstelling.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:16

belle_boef schreef:
Echt mijn mond valt open. Zowel van de actie ala van de reacties van sommige hier.
Hebben ze bij het asiel en de DB niks beters te doen.

Zij doen tenminste wat aan de zwerfkattenproblematiek.
Daarbij horen wij maar één kant van het verhaal en missen er nog steeds wat feiten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:20

Of discussie voeren met jou is onzin, ook ooit bedacht?

Ja klopt, als hij aangereden word zal ik ook niet zeggen dat het geen eigen risico is.
Wat ik eerder ook al aangaf, maar dat moet jij van AL mijn kattentopics wel weten, is dat ik vind dat binnen de bebouwde kom mensen hun dier op eigen erf moeten houden.
Dus dan kom je al snel tot die oorzaak gevolg relatie.

Maar hier in het buitengebied, waar door mensenhanden eigenhandig een kat in eigen straat is weg gehaald vind ik dat heel anders.
Juist dat geeft aan dat ik verder durf te kijken dan mijn neus lang is en verschillende situaties anders bekijk.
Zouden meer mensen mogen doen.

Maar wat iemand al eerder opmerkte, lijkt wel of sommige mensen nog nooit op een boerderij zijn geweest. En dat ga ik erg hard geloven.

magda_90 schreef:
bruintje123 schreef:

Er is ook geen wet die de DB/jager wat dan ook verbied zijn werk te doen. Kun je hoog bij laag springen maar dat is wel de werkelijkheid.

Dito als de kat zou zijn aangereden. Dat risico neem je en sorry maar je bent verschrikkelijk naïef als je denkt probleemloos je kat rond te kunnen laten lopen.

Bruintje, links of rechtsom, mijn ervaring heeft geleerd dat deze discussie met jou tijdsverspilling is. Als je de oorzaakgevolgrelatie niet kunt of wilt begrijpen, heeft discussiëren gewoonweg geen zin.

TS, hoe lang zit de kat nu in het asiel? Dat is erg bepalend voor de vraagstelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:21

magda_90 schreef:
Bij het los laten lopen van katten weet je dat zulke dingen kunnen gebeuren, dan voorkom je ze of accepteer je ze. Dat is geen hogere wiskunde.
Hoe weet jij dat het asiel niet goed zijn werk heeft gedaan? TS vermeld helemaal niet hoe lang de kat daar zit, als hij (eer)gisteren is gevangen vind ik het een normale snelheid van gang van zaken.

DB doet zijn werk, dat er teveel (zwerf) katten zijn, kunnen zij ook niets aan doen. Je zult ze dan nog steeds moeten vangen om te bepalen of het inderdaad een zwerfkat is of niet. Of je voorziet je dier van een halsband

Je hoeft niet te accepteren dat zoiets gebeurt omdat je kat buiten loopt. Als het asiel zijn werk had gedaan hadden ze in de buurt flyers verspreid om erachter te komen of de kat een eigenaar heeft. Dat doen veel asiels en voorkomt dit soort onnodige ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:23

Dorine92 schreef:
Axivoca123 schreef:

Nee dat vind ik ook niet eerlijk. Zij wisten immers ook niet dat het onze kat is. De dierenopvang is degene die ervaring heeft en als ze een keer een fout maken dan hoeven anderen daar niet voor te betalen.

In principe is er geen fout gemaakt natuurlijk.. dat de kat meegenomen is betekend niet dat ze een fout gemaakt hebben, hij liep daar rond, is een vangkooi ingelopen en gaat dan mee.. Het is alleen deze keer geen wilde kat en dan hebben ze twee opties, of denken gelukkig, dat bespaart ons de kosten van de castratie en het chippen, de buren en de eigenaar van de kat inlichten en hem terug zetten of star zijn in het je moet betalen principe waardoor de kat er alleen maar langer zit en dus ook meer geld kost. Als jij geen afstand doet en de kat langer dan twee weken in het asiel zit dan is de kat bij wet wel van het asiel, dat is wel iets om rekening mee te houden. Als ze hem op dezelfde plek terug zetten is het niet zo'n ramp maar als je de kat niet ophaalt heb je daar dus niets meer over te zeggen.