Kittencontract

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:33

Ik kom even met de deur in huis vallen. Betreft het wel of niet teruggeven aan de fokker, ik vroeg mij af wat er verwacht word in deze hypothetische situatie:

Stel, ik koop een raskat, laten we zeggen een Noorse Boskat poes. Met de intentie om de kat voor de rest van mijn leven te houden. Nou heb ik nog 2 andere katten (ook Boskatten) en deze heb ik dan dus al in huis.

Ik krijg de kans om te emigreren naar het buitenland voor een baan, kan 1 of 2 katten meenemen en de andere gaan dan naar mijn ouders om de rest van hun leven te vertoefen. Is dit in strijd met het contract? Gezien je ze niet verkoopt of herplaatst, enkel verhuisd naar je ouders. Hoe zouden cattery's hier op reageren?

Dit is dus in mijn geval absoluut niet van toepassing, maar ik vroeg mij wel af hoe dat dan zou zitten. Ik zou het echt niet kunnen om dan mijn maatje zomaar weer weg te doen naar de cattery terwijl mijn ouders een fantastisch leven kunnen geven en ik zo dus nog wel de kat kan volgen. Nogmaals, ik neem een dier voor het leven en dat wil ik dan, ook in zo'n moeilijke situatie, zo houden. Dus ik zal zo'n dier nooit helemaal weg kunnen doen en strikt binnen de familie proberen te plaatsen. Mag dit wel of niet van een cattery (ongeacht of het contract nou wel of niet rechtsgeldig is)

edit:
ik heb overigens op dit moment een nestje van 20 dagen (kruising Boskat) en vind het ontzettend moeilijk om geschikte baasjes te vinden. niet omdat mensen geen interesse hebben, maar meer of ik er wel goed aan doe en of de baasjes wel geschikt zijn :') Ik wil dat ze ergens komen met veel liefde, een maatje en eventueel de mogelijkheid om naar buiten te gaan (afgesloten tuin of balkon) en dat ik ook gewoon nog steeds zo nu en dan een foto van mijn gespuis krijg. Kittens zullen met 14 weken naar hun nieuwe huisje gaan na de laatste enting en chip, dus dan weet ik iig dat mochten ze ontsnappen of iets, dat ze altijd gelinkt worden aan mij of aan het baasje door middel van de chip. Ik probeer in elk geval zo goed mogelijk voor de kleintjes te doen, maar je bent altijd bang dat het fout gaat... Ik wil dat ze ergens oud worden, ik zou inderdaad ook liever willen dat de kitten, mocht die niet meer bij het baasje kunnen blijven, bij mij terug komt ipv op marktplaats. Dat zou ik met alle liefde doen. Dan weet ik zeker dat ze goed terecht komen :j
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 17-12-16 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:36

lifaya schreef:
Ik kom even met de deur in huis vallen. Betreft het wel of niet teruggeven aan de fokker, ik vroeg mij af wat er verwacht word in deze hypothetische situatie:

Stel, ik koop een raskat, laten we zeggen een Noorse Boskat poes. Met de intentie om de kat voor de rest van mijn leven te houden. Nou heb ik nog 2 andere katten (ook Boskatten) en deze heb ik dan dus al in huis.

Ik krijg de kans om te emigreren naar het buitenland voor een baan, kan 1 of 2 katten meenemen en de andere gaan dan naar mijn ouders om de rest van hun leven te vertoefen. Is dit in strijd met het contract? Gezien je ze niet verkoopt of herplaatst, enkel verhuisd naar je ouders. Hoe zouden cattery's hier op reageren?

Dit is dus in mijn geval absoluut niet van toepassing, maar ik vroeg mij wel af hoe dat dan zou zitten. Ik zou het echt niet kunnen om dan mijn maatje zomaar weer weg te doen naar de cattery terwijl mijn ouders een fantastisch leven kunnen geven en ik zo dus nog wel de kat kan volgen. Nogmaals, ik neem een dier voor het leven en dat wil ik dan, ook in zo'n moeilijke situatie, zo houden. Dus ik zal zo'n dier nooit helemaal weg kunnen doen en strikt binnen de familie proberen te plaatsen. Mag dit wel of niet van een cattery (ongeacht of het contract nou wel of niet rechtsgeldig is)

Daar zal vast over te praten zijn, als ik de eerdere reacties lees. En anders, als ik echt niet zou willen dat de kat terug ging naar de cattery omdat ik zelf een prima plekje had gevonden, zou ik denk ik zelf de juridische weg gaan bewandelen.

assie

Re: Kittencontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:46

Even advocaat van de duivel: Als jij gewoon regelmatig nog een foto van de kat plaatst, dan is er geen fokker die erachterkomt dat ze bij jouw ouders zit.
En komen ze er wel achter, dan logeert poeslief daar tijdelijk voor onbepaalde tijd.

Wat wil een fokker dan nog doen?

Dit uiteraard los van het feit dat je zoiets prima kunt overleggen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:49

Ik ben niet iemand die hier over zou gaan liegen :P Ik houd sowieso de fokkers altijd op de hoogte, doe ik nu ook met mijn poes en haar kroost. Fokker van haar stuur ik telkens foto's en dat vind ze erg leuk. Fokker van de kater lijkt er minder interesse in te hebben, zij reageert vrijwel niet meer helaas.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 14:12

lifaya schreef:
ik heb overigens op dit moment een nestje van 20 dagen (kruising Boskat) en vind het ontzettend moeilijk om geschikte baasjes te vinden. niet omdat mensen geen interesse hebben, maar meer of ik er wel goed aan doe en of de baasjes wel geschikt zijn :') Ik wil dat ze ergens komen met veel liefde, een maatje en eventueel de mogelijkheid om naar buiten te gaan (afgesloten tuin of balkon) en dat ik ook gewoon nog steeds zo nu en dan een foto van mijn gespuis krijg. Kittens zullen met 14 weken naar hun nieuwe huisje gaan na de laatste enting en chip, dus dan weet ik iig dat mochten ze ontsnappen of iets, dat ze altijd gelinkt worden aan mij of aan het baasje door middel van de chip. Ik probeer in elk geval zo goed mogelijk voor de kleintjes te doen, maar je bent altijd bang dat het fout gaat... Ik wil dat ze ergens oud worden, ik zou inderdaad ook liever willen dat de kitten, mocht die niet meer bij het baasje kunnen blijven, bij mij terug komt ipv op marktplaats. Dat zou ik met alle liefde doen. Dan weet ik zeker dat ze goed terecht komen :j

Ja mijn huis zou bijna goed aansluiten.

Alleen komen ze hier in een niet afgesloten tuin met park te lopen.(en met GPS tracker, werkt geweldig) Mijn huidige katten lopen hier al ruim 8 jaar rond te bazuinen.

Ik kan mijn tuin niet afsluiten.

Ik zou er overigens ook niet over willen liegen. Veel te vermoeiend.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 14:42

@lifaya, Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er fokkers zijn die dan zullen zeggen dat het dier terug moet naar haar/hem.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 14:50

Diablo schreef:
Jis_ schreef:

Zeker interessant.

Om dit soort narigheden te voorkomen, zou ik dus nooit een kitten met contract kopen. Als ik een hoop geld voor een dier moet betalen, wil ik niet aan allerlei voorwaarden moeten voldoen, ik kan prima zelf beslissen wat er met mijn dieren moet gebeuren.

Dat is toch ook prima, jouw keus....deze dame heeft de keus gemaakt dat contract wel te ondertekenen dus ging ze akkoord met wat daar in stond. Dan kan je ook die narigheid voorkomen door je aan dat contract te houden. Een contract wat ze nota bene zelf ook door haar kitten kopers laat ondertekenen.

Mijn fokker is wat soepeler weet ik. Wat niet alle fokkers kunnen waarderen. Maar ik koop toch niet voor de fok.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 15:22

Ik denk dat als jij het verhaal verteld, de fokker het prima vindt dat jij de kat verhuist naar je ouders. Ik zou er geen problemen mee hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:09

Het noorse boskat dilemma:
In principe is het wel in strijd met het contract, maar, als ik fokker zou zijn en je zou er gewoon eerlijk over zijn, en je ouders bieden ook hetgeen aan wat wij eisen (in huis tussen de mensen leven, niet buiten uitgezonderd in een kattenren of aan de leiband, ) dan zou ik daar geen probleem van maken.
Het welzijn van de kat gaat nog altijd voor.

NatasjavE: maar ondanks de gps tracker zijn de katten toch nog blootgesteld aan gevaar? (die gps gaat niet vermijden dat ze gestolen worden of een roadkill worden ... )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:35

In mijn ouders geval komen de katten gewoon buiten ondanks dat ik dat ook liever niet heb. Ze wonen in een rustige woonwijk met praktisch geen autoverkeer. (Afgelopen 20 jaar geen kat doodgereden of ontvoerd etc) Ik zeg heel eerlijk, ik zal het zeggen tegen de cattery maar geen haar op mijn hoofd dat ik de kat wegbreng hoor ... is en blijft mijn kat ookal zal die op dat moment bij mijn ouders zitten... dus mocht dat een probleem zijn voor de cattery... Tjah...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:44

Duhelo schreef:
NatasjavE: maar ondanks de gps tracker zijn de katten toch nog blootgesteld aan gevaar? (die gps gaat niet vermijden dat ze gestolen worden of een roadkill worden ... )

Ja dat wel. Maar hier een 30 km weg en verder dus een park waar ze in lopen.
Je moet die beesten wel een leven gunnen.

zou ik naast een 80 km weg wonen zou ik geen katten hebben.

Nu leven ze in het paradijs.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:44

Mijn katten lopen hier ook buiten, het is hier heel rustig. Maar ik heb er een die half raskat is, ze is alleen een beetje extra pluizig en bol. Maar af en toe zie ik mensen ook stilstaan en haar zelfs oppakken, dan loop ik er wel even naar toe. Als ik dus een raskat had die er nog wel iets opvallender uit zag, dan liet ik die niet de straat op. Later zet ik gewoon de tuin af voor mij katten, maar hier gaat dat helaas niet.

Het is niet dat een 'normale' kat vervangbaar is, maar raskatten zien er wel heel anders uit. Mijn vriend heeft vijf Birmanen lopen, als je die naar buiten laat zijn ze weg. Of het nu een roofdier, auto, landbouwvoertuig of een dief was, ik ga het risico niet nemen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:56

Inderdaad, "echte" raskatten zijn, eerlijk gezegd, ook vaak een beetje dommig. Hier ook birmanen en een brit, de brit liep vroeger bij mijn vader ook buiten en die is eens twee weken weggeweest. De birmanen zouden zo onder een auto lopen of zich ook gewoon laten oppakken (ik kom niet vaak gewone katten tegen die zich laten oppakken door vreemde mensen eigenlijk). Dus die geef ik een halve dag buiten en ik mag ze vanaf de weg gaan schrapen of op vermist plaatsen ...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:01

Misschien gevolg van inteelt, en\of het generaties lang gehouden worden als kasplantjes.
Wellicht wat off topic.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:03

Ik ben wel benieuwd naar de tracker. Welk merk enzo?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:07

Kuggur schreef:
Misschien gevolg van inteelt, en\of het generaties lang gehouden worden als kasplantjes.
Wellicht wat off topic.

Of net zoals je in mensen de snuggere en minder snuggere varianten hebt.
Volgens mij is het gewoon een teken van evolutie, de gemiddelde HTK kat moet wel opletten en kijken wat die doet anders is die eraan. Raskatten zijn inderdaad generaties lang binnenshuis gehouden zonder gevaren, dus evolutie zorgt er volgens mij inderdaad voor dat ze minder waakzaam worden, minder opletten.

Maar is inderdaad wel een beetje offtopic :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:08

Devolutie (of degeneratie) is de term die je zoekt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:11

Mijn kater (kruising boskat en Main coon) is niet de allerslimste, maar mijn volle Noorse boskat wel hoor, kan zelfs kunstjes xD kater is met geen mogelijkheid iets bij te leren xD hij loopt ook op iedereen af, absoluut niet geschikt voor buiten dus :n poes is net wat eenkenniger en zal alles op meer afstand bekijken. bij haar zou ik minder moeite hebben om in een rustige huurt te laten lopen (niet waar ik woon dus).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:12

Nou mijn Noorse Boskat red zich buiten meer dan prima.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:23

NatasjavE schreef:
Duhelo schreef:

Ja dat wel. Maar hier een 30 km weg en verder dus een park waar ze in lopen.
Je moet die beesten wel een leven gunnen.

zou ik naast een 80 km weg wonen zou ik geen katten hebben.

Nu leven ze in het paradijs.

Katten een goed leven gunnen kan ook in huis en in de tuin. Je kat wordt niet van straat geplukt, zeker opvallende raskatten lopen dat risico. Woon je achteraf dan scheelt dat nogal, maar toch.
Vechten niet met andere buitenkatten waardoor de kans op besmetting van FIV en FELV veel minder aanwezig is. Daarnaast moet ik er niet aan denken dat ik mijn kat aangereden terug vind.

Hier in de straat 2 katten verdwenen, 1 nog niet terug gevonden de ander na maanden in Limburg gevonden, woon midden Nederland, met een enorme wond.

Ja hoor Kugger raskatten zijn allemaal zwakkelingen. :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:37

Heb ik niet beweert. Lees het nog eens rustig na.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:44

Jis_ schreef:
[Katten een goed leven gunnen kan ook in huis en in de tuin. Je kat wordt niet van straat geplukt, zeker opvallende raskatten lopen dat risico. Woon je achteraf dan scheelt dat nogal, maar toch.

Ik heb een zeer opvallende raskat. Een Noor.

Hij wordt de koning van de buurt genoemd.

Wordt hij van de straat geplukt dan ga ik hem halen....(gps tracker werkt fantastisch)

Hij heeft overigens wel een avond klok. Iedere avond gaat de duur dicht en slapen beide katten binnen.
De andere kat is een HTKer

Ik vind raskatten die niet los kunnen hetzelfde als sportpaarden die niet op de wei kunnen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:42

Ze zouden best los kunnen hoor, moeten andere mensen hun handjes maar thuis houden. Dat, en sommige katten gaan letterlijk bij iedere voorbijganger even hallo zeggen. Zo een heb ik dus ook, de andere zal je nooit te pakken krijgen, die is doodsbang voor nieuwe mensen. En ze kijken ook uit, ik zou zweren dat ze drie keer kijken voor ze oversteken :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:34

Devolutie of evolutie is net hoe je het bekijkt...

En wel of niet buiten, je maakt het zo leuk als je zelf wil. Onze poezels hebben ruim voldoende plaats, klimmogelijkheden, kans tot frisse neus en uitdagingen. Beesten zijn prima gelukkig. Iedereen doet wat hij blieft en kiest de kat erbij dat goed past.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:11

Duhelo schreef:
En wel of niet buiten, je maakt het zo leuk als je zelf wil. Onze poezels hebben ruim voldoende plaats, klimmogelijkheden, kans tot frisse neus en uitdagingen. Beesten zijn prima gelukkig. Iedereen doet wat hij blieft en kiest de kat erbij dat goed past.

Exact....maar laat dat aan de eigenaar over.

Als je langs een 80 km weg woont laat je je dure kittens echt dat niet loslopen. Ik denk dat je er op moet vertrouwen dat een koper die inschatting kan maken.

Ik ga niet beweren dat een kat die nooit naar buiten mag het altijd slecht heeft. Tuurlijk niet.

Maar er vanuit gaan dat een kat het goed heeft als hijmaar niet dood gereden wordt of gejat wordt is ook een ernstige misvatting.

Leuk als je hem van alles bied om zich niet te vervelen. Maar ook dat doet zeker niet iedere eigenaar.
Het kitten verveelt zich en sloopt de hele handel.
Als dat dan tegenvalt bij de eigenaar willen ze hem wellicht terug brengen....

Ja op die manier heb je wel een contract nodig dat het diertje terug komt bij de fokker.

Maak contracten hoe je wil maar bedenk goed of je met een dergelijk contract niet exact het tegenover gestelde bereikt met dat wat je voor ogen had.

Heb wat meer vertrouwen in je medemens....de meeste hebben het beste met je fokproduct voor.

En heel soms gaat het mis.

Mijn Noor is overigens zo'n kat die aanvankelijk niet naar buiten mocht en op een flat 3 hoog achter leefde. Beest was diep ongelukkig. Ik heb hem daar opgehaald bijna 8 jaar terug. Het gaat nu veel beter met hem.