Hond aan de lijn in losloopgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:34

:') Ik volg het prima hoor! Ik heb vaak hetzelfde probleem ;)

En ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Degene die geen contact wil zit ook niet aan de lijn en ontwijkt het zelf, hoewel hij honden die rustig kennis komen maken geen probleem vindt. Zulke honden zal ik dus ook niet blokken, dat kan hij zelf netjes en rustig. Als de jongste aan de lijn zit en jouw reu komt op die manier kennis maken omdat hij net ff niet luistert, dan is er helemaal niks aan de hand. Ik wacht wel tot je hem weer bij je kan roepen of kijk of de jongste misschien wel los kan daar als het klikt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:40

Ik heb trouwens echt iets asociaals meegemaakt toen mijn Rottweiler x Husky teef nog leefde. Ze was 12 en had een zwakke achterhand. Het bos werd te zwaar voor haar, maar ze werd er zo blij van dat we af en toe nog een mini rondje liepen in rustig tempo.
Er komt een man aan met twee flatcoated retrievers. De ene gaat op haar af en springt direct op haar. Mijn hond zakt door de achterhand en jankt.
Ik sta er direct naast en ga tussen mijn hond en de flatcoated staan. De man doet nog steeds niks dus ik verzoek hem om zijn hond bij zich te roepen die nog steeds probeert bij mijn hond te komen.
De man zegt: " nee hoor dat doe ik niet. Mijn honden mogen in het bos doen wat ze willen". Ten overvloede wijs ik hem er nog op dat mijn hond dit contact niet aan kan, maar hij blijft bij zijn standpunt en onderneemt niets om zijn hond bij zich te roepen.
Waarop ik aangeef dat als hij niet ingrijpt, ik dat zal doen en als zij n opdringerige reu niet voor rede vatbaar is pak ik m wel even aan.
Hierop werd de man erg boos en dreigde mijn hond in elkaar te zullen schoppen.
Het idee alleen al, mijn lieve, kwetsbare, oude meisje. Jee ik ben geen moeder maar toen wist ik wel wat moederinstinct was. Ik vloog de man zowat aan -:(- -:(-
(Tis dat ik de k*t hond nog steeds bij mijn hond weg moest houden).

Zulke mensen moeten gewoon uit het bos verbannen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:08

AikePeer schreef:
Sorry maar dan denk ik dat je een van de weinige bent die zo'n gebied betreedt zonder dat je wil dat jou honden benaderd worden. Ik ben ook van mening dat hoe jonger je een hond in losloop gebieden kennis laat maken met andere hoe beter hij hondentaal leert, hoe combineer jij dat met je pup aan te lijnen (als hij bananen in zijn oren heeft) ? Ik vind een aangelijnde hond met een hond los laten spelen namelijk not done! Jou hond hoeft mijn hond niet op te voeden (commando's heb ik hem namelijk zelf geleerd) maar jou hond mag zelf zijn grenzen aangeven als hij vind dat mijn hond daarover heen gaat..

Hier nog iemand die niet wil dat vreemde honden haar honden zomaar benaderen. Mijn jongste is al te vaak besprongen geweest en heeft een tijdje nodig om aan een andere hond te wennen. Zoals eerder al gezegd zal zij eerst haar staart tussen haar poten steken en ineen krimpen, helpt dat niet probeert ze weg te lopen en als ze dan nog besprongen wordt zal ze even grommen. Meestal heb ik tegen dan al ingegrepen door die andere honden weg te sturen, want hier roepen de bazen ze absoluut niet terug. Kom ik vaak op de hondenwei? Nee, er loopt daar te veel volk rond die maar vinden dat hun honden alle aanwezige honden mogen bespringen. En nee, mijn meid is niet vals naar andere honden, we gaan gerust op stap met vreemde honden die haar wel met rust laten en dat lukt prima. Helaas voor ons is deze hondenwei de enige plek waar honden los mogen en mijn dames willen ook wel eens lekker rennen. En dan heb je 2 keuzes: je gaat ondanks je ergernissen toch naar de wei, of je laat je honden los waar het eigenlijk niet mag. Wij kiezen voor het laatste, tot hiertoe zonder een boete te krijgen en zonder boze mederecreanten daar we aanlijnen zodra we iemand anders opmerken. Maar toch, ik zou veel liever hebben dat wij ook rustig konden wandelen waar loslopen toegelaten is, zonder door vreemde beesten besprongen te worden.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:31

Ik ben zelf op dit moment in bezit van een bijna 6 mnd oude grote Zwitserse sennen, die is nogal onstuimig en moet echt minimaal 1 x per dag echt even rennen om zn ei kwijt te raken ( verder loopt hij gewoon aan de lijn ) dan loopt hij dus ook los in het park waar dat mag.. dan komen we ook andere honden tegen en gaat altijd erg goed, als ik zie dat een hond aangelijnd is probeer ik hem bij me te krijgen .. dit gaat 9 van de 10 x goed maar soms dus ook niet.. en dat is gewoon omdat hij nog jong en onstuimig is en dan als klap op de vuurpijl op dit moment ook nog aan het pre puberen :') maar dan zorg ik echt dat ik er alles aan doe om hem zo snel mogelijk te pakken om zo min mogelijk overlast te veroorzaken voor de ander. Ik ben namelijk van mening dat iedereen mag lopen in een losloop gebied, ook als je hond aangelijnd is daar is dan vaak een reden voor... en iedereen vind het fijn om ergens te lopen waar ( meestal ) geen verkeer is, een beetje rekening met elkaar houden dat is alles ( en helaas zijn er altijd mensen die maling hebben aan alles dat zal altijd zo blijven -:(- )

Nikass, ik denk echt dat ik dat dier een schop had verkocht ( in de vorm van dat ik hem dan weggeduwd had met Mn been ) het is wel je " kindje " wat daar zo aangevallen wordt en als de baas schijt aan je heeft dan maar via de hond hoe banketstaaf ook _-:(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:44

Ja heb ik ook gedaan (weggeduwd en geblokt) maar die vreselijk door gefokte adhd retrievers hebben zo'n ontzettende plaat voor hun hoofd dat het nog wel even duurde voordat ik echt door kon lopen.
Ik weet niet meer letterlijk wat ik tegen de man heb gezegd, maar het was niet veel goeds -:(-
Achteraf heb ik spijt dat ik geen melding bij de boswachter en/of politie heb gedaan.

Ik heb 20 jaar in het Amsterdamse bos gelopen (en soms nog) en op de meeste dagen is het daar ondoenlijk om je hond bij je te roepen of aan te lijnen als er een andere hond aankomt. Simpelweg omdat je er dan niet meer toe komt om je hond weer los te doen.
Je komt daar niet één hond tegen maar voor je, achter je en opzij, meerdere tegelijk en ook uitlaatgroepen. Je mag er overal loslopen.

Nu loop ik vaak ergens waar het rustiger is. Voornamelijk hier is mijn jonge reu opgegroeid (nu 10 mnd oud). Hier roep ik mijn honden bij me als er een fietser, jogger aankomt (in Amsterdam ook niet aan te beginnen) en als we een hond zien kijkt mijn reu -die met alle honden wil kennisnaken- eerst naar mij of hij toestemming krijgt om er heen te gaan. Als ik de hond ken of de andere hond loopt los dan mag hij gaan. Hij is supersociaal. Mijn wat onzekere teefje heeft moeite met vreemde honden ontmoeten. Haar tactiek is (soms) er luid blaffend op afrennen. Omdat ik dit niet wil,zeg ik dat ze bij mij moet blijven lopen. Ook als ik mijn reu toestemming geef om te gaan kijken. Allebei een andere aanpak dus. Als we dan bij de hond zijn aangekomen krijgt mijn teefje vaak alsnog toestemming om kennis te maken. Dit verloopt dan rustig. Als ik zie dat ze de hond te eng vindt hou ik haar bij me.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:53

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:14

Als iedereen zijn verantwoording neemt zouden al veel problemen opgelost zijn. Beetje elkaar respecteren en rekening houden met elkaar.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:16

Ik heb het ook gezien, natuurmonumenten twente deelde het ook op facebook. Heel naar zeg. En ook dat er niemand wat doet. Al durf ik ook niet op een agressieve herder af te stappen. Er wordt wat gezegd over het jachtinstinct van de hond. Maar ik vind dit meer vechtinstinct. Ik geloof nooit dat mijn golden (uit jachtlijn) dit zou doen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:22

Dit is wel degelijk jachtinstinct. Mijn hond zou dit ook doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:27

Machie schreef:
http://www.tubantia.nl/regio/reggestree ... -1.6778203

En daarom lopen er 2 van mij aan de lijn. Ik denk niet dat ze dit snel doen maar je weet het nooit. Een hond die niet luistert (en of jaagt) hoort niet los.

Dat is natuurlijk afschuwelijk, al verspreid de boswachter geen filmpjes van alle reeën die in de Nederlandse bossen met toestemming van de boswachter of door de boswachter zelf worden doodgeschoten.
De hond is geen gestoorde killer maar heeft een flinke dosis jachtinstinct.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:35

Het is gewoon jachtinstinct ja. Hebben 2 van mijn honden ook die dus in zulke gebieden niet los komen. Maarja, daarmee ontneem ik ze volgens enkelingen hier wel een basis behoefte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:38

Omg wat ontzettend zielig ;(...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:41

Ik heb geen jager maar 1 die een onbekend spoor volgde en uit zicht verdween.Die heb ik heel lang alleen aan een lange lijn gehouden.Ik vind een hond die aan een lange lijn word uit gelaten niet zielig.Nu kan ik ze beter lezen en terug roepen voor ze een spoor beet heeft dus loopt ze gewoon weer los.Mijn honden mogen los maar niet uit zicht dan heb je ook geen rottigheid en heb je ze op tijd terug voor een aankomende jogger of fietser. Ik irriteer me ook dood aan honden die ik alleen tegen kom in het bos,die of lopen te jagen of jou en je honden komen lastig vallen.Let op je hond denk ik dan altijd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:46

Machie schreef:
Het is gewoon jachtinstinct ja. Hebben 2 van mijn honden ook die dus in zulke gebieden niet los komen. Maarja, daarmee ontneem ik ze volgens enkelingen hier wel een basis behoefte.

Goh ik wist niet dat Nederland alleen uit zulke gebieden bestond?
Geef maar weer lekker je eigen draai aan wat ik heb gezegd :roll:

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:29

Nikass schreef:
Machie schreef:

Goh ik wist niet dat Nederland alleen uit zulke gebieden bestond?
Geef maar weer lekker je eigen draai aan wat ik heb gezegd :roll:

Ik woon in zo'n omgeving. Hier lopen overal reeen, waar ik ook loop met ze.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:01

Ja ik woon ook in zo'n regio en zelfs hier hèb je losloopgebieden en de reeën blijven echt wel in het overige deel van het bos.
Maar prima, het is jouw norm. Laat jij je honden toch nooit los? Niet mijn probleem, ik vind het alleen net zoiets als een paard 24 uur op stal laten staan. Maar ja mensen willen koste wat kost een dier, of het dier het nou leuk vind of niet.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:06

Nikass schreef:
Ja ik woon ook in zo'n regio en zelfs hier hèb je losloopgebieden en de reeën blijven echt wel in het overige deel van het bos.
Maar prima, het is jouw norm. Laat jij je honden toch nooit los? Niet mijn probleem, ik vind het alleen net zoiets als een paard 24 uur op stal laten staan. Maar ja mensen willen koste wat kost een dier, of het dier het nou leuk vind of niet.

Dan heb je vast geen hond die een enorm jachtinstinct heeft ;) Dit vind ik gewoon appels met peren vergelijken.

Ik wil mijn hond het liefste los laten lopen ja, net zoals mijn andere 2. Als mijn hond redelijk in de buurt zou blijven en niet zou jagen, dan zou ze dat ook mogen. Die basisbehoefte ontneemt ze zichzelf.
Zij loopt alleen los op buitenwegen, of langs de fiets buitenaf. Dus op plekken waar ze geen kans heeft iets op te pikken.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:28

Nikass schreef:

Bovenstaand artikel is aan de rand van een losloopbos. In het losloopbos lopen hier gewoon reeen. Daar horen geen jagende honden tussen.
Ze lopen wel eens los. Maar niet zo veel als mijn 3e hondje die niet jaagt en eigenlijk altijd en overal los loopt.
Hadden ze maar niet moeten jagen, dan mochten ze van mij los.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:21

mirriejj schreef:
Nikass schreef:

Dan heb je vast geen hond die een enorm jachtinstinct heeft ;) Dit vind ik gewoon appels met peren vergelijken.

Ik wil mijn hond het liefste los laten lopen ja, net zoals mijn andere 2. Als mijn hond redelijk in de buurt zou blijven en niet zou jagen, dan zou ze dat ook mogen. Die basisbehoefte ontneemt ze zichzelf.
Zij loopt alleen los op buitenwegen, of langs de fiets buitenaf. Dus op plekken waar ze geen kans heeft iets op te pikken.

Twee zelfs ;)
En die basisbehoefte ontneemt ze niet zichzelf. Die hond bepaalt niet hoe hij in elkaar zit en bij wie hij terecht komt. Maar je hebt er dan toch een oplossing voor gevonden? Mij heb je nergens horen zeggen dat honden OVERAL los moeten.

Machie dan ga je toch ergens anders heen, waar het wel kan? Zo groot is Nederland nou ook weer niet hoor. :roll:

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:27

Nikass schreef:
Machie dan ga je toch ergens anders heen, waar het wel kan? Zo groot is Nederland nou ook weer niet hoor. :roll:

Strand. Maar dat is een kleine 2 uur enkele reis.
Lange lijn werkt ook meer dan prima. Ik vind het gewoon echt een kwetsende kansloze opmerking door te zeggen dat ik mijn honden ernstig te kort doe omdat ze niet elke dag los lopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:28

Nikass schreef:

Wat een rare vergelijking :?. Dat een hond niet los komt op de openbare weg betekent niet dat de hond zielig is :?. Wie weet is er wel een enorme tuin ter beschikking waar ze kunnen rennen en vliegen.

Lekker veroordelende post dit.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:34

Ik heb wel een tuin. Maar daar willen mijn honden helemaal niet zijn zonder mij :+
Dit zijn de zielige hondjes. Iemand ze hebben? :D

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:35

Oh nu wordt de openbare weg erbij gehaald. Lekker steeds mijn woorden verdraaien. :roll:
Iedereen moet zelf weten wat ie doet. Ik vind het een basisbehoefte dat een hond los kan lopen. Nogmaals MIJN mening. Dat een aantal mensen hier zich zo aangevallen voelt zegt mij genoeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:54

Nikass schreef:
Oh nu wordt de openbare weg erbij gehaald. Lekker steeds mijn woorden verdraaien. :roll:
Iedereen moet zelf weten wat ie doet. Ik vind het een basisbehoefte dat een hond los kan lopen. Nogmaals MIJN mening. Dat een aantal mensen hier zich zo aangevallen voelt zegt mij genoeg.

Dat komt omdat je anderen ook aanvalt :?.

En openbare weg is in deze context een verzamelnaam voor openbare plekken waar je met je hond naartoe kan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:23

Ik val niemand aan. Ik heb alleen mijn mening gegeven.
Frappant dat dat zoveel commotie oproept, toch?
Tig keer benadrukt dat het MIJN MENING is en toch krijg je zielige reacties.